Hinnat 2018 jälkeen

kohtuuttomuus_kunniaan

Jos tää liikennekaari menee tällaisenaan läpi eduskunnassa, on Trafilla mahdollisuus puuttua hinnoittelun kohtuuttomuuksiin. Mitä veikkaatte, missä menee kohtuuttomuuden raja. Onko takseilla mahdollisuus periä ruuhka-aikana esimerkiksi 2,6 kertaisia hintoja palveluistaan?
Jos se katsotaan kohtuuttomaksi, uskotteko että esim. Uber suostuu rukkaamaan omaa hinnoitteluaan Tafin ohjeitten mukaisesti?

58

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikös tämä uudistus ole sen takia, että kysyntä ja tarjonta kohtaisivat, eikä ihmisten tarvitse jonottaa. Eihän silloin pitäisi syntyä mitään ruuhka-aikojakaan. Asiakas saisi aina huippuhalvan viiden tähden taksin parissa minuutissa. Tähänhän tällä uudistuksella pyritään, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

      • stysy

        En osaa sanoa, mihin on pyritty, eli siis en sitäkään, oletko ymmärtänyt väärin. Ruuhkaa (kysyntä ylittää tilapäisesti tarjonnan) syntyy kaikilla palvelualoilla ajoittain, joten en ymmärrä miten taksialalle sitä ei syntyisi. Ruuhkahan johtuu siitä, että hetkellisesti tulee suuri kysyntäpiikki, johon ei kohtuullisin kustannuksin ole mahdollista vastata. Tarkoittaa sitä, että joudut odottamaan saadaksesi palvelua, TAI sitten voit rahalla ohittaa jonon


    • Kohtatullaan

      Mun taxifirmassa perustaksa 10€ ja 2 eur / kilometri
      Ruuhka-aikaan perustaksa 20€ ja 4eur / kilometri

      • jölihoh

        Muuten hyvä mutta sulta loppuu asiakkaat aika nopeasti kun hinnastot on oltava näkyvillä.


      • Rahalordi

        Kuulostaa hyvälle! Mun S-sarjan Mesessä minimihinta päivällä 30 e ja yöllä 50 e kyyti. Ei persaukisille!


    • nykyinenyrittäjä

      Mielestäni on turha inistä enää siinä vaiheessa, kun määrät ja hinnat vapautetaan. Eikä trafilla pitäisi sitten olla mitään asiaa puuttua mihinkään. Kun kerran tätä ollaan vailla. niin sitten pitää olla valmis kärsimään myös mahdolliset kiskurihinnat.

      • tätä_pessimismin_määrää

        Ei pitäisi ei, mutta veikkaan, että alkaa helvetillinen haloo kun asiakkaalta Uudenvuoden aattona otetaan kaksinkertainen hinta. Siinä vaiheessa taksi muuttuu kansalaisten mielissä taas peruspalveluksi, ja valitus tulee olemaan kova.
        Trafi varmaankin puuttuu asiaan ja määrää, että vilkkaina aikoina saa ottaa maks 10% korkeamman hinnan, paitsi tieysti, jos mainitaan taikasana Uber, jolloin "hinta voi olla mikä vaan, kunhan siitä ilmoitetaan asiakkaalle etukäteen", kuten LVM jo nykyäänkin linjaa. Kyseinen puljuhan ei kansallisia lakeja kunnoita nykyäänkään, joten tuskin tulevaisuudessakaan.


      • hinnoittelija
        tätä_pessimismin_määrää kirjoitti:

        Ei pitäisi ei, mutta veikkaan, että alkaa helvetillinen haloo kun asiakkaalta Uudenvuoden aattona otetaan kaksinkertainen hinta. Siinä vaiheessa taksi muuttuu kansalaisten mielissä taas peruspalveluksi, ja valitus tulee olemaan kova.
        Trafi varmaankin puuttuu asiaan ja määrää, että vilkkaina aikoina saa ottaa maks 10% korkeamman hinnan, paitsi tieysti, jos mainitaan taikasana Uber, jolloin "hinta voi olla mikä vaan, kunhan siitä ilmoitetaan asiakkaalle etukäteen", kuten LVM jo nykyäänkin linjaa. Kyseinen puljuhan ei kansallisia lakeja kunnoita nykyäänkään, joten tuskin tulevaisuudessakaan.

        Mikä on kaksinkertainen hinta? Ei ole hintoja!!!! Jokainen yrittäjä hinnoittelee omat tuotteensa kuten kaikki muutkin yritykset. Eihän nykyinenkään määritetty maksimihinta koske kuin kuluttaja-asiakkaita. Yrityksiltä saa veloittaa niin paljon, kun haluaa. Samoin kunnilta ja kelalta. Ainiin, mutta kunnat ovat kilpailuttaneet ja eihän niistä kyydeistä makseta edes maksimitaksaa. Samoin Kela on ilmoittanut, joko ajat niillä ehdoilla, mitkä kela on ilmoittanut tai et aja. Valinta on yrittäjällä. Niin jatkossakin, veloita mitä haluat, hinnasto vaan näkyviin. Asiakas sitten päättää maksaako. Maksaahan moni nytkin uberille normitaksia kovempaa hintaa, kun saa omasta mielestään rahalle vastinetta.
        Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Jos perii kovaa hintaa, tulee markkinoille niitä jotka tekevät saman työn edullisemmin tai samalla rahalla paremmin. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.


      • jlöiyoi6v
        hinnoittelija kirjoitti:

        Mikä on kaksinkertainen hinta? Ei ole hintoja!!!! Jokainen yrittäjä hinnoittelee omat tuotteensa kuten kaikki muutkin yritykset. Eihän nykyinenkään määritetty maksimihinta koske kuin kuluttaja-asiakkaita. Yrityksiltä saa veloittaa niin paljon, kun haluaa. Samoin kunnilta ja kelalta. Ainiin, mutta kunnat ovat kilpailuttaneet ja eihän niistä kyydeistä makseta edes maksimitaksaa. Samoin Kela on ilmoittanut, joko ajat niillä ehdoilla, mitkä kela on ilmoittanut tai et aja. Valinta on yrittäjällä. Niin jatkossakin, veloita mitä haluat, hinnasto vaan näkyviin. Asiakas sitten päättää maksaako. Maksaahan moni nytkin uberille normitaksia kovempaa hintaa, kun saa omasta mielestään rahalle vastinetta.
        Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Jos perii kovaa hintaa, tulee markkinoille niitä jotka tekevät saman työn edullisemmin tai samalla rahalla paremmin. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.

        Asia on just näin,Mutta näille puupäille on turha selittää mitään ei mene perille.


      • capiche
        hinnoittelija kirjoitti:

        Mikä on kaksinkertainen hinta? Ei ole hintoja!!!! Jokainen yrittäjä hinnoittelee omat tuotteensa kuten kaikki muutkin yritykset. Eihän nykyinenkään määritetty maksimihinta koske kuin kuluttaja-asiakkaita. Yrityksiltä saa veloittaa niin paljon, kun haluaa. Samoin kunnilta ja kelalta. Ainiin, mutta kunnat ovat kilpailuttaneet ja eihän niistä kyydeistä makseta edes maksimitaksaa. Samoin Kela on ilmoittanut, joko ajat niillä ehdoilla, mitkä kela on ilmoittanut tai et aja. Valinta on yrittäjällä. Niin jatkossakin, veloita mitä haluat, hinnasto vaan näkyviin. Asiakas sitten päättää maksaako. Maksaahan moni nytkin uberille normitaksia kovempaa hintaa, kun saa omasta mielestään rahalle vastinetta.
        Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Jos perii kovaa hintaa, tulee markkinoille niitä jotka tekevät saman työn edullisemmin tai samalla rahalla paremmin. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.

        No kaksinkertainen hinta on esimerkiksi se, kun auton hinnastossa lukee, että joku tietty matka maksaa 10 euroa, ja sitten vaikka aamuruuhkan aikaan se sama matka maksaakin 20 euroa, Sellainen on se kaksinkertainen hinta.


      • rehellinenyrittäjä
        capiche kirjoitti:

        No kaksinkertainen hinta on esimerkiksi se, kun auton hinnastossa lukee, että joku tietty matka maksaa 10 euroa, ja sitten vaikka aamuruuhkan aikaan se sama matka maksaakin 20 euroa, Sellainen on se kaksinkertainen hinta.

        En todellakaan ole törmännyt yrittäjään, joka kertoo kahdella ilmoittamansa hinnan. Tätä kutsutaan Suomessa petokseksi ja siitä seuraa asianomaiset rangaistukset. Nykyisen somen aikana tällainen yrittäjä menettää asiakkansa hetkessä.

        Näitä kirjoituksia lukiessa ihmetyttää suomalaisten taksien asenne. Täällä ei mietitä mitään muuta kuin sitä, että miten kusetan asiakasta tai miten nostan hinnat kattoon. Toivottavasti tällaiset yrittäjät häviävät markkinoilta mahdollisimman pian!!!!!!


      • capiche
        rehellinenyrittäjä kirjoitti:

        En todellakaan ole törmännyt yrittäjään, joka kertoo kahdella ilmoittamansa hinnan. Tätä kutsutaan Suomessa petokseksi ja siitä seuraa asianomaiset rangaistukset. Nykyisen somen aikana tällainen yrittäjä menettää asiakkansa hetkessä.

        Näitä kirjoituksia lukiessa ihmetyttää suomalaisten taksien asenne. Täällä ei mietitä mitään muuta kuin sitä, että miten kusetan asiakasta tai miten nostan hinnat kattoon. Toivottavasti tällaiset yrittäjät häviävät markkinoilta mahdollisimman pian!!!!!!

        Nykyisen somen aikana Uber niminen yhtiö 2,6 kertaistaa kyytihinnat aina kun on tilausruuhkaa, kuten arkiaamuisin, ja viikonloppuöinä. Liikenneministeriön mukaan ihan laillista, kunhan kerrotaan asiakkaalle etukäteen. Somessa Uberia rakastaa kaikki muut paitsi taksit , asianomaiset rangaistukset loistaa poissaolollaan, kukaan ei kutsu petokseksi, korkeintaan helvetin huonoksi asiakaspalveluksi. Missähän kuplassa sinäkin elät :(
        Ymmärrän toki raivon, kun kohta onkin tilanne, että kaikki (muutkin kuin Uber) taksit hinnoittelee samalla tavalla, mutta kansa on puhunut ja kansa saa mitä tilaa.


      • rehellinenyrittäjä
        capiche kirjoitti:

        Nykyisen somen aikana Uber niminen yhtiö 2,6 kertaistaa kyytihinnat aina kun on tilausruuhkaa, kuten arkiaamuisin, ja viikonloppuöinä. Liikenneministeriön mukaan ihan laillista, kunhan kerrotaan asiakkaalle etukäteen. Somessa Uberia rakastaa kaikki muut paitsi taksit , asianomaiset rangaistukset loistaa poissaolollaan, kukaan ei kutsu petokseksi, korkeintaan helvetin huonoksi asiakaspalveluksi. Missähän kuplassa sinäkin elät :(
        Ymmärrän toki raivon, kun kohta onkin tilanne, että kaikki (muutkin kuin Uber) taksit hinnoittelee samalla tavalla, mutta kansa on puhunut ja kansa saa mitä tilaa.

        Kannattaa kokeilla Uberia, niin ei tulisi kirjoiteltua puuta heinää. On aivan eri asia muutella hintoja kysynnän ja tarjonnan mukaan, kun veloittaa oman hinnaston hinta kaksinkertaisena. Tilatessa Uberin tietää mitä se maksaa. Tilatessa taksin ei tiedä! Siinä on vissi ero.


      • JokaUberMaksaaSakkonsa
        rehellinenyrittäjä kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla Uberia, niin ei tulisi kirjoiteltua puuta heinää. On aivan eri asia muutella hintoja kysynnän ja tarjonnan mukaan, kun veloittaa oman hinnaston hinta kaksinkertaisena. Tilatessa Uberin tietää mitä se maksaa. Tilatessa taksin ei tiedä! Siinä on vissi ero.

        Aina kun uberkuski ottaa keikan, tietää kuski osallistuvansa rikolliseen toimintaan. Jokaisen uberkuskin pitäisi tietää, että he tulevat saamaan rangaistuksensa ja menettämään ansionsa lyhentämättömänä valtiolle. Ihan jokainen joutuu maksamaan. Tietäkää se.


      • No_capiche
        rehellinenyrittäjä kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla Uberia, niin ei tulisi kirjoiteltua puuta heinää. On aivan eri asia muutella hintoja kysynnän ja tarjonnan mukaan, kun veloittaa oman hinnaston hinta kaksinkertaisena. Tilatessa Uberin tietää mitä se maksaa. Tilatessa taksin ei tiedä! Siinä on vissi ero.

        Eli jos Uberin normaalihinta on vaikka 30eur ,mutta ilmoittaa ottavansa juuri nyt 60 eur kun on niin kiire aika, se on ok, mutta jos taksi ilmoittaa, että normaaliveloitus on 30, mutta "kiireajan vuoksi veloitamme kaksinkertaisena", se on aivan eri asia?


      • rehellinenyrittäjä
        No_capiche kirjoitti:

        Eli jos Uberin normaalihinta on vaikka 30eur ,mutta ilmoittaa ottavansa juuri nyt 60 eur kun on niin kiire aika, se on ok, mutta jos taksi ilmoittaa, että normaaliveloitus on 30, mutta "kiireajan vuoksi veloitamme kaksinkertaisena", se on aivan eri asia?

        Tämä hinnoittelumalli taitaa nyt olla todella vaikea ymmärtää. Hintojen vapautuessa jokainen yrittäjä hinnoittelee oman tuotteensa itse. Jos joku on niin tyhmä, ettei osaa tehdä sellaista hinnastoa, joka elää kysynnän mukaan, niin sitten ei osaa. Jos esson baarissa lukee, että kahvikuppi maksaa 2€, niin silloin se maksaa jonon pituudesta riippumatta 2€. Jos se maksaa jotakin muuta, niin silloin kyseessä ei ole rehellinen kauppias Mutta jos lentoyhtiön sivuilla on jokaiselle lennolle omat hintansa, niin silloin asiakas valitsee minkä hintaisen lennon ottaa. Tällä joustavalla hinnoittelulla on tietenkin tarkoitus lisätä myyntiä hiljaisena aikana. Ei silloin puhuta asiakkaan pettämisestä, kun kerrotaan avoimesti, että nyt hinta on korkea, kun on paljon kysyntää tai nyt hinta on matala, kun on hiljaista.

        Nykyisten taksien ongelmaksi taitaa vaan muodostus se, että nämä vanhanaikaiset tilausjärjestelmät eivät osaa todeta, koska kysyntä kasvaa. Tämä siksi, että tilaukset ottaa vastaan vielä 2010-luvulla centraali santrat. Ja he näpelöivät käsin "nykyaikaiseen maailman parhaaseen" tilausjärjestelmään osoitteen. Uber ja sen kaltaiset järjestelmät välittävät miljoonia kyytejä päivässä, eikä siellä tarvita välissä puhelinta ja ihmistä siirtämään tietoa. Silti kyyti ja kyydin tarvitsija kohtaavat.


      • capiche
        rehellinenyrittäjä kirjoitti:

        Tämä hinnoittelumalli taitaa nyt olla todella vaikea ymmärtää. Hintojen vapautuessa jokainen yrittäjä hinnoittelee oman tuotteensa itse. Jos joku on niin tyhmä, ettei osaa tehdä sellaista hinnastoa, joka elää kysynnän mukaan, niin sitten ei osaa. Jos esson baarissa lukee, että kahvikuppi maksaa 2€, niin silloin se maksaa jonon pituudesta riippumatta 2€. Jos se maksaa jotakin muuta, niin silloin kyseessä ei ole rehellinen kauppias Mutta jos lentoyhtiön sivuilla on jokaiselle lennolle omat hintansa, niin silloin asiakas valitsee minkä hintaisen lennon ottaa. Tällä joustavalla hinnoittelulla on tietenkin tarkoitus lisätä myyntiä hiljaisena aikana. Ei silloin puhuta asiakkaan pettämisestä, kun kerrotaan avoimesti, että nyt hinta on korkea, kun on paljon kysyntää tai nyt hinta on matala, kun on hiljaista.

        Nykyisten taksien ongelmaksi taitaa vaan muodostus se, että nämä vanhanaikaiset tilausjärjestelmät eivät osaa todeta, koska kysyntä kasvaa. Tämä siksi, että tilaukset ottaa vastaan vielä 2010-luvulla centraali santrat. Ja he näpelöivät käsin "nykyaikaiseen maailman parhaaseen" tilausjärjestelmään osoitteen. Uber ja sen kaltaiset järjestelmät välittävät miljoonia kyytejä päivässä, eikä siellä tarvita välissä puhelinta ja ihmistä siirtämään tietoa. Silti kyyti ja kyydin tarvitsija kohtaavat.

        Voi hyvää päivää.. Koita nyt jo viimein päästä yli siitä "hinnasto" sanasta jota käytin alkuperäisessä vastineessani. Tiedät tasan tarkkaan, että puhun juuri Uberin hinnoittelumallin leviämisestä 2018 kun sääntely poistuu. Asiakkaan pettämisestä ei ole puhunut kukaan muu kuin sinä.


      • KOMMENTS
        rehellinenyrittäjä kirjoitti:

        Tämä hinnoittelumalli taitaa nyt olla todella vaikea ymmärtää. Hintojen vapautuessa jokainen yrittäjä hinnoittelee oman tuotteensa itse. Jos joku on niin tyhmä, ettei osaa tehdä sellaista hinnastoa, joka elää kysynnän mukaan, niin sitten ei osaa. Jos esson baarissa lukee, että kahvikuppi maksaa 2€, niin silloin se maksaa jonon pituudesta riippumatta 2€. Jos se maksaa jotakin muuta, niin silloin kyseessä ei ole rehellinen kauppias Mutta jos lentoyhtiön sivuilla on jokaiselle lennolle omat hintansa, niin silloin asiakas valitsee minkä hintaisen lennon ottaa. Tällä joustavalla hinnoittelulla on tietenkin tarkoitus lisätä myyntiä hiljaisena aikana. Ei silloin puhuta asiakkaan pettämisestä, kun kerrotaan avoimesti, että nyt hinta on korkea, kun on paljon kysyntää tai nyt hinta on matala, kun on hiljaista.

        Nykyisten taksien ongelmaksi taitaa vaan muodostus se, että nämä vanhanaikaiset tilausjärjestelmät eivät osaa todeta, koska kysyntä kasvaa. Tämä siksi, että tilaukset ottaa vastaan vielä 2010-luvulla centraali santrat. Ja he näpelöivät käsin "nykyaikaiseen maailman parhaaseen" tilausjärjestelmään osoitteen. Uber ja sen kaltaiset järjestelmät välittävät miljoonia kyytejä päivässä, eikä siellä tarvita välissä puhelinta ja ihmistä siirtämään tietoa. Silti kyyti ja kyydin tarvitsija kohtaavat.

        SEN OSOITTEEN RÄPELÖI SITTEN ASIAKAS JOKA KÄNNISSÄ KIRJOITTAA VÄÄRIN.... TYHJÄ AJO


    • 0099889900

      Hinnan on oltava siedettävä. Jos taksi on liian kallis, kutsutaan naapuriapua hätiin, näin se on paljolti jo nyt. Saattaa olla, että tietyissä tilanteissa taksi saattaa saada kyydin kovemmallakin hinnalla, kuten vaput, uudetvuodet ja pikkujoulut, ehkä. Vaan aika näyttää poijjaat, aika näyttää. Paras etu on nykyisillä autoilijoilla, joilla on 100% valmis infra ( tilauskeskukset, asiakas ja korttisopimukset ja kuljettajat. ) Luuleeko joku, että ostamalla auton ja liittymällä johonkin kännysovellukseen aletaan vuolemaan kultaa? Ei taksialalla vuolla ikinä kultaa, ei ole koskaan vuoltukaan...

    • litiutruy

      Elävästä elämästä asiakkaan näkökulma: Monta kertaa kun olen pe tai la yönä tullut ulos ravintolasta hyvässä maistissa ja juuri pokattu daami kainalossa, niin olisin heti valmis maksamaan taksista himaan jonottamatta sen 2-3 kertaisen hinnan nykyiseen verrattuna...

      • no ei siitä välttämättä tarvitse 2 - 3 kertaista hintaa maksaa. Taksin voi tilata ennakkoon, eli sovittuun paikkaan sovittuun aikaan. Ennakkotilausmaksu on 7,10 €.

        Tämä palvelu tuskin pelittää missään päin Suomessa, mutta voihan sitä aina yrittää.


      • ruuhkahuippu

        Olen joskus yrittänyt tilata ennakkoon välttääkseni ruuhkat. Taksikeskus on vastannut, etteivät ota vastaan ennakkotilauksia kun on ruuhkaa. Aika moinen vitsi.


      • Ratin_takaa
        ruuhkahuippu kirjoitti:

        Olen joskus yrittänyt tilata ennakkoon välttääkseni ruuhkat. Taksikeskus on vastannut, etteivät ota vastaan ennakkotilauksia kun on ruuhkaa. Aika moinen vitsi.

        No miksi et sitten ole tilannut vaan olet vain yrittänyt?
        Taksin voi tilata ainakin Helsingissä 24/7 ennakkoon, ehtona on se että tilaus pitää tehdä vähintään tuntia ennen haluttua aikaa.
        Ja kyllä, näitä ennakoita otetaan vastaan ja myös ajetaan joka ikinen päivä, maanantai-yönäkin ajoin niitä kolme.


      • Ratin_takaa kirjoitti:

        No miksi et sitten ole tilannut vaan olet vain yrittänyt?
        Taksin voi tilata ainakin Helsingissä 24/7 ennakkoon, ehtona on se että tilaus pitää tehdä vähintään tuntia ennen haluttua aikaa.
        Ja kyllä, näitä ennakoita otetaan vastaan ja myös ajetaan joka ikinen päivä, maanantai-yönäkin ajoin niitä kolme.

        ompas erikoinen ehto se vähintään tunti. Taksa-asetuksessa puhutaan puolesta tunnista. Sitäpaitsi keskukselle nää ennakot on ihan sama kuin normi 'heti tänne taksi'. Vaikka auto olisi tilattu viikkoa ennen, niin keskus alkaa etsiä autoa vasta kymmentä vaille tilattua aikaa ja jos autoja ei ole vapaana, niin autoa ei tule, tai tulee millon tulee.

        https://www.lvm.fi/documents/20181/871326/Valtioneuvoston asetus taksiliikenteen hinnoista 2016.pdf/8bc442b8-4826-48ec-b32f-48bb9e2ebeeb

        -


      • Ratin_takaa
        Centt kirjoitti:

        ompas erikoinen ehto se vähintään tunti. Taksa-asetuksessa puhutaan puolesta tunnista. Sitäpaitsi keskukselle nää ennakot on ihan sama kuin normi 'heti tänne taksi'. Vaikka auto olisi tilattu viikkoa ennen, niin keskus alkaa etsiä autoa vasta kymmentä vaille tilattua aikaa ja jos autoja ei ole vapaana, niin autoa ei tule, tai tulee millon tulee.

        https://www.lvm.fi/documents/20181/871326/Valtioneuvoston asetus taksiliikenteen hinnoista 2016.pdf/8bc442b8-4826-48ec-b32f-48bb9e2ebeeb

        -

        Ja taas täysi tietämättömyytesi asiasta loistaa kauas.
        Ennakkotilaus pitää olla _sisällä_ järjestelmässä tuntia ennen, kuljettajille ennakkotilauksen aika tulee näkyviin alueesta riippuen 30-60 minuuttia ennen ennakon laukeamista ja ennakko jaetaan hakuketjun ensimmäiselle tilauksen ehtojen mukaiselle kuljettajalle (taas alueesta riippuen) 10-40 minuuttia ennen määräaikaa.
        Saapumatta jäänyt ennakko on todella harvinainen juttu, tapahtuu korkeintaan jonkin juhlapyhän yhteydessä kun sairaaloihin menevät ja niistä tulevat ovat samaan aikaan liikkeellä viimeisten juoppojen kanssa ja lisäksi on normaaleita lentokentälle menijöitä. Kiirettä pitää yleensä klo 04:30-07:30 välillä mutta kyllä ne kyydit on aina perille saatu. Juopot on tietty ensimmäisenä poisjätettäviä...


      • KOMMENTS
        Centt kirjoitti:

        ompas erikoinen ehto se vähintään tunti. Taksa-asetuksessa puhutaan puolesta tunnista. Sitäpaitsi keskukselle nää ennakot on ihan sama kuin normi 'heti tänne taksi'. Vaikka auto olisi tilattu viikkoa ennen, niin keskus alkaa etsiä autoa vasta kymmentä vaille tilattua aikaa ja jos autoja ei ole vapaana, niin autoa ei tule, tai tulee millon tulee.

        https://www.lvm.fi/documents/20181/871326/Valtioneuvoston asetus taksiliikenteen hinnoista 2016.pdf/8bc442b8-4826-48ec-b32f-48bb9e2ebeeb

        -

        TUNTI SEN VUOKSI ETTÄ EHDITÄÄN JÄRJESTÄÄ SE AUTO


      • te niks
        Ratin_takaa ja KOMMENTS, olette hölmöjä, jokka ei tiedä asioista yhtään mitään.


      • Ratin_takaa
        Centt kirjoitti:

        te niks
        Ratin_takaa ja KOMMENTS, olette hölmöjä, jokka ei tiedä asioista yhtään mitään.

        Muuten meni hyvin mutta ajan taksia ammatikseni eli kyllä _minä_ tiedän. Sinä et.
        Siinä se pieni ero.

        Setävainaa sanoi ettei se tarvii iso vika olla kun se on päässä. Oikeassa oli, sinä
        olet elävä todiste siitä.


    • Hintakeisari

      Kai se on kohtuullista et kohtuullisella hinnoittelulla katetaan yrityksen kulut ja saadaan kohtuullinen palkka. Jos autona 200000 lamborghini ja ajat yhden kyydin vuodessa niin on kohtuullista et kyydin hinta on 200000 plus muut kulut ja palkka

    • Johannes22

      Korjataanpa taas kerran...
      Lakiesityksen mukaan trafi ei asettaisi hintakattoa. Trafille tulisi oikeus asettaa sellainen hinta, jonka ylittyessä on hinnasta oltava nimenomaisesti sovittu, ja josta yrittäjällä olisi riitatilanteessa näyttövelvollisuus.

      Mitään maksimihintaa siis ei olisi, eikä tulisi trafin päätökselläkään.

    • PoistuvaAutoilija

      Hinnan on oltava sellainen, että selviää kaikista kuluista ja että jää sellainen yritystulo, jolla uskoo pärjäävänsä. Todellisuudessa tämän päivän Suomessa yrittäjän asema on erittäin ankea, työpäivät venyvät tooosi pitkiksi ja nälkävyötä saa kiristää. Ei kukaan pikkuyrittäjä pysty pyörittämään firmaansa alihinnoittelulla, ei ole resursseja. Joku on yrittänyt tehdä hommaansa pärjätäkseen kilpailussa alihinnoittelulla, pian on kuitenkin lappu luukulla ja yrittäjä jää kitumaan velkaisena sosiaaliluukulle. Isot firmat (näin mm. Onnibus tuolla bussipuolella) tulevat tekemään tappiolla hommiaan ison ulkomaisen emoyhtiönsä rahoilla perustamalla tänne tytäryhtiön. Hommia hoidetaan vuosikausia tappiolla ulkomaisen yhtiön rahoilla ja pelataan kilpailijat pihalle. Katsotaanpa, käykö Suomessa näin? Ei tämä kovin ruusuiselta näytä nyt pienyrittäjän kannalta, isoilla yhtiöillä riittää resursseja satoihin autoihin, ongelma lienee suurin siinä, mistä löytää kuskit noihin autoihin ja mitä palkkaa kuskeilleen pystyy maksamaan? Tässä näitä juttuja "tuplahinnoista", jalat maahan ja järki käteen....

    • Bernukka

      Soita Annelle ja kysy.

    • Kyytikiito

      Taksiala on siitä erityinenmuihin aloihin verrattuna että, taksi ei voi myydä asiakkailleen varastoon kyydityksiä.
      Muilla aloilla, parturi, juna, laiva, putkimies, nuohooja, yms. antavat asiakkaille ajan jolloin saa palvelua.
      Jos taksi saisi ja voisi anta aikoja seuraavan päivän kuljetukset aikataulutetettuina asiakkaiden mukaan, ja tällä saatais "päivä täyteen" ja kassa kohdilleen.
      Mutta tämä ei ole mahdollista, niin hinta on ja pysyy yritykselle katteena.
      Valtioneuvoston määräämä hintakattona.
      Kun liikennekaaren myötä määräsääntely ja hintasääntely poistuu, tulee hinnat taksialalla nousemaan.Piste...

      • sdfgb

        Tulee joko hinnat nousemaan, tai palvelu huononemaan mutta sehän on sitten asiakkaiden kädessä, että mitä halutaan.
        Toki kollektiivitaksilla ja aikataulutetulla noudolla kuka vaan (?) voi tuottaa kuljetuksen halvemmalla mutta eroaako se enää bussikyydistä paljoakaan.


      • heh
        Ennakkoon tilatut kyydit pilaa taksikuskin päivän. Vaikka niitä olisikin koko päivälle sopivin välein, niin se kyyti kun ei ole siitä taksikuskista kiinni, vaan siitä asiakkaasta, joka ihan helposti voi myöhästyä tai kupata jossain puoli tuntia ylimääräistä heti aamusta. Sen jälkeen olet myöhässä koko päivän ja saat päällesi pelkkää vittuilua.

        Tyypillinen tapaus on sellainen, että on vaikka yksi ennakkotilaus. Sitä ennen saat kyydin, jonka arvelet kerkiäväsi hyvin ennen sovittua kyytiä. Mutta sitten asiakas muuttaakin suunnitelmiaan. Pitääkin käydä vaikka apteekissa. No siellähän saa jonottaa jo pelkästään sen puolituntia ja taksikuskilla tuskan hiki valuu.


      • UropOletTodellakin
        Centt kirjoitti:

        heh
        Ennakkoon tilatut kyydit pilaa taksikuskin päivän. Vaikka niitä olisikin koko päivälle sopivin välein, niin se kyyti kun ei ole siitä taksikuskista kiinni, vaan siitä asiakkaasta, joka ihan helposti voi myöhästyä tai kupata jossain puoli tuntia ylimääräistä heti aamusta. Sen jälkeen olet myöhässä koko päivän ja saat päällesi pelkkää vittuilua.

        Tyypillinen tapaus on sellainen, että on vaikka yksi ennakkotilaus. Sitä ennen saat kyydin, jonka arvelet kerkiäväsi hyvin ennen sovittua kyytiä. Mutta sitten asiakas muuttaakin suunnitelmiaan. Pitääkin käydä vaikka apteekissa. No siellähän saa jonottaa jo pelkästään sen puolituntia ja taksikuskilla tuskan hiki valuu.

        Varsinainen asiantuntija..... voitko lopettaa kun et tiedä selvästi asiasta yhtään mitään.


      • UropOletTodellakin kirjoitti:

        Varsinainen asiantuntija..... voitko lopettaa kun et tiedä selvästi asiasta yhtään mitään.

        sinä taas et osaa muuta kuin aukoa päätäsi asioista joista et tiedä hevonvitunpersettä.


      • UrpoOletTodellakin
        Centt kirjoitti:

        sinä taas et osaa muuta kuin aukoa päätäsi asioista joista et tiedä hevonvitunpersettä.

        Joo en. Olenhan ajanut taksia vasta 26 vuotta. Kiva että löytyy asiantuntija. Kiitos siitä.


      • UrpoOletTodellakin kirjoitti:

        Joo en. Olenhan ajanut taksia vasta 26 vuotta. Kiva että löytyy asiantuntija. Kiitos siitä.

        vittu sinä mitään ole ajanut. Korkeintaan pyörätuolia. Tommoset paskapäät kun vielä tunkee vapautuksen jälkeen taksariksi, niin kukaan ei enää tilaa taksia mistään hinnasta.


      • Heh_Urpo
        Centt kirjoitti:

        heh
        Ennakkoon tilatut kyydit pilaa taksikuskin päivän. Vaikka niitä olisikin koko päivälle sopivin välein, niin se kyyti kun ei ole siitä taksikuskista kiinni, vaan siitä asiakkaasta, joka ihan helposti voi myöhästyä tai kupata jossain puoli tuntia ylimääräistä heti aamusta. Sen jälkeen olet myöhässä koko päivän ja saat päällesi pelkkää vittuilua.

        Tyypillinen tapaus on sellainen, että on vaikka yksi ennakkotilaus. Sitä ennen saat kyydin, jonka arvelet kerkiäväsi hyvin ennen sovittua kyytiä. Mutta sitten asiakas muuttaakin suunnitelmiaan. Pitääkin käydä vaikka apteekissa. No siellähän saa jonottaa jo pelkästään sen puolituntia ja taksikuskilla tuskan hiki valuu.

        Se on just noin, Mulla oli eilen ennakkotilaus klo 8:15, ja millon tulee asiakas . 11:40. Käski vielä ottamaan mittarista odotusajan pois, joten sain kyydistä 22 euroo. Seuraava ennakkotilaus oli klo 14, ja siinäkin (voi ei) asiakas myöhästyi ja tuli vasta 17:00 autoon. On tää kovaa hommaaa tää taksiyrittäjän arki.


      • Ratin_takaa
        Heh_Urpo kirjoitti:

        Se on just noin, Mulla oli eilen ennakkotilaus klo 8:15, ja millon tulee asiakas . 11:40. Käski vielä ottamaan mittarista odotusajan pois, joten sain kyydistä 22 euroo. Seuraava ennakkotilaus oli klo 14, ja siinäkin (voi ei) asiakas myöhästyi ja tuli vasta 17:00 autoon. On tää kovaa hommaaa tää taksiyrittäjän arki.

        ... ja sitten sä heräsit. Voi vittu mitä skeidaa viitsit tänne lähettää.
        Oikeasti kuskit venaa 10 minuuttia ennakon ajan ylitse, sitten soitetaan asiakkaalle ja kysytään tilannetta. Jos ei vastaa niin ilmoitus keskukselle ja ei kun seuraavaa keikkaa hakemaan. Kukaan hullu ala varttia pitempään venaamaan.


      • OletHuonoIhminen
        Centt kirjoitti:

        vittu sinä mitään ole ajanut. Korkeintaan pyörätuolia. Tommoset paskapäät kun vielä tunkee vapautuksen jälkeen taksariksi, niin kukaan ei enää tilaa taksia mistään hinnasta.

        Olet huono ihminen. Sen taisitkin jo tietää.


    • malkku

      Hinnat voivat laskea.Veronkierrolla ja palkoilla kikkailulla.Sehän on nyttenkin isojen firmojen toimintamalli.

      • Ybdug

        A2 illassahan Sarasvuo jo sanoikin oleellisen, koskien lakien ja muitten sääntöjen noudattamista. "On helpompi pyytää anteeksi jälkeenpäin kuin pyytää lupaa".


    • malkku

      Ei siis taksialalla.

    • Kyytikiito

      Tämän päivän 14 tunnin taksamittaritaksa 0.83€/km. sis alv 10%.
      Paljonko ajattelitte että tuosta on mahkua pudottaa?

    • Kyytikiito

      Liikennekaaren ja Annen toivomus ei käytännössä mene aivan putkeen.
      Toivomus hintojen alenemisesta on toiveajattelua.
      Liikennekaaressa asiakas ostaa yhdellä litteralla muka matkan kotoa määränpäähän, tämä tulee maksamaan eri toimijoiden laskuttaessa jotain jota ei kannata kenenkään ostaa.
      Yhden litteran ominaisuus on jo keksitty täysin ilman liikennekaarta, sitä kutsutaan PANKKIKORTIKSI...

      • köluhvkjhf

        Miten te s..tanan itämaantietäjät pystytte etukäteen sanomaan mitä tulee hinnoille koonaisuudessaan tapahtumaan.Sen verran voin yleisesti sanoa että yleensä terve kilpailu laskee hintoja.Miksei se koskisi myös taksialaa?


      • köluhvkjhf kirjoitti:

        Miten te s..tanan itämaantietäjät pystytte etukäteen sanomaan mitä tulee hinnoille koonaisuudessaan tapahtumaan.Sen verran voin yleisesti sanoa että yleensä terve kilpailu laskee hintoja.Miksei se koskisi myös taksialaa?

        tolpilla taksit alkaa kilpailuttaa jonossa seisovia känniääliöitä. Eniten maksava otetaan kyytiin siihen ensimmäiseen taksiin. Köyhät odottakoot 2 tuntia tai kävelkööt.


      • lkhhiiuö
        Centt kirjoitti:

        tolpilla taksit alkaa kilpailuttaa jonossa seisovia känniääliöitä. Eniten maksava otetaan kyytiin siihen ensimmäiseen taksiin. Köyhät odottakoot 2 tuntia tai kävelkööt.

        Ei voi kun ihmetellä tuota järjenjuksua


      • sdfölfisn
        köluhvkjhf kirjoitti:

        Miten te s..tanan itämaantietäjät pystytte etukäteen sanomaan mitä tulee hinnoille koonaisuudessaan tapahtumaan.Sen verran voin yleisesti sanoa että yleensä terve kilpailu laskee hintoja.Miksei se koskisi myös taksialaa?

        "Sen verran voin yleisesti sanoa että yleensä terve kilpailu laskee hintoja."
        Sen verran minä voin ylesesti sanoa,että kun hintasäännöstely puretaan joltain alalta, niin todennäköisesti hinnat nousevat markkinoitten määrittelemälle tasolle


      • patsaatkaatuu

        Kilpailua voidaan käydä monella eri tasoilla.hinta,laatu,joustavuus,luotettavuus,kanta-asiakkuus,eettisyys,referenssit,yms.Sori nämä voi olla taksikuskeille vähän vaikeita asioita ymmärtää.Neuvoisin nyt kuitenkin miettimään näitä ennenkuin on paskat lopullisesti housussa.


      • lkhhiiuö kirjoitti:

        Ei voi kun ihmetellä tuota järjenjuksua

        no kyllä minä ainakin olen päivän päätteeksi ajanut taksijonon viereen ja huutanut ikkunasta, että onko suuntaan X lähtijöitä? Lievän pulinan jälkeen sieltä on tullut auto täyteen asiakkaita ja ihan hyvä kyyti. Laiturille jääneet lähinnä naureskelleet, että noinhan tää homma kuulus mennä, että kaikki pääsis kotiin kohtuu ajassa ja halvalla(!)OK


      • Ratin_takaa
        Centt kirjoitti:

        tolpilla taksit alkaa kilpailuttaa jonossa seisovia känniääliöitä. Eniten maksava otetaan kyytiin siihen ensimmäiseen taksiin. Köyhät odottakoot 2 tuntia tai kävelkööt.

        Eli sulle tulee jatkossa olemaan vaikeaa... Köyhä ja tyhmä ja aina jonon viimeisenä.


    • 2AutonIsäntä

      Siis mitä tämä käytännössä tarkoittaa tämä Valtioneuvoston määrittelemän taksan poisto. Se tarkoittaa sitä että jokainen taksiyrittäjä laittaa itse sen kilometrihinnan/tuntiveloituksen jolla auto sitten liikkuu ja . Inva/paarilisät samoin, yrittäjä itse määrittelee hintansa.
      Samoin yrittäjä itse määrää milloin kalusto on liikenteessä, käytännössä tämä tarkoittaa sitä että jos haluat jossain hieman syrjemmässä päivystävän taksin palveluita niin Antero Vartiaa lainatakseni "Euroja lyödään pöytään niin paljon että se taksi löytyy", se lähtöraha ole ei 9€ ja siihen sitten joku 1-taksan 1,57€/km päälle.
      Se lähtöraha voi olla 50€ ja 3 €/km tai odotat bussia joka tulee aamulla ja .
      Tästä voi sitten valittaa Trafiin jos asiakkaan mielestä hinnoittelu on liian kallis... no paljonkohan sitä pitää Trafin virkasyöttähenkilölle maksaa siitä että suostuu lähtemään yöllä aikaan X kulejttamaan tuntematonta henkilöa paikasta A paikkaan B.... vissiin ei lähde 9€:llä...

      Nääh. olkoot, sittenpähän näettä miten kävi taksille 1.7.2018... nyt jatkan Bondin kattomista kun ei ole muutakaan tekemistä tämän ilmaisen päivystämisen kanssa....

      Heippa vaan....

      • 2AutonIsäntä

        " se lähtöraha ole ei 9€ ja siihen sitten joku 1-taksan 1,57€/km päälle. "

        Ei niin, se on esim 1,5€/km ja MINIMIVELOITUS vaikka 7€


    • Assep

      Voittajia ovat ne jotka nostavat hintoja reippaasti jo heti kättelyssä.

    • Anonyymi

      Kuinkas kävikään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe