mikä on jumala

keksijumala

En ymmärrä mikä se voisi olla, muuta kun ihmisen keksintö.

21

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nää_on_näitä

      Mitä muuta pitäisi olla? Onhan se iso oivallus ihmismieleltä että on olemassa Lähde, Rakkaus, Totuus, miten haluatkaan nimetä. Eikä voi olla useita totuuksia.
      Toki saat jumalallesi mainita kaikkia mahdollisia ominaisuksia, eihän se mitenkään poista tai vähennä totuutta eikä rakkautta. Lähde on, jostakin olet lähtöisin, valitset itse nimityksen kuten jokainen. Eli keksit oman jumalan.
      Ei nimi miestä pahenna.
      Kaikki on jostain lähtöisin, vai oletko sinä poksahtanut jostain olemattomasta.

      • tämä_on_totuus

        Synnyin kaiketi kuin eläin, minä olen eläin.


    • 12___13

      Raamatun Jumala on henki:

      Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.
      Joh. 4:24

      http://www.kolumbus.fi/r.berg/Jumala.html

      Ja mielestäni ihmiset ovat liian tyhmiä, pahoja, ahneita, rakkaudettomia ja itsekeskeisiä keksiäkseen Raamatun Jumalan tyhjästä.

      • jumalatyhjästä

        Olenko minä henki, minä olen ihminen.


      • 12___13

        "Olenko minä henki, minä olen ihminen. "

        Tai sitten olet ihmishenki, joka tällä hetkellä majailee ihmisruumiissa. :)


      • eläinhengittää

        Minun tekojani ei henki ohjaa, vaan perimä.


      • huuHaaat

        Uskotteko kaikenmaailman henkiolentoihin ja demoneihin?


      • 12___13

        "Uskotteko kaikenmaailman henkiolentoihin ja demoneihin? "

        Ihminen on henkiolento. Uskon ihmisten olevan olemassa. :)

        Uskon myös hyvien ja pahojen henkien ja joukkuehengen olemassaoloon. Hyvä henki on rakkaus ja totuus, kun ne vaikuttavat, ihminen tekee totuutta ja rakastaa. Paha henki on esim. ahneus ja pelko, kun ne vaikuttaa, nähdään sotia ja muita ikävyyksiä.


    • Jkhgtujcg

      Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala... Lue jatkoa Raamatusta Johanneksen evankeliumin alusta, niin tulet tietämään ja tuntemaan kuka Jumala on? Roomalaiskirjeen vakuutetaan: Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen tulee Kristuksen Sanasta. Lue ja tutki Jumalan kirjoitettua Sanaa. Jumala itse tahtoo ilmoittaa itsensä sinulle poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta.

      • sananjumala

        Eli jumala on sana ja sana on jumala. Minä osaan kirjoittaa sanoja, olen
        siis jumala.


    • nää_on-näitä

      Eikä mikään mahti eli voima pysty sinun käsitystäsi muuttamaan ei varsinkaan Jumala tee sinun mielellesi väkivaltaa. Ainoastaan sinä muutat jos mitä ikinä mielessäsi uskotkaan.
      Monet ihmiset kyllä uskovat että tarpeeksi sotimalla jotain muuttuu, ei vain ole vielä nähty

      • sananjumala

        Minä olen sana, muuta minun sanani niin saat mahtini.
        Sana on kuulijoita varten, kuulija muuttaa sanojaan.
        Sanalla voi myös sotia, ehkä muutos on sanassa.


    • veilinkööss

      Jumala on niinku hämähäkkimies, puoliksi hämähäkki ja puoliksi ihminen. kutoo verkkojaan. Jeesus on Herra!

      • vapaaehtoistako

        Voiko jumalaa vaihtaa, jos muut vaativat.


    • sitten.kuu.oli.poika

      Jumalia on ihminen keksinyt paljon. Ensimmäinen Jumala oli aurinko. Ihmiset rukoilivat joka päivä että se nousisi taas seuraavana päivänä.

      • totta-maar

        Jumalia on, mutta ainoastaan Jeesus on kuollut meidän syntiemme tähden ja noussut ylös kuolleista voittaen näin kuoleman. Uskoen ja tunnustaen Jeesuksen, mekin pelastumme ja saamme iankaikkisen elämän.


    • Ihmisen keksintö on omantavoittelun lisääminen,toisen kustannuksella,tyhjän päiväistä kaikki. Sinä tyhjän päiäinen ihminen,et tajua että kaiken mikä saat on pelkaa jumalan hyvyyttä.

      • itsehankittua

        Kyllä minä sitten olen hyvä, todella hyvä.


    • fgh.fgh

      Olen paljonkin miettinyt ja tutkinut vastausta avaajan esittämään kysymykseen ja päätynyt lopulta siihen, että Jumala on kolminaisuus ihmisen näkökulmasta;

      1. Alkulähde/Korkein Voima 2. Taivashallinto ja -palvelijat 3. Pyhä Henki.

      Mielestäni jumalusko on vähentynyt, koska tuota asiaa ei ymmärretä yleisesti.

      Epäselvä jumalakuva hämmentää monia ihmisiä...ja varmasti monia uskoviakin.

      Tutkimuksen (1999) mukaan 85% ruotsalaisista ei usko Jumalaan. Suomessa luku on noin 75%...ja nyt siis tarkoitetaan uskonnollista Jumalaa.

      Mistä noin alhaiset lukemat johtuvat?

      Kristinopin jumalakuva on epäselvä ja epärealistinenkin. Jumalaa kuvataan mm. rakastavaksi, kaikkivoivaksii, kaikkivaltiaaksi, Hengeksi ihmisen sydämessä, kaiken luojaksi. Sanotaan myös, että Jumala näkee kaiken ja tietää kaiken, Jumala on oikeudenmukainen ja armahtava. Jos Jumala olisi kaikkea tuota, niin miksi
      sitten maailmassa on niin paljon pahaa ja kärsimystä?

      Reaalitodellisuus on ristiriidassa tuollaisen jumalakuvan kanssa.

      Kaikkeuden luoja?

      Itämaisissa uskonnollisissa filosofioissa Kaikkeuden Alkulähteestä ei käytetä nimitystä Jumala, vaan sanotaan, että "Alkulähde on ikuinen ja vanhempi kuin mitkään Jumalat". Alkulähde kyllä ilmentää universumin...ja tästä on näyttökin kvanttikokeiden maailmasta, sillä maailmankaikkeus on pohjimmiltaan ykseys ja samaa voimaa. Alkulähteen "Jumalaksi" nimeäminen on aika ongelmallista, vaikka suuri kokonaisuus onkin nerokas. Tai, jos siitä halutaan käyttää nimitystä "korkein voima" tai "korkein luoja" , niin ei pitäisi kuvitella, että juuri tuo voima tarkkailee jokaista meistä ja ohjaakin tarvittaessa...ja sopivana hetkenä ilmentää itsensä Pyhänä Henkenä. Taivasvoimat ovat se todellinen "elävä Jumala". Taivaalliset Voimat nimittäin ovat kuin ovatkin totisinta totta ja "Jumala" on eräänlainen yleisnimitys voimille, jotka sisältävät mm. enkelihierarkiat. Ja sekin on totta, että Jumala on läsnä ihmisessä Henkenä (eräänlaisena sielun valvojana ja tarkkailijana). New Age ja teosofia puhuu "ihmisen korkeimmasta jumalallisesta itsestä", mutta tarkoitetaan samaa asiaa.

      Mutkat oikomalla ja jumalakuvaa hämärtämällä kristillinen uskonto on tavallaan vesitetty ja ihmisten usko Jumalaan on vähentynyt olemattomiin pohjoismaissa. Henkisyyttä tietystikin on ja muistaakseni 45%-50% Ruotsissa ja Suomessa uskoi jonkinlaiseen henkeen tai voimaan tutkimusten mukaan.

      Usko Enkeleihin, ilmestyksiin ja ihmeisiin on vähissä ehkä siksi, koska luterilainen kirkko - tosin kuin katolinen - ei niitä oikein hyväksy ja sopii kyllä kysyä , että miksi.
      Hengellisyyden perusidea on kuitenkin rehellisyydessä, eikä todellisuuspaossa.

      • fhg.fhgfh

        Olen havainnut sen, että uskovat eivät useinkaan mielellään halua puhua Taivasvoimista, vaan sen sijaan puhutaan vain "Jumalasta". Tämä voi olla vakiintunut tapa ja "Jumalalla" itseasiassa tarkoitetaan myös laajempaa kokonaisuutta (myös Taivaan voimia). Toinen syy saattaa olla et-elämään
        liittyvät ennakkoluulot ja pelot. Taivasvoimat kuitenkin ovat olennaisesti
        eri voimia...ja käsittääkseni Taivasvoimat ovat koko kristinopin opillinen
        perustakin Raamatunkin mukaan (esimerkiksi persoonallinen Jumalahan
        voi olla olemassa vain Taivaassa).

        Koko maailmankaikkeuden luojaa persoonallistamalla ihminen ehkä yrittää järkiperäistää asioita, joita ei voi totutulla ja normaalilla tavoin järkiperäistää.
        Ajatellaan siten, että kun on alku niin on oltava luojakin ja sitten ateistit kysyvät, että kuka sitten loi sen Luojan - mistä se tuli. Siihen on vaikea vastata. Itämaisissa uskonnollissa filosofioissa "Jumalan" sijaan puhutaan aina Maailmankaikkeuden Ikuisesta Alkulähteestä, jonka ilmaisemia Taivaan Jumalatkin ovat....ja kaikki muukin olemassaoleva. Alkulähde ei kuitenkaan ole kaiken olemassa olevan
        suora luoja. Taivasvoimissakin on suuria luojia, jotka toimivat korkeimman persoonallisen Jumalan hallinnollisessa alaisuudessa.

        Ehkä monet ristiriidat uskovien ja ateistien välillä johtuvatkin juuri siitä, että kristillinen jumalakuva ei ole kokonaisuutena selkeä ja selvästi ymmärrettävä.
        Urantia-kirjassa maailmankaikkeuden luoja on Universaali Isä ja Taivaallinen Isä
        on persoonallinen korkein Jumala.


    • jumalaaeiole

      Mitä jumala tekisi paskalla käyvällä ihmiseläimellä.
      Ihminen saisi jumalalla vallan muihin ihmisiin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe