kaverilla anoreksia?

fanny02

tarvin aupua. oon 14 vuotias tyttö ja alotin about 3 kk sit laihduttaan mun parhaan kamun sallin kaa (nimi muutettu).

mä olin sillon 157 cm ja noin 49 kilone.
salli taas oli oikeesti vähä pullea, 160 cm ja noin 62 kg.

me alettii käyä yhessä lenkillä 4 krt viikossa ja tehtii 3-6 krt viikossa 2 tunnin rankka lihaskunto treeni.
syötii molemmat alle 1000 kcal (ennen yli 2000 kcal)

mä painoin noin 2 kuukauden päästä tosta laihutuksen alotuksesta 40 kg.salli ei kertonu sillon paljon paino.
kalorit laski meillä molemmilla alle 300.
alettii käyä joka ikine päivä lenkillä ja lenkin jälkee 2-3 tunnin lihas treeni.
vanhemmat tietysti vähän hermostu mut sanoin aina syöväni sallin luona ja salli sano omille vanhemmille syövänsä mun luona ja oikeesti mentiin lenkille

viikko sit meillä oli koulu uintii ja itellä paisto ihon läpi kylkiluut,solisluut ja selkäranka. mut sitte ku näin sallin, aloin melkeen itkee... sallin luut näky paljon pahemmin ko mulla. meän luokan valvoja (joka vahti et kaikki kävis suihkussa) käski muitten jo mennä altaisiin paitsi mun ja sallin. se alko kyselee meän hyvinvointia ja sit se kysy tosi suoraan et onko meillä anoreksiaa. salli alko nauraan ja sano et anorektikot on laihoja eli mulla ei voi olla anoreksiaa.
mä taas sopersin jotain et ei mullakaa vois mitää anoreksiaa olla.

sit pari päivää sit sanni tuli tavalliseen tapaansa meille ja käytii about 2 tunnin juoksu kävely lenkki. lenkin jälkee tehtii lihaskuntoa mut sit mä sanoin et mennäänkö puntarille. mä astuin eka puntarille. se näytti 35.4 kg.
sit oli sallin vuoro. vaaka näytti 31.2 kg.

sit yhtäkkiä salli oksensi (vettä) ja mä aloin itkeen ja sanoin et lopetetaanko tää. salli sano et se aikoo laihdutta viel 6 kg!

mua pelottaa. haluisin lihottaa itteni ja ennenkaikkea sallin ees 40 kiloon.
haluisin lopettaa tän koko jutun mut salli ei.

voisko sallilla olla anoreksia tai joku muu syömishäiriö? oon tosi huolestunu siitä...
onko jollaki samanlaista
tilannetta tai osaisiko joku auttaa?.

10

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiozu

      Anoreksia on mielen sairaus mutta voin jo tekstisi perusteella sanoa, että teillä molemmilla on anoreksia En osaa auttaa muuten kuin antamalla syömishäiriöliiton puhelinnumeron. Siellä voi puhua vapaasti syömisongelmista ja he auttavat ja neuvovat. 0453542305.

      • fanny02

        ei mulla varmastikkaan ole anoreksiaa koska en oo laihtunu läheskään niin paljon kuin salli. mut voikohan tohon numeroon soittaa ja kysyä et osaisko ne auttaa sallia?


      • Tiozu
        fanny02 kirjoitti:

        ei mulla varmastikkaan ole anoreksiaa koska en oo laihtunu läheskään niin paljon kuin salli. mut voikohan tohon numeroon soittaa ja kysyä et osaisko ne auttaa sallia?

        Mutta sulla on alipainoa, eikä omaa sairauttaan voi verrata muihin. Ja joo, sieltä saa apua niin ystävät kuin itse sairastuneetkin. Kannattaa soittaa, itse sain ainakin apua aikoinani...


    • Aikuistentuella

      Kerro vanhemmillesi ja terveydenhoitajalle yhteisestä projektista Sallin kanssa. Laihtuminen on liiallista ja liian ajatuksia sitovaa teillä molemmilla.
      Ystävän terveydestä saa olla huolissaan. Et voi yksin olla siitä vastuussa, vaan tarvitset aikuisten tukea.
      Toivotan hyvää paranemista teille molemmille.

      • fanny02

        mitäköhän terkkari sitte tekis? et tiiän että "salli" suuttus...
        mut kiitos kumminki


      • huolehdiitsestäsi

        Terveydenhoitaja voi kutsua jollain muulla syyllä luokseen, eikä hän kerro sinun puhuneen asiasta.
        Sinun itsesi on hyvä puhua omasta painostasi. Saat asiallisia ohjeita, miten nostaa sitä.
        Olet vielä kehittyvä nuori, joten terveydestä huolehtiminen on erityisen tärkeää. Äärettömän pienellä kalorimäärällä elimistösi ei saa tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita, joita jokainen ihminen tarvitsee.


    • Koiraanaaali

      Moi

    • Lintu95

      Muut ovat tässä jo antaneet hyviä neuvoja. Puhu vanhempiesi tai jonkun muun luotettavan aikuisen ja terkkarin kanssa. Teidän olisi hyvä lopettaa tai vähentää liikuntaa reilusti ja syödä. Ruoka on ystävä, ei vihollinen. Onko jotain ruokaa mistä sinä tai Salli pidätte? Ehkä voisitte käydä syömässä ulkona tai toistenne luona tai kokeilla tehdä itse herkkuja.
      On hyvä että olet huomannut tilanteen vakavuuden, vaikeinta lienee saada Salli takaisin normaaleihin elämäntapoihin. Toivottavasti onnistutte pysäyttämään laihtumisen! Toivon teille kaikkea hyvää <3

      • fanny02

        kiitti paljon noin innostavasta viestistä:) mut siis mä oon koittanu saaha sen syömää mut se kieltäytyy mut uskon et se on lihonu ainaki jo 2 kg koska terkkari otti sen tarkkailuun:)


      • Lintu95

        Hienoa kuulla! Muistathan itsekin syödä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe