Muurinpohjaletut

lesken

Tulipas mukava kutsu tänään. Paistetaan ulkona grillikodassa muurinpohjalettuja. Mies teki taikinan ja minä yritin antaa oman ohjeeni. Ei mennyt läpi. Teen aina veteen,en käytä maitoa. Hän teki omalla tavallaan. Voi miten oli hyviä omenahillon kanssa. Savusaunaankin olisi ollut mahdollista päästä ja sieltä jokeen uimaan. Ei oikein napannut. Mutta rattoisan sunnuntai-iltapäivän vietin antoisassa seurassa. Tällaiset yllärikutsut on mukavia.

48

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

      Jaa-a, tuossa iltapäivällä kuuntelin teemalta Laila Kinnusen laulua ja vaihdoin sahaan ketjun ja vähän putsailin.
      Sitten lähdin rantaa raivaamaan.
      Kalaan lähdin myöhemmin, vaan ei saalista sitten yhtään, vaan ei saanut vastaantuliakaan, muuten vaan sanaa vaihdettiin.
      Jossain tuo muurinpohjapannukin pitäisi olla, vaan en tiedä mihin nuo jälkeläiset sen ovat laittaneet.
      Siellä viellä oli joutsenet ja kuikat.
      Joskus olen tehnyt omenahilloa anoppini tapaan, se oli tosi hyvää.

      • Että sellainen, moottorisahamuori :) Mun pitäisi myös ruveta puuhommiin, pihan perällä on kasa, jonka alla taitaa majailla rotta. Keväällä koira tappoi yhden, sinne jäi ne käytävät maan alla, vaara tietty on että on muitakin samassa pesässä. Kun on peltoja lähellä, niitä riittää. Myrkkyä en viitti laittaa, ansoja vois kokeilla tietty...

        Grilli on vielä ulkona, muurinpohjapannu on päässyt vaihtamaan väriä oranssiseksi. Ei käytetty kertaakaan tänä kesänä. Nuudelit on hyviä kun paistaa siinä, vähän oysterikastiketta päälle.


    • TyperäEpäkohtelias

      Ja miksi sinun piti ryhtyä neuvomaan? Luulitko olevasi miestä taitavampi kokki?

      Mielestäni omista tavoista voi halutessaan kertoa, mutta toisen aikuisen opastaminen, ellei toinen kysy neuvoa tai vieraansa tapaa tehdä samaa ruokaa, on todella typerää ja epäkohteliasta.

      Miltä sinusta olisi tuntunut, jos mies olisi ollut sinun vieraansakin ja mies olisi alkanut neuvoa, miten sinun pitäisi tehdä lettutaikina?

      • Mnusta mies teki oikein. kuunteli neuvot mutta kuitenkin tällä kertaa teki omalla hyväksikoetulla tavallaan. en minäkään vieraana letuille kutsuttuna menisi isäntäväkeä neuvomaan vaan ottaisin vastaan mitä tarjotaan.


      • ent.siivoojaparka

        Ehkä hän halusi vaikuttaa mieheen ja kertoa kuinka hyvän keittiömestarin mies hänestä saisi, "kunnes kuolema eroittaa".


      • Typerä Epäkohtelias:lle
        Mies sanoi,että jotkut laittavat vissyvettä taikinaan. Siihen tokaisin,että itse laitan vettä,kun kaikille ei maito sovi. Ja korvaan sen esim.yhdellä lisämunalla.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ehkä hän halusi vaikuttaa mieheen ja kertoa kuinka hyvän keittiömestarin mies hänestä saisi, "kunnes kuolema eroittaa".

        ent.siivoojaparka:lle
        Olen tehnyt jo vaikutuksen,kun minut kerran haettiin lettukesteille.


    • Pääsin kerran myös muurinpohjalettu soihdinmenoille, ettei ollut vaan sama mies? Ootko käynyt puumailemassa, häh? Oliko kynttilänvaloa? Musaa soimassa? Hänellä ei ainakaan silloin ollut mitään savusaunaa, mutta mistä tiedän vaikka olis hankkinut.

      Tai sitten tuo tieto leviää miesten kesken, että hei, tälleen tärppää.

      • Soihdin? Eikä tähän hoota tarvita.


      • hmp.f:lle
        Kestit olivat päivällä kello 11.00. Aurinko paistoi ja yhtään musaa ei soitettu. Savusauna on ollut jo kauan. Samoin joki on virrannut iät ajat. Hieno yksityiskohta oli kun naapurin koira meni uimaan jokeen ja miehen koira haukkui vimmatusti. Ei uskaltautunut itse veteen. Niin puumailu. Mies on minua vanhempi. Kumpi on puuma?


      • lesken kirjoitti:

        hmp.f:lle
        Kestit olivat päivällä kello 11.00. Aurinko paistoi ja yhtään musaa ei soitettu. Savusauna on ollut jo kauan. Samoin joki on virrannut iät ajat. Hieno yksityiskohta oli kun naapurin koira meni uimaan jokeen ja miehen koira haukkui vimmatusti. Ei uskaltautunut itse veteen. Niin puumailu. Mies on minua vanhempi. Kumpi on puuma?

        Savusaunaa vissiin sitten yö lämmitetty kun oli jo yhdeltätoista käyttövalmiina;)


      • siilimuori4 kirjoitti:

        Savusaunaa vissiin sitten yö lämmitetty kun oli jo yhdeltätoista käyttövalmiina;)

        siilimuori4:lle Savusauna on siitä kummallinen paikka,että kun edellisenä päivänä sitä tuntitolkulla lämmitetään,se on vielä seuraavanakin päivänä lämmin. Ja vedet ovat lämpimiä. Ei toki kuuma enää.


      • lesken kirjoitti:

        siilimuori4:lle Savusauna on siitä kummallinen paikka,että kun edellisenä päivänä sitä tuntitolkulla lämmitetään,se on vielä seuraavanakin päivänä lämmin. Ja vedet ovat lämpimiä. Ei toki kuuma enää.

        Ja sullehan haalee käy :)


      • eppu2
        lesken kirjoitti:

        siilimuori4:lle Savusauna on siitä kummallinen paikka,että kun edellisenä päivänä sitä tuntitolkulla lämmitetään,se on vielä seuraavanakin päivänä lämmin. Ja vedet ovat lämpimiä. Ei toki kuuma enää.

        Kerran olen käynyt tuossa savusaunassa, ei sitä ole käytetty enää miesmuistiin.
        Tavallisia puulämmitteisiä vaan.


      • siilimuori4 kirjoitti:

        Ja sullehan haalee käy :)

        siilimuori4:lle
        Kun mies on selvin päin,tupakoimaton ja osaa paistaa pitsireunaisia räiskäleitä,niin avot. Vielä kun löytyy äksöniä sopivassa paikassa,siinähän käy kuumana kuin hellankoukku.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kerran olen käynyt tuossa savusaunassa, ei sitä ole käytetty enää miesmuistiin.
        Tavallisia puulämmitteisiä vaan.

        eppu2:lle
        Kun savusauna on oikeaoppisesti lämmitetty, kunnon puilla,ja tikut hävinneet,niin lauteilla on kuin ihanassa pumpulissa. Lämmityksen opetti minulle ja edesmenneelle miehelleni aikuiskoulutuksen opettaja. Siellä opin myös oikeaoppisen puun kaatamisen. Miehen kaatoa sensijaan kukaan ei ole opettanut.


      • lesken kirjoitti:

        siilimuori4:lle
        Kun mies on selvin päin,tupakoimaton ja osaa paistaa pitsireunaisia räiskäleitä,niin avot. Vielä kun löytyy äksöniä sopivassa paikassa,siinähän käy kuumana kuin hellankoukku.

        No mää kyl vaan puhuin tuosta savusaunasta :) ja et sulle passaa haaleetkin löylyt ;)


    • Muurinpohjalettupannu on ainakin viisi vuotta vanha, käyttämätön. Samanikäiset on laituri, pöytä ja pekit, nekin käyttämättömät varastossa.
      Letuista en enää pidä, vaikka kuinka maitoon ja voissa on paistettu.
      Lauantaina lämmitin savusaunan, tuntuu työläälle, mutta on se kuiten aina jotain.
      Eilen kävin keräämässä 15 litraa puolukoita, seuraan lähti muutama ihana hirvikärpänen.
      Ei mikään huono viikonloppu.
      Kävi siinä naapuri kylässä, juotiin kahvit ja puhuttiin isoista koneista.

    • kesi.vä

      Tyttäreni luona kesällä wokattiin ahkerasti muurinpohjapannulla. Itse joudun paistamaan letut paistinpannulla ja syön ne mustaherukkahillon kanssa, tyttäreni valmistaman.

      Ite olisin kyllä mennyt sinne savusaunaan ja uimaan. Olen niin pääkkö.

      • Pitäsköhän vielä kerran tänä syksynä lämmittää savusauna, ja kutsua Sinut sinne.
        Minulla on siellä tervasaippuaa, ja ostan tervashampoota,niin sitten minä tervoon Sinut.
        Muuloin shampoona on Dove, se tuoksuu siellä hyvälle.

        Ei näitä tarvitse niin tosissaan ottaa.


      • kesi.vä
        k-kotton kirjoitti:

        Pitäsköhän vielä kerran tänä syksynä lämmittää savusauna, ja kutsua Sinut sinne.
        Minulla on siellä tervasaippuaa, ja ostan tervashampoota,niin sitten minä tervoon Sinut.
        Muuloin shampoona on Dove, se tuoksuu siellä hyvälle.

        Ei näitä tarvitse niin tosissaan ottaa.

        Voi, ja minä kun jo tunsin tervan tuoksun ja tervaavat kädet.
        Ja tuo viimeinen lause oli kuin oisit pyöritellyt höyhenissä ;)


      • kesi.vä kirjoitti:

        Voi, ja minä kun jo tunsin tervan tuoksun ja tervaavat kädet.
        Ja tuo viimeinen lause oli kuin oisit pyöritellyt höyhenissä ;)

        Niin, höyhenissä,,,,, minulla on untuvatäkki :).


    • LetunHeittäjäVai

      Osaatteko kääntää tavallisella paistinpannulla letut heittämällä?

      Itse en ole enää vuosikymmeniin niitä muulla tavalla kääntänytkään. Letut säilyvät ehjinä ja kauniina, vaikka kääntäisi useampaankin kertaan.

      • ent.siivoojaparka

        Omeletin osaan kääntää heittämällä.
        Taitaa olla vieläkin puolet siitä tuolla hellan ja tiskipenkin välissä, todistusaineistona.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Omeletin osaan kääntää heittämällä.
        Taitaa olla vieläkin puolet siitä tuolla hellan ja tiskipenkin välissä, todistusaineistona.

        Olen joskus yrittänyt, tulos oli samankaltainen, kuin Sinulla.


    • kesi.vä

      Mä luulen, että tänään kokeilen letunheittoa lenkkisaunan jälkeen. Kävin lenkillä jo hyvissä ajoin äsken.

      • KivaaJaHelppoa

        Kun toinen puoli on paistunut, ota pannu käteen ja valuta lettu vinosti alaspäin olevan pannus alareunaan asti. Liikuttele vähän kättä ja värisytä pannua sivusuunnassa. Sitten vähän ylös ja alaspäin ja keikauta nopealla liikkeellä ulomman reunan kautta lettu kääntymään ja pieneen lentoon.

        Ravistele vähän ja laita pannu vähäksi aikaa takaisin liedelle. Voit katsoa, onko lettu paistunut toisellakin puolelta valmiiksi heittämällä sen ympäri - vaikka useampaan kertaan. - Älä laita liikaa rasvaa pannulle, ettei kuuma rasva roisku ihollesi.

        Kun opit tempun et enää paistinlastoja letunpaistossa tarvitsekaan. Niin, jos taikina on onnistunut sopivan paksuksi, etkä paista liian paksuja lettuja.

        Namskista vaan!


      • OliMukavaaSilloinkin

        PS: Kerro, miten onnistuit ja montako harjoituslettua piti heittää ennenkuin opit hallitsemaan homman. - Itse en enää muista, kun harjoittelin nuorena perheenäitinä omalla pihalla ulkogrillin ääressä pitkävartisella lettupannulla.


      • lettuset
        OliMukavaaSilloinkin kirjoitti:

        PS: Kerro, miten onnistuit ja montako harjoituslettua piti heittää ennenkuin opit hallitsemaan homman. - Itse en enää muista, kun harjoittelin nuorena perheenäitinä omalla pihalla ulkogrillin ääressä pitkävartisella lettupannulla.

        Ei onnistunut yksikään kunnolla. Kuusi lettua tein, yks oli aika lähellä, mutta siinäkin reuna jäi vähän rullalle. Vääränlainen pannu :)


      • lettuset
        lettuset kirjoitti:

        Ei onnistunut yksikään kunnolla. Kuusi lettua tein, yks oli aika lähellä, mutta siinäkin reuna jäi vähän rullalle. Vääränlainen pannu :)

        P.S. Neljä söin mustaherukkahillolla.


      • teknikoitu
        KivaaJaHelppoa kirjoitti:

        Kun toinen puoli on paistunut, ota pannu käteen ja valuta lettu vinosti alaspäin olevan pannus alareunaan asti. Liikuttele vähän kättä ja värisytä pannua sivusuunnassa. Sitten vähän ylös ja alaspäin ja keikauta nopealla liikkeellä ulomman reunan kautta lettu kääntymään ja pieneen lentoon.

        Ravistele vähän ja laita pannu vähäksi aikaa takaisin liedelle. Voit katsoa, onko lettu paistunut toisellakin puolelta valmiiksi heittämällä sen ympäri - vaikka useampaan kertaan. - Älä laita liikaa rasvaa pannulle, ettei kuuma rasva roisku ihollesi.

        Kun opit tempun et enää paistinlastoja letunpaistossa tarvitsekaan. Niin, jos taikina on onnistunut sopivan paksuksi, etkä paista liian paksuja lettuja.

        Namskista vaan!

        Onnistuu letun kääntäminen heittämällä.


    • KupliikoTaikinaSit

      Mistä löytyy paras lettutaikinalle paras resepti?
      Millainen se on sinun mielestäsi?
      Mitä siihen kuuluu ja mikä heikentää laatua?

      TulisikoTasapeli kuplaveteen hyvä taikina? Ajattelin kokeilla joskus.

      • Kupliiko-Taikina-sit

        Ohjelma vetäisi taas omiaan sekaan: jostain kummasti ilmestyi tuo "Tasapeli" - prrrrrrr, että kettuilee minulle.

        Millainen on paras heittolettutaikina?
        Saiskos ohjeita?


    • Saivartelua-ko

      "Ulkona grillikodassa" ? Ko. rakennuksissa on käsittääkseni sekä seinät että katto. Jos on grikkikodan sisällä ei ole ulkona.

      • Oh-hoh

        ... g r i l l i k o d a n ...


      • Saivartelua-ko:lle
        Tottatosiaan. Sanamuoto on väärä. Kun olimme päärakennuksessa kahvilla,mies teki lettutaikinan ja sanoi että paistetaan nämä letut ulkona olevan rakennuksen sisällä olevalla kaasukäyttöisellä muurinpohjapannulla. Itse käytin grillikota sanaa,joka se ei ollutkaan. Olimme siis sisällä ja kun avasimme yhden seinän liukuovet,olimme melkein ulkona.


    • eppu2

      Onnesta ei ollut lättyä suussa, olisi varmaan mennyt väärään kurkkuun, kun yhtäkkiä vilahti salama ja melkoinen jytinä päälle ja kaatosade.
      Ulkona on vaan 11 astetta mittarissa.

      • Lettutaikina:
        2 dl maitoa tai vettä
        2 dl vettä
        2 dl vehnäjauhoja
        2 kananmunaa
        ripaus suolaa ja sokeria
        Voissa paistetaan.
        Mansikkahilloa ja kermavaahtoa päälle.


      • henrjii

        Vettä, rautainen kone ruostuu jos se saa vettä, korkeintaan loraus wissyä
        Vehnänjauhojen sekaan voi räppsäyttää vähän ohranjauhoja


      • henrjii kirjoitti:

        Vettä, rautainen kone ruostuu jos se saa vettä, korkeintaan loraus wissyä
        Vehnänjauhojen sekaan voi räppsäyttää vähän ohranjauhoja

        henrjii:lle
        Miten niin ruostuu? Vissylläkö sinä paistat. Just joo. Kun muurinpohjapannu on jäähtynyt, se puhdistetaan huolellisesti ja rasvataan.


      • Vehnäjauhojaeikiitos

        Eix muurinpohjaplättyjä tehdäkään ohrajauhoista?


      • eppu2
        lesken kirjoitti:

        Lettutaikina:
        2 dl maitoa tai vettä
        2 dl vettä
        2 dl vehnäjauhoja
        2 kananmunaa
        ripaus suolaa ja sokeria
        Voissa paistetaan.
        Mansikkahilloa ja kermavaahtoa päälle.

        Lisäksi vielä vaniliinisokeria.
        Lättyihin voi kääriä vaikka paistettua, maustettua jauhelihaa.


      • Pienipirulainen

        Meinaatko että panet lättytaikinaan vanilliinisokeria ja sitten käärit letun sisään jauhelihamössöä. Maustatko senkin sokerilla? Itse maustaisin toisin. Silti vaikka en plättyjä syökään kun niissä ei ole oikein mitään millä olisi jotain ravintoarvoa.


      • henrjii
        lesken kirjoitti:

        henrjii:lle
        Miten niin ruostuu? Vissylläkö sinä paistat. Just joo. Kun muurinpohjapannu on jäähtynyt, se puhdistetaan huolellisesti ja rasvataan.

        Rautaisella koneella tarkoitin itseäni, vissyllä taasa saa kuoehkean plätyn


      • eppu2
        Pienipirulainen kirjoitti:

        Meinaatko että panet lättytaikinaan vanilliinisokeria ja sitten käärit letun sisään jauhelihamössöä. Maustatko senkin sokerilla? Itse maustaisin toisin. Silti vaikka en plättyjä syökään kun niissä ei ole oikein mitään millä olisi jotain ravintoarvoa.

        Sokeria taikinaan silloin, jos syödään makean hillon kanssa.
        Jos taas tehdään lättykääryleitä, mitään sokeria ei silloin.


      • henrjii

        sokerilla saa rapean pinnan, kyllä se käy suolaisillekin täytteille


      • Makustelujutska

        Jooo-jooo, mutku sokeri ja vanilliinisokeri on kuiteskiii kax eri asiaa.


      • eppu2

        Sitähän voi laittaa jompaa kumpaa, tai molempia, tai ei mitään. Oman maun mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4120
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3982
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3855
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2627
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2445
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2042
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1900
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1569
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe