Liikatoiminnasta vajaatoiminnaksi

Tasapainotonvieläkin

Hei,

Mielipiteitä kaipaisin tilanteeseeni: Minulla on ollut paha liikatoiminta ja sitä myötä pahat oireet ja olen ollut sairaslomalla jo 1,5kk ja nyt on sitten Tyrazol lääkityksellä mennytkin pahasti vajaatoiminnan puolelle ihan vaivihkaa:-( oireet nyt pahat myös näin päin, en meinaa päästä sängystä ylös ja väsyttää ja väsyttää ja masentaa ja paleltaa ja olen lihonut monta kiloa viikon aikana (arvot olivat nyt T4V 7.3 ja THS 0,03)....sairasloma loppuu viikon päästä ja tunnen olevani yhtä sairas kuin sairasloman alussa tosin eri oirein vain nyt. Viikon päästä on siis myös lääkäri, ensimmäistä kertaa oikein sisätautilääkäri, tähän asti on hoitanut yleislääkäri vain. Saankohan lisää sairaslomaa vielä tältä sisätautilääkäriltä näilllä oireilla? Kai hän osaa sitten lääkitä niin, että pääsen pian tasapainoon. Basedow on myös todettu ja silmävaivoja on myös. Ei oo kivaa tämä:-(

23

2212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä_lääke

      Et kai enää Tyrazolia popsi? Thyroxin olisi vuorossa

      • tasapianotonvieläkin

        Ap: Kyllä vain popsin, työpaikkalääkäri vain puolitti annoksen viikko sitten, ennen 8 tabl päivässä ja nyt viikon verran mennyt 4 tabl päivässä Tyrazol 5mg. Ja tuntuu kuin oireet vain pahenisivat vajaatoiminnan tyyliin:-( Siksi olenkin huolissani voinnistani! Huomenna taas labrat ja katsotaan mikä tilanne. Alkutilannehan oli siis liikatoiminta T4V 60 ja THS alle 0.01. Työterveyslääkäri hoitaa vielä viikon ajan sitten ensi ensi perjantaina Tays ja oikein sisätauti lääkäri, jota olen odottanut jo 1,5kk. Olen ollut koko ajan sairaslomalla. Jatkuukohan sairasloma vielä nyt näiden vajaatoimintaoireiden vuoksi?? On kyllä väsynyt olo ja masentaa mieltä tämä kaikki!


    • lääkäri-voisi-neuvoa

      Taasko hoidetaan numeroarvoja, ei potilasta ja hänen oireitaan?
      Lääkäri leikkii kaikkivoipaa ja estää potilaan säätämästä lääkitystä olon mukaan?

      • Tasapainotonvielä

        ap: Mietin, että miten tätä liikatoimintaa nyt sitten jatkossa hoidetaan? Jos Tyrazol nyt jätettäisiin kokonaan pois, niin sittenhän olisi taas varmaan liikatoimintaa piankin? Mietin itsekseni, että määrääköhän sisätautilääkäri nyt Tyrazol ja Thyroksin yhdessä, toisella pidetään liikatoiminta hallussa ja toisella nostetaan nyt pahasti (T4V 7,3) vajaatoiminnalle menneitä arvoja, vai miten se hoidetaan jatkossa? Tietääkö kukaan? Onko jollain mennyt liikatoiminnan hoidossa vajaatoiminnalle, niin kuinka arvot saadaan normaaleiksi.
        Minulla oli tässä kaksi viikkoa sitten yksi viikko tosi hyvä olo ja luulin jo parantuneeni, varmaan silloin olivat arvot kohdallaan, mutta sitten tuli tämä vajaatoiminta, kun vain jatkoin sitä 8 pillerin päivä vauhtia Tyrazolia, kuten työpaikkalääkäri oli määrännyt..Nyt on tosiaan 4 tabletin päivävauhti, mutta tuntuu, että koko ajan menee pahemmaksi olo. Huono juttu, kun ei ole vielä päässyt asiantuntijalle ja on vähän niin kuin heitteillä tämän sairauden kanssa....


    • muutamassa.viikossa

      Eli huomenna 17.10 taas lääkärille. Eiköhän selviä. Jollakin taisi olla tyroksiini yhtaikaa.

      "Tavallisin aloitusannos on 20–40 mg/vrk, jolla oireet rauhoittuvat muutamassa viikossa"
      (http://endokrinologiyhdistys.yhdistysavain.fi/potilasohjeet/kilpirauhasen-liikatoiminta/)
      Toisaalta hoito jossain muodossa jatkuisi 1 - 1½ vuotta

      (Linkissä mainitut beetasalpaajat vaativat varovaisuutta jos QT-aika on pidentynyt)

      • tasapaintovieläkn

        ap kirjoittaa: Tänään tuli uusin T4V labra-arvo ja se oli 5.1.
        Kuinka alas se voikaan mennä ja mikä arvo on jo vaarallista. Olen ihan puolinukuksissa koko ajan, ihan jäässä koko kroppa ja aivot jumissa:-( Sairaslomakin loppuu pian ja en voi kuin maata tai nuokkua istualtaan kotona. Kamalaa. Nyt on soittopyyntö työpaikkalääkärille, en tiedä puolitetaanko taas Tyrazol annos, nyt menee 2tabl 2 kertaa päivässä vai kannattaisiko vain jättää koko Tyrazol ottamatta omalla päätöksellä kokonaan siihen asti kun pääsen Taysin sisätautilääkärille 21.1 pe. Toivottavasti saan lisää sairaslomaa, jos on tällainen olo, en kykene tekemään työtäni, kun en meinaa pysyä edes hereillä kotona ja hyvä kun jaksan kotona kävellä paikasta toiseen. Tämä kaikki siis lähti Kilpirauhasen liikatoiminnasta (T4V 60 ja ths alle 0.01) jota työpaikkalääkärini on hoitanut Tyrazolilla nyt 1,5 kuukautta, ensin 4x2 tablettia päivässä ja nyt viikon verran laskettu 2x2 tabl päivässä, mutta sekin on liikaa tässä tilanteessa näköjään, kun arvo vain jatkaa laskuaan (viikko sitten oi T4v 7.3). Lasken päiviä siihen kun pääsen kunnon asiantuntijalle, vielä 4 päivää, jos hengissä selviän, ei kai tähän voi kuolla, mutta sydänkin lyö niin heikosti alle 60 kertaa min. Toisin kuin liikatoiminnassani oli 120 kertaa min. Ja verenpaine tosi alhainen kanssa (100/60).
        Ja olen ihan masentuneen oloin ja itkeskelen jatkuvasti, joka ei ole tyypillistä minulle:-( Ja koko tämä käänne vain reilun viikon aikana! Silmät myös ovat menneet huonompaan suuntaan nyt, minulla on Basedowin tauti ja silmäoireita pitkään, mutta nyt silmiä särkee tosi kovin ja ovat kuivat kuin Saharan autiomaa. Lisäksi ovat turvonneet, jota ei ennen ollut. Ja paino tulee lisää oin 200g päivässä, ei hyvältä näytä. En uskalla pian syödä enää mitään. No, jos nukkuisikin sinne asti, kun pääsee Taysiin, niin ei tarttisi syödäkään...
        Mitä mieltä olette??


      • self_medicating

        http://www.endocrine-abstracts.org/ea/0021/ea0021OC5.6.htm kertoo että 0,04 (nolla-pilkku-nolla-neljä) vielä on riskitön TSH. Aika usein joudutaan potilaan olon korjaamiseksi laskemaan TSH "nollaan" eli niin alas että en voida mitata. Jossain TSH:n arvolla kaksi (2) vajaatoiminnan mahdollisuus lääkitsemättömällä on fifty-fifty. Lääkityllä oikea arvo on korkeintaan ykkösessä. Enpä sinuna ottaisi Tyrazolia tai ainakin vähentäisin. Ensin kyllä mittaisin heräämisruumiinlämpöä ja verenpainetta seuraten, mihin suuntaan kehittyvän kun ihan itse muuttelen annosta


      • tasapainotonvieläkin

        ap: Sain yhteyden työpaikkalääkäriin, joka oli yhteydessä asiasta Taysin sisätautilääkärin kanssa ja hän sai sieltä neuvon, että ei voida aloittaa Thyroksinin ottamista eikä voi lopettaa kokonaan Tyrazoliakaan, koska liikatoiminta palaa helposti takaisin. Eli taas vain puolitettiin minun nauttimani annos eli nyt menee sitten Tyrazol 1 tabl kaksi kertaa päivässä. Mitenköhän nopeasti toi T4V arvo 5,1 sitten alkaa nousemaan, että pääsen tästä väsymyksestä? Mä vain pelkään itse, ettei nouse tai vain laskee, mutta pitää kai uskoa lääkäriä. Lisäksi työpaikkalääkäri pyysi ottamaan yhteyttä työterveyteen, jos en saa sairaslomaa lisää sisätautilääkäriltä. Onkohan sieltä sitten vaikeampi saada lisää sairaslomaa? Töihin en kyllä nyt kykenisi, nukahtaisin töissä tai olisin ihan horroksessa ja olen tarkassa terveydenhoidon ammatissa.


      • malttikin.tarpeen

        Sitten kun pääsee lähemmäksi oikeita arvoja, kannattaa äkkimuutoksia välttää.
        Jossain oli peukalosääntö että kuusi viikkoa annosmuutoksen jälkeen uudet kokeet?
        Nyt vaan olivat arvot niin täystotaalisesti vinksallaan ja olo sietämätön.
        Hyvä että taas puolittivat. Itsekin voi heräämisruumiinlämpöä ja verenpainetta seuraten nähdä, mihin suuntaan mikäkin vaikuttaa


      • amiodaronikilppari
        malttikin.tarpeen kirjoitti:

        Sitten kun pääsee lähemmäksi oikeita arvoja, kannattaa äkkimuutoksia välttää.
        Jossain oli peukalosääntö että kuusi viikkoa annosmuutoksen jälkeen uudet kokeet?
        Nyt vaan olivat arvot niin täystotaalisesti vinksallaan ja olo sietämätön.
        Hyvä että taas puolittivat. Itsekin voi heräämisruumiinlämpöä ja verenpainetta seuraten nähdä, mihin suuntaan mikäkin vaikuttaa

        Tuo tahti annosmuuutoksiin eli 6 vkon välein, on ok siinä vaiheessa, kun ollaan jo tekemässä lääkityksen hienosäätöä ja kyseessä on vajaatoiminnan hoito. Tyrazol-vasteet ovat ilmeisesti hyvin yksilöllisiä ja silloin kannattaa arvoja seurata tiuhaan. Tärkeintä on, jos voinnissa selkeä muutos, heti ylimääräiset lab.kokeet paikallaan. Ei todellakaan hoideta pelkkiä lab.kokeita.
        Kuivien silmien ongelmaa helpottamaan apteekin ns. kostutustipat ja yöksi voide kannattaa hommata, esim. Oftagel tarpeen mukaan 3-5 kertaa/pv ja Oftan-A-Pant.

        Itse koin hyvin samanlaisia oireita, kun liikatoiminta sammui Tyrazolilla ja syvä vajaatoiminta tuli tilalle. Itse olin kesälomalla vajaatoiminnan aikana.
        Ota sairausloma-asia itse esille ja kerro kuinka voit. Ihmettelen, jos sairauslomaa ei määrätä. Tarvitsethan toipumisaikaa kaiken tämän ruljanssin jälkeen. Kyllä niitä töitä ehtii tehdä, sitten terveenä.


      • kokemusxx
        tasapainotonvieläkin kirjoitti:

        ap: Sain yhteyden työpaikkalääkäriin, joka oli yhteydessä asiasta Taysin sisätautilääkärin kanssa ja hän sai sieltä neuvon, että ei voida aloittaa Thyroksinin ottamista eikä voi lopettaa kokonaan Tyrazoliakaan, koska liikatoiminta palaa helposti takaisin. Eli taas vain puolitettiin minun nauttimani annos eli nyt menee sitten Tyrazol 1 tabl kaksi kertaa päivässä. Mitenköhän nopeasti toi T4V arvo 5,1 sitten alkaa nousemaan, että pääsen tästä väsymyksestä? Mä vain pelkään itse, ettei nouse tai vain laskee, mutta pitää kai uskoa lääkäriä. Lisäksi työpaikkalääkäri pyysi ottamaan yhteyttä työterveyteen, jos en saa sairaslomaa lisää sisätautilääkäriltä. Onkohan sieltä sitten vaikeampi saada lisää sairaslomaa? Töihin en kyllä nyt kykenisi, nukahtaisin töissä tai olisin ihan horroksessa ja olen tarkassa terveydenhoidon ammatissa.

        Et ole todelllakaan työkunnossa mutta usein meitä hoitoalan ihmisiä patistetaan töihin vaikka olisi sairas. Sanotaan vaan että olet lääkehoitoa saanut ja olet pitkän sairasloman pitänyt..että töihin vaan.Älä suostu jos ehdottavat vaikka osasairauspäivärahaa tms temppuja.


    • onko kellään ollu lisäkilpirauhasen liikatoimintaa ja jos on miten leikkaus tehdään nykyään

    • Lääkärit_tumpeloi

      Miten sinulla ap meni sisätautilääkärillä? Sinulla alkoi olla syvä vajaatoiminta ja luulisi että sisätautilääkäri tekee muutoksia lääkitykseen. Sinulla pitää mitata T3V, koska se on viimesijainen liikatoiminnan mittari. Basedowissa juuri sitä pitäisi tarkkailla, TSH ei sinun tilanteessasi kerro paljoa mitään.

      • Tasapainotonvielä

        ap: Olin tänään Tayssissa sisätautilääkärillä. Tyrazol lääkitys pidetään samassa, jossa nyt on ollut 4 päivää eli 1tabl aamulla ja 1tabl illalla. Sanoi, että arvot lähtevät nousuun tästä nyt hitaasti, mutta varmasti, että näin kaikilla menee ensin vajaalle ja sitten alkaa nousemaan vähitellen....mistähän voi tietää varmasti? Kuuden viikon päästä on kilpirauhasarvojen seuraava kontrolli ja soittoaika tälle lääkärille. Sairaslomaa sain tästä väsymyksestä ja silmien huonosta kunnosta 2 viikkoa lisää. Lähete vielä myös Taysin silmälääkärille ja myös neurologille, kun toisen jalkani ja toisen käteni tärinä ei kuulemma ole tyypillistä vapinaa tälle liikatoiminnalle, olin luullut, että johtuu tästä. Että tällaista sitten:-(
        Tässä arvoni, jotka 2 viikkoa sitten oli otettu tätä käyntiä varten: ThS 0.03, T4V 7.3 (neljä päivää sitten oli tosiaan 5,1), T3V 3.2, S-Tshrab 5.9, P-TPAab yli 600 ja P-Afos 182. Tässä siis arvot jotka olivat pielessä. Mitä mieltä olette P-Afos 182 arvosta? Viitearvot 35-105, on kai joku maksa-arvo. Ei siitä kuitenkaan enemmän sanonut kuin että on koholla. Entä tuo P-TPAab yli 600, kun viitearvot 0-34, en ymmärrä näitä kaikkia, mutta ei selittänyt enempää kuin sanoi, että selvästi koholla. Onko tuo T3V arvo hyvä? Viisaampia tulkitsemaan arvoja??


      • Liikatoiminta

        Joko ap olet saanut selvyyttä oloosi? Kovin tutulta tuntui nuo vaivat ja kirjoitit, että maksa-arvo on koholla. Itselleni kävi nimittäin niin, että Tyrazol 5 mg meni annoksella 3 tablettia vuorokaudessa. Kahden kuukauden aikana maksa-arvoni P-ALAT oli kohonnut melkein kymmenkertaiseksi. Itsestä tuntui tämän kahden kuukauden aikana, että olin saanut lisäoireita olooni ja olo ei suinkaan ollut helpottunut. Tyrazol lopetettiin ja nyt odotetaan, että maksa-arvot palautuisi normaaliksi. Sen jälkeen todennäköisesti leikkaushoito.


    • HashimotoHarmia

      > P-TPAab yli 600, kun viitearvot 0-34
      Lienee TPOab viiterajoistakin päätellen. Autoimmuunityreoidiitti eli Hashimoto.
      Ei hoidettavissa. Tiukka gluteenittomuus, 300ug seleeniä ja TSH:n alentaminen lieventävät.

      • 200ug-seleeniä-Hashiin

        > ... Tiukka gluteenittomuus, 300ug seleeniä ja ...

        Liikaa. 200 mikrogrammaa on yleisin suositus. Voi tietysti katsoa jos muuta kautta saa seleeniä ja täydentää vähemmänkin


      • Tasapainotonvieläkin

        Ap: Aivan se on siis P-TPOab, olin kirjoittanut väärin. Joo se on yli 600, kun viitearvot 0-34. Mikä on Hasimoto? Miksei ole hoidettavissa? Lääkäri ei maininnut sellaista, puhuttiin vain Basedowintaudista, joka diagnosoitu aiemmin työterveyslääkäärillä... tosin lähete myös neurologille, voidaanko tutkia siis tätä Hasimotoa?? Diagnoosi minulla nyt "Diffuusiin struumaan liittyvä tereotoksikoosi", E05.0. Osaako joku suomentaa??
        En ole muuten tähän päivään saakka sietänytkään gluteiinia vaikka ei ole todettu keliakiaa eli en sitä syö ollenkaan, kun vatsa turpoaa ja tulee kovat ilmavaivat ja ummetus ja lääkäri määräsikin juuri tuota seleeniäkin minulle reseptillä.


      • Taapaiotonvieläkin

        Ap: juurikin tuon 200 mikrogrammaa lääkärini määräsi.


      • Cordarone

        Itse sain Cordarone (flimmerin esto)lääkkeestä kilpirauhasen liikatominnan. Jalat tärisi eivätkä kantaneet. Kädet vapisi kuin krapulaisella...olo oli kammottava. Hikoilutti ja syke 149, plus flimmeri. Nyt minua on hoidettu 8kk ja ilman tulosta. Basedowin tauti ja nyt leikkaukseen menossa. Poistetaan kilpirauhanen, koska ultrassa oli suuri ja muitakin muutoksia löytyi..... Sairauslomalla koko ajan ja loppua ei näy. Tsemppiä, pidä puolesi sairauslomien suhteen.


      • autommuunityreoidiitti

        >Mikä on Hasimoto? Miksei ole hoidettavissa? Lääkäri ei maininnut...

        Sehän on se autommuunityreoidiitti jossa kroppa hyökkää omaa kilpirauhasta vastaan. Euroopassa aiheuttaa 90 prosenttia vajaatoiminnoista.
        Eräs omituisuus että voi heitellä potilasta liika- ja vajaatoiminnan välillä.


      • tyreotoksikoosi

        >tereotoksikoosi", E05.0. Osaako joku suomentaa?

        Pitänee olla tYreotoksikoosi eli liikaa kilpirauhashormoneja.
        Lääkäreiden lempitermejä, usein aiheeton luonnehdinta.
        (Toksisuus muuallakin myrkytykseen viittaava.)


    • basedowiasairastava

      Myös Basedowissa nuo muut vasta-aineet (kuten TPOab) nousevat. Tuo TSHRab kertoo Basedowista. Tuo diagnoosisi E05.0 on juuri tuo Basedowin diagnoosi.

      Silmäoireita voidaan tarvittaessa hoitaa kortisonipulssihoidoilla (kerran viikossa iso kortisoniannos suonensisäisesti, 12 viikon ajan).

      Minulla on takana Basedowia kohta 2 vuotta ja monenmoista kokemusta matkan varrelta. Jos ei jaksa töitä, on vaan jäätävä sairauslomalle. Ja minulle on aina sanottu, että työterveys on se, joka määrittää työkyvyn ja määrää tarvittaessa sairauslomaa. Endokrinologilta sain alussa pari viikkoa, jonka aikana pahin tutinaolo ja sydämen jyskytys helpotti.

      Tautisi on reagoinut nopeasti tuohon Tyrazoliin ja se on ihan hyvä juttu. Kyllä se lääkkeen aiheuttama vajaatoiminta siitä korjaantuu. Oman endokrinologini mukaan on nykyään vähän vanhanaikaista hoitaa sekä Tyrazolilla että Thyroxinillä liikatoimintaa.

      Jos olet Facebookin käyttäjä niin kannatta liittyä kilpirauhasen liikatoiminta -ryhmään, sieltä saat vertaistukea ja kuulet muiden kokemuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe