Implantti poskihampaan d 27. tilalle?

sillä_lailla

Onko kellään tietoa siitä että voidaanko viimeinen poskihammas (d. 27, ylh. vas.) korvata implantilla? Kuulin äskettäin juurihoitoihin erikoistuneelta erikoishammaslääkäriltä että se ei ole kirurgisesti mahdollista, koska sinne ei näe(kunnolla).

Miten mahtaa olla? Onko implantin asennus tässä tapauksessa niin vaativa hammaskirurginen toimenpide että tämä esitetty perustelu pätee? Kyseinen hammas on aikanaan jouduttu poistamaan sen juuressa olleen tulehduksen sekä hampaan huonon kokonaiskunnon takia, joten onhan sinne silloinkin jouduttu näkemään. Sen jäljellä olleet juuret poisti myöhemmässä vaiheessa suu- ja leukakirurgi ja toimenpiteen päätteksi vielä ompeli leikkaushaavan kiinni. Ja nyt sain siis kuulla että implantin istutus ko. paikkaan ei onnistu hammaskirurgisena toimenpiteenä hankalan sijainnin vuoksi.

Onko kellään tietoa, kokemusta tai näkemystä tästä asiasta?

15

1557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harv_a_h_ammas

      Miksi yleensä pitäisi korvata viimeinen hammas? Ihminen tulee toimeen aika vähillä hampailla tarvittaessa. Viimeisen hampaan korvaaminen ei ole edes esteettisesti tarpeen. Harva harrastaa niin leveää hymyilyä (luetaan irvistystä), että iha koko hammasrivi näkyisi.

      Sinulla taitaa olla liikaa rahaa?

      • sillä_lailla

        Se haittaa jonkin verran mm. puheenmuodostusta tiettyjen äänteiden osalta.

        Toivon asiallisia kommentteja enkä mitään paskaa tyyliin "sulla taitaa olla liikaa raha"(ei ole). Tai "jos minä pärjään harvoilla hampailla, pitää muidenkin pärjätä".


      • Turhaa_rahanmenoa
        sillä_lailla kirjoitti:

        Se haittaa jonkin verran mm. puheenmuodostusta tiettyjen äänteiden osalta.

        Toivon asiallisia kommentteja enkä mitään paskaa tyyliin "sulla taitaa olla liikaa raha"(ei ole). Tai "jos minä pärjään harvoilla hampailla, pitää muidenkin pärjätä".

        Älä vedä hernettä heti nenääsi jos joku antaa aivan järkevän neuvon. Taisi tuo rahakysymys ollut arka paikka. Todellakin ilman takimmaista poskihammastakin selviää mainiosti ja implantin laitto maksaa paljon (varsinkin noin vaikeaan paikkaan). Perusteesi että se vaikuttaa puheenmuodostukseen, tuntuu todella oudolta koska taaemmat hampaat ei osallistu puheenmuodotukseen mainittavammin. Ehkäpä olet puhunut jotenkin erikoisesti jolloin hammasrivin pitää olla täydellinen. Aloitusviestissäsi kerrot että hammas on poistettu jo aiemmin, joten olet tottunut jo sen poissaoloon enkä usko että se enää haittaa puhettasi. Ainakin itse havaitsin aikanaan kun sain yläproteesin että puheentuottaminen oli ensimmäiset päivät hieman hankalaa, mutta oppiminen tapahtui nopeasti. Nyt vastaavasti jos yritän puhua ilman proteesia, puhe on osin epäselvää.


      • sillä_lailla
        Turhaa_rahanmenoa kirjoitti:

        Älä vedä hernettä heti nenääsi jos joku antaa aivan järkevän neuvon. Taisi tuo rahakysymys ollut arka paikka. Todellakin ilman takimmaista poskihammastakin selviää mainiosti ja implantin laitto maksaa paljon (varsinkin noin vaikeaan paikkaan). Perusteesi että se vaikuttaa puheenmuodostukseen, tuntuu todella oudolta koska taaemmat hampaat ei osallistu puheenmuodotukseen mainittavammin. Ehkäpä olet puhunut jotenkin erikoisesti jolloin hammasrivin pitää olla täydellinen. Aloitusviestissäsi kerrot että hammas on poistettu jo aiemmin, joten olet tottunut jo sen poissaoloon enkä usko että se enää haittaa puhettasi. Ainakin itse havaitsin aikanaan kun sain yläproteesin että puheentuottaminen oli ensimmäiset päivät hieman hankalaa, mutta oppiminen tapahtui nopeasti. Nyt vastaavasti jos yritän puhua ilman proteesia, puhe on osin epäselvää.

        HUOM! Neuvo jota pyysin, on se että onko ko. toimenpide kirurgisesti edes mahdollinen liittyen SIJAINTIIN. En ole kiinnostunut subjektiivisista ja siksi epäkiinnostavista mielipiteistä liittyen mm. siihen että millä määrällä hampaita niinsanotusti pärjää tai miten muut kokevat (tai pitäisi kokea) jos se tai tämä hammas puuttuu.

        Enkä sanonut missään että olisin tottunut sen hampaan poissaoloon, vaikka se on ollut poissa kohta jo noin 2 vuotta. Ja jos olisin tottunut, en kyselisi täällä tästä aiheesta mitään.

        Sen hampaan puuttumisen haitta/harmi on osoittautunut minulle itsellenikin yllätykseksi, sillä olin ennen sen poistoa siinä käsityksessä että se on pelkkä melko vähämerkityksinen ylätakahammas. Näin kuvaili minulle sen merkitystä hammaslääkärikin joka sen sitten poisti.

        Se että aletaan suorastaan vinoilemaan sanoen että sinulla taitaa olla liikaa rahaa, on pelkkää asiaan kuulumatonta vittuilua. Rahaa ei suinkaaan ole liikaa(päinvastoin) ja implantin hinta kirpaisee kun on paljon muitakin hammashoidon menoja kuin vain tämä yksi.

        Sanoin jo että sen hampaan puuttuminen haittaa puheessa tiettyjen äänteiden muodostusta. Lähinnä kyse on s-äänteiden muodostuksen lievästä hankaloitumisesta ja niiden lievästä vääristymisestä (lievä sössötys). Huomaan sen itse, koska tämäkin kyseinen hammas ehti olla suussani monta vuosikymmentä. Vaikka takahampaat eivät osallistuisikaan puheenmuodostukseen mainittavammin, on niilläkin näköjään jokin rooli siinä ja sen asian painoarvon ratkaisee itse kukin sellaisen takahampaan menetttänyt.

        Kukaan ei päätä implantin hankkimisesta sen pohjalta että mitä joku raati yleisellä tasolla on mieltä jonkin puuttuvan hampaan merkityksestä, vaan sen pohjalta miten asian (hampaan puuttumisen) itse kokee.

        Eli jos joillakin on tietoa (omakohtaista tai ammatillista) siitä että onko d.27:n korvaaminen implantilla kirurgisesti mahdollista sijaintiinsa! liittyen, kuulisin mieluusti tietoa/kokemuksia/näkemyksiä asiasta. - Tämä on siis se asia josta haluaisin tietoa ja kommenttia, en muuta!

        Muut jorisijat älkööt vaivautuko!


      • Tiukka-hammasrivi

        Ihan samaa mieltä. Miksi korvata takarivin viimeinen hammas sillä sen poisto tuo tilaa hammasrivistöön.


      • sillä_lailla

        Asian häiritsevyyden takia. Hammas oli sillä paikalla vuosikymmeniä alkaen siitä kun maitohampaat korvautuivat pysyvillä hampailla.

        Selostin jo myös hampaan poissaolosta syntynyttä haittaa ja harmia enkä edes tuonut esiin ihan kaikkea siihen liittyvää.

        Ja kuten jo sanoin, en ole kiinnostunut subjektiivisista mutu-näkemyksistä/arvostuksista liittyen siihen että onko tarpeen tai kannattavaa hankkia implanttia siihen tilalle.

        Minulla ei ole ollut tilanpuutetta hammasrivistössä enkä siis muutenkaan ole kiinnostunut käymään debattia näistä vain mielipide-/arvostuskysymyksistä, jotka ovat AINA henkilökohtaisia siinä että mitä itse kukin arvostaa tai mitä itse kukin kokee häiritseväksi.


    • Umppu1

      Siihen, onko d. 27 korvattavissa implantilla vaikuttaa ennemminkin poskiontelon läheisyys. Jos poskiontelo laskeutuu lähelle alveoliharjannetta, voi olla, ettei alueella ole tarpeeksi luuta, mihin implantin voisi kiinnittää. Tällöin voi tosin olla mahdollista saada alueella ensin luusiirteellä lisää luuta ja tehdä sitten implantointi myöhemmin.

      • sillä_lailla

        Melko hyvä vastaus!

        Tuosta ensimmäisestä lauseesta saa jo sen käsityksen että d. 27:n sijainti(näkyvyyden puolesta) ei siis ole EHDOTON ESTE ko. kirurgisen operaation suorittamiselle. Minulle nimittäin sanottiin että NÄKYVYYS sille alueelle on niin huono että se jo YKSIN estää implantin asentamisen. Jos näin olisi, se olisi ehdoton este kaikissa tapauksissa. Mutta nyt ei siis olekaan niin?

        Olen tietoinen noista luunsiirroista ja niiden kustannuksista noin suurin piirtein. Todella kallista lystiä sekä luunsiirto implantin asennus yhteensä!

        Täytyy selvitellä ja harkita asiaa vielä lisää ja mennä vaikka siihen esitutkimukseen, jossa selvitetään luutilannne siinä kohdassa.


    • purentarasituksen_jako

      Markkinoilla on useita lyhyitä ja leveitä implantteja.
      Kuvista kirurgi pystyy sanomaan kokonaishinnan yhdellä käynnillä.
      d27:n lisääminen on useissa tapauksissa täysin perusteltavissa.
      Yksi hyvä perustelu on se ( tosin harvemmin käytetty perustelu), että jos takana vai d26 on implantti, niin se joutuu kovalle rasitukselle.
      Eniten implantteja menetetään juuri tältä alueelta.

    • raivoruusna

      mulla revittiin juurikin tossa D 27 hitolle...eniten ketuttaa kuinka homma eteni. ensin hammaslääkäri porasi pienen reiän juureen asti...josta seurasi juurihoito...sössi senkin jonka seurauksena juuristossa oli itämässä krooninen tulehdus joka oli muhinut pitkään ja hammas revittiin hitolle. ei tulisi mieleenkään laitatuttaa implanttia tollaiseen paikkaan joka ei näy vaikka naamaa revittäisi kuinka. eikä haittaa syömistäkään eikä suhise ässät ....nyt tässä vaan täytellään potilasvahinko lappuja ;)

      • purentarasituksen_jako

        Mietis vähän miksi se d27 meni alkujaan hajalle--- ilmeisesti se oli kovassa rasituksessa. Nyt suussasi tod.näk. d26 kantaa vasemman puolen rasitukset. Alahampaissa on sitä vastassa usein kaksi hammasta.
        27 vielä lähes aina tasapainottaa koko purentaa.


    • raivoruusna2

      minun hampaani hajotti tumpelo hammaslääkäri joka teki itselleen töitä poraamalla 2 pinnan paikkauksen pohjaan asti ja tumpeloi sen jälkeen juurihoidonkin jonka onnistumis prosentti pitäisi olla 95 % .no katsotaan mitä sanoo potilasvahinko keskus

      • Vastaus_tiedetään

        Ei korvauksia.


    • raivoruusna3

      perustele vastauksesi? juurihoidot menee monesti läpi koska onnistumis prosentin pitäisi olla luokkaa 95

    • sillä_lailla

      lmplantin jo omaavilta kysyisin että vaativatko ne enemmän omahoitoa kuin aito hammas? Eli siis tässä tapauksessa ikenen ja implantin kruunun alaosan alueen puhdistusta sekä ao. hammasvälin puhdistusta.

      Eli vaatiiko implantti enemmän omahoitoa kuin oikea hammas?

      Ja jos vaatii, niin onko implantin hankala sijainti (esim. d. 27:n tilalla) yksi argumentti sen puolesta että Ei kannata asennuttaa siihen kohtaan implanttia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe