kuka maksaa

abc123456

Rivitaloyhtiö on rakennettu v1989. Kylpyhuoneessa on laatat seinissä ja lattiassa.Kylpyhuoneessa on kosteuseriste eli jokin vihertävä sively gyproc- levyn päällä. Nyt on v2016 todettu, että silikonisaumat ja/tai laatan saumaukset sekä kosteuseriste ovat vuotaneet suihkutilan kohdalla siten että gyproc- levy on tummunut ja pehmentynyt. Myös puurungossa on pahaa lahovikaa suihkutilan kohdalla.
Kosteutta on myös lattialaatoituksen alla olevassa betonilastassa.
Laatoitukset ovat alkuperäisiä sekä seinissä että lattiassa. Remontteja ei ole tehty aiemmin.

Kuka on maksaja tässä remontissa? Meneekö kustannukset jotenkin jakoon osakkaan ja yhtiön välillä?
Haluaisimme vastaavan tyyppiset laatat, jotka ovat olleet ennenkin.

6

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Von-Sipilä

      Mä voin vaikka maksaa.

      • abc123456789

        Pistähän osoitteesi tähän, niin saat laskun.


    • NickNailer

      Taloyhtiö eli osakkaat maksavat.

      Väristä päätellen on Kiillon eristettä.

      89 rakennetussa talossa ei välttämättä ole erillistä kosteuseristystä- Ei ollut pakko tehdä. Tuli pakolliseksi muistaakseni 98. Vihreä väri voi olla peräisin "märkätila" gyprocin paperipinnasta. Oli muistaakseni vihreä, vaaleampi vihreä kuin Kiillon eristelitkulla.

      • abc123456789

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Tarkentavana lisäkysymyksenä tiedustelen, että kuuluuko itse laatoituskustannus kyseisen huoneiston omistajalle ??
        Tällaisiakin näkemyksiä on esitetty, että pintarakenteet kuuluu osakkaan maksettavaksi.


    • valavoja

      Siihen aikaan on todennäköisesti käytetty kosteussulkua vesieristeenä, joka oli myös vihreää väriltään ja levyn pintaan tuli sellainen lasinen pinta. Yleensä tällaiset remontti kustannukset menee niin, että taloyhtiölle kuuluu laatan alle tulevat kustannukset. Runkojen korjaus, mahdollinen kuivatus, sekä uudet levytykset, sekä vesieristeet ja loput pinta touhut joudut maksamaan itse..

      • alkuperäinen_taso

        Mistä sinullekin palkka maksetaan...?

        Remontti menee kokonaan taloyhtiön piikkiin. Tämä "yhtiö maksaa vesieristeet ja artisti pinnat" on normi suoritus puhuttaessa jostain 70-luvun kylppäristä, jossa on ollut muovimatto ja -tapetti alkuperäisvarustuksena ja joku myöhempi asukas on lätkinyt tapetin päälle laatat. Kun kylppäri pitää remontoida (eikä remontti johdu asukkaan laiminlyönnistä/turaamisista), sitä ei taloyhtiön puolesta tarvitse kuin palauttaa alkuperäistä vastaavaan asuunsa = muovimatto jne. Harva vaan moista enää haluaa -> maksetaan itse ne laatoitukset.

        Vaan nyt puhutaan yhtiöstä, jossa normaali/alkuperäinen taso = laatoitus. Silloin kylppäri menee pintamateriaaleja myöten yhtiön piikkiin. Mutta ne materiaalit on sitten sitä samaa laatutasoa kuin muillakin, ellei artisti maksa erotusta.

        Tasapuolistahan tämä on silläviisiin, että tod. näk. kaikille pitää sama remontti tehdä. Kosteussulun vuotaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4349
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      239
      2143
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1580
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      256
      1129
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1077
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      939
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe