Voiko autismi olla ilman puhevaikeuksia?

Autistityttö00

Mulla itselläni on lievä autismi, eikä mulla oo eikä oo koskaan ollutkaan mitään vaikeuksia oppia puhumaan. Mun ainoat puhumiseen liittyvät ongelmat on, että mä puhun liian nopeasti ja epäselvästi, ja mulla voi olla joskus vaikea sanoa lauseita loppuun, koska mä jään toistamaan jotain tiettyä sanaa siinä lauseessa.
Esim. "Mulla ois sellasta asiaa, että että että että..."

17

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khfgdfgds

      Aika moni autistinen on myös kehitysvammainen, ja kehitysvammaisilla on vaikeuksia monissa perustoiminnoissa (puhuminen, syöminen, liikkuminen jne). Itse olen aikanaan työskennellyt jonkin verran kehitysvammaisten parissa. Osa autistisista tai autistisia piirteitä omaavista puhui, ja puhe oli ymmärrettävää älyllisestä vammasta huolimatta.

      On myös autistisia ihmisiä, jotka ovat opiskelleet itsensä hyvinkin pitkälle.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_autismin_kirjon_henkilöistä

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin

      Kannattaa lukea esim. Toinen maailma jonka tunnen : autistin tarina / Iris Johansson.

      Temple Grandinin tarina löytyy myös elokuvana.

    • pooiuytredfhjkl

      Yksinkertaisemmin.
      Autistisella ei tarvitse olla puhumisen oppimisessa mitään vaikeuksia ja aika monet autistiset eivät ole kehitysvammaisia.

    • AaDeeHooDee98

      Olen 18-vuotias nuori mies ja mulla on Aspergerin syndrooma ja ADHD sekä lievä kehitysvamma. Lisäksi mulla on paikallisalkuinen epilepsia. Mulla ei ole virallisesti Aspergerin syndroomaa eikä ADHD:tä, vaan PDD-NOS-diagnoosi.

    • AaDeeHooDee98

      Paikallisalkuisen epilepsian vuoksi olen välillä menettänyt puhekykyni muutaman minuutin tai muutaman tunnin ajaksi, kun epileptinen kohtaus on mennyt ohi. Ehkä se johtuu myös lievästä kehitysvammasta ja autismista?

    • AaDeeHooDee98

      Pahinta on se, etten pysty kommunikoimaan epileptisen kohtauksen aikana ollenkaan. En pysty kirjoittamaan enkä puhumaan.

    • Puhumattomuus

      ei tee autistista vammaiseksekai. Puhuvat ovat aspergereita. Onhan todettu, että suomalaiset puhuvat mieluummin kuitenkin ilman katsekontaktia. Näin on esitetty hypoteesi, että useimmilla suomalaisilla on autistisia piirteitä. Autismia ei ole, kun henkilö on omissa oloissaan. Autimi syntyy kohtaamisesta. Siihen kuuluu omaehtoisuus sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, viestinnässä ja tulkinnassa.

      • Autistityttö00

        Niin mut mulla ei oo diagnosoitu aspergeria vaan lapsuusiän autismi ja mä puhun silti ihan hyvin.


    • Kohtalotoverixi

      Oletko jo aikuinen?

      • Autistityttö00

        Oon 16.


      • Vertainen

        Mitä oireita sinulla oli lapsena? Onko mikään muuttunut sen jälkeen?


      • Autistityttö00
        Vertainen kirjoitti:

        Mitä oireita sinulla oli lapsena? Onko mikään muuttunut sen jälkeen?

        Olin aika hiljainen ja ujo ja oon edelleen ja jos innostuin saatoin ruveta heilutteleen käsiäni. Mulla on ollut lapsesta asti pakonomainen tarve tehdä tiettyjä rituaaleja. Lapsena mulla ei muistaakseni ollut aistiyliherkkyyksiä, mutta nyt nuoruusiässä on tullut niitä vähän. Niin ja mä olin lapsena hyvin tarkka siitä mitä mä söin.


      • Autistityttö00
        Autistityttö00 kirjoitti:

        Olin aika hiljainen ja ujo ja oon edelleen ja jos innostuin saatoin ruveta heilutteleen käsiäni. Mulla on ollut lapsesta asti pakonomainen tarve tehdä tiettyjä rituaaleja. Lapsena mulla ei muistaakseni ollut aistiyliherkkyyksiä, mutta nyt nuoruusiässä on tullut niitä vähän. Niin ja mä olin lapsena hyvin tarkka siitä mitä mä söin.

        Mulla on ollut myös lapsesta asti nukahtamisvaikeuksia. Mä olin päiväkoti-ikäisenä aika poikamainen, ja mä tykkäsin käyttää paljon poikien vaatteita. Mua myös kiinnosti tosi paljon sellaiset lelut, joissa oli paljon yksityiskohtia. En ole koskaan hirveästi välittänyt halaamisesta ja mä käytän puhuessa katsekontaktia melko vähän. Mulla on ollut aina vaikeuksia ilmaista mun tunteita, toisaalta mä nauran ja hymyilen aika paljon.

        Oikeastaan mulla saattaisi yhtä hyvin olla asperger, koska kun mulle tehtiin se testi, niin se oli vähän sillä rajalla, että onko autismi vai asperger. Mulle laitettiin diagnoosiksi autismi, koska siitä sai siihen aikaan kuulemma paremmin tukea.


    • AaDeeHooDee98

      Olen hieman ujo entisen opettajani mukaan. En puhu vieraille henkilöille, joita en tunne. Se ahdistaa tai pelottaa ehkä mua. Mulla on ADHD, asperger, lievä kehitysvamma ja epilepsia.

    • Siistiä

      Olet siis nuori. Sinulla ei ole enää LAPSUUDEN autismia. Ja sillä siisti.

      • AaDeeHooDee98

        Lapsuusiän autismikin kestää nimestään huolimatta eliniän ajan. Eikä mulla ole lapsuusiän autismia, vaan asperger. Ja sillä sipuli.


      • Parantaja

        Aspergeria ei enää ensi vuonna sinulla ole ja olet siis parantuva 1.1.2017 alkaen mikä tulee tieteellisesti todistetuksi 1.1.2017 siis Suomen itsenäisyysvuoden kunniaksi!


    • Kyseessä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe