Erikoiset ja erilaiset oireet ?

Niise

Mitkä kaikki oireet teille on sanottu olevan vaihdevuosista johtuvia?

Kun eri kirjoissa on eri oireita ja netissä taas eri. Väsäsin jonkinlaisen fb-sivun, jonne yritän koota (järkevää?) tietoa vaihtareista. Ja etenkin, mitä niille voi tehdä, jos hormonihoito on sopimaton ja luontaistuotteet epäilyttää.

Sivuilla ei ole kommentointimahdollisuutta, kun pystyn käyttää niihin aika rajallisesti aikaa. Toivottavasti tänne tulis kuitenkin kommentteja.

https://www.facebook.com/niisevaihdevuodet.naakka

Onko noi kaikki oikeasti vaihdevuosioireita:
Levottomat jalat ?
Fibromyalgia ?

12

957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä.lähtee

      Minä olen nyt 62 täyttänyt. Kuukautiset muuttui epäsäännöllisiksi ja runsaiksi kunnes loppui kokonaan tuossa viisissäkympeissä.
      Mitään muuta oiretta ei ole ollut. Vai voiko entisestäänkin kuivan ihon kuivuminen ja herkistyminen johtua vaihdevuosista?
      En ole lihonut enkä laihtunut. Laiha ollut aina, ja nyt päin vastoin lääkäri pelottelee osteoporoosilla kun olen kuulemma liian laiha. Liikun paljon, olen hyvin aktiivinen ja utelias elämälle. Voisin sanoa että nyt elän sitä parhainta aikaa, on aikaa ja tilaa itselle ja omille harrastuksille. Lapsiin on läheiset välit mutta ei olla riippuvaisia kumminkaan puolin.
      Lääkkeitä en käytä mitään paitsi kilpirauhasen vajaatoimintaan jo yli 30 vuotta Thyroxinia. Näinkin helpolla voi päästä, ja saman on kokeneet äitini ja 3 siskoani.

    • Niise

      Hienoa, kun on sujunut hyvin. Jostain luin, että vaihdevuodet menis suvussa niin, että alkaa samanikäisenä.

      Ihon kuivuminen mainitaan yhtenä oireena, mutta kai iho ohenee, ehkä useimmilla kuivuukin, ihan vaan iän mukanakin. Kun noita oireita lukee, niin välillä mietityttää, mikä niistä kuuluu ihan normaaleihin iän tuomiin etuihin, kuten rypyt. :)

      Osteoporoosista luin yhden tutkimuksen, jossa mainittiin, että liikunta vaikuttaisi eniten. Pitää yrittää perehtyä siihen paremmin. Voin sitten kirjoittaa faceen. Tosin välillä on tosi hämmentynyt olo, kun toisaalla sanotaan yhtä, ja toisaalla toista. Pääasia kai, että selviää jotenkuten.

      Oma äitini on valitettavasti jo haudassa, ja häneltä kokemusten ja neuvojen kysyminen jäi. Siksi aika orpona tässä ihmettelen näitä oireita.

      Oireiden perusteella ne olis nyt alkaneet. Kiitos vielä rohkaisevasta kommentista!

      • Niise

        Lisäsin nyt tuonne fb-sivuilleni juttua osteoporoosista.

        Mun sanaa ei sitten kannata lukea kuin yhtenä näkemyksenä asiaan, vaikka käytänkin pääasiassa tieteellisiä lähteitä ja kirjaston kirjallisuutta. Mutta jotkin jutut näyttävät lukevan usemmassa lähteessä.

        Tällainen tieto on monessa eri lähteessä:
        - perimä vaikuttaa luiden vahvuuteen n.70%
        - muut tekijät ovat sitten loput n.30%

        D-vitamiinin ja kalsiumin saannista on pidettävä huolta.


    • tyytyväinen_hormonihiiri

      Ihan hyvältä näyttävät kirjoittamasi FB-jutut. Aiotko sinä mennä vaihdevuodet ilman hormonihoitoa?

      Olen 56-v ja minulla hankalimmat oireet olivat limakalvojen kuivuminen ja alakulo. Olin elävä kuollut, elämässäni ei ollut sen kummemmin hyviä kuin huonojakaan asioita. Kunhan vaan hengitin ja tein omat tehtäväni, sekä kotona että töissä.

      Minä käytän hormonihoitoa ja se muutti minun elämäni niin positiivisesti, että en aio lopettaa sitä ennen kuin on varma, että kaikki oireet ovat ohi :)

      • Niise

        Yrittänyttä ei laiteta. Pitää ekaks testata muita keinoja. :)

        Ikävä kuulla tosta alakulosta. Ollut varmaan aika kauheaa. Eniten pelottaakin, jos muuttuu ihan erilaiseksi ihmiseksi oireiden takia. Onneksi hormonihoito auttoi.

        Sitä on vaikea arvioida omien oireiden vakavuutta, kun ei voi tietää, miten pahat oireet muilla voi oikeasti olla. Ehkä pääseekin vielä helpolla. Lähinnä tässä ihmettelee, että mitä kaikkea noihin oireisiin oikein kuuluu. Onks itellä tota tai tota... Tuleekohan jokin tietty oire itelle ja milloin...

        Voi olla, että itelläkin oireet pahenee, kun ikää tulee päälle 50v ja kun kuukautiset loppuu, ja mieli muuttuu. Ehkä sit uskaltaa tai on pakko ottaa riski, vaikka onkin aivoinfarkti-, syöpä- ja sydäntautisukua. Lähisuvussa varhaista rintasyöpää jne. Toistaiseksi liikun vaan hulluna ja syön niin terveellisesti kuin pystyn. (Eli en ihan aina pysty.)

        Ehkä tulee uusia kaikille turvallisia hoitojakin... Kiitos fb-sivun kommentista! Väsään sitä, kun ehdin, max 2 kertaa viikossa. Ei koskaan viikonloppuisin. Ei tule siitä stressiä. Sitä kun pitäis kuulemma välttää...

        Onneks tulee tällaisia vastauksia, että toivoa selvitä on. Kiitos.


    • hormoniton.elli

      Minulla vaihdevuosioireet alkoivat vähän yli 3 v sitten. Minulla on muutaman viikon jaksoja, jolloin nukun huonommin, kuumat aallot vaivaa enemmän ja mieliala apeampi. Sitten seuraa taas muutama viikko jolloin nukun normaalisti eikä hikoiluta paljoakaan ja fiilis aikalailla normaali. Vähän ihmettelen tällaista jaksotusta noiden vaivojen suhteen. Hormoneja en käytä enkä ole netistä tilaillut mitään luontaistuotteitakaan. Liikuntaa harrastan aika paljon ja se myös minulla erittäin selkeästi vähentää oireita.

    • Niise

      Kiitos vinkistä hormoniton.elli! Kyllä kunnon kävelylenkki rauhoittaa hermoja. Mulla kun tuppaa välillä ärsyttämään monikin asia. Liikunta varmasti onkin hyvä keino helpottaa oloa. Tuleehan siitä ihan hyvä mieli kenelle tahansa vaikkei mitään vaihdevuosioireita olisikaan, kun liikkuu oman kunnon mukaan.

    • gdfgdfgfdgfdg

      Jossain medikalisatiokriittisessä kirjassa sanottiin, että eri kulttuureissa vaihdevuosiinkin liitetään erilaiset oireet. Eli osittain oireet olisivat opittuja. Siltä kannata on huono asia, että vaihdevuosiin liitetään pitkä oirelista. Se tarkoittaa enemmän oireita, joihin nainen voi hyväksyttävästi samaistua, vaikkakin tekee sen alitajuisesti. Josain kulttuurissa naisia "haukotutti" vaihdevuosissa!!!

      Itse ainakin liitän silmien kuivumisenkin (tai ainakin sen lisääntymisen) vaihdevuosiin, koska tilanne pahenee naishormonien vähetessä. Missään muualla sitä tuskin vaihdevuosioireeksi määritellään. Optikkoni muuten aikanaan varoitti näönkorjauksesta laserilla. Että ongelmia voi tulla vaihdevuosi-iässä. Onneksi uskoin, koska niin kävi.

    • Niise

      Naistentauteihin erikoistunut lääkäri huomautti tuosta silmien kuivumisesta. Kuulemma yli 45v pitäisi käyttää silmiin kosteutustippoja. Pitääkin kysyä optikolta/silmälääkäriltä seuraavaksi kun sinne menee.

      Omalääkärini muuten vaikuttaa olevan hyvin perillä vaihdevuosista. Vaihdevuosioireet siis voi alkaa ennen kuukautisten loppua. Siitä on nyt lääkärin sana. Ollaan jo sovittu, että nähdään muutaman viikon päästä, kun tsekataan johtuuko runsaat kuukautiset myoomista tms.
      Tarkoitus on tuolla käynnillä kysyä,
      - mistä tietää, että vaihdevuodet on alkaneet?
      - miksi joillakin on vaikeammat vaihdevuodet kuin toisilla?

      Tohon tokaan kysymykseen tuskin tulee vastausta. Toistaiseksi olen siinä käsityksessä, että oireiden perusteella arvioidaan mahdollisia sairausvaihtoehtoja ja sitten niitä poissuljetaan tutkimuksilla ja lääkityksellä. Verikokeilla tutkitaan FSH, ja päätellään mahdollinen menopaussi.

      Esim. jos jokin oire viittaa tulehdukseen, kuten silmien kutina silmätulehdukseen, silmät punaiset jne., kokeillaan tulehduslääkettä silmiin. Jos se ei tehoa, syy on jokin muu kuin tulehdus. Onks tää nyt sitten hyvä vaihtoehto... syödä lääkkeitä kokeeksi...

      Siis tää poissuljenta on vain yksi tapa.
      Ehkä joku toinen lääkäri toimisi toisin.
      Mutta toisaalta just vaihdevuosien oireet voi liittyä moneen muuhunkin sairauteen ja nehän on suljettava pois.

      Joka tapauksessa, jos oireet tutkimusten perusteella eivät voi kuulua mihinkään sairauteen, kuuluvat ne vaihdevuosiin. Hormonihoidon aloittamisella, ja jos se vielä helpottaa oireita, saadaan varmistus kyseessä olleen vaihdevuosiin liittyvä oireilu. Tästä syystä hormonihoitoa kai usein tarjotaan niin herkästi. Lääkärin tavoite on helpottaa oireita, ja jos ne saadaan hallintaan, ovat kaikki tyytyväisiä, lääkäri ja vaihtari-ikäinen.

      Jos nyt oikein olen tajunnut, niin vaihdevuosien / perimenopaussin alkamista ei voi todeta minkään tutkimuksen perusteella (tai sitä ei tutkita Suomessa julkisella puolella) niin kauan kuin on kuukautiset, ja FSH arvot normaalit. Eli arvio tehdään sitten vain oireiden perusteella... kuumat aallot jne. Näin siis tämän olen tajunnut terveyskirjaston perusteella. www.terveyskirjasto.fi

      Onko sitten kyse siitä, tiedetäänkö vaihdevuosista tarpeeksi, tai siitä, miten paljon julkisia resursseja halutaan käyttää vaihdevuosien tutkimiseen...

      Just luin kirjaa ruotsalaisilta tekijöiltä. Siinä sanotaan: selvitä hormonitasosi: estrogeeni, progesteroni, DHEA ja testosteroni. Ehkä näin Ruotsissa, tutkitaan kaikki nuo, muttei Suomessa julkisella ainakaan. Tietty rahalla saa ja hevosella pääsee, yksityisellä varmaan kaikki käy. Mutta paljonko vaihdevuosiin on valmis panostamaan aikaa ja rahaa. Ja mitä siitä loppujen lopuksi jää käteen,hormonihoitoresepti? Vai turhaa juoksemista lääkärillä?

      Tehokas lääkäri tietty heti päättelee, että vaihdevuodet nää on, ja kaikilta säästyy aikaa ja vaivaa, jos päättelee (ks.alla oleva lehtijuttu)

      Ps. Toi kulttuurisidonnaisuus on mielenkiintoinen juttu. Noilla mun sivuilla ainakin yksi lähteenä käytetty sivusto on sellainen, joka on luotu puhtaasti markkinointitarkoituksessa ja se lukee sivuston selosteessa. Sille sivustolle on mielestäni koottu tarkoituksella monia ihan normaaliin ikääntymiseen liittyviä muutoksia vaihdevuosiin liittyvinä oireina. Tai mistä sen tietää, vaikka jossain päin maailmaa haukottelu onkin oikeasti vv-oire, tai vain merkki väsymyksestä.

    • Niise
    • ihan.vinkiksi

      Runsas vuoto voi aiheuttaa myös anemiaa, joka aiheuttaa monille sydämentykytyksiä väsymystä suin muita oireita, jotka kuitataan varmaan vaihdevuosioireilla. Kannattaisi mitata hemoglobiini. Itse luulin, että vaihtarioireita, kun en jaksanut enää portaita kävellä ja väsytti koko ajan. Syy oli kuitenkin tuo raudan puute.

      • Niise

        Niinpä. Miksiköhän hemoglobiinin testaukseen ei ole vielä kotitestiä, kuten sokeritaudissa on? Saisi aina ajantasaisen tiedon.

        Lääkärin mukaan tosin terveysasemalla otettu pikatesti ei ole niin tarkka kuin labran testitulos. Eli vissiin se sitten vaatii aikamoisen laitteen.

        Mutta noinhan se juuri on. Väsymys voi johtua monesta syystä. Monilla sivuilla mainitaan mm. kilpirauhasen toimintahäiriöt.

        Itselläkin kävi kerran noin, lääkäri kyllä kommentoi kalpeutta, muttei lähettänyt labraan. Lopulta oli jo anemia. Viimeksi hemoglobiini hyppäsi neljässä päivässä alarajalta 116 normaaliksi 133. Tollaisesta jää vaan miettii, oisko se noussut itsestään ilman rautatabletteja pelkällä ruokavaliolla. Edelliset kuukautiset oli tosin hyvin runsaat ja pitkät.

        Itse kun on vaikea arvioida omaa vointiaan, että miten kalpea tai väsynyt on. Jos nukkuu huonosti, esim. kuumat aallot herätti, niin mikä väsymys johtuu mistäkin.

        Mutta toi on kyllä aika selvä merkki, jos ei jaksa portaita nousta. Siinä luulis lääkärin/terveydenhoitajan alkavan epäillä anemiaa.

        Jokainen varmaan tekee tyylillään (joku ehkä ihan vaan intuition pohjalta diagnoosin), mutta minkälainen lista noilla terveydenhoitoalan ammattilaisilla on eri sairauksista, joihin liittyy väsymys. On siinä miettiminen, mitä alkaa epäillä. Kai niistä on jokin yleisyyslista, ja sitten sen perusteella karsitaan tavallisimmista päästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe