Leo Tolstoin "Sotaja rauha" on nyt TV-versiona näh

pasifisti

-ty.
Olen lukenut teoksen aikaisemmin nuorena, ja se tuntui silloin pysäyttävän.
Voimakas pasifismin aate seurasi vielä vahvempana kuin aiemmin.

Olin jo lukiossa pyytänyt historian keskustelutunnilla puheenvuoron, ja sanoin, että yhdeltäkään nuorelta mieheltä ei olisi sodassa saanut riistää henkeä.
Ajatelkaa omalle kohdallenne, jos sinun olisi pitänyt kuolla 2-kymppisenä siksi, että muut saisivat jäädä asumaan itsenäisessä Suomessa!!
Ja nyt venäläiset tappoivat satatuhatta nuorta miestä!!

Meidän vanha historian maikkamme katsoi minua moittivasti ja sanoi: "Kuinka neiti Karakoski voi sanoa tuolla tavalla?"
(Maikka oli alkanut teititellä ja neiditellä meitä siirryttyämme lukiolaisiksi.)

Nyt kuitenkin Ranskan osuus Euroopan sodissa korostui tuon "sota ja rauha"-draaman myötä.
Ei Ranskan kannata kovasti hurskastella, Euroopan mailla on ollut näitä Napoleon Bonaparteja, Mussoliineja, Adolf Hitlereitä, Kaarle XII....ja pitäisikö lisätä Hollane, Merkel...Lipponen, Sarkozy... ym vallanhimoiset joukkion jatkoksi?

Näillä Euroopan mailla on ollut siirtomaita vuosisatojen aja riistettävänään.

Suomella ei ole koskaan ollut jotain toista maata riistettävänään ja alistettavanaan.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
-------
Ilkeättekin loukata suomalaista ihmistä "rasisti"-haukkumasanalla. Hävetkää!
Suomalainen ei ole rasisti, vaikka on huolissaan valtion talouden suurista velkamääristä.

--------

29

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hallitsemattomasta-eroon

      Tanskan pääministeri: Rajatarkastuksista ei voida luopua
      Turvapaikkapolitiikka nousi keskiöön Pohjolan pääministereiden kokouksessa Ahvenanmaalla. Tanskan pääministerin mukaan poikkeukselliset rajatarkastukset jatkuvat.

      Politiikka28.9.2016 klo 12:39

    • Niin.
      Olen jo aikaisemmissa kommenteissani kirjoittanut Stalinista, Rooseveltistä ja Churchillista massa-tappajina.
      Olen saattanut mainita Hitlerinkin.-
      Joten siinä mielessä on aloituksesi tuskallisen tylsää, vanhaa tarinaa.
      -
      Sinä olet mainitsemiesi ihmisten aikalainen.
      Syyllinen siis, kuten muinaiset kansalaiset.

      H.

      • nysäkö

        Oletko vähän tyrkky?


      • nysäkö kirjoitti:

        Oletko vähän tyrkky?

        Vähänkö ; DDD


      • eikös.mekin
        korpikirjailija kirjoitti:

        Vähänkö ; DDD

        Aattele et kaheksankymppisetki soittelee hälle ;)))))


    • Näin...on

      Professori Hokkasen mukaan myös punaista lippua vartioiva lyhytpinnainen demarikin voi potkaista, jos joku tulee vappuna haastamaan riitaa ja syljeskelemään.

      Keskustavaikuttaja rasismikohusta: "Vihervasemmisto-oppositio riehaantui enemmän poliittisista kuin moraalisista syistä"
      ILTALEHTI.FI

      • Ja.varmaan

        potkaiseekin!


      • yit

        Minunkin tekisi mieli potkaista suvakkia,

        joka haukkuu SUOMALAISTA "rasisti"-haukkumasanalla.

        Suomessa ei ole rasisteja.

        Jotkut tietenkin ovat huolissaan Suomen valtavasta velkataakasta.

        Toinen haukkumasana on "pakana. Suomessa ei ole koskaan ollut pakanoita.


      • Viikingit-yllättivät

        Viikingit Ruotsissa olivat väkivaltaisia ryöstajiä.

        Ruotsalaiset olivat alemmalla sivistystasolla kuin suomalaiset, sillä Suomessa oli rauhanomainen luonnonuskonto, eikä hyökkäilty muiden maiden päälle sodalla.

        ...

        Kun Suomi yllätettiin kolmella raa'alla sodalla ja alistettiin tuollaisten alaisuuteen, niin Suomen sivistys taantui, Suomen miehet ryöstettiin sotiin, samoin hevoset, rahat ja ruokatavarat, sillä Ruotsilla oli suurvaltapyrkimyksiä, se kävi valloitussotaa keski-Eurooppaa myöten ja Ruotsi otti sotiinsa tarvittavat resurssit Suomesta.


    • Aadan-Abdi-Dilrlye-

      niminen mies houkutteli tuntemattoman uhrin asunnolle - raiskasi väkivaltaisesti !
      !!
      Keskiviikko 28.9.2016 klo 15.02

      Oulun käräjäoikeus tuomitsi keskiviikkona miehen tälle entuudestaan tuntemattoman naisen törkeästä raiskauksesta 4,5 vuoden vankeuteen.

      Oikeuden mukaan mies houkutteli uhrin keväällä asunnolleen Oulussa. Siellä hän pakotti uhrin sukupuoliyhteyteen useaan kertaan.

      Rikos alkoi vessasta, jonne mies työnsi uhrinsa. Olohuoneessa mies muun muassa löi naista selkään, kaatoi patjalle lattialle sekä repi naiselta vaatteita yltä. Mies oli estänyt kädellään naista huutamasta. Välillä mies oli nostanut uhrin pystyyn ja kuristanut käsivarrellaan takaapäin kaulasta.

      Uhrin mahdollisuus puolustautua oli alentuneen liikuntakyvyn vuoksi normaalia heikompi. Oikeus katsoi, että teossa oli suunnitelmallisia piirteitä.

      Aadan Abdi Diiriye, 34, tuomittiin myös maksamaan korvauksia.

      STT

      Täyshoitoon pääsi # loispummi, # tarvitsisi oikein kunnon selkäsaunan aluksi edes.

      • ent.siivoojaparka

        Oliko se nainen vajaaälyinen, vai kuinka hän antoi houkutella itsensä mamumiehen asuntoon?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Oliko se nainen vajaaälyinen, vai kuinka hän antoi houkutella itsensä mamumiehen asuntoon?

        Nainen oli liikuntarajoitteinen, muistaakseni myös kehitysvammainen.


    • Tykkään Stolstoista, ajattelijasta, hänen kyvyistään korostaa kirjoissaan ihmisten hyviä- ja huonoja puolia. Anteeksi antaminen on kirjailijan ohje vaikeuksien keskellä selväjärkisenä selviytymiseen. Lisäksi olen romantikko, eli tykkään happy end..eistä.

      • R.T-

        Leo Tolstoin luonnonrakkaus oli saanut isäni aikoinaan tykkäämään hänen kirjoistaan, myös Arvid Järnefeltin Isänmaa-teos sai vaikutteita Tolstoin elämäntävasta, Järnefelthän vieraili Tolstoin luona Venäjällä. Turgenjev tietenkin myöskin vaikutti.
        Tottakai kaikki mitä luemme vaikuttaa meihin.

        Siksi toivoisin YLE:n hankkivan murhadraamojen tilalle jotain parempaa.


      • Lapsetkin-kokevat-murhia

        YLE:n toimitusjohtaja Lauri Kivinen oli saanut meilin tänään:
        "Toivottavasti ette lohkaise uusia mobiilipalveluja Yleisradiolle keskeisestä sivistystehtävästä.
        Tieto radion kulttuuriohjelmien tarjonnan vähentämisestä herättää kauhua uskollisessa kuulijajoukossa, joka on jaksanut luottaa Yle-brändin pysyvään "laatuun".

        Palaute: [email protected]"


      • Kenen-käteen-

        nyt on pantu rahaa, kun Lipp..n aikana ruotsia lisättiin niin silloin kai hänelle,
        säätiöissähän sitä riittää, kun eivät verojakaan maksa.
        Nyt kohta ruotsia on ykköselläkin niin paljon, että täytyy sulkea koko ajan.
        Ei vain kestä enää sitä ruotsinkielisten uutisten määrää, kun heillä on oma kanavansakin, ja nyt sekaantyvat vielä seiskaankin.


    • R.T-

      YLE pitää murha-ammattikoulua meille kalliilla lukukausimaksulla.

      Annamari Sarajas puhui "kirjojen valtamerestä" ja minusta metafora on hyvä, sillä kaikenlaista kirjoitetaan ja paljon.

      Jos jokin genre kannattaa leikata pois, se on salapoliisiromaanit, ihan niinkuin muinoin äidinkielen maikkani sanoikin: "Keskittykää maailmankirjallisuuden valioihin, lukekaa klassikot, niin kehitytte ihmisinä!"

      Leo Tolstoi kuuluu heihin, samoin Dostojevski, ja heitä on paljon,
      onhan suomalaisillakin omat "suuret kertomuksensa".

      • R.T-

        "Niin elelemme rukoillen ja laulain
        ja tarinoita muinaisia muistain,
        hymyillen kultaperhoille ja kuullen..."

        Shakespearea kai, niin muistelen,
        ja paljon kauniita tarinoita, suuria kertomuksia, joita
        voimme lukea tai muistella on suomalaisillakin.


    • Kaksi-krenatööriä
    • Tulihan toi kirja nuorena leijonana luettua , tosin siinoli takaajatus kun se kirjan omistaja oli nätti neitokainen ,hukka reissu kuten sanotaan.
      Oikestaan mulle tuli puhelinluettelo mieleen ,paljon henkilöitä juoni häviksis .

      • "koti-kiusattu"

        Kommentissasi on paljon totta.
        Iät ja ajat on vaikea-selkoisia kirjoja pidetty älykkyyden merkkinä.
        Mitä se tietenkään ei ole.
        Yleensä kehut tai maininnat tulevat pieneltä piiriltä, joka halua erottua edukseenkin.
        Onneksi tuo kirjallisuus jää yhä enemmän pieneville piireille.
        Luku-taito menettää merkitystään.
        Yksin-kertainen kieli kattaa kaiken mitä kone ei vielä osaa ajatella.
        Noh, aloitus taitaa olla taas sellainen minä, minä...

        H.


      • Koti-kiusattu

        Olet vai? Ihan kokonaan, kaikki sivut?
        Minä olen lukenut Anna Kareninan, siinä oli sentään romantiikkaa ja rakkauven tuskaakin.
        Vieläkin puistattaa.
        .


      • Ancelina kirjoitti:

        Koti-kiusattu

        Olet vai? Ihan kokonaan, kaikki sivut?
        Minä olen lukenut Anna Kareninan, siinä oli sentään romantiikkaa ja rakkauven tuskaakin.
        Vieläkin puistattaa.
        .

        Oli pakko kun pelkäsin likan tenttaavan , onneks näin vanhempana ei tartte noihin romanttisiin kirjoihin tarttua.
        Ei kestä vatta mitään vähäänkään imelämpää.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Oli pakko kun pelkäsin likan tenttaavan , onneks näin vanhempana ei tartte noihin romanttisiin kirjoihin tarttua.
        Ei kestä vatta mitään vähäänkään imelämpää.

        Luin minäkin kerran kirjan yhden miehen mieliksi, kun sitä niin kovasti kehui.

        Ei mene romantiikka alas täälläkään, hirveitä vatsanväänteitä saan siitä.


    • Miten-joku-voi

      käyttää noin rumia haukkumasanoja kuin "rasisti" suomalaisesta?

      Siitä pitää tehdä rikollinen teko, ja rangaista.

      Suomalaisilla ei ikinä ole ollut siirtomaita sorrettavanaan, riistettävänään, niinkuin Euroopan monilla mailla on ollut vuosisatojen ajan. Ja USA:lla.
      ...

      Myös Ruotsi on alistanut naapuriaan Suomea melkein 700 vuotta niin hiljattain kuin viime vuosituhannella.
      Ja Venäjä alisti 108 vuotta Suomea, sekä alkoi sodan 1939 -45 ja tappoi 100 000 nuorta suomalaista.

      Varsinaisia rasisteja siis Eurooppa pullollaan , PAITSI Suomessa.


      ...

    • 9675

      Suomi on ainoa maa viime vuosituhannella, jossa ei ole tehty rasistisia rikoksia,
      ja jossa sivistys oli korkeammalla tasolla kuin naapurimaissa.

      Siis ENNEN kuin nämä sodalla hyökkäsivät Suomeen.

      Hyökkäys, sota ja sorto, riisto ja hyväksikäyttö saivat Suomen sivistyksen
      taantumaan naapurimaitten tasolle, kansa köyhtyi, sairaudet tulivat, miehet
      perheistä vietiin Ruotsin sotiin Eurooppaan. Kansa kurjistui ja vähentyi.

    • R.T-

      minä kyllä pidin kaikista Dostojevskin samoin kuin Tolstoinkin romaaneista, kun ne nuorena luin.
      Opiskelijakämppäni naapurissa asuva "vanha täti" (kuten silloin hänestä kertoessamme sanoimme), leskirouva, pyysi minua kastelemaan kukkiansa poissaolonsa ajan. Palkkioksi voisin lukea vaikka koko hänen kirjastonsa.

      No minähän olin poissa koulusta monta päivää, ja luin ne kirjat.
      Hänellä oli valikoimaa laidasta laitaan, suurista klassikoista alkaen
      T.J.A. Heikkilän seikkailuihin, jälkimmäisiin tuskin olisin muuten törmännytkään.

      Kirjastossa muuten lukuinnostustani ruokin koulukaupungissani ja opiskellessani.

    • Sota_ja_Rauha

      oli poikkeus YLE:n linjasta. Onneksi joskus jotain hyvääkin.

      • EnpidäYLEn.rikosjutuista

        minäkään, ihan yhdentekevää roskaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe