PANIIKKIHÄIRIÖ

KohtiPelkojenVoittamista

Tervehdys! Olen 27-vuotias mies. Ja sain elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen reilut kolme vuotta sitten kesällä 2013. kohtauksen jälkeen aloitin terapian, kävin terapiassa vuoden ajan. Elämäni muuttui hyvään suuntaan, opin ymmärtämään tunteitani, syvemmälle ja syvemmälle. 2014 syksyllä koripallon pelaamisen jälkeen tunsin vaikeutta hengittää ja sain toisen ison kohtauksen. Pelästyin tätä suuresti. Ja palleani jäi todella tukkoiseksi, jonka jälkeen se oli kolme kuukautta aivan tukossa, enkä uskaltanut urheilla tai käydä saunassa. Kävin kolmella eri yksityislääkärillä. Kaikki arvot ja elimet normaalikunnossa. Tästä jäi minulle urheiluun liittyvä trauma. En uskaltanut urheilla pitkään aikaan, koska sain paniikin aina heti urheilemisen jälkeen. Ainoa mikä helpotti paniikkia, oli selällään makaaminen. Sama asento helpotti minua myös tuon kolmen kuukauden aikana kun palleani oli jumissa. Otin pienen terapiajakson taistellakseni tätä pelkoani vastaan ja pääsin eteenpäin. Ymmärsin pelon liittyvän siihen, että itseasiassa se, että pelkään saavani paniikkikohtauksen, pelottaa minua. Eli pelon pelkääminen luo minulle paniikkia, ei niinkään itse urheilu.

Esimerkki tilanne: Menen lenkille, ajattelen ennen lenkkiä, että toivottavasti tällä kertaa paniikkia ei tule. (Ensimmäinen paniikin pelko, eli tästä kohtaa alan ruokkimaan pelkoa, mikä tietysti vahvistaa sitä). Lenkin aikana mietin, että sitten kun lopetan juoksemisen, joudunkohan turvautumaan turvakeinoihini, eli menemään selälleni hengittelemään (toinen pelon ruokkiminen). Lenkin lopussa mietin, että apua, nyt lenkin loppu lähestyy, paniikki tulee varmaan kuitenkin (kolmas pelon ruokkiminen). Lenkin jälkeen alan tuntea sympaattisen hermoston voimakkaampana, koska olen paikoillani. Ajattelen, että no nyt se sitten tulee ja yritän taistella vastaan ja alan yrittää hengityksen tasaamista, hengitän syvään ja rauhallisesti ulos (Nyt pelko saa minusta jo yliotetta, koska yritän taistella kohtausta vastaan ja olen ruokkinut sitä koko lenkin ajan ajatuksillani, eli muodostan kohtausta itseasiassa itse). Pelko tykkää siis ajatuksista, joissa sitä pyritään vastustamaan, se kiihtyy taisteluun ja lyö lisää vettä kiukaalle.

Kävin lyhyessä terapiajaksossa viime keväänä läpi paradoksaalisia tekniikoita paniikkiin, eli kun huomaa paniikin hiipivän, ei tarvitse pelätä sitä vaan täytyy antautua sille ja sanoa mielessään, "tule vaan, ei minua pelota." Sen sijasta, että käyttäisi turvakeinojansa. Mieli tajuaa, ettei sillä olekaan enää valtaa pelotella sinua. Tätä täytyy tehdä paljon, koska onnistunut kokemus ruokkii taas uutta jne. Urheilun jälkeen olen myös yrittänyt heittäytyä paniikkiin, en välitä tuntemuksista, yritän ehkä hieman kyyristyä jotta saisin paremmin happea, mutten halua mennä selälleni makaamaan. Ja tämän jälkeen kokemus on upea, selvisin! Ja selviän uudestaan! Kunnes pääsen eteenpäin. En pystynyt alussa uimaan ollenkaan ilman sen jälkeistä paniikkia. Kolme kertaa taistelin turvautumatta keinoihini (istuminen, hengityksen kontroillointi, maassa makaaminen...), ja neljännellä kerralla ei tullut enää oireita! En ruokkinut enää pelkoajatuksia, koska olin saanut onnistuneita kokemuksia. En enää uidessani pohtinut, "mitä jos se tuleekin"? Kun menin suihkutiloihin uinnin jälkeen, en pelännyt paniikkia, enkä antanut sille ajatustakaan, korkeintaa ajattelin, että jos se tulee niin perkele tulkoot! Ennen vain odotin ja pelkäsin, että nytkö se tulee ja tietysti se tuli, koska pelkäsin sitä.

Urheilu laukaisee samaa sympaattista hermostoa kuin tuntemukset paniikissa. Paniikkikohtaus on liiaksi voimistunut "taistele ja pakene" -reaktio, joka on varsinkin ennen ollut ihmislajille todella tärkeä hengissä selviytymisen vuoksi. Taistele ja pakene-reaktio (kuin myös paniikkikohtaus) laukaisee kehoon adrenaliinia joka kiihdyttää sykettä ja hengitystä jne jne, jotta pystyt toimimaan sadasosassa vihollista vastaan. Jos olet tarkkana paniikkikohtauksen alkaessa saatat tuntea kehossasi adrenaliiniryöpyn, ja jos pelästyt sitä, saat heti perään uuden vielä voimakkaamman adrenaliini ryöpyn ja taas jos pelästyt tilannetta saat uuden ja uuden ja uuden, kunnes hyperventiloit tai olet muuten vain paniikissa. Tila jatkuu, koska pelästyt omaa pelästymistäsi uudelleen ja uudelleen. Tämä voi liittyä moniin asioihin. Joillakin paniikkikohtaus liittyy isoihin väkijoukkoihin, koska tuntee, ettei pääse pois. Joillakin housuihin pissaamiseen julkisella paikalla, joillakin sydänkohtauksen pelkoon. Jne jne.

Tämä oli pitkä kirjoitukseni ja osa minun tarinaani ja omaa ymmärrystäni. Olen käynyt asioita läpi suhteellisen paljon ja ymmärrän jonkun verran näistä. En ole alan ammattilainen. Ja kirjoitukset pohjautuvat omiin kokemuksiini itseni sekä terapeuttieni kanssa. Olen terveysalan ammattilainen viiden vuoden kouluttautumisella, hieroja ja tämän jälkeen osteopatia. Tunnen siis hieman myös ihmiskehoa. Toivon, että tästä tekstistä on hyötyä monille, vastaan mielelläni kysymyksiin. Tsemppiä kaikille

6

1227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen605

      Mielenkiintoinen kirjoitus, jossa oli paljon samaa omasta elämästäni, ja hyviä vinkkejä. Sain itse ensimmäisen kerran elämässäni paniikkikohtauksen noin 2 kk sitten ja sen jälkeen niitä on tullut useamman kerran. Kohtauksen aikana rupeaa huimaamaan, tuntuu että taju lähtee, olo on epätodellinen, jalat puutuvat, syke hakkaa ja alkaa palella koko kehossa.
      En ole siis aikaisemmin kokenut mitään vastaavaa, joten säikähdin toden teolla näitä kohtauksia, mikä johti siihen, että aloin pelätä uuden kohtauksen tulemista, ja kun se sitten tuli, niin pelästymiseni ruokki kohtausta entisestään - aivan kuten sinullakin.
      Se mikä oli omituisinta, sain alussa näitä kohtauksia kotona sohvalla rentoutuneena televisiota katsellen, ja yhtäkkiä kohtaus oli päällä. Minua ihmetytti suuresti, mistä se johtuu, kun en edes ollut millään lailla ahdistavassa ympäristössä, vaan aivan päinvastoin täysin rentoutuneena. Sittemmin näitä kohtauksia rupesi tulemaan urheilemisen yhteydessä, kuten sinullakin.
      Ryhdyinkin sitten toden teolla tutkimaan asiaa, sillä halusin löytää kattavan selityksn, mistä tällainen johtuu terveelle ja nuorelle urheilevalle ihmiselle, joka ei ole masentunut jne. Aivan kuten selititkin tuossa, niin urheilu laukaisi sympaattista hermostoa entisestään, joka oli jo valmiiksi minulla ylivireessä. Joillakin ihmisillä (monesti naisilla useammin) on kaikki aistit herkemmät, eli yliherkät, mikä rasittaa hermostoa pidemmän päälle, eli siis kokee/kuulee/näkee asioita aina "isosti" ja huolehtii asioista jatkuvasti. Itse olen tällainen ihminen, ja tähän päälle vielä tavanomaista stressiä ja liiallista urheilua ilman kunnon palautumista, niin olin saattanut hermostoni aikamoiseen ylivireeseen, mikä sitten on omiaan ruokkimaan tällaisia kohtauksia.
      Tämä ei kuitenkaan yksinään vielä riitä, sillä olen aina ollut kovaa urheileva ja hieman stressaileva tyyppi, eikä koskaan aikaisemmin ole tullut paniikkikohtausta elämässäni, vaikka hermosto onkin saattanut olla "ylirasittunut". Rupesin myös tutkimaan ruokavaliotani, sillä olen vahvasti myös sitä mieltä että ruokavaliolla ja suoliston kunnolla on aina iso merkitys kaikenlaiseen toimintaan kehossa. Syön hyvin terveellisesti, mutta tutkimusteni jälkeen huomasin, että KOFEIINI ja esimerkiksi RAAKAKAAKAOn sisältämä TEOBROMIINI ovat pahimpia mahdollisia myrkkyjä koko keholle ja erityisesti mielenterveydelle, ja ne ovatkin merkittäviä paniikkikohtausten aiheuttajia. Kun analysoin omia kohtauksia, niin huomasin, että kahvin juominen ja raakasuklaan syöminen ovat hyvin usein edeltäneet kohtauksia (edellisenä päivänä tai muutamaa tuntia aiemmin). Kofeiini ja teobromiini ovat keskushermostostimulantteja, jotka toimivat huumeen lailla. (Nehän tulevat samasta papulajikkeesta kuin kokaiinikin, joten ne ovat täysin samanlaista tavaraa). Kofeiinin pitkäaikainen käyttö on omiaan aiheuttamaan kohtauksia, ja itsekin vetelin aina sen pari isoa kuppia mustaa kahvia aamuisin runsaasti teetä, ja välillä esimerkiksi Mate-teetä ja Kombuchaa, joissa on runsaasti kofeiinia. Kun ihan rupesin laskemaan päivittäistä kofeiinimäärääni, niin kylläpäs se äkkiseltään kohosi aika isoksi! Samaten raakakaakaon käyttäminen.
      Kun keho yrittää puhdistaa itseään kofeiini- tai muista myrkkyjäämistä (jota esimerkiksi liikunta vielä tehostaa), kofeiinin aiheuttamat virtsahapot vapautuvat liian nopeasti kehoon, mikä aiheuttaa juurikin raajojen puutumista, sykkeen nopeutumista ja ajatussumua, mikä johtaa helposti paniikkikohtaukseen. Tätä on omiaan vielä lisäämään kofeiinin psykoottiset vaikutukset, jotka juurikin aiheuttavat tuota paniikintunnetta omassa päässä.
      Nyt olen ollut täysin ilman kofeiinia ja raakasuklaata vasta viikon, ja olo on kyllä huomattavasti "elinvoimaisempi", vaikkakin olen saanut järkyttäviä vieroitusoireita kofeiinista (jalkojen puutumista, päänsärkyä, kummallisia olotiloja..)
      Myös ruokavaliolla on erittäin suuri merkitys, eli jos keho on tosi hapan, paniikkikohtauksia tulee paljon herkemmin - kannattaa suosia emäksistä ruokavaliota.
      MINDFULNESS-treeni on myös yksi tärkeimmistä aseista paniikkikohtausta vastaan. Juuri kuten mainitsitkin, eli paniikkikohtaukseen on hyvä suhtautua asenteella "anna tulla vaan", ja kohdistaa oma huomio aina läsnäolevaan hetkeen, ja antaa mielen "mellastaa" itsekseen, sillä oma mielihän se loppupelissä sitten on, joka yrittää hyökätä meitä vastaan paniikkikohatuksessa. Mielen hallitseminen on tehokkain työväline, sillä vaikka paniikkikohtaukseen kuuluu fyysisiä oireita, niin useasti oma mieli laukaisee sen pahemmaksi, jos antaa mielelleen vallan.
      Tutkimukseni on vielä vaiheessa, mutta olen erittäin kiinnostunut myös noista fyysisten oireiden laukaisevasta tekijästä - eli juuri tuosta sympaattisen hermoston ylivirittyneisyydestä, ja kehon yrityksestä puhdistaa happoja ja myrkkyjä pois soluista, mikä aiheuttaa oireita. Osaatko sanoa, mikä aiheuttaa nimenomaan jalkojen puutumisen kohtauksen aikana?

      • KohtiPelkojenVoittamista

        Moi! Pitkä mielenkiintoinen viesti sinulta. En osaa sanoa jalkojen puutumisesta. Monilla puutuvat huulet, kädet, sormet. Minulla on kerran puutunut kokonaan kämmenet. Varmasti sympaattisen hermoston syvempää tiedettä.

        Toki kofeiinilla ja raakakaakaolla (varsinkin kofeiinilla) voi olla vaikutusta siihen, että tuntee itsensä vireämmäksi, eli saa ns. Kofeiinitärinät. Kahvi kyllä aiheuttaa siis samoja tuntemuksia mitä lievässä paniikissa. Mutta en laittaisi kahvia syyksi. Samalla tavalla en laittaisi myöskään urheilua syyksi vaikka se aiheuttaa paniikin kaltaisia oireita. Itse olen melko varma siitä, että kohtausten alkuperä on tosiaankin vain omissa syvemmissä peloissa. Ihmisen mieli pelkää hallinnan menettämistä (eli egon kuolemaa) yli kaiken. Ja kun se tulkitsee menettävänsä hallinnan, esimerkkitilanteessa vaikkapa ruuhkaisassa kaupassa, kun ei pääse pois heti vaikka haluaisi, mieli pelästyy kun ei hallitse tilannetta ja sitten laukaisee virheellisesti taistele ja pakene-reaktion, koska pelästyi. Eli mieli toimi aivan kuten pitääkin. taistele ja pakene reaktio on ollu koko ihmisen historian todella tärkeä selviytymisen kannalta. Reaktio on myös täysin vaaraton, joskin epämiellyttävä jos tulkitset sen epämiellyttäväksi. Miksi tulkitset sen epämiellyttäväksi, jos olet nauttinut aivan samasta reaktiosta esim. vuoristoradassa tai juostessasi karkuun hullua naapurin setää tms.

        Kun tällainen paniikkireaktio on kerran koettu, aletaan itse reaktiota pelkäämään. Ei ole enää väliä, missä tilanteessa ollaan ja silloin riittää kotisohva. Myös tämän ensimmäisen paniikin jälkeen aletaan tulkitsemaan negatiivisesti aiemmin positiiviseksi miellettyjä tuttuja sympaattisen hermoston aktivoijia, kuten vaikkapa urheilu, kahvi, seksuaalisen himon tunne, ylipäänsä jännittäminen eri tilanteissa. Koska aivoissa on nyt muistijälki siitä, että sympaattisen hermoston aktivoituminen = paniikki = uhka, jota pitää pelätä. Olet varmasti pitänyt koulussa esitelmän, jota olet jännittänyt paljon. Oletko ajatellut, että sinulla on ollut jännittäessäsi ainakin lievä "paniikkikohtaus". Muttet ole vain tulkinnut sitä, jännittäminen on silloin normaalia. Kotisohvalla jännittäminen ei ole normaalia, jos on rento ilta. Tällöin kannattaa pohtia tosiaan sitä alkuperäistä syytä, mikä aivoissasi sai sinut jännittämään. Pelko? Tunne, ettei hallitse elämäänsä?

        Mutta kertoisitko tarkemmin ihan ensimmäisestä kohtauksestasi, oliko siinä jonkinlaista stressiä enemmän tai sitten jokin epämiellyttävä tunne tai tilanne, josta halusit pois?


      • Artsi2576

        Paniikkikohtauksissa aikoinaan pohkeet puutuivat yms. Menin saunasta hankeen käveleen muutaman kerran. Puutuminen loppui.


    • Artsi43333

      Asiantuntevia kirjoituksia. Hengitysharjoitusten avulla voi oppia hallitsemaan paniikkia. Tee niitä aamuin illoin.

      • KohtiPelkojenVoittamista

        Moi! Hengitysharjoitukset on hyviä. Varsinkin alussa, tai niissä elämänvaiheissa, kun pelko ja paniikki pitävät liikaa otteessaan. Paniikista eroon pääseminen vaatii kuitenkin sen, ettei sitä yritä hallita. Koska se on viesti alitajunnalle uhasta, jota varten täytyy taistella (esim. Hengitysharjoituksella). Tämä kehä ruokkii itseään ja pitää paniikin enemmän tai vähemmän elossa. Kun paniikkikohtauksen syyt on pilkottu palasiksi, on helpompi ymmärtää sitä. Silloin usein on myös ymmärtänyt sen, että mielen pelkoskenaariot "mitä jos" itseasiassa usein aloittavat paniikin, nämä alitajuset nopeat ajatukset ovat niin huomaamattomia, ettei niitä usein edes jälkeenpäin muista.


    • Ratataaa

      Olen kamppailut samankaltaisten ongelmien kanssa viimeisen vuoden ajan. Sain itse ensimmäisen paniikkikohtauksen 4 vuotta sitten. Paniikkikohtauksia tuli melko harvoin, mutta mitä karmivampaa julkisilla paikoilla. 2 v. sitten sairastuin psykoosiin. Silloin menin sekaisin pelontunteen kanssa ja sain aivan kamalia paniikkikohtauksia. Nykyään minun mieleni on pääasiassa melko terve paitsi saatan saada paniikkikohtauksia ja pelkään niitä sekä pelkään uudelleen sairastumista.
      Pelkoihin ovat auttaneet niiden käsitteleminen, kun en pelkää niitä tai keskittyminen johonkin muuhun asiaan. Lisäksi harjoittelen pelonhallintaa. Välillä kiihdytän itseni tarkoituksella pelokkaaksi ja harjoittelen tunteen säätelyä. En ole saanut paniikkikohtauksia pitkään aikaan. Syön toki antipsykootteja, jotka rauhoittavat jokseenkin. Virallisia rauhoittavia minulle ei ole määrätty, niihin voi jäädä voimakkaasti riippuvaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe