Ratikalle KYLLÄ

Ratikkarallia

Asiantuntijoiden laskelmat osoittavat vahvasti sen, että ratikka on Tampereelle erittäin kannattava investointi.

Vastassa on joukko asiantuntemattomuutta ja mutuilua.

Eipä ole vaikea valita kumman kannalla itse on, eli asiantuntijoiden vai maallikkojen :-)

40

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjutta

      Ehdoton jees ratikalle! En kyllä ymmärrä ketä sitä käyttää, koska kaikilla on oma auto käytössä.

    • tirskhih

      Minkähän alan "asiantuntijoita" nämä laskelmien tekijät ovat oikein olleet? Tuskin ainakaan veronmaksajien keskusliiton.

      Vahvasti epäilen että kyseessä ovat samat "ammattilaiset", jotka ovat olleet konsultoimassa Länsimetro-hanketta...

      • Niin on ja samat urakoitsijat,kuin rantatunnelissa ja ratikassa,siellä on käynyt Bernerin juttusilla mission saaneet pormestarit Tampereelta kilvan pyytämässä hankkeille valtion apua ja lisärahaa. Jyrki Katainen sanoi Tampereella käydessää puhumassa,että eu:ssa näin pieni käpykylä ei tarvitse ratikkaa,ei tämä ole miljoonakaupunki ja Tallinnassakin jo kaksi ratikkalinjaa on purettu,kun ratikka on aataminaikainen,kun ei ollut autoja ja kuljettiin hevosilla,joustamaton ja palvelee vain pientä ryhmää. Nyt valmistetaan Vammalassa sähköbusseja,ne on joustavia,hiljaisia ja kymmenen kertaa halvempia,kuin ratikka,eikä tarvitse koko kaupunkia ja katuja korjata,kaivaa ja tukkia liikennettä vuosiksi,ei uusia siltoja ja reittiä voi vaihtaa vaikka joka tunti. Mutta siirräppäs ratikkareittiä,se on ja pysyy samassa paikassa.


    • tuttua.juttua

      Asetelma on sama kuin tunnelin kohdalla: mitä enemmän tietoa, sitä enemmän kannattaa hanketta.

      En ymmärrä vastustajien logiikkaa. Heidän mielestään laskelmat on tehty väärin, mutta he eivät osaa kertoa, mitkä virheet on tehty ja miten laskelmat olisi oikeasti pitänyt tehdä. He tietävät, että on tapahtunut lahjontaa, mutta eivät tuo todisteita julki. He tietävät, että mitään ei oikeasti ole suunniteltu, mutta ovat vihaisia koska suunnitteluun on käytetty paljon rahaa. Ja kun heiltä kysyy lisätietoja, niin toisin kuin normaalit ihmiset, jotka ilahtuvat tuollaisessa tilanteessa ja antavat mitä lisätietoja, he suuttuvat ja usein yrittävät kömpelösti loukata kysyjää, ja jättävät vastaamatta.

      Keskusteluissa on lukuisia esimerkkejä tästä. Eiköhän tähänkin viestiin tulee useampi asian vahvistava vastaus.

      • Toinen_tulokulma

        En ymmärrä sokeasti ratikkaa puolustavien logiikkaa. Heidän mielestään laskelmat on tehty oikein, mutta se jää loppujen lopuksi uskon varaan. He tietävät, että on tapahtunut lobbausta, mutta eivät suostu myöntämään sitä. He tietävät, että jo miljoonia on käytetty esisuunnitteluun, vaikka mitään ei ole vielä edes päätetty. Ja kun heidän väritettyjä suunnitelmiaan arvostelee, he suuttuvat ja usein yrittävät kömpelösti loukata kirjoittajaa.


      • tuttua.juttua
        Toinen_tulokulma kirjoitti:

        En ymmärrä sokeasti ratikkaa puolustavien logiikkaa. Heidän mielestään laskelmat on tehty oikein, mutta se jää loppujen lopuksi uskon varaan. He tietävät, että on tapahtunut lobbausta, mutta eivät suostu myöntämään sitä. He tietävät, että jo miljoonia on käytetty esisuunnitteluun, vaikka mitään ei ole vielä edes päätetty. Ja kun heidän väritettyjä suunnitelmiaan arvostelee, he suuttuvat ja usein yrittävät kömpelösti loukata kirjoittajaa.

        Kiitos!

        Sinä et ilmeisesti tiedä, millä tavoin kyseisenlaiset laskelmat tehdään. Niiden väärentäminen ja vääristely onnistuu vain, jos jokainen toteuttavan sekä tarkastavan portaan jäsen on juonessa mukana, ja vääristelty tulos on myöhemmin helppo osoittaa vääräksi. Väärinkäytöksistä ei ole minkäänlaista näyttöä ratikan laskelmien kohdalla, joten on ilmiselvää, mihin sitä sokeaa uskoa oikein tarvitaan. Lobbauksesta luen mielelläni lisää: kuka, missä, miten, millä tavoin ja minkälaisin seurauksin? Esisuunnittelu on täysin välttämätön vaihe missä tahansa hankkeessa; se kun tuottaa tiedon, jonka pohjalta päätös toteutuksesta tehdään - tai siis tehdään jos se tehdään tiedon, eikä populistisen hölmöilyn tai typerän muutosvastarinnan pohjalta. Et kai ole sitä mieltä, että ratikan kokoisen hankkeen perustana tulisi käyttää jotain muuta kuin tietoa?

        Väritetyistä suunnitelmista, niiden arvostelusta ja niiden seurauksena tapahtuvista suuttumisista ja loukkauksista luen mielelläni esimerkkejä.


      • arvailun.varassa

        Väestöennustetta veivaamalla saadaan haluttu lopputulos. Ei yhtään sen ihmeellisempää


      • niin.taidat.olla
        arvailun.varassa kirjoitti:

        Väestöennustetta veivaamalla saadaan haluttu lopputulos. Ei yhtään sen ihmeellisempää

        Onko muuten väestöennusteissa tapahtunut jokin iso muutos sen jälkeen kun ratikkaa alettiin suunnitella?


      • ennustele.mitä.haluat
        niin.taidat.olla kirjoitti:

        Onko muuten väestöennusteissa tapahtunut jokin iso muutos sen jälkeen kun ratikkaa alettiin suunnitella?

        Mitä lukuisista erilaisista ennusteista tarkoitat? Realistisin on työpaikkaennusteisiin perustuva väestöennuste. Käytetään sitä. Se on laskusuunnassa


      • hermostuuko.setä.mitäh
        tuttua.juttua kirjoitti:

        Kiitos!

        Sinä et ilmeisesti tiedä, millä tavoin kyseisenlaiset laskelmat tehdään. Niiden väärentäminen ja vääristely onnistuu vain, jos jokainen toteuttavan sekä tarkastavan portaan jäsen on juonessa mukana, ja vääristelty tulos on myöhemmin helppo osoittaa vääräksi. Väärinkäytöksistä ei ole minkäänlaista näyttöä ratikan laskelmien kohdalla, joten on ilmiselvää, mihin sitä sokeaa uskoa oikein tarvitaan. Lobbauksesta luen mielelläni lisää: kuka, missä, miten, millä tavoin ja minkälaisin seurauksin? Esisuunnittelu on täysin välttämätön vaihe missä tahansa hankkeessa; se kun tuottaa tiedon, jonka pohjalta päätös toteutuksesta tehdään - tai siis tehdään jos se tehdään tiedon, eikä populistisen hölmöilyn tai typerän muutosvastarinnan pohjalta. Et kai ole sitä mieltä, että ratikan kokoisen hankkeen perustana tulisi käyttää jotain muuta kuin tietoa?

        Väritetyistä suunnitelmista, niiden arvostelusta ja niiden seurauksena tapahtuvista suuttumisista ja loukkauksista luen mielelläni esimerkkejä.

        Tuttua.juttua: Laskelmissa käytetyt luvut eivät ole tietoa, vaan arvioita, arvauksia ja ennusteita. Ratikkaa lobatessa käytetään niitä väritettyjä ennusteita. Näin se vaan on, vaikka siltä näyttääkin.


      • tuttua.juttua
        hermostuuko.setä.mitäh kirjoitti:

        Tuttua.juttua: Laskelmissa käytetyt luvut eivät ole tietoa, vaan arvioita, arvauksia ja ennusteita. Ratikkaa lobatessa käytetään niitä väritettyjä ennusteita. Näin se vaan on, vaikka siltä näyttääkin.

        Esitit juuri väitteen. Esitätkö sille perusteetkin?


      • kkhhkvh

        Hervanta keskusta välille tarvitaan ratikka NYT HETI. Samoin lentävänniemi keskusta väli on kaaoksessa ruuhka-aikana...


    • ratikallaTuhlaa

      "Asiantuntijoiden laskelmat osoittavat vahvasti sen, että ratikka on Tampereelle erittäin kannattava investointi."

      Ratikasta hyötyvät bisnestahot ovat noiden laskelmien takana.

      Ei pitä rakentaa veronmaksajien rahoilla mitään tappioratikkaa.

    • aikuisuutta_tarvitaan

      En minä ainakaan sokeasti näihin asiantuntijoihin luota. Nyt on jo nähty kuinka kustannuksiin tulee yht'äkkiä noin 40 miljoonaa euroa lisää. Ja samalla vielä huomataan, että osa hyödyistäkin on jäänyt laskematta. Hyöty/kustannussuhteeksi saadaan pyöristettynä 1,9, jonka kuitenkin kaupungin johto asiaa lobatessaan muuttaa muotoon: ratikkaeuro tulee kahtena takaisin. Myöhemmin, kun tästä yli-innokkuudesta huomautetaan, muutetaan lobbaus muotoon: lähes kaksinkertaisena.
      Minusta olisi parempi kehittää kaupunkia nykyistä kumipyöräsysteemiä kehittämällä. Se toimii myös sähköllä, eikä ajojohtoja vaijereineen tarvita. Se mahdollistaa joustavuutensa vuoksi kaupungin tasaisemman kehittämisen. Se olisi myös huokeampi ja trendikkäämpi (muotoilukin seuraisi paremmin aikaansa). Ja kahden systeemin sijaan säilyisi yksi ja yhtenäinen kumipyöräjärjestelmä. Vältettäisiin turhaa hyppyyttämistä vaunusta toiseen.

    • järkee.peliin

      Maallikot sitä ratikkaa käyttää. Jokainen voi kuvitella, mitä se vaikuttaa omiin kulkemisiin. "Herrat taulukoistaan laskee, että sun ei voi olla nälkä".

      Missään laskelmissa ei näy syöttöliikenteen kustannuksia.

      • kulut_sumussa

        Kummolakin kiinnitti huomiota siihen, että esitetyistä ratikkakustannuksista täytyy puuttua isoja kimpaleita.


      • tietoa.on
        kulut_sumussa kirjoitti:

        Kummolakin kiinnitti huomiota siihen, että esitetyistä ratikkakustannuksista täytyy puuttua isoja kimpaleita.

        Kyllähän Kale laskea osaa. Sitä ei tarvitse epäillä


    • hjiuouik
    • onhan.meitä

      Investointilaskelmissa ei ole otettu huomioon vaihtopysäkkien kustannuksia. Että sellaisia asiantuntijoita

      • EiRa.tikkaa

        On hämmästyttävän paljon asioita, mitä ei ole ratikan kustannuksissa. Ne on tahallaan laitettu kaupungin muihin rakentamiskustannuksiin että ratikka saadaan näyttämään halvemmalta.


      • nähty.on
        EiRa.tikkaa kirjoitti:

        On hämmästyttävän paljon asioita, mitä ei ole ratikan kustannuksissa. Ne on tahallaan laitettu kaupungin muihin rakentamiskustannuksiin että ratikka saadaan näyttämään halvemmalta.

        Työn edetessä tulee vastaan tehtävää, joka olisi järkevää hoitaa samalla. Tarvitaan lisää rahaa..


      • yuugklkjhö
        nähty.on kirjoitti:

        Työn edetessä tulee vastaan tehtävää, joka olisi järkevää hoitaa samalla. Tarvitaan lisää rahaa..

        ----Tarvitaan lisää rahaa.. --

        se on yks miköon varma


    • Kehittyvätampere

      Nyt kun saadaan ratikka ja keskusareenahanke käyntiin, niin Tampereestakin voi tulla kehittyvä kasvukeskus jossa on hyvä olla ja elää.

      Ainakaan itse en halua asua taantuvassa ja kuihtuvassa kaupungissa, koska kuihtuvuus tarkoittaa aina myös peruspalveluista tinkimistä joka näkyy meille kaikille asukkaille.

      • huhhahhej

        Kuihtuuhan se kaupunki, jos kassa on tyhjä. Milläs niitä palveluita järjestät, kun kaupunki on konkan partaalla.


      • juytujg

        Kuudes perättäinen vuosi. Tänä vuonna 45 milj. enemmän kuin tuloja


    • Viiiii

      Rakennusliikkeet saavat ajettua läpi vaikka kuinka älyttömiä hankkeita Tampereella. Lobbarit ovat pesiytyneet päättäjien lähipiiriin. Äänestäjille jää tässä demokratiassa vain maksumiehen osa.

    • hommia.tarttis

      Vaikeata kuvitella ratikan ja areenan vetävän Tampereelle haluttuja asukkaita. Työpaikat vetäisivät. Niitä ei ole näköpiirissäkään

      • juupelisiis

        Ratikka 4000 euroa per veronmaksaja
        Ratikan ensimmäinen vaihe maksanee 450 miljoonaa euroa. Reilua sataatuhatta tampereella veros maksavaa kohden se on sitten noin 4000 euroa / lärvi.
        Tällä rahalla saa palvelua alle 15% tamperelaisita.
        Onko hanke joku tyhmyyden huipentuma vai pelleilyä?


      • taikapiiri

        "Vaikeata kuvitella ratikan ja areenan vetävän Tampereelle haluttuja asukkaita. Työpaikat vetäisivät. Niitä ei ole näköpiirissäkään "

        Keskustan tyhjenemisen myötä vähenevät keskustan työpaikat. Teollisuus loikkaa työpaikkoineen mieluusti kaupungin rajan yli, halvemmille tonteille. Ja pienempään verotukseen. Tapahtuu koko ajan ja kiihtyy. Koska yrittäjien joukoissa kyllä ymmärretään, millaiseen verotasoon kaupungin nykyinen rahapolitiikka johtaa. Ainoa työllisyyttä hetkellisesti kohentava toimi kaupungilta on jokin ratikkaprojeksin tyyppinen tapaus. Mutta miten onkin, että se työllisyysvaikutus toteutuu uudestaan ja uudestaan SAMOJEN YRITYSTEN KAUTTA. Samat pikkupiirin rakennus.- ja maanrakennusalan ryynärit saavat kaupungin kassaedun.


    • Ratikalla
      • ei_tehoa

        Vanha vitsi


      • ei_aivopesty

        Näin on. Tuolla ylempänä ketjussa on parempia vaihtoehtoja kuin ratikka.


    • Duutöraihgt

      Ratikalle ei ole vaihtoehtoa. Epämääräisiä heittoja ihmebusseihin kyllä löytyy. Todellinen vaihtoehto tuodaan kustannuksineen esiin.

      • kepulointiratikka

        Ratikka on konkurssihanke. Harvojen rikastuttamiseksi pykätty.


      • Todistetaakka

        Mikä puuttuu. .


      • ktrgfssw
        Todistetaakka kirjoitti:

        Mikä puuttuu. .

        Helvetisti rahaa puuttuu. Pitääkö sekin todistaa? Todista itte edes jotakin


    • Ne_Luvut

      Se on jo selvää, että mikään puoli miljardia ei raitiotien toteuttamiseen riitä. Mutta jos lasketaan sen pohjalta väitettä, että raitiotie tuo jokaista euroa kohti kaksi takaisin.

      Että kaupungin kassaan saataisiin mokomankin hökötyksen avulla puoli miljardia, niin se on utopiaa. Jos joku tulee sanomaan aivan aikuisten tosissaan, että kaupunki saa kassaansa koko miljardin, eli eurosta kaksi euroa, niin semmoinen heppu lasareettiin ja letkuihin äkkiä.

      Ja jos se vähin, eli sijoitettu pääoma, tulisi takaisin. Eli puoli miljardia puolella miljardilla. Silti olisi vasta se tilanne, että on käsissä tappiota tuottava ratikka.

    • Ratikka-tarvitaan

      On nuo tyhmien ratikkavastustajien kirjoittelut säälittäviä. Olisi TODELLA surulista jos tyhmien enemmistö saisi aikaan koko Tampereen kehityksen ja houkuttelevuuden kannalta erittäin tärkeän ratikkahankkeen kaatumisen.

      On hämmentävän positiivista, että Vasemmistoliitto on yhtenä rintamana ratikan puolesta. Tässä kohtaa syvä kumarrus jopa hieman yllättävälle Vasemmintoliiton linjalle.

      • sieltä.voima

        Tyhmien enemmistö on tämän kaupungin rakentanut


      • en_osta

        Näkee, että ideologia paistaa tuonkin kirjoittajan tekstistä (nicki "Ratikka-tarvitaan"). Vastustajat haukutaan tyhmiksi, vaikka nimenomaan heillä on säilynyt realistinen ajattelu, kun taas ratikan puolestapuhujat höpöttävät vain kaikenlaista mantraa, jolla uskotellaan miljardihankkeen tarpeellisuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4238
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2090
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      132
      995
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      238
      992
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe