Miksi avaruudessa on kylmää?

GFREWG

Siis lähes absolutinen nollapiste. Se on käsittääkseni koko tunnetun universumin "olomuoto". Täydellinen kylmyys.

36

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu ihan miten lähellä aurinkoa on siellä avaruudessa.

    • Energiatiheys on erittäin matala: enpä jaksa etsiä tarkkoja lukuja, mutta arvioisin, että jos koko maailmankaikkeuden kaikki tähdet levitettäisiin tasavälein, olisi niiden keskietäisyys kymmeniä valovuosia.

      Sellaiset tuikut niin valtavassa tilassa eivät kauheasti lämmitä. Maailmankaikkeus säteilee vajaan kolmen kelvinin kokonaislämpötasolla, tätä voi käyttää eräänlaisena maailmankaikkeuden lämpötilan keskiarvona.

      • keskiarvo

        Vui vittu(!)

        Mitä vitun merkitystä jollain keskiarvolla on, jota ei pystytä edes oikeasti laskemaan.

        Taattua kollimaattorin trollaamista. Jauhaa paskaa asioista, joista ei tajua hevonvitunpersettä.

        https://www.youtube.com/watch?v=AXyI8zwQFyU

        .


      • Cenddi kirjoitti:

        keskiarvo

        Vui vittu(!)

        Mitä vitun merkitystä jollain keskiarvolla on, jota ei pystytä edes oikeasti laskemaan.

        Taattua kollimaattorin trollaamista. Jauhaa paskaa asioista, joista ei tajua hevonvitunpersettä.

        https://www.youtube.com/watch?v=AXyI8zwQFyU

        .

        Syytönhän minä siihen olen, ettet sinä ymmärrä. Useimmat ymmärtävät hyvinkin.


      • Cenddi kirjoitti:

        keskiarvo

        Vui vittu(!)

        Mitä vitun merkitystä jollain keskiarvolla on, jota ei pystytä edes oikeasti laskemaan.

        Taattua kollimaattorin trollaamista. Jauhaa paskaa asioista, joista ei tajua hevonvitunpersettä.

        https://www.youtube.com/watch?v=AXyI8zwQFyU

        .

        tuosta tulikin mieleen fotoni...

        Tuon kollimaattorin jutun mukaan ja muittenkin apolloukkojen prismapeili-mittausten mukaan yksittäisiä fotoneita tulee jopa niin lyhyeltä matkalta kuin Maan ja Kuun väliltä, saati sitten 13 mrd valovuoden päästä.

        Voisiko Kollimaattori kooklettaa, että millä matkalla valo hajaantuu niin, että se ei enää nävykkään muuta kuin just fotonin kohalle sattuessaan. Entäs mikä on peräkkäisten fotonien välimatka? onko ne ihan tappituntumalla jonossa tänne tai tuonne lentämässä ja mitä se lämpö sitten on mitä ne fotonit repussaan kantavat ja kun osuvat johonkin sitten matkallaan niin lämmittävät sitä ja sillai mukavasti sitten vielä tuovat mukanaan d-vitamiinia ihmiselle jopa 13 mrd valovuoden päästä(!)OK

        No ei tarvitse vastata. Eihän täällä kukaan tiedä mistään mitään. Mut ei se mitään:

        https://www.youtube.com/watch?v=CevxZvSJLk8

        .


    • absoluuttinen nollapiste on vain joku ihmisen määrittelemän asteikon nolla jonkun fysikaalisen jutun suhteen.

      Todellisuus on ihan muuta kuin 1 1 = 2, tai 1 1 = 10, tai ( 1) (-1) = 0, ihminen on vain päättänyt, että jossain asteikossa on nolla. Matematiikalla ei siis voi mallintaa todellisuutta, kuten nik Kollimaattori täällä yrittää trollata. Kollimaattorin mielestä ½ tuumaa onkin 101010111100, tai kolme tonnia läskiä ihan vaan kun pilkkua vaan kun siirtää, niin kaikki täsmää matematiikalla ja kvanttiflyktaatiolla ja vastaus on "kaksi"(!)OK

      • fghdfghf

        Lämpötilan absoluuttinen nollapiste (0 K eli noin -273 C) on nyt kuitenkin se alin mahdollinen lämpötila mitä voi olla olemassa. Eli ei lämpöä. Ihan riippumatta tuosta sinun loputtomasta hörhöilystäsi.

        Vielä pieni vertaus; se 0 K on vähän sama kuin tyhjä juomalasi. Ei se voi olla enää sen tyhjempi, vai mitä Cenddi.


      • Voisithan sinä yrittää ottaa selvää absoluuttisen lämpötilan fysikaaliset perusteet ennen kuin tulet väittämään absoluuttisen lämpötilan nollapistettä ihmisen päättämäksi.

        Itse en myöskään jaksa ymmärtää sitä, että vastenmielisyytesi minua kohtaan saa sinut kerta kerran jälkeen julkisesti häpäisemään itsesi. Menet niin överiksi, että sinusta on tullut yleinen naureskelun aihe.


      • fghdfghf kirjoitti:

        Lämpötilan absoluuttinen nollapiste (0 K eli noin -273 C) on nyt kuitenkin se alin mahdollinen lämpötila mitä voi olla olemassa. Eli ei lämpöä. Ihan riippumatta tuosta sinun loputtomasta hörhöilystäsi.

        Vielä pieni vertaus; se 0 K on vähän sama kuin tyhjä juomalasi. Ei se voi olla enää sen tyhjempi, vai mitä Cenddi.

        meinaatko että on jotenkin mitattu, että atomi pysähtyy paikalleen, kun on 0 K

        Sinäkin voisit viisastella jossain muualla kuin asiallisella keskustelupalstalla, jossa jutellaan tiedejuttuja. Täällä on trolleja jo ihan tarpeeksi.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Voisithan sinä yrittää ottaa selvää absoluuttisen lämpötilan fysikaaliset perusteet ennen kuin tulet väittämään absoluuttisen lämpötilan nollapistettä ihmisen päättämäksi.

        Itse en myöskään jaksa ymmärtää sitä, että vastenmielisyytesi minua kohtaan saa sinut kerta kerran jälkeen julkisesti häpäisemään itsesi. Menet niin överiksi, että sinusta on tullut yleinen naureskelun aihe.

        naureskele sinä ihan vapaasti multipersooniesi kanssa. Mutta muista vaihtaa välillä vaippasi(!)OK


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Voisithan sinä yrittää ottaa selvää absoluuttisen lämpötilan fysikaaliset perusteet ennen kuin tulet väittämään absoluuttisen lämpötilan nollapistettä ihmisen päättämäksi.

        Itse en myöskään jaksa ymmärtää sitä, että vastenmielisyytesi minua kohtaan saa sinut kerta kerran jälkeen julkisesti häpäisemään itsesi. Menet niin överiksi, että sinusta on tullut yleinen naureskelun aihe.

        ai nii joo

        Varmaan haluat vastauksen tuohon, kun kerta siitä jupiset:

        "Itse en myöskään jaksa ymmärtää sitä, että vastenmielisyytesi minua kohtaan saa sinut kerta kerran jälkeen julkisesti häpäisemään itsesi...."

        - onko sulla mitään omia mielipiteitä mistään? Linkkaat jonkun tai vittuilet, että etsi itse googlesta. Ei minua tosiaankaan kiinnosta mikään huuhaapaska, mitä netistä löytyy googlettamalla. Sinä olet täällä vain tyyppi joka välittää jotain wikipediatietoa ja päälle vittuilet miten tyhmä se kyselijä onkaan, kun ei usko wikipediaa.

        -noo, en minä sinua ihan oikeasti mitenkään henkilökohtaisesti vihaa. Ihan hyvä tyyppi olet, nukkuessasi(!)OK


      • fgdhdfghf
        Cenddi kirjoitti:

        ai nii joo

        Varmaan haluat vastauksen tuohon, kun kerta siitä jupiset:

        "Itse en myöskään jaksa ymmärtää sitä, että vastenmielisyytesi minua kohtaan saa sinut kerta kerran jälkeen julkisesti häpäisemään itsesi...."

        - onko sulla mitään omia mielipiteitä mistään? Linkkaat jonkun tai vittuilet, että etsi itse googlesta. Ei minua tosiaankaan kiinnosta mikään huuhaapaska, mitä netistä löytyy googlettamalla. Sinä olet täällä vain tyyppi joka välittää jotain wikipediatietoa ja päälle vittuilet miten tyhmä se kyselijä onkaan, kun ei usko wikipediaa.

        -noo, en minä sinua ihan oikeasti mitenkään henkilökohtaisesti vihaa. Ihan hyvä tyyppi olet, nukkuessasi(!)OK

        Tajusit taas kerran olleesi täysin väärässä, tällä kertaa lämpötilan absoluuttisen nollapisteen suhteen, ja siksi aloit taas tuon täysin lapsellisen hörhöilysi.

        Miksi et vaan menisi pois tältä tiedepalstalta?


      • fgdhdfghf kirjoitti:

        Tajusit taas kerran olleesi täysin väärässä, tällä kertaa lämpötilan absoluuttisen nollapisteen suhteen, ja siksi aloit taas tuon täysin lapsellisen hörhöilysi.

        Miksi et vaan menisi pois tältä tiedepalstalta?

        et osannut vastata, niin päästit sitten tuollaisen Kollimaattorimaisen hätäpaskan(!)


    • trollinmolli
    • cenddikomppi

      Mitä ihmettä?
      Eihän avaruudessa voi joka paikassa olla kylmä?!
      Kuussa kun istuskelee Auringonpaisteessa niin sielläkin on 130 astetta. Niin väitetään ihan Wikipediassakin kun katsoin.

      Eli Maan ilmakehä viilentää Auringonsäteitä muutoinhan täällä olisi kelit kuin Kuussa ikään.
      Siis ainakin kun Kuusta lentelee Aurinkoa päin niin aina vain kuumemmaksi menee. Varjopaikkoja tulee silloin aika harvakseltaan vastaan. Mitä nyt joku planeetta tai asteroidi painaa ohi hirmu vauhtia sano.

      • rtherthertherth

        Raapustuksesi oli kyllä niin rautaisen tieteellistä tavaraa, että eiköhän sinun kannattaisi muotoilla se väitöskirjaksi ja hakea itsellesi tähtitieteen tohtorin titteli jostain alan yliopistosta.

        Tai sitten ei.


    • plöpplöps

      cenddikomppi heitti ironisen ajatelman joka hieman seisautti.
      Niitä ei kumota nimimerkkiä piikittelemällä.
      Onko Maan ja Kuun välisellä pikatiellä kuuma?

      • Avaruudessa ei ole kuuma. Lämpö on molekyylien liikettä ja lähes täydellisessä tyhjiössä ei ole lämpöä.
        Kokonaan toinen asia on, minkä lämpöiseksi kappaleen pinta lämpeää Auringon säteilyn vaikutuksesta. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin ympäristön lämpötila.
        Eikä ilmakehäkään juurikaan viilennä auringonsäteitä, mutta absorboi kyllä lämpöä ja tasaa sitä toisin kuin kuussa.

        centtikomppi heitti tyhjän ajatelman, kun ei ymmärtänyt mitä lämmöllä tarkoitetaan.


      • trollinmolli

        "Onko Maan ja Kuun välisellä pikatiellä kuuma?"
        On hyvinkin kuuma, jos kaahataan lujaa. Maltillisilla nopeuksilla tilanne ei paljoa poikkea siitä, mitä se on Kuun pinnalla. Konvektiota ja väliaineen lämpötiloja tasoittavaa puskuria ympäristössä ei käytännössä ole, paisteessa paahtuu ja varjossa jäähtyy pakkaselle.
        Netti on puolillaan mahdollisesti hyvinkin epätarkkoja, mutta useimmiten havainnollisia selityksiä aiheesta. Tiedepaperit ovat tyypillisesti asiallisia, mutta kuivahkoja, joten esimerkiksi jonkun suomalaisen avaruustekniikkaan erikoistuneen kirjoittajan teos tai artikkeli voisi olla mukavaa luettavaa.


    • Komppisentti

      Jahas. Mistä korkeudesta Kuun 130 asteen lämpötila oli mitattu?
      Oliko mittauspisteitä vain 1 ? Otettiinko Kuusta pintalämpötiloja vai metrin tai kahden korkeudelta?
      Satelliittien pintalämpötilat ovat siten varmaankin hyvin korkeita ?

      • MakkaranGrillausKuussa

        Satelliitit keräävät lämpöä aurinkopaneeleilla. Päivänpaistettahan tuolla riittää. En ole kuullut mitään niiden pintalämmöistä.

        En kyllä Kuun lämpötilan mittausmenetelmistäkään.


    • bfebre

      Aloittaja tässä heippodei ja heissan. Tarkoitin avaruudella sitä galaksien välistä avaruutta.

      • jos siellä ei ole mitään, niin ei siellä ole silloin lämpötilaakaan. Nämä S24 tiedemiesten höpinät absoluuttisista nollapisteistä ovat täyttä huuhaata.


      • tuosta tulikin mieleen...

        Siellä galaksien välissä siellä täällä voi olla yksinäisiä aurinkokuntia. Siellä kun humanoidi katselee taivaalle, niin ei näy tähtiä. Muutama muu planeetta siellä saattaa killottaa ja kuu ja jotain tuskin silmin havaittavia hötyjä, jotka ovat lähimmät galaksit ja silloin tällöin 'tähdenlentoja'.


    • Kuusauna

      Väittävätkö nuo Apollo- hemmot että Auringon lähettyvillä olisi hirmu kylmää?
      En minä usko. Jos kerran Kuussakin on yli sata celciusastetta. Sopivasti minulle koska olen kova saunamies.

      • sopiva saunomislämpötila ihmiselle on noin 80 °C.


      • Cenddi kirjoitti:

        sopiva saunomislämpötila ihmiselle on noin 80 °C.

        toki lämpötila siitä hetkellisesti nousee polttavaksi, ku kiukaalle heitetään vettä. Sehän höyrystyy eli osuessaan kuumille kiville, niin lämpötila on osin 100 °C. Höyry sitten nostattaa vesisumua joka ei niin kuumaa ole, kun kohtaa ihmisen nahkan. Kiukaasta nousee löylyä heitettäessä voimakas tulikuuma ilmavirtaus, joka on vaarallista. Aamu-usvaa ja tulistettua höyryä lämpövoimalaitoksen kattilassa ei pidä nyt sotkea tähän asiaan. Tosin S24 tiedemies ei ymmärtäisi näitten eroja, vaikka rautalangasta vääntäisi. n ne niin vitun tyhmiä. Höpisevät vain jotain satuja apolloukoista ja lukevat wikipediaa.


      • TaasVäärin
        Cenddi kirjoitti:

        toki lämpötila siitä hetkellisesti nousee polttavaksi, ku kiukaalle heitetään vettä. Sehän höyrystyy eli osuessaan kuumille kiville, niin lämpötila on osin 100 °C. Höyry sitten nostattaa vesisumua joka ei niin kuumaa ole, kun kohtaa ihmisen nahkan. Kiukaasta nousee löylyä heitettäessä voimakas tulikuuma ilmavirtaus, joka on vaarallista. Aamu-usvaa ja tulistettua höyryä lämpövoimalaitoksen kattilassa ei pidä nyt sotkea tähän asiaan. Tosin S24 tiedemies ei ymmärtäisi näitten eroja, vaikka rautalangasta vääntäisi. n ne niin vitun tyhmiä. Höpisevät vain jotain satuja apolloukoista ja lukevat wikipediaa.

        Veden heitto kiukaalle harvoin edes nostaa lämpötilaa. Se saattaa jopa laskea sitä. Ilman kosteuden lisääntyessä ilman sitoma lämpömäärä kasvaa ja se tuntuu kuumemmalta.
        Olet onneton tunari.


      • TaasVäärin kirjoitti:

        Veden heitto kiukaalle harvoin edes nostaa lämpötilaa. Se saattaa jopa laskea sitä. Ilman kosteuden lisääntyessä ilman sitoma lämpömäärä kasvaa ja se tuntuu kuumemmalta.
        Olet onneton tunari.

        sun jutuissa ei ole päätä eikä häntää. Mutta ei se mitään. Huutele sinä vaan herjojasi, saat siitä sisältöä elämääsi(!)OK


    • kuumaon
    • PollaPalo

      Niin. Minä jäin miettimään tuota kun Kuussa on niin perkeleen kuuma auringonpaisteessa että kauankos niiden Kuu- ukkojen pukujen jäähdytysjärjestelmät kestivät? Oliko niillä vesijäähdytys vai mitkä putket siellä puvuissa sitten?
      Ajatelkaa nyt. 130 C ja kauhia hyppyfiilis päällänsä. Olikohan ukot syöneet piriä?

      • Lämpö ei kuitenkaan johdu kuuperästä pukuun muualta kuin saappaiden pohjien kautta, koska kaasukehää ei ole. Säteilylämpönä tulee vähän lisää, mutta 130 C:n pinnan säteilemä lämpö ei kovin suuri ole.
        Suurin lämmittäjä on aurinko, ei se kuuperä. Aurinkokin lämmittää vain avaruuspuvun toista puolta, kun taas toinen puoli säteilee lämpöä pois.


      • Niin, ja avaruuspuvuissa tosiaan oli ja on nestejäähdytys.


    • perussyy

      Vetoisuus ja huono eristys.

    • ressu1

      Absoluttinen nollapiste on -273°C eli 0K, jolloin kaikki lämpöliike loppuu. Absoluuttisen nollapisteen saavuttaminen on nykykäsityksen mukaan mahdotonta.
      Lämpötilalla ei ole ylärajaa.
      Lämpötila kuvaa aineen rakenneosasten liikkeen voimakkuutta.

      nyt on pakko sanoo sentille et ei kannattas sotkee lusikkaa soppaan josta nyt ei hirveästi tiedä tai ymmärrä.lämpöoppi kun nyt ei satu olemaan niitä musta tuntuu fysiikan aloja

    • ressu1

      ja kun nyt vielä apollu jutuista puhutaan....lämpöhän siirtyy 3 tavalla eikä säteilemällä,johtumalla ja virtaamalla...kuussa lämpösiirtyy vain siis säteilemällä tai johtumalla....
      säteilemällä lämpötulee joko auringosta tai heijastumalla kuun pinnasta...a7l puku oli suuniteltu heijastamaan about 90 % takaisin

      johtuminen apollo lennot tehtiin niin sanottujen kuuaamojen aikana jolloin pinta ei ollut vielä kerinnyt täyteen lämpötilaansa..lisäksi kuunkiviaines johtaa lämpöähuonosti
      ja lisäksi pukujen kengät olivat nyt melkoisen hyvin eristettyjä...

      120 c nyt ei ole kovin kuuma edes vielä palmiehet varmasti altistuvat tällaiselle lämpötilalle savusukelluksilla..ja muistaakseni niilläkin on asusteet jotka heijastaa lämpöä....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe