Autovero uusiksi

AntsuAutomies

Nyt ollaankin menossa aika villiin suuntaan. Berneri kaiketi haluaisi ja on tuomassa auton verotukseen samanlaista mallia kuin puhlinyhtiöden puhepaketeissa. Polttoaineeseen- ja autoon/autoiluun liittyvien verojen sijaan tuodaan pakettihinnoittelu, joka sisältää perusmaksun ja x km ajoa. Mikähän mahtaa olla se pienin km-paketti, jotta se vastaisi edes sinnepäin ajettavia kilomerejä? Entä saako enemmän ajavat vastaavasti alennusta?

Itse ihmettelen kovasti, miksi tehdä hommasta näin kovasti monimutkaista himmeliä mahdollisine seurantajärjestelmineen ym. Yksinkertaisin ja 2. reiluin tapa olisi luopua kaikista epämääräisistä maksuista ja verottaa ainoastaan polttoainetta. Tällöin vero määräytyisi puhtaasti kulutuksen mukaan ja myös ulkomaille rekisteröidyistä autoista maksettaisiin veroa.

24

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ulkosuomalainenno1

      Miksi ulkomaille rekisteröidyistä autoista pitäisi maksaa veroja Suomeen?

      • VastausLöytyyVasemmalta

        Ajaessaan suomessa kuluttavat suomen tiestöä samalla tavalla kuin suomessa rekisteröidyt.


      • halpa2euro

        Mina laita eesti rekisteriin mun mopedi!


    • jonytonperkele

      Perkele kun poliitikot ovat täysin arkielämästä irtautuneita niin sitten pilvipäissään tuollaisia utopioita kehittelevät tärkeämpien asioiden korjaamisen sijaan!!!!

    • nykymallihuono

      Avasit hyvän aiheen. Asiahan ei ole niin yksinkertainen kuin luulisi.
      Nimittän Saksa aikoo kieltä bensiini- ja dieselautojen myynnin 2030, Norja jo viisi vuotta aikaisemmin 2025

      Suomessa keskustellaan varmasti hetkenpäästä ihan samasta asiasta. Mistä valtio ottaa rahat jos jatketaan nykymallilla? Nyt sähköautojen veroa on sovittu laskettavan aina 2019 vuoteen asti ja silloin se on enää 2,7%. Normaali bensa- ja dieselkäyttöisissä henkilöautoissa se vero perustuu co-päästöihin ja on keskimäärin 15-30%.

      Hallituksen pitää katsoa tulevissa päätöksissään tulevaisuueen. Nykymalli jossain kohtaa ajaa siihen pisteeseen, että autoilusta tulevat verorahat vähenevät rajusti. Autoilu on jo nyt valtiolle yksi suurimmista rahan tuojista joten sitä ei oikein voi korvata. Tarvitaan uusi verotusmalli.

      Ei sähköautoilukaan ole ihan ongelmatonta;

      Ensiksikin se on hiton kallista. Uusi Tesla maksaa alkaen 100 000€, normaali kuluttajalla ei ole varaa sellaiseen kuin 20 vuotta käytettynä. Tästä syystä nykyinen veromalli suosii ennenkaikkea rikkaita.

      Toinen ongelma on sähkönkulutuksen kasvu sähköautoilun myötä. Mistä otetaan lisääntyvä sähköntarve? Investoidaanko lisää ydinvoimaan ja hiilivoimaan? Hauskaa tässä on myös se, että omakotitaloissa suora sähkölämmitys lähentelee nykypäivän suomessa rikosta, mutta autoilussa se on suurin ekoteko:)

      • Aikanza_Kutakin

        "Toinen ongelma on sähkönkulutuksen kasvu sähköautoilun myötä. Mistä otetaan lisääntyvä sähköntarve? Investoidaanko lisää ydinvoimaan ja hiilivoimaan? "

        Sähköautojen hinnat tulevat luonnostaan kohtuullistumaan ajan kanssa.

        Ensimmäinen sähköauton ongelma on sen valtaisan luokan saastepommi-akut.

        Sitten globaalilla tasolla on ongelmana noiden saaste-pommi-akkujen lataus saaste-energialähateillä, jossa ydinvoima taasen on yksi ihmiskunnan suurista idiotismeista pelkän alati kasvavan kulutushysterian alttarille, jolle kansantaloudetkin suurelta osalta perustuvat.

        Sähköauto ja todellinen ekologisuus ovat kaksi eri asiaa, mutta toivottavasti aidon ekologisia vaihtoehtoa pian innovoidaan.


    • Keep-It-Simple-Simple

      Tässä on jo alunperin kaivettu ns. sudenkuoppa jota edelleen vain syvennetään painottamalla verotuuiseen ajoneuvoveroon, joka ei perustu kuin ainoastaan siihen mitä paperissa lukee, ei siis ajoneuvon arvoon tai todellisiin päästöihin ja tieverkon kulutukseen/käyttöön jne. Vuotuinen ajoneuvovero on ja oli susi jo syntyessään ja tämän tyyppisistä veroista pitää päästä eroon.

      Edelleen ja jatkossakin olisi helppo verottaa nimenomaan käyttöä. Polttomoottoriautot maksaisivat veron polttoaineen yhteydessä kuten nytkin (ei muuta veroa) ja tulevat sähköautot ajettuihin kilometreihin perustuvan kulutuksen mukaan (ei muuta veroa). Nyt olisi vielä hyvää aikaa miettiä ja toteuttaa tulevaa mittaustapaa ja sovittaa se vanhan järjestelmän kylkeen. Sitten kun sähköautot ovat jo liikenteessä, se on jo paljon vaikeampaa.

    • Jobbari-Jouni
      • minä.en.oo.huviukko

        Ja muille viherpiipertäjille:
        https://www.youtube.com/watch?v=Nv3n34NIsy0&feature=youtu.be&t=1m52s

        Minäkin sanon jotta haista vittu, nuin paskantärkee akka, muutamasta co2 grammasta! Sen muunto hapeksi puiden ja kasvillisuuden toimesta ei ole mikään ongelma. Mene akka vaikka ahlmanintielle istuttamaan puita jos hiilidioksidi on mielestäsi joku ongelma perkele!


      • Totuuskomissio

        Kyllähän se hiilidioksidin valtava ylituotanto kaikkea polttamalla on jo todellinen ongelma! Aikaansaamamme huono kehitys ruokkii jo itseään ja näkyy erityisesti arktisten alueiden jääpeitteen häviämisenä.

        Missä jää ja lumi heijasti liikaa auringon lämpöä avaruuteen, siellä paljastuneet maaalueet ottavat lämpöä vastaan ja nostavat maapallon lämpötilaa.

        Mutta autoihin. Mielestäni nyt kuuluisi siivota vanhimmat ja saastuttavimmat ajopelit pois käryämästä rankoin vero-ja poistotoimin, niitä tuodaan koko ajan lisää paljon ajettuina Suomeen ja näkyvät tankkaavan noita paljonkin Venäjän tankeilta!

        Samalla uudempien ja vähemmän ilmaa pilaavien autojen "käyttöveroa" on nostettu vuodesta toiseen roimasti. Tässä ei ole mitään järkeä niin kauan kun noita vanhoja saastuttavia jenkki-ja Saksan romuja jne. saa "uittaa" Suomeen jokapäiväiseen liikenteeseen.

        Sähköautoiluun siirtyminen tietää lisää ydinvoimaa ja riskit ja vaaralliset ongelmajätteet sen myötä tuplaantuu, ei ole siis oikeasti sekään mikään hyvä vaihtoehto.


      • JotainJärkeä

        "Suomeen ja näkyvät tankkaavan noita paljonkin Venäjän tankeilta!"

        Heh! Sillä on luokkaa hyttysenpiston kokoinen merkitys koko suomen verokertymässä ja jos se kovasti häiritsee varmaan senkin ehkäisemiseen löytyisi konstit. Kyllä ainoa oikea ja reiluin tapa on verottaa polttoaineen käytön mukaan.

        Eihän se auto mitään saastuta jos sillä ei ajeta ja kohta se ei tuota edes verotuloja jos vuosimaksut nousee älyttömiksi, joita ne on jo nyt. Polttoaineen hinnoissa oleva vero vaikkapa tuplaksi, niin kyllä vähenee saastuttaminen. Näin simppeliä se on.


      • minä.en.oo.huviukko
        Totuuskomissio kirjoitti:

        Kyllähän se hiilidioksidin valtava ylituotanto kaikkea polttamalla on jo todellinen ongelma! Aikaansaamamme huono kehitys ruokkii jo itseään ja näkyy erityisesti arktisten alueiden jääpeitteen häviämisenä.

        Missä jää ja lumi heijasti liikaa auringon lämpöä avaruuteen, siellä paljastuneet maaalueet ottavat lämpöä vastaan ja nostavat maapallon lämpötilaa.

        Mutta autoihin. Mielestäni nyt kuuluisi siivota vanhimmat ja saastuttavimmat ajopelit pois käryämästä rankoin vero-ja poistotoimin, niitä tuodaan koko ajan lisää paljon ajettuina Suomeen ja näkyvät tankkaavan noita paljonkin Venäjän tankeilta!

        Samalla uudempien ja vähemmän ilmaa pilaavien autojen "käyttöveroa" on nostettu vuodesta toiseen roimasti. Tässä ei ole mitään järkeä niin kauan kun noita vanhoja saastuttavia jenkki-ja Saksan romuja jne. saa "uittaa" Suomeen jokapäiväiseen liikenteeseen.

        Sähköautoiluun siirtyminen tietää lisää ydinvoimaa ja riskit ja vaaralliset ongelmajätteet sen myötä tuplaantuu, ei ole siis oikeasti sekään mikään hyvä vaihtoehto.

        Mene istuttamaan niitä puita vitun ituhippi!


      • Aikanza_Kutakin
        Totuuskomissio kirjoitti:

        Kyllähän se hiilidioksidin valtava ylituotanto kaikkea polttamalla on jo todellinen ongelma! Aikaansaamamme huono kehitys ruokkii jo itseään ja näkyy erityisesti arktisten alueiden jääpeitteen häviämisenä.

        Missä jää ja lumi heijasti liikaa auringon lämpöä avaruuteen, siellä paljastuneet maaalueet ottavat lämpöä vastaan ja nostavat maapallon lämpötilaa.

        Mutta autoihin. Mielestäni nyt kuuluisi siivota vanhimmat ja saastuttavimmat ajopelit pois käryämästä rankoin vero-ja poistotoimin, niitä tuodaan koko ajan lisää paljon ajettuina Suomeen ja näkyvät tankkaavan noita paljonkin Venäjän tankeilta!

        Samalla uudempien ja vähemmän ilmaa pilaavien autojen "käyttöveroa" on nostettu vuodesta toiseen roimasti. Tässä ei ole mitään järkeä niin kauan kun noita vanhoja saastuttavia jenkki-ja Saksan romuja jne. saa "uittaa" Suomeen jokapäiväiseen liikenteeseen.

        Sähköautoiluun siirtyminen tietää lisää ydinvoimaa ja riskit ja vaaralliset ongelmajätteet sen myötä tuplaantuu, ei ole siis oikeasti sekään mikään hyvä vaihtoehto.

        "Mutta autoihin. Mielestäni nyt kuuluisi siivota vanhimmat ja saastuttavimmat ajopelit pois käryämästä rankoin vero-ja poistotoimin, niitä tuodaan koko ajan lisää paljon ajettuina Suomeen ja näkyvät tankkaavan noita paljonkin Venäjän tankeilta!"

        Oleellisin kysymys ihna kohtuullisuuden ja objektiivisyydenkin nimissä.

        1) Montako prosenttia Suomen henkilöautokannasta on Euro-6 normin mukaisia?

        2) Montako prosenttia Suomen henkilöautokannasta on Euro-5 normin mukaisia?

        3) Montako prosenttia Suomen henkilöautokannasta on Euro-5 normia vanhempia?

        Vaikkapa Ranskasa jossa mm. dieseautoja on nyttemmin alettu demonisoimaan, niin yli 15-vuotta vanhat autoto edustavat van 3% ajosuoritteesta.

        Euro-6 luokan dieselit ovat aik alailla tasoissa bensa-autojen kanssa hukkaspäästöjen osalta ja Co2-päästöissä muistaakseni noin 25% puhtaampia.

        Hieman perspektiiviä

        Autoilun aiheuttamat ilmansaasteet edustavat "vain" noin 30% kokonaisilmansaasteista ja tuostakin vain noin 30% tulee pakoputkesta ja loput jarruista ja renkaista.

        Kuitenkin poliitikot ja media ovat poikkeuselleisen hiljaisia tuosta valtaosasta 70%:n ilmansaasteiden aiheuttajia. Mikä saa vaikenemaan tuosta 70%?

        Miksi minusta vaikuttaa, että tämänkin asian suhteen mediassa ja politiikassa edetään kohtuuttomalla (fanaattis-) selektiivisyydella ja myopisuudella.

        Ei niin etteikö autoja tulisi kehittää puhtaammiksi, ilman muuta, mutta ei pseudo-vaihtoehdoin ja poliittisin pakoin pseudo-ratkaisuin massat pakottaen.


      • Aikanza_Kutakin
        Aikanza_Kutakin kirjoitti:

        "Mutta autoihin. Mielestäni nyt kuuluisi siivota vanhimmat ja saastuttavimmat ajopelit pois käryämästä rankoin vero-ja poistotoimin, niitä tuodaan koko ajan lisää paljon ajettuina Suomeen ja näkyvät tankkaavan noita paljonkin Venäjän tankeilta!"

        Oleellisin kysymys ihna kohtuullisuuden ja objektiivisyydenkin nimissä.

        1) Montako prosenttia Suomen henkilöautokannasta on Euro-6 normin mukaisia?

        2) Montako prosenttia Suomen henkilöautokannasta on Euro-5 normin mukaisia?

        3) Montako prosenttia Suomen henkilöautokannasta on Euro-5 normia vanhempia?

        Vaikkapa Ranskasa jossa mm. dieseautoja on nyttemmin alettu demonisoimaan, niin yli 15-vuotta vanhat autoto edustavat van 3% ajosuoritteesta.

        Euro-6 luokan dieselit ovat aik alailla tasoissa bensa-autojen kanssa hukkaspäästöjen osalta ja Co2-päästöissä muistaakseni noin 25% puhtaampia.

        Hieman perspektiiviä

        Autoilun aiheuttamat ilmansaasteet edustavat "vain" noin 30% kokonaisilmansaasteista ja tuostakin vain noin 30% tulee pakoputkesta ja loput jarruista ja renkaista.

        Kuitenkin poliitikot ja media ovat poikkeuselleisen hiljaisia tuosta valtaosasta 70%:n ilmansaasteiden aiheuttajia. Mikä saa vaikenemaan tuosta 70%?

        Miksi minusta vaikuttaa, että tämänkin asian suhteen mediassa ja politiikassa edetään kohtuuttomalla (fanaattis-) selektiivisyydella ja myopisuudella.

        Ei niin etteikö autoja tulisi kehittää puhtaammiksi, ilman muuta, mutta ei pseudo-vaihtoehdoin ja poliittisin pakoin pseudo-ratkaisuin massat pakottaen.

        Lisäys.

        Teollisuuden päästöt

        Miksi kautta maailman kaikenkarvaista random-roinaa ja hyödyllistäkin materiaalia tuottavan teollisuuden valtaisiin saastepäästöihin ei puututa vastaavalla innolla, kiihkolla, energialla, ajalla ja suurella mediaseksikkyydellä?

        ?


    • Sontiaismolottaja

      Ruotsista mallia vaan kuinka homma tehdään. Tähän vielä päälle nastarengasvero teiden kuluttamisesta niin hyvä tulee. Käytöstä ja kuluttamisesta maksu, ei omistamisesta.

    • KohtaExAutoMies

      "– Ne eivät ole tietullityyppisiä, vaan ajatus on samantyyppinen kun liittyy kännykällä verkonkäyttäjäksi. Ei ole ajatusta, että maksu perustuisi tienkäyttöön vaan siihen, millaisia palveluita käyttää tai mahdollisesti näiden yhdistelmään."

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001933358.html

      Huom! Eli tienkäytöstä ei tulla verottamaan käyttömäärän mukaan, toisin sanoen ajettuja kilometrejä eli todellisia päästöjä ei jatkossa huomioida vaan maksetaan veroa "palveluista"??? Hmmm, mistä palveluista??? Kyllä tässä taitaa käydä niin, että perusmaksut nousee roimasti ajoit tai et. Politiikka on kyllä siitä vänkää, että puhutaan mitä puhutaan, kuten kuluttamisen verotuksesta ja tehdään sitten joku tasamaksupohjainen systeemi huomioimatta maksukykyä tai edes verotuksen kohdetta.

      • 34534534

        Meillä on jo hyvin hyvin progressiivinen verotus ynnä anti-prgoressiiviset öitiys/isyys-rahat ynnä työttömyyskorvaus. Tarkoittaa jos tienaat hyvin maksat rutkasti enemmän veroa kuin sinun olis kohtuullista ja jos jäät työttämäksi tai äitiys/isyysvapaalle et saa ansiosidonnaista korvausta. Nuo ovat ansiosidonaisia vain pienipalkkaisille muille ne korvaukset ei ole juuri isompia vaikka veroja onkin maksanut tolkuttomasti enemmän.
        Tämän päälle, vielä sakot on ansiosidonnaisia. Miks ihmeessä pitäisi vielä liikkumisen hinta pitäisi olla palkkaan sidottua? Tulisi ihan mieleen vanha neuvostoliitto. Tämä olisi puhdasta kommunismia.
        Jopa koummunistisessa Kiinassa asiat ei ole yhtä sosialistisia kuin Suomessa.
        Täällä tärkeintä on että kellään ei ole mitään, ei vaikka kuinka tekisit töitä. On parempi elää ja käyttää toisten rahoja kuiten vihervasemmisto on aina tehnyt.


      • KohtaExAutoMies

        "Meillä on jo hyvin hyvin progressiivinen verotus"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Progressiivinen_vero: "Progressiivisen tuloveron osuus kaikista Suomessa kannetuista veroista on laskenut jyrkästi viimeisten vuosikymmenten aikana ja on enää vajaa viidennes"

        Kun nyt puhutaan auton ja autoilun verotuksesta, otetaan esimerkiksi vertailuun kaksi veronmaksajaa a ja b.

        a tienaa kuussa 20 000 € ja b tienaa 2000 €. a omistaa uuden 10 x kalliimman auton ja ajaa kilometrejä 10 x sen mitä b. Jos jatkossa maksettaisiin autoilusta ainoastaan verojen sijasta jokin "asiakasmaksu" joka perustuu pääosin co2 -päästöihin (ei todelliseen määrään vaan siihen mitä lukee r-otteessa), a maksaisi autoilustaan veroa kutakuinkin saman euromäärän kuin b. Jos taas verotetaan kulutusta (kuten nykyään halutaan poliittisissa puheissa painottaa), a maksaisi veroa noin 10 x mitä b.

        Jos mennään tasamaksujen suuntaan, on se monella tapaa epäoikeudenmukaista.

        Puhtaassa tasamaksussa esim. 2000 €/v, veron suhteellinen määrä olisi tolkuton sekä kulutuksen että maksukyvyn suhteen. Prosenteissa tuloihin nähden a:n vero olisi noin 0,8% ja b:n vero noin 8%.

        Suomessa on edelleen ansiotuloveroissa on lievä progressio (osinkotuloissa muistaakseni yksi porrastus), mutta kun lasketaan kaikki tulot ja maksetut verot yhteen ja muutetaan se prosenteiksi kokonaistuloista, verojen suhteellinen osuus tuloista onkin useammassa tapauksessa hyvätuloisen osalla pienempi. Lisääntyvä kulutukseen perustuva verotus on jollain tavalla perusteltavissa, joskin se ajaa pienituloisempia enenevässä määrin tukiluukuille mikä on taas moraalisesti ja eettisesti kyseenalaista. Tasamaksut ovat mielestäni käsittämättömiä, koska yhtäältä verotuksen pitäisi perustua maksukykyyn. Autoilussa on mielestäni jo nyt liikaa veroluonteisia tasamaksuja.


    • skjfkldfklsdkflsdjl

      Jos tuo tulee voimaan, tapahtuu seuraavaa:
      - joukkoirtisanoutuminen pienipalkkaisista töistä
      - valtava määrä käytettyjä myymättömiä autoja
      - valtava määrä vähänkään syrjemmässä sijaitsevia myymättömiä asuntoja
      - liikkuminen lakkaa lähes kokonaan joten verotulot jäävät saamatta, liikennepakettitoimijat joutuvat konkurssiin heti alkuunsa ja koko suomi romahtaa siinä samalla kehitysmaaksi.
      - konkurssiaalto niittää loputkin firmat lakoon tästä maasta.
      - itsemurhat, rikollisuus ja brutaali eloonjäämistaistelu räjähtää käsiin ja jälki on rumaa.

      Eli mitään hyvää ei tule seuraamaan tuosta burgerin keksinnöstä!

      • Sontiaismolottaja

        Näinkö Ruotsissa kävi veronpoiston yhteydessä?


    • Aikanza_Kutakin

      Onhan tuon hankkeen sisältö vielä lopputulemaltaan ja vaikutuksiltaan hieman sumuinen.

      *

      "KL: Hallitus aikoo lakkauttaa autoveron – kilometrikorvaukset pois"

      "Kauppalehden mukaan auto- ja ja ajoneuvoverojen tilalle on tulossa autoilijoilta kerättävä asiakasmaksu."

      "Hallitus suunnittelee laajaa uudistusta autoilun veroihin, maksuihin ja vähennyksiin, kertoo Kauppalehti. Lehden nimettömien hallituslähteiden mukaan nykyisistä auto- ja ajoneuvoveroista ollaan luopumassa."

      "Niiden tilanne suunnitellaan autoilijoilta kerättäviä asiakasmaksuja, jotka ehkä porrastettaisiin autojen päästöjen ja käyttövoiman mukaan. Maksuilla rahoitettaisiin liikenneväylien ylläpidosta vastaavan liikenneverkkoyhtiön toiminta, ilmastotoimet ja älykäs liikenne."

      - http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001931125.html

      *

      "Valmisteleeko hallitus salassa autoverosta luopumista? – Alatalo: ”Se pitää tehdä yhdessä yössä”

      - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001932000.html

      *

      "Autovero poistui Ruotsissa 20 vuotta sitten – ja mitä siitä seurasi?"

      - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001932987.html

      • aaauuuttt2

        < Maksuilla rahoitettaisiin liikenneväylien ylläpidosta vastaavan <liikenneverkkoyhtiön toiminta, ilmastotoimet ja älykäs liikenne.
        Tämähän tarkoittaisi, että autoilu halpenisi huomattavasti. Nythän kerätään varoja kai 6 kertaa enemmän kun yo asiaan käytetään varoja.


    • progressioita

      Hallitus voisi välillä säästää jossain muussa ja verottaa vähemmän autoilijoita. En tiennytkään, että äitiys/isyyspäivärahakin maksetaan palkan mukaan, köyhät saa vaikkapa tonnin kuussa, mutta hyvätuloiset 5 tonnia tai enemmän. Saman suuruiseksi vaan kaikille, voi keventää autoverotusta melkoisesti. Kokkareet säätäneet lait että rikkaat hyötyy joka paikassa moninverroin.

      • paskakokoomus

        Miksi kutsutaan sitä kasaa mikä on muodostunut vessanpyttyyn täysistunnon jälkeen ennen vetäisyä?
        - paskakokoomukseksi


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1771
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1112
    Aihe