Mitä opetitte ensimmäisenä pennulle?

Collie-poika

Minulle on tulossa kuukauden päästä collien pentu ja on ensimmäinen koira, jonka otan pentuna. Aiemmin minulla on ollut saksanpaimenkoira, joka oli aikuinen minulle tullessaan. Koira oli jo valmiiksi koulutettu ja toimi kuin unelma. En siis ole itse kouluttanut koskaan koiraa pennusta asti. Toki tarkoitus on mennä pentukurssille rokotusten jälkeen ja myös tottelevaisuus -koulutukseen, mutta kiinnostaisi tietää mitä kaikkea jo ennen sitä voi opettaa.

16

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yxkikka

      Ruokailu on oivaa aikaa opettaa tai väsyneenä aivopuuhastelun (älypelit,kongi,nosework) jälkeen riippuen koirasta kumpana on kaikista vastaanottavaisin. Jotkut opettaa ruoka nappuloilla toiset käyttää spesiaali herkkua opetustilanteisiin. Kielletyn tekemisen voi katkaista äää-sanalla ja palkata kun kontaktoi sinuun sen sijaan.
      Pidä opetushetket lyhyinä aina ja opeta yksi hyvin loppuun asti kuin sarja komentoja miten kuten. Perus tänne,paikka,istu ja seuraa loput oman mielenkiinnon mukaan.

      Pennulle kannattaa rajata oma tila ennen tuloaan jossa voi olla itsekseen ja puuhastella sallittujen asioiden parissa.

    • ishlaben

      Meillä ensimmäiset opettelun aiheet luokse tulo ja seisonta, muita asioita sitte myöhemmin opeteltu

    • Kakskoiranen

      Luoksetulo ensin. Kielto jo seuraavana, varsinkin jos kovaluonteisen pennun saat. Istumiset ja odottamiset sitten ruokailujen yhteydessä aloitetaan. Rauhoittuminen ja kynsienleikkuu. Metsässä vapaana seuraamaan omistajaa.
      Pentukurssit ja aitaukset ovat joutavia, kuka niitä tarvii? Pennun pitää kulkea mukana ja oppia suoraan sinulta joka hetki. Älä unohda suoraa kommunikaatiota pennun kanssa, vaikka namittaisitkin. Johtajuuskäsite luodaan ensi hetkestä alkaen.
      Jokaisen pentuni olen vieressä nukuttanut noin puolivuotiaaksi. Helpottuu siisteyskasvatus öisin, ei pentu sänkyyn pissaa vaan herää levottomana ja sitten viet ulos. Vieressä nukkunut pentu luottaa ja turvaa sinuun jatkossakin.

      • söpöätiasen

        Johtajuuskäsite kumottu jo tällä vuosituhannella. Tietenkin jos painekattilan kanssa elo kiehtoo niin miksei :)


      • Kakskoiranen

        Kumottu? Et taida itsekään ymmärtää mitä puhut. Johtajuus käsitteenä on ja pysyy, niin ihmisten kuin eläintenkin maailmassa.
        Minun johtajuuttani ei ainakaan hetkauta jonkun tutkijan erikoiset johtopäätökset katukoirien käytöksestä. Painekattiloitakaan meillä ei ole.


      • söpötiasen

        Fossiilitkin on ja pysyy maaperässä vaikka dinot onkin jo poissa.Pointtisi? Maailma silti menee eteenpäin ;)


    • LabbisHehehe

      On olemassa pentukouluja joihin saa mennä ennen rokotuksia:)Me alotettiin just labbispennun kanssa pentukoulu,eikä tarvii rokotusta pienten ryhmässä olla..Mutta jos nyt kotona tyydyt rokotuksiin asti opettamaan, Luoksetulo ehdottomasti opetetaan ensiksi.Kielto ja odottaminen sitten.Istu,maahan,seiso,etsi,tassu jne.Voi opettaa myöhemmin

    • kaksiviisastakissaa

      Kyllä koiralle voi opettaa ihan EI eikä mitään pikkulasten äää. Ei tarkoittaa, että keskeytä se mitä ikinä olitkin tekemässä. Jopa kissani osaa sen ihan opettamatta.
      Tänne/luokse on tärkeä komento.
      Ja tietenkin sisäsiisteys.

      • Toi ää taitaa viitata Victoria Stillwellin aikoinaan käyttämään tiukahkoon Ä'Ä -älähdykseen, jolla koiran epätoivottu toiminta keskeytettiin, jotta se voitaisiin ohjata johonkin sallittuun puuhaan.


      • Matopato

        No höh. Jokainen tietenkin käyttää juuri niitä sanoja jotka itelle sopii parhaiten.

        Mulla on useimmiten käytössä "NOH", mutta nyt kun rupesin miettimään niin myös "äppäppä" lievissä tapauksissa, ja "EI" on sitten se ehdottoman jyrkkä kielto, jota onneksi harvoin tarvitsee. Eikä yksikään näistä ole minkään pitkän harkinnan tulos että minkähän kieltosanan se pentu nyt parhaiten ymmärtäisi.. Vaan ihan juuri se ensimmäinen älähdys jonka sylki tuo suuhun tilanteessa :D


    • kasvattajaopettaa

      Ei sille mitään tarvinnu opettaa,ihme kysymys.

    • 1. Sisäsiisteys
      2. Sosiaalistaminen (käynnit eri paikoissa, erilaisten ihmisten ja eläinten tapaaminen, erilaisiin ympäristöihin ja alustoihin tutustuminen jne.)
      3. Ei saa purra ihmisiä, pure mieluummin lelua (paimenkoirien pennut voi olla oikeita piraijoja, vaikkakin collieitten pitäisi olla helpoimmasta päästä)
      4. Luoksetulo
      5. Hihnassa kävely
      6. Luopuminen/toiminnan keskeyttäminen
      7. Leikittäminen

      1.-5. ja 7. kuuluivat mun collikkani päiväohjelmaan siinä pikkupentuvaiheessa. Sisäsiisteyskasvatus ja sosiaalistaminen kyllä veivät sen verran aikaa perinpohjaisesti toteutettuina, etten paljon uhrannut ajatuksia sen kummemmalle tottelevaisuuskoulutukselle saati tempuille vielä siinä vaiheessa. 1-6 ovat jokaisen kotikoirankin perustaitoja, 7 taas valmistautumista harrastuskoiran uralle.

      Saatoin mä kyllä ottaa jotain istumista aika pian pennun kotiutumisen jälkeen, ja sitten namitin edessä istumisesta, koska olin kuullut, että pieni pentu oppii sen helpommin kuin isompi ja halusin koiran oppivan sen kunnolla BH-koetta varten.

      Viisikuisena pentuni alkoi olla sen kokoinen, että aloin sitä tosissani kouluttaa harrastuskoiraksi. Olisi sen nuorempanakin voinut alkaa, mutta mä en tykkää räpeltää kumarassa, joten odotin, että pentu kasvaa hieman.

      Kun pentuni tuli kotiin, se itki ensimmäisenä iltana nukkumaan mennessä sydäntäsärkevästi. Mä en raaskinnut jättää pikkuista pentua yksin lattialle, mutta en sänkyynkään sitä halunnut, niin nukuin sitten patjalla lattialla ekan viikon pennun kaverina. Sitten oli mun koti jo sen verran tuttu, että siellä oli turvallinen olo eikä tarvinnut enää ikävöidä suojelijaa.

      Mun collie oli kyllä helpoin pentu ikinä, sille ei olisi varmaan tarvinnut puoliakaan niistä asioista opettaa, jotka sitten opetin. Enkä muista kieltäneeni sitä pentuna mistään muusta kuin siitä puremisesta ja ruumiinosilla leikkimisestä, kun äityi vähän villiksi. Senkin käytöksen ohjasin kohdistumaan leluun, leikki on kivaa ja hyödyllistä koiran koulutuksessa.

      Olikos se Mujusen kirja vai kenen, nimeltään Pennun polku puolivuotiaaksi, jota on kehuttu.

      • Niin ja yleensä kaikenlainen yhteyden rakentaminen koiraan. Mun collieta ei pahemmin tarvinnut opettaa esim. vapaanaoloon, koska se on luonnostaan jo niin kiinnostunut isäntäväkensä menemisistä, mutta yhdessä vaiheessa piti pitää kissanruuanmakuinen tehokurssi siitä, ettei vieraiden koirien luo karata.


    • pimpelipompelisaitti

      Ensimmäinen oppisi pitäisi olla, ettei neuvoja kysytä näiltä suomi24 kaheleilta, jotka ei tiedä koirista mitään. Mene mielummin Facebookin koiraryhmiin kattelemaan, sekään ei ole yhtä kauhee paikka mitä tämä suomi24

    • Kirjastosta kirjallisuutta aiheesta, ehdottaisin minä.

    • Halinalle-85

      Itse olen omille pennuilleni opettanut seuraavat:

      nimen tunnistaminen
      luoksetulo
      istuminen
      maahan meneminen
      paikalla oleminen
      tassujen antaminen vuorotellen

      Siinäpä ne

      Aikuisiällä sitten ei ota, saa ottaa, ei koske ja saa koskea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1957
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      10
      1691
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1638
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1527
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1485
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1400
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1377
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1213
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1168
    Aihe