Velvoitetyöllistetty

Viiskytseitsemän

Olen kunnan järjestämässä velvoitetyössä vanhusten palvelutalossa työssä, aiempi työni on ollut toimistotyötä ja sen jälkeen 500 päivää työttömänä. Työni koostuu kodinhoidollisesta tehtävistä sekä vanhusten avustamisesta ja seurustelusta. Olen 59-vuotias ja nyt tuntuu, että olen joutunut joidenkin nuorempien työntekijöiden silmätikuksi. Kysellään koska minulta päättyy työpäivä ja vähän ennen työpäiväni päättymistä minua pyydetään avustamaan aikaa vievässä työssä jotta en varmasti pääsisi silloin työpäiväni päättymisajankohtana pois, eilen samainen nuori nainen sanoi perässä kävellessäni, sinä kävelet jännästi tollain verkkaisesti minulla ei ole aikaa noin kävellä johon minä sanoin, että jo tässä vaiheessa päivää minun askeleet on verkkaiset kun on työpäivä päättymässä. Pelkäsin, että taas hän keksii minulle jonkun työn ennenkuin pääsen pois, mutta onneksi en enää nähnyt häntä. Kaikkien uusien asioiden omaksuminen työssäni ja raskaat työtehtävät ovat fyysisesti rankkaa sekä muistisairaiden ihmisten kanssa olemisen koen henkisesti myös raskaaksi. Nyt tuo kaikki ylimääräinen letkauttelu kävelytyylistäni sekä vähän ennen työpäiväni päättymistä annetut tehtävät ovat käyneet hermoilleni niin etten saa oikein nukutuksi kun vatvon asioita päässäni miten suoriutuisin tehtävistäni, onko samanlaisia kokemuksia ja miten olette päässeet niistä?

7

1088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön111122

      Ota asia puheeksi esimiehen kanssa. Ja voisin sanoa itse en ainakaan palkatta jäisi tekemään tuollaista ns. "ylitöitä" . Vaihtoehtona voisi olla myös liukuvampi työaika eli jos teet ylimääräistä jokupäivä tämmöisiä ns. viimehetken juttuja sitten kanssa lähdet joku toinen päivä aikaisemmin. Nämä pitää tietenkin sopia esimiehen kanssa.

    • Robot29z65

      Velvoitetyö on yhtä tyhjän kanssa. Ei siinä ole pitkässä juoksussa mitään järkee.
      Yleensäkin suuret työttömyys ja sen suuret luvut kertovat myös teknologisesta kehityksestä sekä automaatiosta joka tulee alalle kuin alalle.
      Ihmisen työvoimaa tarvitaan yhä vähemmän.

    • iitujohanna

      Täällä on toinen velvoitetyöllistetty ja näyttää siltä, että meikäläisten alirviointi kaikenmoinen kiusaaminen kuuluu asiaan kunnan/ kaupungien työpaikoilla. Itselläni on monenlaista osaamista takana on kaupan, kioskin, grillin, kahvilan, ravintolan ja siivoustöistä kokemusta. Olen jopa kokannutkin, siivonnut sairaaloissa ja klinikoilla. IKää lasissa on jo tuo maaginen 57-v ja 500 pv täynnä ja ensisijaisesti halusinkin nollata nuo päivät, kun päätin ottaa vastaan velvoitetyötä ja heti alussa sanoin, että suurtalouskeittiöltä minulla on kokemusta vain tiskaamisesta ja avustavista töistä. Haaveilin pääseväni vanhustyöhön tai päiväkodille vaikkapa, mutta yllätys yllätys minut nakattiin suurtalouskeittiölle. Vakituiset näyttävät olleen siellä vuodesta nolla ja kivi ja heillä on miljoonittain omia sääntöjä ja vieläpä heistä jokaisella, kun teen jotain tulee toinen urputtamaan ja ihmettelemään ja naureskelemaan. Eri pisteitten tehtävät ovat muutenkin sekavat ja joutuu pomppimaan siellä ja täällä. Lounaalla käy noin 1000 syömässä ja olen huomannut, että yleensä sali siivotaan parittain, mutta minä jouduin pesemään pöydät ja tuolit yksinäni päätettyäni työn, minä kummastelin missä kaikki muut olivat ja yllätyksekseni löysin heidät kaikki kotiin lähdössä puoli tuntia yliajassa. En ole koskaan aikaisemmin kohdannut samaa, entisillä työpaikoilla on aina ollut teamhenki ja aina, kun on saanut omat tehtävät valmiiksi on menty auttamaan toisia itse olen aina mennyt jopa tässä velvoitetyöpaikassa. Enää en auta omaehtoisesti ketään. Mietin, voinko anoa siirtoa toiseen paikkaan kaupungilla esim. tuohon vanhustyöhön. Entäpä jos lopetan, miten minun käy? Tietääkseni minulla on kolmen kuukauden koeaika ja jos koen ettei työpaikka vastaa toiveitani eikä edistä jatkossa mitenkään työnsaantiani niin, kait minä saan lähteä.

      • iitujohanna

        Luin uudestaan työsopimukseni ja siinä sanotaan selvästi, että voidaan sijoittaa toiseen paikkaan työnantajan pyynnöstä kaupungilla miksei, silloin myös työntekijänkin :)


    • siskonhuilut

      Mä olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja toinen päivä menossa.
      Tuntuu, että minusta ei pidetä tai se yks mun ikäinen palkkatyöntekijä. Sanoi mulle että jos et viitsi tulla joku aamu tänne niin ei sun tarvii ?
      Haloo? luvaton poissaolo tietää ikävyyksiä ja se pitää olla lääkärin todistus mukana jos on sairaana. Minusta häneltä outo kommentti ?
      Mun on pakko mennä kun sopimus on sopimus !
      Eihän mun tarvi siellä osata mitään kun en ole ollut sillä alalla olen vain kiinnostunut tuosta alasta. Mutta ei siintä virka-tai palkka suhdetta synny. Eikä kartu eläkettäkään.
      Olen kohta kuusikymppinen ja en vaan jaksa tätä jos tämä henkilö koittaa ajaa minut ulos paikasta. En hypi hänen silmilleen enkä kenenkään muunkaan, Tiedän rajat mitä olla on. Ei ole velvoitetta eikä vastuuta.
      Olen muiden armoilla ja teen mitä osaan ja pyydetään.
      Täytän kuuliaisesti sopimuksen ehdot. Olen tietyt päivät ja kellonajat töissä.

      Miten toimia jatkossa ? olen vähän pettynyt siihen paikkaan ja kova käskyttäminen häneltä.

      • iitujohanna

        Ota selvää voidaanko sinut siirtää vastaavanlaiseen työhön muualle ja keskustele esimiehesi kanssa. Minulla oli vähän sama juttu ja aina vaan tilanne. Syyslomaviikoksi minut siirrettiin toiseen pisteeseen siellä ilmapiiri oli lämmin ja loppuviikosta taas ahdisti paluu entiseen paikkaan seuraavalla viikolla. En tiedä johtuiko stressistä, mutta flunssani poiki minulle keuhkoputkentulehduksen. Sain viikon sairasloman jona aikana minä Päätin itse etsiä itselleni uuden paikan ja olisin päässytkin erääseen mieleiseeni paikkaan jossa työ olisi ollut mielenkiintoista ja ollut hyödyllinen kokemus itsellenikin, he olisivat ottaneet minut ilolla taloon. Tänään marssin TE- toimistoon esittämään toiveeni siirtyä kyseiseen paikkaan, mutta vastaus oli ankea EI syynä oli muka eri Tes ja vuodenvaihteessa odottavat muutokset ja muuta roskaa! Silloin minä kerroin kaiken mitä olin kokea saanut ja vaadin päästä johonkin muuhun paikkaan jonne minut voitaisiin sijoittaa jos en pääsisi ehdottamaani. TE virkailija haki paikalle ongelmapaikan esimiehen joka koetti vielä suostutella minua palaamaan, mutta minä pidin pintani! Lopulta syntyi sopimus, että siirryn paikkaan jossa olin syyslomaviikonkin. Helpotus!

        Älä anna periksi. Kenenkään potkupallona ei tarvitse olla ja syyttä suotta haukuttavana. Ei vaikka olisikin vanhempi ja ollut työttömänäkin. Neuvottele itsesi parempaan paikkaan. Tsemppiä!


    • missmarmellaani

      Sanon vaan, että älä alennu kaikkeen ja muista juuri omanarvontunto. Vaikka olet uusi siellä, älä anna nuorien (itse olen muuten nuorehko myös 30v., mut silti kehotan) hyppiä silmille. Heidän pitäisi joka tapauksessa arvostaa sinua ja myös ikääsi ja elämäkokemustasi. Selkä suoraksi, sinä olet ihminen omalla paikallasi ja myös toisten on käyttäydyttävä siellä ihmisiksi. Esimiehelle epäkohdat heti alkuun esiin jos työnkuvaasi aletaan sanella sivujuonteisia piirteitä. Kaikkea hyvää Sinulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe