Ratikkaa vastaava bussijärjestelmä 25 miljoonaa

posketon.ratikan.hinta

Ratikan mielettömän hinnan voi suhteuttaa vertaamalla sitä vastaavan kapasiteetin tarjoavaan joustavaan bussivaihtoehtoon.

256 paikkainen AutoTram-bussi maksaa noi miljoona euroa / kpl.

https://exploredia.com/top-10-biggest-buses-in-the-world/

AutoTram-bussia voidaan operoida nykyisellä tieverkolla ja sitä voi kuljettaa nykyiset bussinkuljettajat.

Ratikan kulut kalustoineen noussevat vähintään 500:aan miljoonaan, jonka lisäksi tulevat vielä tähtitieteelliset käyttökulut. AutoTram-bussi huolletaan kuten nykyisetkin bussit, joten lisäkuluja ei tule nykyiseen verrattuna lainkaan.

500 / 25 = 20. Kömpelö ratikka on siis ainakin 20 kertaa kalliimpi kuin joustava AutoTram-bussi.

44

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytävällä.eteenpäin

      Kun niissä 40-paikkaisissa busseissakaan ei ole päivisin kuin enintään 5-10 mummoa, niin mitäs sillä 256 paikkaisella tekisi. Alle 4% käyttöaste on aika huono ja kustannus/matkustaja aikamoinen.

      • loppuratkaisu

        Eli ratikan kapasiteetille ei ole mitään käyttöä. Case closed.


      • nysse.paras

        Isolla bussilla ajetaan vain tarpeen mukaan. Muulloin pienemmällä. Järjestelyt kas joustavat, kun käytetään busseja. Onko mutkikasta? Kuvaavaa ratikkapässien luutuneelle ajatuskululle


    • ljhnjjj

      Noilla matemaattisilla ja älyn lahjoilla ei välttämättä kannattas kauheesti huudella... Lueppa kirjottamas juttu nyt uudestaan ihan ajatuksen kanssa ja laske laskut uudestaan ja mieti, että menikö kaikki ihan oikein...

      • kertomalasku

        23 kpl ratikan kokoisia busseja, joiden kappalehinta on noin miljoona euroa tekee yhteensä yli 20, mutta joka tapauksessa alle 30 miljoonaa.


      • lkhhjjvv

        No autetaan nyt vähän... Ratikan käyttö ikä on tuplaten, eli kerro se summa vielä kahdella ja lisäksi busseille pitää tehdä tulevaisuudessa lisää bussikaistoja koska kaupungin väkiluku kasvaa koko ajan... Eli jottei tampereelle tulisi ihan älyttömiä ruuhkia, niin pitää noille "monsteribusseille" ennen pitkään tehdä omat kaistat... Ja siihen ei riitä enää edes 500milj.


      • ToopelyseonDropout
        lkhhjjvv kirjoitti:

        No autetaan nyt vähän... Ratikan käyttö ikä on tuplaten, eli kerro se summa vielä kahdella ja lisäksi busseille pitää tehdä tulevaisuudessa lisää bussikaistoja koska kaupungin väkiluku kasvaa koko ajan... Eli jottei tampereelle tulisi ihan älyttömiä ruuhkia, niin pitää noille "monsteribusseille" ennen pitkään tehdä omat kaistat... Ja siihen ei riitä enää edes 500milj.

        Normiratikkapotaskaa. Tuohan on jo käsitelty ja kumottu. Lue näitä keskusteluita. Edes.


      • ratikka-vanhanaikainen
        lkhhjjvv kirjoitti:

        No autetaan nyt vähän... Ratikan käyttö ikä on tuplaten, eli kerro se summa vielä kahdella ja lisäksi busseille pitää tehdä tulevaisuudessa lisää bussikaistoja koska kaupungin väkiluku kasvaa koko ajan... Eli jottei tampereelle tulisi ihan älyttömiä ruuhkia, niin pitää noille "monsteribusseille" ennen pitkään tehdä omat kaistat... Ja siihen ei riitä enää edes 500milj.

        Raitiovaunuihin joudutaan tekemään vähintään kerran niiden elinkaaren aikana isompi päivitys, joka maksaa taatusti yhden superbussin verran per ratikka.

        Siinä missä ratikka säilyy menneisyydensä vankina koko ikänsä, niin bussi voidaan päivittää tarvittaessa moderniin ja tuoreeseen.

        Ratikan uutuudenviehätys ei kestä pitkään.


      • kjhkbjj

        Sen takia helsinkikin ostaa 29 ratikkaa lisää...


      • laatu.paranee
        kjhkbjj kirjoitti:

        Sen takia helsinkikin ostaa 29 ratikkaa lisää...

        ... uudelle, rakennettavalle radalle, joka korvaa jo olemassaolevan bussiliikenteen


      • ampuujalkaansa
        laatu.paranee kirjoitti:

        ... uudelle, rakennettavalle radalle, joka korvaa jo olemassaolevan bussiliikenteen

        Tyhmyyksien tekemistä ei pidä tulkita malliksi, että pitäisi tehdä perässä. Hesa lisää kannattamattominta osaa liikenteestään. Tuntemattomasta syystä. Mutta kyllä siellä syy varmasti on. Kestäneekö valoa.


      • Ratikka_paras
        ampuujalkaansa kirjoitti:

        Tyhmyyksien tekemistä ei pidä tulkita malliksi, että pitäisi tehdä perässä. Hesa lisää kannattamattominta osaa liikenteestään. Tuntemattomasta syystä. Mutta kyllä siellä syy varmasti on. Kestäneekö valoa.

        Kannattamattomin osa liikenteestä? Ratikka joutuu kaikissa kassalaskelmissa kantamaan kaikki kulut raskaimman mukaan, väylät jne. Nykyiset spårareitit ovat hitaampia keskustareittejä, vaikka uusista tulee nopeampia. Busseilla on (vielä) paljon nopeita ja halpoja moottoritieosuuksia. Kassavirta ei ratkaise kannattavuutta yhteiskuntatalouden kannalta.

        Ratikalla on pluspuolia, mitkä ratkaisevat. Esim Laajasaloon halutaan joukkoliikenteen käyttäjiä, joita varten ei tarvita lisää auto/bussi infraa keskustaan tai Itäväylälle. Mm tämän takia uusi ratikkasilta on ehdottomasti paras ratkaisu. Ja se tulee.

        Nämä asiat eivät todellakaan ole "tuntemattomia syitä" vaan ihan vaaleissa punnittavia poliittisen päätöksenteon perusteita. Joo, lyhyellä tähtäimellä voi aivan varmasti ostaa halpisbussiliikennettä. Mutta kun se ei ole se mitä halutaan. Helsingissä on paljon kokemusta kumipyöristä, ratikkaraiteista ja junien ja metron raskasraiteista yhdyskuntarakentamisessa.

        Helsingissä(kin) tiedetään että kunta elää verotuloista ja kehitykseen on panostettava. Ja Helsingissä tiedetään että asukkaat ovat tyytyväisiä spåraan. Eipä Jokerireitin varrelle syntynyt pienintäkään kansanliikettä rakkaitten bussien puolesta ratikkarataa vastaan, mutta auta armias jos Töölöstä, Eirasta, Kalliosta, Katajanokalta tai Munkkiniemestä edes ehdotetaan yöliikenteen ratikoiden korvaamista busseilla... Joo silloin valtuusto joutuu ottamaan selvästi ja pontevasti kantaa ratikan yöliikenteen puolesta! Veroa maksavat ihmiset haluaa tulla kapakastakin kotiin kiskoilla. Ihan tunnettu syy.


      • RatikkaMafia
        Ratikka_paras kirjoitti:

        Kannattamattomin osa liikenteestä? Ratikka joutuu kaikissa kassalaskelmissa kantamaan kaikki kulut raskaimman mukaan, väylät jne. Nykyiset spårareitit ovat hitaampia keskustareittejä, vaikka uusista tulee nopeampia. Busseilla on (vielä) paljon nopeita ja halpoja moottoritieosuuksia. Kassavirta ei ratkaise kannattavuutta yhteiskuntatalouden kannalta.

        Ratikalla on pluspuolia, mitkä ratkaisevat. Esim Laajasaloon halutaan joukkoliikenteen käyttäjiä, joita varten ei tarvita lisää auto/bussi infraa keskustaan tai Itäväylälle. Mm tämän takia uusi ratikkasilta on ehdottomasti paras ratkaisu. Ja se tulee.

        Nämä asiat eivät todellakaan ole "tuntemattomia syitä" vaan ihan vaaleissa punnittavia poliittisen päätöksenteon perusteita. Joo, lyhyellä tähtäimellä voi aivan varmasti ostaa halpisbussiliikennettä. Mutta kun se ei ole se mitä halutaan. Helsingissä on paljon kokemusta kumipyöristä, ratikkaraiteista ja junien ja metron raskasraiteista yhdyskuntarakentamisessa.

        Helsingissä(kin) tiedetään että kunta elää verotuloista ja kehitykseen on panostettava. Ja Helsingissä tiedetään että asukkaat ovat tyytyväisiä spåraan. Eipä Jokerireitin varrelle syntynyt pienintäkään kansanliikettä rakkaitten bussien puolesta ratikkarataa vastaan, mutta auta armias jos Töölöstä, Eirasta, Kalliosta, Katajanokalta tai Munkkiniemestä edes ehdotetaan yöliikenteen ratikoiden korvaamista busseilla... Joo silloin valtuusto joutuu ottamaan selvästi ja pontevasti kantaa ratikan yöliikenteen puolesta! Veroa maksavat ihmiset haluaa tulla kapakastakin kotiin kiskoilla. Ihan tunnettu syy.

        Sanoo ratikkakonsortion palkkaama päivystävä trolli...


      • turismi.kivaa

        Hesaa ja Tamperetta ei voi ollenkaan verrata. Hesassa on valmis, laaja ratikkaverkosto ja sen talousalue on aivan toista luokkaa. Tutustumismatkat olisi muuten hyvin voitu tehdä vain Helsinkiin ja takaisin. Olisi vastaisen varalta nähty minimetrokin


      • Ratikka_paras
        RatikkaMafia kirjoitti:

        Sanoo ratikkakonsortion palkkaama päivystävä trolli...

        Olen tavallinen helsinkiläinen ratikan (ja bussin ja junan ja henkilöautonkin mutta ei polkupyörän) käyttäjä. Pakko vähän kommentoida, jos täällä selvästi puuttuu oikeaa tietoa Helsingin ratikkaliikenteestä. Sori siitä.


    • mihin_luottaa

      Jos kaupungin johtoportaassa venytetään usean tekijän lopputuloksena saatu 1,9135 hyötykustannussuhde tasan kahteen (2), en yhtään ihmettele, vaikka osatekijöissä olisi käytetty samaa venytysmenetelmää ratikan eduksi.

      • niin_kai_se_menee

        Niin, jos venyttää hyötyjä suuriksi ja kustannuksia pieniksi, saadaan suhde suureksi.


      • huomattu.on
        niin_kai_se_menee kirjoitti:

        Niin, jos venyttää hyötyjä suuriksi ja kustannuksia pieniksi, saadaan suhde suureksi.

        Suhde muuttuu pienellä lukujen viilauksella uskomattoman näppärästi. Samoin käyrien nousukulma koordinaattien asteikon manipuloinnilla. Edelleen abskissan sijoittelulla saadaan käyrä näyttämään mitä halutaan. Vrt ratikkayleissuunnitelma, väestön kasvukäyrä. Uskomattoman härski esitys


    • ratikkaat
      • havaintoja.on

        Olen nähnyt nivelbusseja Saksassa jo 1969. Olivat silloin jo kauan olleet käytössä.


      • tiedetään
        havaintoja.on kirjoitti:

        Olen nähnyt nivelbusseja Saksassa jo 1969. Olivat silloin jo kauan olleet käytössä.

        Saku osaa laskea, kuten varmaan ainakin vanhempi sukupolvi hyvin tietää. Kohta ruvetaan huutamaan natsia, eikö niin?


    • kumipyöräääääääät

      Ajan myöten ratikka tuottaa itsensä takaisin mutta nurinaa tulee aina alku investoinneista.Nyt kun ajetaan vielä kumipyörillä ni paljonkos voittoa tuleekaan.

      • luki.luki

        Tämä väittämä on todistettu paskapuheeksi jo lukemattomia kertoja. Lue vanhat ketjut


      • pelkkää.satua

        Jokainen julkinen liikenne kuluttaa vain rahaa, ei tuota eikä maksa itseään takaisin.


      • neljäviidesosaa

      • HeiMeSubventoidaan
        neljäviidesosaa kirjoitti:

        Tampereella joukkoliikennettä subventoidaan 21-22%.

        http://www.tampere.fi/tiedostot/m/tRJTz3Un5/elakelaisvaltuusto_29102015_joliTA2016.pdf

        "Joukkoliikenteen subventio on 21–22 %
        eli lähes 80 % toimintamenoista katetaan
        tuloilla."

        Niin, toimintamenoista, eli siitä, että homma pyörii. Hankintakuluista tuo luku ei kerro yhtään mitään.

        Ilman niitä hankintakuluja kun ei ole ole busseja, mihin pumpata bensaa, joka puolestaan kuuluu niihin toimintakuluihin. Montakohan reittiajoa yhden bussin hinnalla ajaisikaan.... ?


      • kaikki_kelpaa
        HeiMeSubventoidaan kirjoitti:

        Niin, toimintamenoista, eli siitä, että homma pyörii. Hankintakuluista tuo luku ei kerro yhtään mitään.

        Ilman niitä hankintakuluja kun ei ole ole busseja, mihin pumpata bensaa, joka puolestaan kuuluu niihin toimintakuluihin. Montakohan reittiajoa yhden bussin hinnalla ajaisikaan.... ?

        Nyt jo löydetty bensabussit. Ratikkahörhön kuvitelmia.


    • Ratikkarahoillako.Areena

      Haluaakohan Kummola ratikan suhteen aikalisää, jotta saa tehtyä sen Keskusareenan Tampereen kaupungin rahoilla, jos rahaa ei laitetakaan ratikkaan.
      Jos Kummola pelkää että useampikin rahoittaja lipeää rahoituksesta, niin menee kerjäämään kaupungilta ratikkarahoja Areenaa varten. Jos Tampereen kaupunki vetoaa ettei ole rahaa, niin Kummola iskee heti ratikkarahojen kimppuun ja vetoaa että olishan ratikkaakin varten rahat...

      • ratikkameniohi

        Kummola näki ratikkalavasteiden läpi ja kertoi tietämänsä, ajoissa.

        Kyllä muitakin poliitikkoja on ollut tietoisina ratikkatouhun taustoista, mutta ihan rivistä ei ole lähtijöitä uhmaamaan ryhmäkuria.

        Tästä eteenpäin ovat tietysti säälittäviä kaikki ne, jotka koettavat pitää pystyssä noita kaatuvia kulisseja. Totuus tulee julki jo aivan väkisin.


    • joukkoliikenne

      Kyllähän joukkoliikenteeseen kannattaa satsata ni pääsee ihmiset liikkuun.Laskekaapa kilometrihinta omalle velka henkilöautolle ni onko järkeä.Naapurille tietenkin täytyy näyttää

      • lkjvbkhj

        ...niin ja miettikääs jos jokainen bussin käyttäjä köröttelisi omalla autolla, niin millaiset ruuhkat olisi...


      • jäynäämistä
        lkjvbkhj kirjoitti:

        ...niin ja miettikääs jos jokainen bussin käyttäjä köröttelisi omalla autolla, niin millaiset ruuhkat olisi...

        Köröttelevä ajotapa ruuhkauttaa. Moni muuten sanonut, että onko Treen liikennettä tahallaan hankaloitettu, että saataisiin mielialat suopeiksi ratikalle. Esim. bussipysäkeiltä näköjään häipyy syvennyksiä. Bussi kun pysähtyy pysäkille niin liikenne seisoo sen bussin takana. Ennen kyettiin rakentamaan busseille ne syvennykset ja liikenne sujui.


    • hai.rai.rai

      ajattele jos käyttäisin työssäni bussia, en pääsisi asiakkaille kuin pari kertaa päivässä, kyllä työtunnin hinta olisi kova, samoin kaikkinainen yksityisautoilun vaikeuttaminen (Hämeenkatu) pienentää tehokasta työaikaa

      • pikkupakko

        että ratikalle saadaan käyttäjiä, täytyy muuta liikennettä hankaloittaa


      • poiuklop

        Paljonko Hämeenkadun itäpään sulkeminen henkilöautoita pienentää tehokasta työaikaasi päivittäin?


      • taitamattomuutta
        poiuklop kirjoitti:

        Paljonko Hämeenkadun itäpään sulkeminen henkilöautoita pienentää tehokasta työaikaasi päivittäin?

        En työskentele niillä nurkilla. Mutta ravitsemusalan yrittäjille soivat kuolemankellot siellä kahdellakin tavalla. Ekana sillä, että asiakkaita jää tulematta kun liikenne ei niitä tuo entiseen tapaan. Tokana sen vuoksi, että keinotekoisen "elävöittämisen" merkeissä on paikalle roudattu isohko joukko pop-up-ruokakauppiaita pikakojuissaan. Jotka nappaavat ison siivun jo vähentyneestä asiakaskunnasta.

        Kahviloiden ja ravintoloiden tilalle saadaan pian tyhjiä liikehuoneistoja ja kirppareita. Voi tulla muutama tax-freepizzeria lisää. Aika kuolevoittavaa tuo "elävöittäminen".


      • turhiakysymyksiä
        poiuklop kirjoitti:

        Paljonko Hämeenkadun itäpään sulkeminen henkilöautoita pienentää tehokasta työaikaasi päivittäin?

        Menes katsomaan Rautatienkadun ja Satakunnankadun ruuhkia niin et kysele noin olemattomia.


    • wrroomm

      tulevatko kaikki asiakkaat omilla autoilla?

      • liikahimmee

        Sinun ei ainakaan kannata tulla, kosket näköjään kykene ajamaan nk. täysillä valoilla.


      • meneBUSSILLA

        <<tulevatko kaikki asiakkaat omilla autoilla? <<

        no mihkä sitten olet menossa

        terapiaan ?


    • todenkertoja

      Jos ratikka olisikin raha- ja järkiasia niin sitä ei tehtäisi. Mutta koska se on uskonasia tai jo uususkonto niin se tehdään vaikka maksaisi miljardin.

      • VäkistenRatikka

        Siellä on muutama poliitikko ja virkamies, joiden kunnia ei enää kestä peruutella...


      • kökötTunkiolla
        VäkistenRatikka kirjoitti:

        Siellä on muutama poliitikko ja virkamies, joiden kunnia ei enää kestä peruutella...

        Kunniansa vissiin niin kallista, että sitä pitää pönkittää useammalla sadalla miljoonalla veronmaksajien eurolla.


      • TamCCCP
        kökötTunkiolla kirjoitti:

        Kunniansa vissiin niin kallista, että sitä pitää pönkittää useammalla sadalla miljoonalla veronmaksajien eurolla.

        Tampere on kuin Venäjä pienoiskoossa. Rahat käytetään kilpavarusteluun Helsinkiä vastaan, vaikka oikeasti talous on täysin kuralla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe