Mistä tietää, onko esivaihdevuodet alkaneet?

Epä-tietoinen

Mistä tietää, onko perimenopaussi?

Oikaiskaa hyvät siskot, mikä tässä mun ymmärryksessä mättää.

1. Elikkä ennen kuukautisten loppumista voi tulla jo vaihdevuosioireita. Aikaa ennen menopaussia sanotaan esivaihdevuosiksi perimenopaussiksi. Ok?

NETTIKESKUSTELUSTA LAINATTUA:
"Ensin tulee esivaihdevuodet, jolloin keltarauhashormoni vähenee. Tässä vaiheessa FSH on vielä normaali, sillä estrogeenia tulee munasarjoista normaalisti ja kuukautiset pyörivät. Joillekkin tulee jo tässä vaiheessa oireita.... Myöhemmin alkaa estrogeenin väheneminen, jolloin tulee enemmän oireita, joillekkin rajuja, osa pääsee vähemmällä."

2. ---- Eli siis vaihdevuosioireita voi tulla, vaikka FSH-tutkimus näyttäisi normaalia? ....NORMAALI!!!???

LÄÄKÄRIYHDISTYKSEN SIVULTA:
3. Kuitenkin Duodecimin www-sivuilla lukee, että vaihdevuosissa FSH olisi yli 40 IU/l. Lääkärit kai käyttää tätä FSH-lukua määritellessään, onko vaihdevuodet alkaneet.

"Tärkein laboratoriotutkimus menopaussin osoittamiseksi on aivolisäkkeen follikkelia stimuloivan hormonin, FSH:n määritys. Kun munasarjojen toiminta hiipuu, FSH-taso nousee. Arvo yli 40 IU/l tarkoittaa yleensä menopaussia." ...TARKOITTAA YLEENSÄ!!!???
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00179

LABORATORION SIVULTA:
FSH viitearvot löytyy täältä, ja siellä lukee taas:

----- 4. "Perimenopaussin yhteydessä FSH-taso voi vaihdella." ...VOI VAIHDELLA!!!???

"Aivolisäkkeen etulohko erittää follikkelia stimuloivaa hormonia (FSH:ta), joka naisilla stimuloi follikkelin kasvua ja estrogeenieritystä..."
http://huslab.fi/ohjekirja/1422.html

---- Siis onko mulla perimenopaussi vai ei, kun FSH on normaali ?!?!?

Ketä uskon, LABRAA, LÄÄKÄRIÄ vai NETTIKESKUSTELUA?
Eli onko 1, 2, 3 vai 4 totta?

Olis myös hienoa kuulla, onko lääkäri määritellyt vaihdevuodet alkaneeksi oireiden vai FSH arvon perusteella, ja millaisella FSH:lla.

6

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama-kuin-edellä

      Oikeestaan tajusin tän jo...

      Se huonosti suomea puhuva lääkäri ei edes tiedä, mitä on esivaihdevuodet, vaan päätteli FSH arvosta, että mulla ei ole vaihdevuosia. Luulee kai, että menopaussi on sama kuin vaihdevuodet.

      Eli vasta menopaussissa (esivaihdevuosien jälkeen) FSH arvo nousee.

      Eli, mitä tästä opimme:
      1. Älä luota kaikkien lääkärien diagnooseihin.
      2. Ole kiitollinen, kun edes pääsit labrakokeisiin.
      3. Mene labrakokeiden tulosten jälkeen yksityiselle.
      4. Älä lähetä tyhmiä kysymyksiä nettiin. ;)

      Moneskohan vikaan mennyt diagnoosi tää oli kaupungilla? Tulee äkkiä laskien kolme aiempaa mieleen, yksi solisluun murtuma (ei röntgenkuvausta), yksi anemia (ei labralähetettä), yksi tulehtunut hammas (ei kuvattu). Kaikissa vasta toinen lääkäri toisella käynnillä (ja kaksi kertaa ihan liian myöhään tapahtuneella käynnillä, mm. hampaaseen ehti tulla mätää, hemoglobiini meni tosi alas, olin jo puolikuollut väsymyksestä).

      Tulis varmaan muitakin, kun miettis. Mun olemuksessa on kai jotain, josta voi päätellä, että toi nyt ei ainakaan ole kipeä. Saavat taas ihmetellä kaupungilla, kun meikäläisestä ei näy moneen vuoteen mitään tietoja. Miks menin taas luottaa kaupungin terveyskeskukseen?

    • Vaihdevuodet_menossa

      Luin viestisi jo eilen, mutta en vastannut, koska olen jo vaihdevuosissa, enkä voi vertaistukea antaa.

      Koska et ole saanut vastauksia, kerron sittenkin kokemuksiani: minä kävin nelikymppisenä monta kertaa hormonitesteissä, koska itse arvelin olevani esivaihdevuosissa. Testit näyttivät, että hormonitoimintaa on ja sitä myöten (työterveys)lääkäri sanoi, että vaihdevuodet eivät ole alkaneet.

      Syy, miksi itse epäilin vaihdevuosia, olivat voimakkaat mielialavaihtelut, kiukku, alakulo, toivottomuus jne, vaikka kaikki oli oikein hyvin. Minua ei huvittanut mikään ja se näkyi kotona, jossa en jaksanut olla innostunut. Minulle oli kutakuinkin samantekevää, pysynkö hengissä vai kuolenko pois. Se oli ikävää myös lasten ja puolison kannalta.
      Tällä kokemuksella väitän, että minun olisi kannattanut mennä vaihdevuosiin erikoistuneelle gynelle juttelemaan. Ihan varmasti minulla on ollut alhaiset estrogeenitasot ja pienellä hormonilisällä olisin saanut elämänhaluni takaisin.

      Tällä hetkellä minä käytän estrogeenia ja olen siitä hyvin kiitollinen. Olen iloinen, tasapainoinen, jaksan innostua ja kokea tunteita. Olen saanut tulevaisuudentoivoni takaisin. Lisäksi rutikuiva ihoni ja hiukseni voivat hyvin, sekä limakalvot ovat kunnossa. Kaikista näistä fyysisistä oireista olen kärsinyt vuosikymmeniä.

    • jhjgfgdsfasdasds

      Itse ainakin olen vahvasti esivaihdevuosien kannalla. Toki vanheneminen itsessäänkin antaa oireita, jos niitä osaa kuunnella. Pari - kolme vuotta sitten FSH oli normaali. Kuumia aaltoja on ollut jo ennen sitä siinä vaiheessa kiertoa, kun hormoniarvot ovat oletettavasti matalimmat (kuukautiskierron loppu ja seuraavan alku, eli menkkojen tienoo). Nyt kierto on tämän vuoden alusta lyhentynyt parilla päivällä, sitä ennen oli säntillisesti menkat 12 - 13 x/v. Vuoto on runsastunut, muttei kohtuuttomasti.

      Itselläni on muutenkin mielialaoireita (diagnooseja), mutta ne eivät ärtymystä ja räjähdysherkkyyttä lukuunottamatta liity hormonikiertoon. Luin myös jostain, että jos haluaa saada lapsia, niin parasta ennen on äidin vaihdevuosi-ikä - 10 vuotta. Olen ollut ilman kunnollista ehkäisyä 7 - 8 v ilman raskaaksi tuloa (pari epäillystä välillä ollut, mutten ole edes testiä tehnyt, kun vuoto on aina alkanut). Eli munasolujen laatu on ilmeisesti heikennyt (nuoruudelta on pari raskautta, muttei synnytyksiä, ja silloin tulin raskaaksi lähes kertalaakista). Vaihdevuodethan liittyvät nimenomaan munasolujen kulumiseen loppuun. Eli loppuvaiheessa munasolujen laatukaan ei ole enää hyvä. Ja vuotojen tiheneminen liittyy siihen, että aivojen FSH yrittää piiskata viimeisiä heikkolaatuisia munasoluja kypsymään. Eli siinä vaiheessa FSH:n pitäisi olla jo kohonnut.

      Toisaalta odotan vaihtareita. Meidän suvussa ne ovat olleet melko helpot anemisoitumisia lukuun ottamatta. Itse kärsin enemmän luonnollisesta hormonikierron vaihtelusta. Keltarauhashormoni turvottaa. Harrastan laulua, ja äänenikin on sameampi keltarauhashormonihuipun aikana. Sitä ei tarvita mihinkään...

      Kuunnellaan kroppaamme ja luotetaan itseemme. Kaikkea ei ole tarpeen tutkia ja hoitaa. Ja osaa oireista voi hoitaa varsin luonnonmukaisestikin.

    • Vähemmän-epä-tietoinen

      Kiitos vastauksista. Kyllä nämä vaihdevuosioireilta kyllä tuntuvat. Palelee ihan mahdottomasti ja sitten on samaan aikaan naama ihan punaisena. Viisveisaan jostain FSh arvoista.

    • Terkkarilta_kuultua

      Mun terkkari sanoi tänään, että kuukautiskierron muuttuminen olis ekoja merkkejä. Muuten oireet on niin epämääräisiä, ettei voi muuta kuin mennä lääkäriin, jos ne alkaa haittaa liikaa elämää.

      Mitään luotettavaa testiä ei kuulemma oo, millä vois mitata, onko vaihtarit alkanu ennenkuin kuukautiset loppuu kokonaan.

      Eläköön vaihdevuosi-ikäisten naisten arvo lääketieteessä! Vaihdevuodet ei taida paljon kiinnostaa tutkijoita.

    • Vettäkiukaalle

      Kun minulla ei ollut enää kuukautisia kohdunpoiston vuoksi. Ei ollut sitä mittaria käytössä. 43-vuotiaana minä tasainen ja rauhallinen ihminen aloin tuntea kiukkua. Muistan kuinka poskeni oikein punottivat kun kiukustuin jostain. Vakuutusyhtiökin sai kerran kokea kiukkuni / palautteeni. Otin itseeni myös jostain pienistä asioista jotka eivät ennen olleet liikuttaneet minua suuntaan tai toiseen. Olen nyt 55-vuotias ja käyttänyt hormonihoitoa (1 mg) tuosta 43-vuotiaasta lähtien. Tulihan ne kuumat aallotkin sitten täysillä kun munasarjatkin meni valtiolle. Muistelen, että yöunetkin alkoivat häiriintyä noihin aikoihin. Tuo 1 mg ei vie minulta ihan kokonaan aaltoja pois, mutta ne ovat selvästi vähentyneet vuosien saatossa. Kesäkuumasta en pidä vieläkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe