Ei tarvitse olla kuin hieman märkää niin takarengas heittää kaiken märän paskan ketjuun ja heti tuntuu polkiessa että nyt on ketju paskanen. Myös vaihteet alkavat välittömästi pätkimään ja vaihtaa vaihdetta yhtäkkiä polkiessa ylämäkeä, tämä on muuten "hieno" tunne kun nousee satulalta polkemaan ja yhtäkkiä vaihde vaihtuu, kyllä siinä kirosanat lentelevät ja hyvä ettei pyörä lennä metikköön.
käytän öljyä https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=teflon ultimate
Vaihteet sekaisin sateella
26
1669
Vastaukset
- pohditaanpa
Pelkkä kuraveden roiskuminen ketjuille ei aiheuta vaihteen vaihtumista. Mikähän vaihteisto tässä on kyseessä?
- pyöräilijä.-
Shimano 18 vaihdetta.
Aina märällä alkaa vaihteet pätkimään, vaihtaminen hidastuu ja vaihtaa viiveellä. Ketju alkaa rahisemaan
Kysyin asiasta myös asiantuntijalta, ei osannut sanoa. - miten_on
Ketjuvaihteisen fillarin rattaiden kastuessa ketjun ja rattaiden välinen kitka pienenee, josta voi seurata se että ketju ei märkänä pysy kunnolla rattaiden hampaiden "pohjalla". Tämän huomaa siitä että voimansiirto ei toimi sadekelillä yhtä pehmeästi kuin kuivalla kelillä varsinkin jos ketjut ja rattaat ovat jo jonkin verran kuluneet. Tällaisen havainnon olen tehnyt ketjuvaihteisista fillareista. Samaten jos ketju ja rattaat ovat jo loppuunajetut mahdollinen kelin märkyys lisänä, tapahtuu suuremmalla voimalla ponnistettaessa(esim. ylämäessä) sitä että ketju hyppää takarattaalla yhden pykälän, mutta ei kuitenkaan siirry rattaalta toiselle. Tien pinnasta nousee märällä kelillä renkaiden nostamana veden lisäksi myös hiekkaa, joka sekin voi olla ongelmaksi ketjuvaihteiston toiminnalle. Välitys voi vaihtua omia aikojaan vain jos takavaihdin liikkuu sivusuunnassa, siis lähinnä oikealle eli pienempiä rattaita kohti. Ennen oli ketjuvaihteisissa fillareissa pelkkä kitkaruuvi vaihdevivussa yksin pitämässä tiettyä käytössä olevaa välitystä päällä ja omia aikojaan käytössä löystyessään se saattoi itsestään päästää vaijeria taaksepäin, jolloin takavaihdin hyppäsi pykälän oikealle eli suuremman välityksen suuntaan. Nykyäänhän näissä ulkovaihteissä on pykälät, joten vaijerin ei pitäisi päästä itsestään liikkumaan.
- pyöräilijä.-
ketju on 2kk vanha mutta rattaat yli vuoden
- Pomppukeppi
Vanhat, huonot ja kuluneet vaihteet, ei siinä sen kummempaa syytä tarvita.
Pyörässä pitäisi säännöllisesti vahtaa takapakan ja ketjun lisäksi myös eturatas ja vaihtajan rissat (eli ne pienet rattaat joiden kautta ketju kulkee vaihtajassa).
Minkä tahansa muun osan kuluminen kuluttaa myös ketjua nopeasti.
Lisäksi vanhat ja halvat vaihtajat toimivat usein huonosti eivätkä pysy säädöissä jolloin pienikin muutos olosuhteissa voi saada aikaan kuvailemiasi oireita.- pyöräilijä.-
pyörä on 2v vanha, säännöllisesti huollettu liikkeessä
- Pomppukeppi
Se ei silti tarkoita että siinä ei voisi olla ongelmia tai osat huonoja. Varsinkin halvimmat takapakat, ketjut ja vaihtajat eivät kestä kovin hyvin yhtään vaativampia oloja joita Suomessa on usein. Myös vaihteiden säädöt pysyvät halvoissa vaihteissa huonosti säädöissä jolloin ongelmia tulee paljon helpommin, kuten sinulla näyttää olevan.
Hyvät osat kestävät todella märässä ja kuraisessa maastokäytössäkin hyvin joten kyse ei ole siitä etteikö ketjuvaihteita saisi toimimaan luotettavasti myös märkinä ja likaisina. Omakin pyörä on välillä maastolenkillä niin kurainen että ei oikein edes alkuperäinen väri näy alta mutta silti kaikki toimii loistavasti. Vasta todella ihan näkyvästi loppuu ajetut rattaat ovat aiheuttaneet todellisia ongelmia.
- miten_on
Ketjuvaihdesysteemissä on tässä kommenttiketjussa kuvailtujen kaltaiset omat riesansa ja napavaihteistossa taas on toisenlaiset riesat ja huonot piirteensä. Itse ajelen nykyään pääasiassa vaihteettomilla, toisessa jalkajarru, toisessa ei sitäkään vaan pelkkä vapaaratas retkipyörän modifioidussa takanavassa. Välityksen voi aina muuttaa sopivan keveäksi jolloin sillä pärjää erilaisissa tilanteissa, vaikkakaan yksi ja sama välitys ei ole optimaalinen kaikissa tilanteissa. Ketju ja rataspakka pitäisi lisäksi myös aina vaihtaa samanaikaisesti. Kaksien ketjujen käyttäminen vuorotellen yhden ja saman pakan kanssa myös pidentää pakan käyttöikää. Kannattaisi myös miettiä ketjun suojaamista jotenkin, ainakin paikoitellen niistä kohdista missä se on mahdollista. Jos fillarissa on lokasuojat, niin ainakin etulokasuojaan voi ja kannattaa kiinnittää roiskeläppä, jollaisen voi itsekin tehdä haluamansa laisena rullatavarana myytävästä kumista (esim. 2-3mm paksua).
- miten_on
Merkkipakat ja -ketjut ovat aina olleet aika hinnakkaita. Onneksi ainakin Biltemasta saa Shimanon kasettipakkoja ja ketjuja noin 10€ hintaan, pakat pari euroa päälle kympin ja ketjut vähän alle sen.
- Pomppukeppi
No ongelmahan ovatkin juuri nuo halvat kympin osat kun niiden kestävyys ja luotettavuus ei ole kauhean hyvä kun laitetaan sekaan vettä ja kuraa. Joku syy siihen on että toinen pakka maksaa kympin ja toinen satasen. Ja se syy ovat kalliimmat, paremmat ja kestävämmät materiaalit.
Toki tavallisella pyöräilijällä tulee usein halvemmasi vaihtaa se kympin pakka kerran vuodessa uuteen mutta se pitää silloin hyväksyä välttämättömäksi pahaksi halvasta hinnasta eikä ihmetellä että miksi ei toimi pidempään. - miten_on
Kyse on Shimanon HG-sarjan osista!!! Ei siis mitään halpakurasta. Biltema pystyy myymään Myös merkkivaraosia halvemmalla kuin monet vain fillareiden myyntiin keskittyneet liikkeet. Kaikki fillarien varaosat eivät Biltemassakaan tosin ole merkkitavaraa. Nyt euroaikana ei sitäpaitsi taida edes löytyä satasen hintaisia pakkoja? Tai jos löytyy, niin moniko sellaisiin haluaa investoida? Siinä ei taitaisi enää saada järkevää vastinetta rahalle.
- www2
miten_on kirjoitti:
Kyse on Shimanon HG-sarjan osista!!! Ei siis mitään halpakurasta. Biltema pystyy myymään Myös merkkivaraosia halvemmalla kuin monet vain fillareiden myyntiin keskittyneet liikkeet. Kaikki fillarien varaosat eivät Biltemassakaan tosin ole merkkitavaraa. Nyt euroaikana ei sitäpaitsi taida edes löytyä satasen hintaisia pakkoja? Tai jos löytyy, niin moniko sellaisiin haluaa investoida? Siinä ei taitaisi enää saada järkevää vastinetta rahalle.
Pakkoja löytyy reilusta kympistä useisiin satasiin. Niitä useamman satasen pakkoja hankitaan kun harrastus alkaa niitä vaatimaan. Shimano HG on sellaista peruskamaa.
- Pomppukeppi
miten_on kirjoitti:
Kyse on Shimanon HG-sarjan osista!!! Ei siis mitään halpakurasta. Biltema pystyy myymään Myös merkkivaraosia halvemmalla kuin monet vain fillareiden myyntiin keskittyneet liikkeet. Kaikki fillarien varaosat eivät Biltemassakaan tosin ole merkkitavaraa. Nyt euroaikana ei sitäpaitsi taida edes löytyä satasen hintaisia pakkoja? Tai jos löytyy, niin moniko sellaisiin haluaa investoida? Siinä ei taitaisi enää saada järkevää vastinetta rahalle.
"Kyse on Shimanon HG-sarjan osista!!! Ei siis mitään halpakurasta. "
Shimanon halvat osasarjat ovet silti edelleen halpoja ja kestävyys sen mukainen. Tätä ei muuta se että joku muu tekee vielä heikompaa. - miten_on
Käsittääkseni Shimanon HG-sarjan varaosat ei ole sieltä halvimmasta päästä, vaikka Biltema pystyykin myymään niitä edulliseen hintaan.
- miten_on
www2 kirjoitti:
Pakkoja löytyy reilusta kympistä useisiin satasiin. Niitä useamman satasen pakkoja hankitaan kun harrastus alkaa niitä vaatimaan. Shimano HG on sellaista peruskamaa.
Tässä täytyy huomioida se että Biltema pystyy myymään halvemmalla kuin moni muu liike. Siksi keskitason pakkojakin (kuten Shimano HG) saa sieltä halpaan hintaan, josta ei pidä heti vetää sitä johtopäätöstä että kyse täytyy olla huonosta pakasta, koska sen hinta on niin halpa.
- miten_on
www2 kirjoitti:
Pakkoja löytyy reilusta kympistä useisiin satasiin. Niitä useamman satasen pakkoja hankitaan kun harrastus alkaa niitä vaatimaan. Shimano HG on sellaista peruskamaa.
Useamman satasen, pelkästä pakasta..? Nyt puhutaan sentään euroista eikä mummonmarkoista. En ole seuraillut kaikkein kalliimpien pakkojen hintoja, joten en voi väittää asiassa mitään, mutta vähän ihmettelen kuitenkin.
- www2
miten_on kirjoitti:
Useamman satasen, pelkästä pakasta..? Nyt puhutaan sentään euroista eikä mummonmarkoista. En ole seuraillut kaikkein kalliimpien pakkojen hintoja, joten en voi väittää asiassa mitään, mutta vähän ihmettelen kuitenkin.
Juu, kyllä ne tosi hyvät maksaa satasia. Niinhän se menee kaikessa välineurheilussa. Toiselle tonnin fillari on kallis kun toinen taas maksaa viisikin tonnia.
- www2
miten_on kirjoitti:
Tässä täytyy huomioida se että Biltema pystyy myymään halvemmalla kuin moni muu liike. Siksi keskitason pakkojakin (kuten Shimano HG) saa sieltä halpaan hintaan, josta ei pidä heti vetää sitä johtopäätöstä että kyse täytyy olla huonosta pakasta, koska sen hinta on niin halpa.
Motonetistä saa myös noita shimpan peruspakkoja suht edukkaasti.
- PaskimmatVehkeet
Onkohan ne edes Shimanon Sorat? Varmaan on just niin halvat kun vaan voidaan Kiinassa halvalla tehdä. Osat niin laadutonta, että pitäisi vain aurinkokeleillä ajella.
- Nexave
Oot mitään tietämätön palikka....
- PaskimmatVehkeet
Nexave kirjoitti:
Oot mitään tietämätön palikka....
No jotkut paskavaihteethan on kyseessä, jos ne tohon tyyliin temppuilee. Aika tietämätön palikka saa olla, jos niitä jotenkin hyvinä vaihteina pitää. Mieti nyt vähän, palikka!
- pyöräilijä.-
PaskimmatVehkeet kirjoitti:
No jotkut paskavaihteethan on kyseessä, jos ne tohon tyyliin temppuilee. Aika tietämätön palikka saa olla, jos niitä jotenkin hyvinä vaihteina pitää. Mieti nyt vähän, palikka!
Kyseessä on Shimano Alivio
- www2
pyöräilijä.- kirjoitti:
Kyseessä on Shimano Alivio
Tsekkaa vaijerin kuorien kunto. Rikkinäiset kuoret aiheuttavat kaikenlaista ongelmaa.
Lisäksi varmista vielä sen vaijerin kireys. Alivio ei ole mikään huippuosa mutta ei huonoinkaan. Olen aliviolla ajellut rännässä ja pakkasessa ja ongelmia ei ole ollut.
Katsoisin tosiaan läpi koko linjan vivulta vaihtajalle menevätkö vaijerin kuoret oikeassa linjassa ja ovatko ne ehjät. - pyöräilijä.-
www2 kirjoitti:
Tsekkaa vaijerin kuorien kunto. Rikkinäiset kuoret aiheuttavat kaikenlaista ongelmaa.
Lisäksi varmista vielä sen vaijerin kireys. Alivio ei ole mikään huippuosa mutta ei huonoinkaan. Olen aliviolla ajellut rännässä ja pakkasessa ja ongelmia ei ole ollut.
Katsoisin tosiaan läpi koko linjan vivulta vaihtajalle menevätkö vaijerin kuoret oikeassa linjassa ja ovatko ne ehjät.Pyörä oli juuri pari viikkoa sitten huollossa.
- www2
pyöräilijä.- kirjoitti:
Pyörä oli juuri pari viikkoa sitten huollossa.
Ne eivät välttämättä kaikkea huomaa siellä huollossa. Jos vaihteet ei pysy paikallaan niin silloinhan siellä jokin mättää.
- Pomppukeppi
www2 kirjoitti:
Ne eivät välttämättä kaikkea huomaa siellä huollossa. Jos vaihteet ei pysy paikallaan niin silloinhan siellä jokin mättää.
Kyllä. Normaali hyvin toimiva ja huollettu ratasvaihteisto ei toimi niin että se hyppii märällä. Jossain on vikaa vaikka aloittaja ei tahdo sitä jostain syystä uskoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1531646Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671606Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä681330En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311302- 441154
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102925Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60754Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42697Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke156685