Korsisaari Oy / Nurmijärven linja ajaa HSL-alueella mm. metronkorvauslinjoja 102 sekä 103. Ja Espoossa linjaa 224. Varsinkin metronkorvausajo hoidetaan jopa 15-17 vuotta vanhoilla romuilla joissa vähän joka paikka on rikki / ei toimi kunnolla.
Työntekijä valittaa rikkinäisestä kuljettajan istuimesta (selkänoja on kovera, niskatuki puuttuu, penkki on suoraan 1980 -luvulta), asiaa ei noteerata mitenkään.
Työntekijä joutuu tekemään ko. autolla 5-6h työpäiviä, mutta sitten saa sen vara-autona 12h työpäiväksi.
Työpäivän kuluessa selkä-, niska- sekä hartia-alueen kivut yltyvät viittä vaille sietämättömiksi. Niiden mukana tulee todella kova päänsärky. Työntekijä kuitenkin sinnittelee työpäivänsä loppuun solidaarisuudesta työnantajaa / työnjohtoa kohtaan.
Työpäivän jälkeen työntekijä soittaa päivystävälle "esimiehelle", joka heti asian kuultuaan vähättelee työntekijän kipuja, vähättelee työergonomian tärkeyttä linja-autonkuljettajan ammatissa, vihjailee työntekijän fysiikan riittämättömyydestä alalle sekä kaiken huipuksi vihjailee aivan suoraan "...meidän pitää varmaan keskustella työsuhteen laadusta jos selkä ei kestä 12h työpäiviä".
Koko puhelun ajan työntekijä yrittää selittää ettei millään muulla autolla eikä millään muulla työnantajalla ole ollut vastaavia ongelmia. Työnantajan edustaja kertoo ettei 15v vanha linja-auto voi olla kunnossa / toimiva. Työntekijä ihmettelee miksei penkkiä korjata. Työnantajan edustaja vähättelee sen "rikkinäisyyttä" ja jatkaa työntekijän fysiikan riittämistä alalle -vihjailua. Sekä jatkaa asian / kipujen vähättelyä.
Miten tästä eteenpäin? Otanko yhteyttä liittoon / liiton asianajajaan, vai?
Voiko linja-autoalalla olla tälläistä työntekijöiden polkemista vielä vuonna 2016?
Korsisaari Oy:n esimies vähättelee työergonomiaa
53
2353
Vastaukset
- penkkipenkki
Mikä on ko. auton numero missä huono penkki
- kandkN
Kyse ei ole varsinaisesti työergonomiasta, vaan rikkoontuneesta penkistä.
Jos olet ainoa jonka selkä, niska, hartiat ja pää tulevat tällä autolla ajaessa kipeäksi, on kyse jostakin muusta kuin rikkonaisesta penkistä.
Jos penkki on oikeasti huono, ota yhteys sellaiseen henkilöön, jonka sukunimi on Korsisaari.- Kuskina
Auto on normaalissa ajossa lyhyessä työsarjassa, jossa taukojen ja normaaleiden "päättärillä muutama minuutti tyhjää" -jaloitteluiden jälkeen varsinaista istuma-aikaa tulee hyvä jos 4h.
Nyt autolla joutui lähtemään töihin 12h työvuoroon, jossa lisäksi ajoin vähintään 4h aivan yhtä putkea yrittäessäni ajaa kiinni yli 20min myöhästymistä aamun 1. lähdöstä. Ei kusitauon taukoa, ei tippaakaan jaloittelua vaan yhtä soittoa päättäriltä päättärille linjoja 102, 103 sekä näiden Lauttasaaren turneeta (T).
Tätä asiaa yritin selittää yrityksen edustajalle joka jauhoi vähintään 4 kertaa "jos ei fysiikka kestä olet väärällä alalla / jos ei fysiikka kestä pitäisikö meidän alkaa miettimään työsuhteen päättämistä" -mantraa. Minkäänlaista ymmärrystä asialle ei ollut, vaan yrityksen edustajan asenne oli lähinnä syyttävä sekä vähättelevä.
Kuulemma 14 vuotta vanhan auton penkki ei voi olla kunnossa, mutta sillä vain pitää tehdä töitä.
Kysymys: Voiko työnantaja pakottaa työntekijän tekemään töitä tämän terveyttä vaarantavilla työvälineillä, esimerkiksi ajamaan linja-autoa 11 tuntia rikkinäisellä penkillä?
- Tsemppiiii
Vanhoihin autoihin ei enään haluta panostaa. Kilpailu on niin kovaa että esimiehillä on paineita säästää mistä vain pystyy eli penkkiä ei korjata/vaihdeta jos ei muut siitä juurikaan valita ja autolla on kenties 1-2 vuotta enään elinikää siinä firmassa. Toisinsanoen YKSITTÄISTEN työntekijöiden hyvinvointi ei paljoa esimiehiä kiinnosta vaan saadut säästöt. Vaikka oma moraalisi ja oikeuskäsitys sanoisi toista niin vain raha ratkaisee nykypäivänä linja-autoalalla.
Jos valitat penkistä ja jatkuvasti sairastelet, niin todennäköisesti olet seuraavissa YT neuvotteluissa lähtevien listalla kun olet "hankala". Jos viet asiaa työterveyshuoltoon, niin todennäköisesti esimiehesi valehtelee/vähättelee "ei kukaan muukaan ole penkistä valittanut", koska hänelle tulee muuten ongelmia.
Todellinen vaikutuskeino on etsiä toista työpaikkaa ja toivoa että siellä on asiat paremmin... valitettavasti. Raha on kuningas eikä ymmärrystä heru jos vain pystytään säästämään, jolloin on suuri tarve vähätellä toisen näkemyksiä... jopa valheen voimalla.
Pieni yhtiö, joten ei tarvitse olla suurikaan tappiokierre niin vääristelyn ja vähättelyn kierre on valmis.
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/FI/korsisaari-oy/03462817/taloustiedot- Alavaihdettu
Aluehallintovirastoon ja työsuojelutarkastaja vaan paikalle ilman ennakkovaroitusta. Sen voi tehdä ilmoituksen ihan ulkopuolinenkin kuin talon väkeä. Vaikkapa matkustaja joka on toteavinaan että kuljettaja kärsii epäterveellisestä penkistä mikä olennainen osa työhyvinvointia.
Sitten ei enää auta , vaikka olisi miten kova se omistajan nimi.
- penkkipenkki
Pystytkö nyt ensin oikeasti kertomaan mikä on sen bussin kylkinumero jossa se penkki on rikki?
- Keksittyä_tarinaa
Alkaa näyttää siltä, että koko tarina on jonkun aikoinaan juopottelun tai muun syyn vuoksi kenkää saaneen kirjoittelua. Ei taida sitä auton numeroa löytyä, vaikka kuinka monta kertaa kysytään... Muistaakseni Korsisaarella ei näissä ajoissa edes kovin vanhoja autoja olekaan?
- Kovempinimi
Alkaa kuulostaa siltä että sitä penkkiä, ellei vielä ole jo korjattukin, korjataan jo kiivaasti vaikka pienellä ylityöllä. Ettei mennyt jo housuun kovis nimeltä...
- SeKirjoittaja
Keksittyä_tarinaa kirjoitti:
Alkaa näyttää siltä, että koko tarina on jonkun aikoinaan juopottelun tai muun syyn vuoksi kenkää saaneen kirjoittelua. Ei taida sitä auton numeroa löytyä, vaikka kuinka monta kertaa kysytään... Muistaakseni Korsisaarella ei näissä ajoissa edes kovin vanhoja autoja olekaan?
Ei ole kenkää (ainakaan vielä) saaneen kirjoittelua vaan töissä aamusta iltaan raatavan työläisen.
Auto on 90 -luvun lopun (?) Scala -korinen Scania jonka kuskinpenkki on mallia kansakoulun jakkara ilman niskatukea. Selkänoja loppuu lapaluiden alapuolelle, niskatuki on aikojen saatossa hävinnyt, ristiseläntuen joku fiksu on säätänyt niin koveraksi kuin voi ja tämän jälkeen systeemi on hajonnut. Eli selkänoja on kuin iso kuoppa.
En tiedä penkin virallista nimeä tai mallia mutta vastaavaa penkkiä ei ollut edes yhdessäkään Pohjolan Liikenteen todella vanhassa autossa, joita ajettiin loppuun edesmenneellä linjalla 205 (Leppävaara - Kamppi).
Minusta on käsittämätöntä kuinka tälläisillä työvälineissä työnantaja voi käytännössä pakottaa (irtisanomisen uhalla) työntekijät tekemään töitä. Nämä ovat selkeä työterveysriski, tällekin väitteelle työnantajan edustaja lähinnä naureskeli minulle puhelimessa. - ootkoihantosissasi
Mielenkiintoinen auto todella mielenkiintoinen. Ihan vaan sen takia että ensimmäinen Scala tehty vuonna 2001, ja sinulla on huono penkki 90-luvun lopun Scalassa.
- numerouupuu
Keksitty juttu koko stoori. Jos olisi ollut totta niin autonumero olisi ollut helppo kertoa. Mutta mielikuvitusauto ja mielikuvituspenkki niin ei siinä tietenkään voi numeroa kertoa. Kun sellaista ei ole. Taitaa olla koko juttu fudut saaneen repunkääntäjän provo.
- Kovempinimi
Ei tarvitse isäntärenkien päätään ja köykäsiän aivojaan aivata eikä tivata auton kylki, eikä persenumeroa. Asia tullaan tarkastamaan ulkopuolisen tahon toimesta aluehallintoviraston toimivallan avulla. Auto autolta, penkki penkiltä ja kova nimiseltä omistaja omistajalta. Miten se sanonta menikään mitä torventekijä sanoikaan ???
- Nimempikovi
Yhy, yhy, nyyh, nyyh, sniif, sniif.
Tule apuun AVI. Keksin näitä juttuja päästäni ja kun huomaan ettei niissä ole pienintäkään päätä eikä häntää niin sitten alan itkeä virastoja apuun.
Nyyh, sniif - Kovempinimi
Nimempikovi kirjoitti:
Yhy, yhy, nyyh, nyyh, sniif, sniif.
Tule apuun AVI. Keksin näitä juttuja päästäni ja kun huomaan ettei niissä ole pienintäkään päätä eikä häntää niin sitten alan itkeä virastoja apuun.
Nyyh, sniifTarkastetaan asia. Päästä tai toisesta peräisin, mutta tarkastetaan. Ensin asia tutkitaan, sitten päälle hutkitaan ,kuten sanonta on. Sitten saat sniiffitellä, isännän mies .tai isäntä, jos aihetta löytyy. Mutta homma etenee kiitos teille.
- Nimempikovi
No, onko sulla joku peruste sille, että miksi et voi kertoa auton numeroa? Miksi salaat sen?
- entineviisykköne
Kauniaisten pomppuradalla hajoaa kuskit ja autot. Suomessa on hullut valassa kuntien päätöselimissä ja tulokset näkyvät .
- suoranaista_hulluutta
Tämä kommentti on tämän ketjun tervejärkisin tähän asti. Joku aktiivi voisi oikeasti puuttua tähän monien kuntien harjoittamaan hyötyliikenteen terrorisointiin, jota tapahtuu erilaisten terävien ja ylikorkeiden hidasteiden muodossa. Asioista päättävät eivät tiedä, miten nämä vaikuttavat autoihin ja kuljettajien terveyteen. He kuvittelevat, että kaikki autoliikenteen haittaaminen automaattisesti lisää turvallisuutta. Itse olen ajanut paikallisliikennettä yli 20 v pk-seudulla, jona aikana tämä kuntapäättäjien terrorisointi on lisääntynyt järjettömästi. Varmasti jonkinlaiset hidasteet ovat todella vaarallisissa paikoissa tarpeellisiakin, mutta monin paikoin ne ovat vain paikalla jonkun kovaäänisen aktiivin vuoksi, joka on halunnut saada jonkinlaisen "maamerkin", jotta tuntisi itsensä tarpeelliseksi.
- Talkoo-Taavetti_
Miksei AKT tee asialle mitään? Jäsenet kärsivät töyssyistä ja AKT:n päällikköt vaan juovat konjakkia kabineteissaan. Miksi mitään ei tapahdu???
- toinen-kuljettaja
suoranaista_hulluutta kirjoitti:
Tämä kommentti on tämän ketjun tervejärkisin tähän asti. Joku aktiivi voisi oikeasti puuttua tähän monien kuntien harjoittamaan hyötyliikenteen terrorisointiin, jota tapahtuu erilaisten terävien ja ylikorkeiden hidasteiden muodossa. Asioista päättävät eivät tiedä, miten nämä vaikuttavat autoihin ja kuljettajien terveyteen. He kuvittelevat, että kaikki autoliikenteen haittaaminen automaattisesti lisää turvallisuutta. Itse olen ajanut paikallisliikennettä yli 20 v pk-seudulla, jona aikana tämä kuntapäättäjien terrorisointi on lisääntynyt järjettömästi. Varmasti jonkinlaiset hidasteet ovat todella vaarallisissa paikoissa tarpeellisiakin, mutta monin paikoin ne ovat vain paikalla jonkun kovaäänisen aktiivin vuoksi, joka on halunnut saada jonkinlaisen "maamerkin", jotta tuntisi itsensä tarpeelliseksi.
Kyllähän akt:n olettaisi pitävän hieman ääntä tästä asiasta. Minun mielestäni hsl olisi oikea taho opettamaan kunnille, mihin hidasteita on järkevää rakentaa ja mihin ei. Tämähän olisi oikeaa joukkoliikenteen edun ajamista. Valitettavasti hsl:ssä saattaa istua useita henkilöitä, jotka ovat olleet kovaan ääneen näitä turhia rekennelmia kaduille vaatimassa. Olen jostakin lukenut, että Tanskassa hidasteet ovat kiellettyjä kaikilla liikenneväylillä, joilla liikkuu linja-autoja. Perusteena juurikin kuljettajien terveys.
- Talkoo-Taavetti
Kyllä AKT voi. On pysäytetty suuria satamiakin. Konstikos tuo yksi pk.seudun liikenne nyt kun kaikki kuuluu AKT.n piiriin. On vain jäsenistöstä kiinni kuinka kärkkäästi vaaditaan lakkoa pystyyn asioitten selkiyttämiseksi ja lieteruiskupartiomme porteille takaamaan lakkovapaarauhan.
- Mukanamatkassa
toinen-kuljettaja kirjoitti:
Kyllähän akt:n olettaisi pitävän hieman ääntä tästä asiasta. Minun mielestäni hsl olisi oikea taho opettamaan kunnille, mihin hidasteita on järkevää rakentaa ja mihin ei. Tämähän olisi oikeaa joukkoliikenteen edun ajamista. Valitettavasti hsl:ssä saattaa istua useita henkilöitä, jotka ovat olleet kovaan ääneen näitä turhia rekennelmia kaduille vaatimassa. Olen jostakin lukenut, että Tanskassa hidasteet ovat kiellettyjä kaikilla liikenneväylillä, joilla liikkuu linja-autoja. Perusteena juurikin kuljettajien terveys.
Seudulla ollaan siirtymässä tyynyhidasteihin. Yhtään kadun poikki rakennettua hidastetta ei ole toteutettu HSL:n halusta tai toimesta. Jotkut rakentajat kaupungin puolella näitä tekee vaikka niitä ei haluta kenenkään toimesta.
- toinen-kuljettaja
En suinkaan tarkoittanut, että hsl olisi hidasteita rakentanut. Tarkoitin sitä, että kuljettajat ja liikennöitsijät voisivat vaatia hsl:ää käyttämään vaikutusvaltaansa ja suhteitaan tarpeettomien hidasteiden poistamiseksi ainakin bussireiteiltä. Tämä hidasteasia on nimittäin sellainen, että jos joku autolla työtä tekevä arvostelee hidasteita tai jotakin muuta "liikenneturvallisuustyötä", joutuu heti leimatuksi liikenneturvallisuuden vastustajaksi. Aivan samaan tapaan kuin tietynlaisista mielipiteistä vedetään rasistikortti esiin. Mikä muu ammattiryhmä suvaitsee, että amatöörit tulevat heidän työmaalleen tekemään tarkoituksellista haittaa?
- älytönälypää
Mukanamatkassa kirjoitti:
Seudulla ollaan siirtymässä tyynyhidasteihin. Yhtään kadun poikki rakennettua hidastetta ei ole toteutettu HSL:n halusta tai toimesta. Jotkut rakentajat kaupungin puolella näitä tekee vaikka niitä ei haluta kenenkään toimesta.
Espoossa "korjataan"näitä helvetin töyssyjä ja meno jatkuu entissen malliin!Mä ihmettelen miksiyhtiöt eivät ota näitä pöllypäitä kuulemaan missä oikeasti mennään kun autot ja kuskit hajoaa.Minä toivotan nämä pällit tulemaan pomppimaan pariksi päiväksi jotta näkevät mitä piirsivät viinerin ja kaffen tahrimalle paperille.
- vihreä_valheko
Tässäkin asiassa vihreät ovat avainryhmä. Vanha asenne, eli kun liikennettä riittävästi haitataan, niin hyvä tulee... on edelleen voimissaan. Ihmettelen itsekin, miksi tähän ei kukaan ole vakavasti puuttunut.
- tuunareita
Virosta saadaan penkille sopivia?
- utelia
montakos esimiestä siellä on, kuka siellä vähättelee noin rankasti työsuhteen päättämisen vinkkauksella, kai pomollanimi on?
- hhlidjyjslilid
Se on niin että jos ei ala hommat korjaantua niin AKT.sta alkaa lähteä porukkaa litomaan. Itse ajattelin seuraavat neuvottelut katsoa ja jos kuljettajien kyykytys ja kaikenlainen kyttäys jatkuu niin ero-ilmoitus lähtee. Tyhjän saa pyytämättäkin.
- talkootaavetti
Ja ikävä kyllä näin se nykypäivänä vaan on että se pahin kyykytys ja kyttääminen tulee nimenomaa liitosta. Ja liiton johtajat senkuin juo kallista konjakkia ja polttaa paksua sikaria hakaniemen loistohuoneistoissa niillä rahoilla jotka he on repineet työläisen selkänahasta.
- maalain
taitaa tuon firman porukka olla vieläkin itseasiassa tuuliajolla kuinkahan moni kuuluu edes liittoon ja samoin taitaa olla myös työpaikka terveyshuolto ,
ainakin taka vuosina sellainen oli hakusessa ,
miten on löytyykö työsuojelumiestä mille tämä asia kuuluu ,
siellä pärjää ainoastaan tuo jees jees sakki., - pussihomotus
Aloittaja taitaa olla homoseksuaali?
- Talkoo-Taavetti
Onko se istuin jo korjattu, vai tarvitaanko jo apuun lakkovahtien apuryhmää, ruuttaryhmää ?
- jugi-vaan
kun nyt ensin saataisiin selville mikä sen auton numero on. Ja sää talipää taavi voit sen ruuttasi tunkea vaikka poikittain persereikääsi.
- ksfh
no se on semmoinen pitkulaisen laatikon näköinen ja siinä on kuusi rengasta,
saattaa niitä olla kahdeksankin, mutta varmasti on kaksi toisessa päässä.
Ohjauspyörä on jommassa kummassa päässä, en muista ihan tarkkaan.
Kyllä se ergonomia-bussi pitäisi tästä jo selvitä. - Alavaihdettu
Ei siinä firmassa nyt niin montaa ajoneuvoa ole, etteikö niistä nyt se viallinen penkki löydy jos vaan on tahtoa. Keinoja on korjauttamiseksikin, mutta ei liene uskallusta vai ???
- Kom-Mari
No jokos on se istuinongelma ratkennut ja vastuuhenkilökin löytynyt ? Ylipäätänsä auto missä se on ollut ? Siis viallinen penkki ?
Entisessä Neuvostoliitossa otettiin, ellei muuten onnistunut, toisesta autosta ehjä penkki tilalle. Autoja oli pilvin pimein varalla. Miten on kapitalistiyhteiskunnassa ? Ei varmasti yhtään ylimääräistä vara- autoa eikä varaosia varastossa ja sitten itketään.
- tilanteentasalla
HOX.Jos se on ilmajousitettu istuin,siinä on katkaisija ilmalle.Eli päälle/pois .Ottakaa nyt taskulamppu ,glasit,tutkikaa pekin sivuosia myös ikkunanpuolelta.stn keltanokat.
- puhuttePötyä
Ylempänä ketjun aloittaja on paljastanut koko jutun täysin tullesta temmatuksi. Hän kirjoittaa auton jossa huono penkki olevan 90-luvun loppupuolen Scala. Jutun erittäin hauskaksi tekee se, että ensimmäinen milloinkaan tehty Scala on valmistettu vuonna 2001.
Että siltä pohjalta ja sillä vakavuudella voi ottaa tämänkin koko viestiketjun...- Anonyymi
Tämä juttu ei todellakaan ollut tuulesta temmattu. Olin tuohon aikaan ajanut bussia vasta muutaman kuukauden, ja ollut Korsisaaren Espoon varikolla töissä jopa 2kk, eikä minulla ollut hajuakaan mikä oli auton virallinen malli / korimalli / vuosimalli. Auto oli tämä:
http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/ks57.html
-Saikutin kirjoituksestani seuraavan päivän, 14.10.2016 jonka jälkeen palasin töihin. Sain käytännössä kokea millaista on kritisoida työnantajan kalustoa, jonka vuoksi en tänne asiasta enää uskaltanut kirjoittaa. Esimerkkejä alempana. Rahastuslaukussa minulla oli koko Länsimetron metronkorvausajon ajan (vuoden 2017 loppuun saakka) kipulääkkeitä sekä Mobilatia. Sen verran romuja nuo Korsisaaren autot olivat, ei vain tuo auto 57 vaan kaikki metroajossa käytetyt, Ruotsista ja muualta haalitut paskat.
Lopetin Korsisaarella 11 / 2017 enkä saikuttanut tämän tapauksen jälkeen kuin kerran, työhöni liittymättömän leikkauksen vuoksi. Eli en ollut mikään "ammattivalittaja" tai -saikuttaja.
Ajoin vielä myöhemmin bussia Pohjolan Liikenteellä yhtä pienellä varikolla, esimiehet 10x fiksumpia ja vikailmoituksiin esimerkiksi penkeistä puututtiin ja asioille / epäkohdille tehtiin jotain. Minun ei tarvinnut saikuttaa päivän päivää ajoergonomiasta (niska, hartia, selkäkivut) johtuen. Eikä tarvinnut pitää rahastussalkussa kipulääkkeitä mukana.
Lopuksi vielä terveisiä vain silloiselle, alkuperäisen kirjoitukseni aiheena olevalle Korsisaaren esimiehelleni Ilkalle sinne Nurmijärvelle. Jätkän koko nimi löytyy Korsisaaren nettisivuilta. Kova tyyppi vittuilemaan rivien välistä alaisilleen, viittä vaille suoraa työpaikkakiusaamista esimiehen ominaisuudessa. Minua laitettiin ajamaan 7 päivän työvuoroputkia ja sitä rataa, en tiennyt ettei tuollaista tarvitsisi sietää. Työvuorojani vaihdettiin kysymättä haluanko vaihtaa vapaapäivääni vai tehdä ylitöitä eli ottaa työvuoron vaihdon rahana. En tiennyt ettei tällaista tarvitsisi sietää. Esimies ei tervehtinyt aamuisin, ei vastannut minun tervehdykseen, ei vastannut soittopyyntöihin / tekstareihin, ym. "ai sä olit soitellut...", epäkohdille ei tehty mitään. Äärettömän huono esimiehenä, äärettömän huono työpaikan ilmapiirin ylläpitäjänä.
Lopulta vaihdoin alaa ja pääsin Ilkkaa ja tämän pomon, Tomin, pomoa vastaaviin työtehtäviin aivan toiselle alalle. Tarinan opetus: kannattaa miettiä kenelle kuljetusalalla soittaa suutansa, varsinkin esimiehen ominaisuudessa. Voi mennä 4-5 vuotta ja roolit ovat kääntyneet aivan toisinpäin.
Tässä kommenttini, olen siis alkuperäisen tekstin kirjoittaja yli 4 vuotta tapahtuneen jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä juttu ei todellakaan ollut tuulesta temmattu. Olin tuohon aikaan ajanut bussia vasta muutaman kuukauden, ja ollut Korsisaaren Espoon varikolla töissä jopa 2kk, eikä minulla ollut hajuakaan mikä oli auton virallinen malli / korimalli / vuosimalli. Auto oli tämä:
http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/ks57.html
-Saikutin kirjoituksestani seuraavan päivän, 14.10.2016 jonka jälkeen palasin töihin. Sain käytännössä kokea millaista on kritisoida työnantajan kalustoa, jonka vuoksi en tänne asiasta enää uskaltanut kirjoittaa. Esimerkkejä alempana. Rahastuslaukussa minulla oli koko Länsimetron metronkorvausajon ajan (vuoden 2017 loppuun saakka) kipulääkkeitä sekä Mobilatia. Sen verran romuja nuo Korsisaaren autot olivat, ei vain tuo auto 57 vaan kaikki metroajossa käytetyt, Ruotsista ja muualta haalitut paskat.
Lopetin Korsisaarella 11 / 2017 enkä saikuttanut tämän tapauksen jälkeen kuin kerran, työhöni liittymättömän leikkauksen vuoksi. Eli en ollut mikään "ammattivalittaja" tai -saikuttaja.
Ajoin vielä myöhemmin bussia Pohjolan Liikenteellä yhtä pienellä varikolla, esimiehet 10x fiksumpia ja vikailmoituksiin esimerkiksi penkeistä puututtiin ja asioille / epäkohdille tehtiin jotain. Minun ei tarvinnut saikuttaa päivän päivää ajoergonomiasta (niska, hartia, selkäkivut) johtuen. Eikä tarvinnut pitää rahastussalkussa kipulääkkeitä mukana.
Lopuksi vielä terveisiä vain silloiselle, alkuperäisen kirjoitukseni aiheena olevalle Korsisaaren esimiehelleni Ilkalle sinne Nurmijärvelle. Jätkän koko nimi löytyy Korsisaaren nettisivuilta. Kova tyyppi vittuilemaan rivien välistä alaisilleen, viittä vaille suoraa työpaikkakiusaamista esimiehen ominaisuudessa. Minua laitettiin ajamaan 7 päivän työvuoroputkia ja sitä rataa, en tiennyt ettei tuollaista tarvitsisi sietää. Työvuorojani vaihdettiin kysymättä haluanko vaihtaa vapaapäivääni vai tehdä ylitöitä eli ottaa työvuoron vaihdon rahana. En tiennyt ettei tällaista tarvitsisi sietää. Esimies ei tervehtinyt aamuisin, ei vastannut minun tervehdykseen, ei vastannut soittopyyntöihin / tekstareihin, ym. "ai sä olit soitellut...", epäkohdille ei tehty mitään. Äärettömän huono esimiehenä, äärettömän huono työpaikan ilmapiirin ylläpitäjänä.
Lopulta vaihdoin alaa ja pääsin Ilkkaa ja tämän pomon, Tomin, pomoa vastaaviin työtehtäviin aivan toiselle alalle. Tarinan opetus: kannattaa miettiä kenelle kuljetusalalla soittaa suutansa, varsinkin esimiehen ominaisuudessa. Voi mennä 4-5 vuotta ja roolit ovat kääntyneet aivan toisinpäin.
Tässä kommenttini, olen siis alkuperäisen tekstin kirjoittaja yli 4 vuotta tapahtuneen jälkeen.Kuulostaa tutulta, firma vaan eri.
Kaikki ei sovellu alalle -läppä oli suosittu eräässä stadin isossa firmassa, tätä selitti jopa luottamusnainen.
Toinen mitä rouva sanoi että parhaiten pärjää ne jotka on hiljaa kaikesta, eli ei saisi puhua mistään epäkohdasta.
- qert4hg242222
Ei nuo pelkästä penkistä johdu koskaan, hyvää ja oikeaa istuma-asentoa ei ole olemassakaan, kaikki on yhtä huonoja kuin hyviäkin.
Yläselkä vaivat on tuttuja pidemmän päälle, johtunee käsien pitämisestä samassa asennossa ja huonosta yläselän lihasten kunnosta. Sen lisäksi istuma-asento, onko se itselle hyvä vai ei niin, usein voi istua erilaisissa asennoissa penkistä riippumatta. Oireet menee ohi kun alkaa jumppaa yläselkää, heiluttelee vaan käsiä niin saa selkä liikuntaa.- Alavaihdettu
Taitaa olla oikein lääketieteen professori joka sitä mieltä että käsiä heiluttamalla penkkiongelma poistuu.
Monenlaista ajo-sekä kulkuneuvoa kuljettaneena tiedän että on hyviäkin istuimia joissa saa just oikean asennon. Pitää vain vaatia sellainen asennettavaksi ajoneuvoon. Täytyy uskaltaa vaatia. KÄSKEÄ !!! että sellainen asennetaan. Siitä se lähtee. Ei poppamiehen ,tai neidin konstein käsiä tai jopa jalkoväliä heiluttaen. Se kuulostaa virolaiselta nöyristelyltä. - ksfknvk
Menehän kuski ja käske omistajaa penkin vaihtoon ja juuri sellaisen kuin SINÄ haluat. Ja sitten 150 muutakin kuskia haluaa nimikkopenkin aina siihen autoon millä ajetaan.
Minä olen istunut yli 30 vuotta mitä erilaisimmilla linja-autojen kuskinpenkeillä, eikä yhtään huonoa ole tullut vastaan.
On ollut jousetonta, jousellista, ilmapenkkiä ja ties mitä tuuletettua penkkiä.
JOidenkin ihmisten ruumiinrakenne ei vaan kestä istumista, ala on silloin väärä. - Alavaihdettu
Sulla on 30 vuodessa jo perse ruvettunut niin että sama millä istut ja kuka sua astuu.
Mutta kaikki ei ole noin virolaismielisiä.
Nim. kokemus voin kertoa on käsketty ja on vaihdettu ja lammasnahkatkin talveksi kaupanpäälle. - amdm
Harvoin se perse hajoaa istumatyössä, selkävaivat ne enemmänkin.
Ihmisiä on erilaisia.
Mutta hyvä kaikille, että olet saanut alan vaihdettua, ikävä olisikin katsella ja kuunnella noin katkeraa nillitystä.
- Anonyymi
Millainen työnantaja Korsisaari mahtaa nykyään olla🤔. Harkinnut sinne töihin hakemista
- Anonyymi
Huono
- Anonyymi
Maksaa kaiken kuten kuuluu. Töitä riittää.
Jos olet oikein asennoitunut ammattilainen tai sellaiseksi aikova, niin oikein hyvä paikka työskennellä, mutta jos olet niitä joilla on käpy kolossa väärinpäin, se vähän ahistaa ja mitään et haluaisi palkkasi eteen tehdä, niin suosittelen hakeutumaan muualle. Esim. HSL -talot hakee väkeä kokoajan paremmalla palkalla, mutta se onkin sitten lienee se ainut asia, mikä niissä on paremmin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksaa kaiken kuten kuuluu. Töitä riittää.
Jos olet oikein asennoitunut ammattilainen tai sellaiseksi aikova, niin oikein hyvä paikka työskennellä, mutta jos olet niitä joilla on käpy kolossa väärinpäin, se vähän ahistaa ja mitään et haluaisi palkkasi eteen tehdä, niin suosittelen hakeutumaan muualle. Esim. HSL -talot hakee väkeä kokoajan paremmalla palkalla, mutta se onkin sitten lienee se ainut asia, mikä niissä on paremminno nyt tais vastata jo yhtiön johtoporras,käytäntö hiukan toinen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no nyt tais vastata jo yhtiön johtoporras,käytäntö hiukan toinen
Miltä osin käytäntö on toinen? En jaksa uskoa, että johtoporras kehottaisi hakeutumaan kriittisessä ketjussa, tosin vanhassa, ketään kävynhaltijaa muualle töihin ajankohtana, jolloin lähes kaikilla on kuljettajavajausta. Sen mitä omalta osaltani olen tessiä lueskellut, niin sen mukaisesti on myös asiat, mukaanluettuna lisät toteutuneet. Joten avaatko hieman enemmän?
- Anonyymi
Ei ne uskonasioita olekaan. Sellainen vaan on tätäpäivää.
Mutta on siihen olemassa lääkkeitäkin.
Nimenomaan kova työvoimapula antaa selkänojaa meille duunareille.
Pelkää ne johtajatkin että autot jäävät seisomaan ja loppuu se leipä ennenpitkää heidänkin pöydästään kun firmalla huonosti pyyhkii jos eivät huolehdi henkilöstöstään.
Kovaa vääntöä eri asioista täällä Helbilläkin ollut, mutta sain oppimaan tavoille kun muutaman kesäkauden saikuttelin kun en saanut lomaani haluamaani aikaan. Nyt oikein kysytään että koskas se Heikki sen lomansa tahtookaan.
Helbheikki- Anonyymi
Paikallisen sopimisen olen hyväksi ymmärtänyt, mutta en kummankaan tahon paikallista sanelua, kuten tässä annoit ymmärtää. No kukin tyylillään ja taloja, sekä käytäntöjä on erilaisia.
- Anonyymi
Aiemmin oli Helbilläkin kuulemani mukaan paikallista mylvintää, mutta kuten jo tiedossa on laajemminkin, on se "huutohärkä" saanut uudelta omistajataholta käskyn että taloa EI johdeta pelolla ja huutamalla ja kiroilemalla.
Se teki sitä jo Koskelan aikoihin, mutta eipä taida tehdä enää.
Harmi kun en ole näkemässä kun olen Nobinalla.
Parta-Jugi - Anonyymi
Se on hyvä että saitte viimein sen ruotuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1661822Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671646Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761424En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311322- 471247
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1101007- 173977
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke187824Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60764Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43734