Raamattuun perustuvat uskonnot

totuudenetsijä

Hei kaikki!
Minua kiinnostaisi eräs asia. Mitä kaikkia raamattuun pohjautuvia/perustuvia uskontoja on?

Voisiko joku luetella KAIKKI raamattuun pohjautuvat/perustuvat uskonnot.

Sen tiedän,että ainakin Kristinusko kaikkine suuntauksineen ja Juutalaisuus ja Jehovan todistajuus. Mutta onko muita,ja jos on,niin mitä?

KIITOS jos vastaatte!

6

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alfa123om22

      Raamattuun on keskittynyt ydinsananvarasto ja se on syntynyt Lähi-Idässä. Tuolla alueella on ollut muitakin kirjallisia tuotteita ja kirjastoja, mutta ne ovat kerta toisensa jälkeen sodissa ja tulipaloissa hävitetty. Vain raamattu jäi jäljelle.

      Seemiläiset kielet etenkin heprea vetoaa älyyn, koska se on mm. maagisella tavalla yhteydessä elämään, biologiaan ja dna koodiin. Myös tuon alueen eräs toinen teos Gilgames eeppos on vetovoimainen sanavarastonsa suhteen.

      Raamattu itse käyttää raamatusta vertausta seitsemästi puhdistettu kulta, koraanista puhutaan seitsemästi puhdistettuna hopeana ja sanskritin kieliset intialaiset teokset ovat jalokiviä. Gnostilaiset teokset puolestaan puhuvat kreikkalaisten ja roomalaisten filosofien teoksien olevan kaikkia noita kolmea kallisarvoisempia. Myös kiinan teokset esim. taolaisuuden ovat noita kreikkalaisen filosofian veroista???

      Eli nämä neljä ovat kaiketi : Sana - ääni - ajatus - matematiikka/logiikka.
      Viisaus - Ymmärrys - Tieto - Tarkkanäköisyys / Asiantuntemus.

      Jonkin verran raamattu on saanut vaikutteita egyptiläisestä kirjallisuudesta.

      Itse raamattu ei ole kovin merkittävä kirja paitsi sen suhteen, että pyhän hengen vuodatus tapahtuu usein raamatun perusteella. Mutta pyhän hengen saa toimivaksi usein eniten nuo muut kirjat. Raamattu ei kykene siinä määrin virittämään hengen lahjoja kuin nuo muut kirjat.

      Tällaisia ajatuksia pohdittavaksi esitän sen sijaan, että mainitsisin uskontoja tai lahkoja.

    • geldoff

      "Sen tiedän,että ainakin Kristinusko kaikkine suuntauksineen ja Juutalaisuus ja Jehovan todistajuus. Mutta onko muita,ja jos on,niin mitä?"

      Jehovantodistajia ja mormoneja ei lasketa Raamattuun perustuvaksi uskonnoksi, koska he eivät hyväksy ns kirkkoraamattua. Jehovantodistajilla tosin on käytössään Raamattu, mutta se on vartiotorniseuran oma versio, joka on tarkoitettu tukemaan jehovantodistajien oppia. Tulee myös muistaa, etteivät jt:t ole kristittyjä, vaikka itseään krsitityiksi kutsuvatkin.

      Juutalaisuus taas ei perustu koko Raamattuun, vaan VT:iin.

    • alfa123om22

      "Ei lasketa raamattuun perustuviksi uskonnoiksi". Onko sulla päässä jokin musta piste, joka estää näkemästä sen mikä varmasti on totta.

      Lasket jo ilmoille pahempia satuja kuin mitä raamattu itsekään on satukirjana. Sinun takiasi tartun raamattuun ja luen sen satuja, koska en halua saastua noin kaukana todellisuudesta olevien käsitysten takia.

      Olkoon raamatun sadut voimallisia pyhittämään meidät tuon kaltaisista arvioista.

    • DrFeelSoGood

      Hei,
      yleensä käytetään määritelmää Aabrahamilaiset uskonnot joka pitää sisällään niin VT lähtöiset kuin UT lähtöiset uskonnot. Ohessa hyvä kuva uskontojen evoluutiosta missä näkyy suurimmat ”haarat”:
      http://media-cache-ec0.pinimg.com/originals/85/ac/b7/85acb7827abdbd83b2580f173ee2e784.jpg

      Kaikkien Raamattuun (VT UT) pohjautuvien uskontojen luetteleminen on nykyisin jokseenkin mahdotonta, koska – määritelmästä riippuen – pääsuuntia on ainakin 17 ja niihin liittyviä alasuuntauksia (lahkoja) on varovaisesti arvioiden n. 40 000 – 48 000 ja lisää tulee kuin sieniä sateella. Ohessa lista wikistä mistä saa jokseenkin hyvän kuvan:
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations

      (suomenkielinen artikkeli on erittäin suppea https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_kristinuskon_suuntauksista)

      Tuossa joku jo kommentoikin, että Jehovalaisuus tai Mormoninismi eivät olisi kristinuskoa; ja tiedän, että kristittyjen pääsuunnat eivät niitä haluaisi kristityiksi tunnustaa, mutta kun käytetään vakiintuneita määrityksiä myös ne ovat kristinuskon suuntia.

    • väiski556677454
    • eikiitosta

      Ei noin ystävällisesti saa valehtelijoita lähestyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe