Saako näillä spekseillä lainaa?

onkojärkeevaieieiei

Olen sairauseläkkeellä, ja tuloni ovat n. 760 e/kk. Käyttämäni pankin jollakin sivulla sanottiin että luottoa saa jos tulot ovat vähintään 1700 e/kk.

Jos ostaisin asunnon joka maksaa max 40.000 e minulla saattaisi tulevaisuudessa olla mahkut kustantaa siitä puolet perintöni turvin. Näin ollen tarvetta jäisi 20.000 e lainalle. Enkö todellakaan voisi semmoista saada, kun pankkini sivuston laskurilla selvitin että 15 v laina tasaerällä teettäisi semmoiset 110 e/kk jonka kyllä pystyisin maksamaan mikäli asunnon vastike ei ole kovin kummoinen. Esim. 150 e vastikkeen kanssa minulle ei jäisi kauheasti maksettavaa koska Kelan as.tuen laskuri lainan korot annettuani väitti että saisin as.tukea 108 e.

Loppujen lopuksi itselleni jäisi maksettavaa vähän päälle 153 e/kk jos en ihan laskelmissa seonnut, mikä ei juurikaan eroa siitä minkä maksan tällä hetkellä eläkkeestäni vuokra-asunnosta.

(Mikäli en saa lainaa, vaihtoehtona on ASO-asunto, mutta niistä oli tälläkin sivustolla niin ristiriitaisia kokemuksia että enpäs tiedä.)

24

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiuhjkzdfijnv

      Pankkisi katsoo, ettei maksuvaraa jää, eli et pystyisi lainaasi takaisin maksamaan. Sinun pitäisi avata säästötili ja säästää sinne jokunen tonni ensin, ihan vain näytöksi siitä, että kykenet hoitamaan säännöllistä maksuliikennettä. Lisävelan tarvekin pienenisi samalla. Kannattaa kysyä mielipidettä muistakin pankeista. Mutta miten kykenet maksamaan seuraavan ison taloyhtiöremontin? Sinulle voi tulla esim. putkiremontista 20 000 euroa lisää maksettavaa? Toisekseen, jos muutat riittävän syrjäiselle seudulle, saat hyvän asunnon ihan noilla perintörahoilla, ilman velanottoa.

    • Ei-oo-järkee

      "Jos ostaisin asunnon joka maksaa max 40.000 e minulla saattaisi tulevaisuudessa olla mahkut kustantaa siitä puolet perintöni turvin."

      Koska tämä kohta oli epäselvä, niin tarkennus. Ymmärräthän että sinulla on edes teoreettinen mahdollisuus ostaa tuo asunto vasta sitten tulevaisuudessa kun tuo perintö on oikeasti tullut? Ei mikään pankki anna sinulle asuntolainaa sillä perusteella että joskus mahdollisesti vuosien kuluttua jotain perintöä saat.

      No oletetaan että ostat tuon asunnon kun perintö on tullut. Rahoitat itse siitä puolet, joten omarahoitushan on kunnossa; tarvitset lainaa 50 % asunnon arvosta kun pankki yleensä hyväksyy lainoittaa 70-75% asunnon arvosta.

      Maksuvarasi on kuitenkin todella pieni, lähes olematon. Vaikea kuvitella että pankki lainaisi edes 20 000 euroa noin pienillä tuloilla.

      Olet tehnyt laskelmasi nykyisillä todella pienillä koroilla mutta pankki tekee laskelmat 6 % korolla. Korkoihin menisi siis 100 euroa kuussa alussa. Se jo vetää laskelmasi miinukselle.

      • onkojärkeevaieieiei

        Käytin pankin omaa laskuria ja se antoi mitä antoi, käsittääkseni kk-summaan oli merkattu kaikki mitä kuukauden aikana maksetaan. Valitsin 15 v laina-ajan että saisin sen kk-maksun mahd. pieneksi.

        En tietenkään ole tässä ja nyt mitään lainaa ottamassa, vaan selvittelen ihan hypoteettiselta pohjalta että onko sellainen mahdollista sitten jos ja kun minulla on laittaa esmes 20.000 e omasta takaa asuntoon. Asunnon ei tarvitse olla nimenomaan 40.000 e hintainen, mutta asun kasvukeskuksessa josta en haluaisi muuttaa pois. Syrjäseudulle juoppojen sekaan en kaipaa.

        Kyllähän sellaiset rempat minuakin mietityttävät. Se voi olla että on suosiolla kallistuttava ASO:n kannalle. Periaatteessa asialla ei siinä mielessä ole merkitystä että eihän osakehuoneisto ole mikään "ikioma" yhtään sen kummemmin kuin ASO, kun isolla rahalla on ostettu vain se osakeoikeus.


      • syrjämummeli

        Onpa sinulla hupaisa käsitys syrjäseuduista! Noh, joka tapauksessa, tulosi eivät millään riitä yhdellekään kotimaiselle pankille. Et saa lainaa. Mutta jos koet, että kykenet säästämään sen toisen 20 000,- ei kukaan sinua ostamasta estä. Mutta älä sekoa noihin asumisoikeusjuttuihin. Et käytännössä hyödy perinnöstäsi mitenkään asoasunnossa: vuokra on kallis etkä saa mitään päätösvaltaa talon asioihin, vaikka sinulla on siinä rahaa kiinni. Asu mieluummin reilusti halvemmalla vuokralla ja käytä perintö järkihankintoihin.


      • köyhäeläkeläinen

        Pankeista saa periaatteessa käänteistä asuntolainaa, jota ei tarvitse lyhentää elinaikanaan. Toinen asia on saako tuota lainaa. Pitäisi olla hyvällä paikalla oleva asunto, jonka arvo ei alene yhtäkkiä. 40000 lla ei saa pääkaupunkiseudulla asuntoa, mutta esim kyllä Kotkasta saisi. Vaarana voi olla että arvo romahtaa ellei taloissa tehdä tarpeellisia remontteja, toisaalta remontit nostavat vastikkeen niin korkeaksi että asukkaiden maksukyky ei usein riitä. Minä sain kyllä 1200 euron tuloilla hyvinkin lainaa, (30000) asunnon remonttiin ja vanhojen lainonen poismaksuun. Mutta asuntoni arvioitiin n 130000 ksi.

        Saa näemma tosi edullisesti hienojakin omakotitaloja jos vain seutu miellyttää
        Tässä esim 10000 (lähtöhinta) mukava maalaistalo Seinäjoelta
        http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/seinajoki/13301442

        Tuo ASO homma on kyllä aika huijausta. Ainakin pääkaupunkiseudulla asujat joutuvat kustantamaan kannattamattomia kohteita muualla suomessa. Vastike voi hyvin olla n 15eur/m2, josta vain osa menee oman talon kustannuksiin. Halvemmalla kyllä pääsee jos jää edulliseen vuokra-asuntoon.


      • onkojärkeevaieieiei
        syrjämummeli kirjoitti:

        Onpa sinulla hupaisa käsitys syrjäseuduista! Noh, joka tapauksessa, tulosi eivät millään riitä yhdellekään kotimaiselle pankille. Et saa lainaa. Mutta jos koet, että kykenet säästämään sen toisen 20 000,- ei kukaan sinua ostamasta estä. Mutta älä sekoa noihin asumisoikeusjuttuihin. Et käytännössä hyödy perinnöstäsi mitenkään asoasunnossa: vuokra on kallis etkä saa mitään päätösvaltaa talon asioihin, vaikka sinulla on siinä rahaa kiinni. Asu mieluummin reilusti halvemmalla vuokralla ja käytä perintö järkihankintoihin.

        "Hupaisa" käsitykseni syrjäseuduista: minä ja eräs läheiseni olemme kumpikin joutuneet ahdistelluiksi juoppojen taholta, itse kerran jouduin melkein raiskatuksi juurikin tuollaisella alueella missä asuttiin syrjässä ja pyöri juoppoja. Kertaakaan en ole itse vasiten pyrkinyt tekemisiin alkoholia käyttävien kanssa ja olen miltei raivoraitis, mutta minä en siis vaan tosiaan jaksa enää yhtä ainoaa lähentelyä...!

        Kyseessä ei kuitenkaan ole PK-seutu, mutta ison kaupungin ympäristö kuitenkin. Hinnat eivät ole samat kuin kaupungissa. Kun olen ilmoituksia katsellut, niin ASO-asuntoja on tyrkyllä siten että vuokra saattaa olla päälle 400 e ja nykyisen asuntoni vuokra on päälle 500 e. Lisäksi tässä olemassa teoreettinen mahdollisuus että asunto myydään alta omistusasunnoksi. Tai vaikka omistaja vaihtuisi ja saisi edelleen asua vuokralla, niin mikä estää vuokran nousemisen, kun kyseessä on kuitenkin sijoitusasunto?

        Minusta se tuntuisi vaan jotenkin tyhmältä kököttää vuokra-asunnossa jonka vuokra nousee nousemistaan ja tilillä kuitenkin olisi rahaa jota voisi jotenkin hyödyntää.

        Ollut puhetta naapureiden kanssa ja nämä sitä mieltä että ei täällä mikään muutu, eli voi asua turvallisin mielin, mutta olen aikoinaan kahdesta asunnosta joutunut ulos kun se myydään omistusasunnoksi, joten...


      • syrjämummeli

        Syrjäseuduksi lasketaan viihtyisät pikkutaajamat maaseutupitäjissä ympäri Suomen. Löytyy kaupat, koulut, pankit, kirjastot ja harrastusmahdollisuudet kävelymatkan etäisyydeltä, usein juna/bussi kulkee isompaan lähikaupunkiin. Ja yksiö maksaa alle 25 000e. Ison kaupungin liepeillä olet yleensä lähiössä. Eivät ne ole varsinaisesti syrjäseutua. Ja varmasti räkälän kulmilla joku käy käsiksi.


      • onkojärkeevaieieiei
        syrjämummeli kirjoitti:

        Syrjäseuduksi lasketaan viihtyisät pikkutaajamat maaseutupitäjissä ympäri Suomen. Löytyy kaupat, koulut, pankit, kirjastot ja harrastusmahdollisuudet kävelymatkan etäisyydeltä, usein juna/bussi kulkee isompaan lähikaupunkiin. Ja yksiö maksaa alle 25 000e. Ison kaupungin liepeillä olet yleensä lähiössä. Eivät ne ole varsinaisesti syrjäseutua. Ja varmasti räkälän kulmilla joku käy käsiksi.

        Joo, enpä ollut kyllä lähelläkään mitään räkälää - asuinpahan vaan n. 40 km päässä kaupungista eräässä keskellä metsää olevassa taloryhmässä. 80-luvulla siellä oli hienoa ja jupit pyörivät nurkissa (lähellä järvi, alueella harrastetaan veneilyä), mutta 90-luvulla juopot alkoivat ostelemaan niitä asuntoja siellä ja meno oli sen mukaista.

        Joillakin naisilla on se ihmeellinen oletus että jos joku toinen nainen tulee ahdistelluksi, ihan on sen naisen oma vika. Itse olen pysytellyt räkälöistä ja retkuista niin kaukana kuin pystyn, mutta sillehän minä en mahda mitään jos naapurustoon semmoisia vaan väkisin muuttaa.

        Läheiseni kimppuun puolestaan on käyty töissä. Syrjäseudulla.


      • väkivaltaakaikkialla

        Ei ole mitään räkälävapaata paikkaa tässä maassa. Tilastollisesti vaarallisin paikka on varmaan Helsingin keskusta, jossa asuntojen hinnat liikkuu noin 6-10000 eur /m2. Turvallisinta olisi varmaan ihan erämaassa, mutta sinnekin voi eksyä joku hullu, joka tappaa ensin ja ryöstää jos jotain löytyy.

        ASO voi olla ihan hyvä jos saa sellaisen jossa vastike on kohtuuullinen, mutta älä lähde pääkaupunkiseudulle koska siinä joutuu kustantamaan koko maan tappiollisia ASO yhtiöitä . Laske paljonko se vaikuttaisi asuntotukeen. Tällä hallituksella ei voi kuitenkaan luottaa että tuet säilyy, kuten ed sykynä nähtiin eläkeläisiltä meinattiin viedä satasia asuntotuesta. No sama ongelma on jos jää vuokrakämppään.


      • onkojärkeevaieieiei
        väkivaltaakaikkialla kirjoitti:

        Ei ole mitään räkälävapaata paikkaa tässä maassa. Tilastollisesti vaarallisin paikka on varmaan Helsingin keskusta, jossa asuntojen hinnat liikkuu noin 6-10000 eur /m2. Turvallisinta olisi varmaan ihan erämaassa, mutta sinnekin voi eksyä joku hullu, joka tappaa ensin ja ryöstää jos jotain löytyy.

        ASO voi olla ihan hyvä jos saa sellaisen jossa vastike on kohtuuullinen, mutta älä lähde pääkaupunkiseudulle koska siinä joutuu kustantamaan koko maan tappiollisia ASO yhtiöitä . Laske paljonko se vaikuttaisi asuntotukeen. Tällä hallituksella ei voi kuitenkaan luottaa että tuet säilyy, kuten ed sykynä nähtiin eläkeläisiltä meinattiin viedä satasia asuntotuesta. No sama ongelma on jos jää vuokrakämppään.

        Juu, sehän se on ikuinen pelko että mitä se hallitus seuraavaksi keksii. Minun käsittääkseni he olivat tänä vuonna keväällä päättäneet kumminkin niistää as.tuesta. Tosin sen verran että itseltäni lähtenee joku 3 - 4 e. Viime kesänä oli uhkana että 115 e...

        PK-seudulle ei mitään hinkua. Pyörin ihan toisessa kaskukeskuksessa. Eikä senkään varsinaiseen kaupunkiin ole kauhea himo, ellei löydy jostain kumman syystä asunto joka edullinen. Kaupunkihan on aika laaja käsite, sen rajojen sisäpuolella asuminen ei tarkoita että nökötät keskustassa.


    • jepuliskepulis

      Oman pankkiin henkilö sanoi minulle, että säästä 30%. Niin lopun saattaa saada lainaan. Mitä saa 40 000e ja onko se sitten edullisempaa kuin vuokralla olo..... omistusasumisen ilo on joskus niin ja näin.

      • onkojärkeevaieieiei

        Tiedä sitten saako mitään, tai ainakaan semmoista asuntoa jonka haluaisin. En ihan kaupungissa asu mutta naapurissa. 40.000 e otin ehdottomaksi maksimiksi, kun ajattelin että josko se avittaisi jotain että 50 % summasta pystyisi maksamaan itse.

        (Tietysti pitää kyllä muistaa kaikenlaiset kulut ja toimitusmaksut ja mitä näitä onkaan. Minulla on aikoinaan ollut parikin pankkilainaa, mutta siitä on niin kauan etten muista niistä asioista mitään.)


      • jepuliskepulis

        Asumisoikeusmaksun saa reilusti maksettua 40000e määrällä, mutta kuukausi vastike on sitten todella suolainen.

        Tuota minä ihmettelin tuossa ketjussa kun niin moni aina puhuu perintörahasta ja mitä sillä saa. Ilmankos tyhjiä pesiä on, kun jotkut laskee kaiken jo etukäteen.


      • onkojärkeevaieieiei
        jepuliskepulis kirjoitti:

        Asumisoikeusmaksun saa reilusti maksettua 40000e määrällä, mutta kuukausi vastike on sitten todella suolainen.

        Tuota minä ihmettelin tuossa ketjussa kun niin moni aina puhuu perintörahasta ja mitä sillä saa. Ilmankos tyhjiä pesiä on, kun jotkut laskee kaiken jo etukäteen.

        No, minähän en sille mitään mahda että ihmisiä kuolee. Perin jännänä pidän jos ei saisi miettiä mitä sillä rahalla sitten tekee, jonka on kohta saava (perinnönjako käynnissä). Tässä tapauksessa kuollut ihminen ajatteli lämmöllä meitä perillisiä, ja minä haluan käyttää saamani perinnön mahdollisimman järkevästi ja niin ettei tarvitse katua.

        Lisäksi on tosiaan se että en ehkä voi ikuisesti asua nykyisessä vuokra-asunnossani.

        Täällä on tällä hetkellä joku pieni ASO-kaksio jossa sisäänpääsymaksu joku 11.000 e ja vuokra 430 e. Kun itse maksan vuokraa nyt 540 e, niin ei oikein avaudu väite siitä että ASO on kallis asua.

        Kyseessä on YH-asunto, ettei liene kovin vanhakaan mörskä???


    • olkjmjhb

      Tulosi eivät muuten ole pankkilaskelmissa 760 e/kk vaan 760 108 = 868 e/kk. Olettaen tietysti, että tuo 760,- on verojen jälkeen käteesi jäävä nettotulo. Siitä huolimatta se on tavattoman vähän, kun lainatiskille menee.

    • Jenniina1111

      Oletko ottanut huomioon, mitä omistusasunnossa asuminen vaikuttaa asumistukeen ja mahdolliseen toimeentulotukeen? Minä en noita tiedä, koska en noita saa, mutta kannattaa selvittää.

      • onkojärkeevaieieiei

        Kelan mukaan lainojen korkoihin saa as.tukea. Laskurin mukaan valitsemassani teoreettisessa tapauksessa se as.tuki oli sen joku 108 e. Sikäli kuin Kelan sivuston laskureihin sitten voi luottaa.


      • ValitsinNimimerkin

        Syötä pankin laskuriin koroksi esim. 8 % ja laske uudelleen. Kuukausittainen lyhennyserä näyttää ihan toiselta. Tuollainen korko marginaaleineen on hyvin todennäköinen 20 vuoden perspektiivillä.

        Lisäksi omistustalossa voi tulla esim. putki ja julkisivu remontteja, jotka voivat tuplata lainasi helposti, usein remontit kustantavat pienessäkin huoneistossa useita kymmeniä tuhansia euroja. Joutuisit maksamaan pankkilainaa sekä yhtiölainaa yhtäaikaa.

        Suosittelen sinulle vuokra-asumista, sekä käyttämään ylijäävät rahat sekä tulevat perintösi itseesi, esim. palveluiden muodossa.


      • kirjoitinkenttään

        Stressitestit ovat toki ihan hyödyllisiä, mutta mistä repäiset tuon "korko on hyvin todennäköinen" -väitteen? Pidän hyvin todennäköisenä, että päivät lyhenevät ja talvi tulee. Rahamarkkinoilla taas ei mikään ole tällä hetkellä varmasti ennustettavissa 20 vuotta eteenpäin. Seuraavat lähivuodet mennään alhaisilla korkoluvuilla, siitä eteenpäin muuttujia on liikaa, että mitään satavarmaa voisi väittää. Yleensä korkojen noustessa rajusti pankkien on pakko rukata velallisten maksuohjelmia, ei ole mitenkään rahoituslaitosten intresseissä ajaa ihmisiä liian ahtaalle, jolloin rahat jäävät luottotappioina saamatta. Ja ainahan sen omistuskämpän voi myydä pois, jos rahasta tulee yllättäen tiukkaa.


      • PakkoNimimerkki_

        Todennäköisyys tulee elämänkokemuksesta. Olen nähnyt 20 % asuntolainakorkoja ja olen nähnyt nyt nollakorkoja. Aina uudet sukupolvet keksivät 'uuden talouden', jossa aika entinen ei enää palaa. Mutta aina se kuitenkin palaa. Talous on noidankehä tai karuselli. 20 vuoden aikaväli on tarpeeksi pitkä suurille vaihteluille. Kannattaa varautua, ei mahdottomaan (syö liikaa resursseja), mutta kuitenkin todennäköiseen.

        Omistuskämpän myynti aloittajan haaveilemalla pikkupaikkakunnalla ei ole läpihuutojuttu. Varsinkin, jos tulossa on isot korjaukset tai sitten ne on jo tehty ja osakkeeseen kohdistuu suuri yhtiölaina.

        Pahimmassa tapauksessa on edessä pakkomyynti lainaa pienemmällä summalla.

        Asumisen kannattaa käyttää noin 20-30 % maksimissaan tuloista. Varakassa tulee olla jemmassa. Moni joutuu kuitenkin pakosta käyttämään enemmän. Mutta jos ei ehdointahdoin ilman pakkoa ajaisi itseään siihen tilanteeseen.

        Hyvätuloinen voi sitten käyttää huomattavasti enemmänkin tuloistaan asumiseen.


    • hippistahoppi

      Pomintoja...

      Jos lainan pääoma on vaikka se 40te ja tulot ovat luokkaa 700e, niin siitä tuskin riittää lainanhoitoon. jos vaikka lainanhoitoon on vara laittaa 250e ja korko on sit luokkaa 4%, niin jääkö siihen hoitoon oikeasti riittävästi rahaa...

      En tiedä mitä se sairaseläke tarkoittaa.... sitä ei ole tarkoitettu varmaan lainanottoon.... Ja sen happotestin voi tehdä jokainen itssekkin ja miettiä... ottaa vaikka 3, 5 ja 6 prosentin korolla lukemia ja sijoittaa sen sinne lyhennyskaavaan... ja sitä rataa, niin tietää sen nopeasti haluaako sitoa itseään äyttömäksi ajaksi lainaan.... sopimus on sopimus ja luulen kuitenkin, että pankki tulee sanomaan ei....

      • kuluton

        Mutku sen lainan pääoma ei ole 40te, vaan puolet siitä. Ihmiset ottavat 20te kulutusluottoja pienemmällä maksuvaralla typerään krääsään, tässä sentään pohditaan asumisjärjestelyjä ja asumiskulujen alentamista. Eikä edes kovin pitkällä laina-ajalla.


      • ostamitävaan

        Ei kai kukaan on määritellyt mihin saa käyttää eläkettä, tai vaikkapa etuisuuksia Jokainen käyttää käyttövaransa kuten haluaa, jotkut hakee ruoat roskiksesta ja ostaa vaikka osakkeita eläkeellään. Ainoa etuus mitä on säädetty käytettäväksi kulutukseen on toimentulotuki. Jotkut kylläkin joutuu maksamaan vanhoja velkojaan sillä.

        Itse olen maksanut asuntolainaani usean vuoden aikana työttömyyskorvauksilla. En näe siinä mitään väärää, olisiko parempi myydä asunto ja yrittää saada joku vuokrakämppä ja laittaa yhteiskunta maksamaan vuokrani (asuntotuen muodossa).


      • onkojärkeevaieieiei
        kuluton kirjoitti:

        Mutku sen lainan pääoma ei ole 40te, vaan puolet siitä. Ihmiset ottavat 20te kulutusluottoja pienemmällä maksuvaralla typerään krääsään, tässä sentään pohditaan asumisjärjestelyjä ja asumiskulujen alentamista. Eikä edes kovin pitkällä laina-ajalla.

        Niin. Jos vaikutan jäätävältä ihmiseltä joka vaan miettii miten rällätä omaisensa jättämä perintö, niin kerrottakoon että juuri kunnioittaakseni häntä haluaisin hyödyntää perinnön mahdollisimman järkevästi. Jos vain jätän rahat makaamaan tilille, siinä käy kumminkin sillä tavalla että katse kiintyy vaikka kirjahyllyyn ja alkaa miettimään että josko tuon tuosta vaihtaisi. Ja sitten tulee ostettua sitä, tätä ja tota, ja kohta ei ole sentin senttiä! En ole sellainen tuhluri että olisi luottotiedotkin menossa (koskaan ei ole menneet), mutta minusta tuntuisi vaan hyvältä että sijoitan rahat asumiseen ja vieläpä niin että ne rahat voi halutessaan saada takaisinkin.

        Minulle se on oikeastaan aika se ja sama että asunko tavallisessa vuokra-asunnossa vai ASO-asunnossa, jos itse maksettavan vuokran määrä on sama. Mutta se minua kiinnosti että onnistuisiko laina ja oma asunto. Sikäli kuin osake ikinä on, sekään, ihan ikioma. Eihän se ole.

        Enpä taida tältä seudulta edes löytää semmoista asuntoa johon riittäisi omasta takaa joku alta 20.000 ja loput lainaa. Turha varmaan edes ajatellakaan. :P


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe