Migreeni vai Hortonia?

25v

Olen sairastanut migreeniä kymmenisen vuotta. Kipu on viimeiset monta vuotta ollut oikealla puolella, jatkuva sykkivä jomotus ohimolla ja silmän alueella. Kohtauksiin liittyy useimmiten myös oksentelua, hikoilua ja vapinaa/palelua vuorotellen. Kohtauslääkkeinä on suihke sekä tabletit jotka yleensä auttavat yhdessä unen kanssa ja kohtaus on ohi parissa tunnissa.

Viimeisen vuoden ajan olen muutaman kerran keskellä yötä herännyt kovaan kipuun vasemmalla ohimolla, tuntuu kuin joku iskisi veitsin siitä läpi. Tätä kestää hetken ja pystyn yleensä jatkamaan unia. Välillä ollessani vaikka kaupungilla tällainen kipu iskee, pari kertaa tuntuu viiltävä kipu joka katoaa aika pian. Tämän lisäksi itse kohtausten aikana, viimeisen vuoden ajan, myös kasvoni halvaantuvat oikealta puolelta. Kasvot roikkuvat silminnähden alhaalla ja oikea silmä vuotaa jatkuvasti. Yleensä Imigran kuitenkin auttaa kohtuu nopeastikin.

Hiljattain sain kuitenkin kohtauksen, joka vaikutti migreeniltä, mutta kipu oli juurikin vasemmalla puolella ja todella kovaa, ei jomottavaa vaan viiltävää kipua. Myös niskan ja yläselän alue oli aivan jumissa ja kova. Otin Imigran-suihkeen ja 1000mg särkylääkettä ja menin nukkumaan, mutta kipu ei hellittänyt ja oli niin kovaa ettei sitä kestänyt hereillä. Välillä kävin oksentamassa todella rajusti pelkkää valkoista vaahtoa ja koko yläkroppa kramppasi. Kipu oli niin järkyttävä että meinasin jo soittaa ambulanssin ja pelkäsin aivoverenvuotoa tmv. Tätä kesti kaikkinensa n. 4-5 tuntia, minkä jälkeen oksentelu oli poissa mutta edelleen jomottava kipu jäi jäljelle koko loppupäiväksi ja päässä oli inhottava paineen tunne.

Mietinkin, voivatko nämä olla jotain ensioireita Hortonista vai voiko särky migreenissä olla näin järkyttävää? En ole ennen saanut vastaavaa kohtausta jossa kipu on niin kovaa ja kipu invalidisoisi koko päiväksi niin etteivät lääkkeetkään meinaa tehota.

4

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuppikipeä

      En millään tavala halua lähteä tekemään analyysiä koska en tunne sinua ja historiaasi. tuo edellinen kuvaamasi tauti/sairaus on tuntematon minulle.
      Oletko ollut päänmagneettikuvassa säännöllisesti. ettei siellä ole tapahtunut muutoksia, verenvuotoa tai vastaavaa.
      Onko sinulla jokapäiväinen täsmälääkitys migreeniin tai onko sitä ehdotettu.
      Oletko poistanut ruokavaliostasi E621 aromivahvenne.
      Olethan syönyt säännöllisesti, onko elämäntilanteessasi/läheisilläsi tapahtunut muutoksia jotka stressaavat.
      Stressi on pahin!!!
      Migreeni ei ole leikin asia ja saattaa olla hyvinkin pitkäaikainen kivuillaan jopa halvaannutta ja siihen ei auta kuin suon.sis.vahvakipul. maltti.
      Hoidettavissa oikealla lääkityksellä, jos kyseessä on migreeni.
      Kyseinen lääke mitä itselläsi on ei auta minua lainkaan.
      Jos kunnallinen ei auta, hankkiudu potilashistoriasi kanssa neurologille, joka katsoo lääkityksen oireistoon päiväntasalle.
      Kipu ei ole leikin asia! Kuulostaa tosi vakavalta!

      • nuppikipeä

        Anteeksi: Kuulostaa migreeniltä. Tuon kaltainenkipu "normaalia". Varaa aika neurologilta ja kyse estolääkityksestä ja täsmälääkityksen päivityksestä.


    • 25v

      Hei,

      Kiitos vastauksestasi. Olen käynyt neurologilla keväällä tutkimuksissa. Huomattiin ainoastaan että oikean puolen kuulo on selkeästi alentunut, mutta neurologi ei kertomuksistani huolimatta kokenut aiheelliseksi määrätä magneettikuvia (olin yksityisellä neurologilla). Sain keväällä estolääkekuuriksi masennuslääkkeen, pahoinvointilääkkeen ja kaksi kohtauslääkettä.

      Stressiä on paljon ja siihen pyrinkin vaikuttamaan parhaani mukaan. En usko että lääkkeiden syöminen pidemmän päälle on kovin hyväksi vaan pitäisi koittaa muuttaa elämää rauhallisemmaksi ja välttää stressiä ennemminkin. Natriumglutamaattia en ole käyttänyt enää vuosiin :) Pitänee ehkä hakeutua toiselle neurologille vielä..

    • omakokemus

      Kerron oman kokemukseni erikoisesta särkykohtauksesta. Nuorempana oli muutama selkeä migreenikohtaus, mutta ne laantuivat iän myötä.
      Kerran töissä ollessa iski äkillinen särky silmänkohdalla ja silmän takana. Kuin olisi kuuma veitsi tunkenut silmän läpi. Silmä vuosi nestettä ja olo oli kestämätön. Oli pakko mennä päivystykseen ja lääkäri sanoi oitis, että kyse on Hortonin taudista.
      Ensiapuna sain Temgesic tbl:n kielen alle ja alkoi auttaa mutta vei työkyvyn. Piti lähteä kotiin. Sen koommin ei ole ollut vastaavia kohtauksia, ei edes migreeniä.
      Neuvon ap:a, että kannattaa käydä lääkärissä kuulemassa ja apua saamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe