Vanhojen tapausten kaltainen näky nykyaikana

Möttös-Koski

Lapsena ja nuorena kuulin vanhemmiltani, isovanhemmiltani ja muiltakin saman kylän ihmisiltä muutaman samantapaisen "kummitusjutun".

Esimerkiksi erään isännän palatessa iltahämärissä hevosella metsätöistä kotiin hän huomasi edessään tienvierellä jalankulkijan kulkevan samaan suuntaan. Ajatuksena oli ottaa kulkija kyytiin mutta hänpä kulkikin sellaista vauhtia että löntystelevä hevonen ei häntä saavuttanut.
Isäntä oli hoputtanut hevoseen lisää vauhtia mutta kulkija oli säilyttänyt etumatkan. Lopulta hän piiskasi hevosen täyteen laukkaan mutta silti kulkija pysyi saavuttamattomissa kunnes erään talon risteyksen kohdalla hävisi näkyvistä. Viikon kuluttua talosta jonka risteyksen luona kulkija katosi kuoli emäntä.

Muitakin saman tapaisia oli ja muutamissa loppukaneettina tapahtui jotain vastaavaa tai tarinaa pohjustettiin jollain aiemmin paikalla sattuneella kauheudella. Eräs sijoittui myöhempään aikaan, 60-luvulle ja siinä moottoripyörä ei saavuttanut hahmoa joka sitten ison kiven luona katosi. Legendan mukaan ison kiven juurelle olisi haudattu avioliiton ulkopuolella tehty, surmattu pienokainen.

Itselleni sattui pari-kolme viikkoa sitten samantyyppinen tapaus.

Olin naisystäväni luona yökylässä torstaita vasten yöllä. Joskus kahden-kolmen välillä heräsin kipuun; alaselkä oli taas alkanut vaivaamaan ja särkylääkkeet olivat kotona. Koska tiesin loppuyön menevän sängyssä pyörimiseksi ilman lääkkeitä totesin parhaaksi saman tien lähteä kotiin sillä muuten kumpikaan emme saisi nukuttua ja aamulla alkaisi työpäivä.

Niinpä pukeuduin nopeasti ja lähdin polkupyörällä kilometrin päässä sijaitsevaa kotiani kohti. Päätin oikasista hiukan lyhempää reittiä pienen metsikön läpi kulkevaa hiekkatietä/polkupyörätietä. Vaikka oli pimeää ja reittiä metsikön läpi ei ollut valaistu niin silmäni olivat niin tottuneet hämärään etten kaivanut taskulamppua povestani vaan uskoin pystyväni ajelemaan turvallisesti tutuhkoa reittiä. Varsinkin kun oli yöaika ja muuta liikennettä tuskin olisi.

Metsikköön tultuani huomasin kuitenkin olevan luulemaani pimeämpää. Pätkä oli kuitenkin lyhyt ja sentään erotin tienkohdan suurin piirtein. Samassa kuitenkin hiukan hätkähdin sillä edessäni tien oikeassa reunassa seisoi tai käveli tumma hahmo, mielestäni joko lapsi/nuori tai pienehkö aikuinen. Hahmo oli noin viiden - kymmenen metrin päässä. Olisi sittenkin pitänyt sytyttää lamppu! Väistin hiukan vasempaan reunaan päin mutta hahmopa säilytti etumatkansa!

Hetken aikaa kylmä karsi ruumistani kun muistin lapsuuteni tarinat. En hiljentanyt nopeutta vaan poljin eteenpäin ehkä aavistuksen normaalia pyöräilyvauhtia hitaammin. Aivoni kävivät kierroksilla. Kaikki tapahtui nopeasti. Seurasin katseella tiiviisti oikeaa reunaa kulkevaa hahmoa polkien itse vasenta reunaa eteenpäin. Askelien ääntä ei kuulunut ja sillä nopeudella jalan liikkuva ihminen ei kyllä varmasti liikkuisi äänettömästi. Sen täytyisi kuulua siltä etäisyydeltä pyörän renkaiden rahinan läpikin. Koetin muistella oliko tiessä raiteet jotka näyttäisivät tummemmilta tai reunustiko tietä puskikko joka aiheuttaisi näyn.

Pian aloin tulla risteävälle, katuvalojen valaisemalle pyörätielle ja hahmo katosi valaistuksen parantuessa. Mietin asiaa vielä loppumatkan ja kotonakin ja minusta tuntui että olin selvittänyt lapsuuteni kummitusjutut.
äsymyksen ja valaistus- ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta syntyvä harha.

Myöhemmin kun kuljin samaa reittiä päiväsaikaan yritin tarkkailla maastoa ja keksiä mikä oli saanut näyn aikaan. Raiteita tiessä ei ollut, olipahan suhteellisen tasainen kovahko hiekkatie juuri ja juuri erottuvine pyöränjälkineen. Puskia tien varrella ei ollut mutta horsmikkoa aivan tien laitamilla kylläkin. Eli erittäin vaikeaa on päivänvalossa arvioida mikä oli edesauttanut näyn syntymistä.

Pitänee ajella taas joku kerta yöllä ja kun näky ilmestyy niin pysähtyä ja merkitä paikka jotenkin ja palata sitten katselemaan uudestaan päivänvalolla.
Kaikissa niissä oltiin tulossa väsyneenä raskaista töistä tai tansseista kotiin iltahämärissä tai myöhään yöllä. Itse olin menossa kotiin keskellä yötä puolinukuksissa. tarinoissa hahmo kulki edellä tien reunaa eikä sitä voinut saavuttaa nopeudesta huolimatta. Samoin oli tässä tapauksessa. Tarinoissa minkäänlaista ääntä ei kuulunut. Hiljainen oli tämäkin kulkija. Kyseessä oli mitä ilmeisimmin v

8

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Möttös-Koski

      Jaahas, osa viimeisestä lauseesta näyttää lipsahtaneen keskelle tekstiä editointivaiheessa. Eli: Kyseessä oli mitä ilmeisimmin väsymyksen ja valaistus- ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta syntyvä harha.

    • Möttös-Koski

      Perhana! Tekstin lopussahan olikin isompi virhe. Eli loppu kuuluu siis kokonaisuudessaan näin:

      Pian aloin tulla risteävälle, katuvalojen valaisemalle pyörätielle ja hahmo katosi valaistuksen parantuessa. Mietin asiaa vielä loppumatkan ja kotonakin ja minusta tuntui että olin selvittänyt lapsuuteni kummitusjutut.

      Kaikissa niissä oltiin tulossa väsyneenä raskaista töistä tai tansseista kotiin iltahämärissä tai myöhään yöllä. Itse olin menossa kotiin keskellä yötä puolinukuksissa. Tarinoissa hahmo kulki edellä tien reunaa eikä sitä voinut saavuttaa nopeudesta huolimatta. Samoin oli tässä tapauksessa. Tarinoissa minkäänlaista ääntä ei kuulunut. Hiljainen oli tämäkin kulkija. Kyseessä oli mitä ilmeisimmin väsymyksen ja valaistus- ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta syntyvä harha.

      Myöhemmin kun kuljin samaa reittiä päiväsaikaan yritin tarkkailla maastoa ja keksiä mikä oli saanut näyn aikaan. Raiteita tiessä ei ollut, olipahan suhteellisen tasainen kovahko hiekkatie juuri ja juuri erottuvine pyöränjälkineen. Puskia tien varrella ei ollut mutta horsmikkoa aivan tien laitamilla kylläkin. Eli erittäin vaikeaa on päivänvalossa arvioida mikä oli edesauttanut näyn syntymistä.

      Pitänee ajella taas joku kerta yöllä ja kun näky ilmestyy niin pysähtyä ja merkitä paikka jotenkin ja palata sitten katselemaan uudestaan päivänvalolla.

      • Lystikäsmatti

        Sairasta uskoa kummitustarinat!


      • Möttös-Koski
        Lystikäsmatti kirjoitti:

        Sairasta uskoa kummitustarinat!

        Mitä osaa ketomuksesta et ymmärtänyt? Viimeksi olen uskonut kummitusjuttuja pikku nassikkana. Suhtaudun kaikkeen varauksella ja epäillen kunnes toisin todistetaan. Olen siis agnostikko, koskien yhtä hyvin kummitustarinoita, uskontoja kuin tiedettäkin.


    • tykkäsinlukea

      Tää oli hyvä aloitus palstan tasoon nähden. Lisää näitä, totta eli ei. Kiitos.

      • Möttös-Koski

        Kyllä tapahtumat, tai siis oikeastaan havaintoni, "totta" ovat. Eri asia sitten ovatko ne optinen harha jota väsymyksen vaikutus aivojen signaali/kohinasuhteeseen buustasi tai jotain muuta. Veikkaan harhaa.


    • twilightzone

      Se oli varjomies jonkun toisen sängyn alta.

    • Möttös-Koski

      Olen entistä vakuuttuneempi että löysin tässä selityksen useimmille samankaltaisille kummitustarinoille :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe