VÄLTTÄKÄÄ KUMINAUHA-AUTOJA !!!

Kuminauhakatki

Auto, jonka nokka-akselin veto on järjestetty kuminauhalla, on idiootti ostos. Itsellä ketuvetoinen kosla jolla olen rassannut jo 300 000 kilometriä. Kertaakaan ei ole tarvinnu "kuminauhaa" vaihtaa eli säästin ostotilanteessa yli 3000 € valitsemalla ketjuvetoisella moottorilla olevan auton.

Vaatikaa siis vähintää kaksi ilmaista nokkaremmin vaihtoa kaupanpäälle tai marssikaa autoliikkeeseen joka tarjoaa autoja joissa on nokkaketju.

45

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eehehehhehhehhehhee

      Sinäpä vasta älykäs olit, pitäisikö kehua vielä lisää vain voinko jo sanoa sinusta totuuden? No hyvä on olet tyhmä, kuin saapas, typerine juttuinesi.

    • volvonhinnoilla

      Missä sää säästit??

    • RMB

      Kyllä tässä vähän järkeäkin on. Hihnan vaihto vesipumppuineen 1000 € / kerta kun korjaamolla vaihtaa. Eikä välttämättä riitäkään.
      Myös öljyvuotomahdollisuuksia vähempi. Nokka-akselin(t) stefa ei vuoda kun ei ole jakopuolella ollenkaan .

      • VolvoFromSweden

        Aivan varmasti on stefat ketjukoneissa nokka-akseleissa!
        Uusiin ja vanhempiin Volvoihin hihnanvaihto uuden pumpun kera 400-500euroa merkkikorjaamoissa. Hihnat kestää 180tkm.


      • Ehkä_hihnakoneissa
        VolvoFromSweden kirjoitti:

        Aivan varmasti on stefat ketjukoneissa nokka-akseleissa!
        Uusiin ja vanhempiin Volvoihin hihnanvaihto uuden pumpun kera 400-500euroa merkkikorjaamoissa. Hihnat kestää 180tkm.

        on stefa nokka-akselin hihnapyörän takana mutta mihin sitä ketjukoneessa tarvitsee? Toivottavasti tämä oli vain kirjoitusvirhe, muuten alkaa masentaa tietämättömyyden taso.


    • Mjgdb

      Eihän hihnan vaihto vesipumppuineen maksa merkkiliikkessäkään kuin 600€. Muissa korjaamoissa alle 500€ ja itse vaihtaen 150€. Ainakin omassa 1.9TDI:ssä vaihtoväli on 180 tkm.

    • Isä.opettaa.ostamaann

      Ei se koko totuus tuossa ole, taaskaan mutta ihan aiheesta kyllä kirjoitat.

      KETJUKONEISSAKIN on paskoja malleja, googlettakaa niin ne kyllä löytyy.
      Pahinta tuossa onkin se kun jakopäänketjua pidetään yleisesti huoltovapaana, niin kuin se onkin hyvin usein mutta näitä sunnuntai mallejakin on missä jakopään ketju venyy ja rattaat kuluu ennen aikojaan, tätä ei välttämättä huomaa varsinkaan jos ei edes ole tietoinen siitä ja osaa varautua.

      Näissä moottoreissa se jakopää on yhtä heikko kuin kuminauha koneessakin!
      Se pitää huoltaa kuin jakopäänhihnakin, vaikka huolto-ohjelmassa ei ole tälle kilometri määrää niin se huoltoväliä on moottorimalleista riippuen 50-100tkm välein, eräässä toisessa merkissä noin 300tkm viimeistään jne.

      JOS ajotyyli on hyvin rauhallinen niin se huonokin jakopää voi kestää hyvinkin mutta kulunut se on poikkevasti johon ei auta mikään ajotyyli.

      Tuolla on oma aihe nimimerkilläni, mitkä autot kestää.
      Kun ostat käytettyä autoa niin jos siltä autolta pitää odottaa pitkäaikaista luotettavuutta niin yksi merkittävimmistä laadun mittareista on se että paljonko kyseisellä autolla yleisesti päästy kilometreissä. Jos siellä on myynnissä 300-600tkm ajettuja hyvin paljon niin se on se yksinkertainen laadunmittari. Kaikki katsastuksien hylkäys prosentit ja muut laatutestit voi vetää vessasta alas, katso paljonko joillakin autoilla on ajettu suurimmillaan niin ne autot kestää.

      • pieni_ikuisuus

        Kylläpä sinä kovin kehuit VAGInoiden ketjuvetoja. Niitähän on jouduttu remppaamaan jo 50 tkm ajetuina - ei mikään kuminauha ole yhät lyhytikäinen.

        Lisäksi "ikuisen" ketjun remppaus on kalliimpaa, koska sitähän ei ole suunniteltu helposti vaihdettavaksi. Ei tarvi, koska se on "ikuinen".


    • V8Voimaa

      Mercedes-Benz 200 Kompressorin ketjut venyy ja rikkoo koneita alle 120tkm ajettuna. Volvoissa vaihtovälit 180-240tkm hihnoilla.
      Että silleen.
      Ennen ketjukoneet kestivät, eivät enää.
      Parhaat ketjuvedot löytyy jenkeistä. Jopa 50-luvun motit ovat hiljaisempia kuin uudet ketjuvedot.

      • moottorisa.haha

        Joo, toi mersu on varsinainen pommi ilmeisesti, koskee erityisesti bensa moottoria m271.

        Myös nissaneissa, bemareissa, malleja en nyt tiedä mutta kuitenkin, ei mitään 100tkm hajoavia mutta kuitenkin ei koko auton elinkaaren kestäviä.

        Käytetyissä siis kannattaa asiaan kiinnittää huomiota.


    • Reinari

      Mercedeksen dieseleissä uudempi konetyyppi, jossa jakopää rintapellin puolella, on ollut todella pahoja ketju ongelmia ja vaihto vaatii koneen paikaltaan noston ja hinta sen mukainen. Nissanin ketjukoneissa rajuja kulumisia jo alle normaali remmien vaihtovälien ja remontti 2.5 kertaa remmin vaihdon hinta. Volkswagen ketjujen venymisiä ja toista tonnia ehjään remontti. Lisäksi useita muita ketjuongelma merkkejä.

      Ps. Mersun kohdalla en nyt tarkoita niitä rellukoneisia Mersuja. Heh. Osta Mersu ja saat Renaultin dieselin. Ei ole kovin paljon mainostettu.

    • pakumies671

      Ja jos nokkahihnallinen kone on älytön valinta koska 180 000 km välein menee 500 € hihnanvaihtoon, niin yhtä tyhmää on ostaa auto joka kuluttaa 0,2 litraa enemmän polttoainetta /100 km. Tai yhtä tyhmää ostaa auto joka on 500 € kalliimpi jos ajaa sillä yhden hihnanvaihtovälin verran.

      Auton kuluissa on niin monta tekijää että jos aikoo perustella järkiostosta rahanmenolla, niin mikään yksittäinen tekijä ei merkkaa paljoakaan. Järkevimpiä uusia autoja lienee Daciat jos ostaa järjellä eikä tunteella.

      Mikähän on aloittajan järkiauto, olisi kiinnostava kuulla?

      • kallista_säästöä

        Mutta ketjuveto on hyvä, kun 50-100 tkm välein menee vaan tonni remonttiin?


    • hojotojo

      Aloittajalla on varmaankin tojo.

      • hoihoi.hojoti

        tai honda tai mersu..

        Kirjoittaa kuitenkin ihan aiheesta mutta täällä nostettin esiin myös jopa kriittisemmät ketjukoneet, joista monikaan ole varmaan ollut tietoinen että mikä riski niissä joissakin on kun luullaan että ne kestää mutta kun eipäs kestäkkään..


    • Krapulov

      Asiasta on hyvä puhua, mutta aloittaja kyllä joutui nielemään kilon paskaa tietotaidoillaan.

    • ertertvq

      Mun hihnalla saa ajaa 210000km, ja sitten vaihdetaan.

      • Volvomees

        Minun saa ajaa 240tkm.


    • kuminauhakatki

      Kyllä aloittaja on ihan asialla. Ymmärrän kuminauhakauppiaiden mielipahan. Kannattaa todellakin tinkiä sen ensimmäisen kuminauhan vaihdon autokaupan päälle.

      • mistäNäitäSikiää

        Melkoista tinkimistä saa harrastaa jos ostaa uuden auton ja remmin vaihto on 10v/240tkm kohdalla. Olet kyllä suurin idiootti mitä palstoilla loisii.


    • nykyaikaa

      Molemmissa on hyviä ja huonoja. Itse vaihdoin yhteen 131tkm ketjumoottoriin juuri jakoketjun. Oli venynyt n. 1,5cm mikä tarkoittaa sitä, että kiristin ei enää riittänyt. Toisaalta muutama v sitten korjasin alle 40tkm hihnavikaisen kun hihna oli katkennut...juuri takuuajan jälkeen. laatu on huonoa nykyisin molemmissa ensiömalleissa

    • Mietimilläajat

      Kolkyt vuotta jo ketjuvetoisilla jenkeillä, no problems. Mistä te puhutte?

      • 60degreeV16

        Asiaa!
        Tallissa seisoo 30-luvun Cadillac V16 jossa edelleen alkuperäinen ketju koneessa. Hyllyssä kylläkin odottaa tehdasuusi varaketju jos tämä sattuu venymään vaan eipä ole venynyt. Käy hiljaisemmin kuin uudet bensamersut.


      • Juurinäintoimitaan

        Vanhassa vara parempi.


      • K0LMEKAKARAAJARAKKI

        Vanhat jenkit on työntötanjokoneita kuten muutkin vanhat kattilat, ei o ketjua eikä hihnaa, nokka on lohkossa.


      • DetroitSteel
        K0LMEKAKARAAJARAKKI kirjoitti:

        Vanhat jenkit on työntötanjokoneita kuten muutkin vanhat kattilat, ei o ketjua eikä hihnaa, nokka on lohkossa.

        Älä puhu paskaa kun et ymmärrä.
        Työntötankokoneissa venttiilien ajoitus tapahtuu ketjuvedolla. Kiertokangen tähtipyörältä menee ketju nokalle joka taas operoi niitä vihaamiasi työntötankoja.

        P.S. Työntötankokoneista otetaan paljon suuremmat väännöt kuin mistään japsipaskasta. Jatka siis Toyotalla ajamista kerran se sinua niin miellyttää. Jenkeiltä on kaikki autoiluun liittyvä kopioitu. Niin muotoilussa kuin myös mukavuudessa.


      • erthyrtewsh
        DetroitSteel kirjoitti:

        Älä puhu paskaa kun et ymmärrä.
        Työntötankokoneissa venttiilien ajoitus tapahtuu ketjuvedolla. Kiertokangen tähtipyörältä menee ketju nokalle joka taas operoi niitä vihaamiasi työntötankoja.

        P.S. Työntötankokoneista otetaan paljon suuremmat väännöt kuin mistään japsipaskasta. Jatka siis Toyotalla ajamista kerran se sinua niin miellyttää. Jenkeiltä on kaikki autoiluun liittyvä kopioitu. Niin muotoilussa kuin myös mukavuudessa.

        "P.S. Työntötankokoneista otetaan paljon suuremmat väännöt kuin mistään japsipaskasta."

        Parilitraisesta ahdetusta moottorista saadaan paljon parempi vääntö pienemmällä polttoainemäärällä kuin ihailemillasia museoautojen moottoreilla. Vaparin virittäminen on yhtä tyhjän kanssa.

        Amerikan autojen laatu on ollut vuosia pohjamudissa. Sähkötyöt ja viimeistely aivan surkeaa vuodesta toiseen.


    • pojojojooingggggg

      Kuten ylläolevat todistelevat niin ketju on vaan ketju. Kuminauha on hyvä jos ampuu käpyjä tritsalla mutta että sellaista autoon sovittamaan on jo hullun hommaa.

    • vapaastipyörivä

      Vapaasti pyörivä kone sen olla pitää. Saa hihnat katkeila vapaasti.

    • Remmiveto

      Tämä on kiva ketju.

      • ketjuhihna

        Tai hihna...


    • Huutistapaskoille

      Ostakaa PÖSÖ niin saatte ajellakin väliiä!

    • mustaTuntuuEhkäKait

      Älynjuhlaa, hyvä poijaat.

    • 3463463463

      Ketjukoneet ovat täysin ongelmittomia auton eliniän aikana kunhan käyttää oikeaa öljyä. Öljyn pitää voidella myös ketjua ja kiristin toimii öljynpaineella.

      Esim omassa Mazdassa myyjä sanoi että on tarkka öljystä juurikin ketjun takia. Ja Mazdan oman Dexelia öljyn purkissa lukee että suojaa erityisen hyvin jakopäätä. Siksi käytän vain Mazdan omaa öljyä.

      • voihanTyhmyydenMäärää

        Taas on myyjä vienyt pässiä narussa.


    • järjetöntä

      Kumpparit on hyvät jalassa sateessa mutta huonot jakopäässä.

      Vanha sananlaskukin se n sanoo: Kumia jakopäässä on järki jäässä.

      • uvsas

        Tai miksi sakalaisessa edes jakoketju ei kestä?
        Plus.


        Käyttäjien ilmoittamia vikoja

        —Alapallonivelet kuluneet (vm 1996) ADAC
        —Natiseva ääni edestä, etuakselisto kulunut (vm 1994 2001) ADAC, Autobild
        —Sähkölaitevikoja, kosteutta, vikoja lasinnostimissa, keskuslukituksessa ja ajonestojärjestelmässä ADAC, Autobild
        —Diesel: Jakopään hammashihna rikki, ADAC, Autobild (2000 – 2007)
        —Bensiini: Sytytyspuola rikki, ADAC, Autobild
        —Diesel: Ilmamassamittari (vm 1994 – 2001) ADAC, Autobild
        —Ilmastointilaitevikoja ADAC
        —Diesel: kaksoismasssavauhtipyörässä vikoja (2007 >) Autobild
        —Jäykkätoiminen käsivalintainen vaihteisto (2007 >) Autobild
        —Kytkinvikoja ADAC Autobild
        —Kaksoismassavauhtipyörän vikoja (2007 alkaen) Autobild
        —Vikoja portaattomassa Multitronic CVT –automaattivaihteistossa Autobild
        —Pysäköintijarrun vaijeri jäätyy (2007 asti) Autobild
        —Dieselin turboahtimen vikoja (2007 asti) Autobild
        —Käynnistysongelmia, akku liian pieni (2007 alkaen)
        —Jäähdytysjärjestelmän letkuissa vuotoja, pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän
        —jäähdytinvuotoja: moottori ylikuumenee, moottorivaurioita (2007 alkaen) Autobild
        —Ledtakavalot kostuvat, tiivisteet vuotavat (2007 alkaen) Autobild
        —Irtoilevat kevytmetallivanteet, Audi vaihtanut veloituksetta (2007 alkaen) Autobild
        —Seitsenvaihteisen DSGautomaatin pysäköintiasento jumittaa (2007 alkaen) Autobild


      • Kkjjyyuuuu

        Ja ilmajouset(pussit) näkyy olevan aika monissa korjauksen tarpeessa ja samoin kompura. Luksus auto ja luksus viat


    • runkkupaskasaku

      Miksi sakemannista tuli paska ? Itse kierrän sakut kaukaa. Nipponit ja koreanihmeet pesevät sakupaskat mennen tullen kestävyydessä ja käsiteltävyydessä.

      • Gkluu

        Siinä joo mutta jos kaipaa hiljaisempaa ja pehmeämpää kyytiä niin nipponeissa ei niitä ole juurikaan


    • bb34

      Harvinaisen typerä aiheen aloitus. On olemassa hyviä hihnakoneita. Sitten on huonoja. On myös olemassa hyviä ketjukoneita, mutta on myös olemassa ei sinne päinkään tehtyjä ketjukoneita.

      Auton ensimmäiselle omistajalle ketjukoneinen on hyvä valinta, siellä terminaalipäässä ketjukoneisen etulyöntiasema kapenee. Jossain kohtaa saattaakin tulla ketjun vaihto vastaan. Ja se maksaa, koska ketjua ei tavallaan ole suunniteltu vaihdettavaksi kuten hihnaa. Ja toisaalta, jos autolla kuitenkin ajaa vain yhden hihnanvaihtovälin, mitä merkitystä sillä plus miinus viidensadan rempalla on?

      • hzrwe

        Tai kun jo 500 palaa pelkkien polttimoiden vaihtoon.


      • Jouduin_vaihtamaan

        venyneen 2-rivisen ketjun ja katkenneen muovisen ketjunohjurin reilut parisataa tuhatta ajettuun bensa-Mersuun. Tarkka paikka mutta hyvin sen pystyi tekemään itsekin kun suojasi paikat niin ettei mitään pientä päässyt putoamaan koneeseen. Ajoitus muuttui tuoden kymmeniä hevosvoimia lisää koneeseen ja ohjurien vaihto pelasti koneremontilta tulevaisuudessa. Joskus vanha ketju löi käynnistyksessä venttiilikoppaan sellaisella äänellä kuin olisi Tsi-Volkswagenia startattu.


    • Heikkolenkkivolvoskallis

      Naapuri taksarilla huonoo tsäkää volvoxc 70 16000km ajoi niin kilahti kumihihna poks poikki 2015 malija

      • 6tjy7u67j

        Taksari ei tienaa kun auto on pajalla, tulee siinä tappiota äkkiä aika paljonkin.
        Takuu kuitenkin korvaa itse korjauksen, menetettyjä tuloja ei korvaa kukaan, sitä taksikuskin työn ihanuutta.

        Piti oikein itse kuunnella eräs aamu oman auton koneen ketjunokkaa kun kylmillään starttas, ei mitään eroa käynti äänessä että onko kylmä tai lämmin kone, japskin ketjunokka. Voinee kai sanoa että jos koneen käyntiäänessä kuulee rohinaa, rallattatusta etc ketjunokka koneessa niin kaikki ei ole ehkä ok.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe