Yrittäjien yö

Yrittäjien yö Suomelassa

Oli lauantai lokakuun 15. päivä. Suomelan kylän yllä oli iltapäivällä vieraillut kevyt sadekuuro, joka teki ilman happirikkaaksi hengittää. Kyläläiset olivat kokoontuneet kylän pääraitille pystyttämään telttoja ja myyntikojuja iltaa varten. Tulossa oli Suomelan kylän Yrittäjien Yö, mikä tarkoitti sitä, että kaikki, joilla oli muille annettavaa olivat myymässä ideoitaan ja ajatuksiaan yhteiseen käyttöön.

Yritttäjien Yön yksi tärkeimmistä päämääristä olikin yhteistyön lisääminen kyläläisten kesken. Laajempaakin yhteistyötä haettiin kutsumalla naapurikylien vaikuttajia ja merkkihenkilöitä tutustumaan tapahtumaan.

Tapahtumapaikalla touhuili punaposkisia hymyileviä kyläläisiä.

Kylän ainoa taiteilija oli ripustellut taulujaan teltan seinille. Myyntipöydälle hän oli asetellut keramiikkaesineitä. Hän möi kättensä töitä. Myyntikojun edessä oli mainostaulu, jossa luki.

Ne jotka osaavat, tekevät.
Ne jotka ei osaa, opettavat.
Ne jotka eivät osaa opettaa, suunnittelevat.
Ne jotka eivät osaa tehdä, opettaa tai suunnitella,
Ne ostavat.

Seuraavassa kojussa hääräsi Kirsti, hän oli jo viikkoja silitellyt vanhoja verhoja myyntiin. Siinä kiireessa hän oli unohtunut kuukauden kuntosalikäynnit, mutta mitäpä tuosta. Kirsti korvasi unohduksen illan aikana. Ylös- alas- kyykkyyn- ylös-tekniikalla.

Herrahuu oli tapansa mukaan tällännyt kojunsa kylän läysköjen keskelle. Ei hän uskaltanut katsekontaktia naisiin ottaa, luimuili vain, ujo mies kun oli. Otsatukka silmillä kaupitteli vanhoja kännyköitä ja tietokoneen osia, joista kukaan ei ymmärtänyt mitään, kopioita kaiketi.

Trumpin kojussa myytiin keittiöpsykologien antia. Hän oli innoissaan olihan hän juuri saanut aivan uunituoreen Kylmätotuus nimimerkin esikoisteoksen... Mitä on totuus?

Eskoxe oli pukeutunut tapansa mukaan tummaan miesten ulsteriin, tänään ei passannut mokata. Oltiin face to face. Hän möi teltassaan valkoisia peltikylttejä, joihin oli polttanut hitsauspillillä viestin....Ei..Kenellekään.

Rauhakyyhky kujelteli omassa myyntipisteessään, jonka oviaukon yläpuolella riippui Ruotsin lippu. Kauniisti taitetuissa hyvällä maulla painetuissa esitteissä, joita hän jakeli ilmaiseksi ohikulkeville kerrottiin siitä kuinka kolmannen polven maahanmuuttajat saadaan vaivattomasti integroitumaan pohjoismaiseen kulttuuriin syksynsadon uusilla porkkanoilla.

Eppuli oli kesän aikana kerännyt soraa perintötilansa hiekkamontulta. Hän oli siivilöinyt soran ja pussittanut siitä kaikkein hienoimmat aineosat. Myyntipöydällä oli somassa rivissä kissa-kiiltokuvilla somistettuja kilon paperipusseja. Mainoksessa luki suurin kirjaimin...Luomuhiekkaa.

Oli polkupyörien talvihuollon aika, kiusoteltu tiesi hyödyntää omaa erikoisosaamistaan.Pyörät pyörimään mainos lupasi vaivattomia kilometrejä tulevan talven lumilla.

Ieron yritys sijaitsi rannalla. Hän vei halukkaita tuulastamaan romattisesti tulilyhty paatin keulassa. Komiat olivat Ieron yrityksen puitteet, jätkänkynttilöitä valaisemassa polkua rantaan.

Lämmintä purtavaa oli myytävänä DW:n asuntovanusta tuunatussa grillissä. Uunipottuja erilaisin mauste-dipein. Mamm..suussa sulavia makuelämyksiä.

Enkeli oli laittanut pöytänsä koreaksi. Kukkia aitoja- ja tekokukkia. Aitoja kukkasia sisätiloihin ja tekokukkia ovikoristeiksi sekä pihan kaunistukseksi. Oli siinä väellä ihastelemista.

Tapahtuman musiikista huolehti Keikku. Hän istui uljaana pianonsa ääreessä pienellä mäen töysyllä. Iloinen pimputus kantautui kauas. Pianon vieressä oli jakkara ja jakkaralla beessi herrainhattu rahastusta ja varten. Herrain- siksi, että kukkahatut ei olleet tällä haavaa suosiossa.

Ensiavusta huolehti rouva Siilinen. Hän oli maalannut punaisella huulipunalla ristin valkean telttan kylkeen. Telttaan oli lainattu terveyskeskuksesta vanha rautasänky. Teltan nurkassa pienellä tarjoilupöydällä oli peltinen pesuvati ja sinkkiämpäri, laastaria ja idealisiteitä, desifiointiainetta sekä hajustamatonta hoitosalvaa. Koska viinaa ei tapahtumailtana ollut tarjolla ei ensiapupisteeseen ollut tungosta. Iero kävi alkuillasta sidotuttamassa sormensa, johon oli saanut palovamman jätkänkynttilöitä sytytellessään.

Ison tammen alla oli Naistentupa. Deme ja Mietoneito lausuivat siellä Eino Leinon runoja ja lukivat otteita klassikkokirjailjoittemme teoksista. Paikalle oli tuotu Reetan moottorisahalla pätkimiä koivupölkkyjä, pehmikkeenä toimivat hänen vintiltä löytämänsä lampaantaljat. Tammen oksilla roikkui kynttilälyhtyjä. Lesken hoiti ovimiehen hommia. Hänen vasemmalla olkapäällään roikkui vanha linja-auton rahastajan salkku. Hän lainasi lämpimän shaalin tupaan astuvalle korvausta vastaan.

Jatkuu ; ))

65

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylän siivooja istui kivellä ja puhalteli turhautuneena hermosavuja, ei mitään tekemistä. Varjele Luoja (melkein pappi kun oli) hän siunaili, aamulla kaikki kaatuu niskoilleni ja kuka maksaa. Puska lohdutti siivoojaa, älä huoli käyn yöllä potkimassa isommat paskat Korppiksen tontille. Hän kun ei juuri nyt huomaa mitään, on täysin keskittynyt kirjoittamiseen.

      Ei Korppis mitään huomannutkaan, mutta hänet oli huomattu. Henry kyyhötti Korppiksen kylpyammeen vieressä rannalla, josko vaikka, mutta ei kai sentään, onkohan jo liian kylmää. Henry lähti kotiin kylmästä kärvistelemästä. Samoin lähti Mimmi ja Hytinäx, jotka olivat myyneet kojunsa mustaherukkamehukanisterit tyhjiksi.
      Pian lähti muutkin. Valot sammoivat yksi kerrallaan.

      Kylän ainut ravintola oli suljettu, mutta ei tyhjä, sillä siellä oli yksitystilaisuus. Kokoushuoneen valon kajo näkyi ulos aina aamutunneille asti. Kukaan ei tarkkaan tiennyt ketkä siellä kokoustivat, mutta huhuja ja arvuutteluja oli ollut ilmassa pitkin iltaa.

    • Ei tämä toimi enää.
      Parasta ennen aika on mennyt ohi.
      Pitää muistaa että hyvänkin vitsin pilaa kun sen kertoo kaksi kertaa liian lähekkäin.
      Suosittelen että suunnittelet ihan uuden, uusin ajatuksin tuonne 2025.
      Silloin olemme palstallasi taas.
      Ja taas muuttuneena.

      H.

      • palkintojenjakaja

        Sinulle Hunksz kultamitali lähes joka avauksen pilaamisesta, voiko olla huomionhakuisempaa nettiprsoonaa kuin sinä?


      • palkintojenjakaja kirjoitti:

        Sinulle Hunksz kultamitali lähes joka avauksen pilaamisesta, voiko olla huomionhakuisempaa nettiprsoonaa kuin sinä?

        "palkintojenjakaja"

        Enhän minä osaa sanoa.
        Tietäisiköhän joku?

        En minä kaikkia pilaa.
        Oikeastaan en yhtäkään.

        H.


      • vaihtelu.virkistäisi

        Milloin viimeksi olet käynyt hirvimetsällä?


      • korppis11
        palkintojenjakaja kirjoitti:

        Sinulle Hunksz kultamitali lähes joka avauksen pilaamisesta, voiko olla huomionhakuisempaa nettiprsoonaa kuin sinä?

        Katsos ottaa se päähän kun teksti ei olekaan häneltä kopioitu eikä asiaa liioin käsitelty hänen aloituksessaan. Ei hän pysty minun aloituksia pilaamaan. Ei hänen rahkeet riitä. Itsensä hän nolaa. Ei hänestä ole vastusta kellekään. Pakoon juoksisi jos vastaani kävelisi. En onneksi ole ainoa jolle hän on kade.


    • En voi sietää tekokukkia, ovikoristeet mieluummin kävyistä, jäkälästä, sammaleesta, havuista ja kuivista oksista sekä värikkäistä lehdistä.
      Pihalle Callunoita, kanervia, havuja ja isoja krysanteemiruukkuja.

      Voin tarjota myös kuivatettua tilliä ja persiljaa.

      Kaikki myydään jäsenetuhintaan.
      .

    • eppu2

      Minä kyllä nauroin ihan vedet silmissä.
      Voisin minä muutaman pöllinkin myydä siinä sivussa. Osta kaks, saat kolmannen kaupan päälle.

      • Tavuviiva

        Kuin myös. Tuoreet meikit meni..
        Hyvä, hyvä..
        Tai kaksi kolmen hinnalla....


    • Hiljaista on ,ei liiku asiakkaat kojulla ,alakuloisen näköinen fillari nojailee katoksen kulmaan ,kukahan senkin siihen työnsi ?
      Ainakin takakumi kaipais ilmaa ,jalkasuoja verkko tarakan reunassa repsottaa .
      Aikansa kun oli turhaan yrittänyt herättää kukkaistytön huomiota ,turhaan ,kiusoiteltu käänsi katseensa santamyymälään tai oikeestaan kevyt tuulenpyöre sai sen mielenkiinnon heräämään .
      Ohut tomu spiraali kiemurteli ylöspäin ,taipuillen sinne tänne ja viimein hajoten .
      Luomusanta pussukat antoi kuntoilijalle idean , kymmen kunta niitä antaisi mukavan vastuksen suojuoksussa .
      Niinpä hiljentyvä ilta näki kyttyräselkäisen hahmon painelevan kohti tervanevaa , kevyen iltausvan verhooma neva toivotti tuttunsa tervetulleeksi .
      Muutaman tiukan kilometrin jälkeen oli palautuspaussi paikoillaan ,sauvoihinsa nojaava huohottaja alkoi kummeksuen tuijottamaan näreitten väliin katoavaa jotosta.
      Aivan selvästi alkoi erottumaan autonrenkasta vetäävä hahmo , kiusoiteltu tajusi näkevänsä jotain erikoista , olympiavoittajahan siinä.
      Vetovaljaiden remmien väliin oli tynnetty iltalehti jossa kerrottiin norjalaisten hiihtäjien kärystä.
      Kiusoiteltu olisi voinut vaikka vannoa että olympiavoittaja hymyili ja taputti lehteä .
      Sen verran kohtaaminen sekoitti kiusoiteltua että tuli kiire kylään ,olipahan illaksi kertomista.

      • "koti-kiusattu"

        Aikasti hienoa tarinointia.
        En ollut missään kohtaa varma, pilkataanko siinä minua, tai muitakaan.
        Liikaa pilkkuja, sanoisin.
        Onhan minun pakko arvostella, eikö?
        Ainakin jotain.
        Mitä eniten yleensä inhoan, on se että jotain kirjoittajaa kehutaan teennäisesti.
        Pilkatakseen toista kirjoittajaa.
        Vaan en minä.
        Mutta olet sinä vaan aika-moinen blogaaja :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "koti-kiusattu"

        Aikasti hienoa tarinointia.
        En ollut missään kohtaa varma, pilkataanko siinä minua, tai muitakaan.
        Liikaa pilkkuja, sanoisin.
        Onhan minun pakko arvostella, eikö?
        Ainakin jotain.
        Mitä eniten yleensä inhoan, on se että jotain kirjoittajaa kehutaan teennäisesti.
        Pilkatakseen toista kirjoittajaa.
        Vaan en minä.
        Mutta olet sinä vaan aika-moinen blogaaja :)

        H.

        Minun tekstiä kun lukee niin kielioppi sääntöjen kans sillä ei oo tekemistä.
        Ain ku on pilkku ,kuvittele juttelijan pitän paussia .
        Musta on tullu lällykkä ,en pilkkaa vaan juttelen omiani.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Minun tekstiä kun lukee niin kielioppi sääntöjen kans sillä ei oo tekemistä.
        Ain ku on pilkku ,kuvittele juttelijan pitän paussia .
        Musta on tullu lällykkä ,en pilkkaa vaan juttelen omiani.

        "koti-kiusattu"

        En mitenkään painosta.
        Mutta riimityksessä olen pilkun-puutteista ihmettelijöille sanonut että lausuissanne pankaa pilkku mihin haluatte.
        Siten taiteeni luovuus kasvaa.
        Muistahan tuo jos satut riimimään musalla :)

        H.


      • Koti-kiusattu, kyllähän minä sinut huomasin, ujouttani en vaan ollut huomaavinani :)

        Tehdäänkö vaihtarit, sinä pumppaat ilmaa Helkamani renkaisiin ja minä teen sinulle kauniin ovikranssin. Kranssin nyt kuitenkin, ei siitä välttämättä kovin kaunis tule, kun en ole mikään askartelija.
        Saat kylkiäisenä pussillisen kuivattua persiljaa.
        .


      • Ancelina kirjoitti:

        Koti-kiusattu, kyllähän minä sinut huomasin, ujouttani en vaan ollut huomaavinani :)

        Tehdäänkö vaihtarit, sinä pumppaat ilmaa Helkamani renkaisiin ja minä teen sinulle kauniin ovikranssin. Kranssin nyt kuitenkin, ei siitä välttämättä kovin kaunis tule, kun en ole mikään askartelija.
        Saat kylkiäisenä pussillisen kuivattua persiljaa.
        .

        Sinähän tierätkin että olen hankkinut sen pikku papumyllyn ja komentanut sitä tuskanhiki otsalla.
        Entises elämäs koneet oli sitä luokkaa et mäntäkin oli isompi kun nykynen kone ,vaikeuksien kautta kun menin voittoon sain käyvän koneen.
        Oikeestaan se ovikranssi olis voitonmerkki ,tohtiskohan sen painaa ylväästi kulmilleen?
        Olisin mettänpoika kun honkia kuuntelisin.
        Persiljat menis soppaan.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Sinähän tierätkin että olen hankkinut sen pikku papumyllyn ja komentanut sitä tuskanhiki otsalla.
        Entises elämäs koneet oli sitä luokkaa et mäntäkin oli isompi kun nykynen kone ,vaikeuksien kautta kun menin voittoon sain käyvän koneen.
        Oikeestaan se ovikranssi olis voitonmerkki ,tohtiskohan sen painaa ylväästi kulmilleen?
        Olisin mettänpoika kun honkia kuuntelisin.
        Persiljat menis soppaan.

        Hyvä kone se on, kaukaa haettukin.

        Jos pokkasi pitää, niin laita kranssi päähäs, ehkä saat ihmiset hymyilemään.
        Tai no, ehkä jotain muuta.

        Lähden keräämään lisää kranssitarpeita, tästähän voi kehittyä tuottoisa bisnes.
        Kunhan nyt sata kranssia väkerrän, niin ehkä viimeiset alkavat jo muistuttaa jotain, mikä kelpaa vaativalle ostajaporukalle.
        Materiaali ei kyllä metsästä lopu.
        .


      • Korppis11

        Ensi kesänä kun otan mökkipyöräni taas käyttöön voisin tuoda sen sinulle huoltoon. Toisaalta en ole ajellut sillä moneen vuoteen se on ollut esikoiseni käytössä. Poika on aina ennen käyttöön ottoa tehnyt sille perushuollon. Nyt, pyöräni, punainen paholainen odottaa ensi kesää puuvajaan nostetun laituriolohuoneen sohvan takana.

        Taidanpa syödä jotain pientä ja lähteä mökille laittamaan lämmöt päälle. Huomenna menen sinne puuhastelemaan. Huomenna 19.10 tulee 33-vuotta siitä kun minusta tuli eka kertaa äiti ; )


    • Korpikirjailija

      Jatkahan tästä listaasi.
      Mutta älä sorru banaaliuksiin.
      Älä antaudu typerälle huumorille muuten kuin viime-tingassa tai pakon edessä.
      Anna Aivollesi kerrankin vapaus irrota mielestäsi.
      Ota asialle aikaa, älä viinillä hätä-päistä.
      -
      Vinkki:
      Saman-suuntaisuus kertoo sinusta.

      Korpikirjailija - Tuo Kiven kertomaton saman-suuntaisten Pajujen viita
      xxx -

      yst.

      H.

    • kylläpysyy

      Hyvä sinä .

    • Kun ei mua tuossa näkynyt, voin ilmoittautua baariin istujaksi. Onkin silleen sopivaa hommaa, että kun mua on arveltu milloin miksikä nikiksi, niin eiköhän mulla juttuseuraa riittää ihan yksiksenikin.

      • eppu2

        Tuu kuule ostaan luomuhiekkaa, mistään et niin hyvää saa.
        Kelpaisi varmaan Nordean lattiallekin.


      • Ahhh ja minäkun luulin että olit se keittiöpsykologi trumppi...no joo.
        Mä voin tulla baariin sun kanssa ottaan vaikka yhden pienen drinksun...mihinkäs se sun ihailijasi Expimut on häipännyt


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ahhh ja minäkun luulin että olit se keittiöpsykologi trumppi...no joo.
        Mä voin tulla baariin sun kanssa ottaan vaikka yhden pienen drinksun...mihinkäs se sun ihailijasi Expimut on häipännyt

        Expimotilla on happy holidays menossa.


      • korppis kirjoitti:

        Expimotilla on happy holidays menossa.

        ok :)


      • kylmätotuus

        Olithan siellä sinäkin, uunituore teokseni käsissäsi.

        Kylän ainoa kirjailija sekosi tarinassaan kuviteltuaan saaneensa kilpailijan ja päättikin siirtyä savihommiin.

        Hyvä niin!
        Luova tauko voi olla hyvinkin paikallaan.


      • kylmätotuus
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ahhh ja minäkun luulin että olit se keittiöpsykologi trumppi...no joo.
        Mä voin tulla baariin sun kanssa ottaan vaikka yhden pienen drinksun...mihinkäs se sun ihailijasi Expimut on häipännyt

        Käytiinhä me baarissakin vähän lauleskelemassa karaokea.

        Vedimme antaumuksella Jarin biisin, josta kaikki tulivat iloisiksi. En ole aivan varma muistinko kaikki sanat oikein, mutta rytmi ja liikehän esityksessämme olivatkin tärkeimmät elementit. Hurraa-huudot kaikuivat varmaan kylän kaukaisempaankiin pirttiin asti.

        Yksityisbileet, mitkäs kekkerit ne sellaiset ovat? Pääsimmehän sisälle ongelmitta.
        Me olimme siellä ainakin aivan omina itsenämme. Näytti paikalla olevan myös ihmisiä, joilla oli naamiot kasvoillaan. Mutta jokainen tyylillään.

        Lauletaanpas vielä kerran!
        https://www.youtube.com/watch?v=bnDDZT2Pel4


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ahhh ja minäkun luulin että olit se keittiöpsykologi trumppi...no joo.
        Mä voin tulla baariin sun kanssa ottaan vaikka yhden pienen drinksun...mihinkäs se sun ihailijasi Expimut on häipännyt

        Ei oo häipynyt mihinkään, vähän kauempaa ihailee ja odottaa että palstalle tulisi jotain mielenkiintoista kommentoitavaa.

        Oon vähän pettynyt suhun paloma, toi nimien vääntely on mielestäni ollut enemmänkin puskisten ja korpin heiniä.


      • expimot kirjoitti:

        Ei oo häipynyt mihinkään, vähän kauempaa ihailee ja odottaa että palstalle tulisi jotain mielenkiintoista kommentoitavaa.

        Oon vähän pettynyt suhun paloma, toi nimien vääntely on mielestäni ollut enemmänkin puskisten ja korpin heiniä.

        Emmä tiedä se vain jotenkin kuului niinkuin formaattiin. Sori. ;(
        Joo tää nyt on taas ollut tätä vaan. Missä lampaat laiduntaa, miehet ei voi ratsastaa vai oliko se toisinpäin.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Emmä tiedä se vain jotenkin kuului niinkuin formaattiin. Sori. ;(
        Joo tää nyt on taas ollut tätä vaan. Missä lampaat laiduntaa, miehet ei voi ratsastaa vai oliko se toisinpäin.

        Tasoko ei taas ole riittävän hyvä?

        Mahtuuhan tänne, sekä lampaat että uljaat ratsastajat kopukoineen.
        Kunhan eivät lampaita hengiltä kavioillaan potkita.
        .


      • Ancelina kirjoitti:

        Tasoko ei taas ole riittävän hyvä?

        Mahtuuhan tänne, sekä lampaat että uljaat ratsastajat kopukoineen.
        Kunhan eivät lampaita hengiltä kavioillaan potkita.
        .

        Emmä tiedä tasosta, sehän on vähän kuin se kuuluisa kauneus joka on olutta kädessään pitävän silmässä (beauty is in the eye of the beer-holder) mutta toi opettajavideosta keskustelu oli minun mielestäni hyvä, mutta ei jaksa enää, kaikki oleellinen on jo sanottu. Keittiöpsykologia voi olla hyvä aihe, mutta vaatii liikaa miettimistä. Satutädiksi minusta ei ole, eikä toisien mollaajaksi edes satiirin lipun alla.
        ***
        Summa summarum: viime päivien anti on ollut hieman laihaa. Minun (omasta mielestäni hyvän aloituksen vanhan kansan viisauksista) ujo pieni aloitukseni ratsastettiin heti kumoon ja tietenkin se hiukkasin harmittaa :I)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Emmä tiedä tasosta, sehän on vähän kuin se kuuluisa kauneus joka on olutta kädessään pitävän silmässä (beauty is in the eye of the beer-holder) mutta toi opettajavideosta keskustelu oli minun mielestäni hyvä, mutta ei jaksa enää, kaikki oleellinen on jo sanottu. Keittiöpsykologia voi olla hyvä aihe, mutta vaatii liikaa miettimistä. Satutädiksi minusta ei ole, eikä toisien mollaajaksi edes satiirin lipun alla.
        ***
        Summa summarum: viime päivien anti on ollut hieman laihaa. Minun (omasta mielestäni hyvän aloituksen vanhan kansan viisauksista) ujo pieni aloitukseni ratsastettiin heti kumoon ja tietenkin se hiukkasin harmittaa :I)

        Joo, jossain kirjoitin, että kivasti jää aikaa muihin puuhiin, kun ei palstalla kiinnostavia juttuja ole.
        Enkä joka juttuun nokkaani työnnä, kun näyttää, että kaikki vähintäänkin järkevä on jo sanottu.
        Johonkin nyt joutessaan tulee kuitenkin höpöteltyä, eikä aina mitenkään järkeviä.
        .


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Emmä tiedä tasosta, sehän on vähän kuin se kuuluisa kauneus joka on olutta kädessään pitävän silmässä (beauty is in the eye of the beer-holder) mutta toi opettajavideosta keskustelu oli minun mielestäni hyvä, mutta ei jaksa enää, kaikki oleellinen on jo sanottu. Keittiöpsykologia voi olla hyvä aihe, mutta vaatii liikaa miettimistä. Satutädiksi minusta ei ole, eikä toisien mollaajaksi edes satiirin lipun alla.
        ***
        Summa summarum: viime päivien anti on ollut hieman laihaa. Minun (omasta mielestäni hyvän aloituksen vanhan kansan viisauksista) ujo pieni aloitukseni ratsastettiin heti kumoon ja tietenkin se hiukkasin harmittaa :I)

        Kirjoitit:

        Minun (omasta mielestäni hyvän aloituksen vanhan kansan viisauksista) ujo pieni aloitukseni ratsastettiin heti kumoon."

        En ihmettele, kirjoittaa Korppis mielipideosastolle.

        Ei se ollut aloitus vanhan kansan viisauksista vaan uuninpankopojan viisauksista.


      • expimot kirjoitti:

        Ei oo häipynyt mihinkään, vähän kauempaa ihailee ja odottaa että palstalle tulisi jotain mielenkiintoista kommentoitavaa.

        Oon vähän pettynyt suhun paloma, toi nimien vääntely on mielestäni ollut enemmänkin puskisten ja korpin heiniä.

        Hienoa, löysit kommentoitavan aloituksen.

        Voisitko tulla eläväksi mallikseni ateljeeheni. En ole koskaan maalannut voimistelevaa, munatonta miestä.


      • korppis kirjoitti:

        Hienoa, löysit kommentoitavan aloituksen.

        Voisitko tulla eläväksi mallikseni ateljeeheni. En ole koskaan maalannut voimistelevaa, munatonta miestä.

        Aika hyvin oivallettu ,laitahan maalaus sitten esille


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ahhh ja minäkun luulin että olit se keittiöpsykologi trumppi...no joo.
        Mä voin tulla baariin sun kanssa ottaan vaikka yhden pienen drinksun...mihinkäs se sun ihailijasi Expimut on häipännyt

        Jos joku on palstalla toiselle kiltti, niin pakkohan hänen on olla ihailija ja kohta asua yhdessä. Tai sitten ne ovat yksi ja sama henkilö. Kumpaa tarkoitat, Paloma?


      • korppis kirjoitti:

        Hienoa, löysit kommentoitavan aloituksen.

        Voisitko tulla eläväksi mallikseni ateljeeheni. En ole koskaan maalannut voimistelevaa, munatonta miestä.

        En kommentoinut tota tekohauskaa aloitusta, vastasin palomalle.

        En taida tulla sulle maalattavaksi, olet luultavimmin siinäkin työväenopiston tasoa.

        Tämä kroppa tarvitsee tasokkaan ikuistajan.


      • hmp.f kirjoitti:

        Jos joku on palstalla toiselle kiltti, niin pakkohan hänen on olla ihailija ja kohta asua yhdessä. Tai sitten ne ovat yksi ja sama henkilö. Kumpaa tarkoitat, Paloma?

        Emmä ainakaan tarkoita yksi ja sama tai en edes että asutte yhdessä. Koska täällä ei yhtään kilttiä tekoa tai sanaa anneta anteeksi niin pieninkin ystävällinen ele voidaan tulkita suureksi tunteen ja intohimon ilmaisuksi. Ei silti, jos vaikka olisikin niin että expimot ja hmp.f tykkäisivät toisistaan niin minä olisin ihan vilpittömästi iloinen.


      • expimot kirjoitti:

        En kommentoinut tota tekohauskaa aloitusta, vastasin palomalle.

        En taida tulla sulle maalattavaksi, olet luultavimmin siinäkin työväenopiston tasoa.

        Tämä kroppa tarvitsee tasokkaan ikuistajan.

        Miten löysit tämän mielenkiintoisen kommentin?

        Pyh Happamia ...sano ; )


      • korppis kirjoitti:

        Kirjoitit:

        Minun (omasta mielestäni hyvän aloituksen vanhan kansan viisauksista) ujo pieni aloitukseni ratsastettiin heti kumoon."

        En ihmettele, kirjoittaa Korppis mielipideosastolle.

        Ei se ollut aloitus vanhan kansan viisauksista vaan uuninpankopojan viisauksista.

        Tarkennetaan: uuninpankkopojan isoisän viisauksista


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Emmä ainakaan tarkoita yksi ja sama tai en edes että asutte yhdessä. Koska täällä ei yhtään kilttiä tekoa tai sanaa anneta anteeksi niin pieninkin ystävällinen ele voidaan tulkita suureksi tunteen ja intohimon ilmaisuksi. Ei silti, jos vaikka olisikin niin että expimot ja hmp.f tykkäisivät toisistaan niin minä olisin ihan vilpittömästi iloinen.

        Hyvä, vähän kaiveli eilen sun viestisi, mutta ei kaivele enää.

        Tiedoksi palstan puumille, että vielä tuo Expimotin... öhm.. tasokkaan ikuistajan tarvitseva kroppa on hmp.fless.. siitä vaan lassoamaan.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Emmä ainakaan tarkoita yksi ja sama tai en edes että asutte yhdessä. Koska täällä ei yhtään kilttiä tekoa tai sanaa anneta anteeksi niin pieninkin ystävällinen ele voidaan tulkita suureksi tunteen ja intohimon ilmaisuksi. Ei silti, jos vaikka olisikin niin että expimot ja hmp.f tykkäisivät toisistaan niin minä olisin ihan vilpittömästi iloinen.

        "Paloma.se.co"

        Minua ilahdiuttaa että laittamiani:
        Hali
        Puss
        Yst.
        Hug

        Ei enää irvistellä.
        Ymmärtävät siis minun olevani niissä aina tosissani.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Minua ilahdiuttaa että laittamiani:
        Hali
        Puss
        Yst.
        Hug

        Ei enää irvistellä.
        Ymmärtävät siis minun olevani niissä aina tosissani.

        H.

        hunksz

        Tosissasi toki, mutta ovatko tunteesi jollakin lailla latistuneet?
        Ikäkökö painaakoko?

        Ennen heitit useinkin neitosille kirjoittamiisi viesteihin sanan "rakas", unohdit listastasi myös lutusen ja luvin, nuo pehmoiset, lämpöiset tunteenosoitukset :)
        .
        Hali.
        .


      • Korppis11
        hmp.f kirjoitti:

        Hyvä, vähän kaiveli eilen sun viestisi, mutta ei kaivele enää.

        Tiedoksi palstan puumille, että vielä tuo Expimotin... öhm.. tasokkaan ikuistajan tarvitseva kroppa on hmp.fless.. siitä vaan lassoamaan.

        Voi hyvä luoja...ihanko aikuisten oikeesti uskot palstalla olevan lesboja?😥


      • Korppis11 kirjoitti:

        Voi hyvä luoja...ihanko aikuisten oikeesti uskot palstalla olevan lesboja?😥

        Tiesin kyllä että korpit vie munat pesästä, mutta että housuistakin...


    • Aamu valkeni Suomelan kylässä. Illan juhlinta ei juurikaan näkynyt muutoin kuin Suomelan Sanomien aamu otsikoinnissa.

      Yksi tapahtuman osanottoja ei ollut tyytyväinen illan myyntiinsä. Toinen osallistuja oli ulkona kuin lumiukko ja kysyi muita missä minä olin, vaikka viinaa ei illan aikana myyty.

      Aamu uutisoinnissa todettiin myös, että Saku Timonen ei ole yhtä komea kuin Ilja Janitskin. On se vaan naitavan näköinen mies se Ilja kertoin kylän ainut taiteilija toimittajalle ja hihitti.

      • Niiiiionn

        Naiminen illan kohokohta !


      • Että sä valitsisit niljaisen russkin jykevän, jämerän pohjois-karjalan pojan sijasta sänkykumppaniksesi on todella tason laskemista


      • Paloma-pum
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Että sä valitsisit niljaisen russkin jykevän, jämerän pohjois-karjalan pojan sijasta sänkykumppaniksesi on todella tason laskemista

        Pikku rasisti iski kirjaimia ja .......


      • Paloma-pum kirjoitti:

        Pikku rasisti iski kirjaimia ja .......

        erinomainen esimerkki keskustelukulttuurin puuttumisesta
        minä ja korppis juttelimme kevytkenkäisiä
        minut ammuttiin alas puskasta
        korppi jatkaa lentoa
        (asiayhteys, huumorinlaji jne eivät merkitse puskakyttille mitään, kunhan saa sihdin)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        erinomainen esimerkki keskustelukulttuurin puuttumisesta
        minä ja korppis juttelimme kevytkenkäisiä
        minut ammuttiin alas puskasta
        korppi jatkaa lentoa
        (asiayhteys, huumorinlaji jne eivät merkitse puskakyttille mitään, kunhan saa sihdin)

        Yksi juttu jotta tää sekoilu saadaan loppumaan.

        Jos kirjoitan jostain henkilöstä, jota en tunne tarkistan taustatiedot ennen kuin haukun vaikkapa liljakkaaksi ruskiksi. Kyseessähän on suomalainen mies. Paras ystävättäreni asuu Pielisen rannalla Pohjois Karjalassa. Hän on Karjalasta tulleiden evakkojen jälkeläinen. Hänen veljen tytär on entinen miss Suomi. Komiaa tummaa sukua, eikä nimi ja tausta tee suvusta venäläisiä. He ovat suomalaisia.

        Olemme väitelleet maahanmuutosta. Olet sitä mieltä, että muslimiuskoiset kotoutuu Pohjoismaihin ja rikastuttaa kulttuureitamme. Jos ei aijemmin niin ainakin kolmassukupolti on ruotsalaisia/suomalaisia.

        Mitä nämä kommenttisi tästä suomalaisesta miehestä edustaa suvaitsevuutta vai rasismia?

        Nyt haluan tietää mikä on vastauksesi? Vaikka aloitus on sarkastinen en ole syyllistynyt haukkumaan ketään lyttyyn.

        Jotain positiivistä Paloma. Kävin facessasi, sinulla ja lutusella on ihanan romattisen talo, kelpaisi minullekin ; )


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Yksi juttu jotta tää sekoilu saadaan loppumaan.

        Jos kirjoitan jostain henkilöstä, jota en tunne tarkistan taustatiedot ennen kuin haukun vaikkapa liljakkaaksi ruskiksi. Kyseessähän on suomalainen mies. Paras ystävättäreni asuu Pielisen rannalla Pohjois Karjalassa. Hän on Karjalasta tulleiden evakkojen jälkeläinen. Hänen veljen tytär on entinen miss Suomi. Komiaa tummaa sukua, eikä nimi ja tausta tee suvusta venäläisiä. He ovat suomalaisia.

        Olemme väitelleet maahanmuutosta. Olet sitä mieltä, että muslimiuskoiset kotoutuu Pohjoismaihin ja rikastuttaa kulttuureitamme. Jos ei aijemmin niin ainakin kolmassukupolti on ruotsalaisia/suomalaisia.

        Mitä nämä kommenttisi tästä suomalaisesta miehestä edustaa suvaitsevuutta vai rasismia?

        Nyt haluan tietää mikä on vastauksesi? Vaikka aloitus on sarkastinen en ole syyllistynyt haukkumaan ketään lyttyyn.

        Jotain positiivistä Paloma. Kävin facessasi, sinulla ja lutusella on ihanan romattisen talo, kelpaisi minullekin ; )

        Tää sekoilu ei lopu sekoilemalla lisää.
        Ilja Janitskin on syntynyt Lieksassa, mutta perhetaustoistaan en tiedä, ei ole evakkojen jälkeläisiä, vaan veväläisten ja kovasti ne venäjäsympatiat istuvat hänen kirjoituksissaan. Olemmehan jo kerran selvitelleet tän identiteetti vs. kansalaisuus vs etninen kuuluvuus-kysymyksen. Ihminen on mikä on ja miksi hän itsensä tuntee.

        Pikkurikollinen, etsintäkuulutettu, pahoinpitelijä, nettitrolli Janitskin on minun mielestäni iljettävä (pahan ja juonittelevan näköinenkin ::) ja se on ja tulee olemaan mielipiteeni ja ellei se ole sinun hyvä kaverisi, sukulaisesi tai poikaystäväsi, niin sen ei pitäisi häiritä sinua mitä hänestä ajattelen.

        Hän ei tietääkseni ole täällä palstalla kirjoittelemassa.

        Muuten vielä: olisitko edes vaivautunut mainitsemaan asiaa ellen se ollut minä joka sen sanoin?

        (Piparkakkutalo Daalan alajuoksulla ottaa vastaan ohikulkijoita kahvipaussille koska tahansa.)


      • paha.lintu
        Paloma.se.co kirjoitti:

        erinomainen esimerkki keskustelukulttuurin puuttumisesta
        minä ja korppis juttelimme kevytkenkäisiä
        minut ammuttiin alas puskasta
        korppi jatkaa lentoa
        (asiayhteys, huumorinlaji jne eivät merkitse puskakyttille mitään, kunhan saa sihdin)

        Ei se korppiitseään ammu puskasta tökkiisinuu saadakseen jatkaa.


      • Korppis11

        Suomela Sanomien yleisöosastoon tulleita puskaviestejä ilmestyy tuon tuosta. Yleensä ne lähetetään samasta osoitteesta. Suomela Sanomissa tarkistetaan toimitukseen tulleiden viestien todenperäisyys. Päätoimittajan mukaan esim. tapauksia, joista ei ole oikeuden päätöstä ei lehdessä julkaista. Lisäksi rasistiset etnisesti erilaisten henkilöiden ulkonäköä ei saa arvostella. Kulopuheisiin perustuvat kirjoitukset myös diskataan.


    • Voisinko pistää sivubisneksenä pystyyn letittämön?

      Nyt kun tukkani on kasvanut vallattomiin mittoihin, olen alkanut tehdä siihen lettejä.
      Nytkin on kolme eri puolilla päätä.
      Tosin en ymmärrä miksi niitä tuijotetaan, jopa ikävästi naureskellen.

      Näinköhän riittäisi kysyntää, myös miesten leijonanharjat letitän tyylikkäästi ja näppärästi. Kiinnitysvekottimen värin saa valita itse.

      • Leikkasin lauantaina mieheni hiukset, että tuli taas komia mies. Kaksikymmentä euroa leikkaus ; )Tuttujen letityksestä voisit pyytää saman hinnan, mutta oudoilta pyydä kolkytviisi euroa.


      • korppis kirjoitti:

        Leikkasin lauantaina mieheni hiukset, että tuli taas komia mies. Kaksikymmentä euroa leikkaus ; )Tuttujen letityksestä voisit pyytää saman hinnan, mutta oudoilta pyydä kolkytviisi euroa.

        Minusta mies on aina komea, tukalla ja ilman :)
        Maksaako hän sinulle leikkauksesta, hitto vie ja minä olen ilman korvausta leikannut miehen tukan jo yli 36 vuotta.
        Jahka kirjoitan laskun, niin kyllä naamansa kalpenee.

        Mitä jos ottaisin kympin/letti, näkis heti kuka on nuuka ja pyytää vaan yhtä.


      • eppu2

        Sivubisnekset on kannatettava juttu.
        Itse, kun kävin keväällä latvoja siistityttämässä, niin sattui olemaan kampaajaharjoittelija, nuori tyttö. Hän harjoitteli letin tekoa mun tukallani, se kun roikkuu tonne puoleen selkään.
        Sanoin, että siitä vaan, ei mulla ole kiire.


      • eppu2 kirjoitti:

        Sivubisnekset on kannatettava juttu.
        Itse, kun kävin keväällä latvoja siistityttämässä, niin sattui olemaan kampaajaharjoittelija, nuori tyttö. Hän harjoitteli letin tekoa mun tukallani, se kun roikkuu tonne puoleen selkään.
        Sanoin, että siitä vaan, ei mulla ole kiire.

        Nyt on ilmestynyt letti-kirjojakin, yksi jopa miehen kirjoittamana.

        Sun tukkaan tekisin kymmenen lettiä.
        Saat alennusta hinnasta.


      • Korppis11
        Ancelina kirjoitti:

        Minusta mies on aina komea, tukalla ja ilman :)
        Maksaako hän sinulle leikkauksesta, hitto vie ja minä olen ilman korvausta leikannut miehen tukan jo yli 36 vuotta.
        Jahka kirjoitan laskun, niin kyllä naamansa kalpenee.

        Mitä jos ottaisin kympin/letti, näkis heti kuka on nuuka ja pyytää vaan yhtä.

        Kun mieheni parturi jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten hän meni toiselle parturille ja tuli vihaisena takaisin, enkä yhtään ihmetellyt. Kysyin entäpä jos minä alan leikkaamaan hiuksesi. Hän suostui sillä ehdolla, että hän maksaa minulle saman mitä parturit pyytävät. Mikäpä hänessä. Olen oppinut leikkaamaan hänen hiuksensa hyvin eikä hänellä ole ollut valittamista ; )


      • Korppis11 kirjoitti:

        Kun mieheni parturi jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten hän meni toiselle parturille ja tuli vihaisena takaisin, enkä yhtään ihmetellyt. Kysyin entäpä jos minä alan leikkaamaan hiuksesi. Hän suostui sillä ehdolla, että hän maksaa minulle saman mitä parturit pyytävät. Mikäpä hänessä. Olen oppinut leikkaamaan hänen hiuksensa hyvin eikä hänellä ole ollut valittamista ; )

        No ei tuokaan valita (ei uskalla), paitsi kerran, kun vähän lipsahti ja korvan taakse tuli paljas kohta.
        Ehdotin että liimaan irtokarvoista tumpun siihen, mutta ei suostunut.
        On se kumma, että noinkin huonomuistinen ihminen mokomaa pikkujuttua jaksaa mielessään pitää.


    • Suomelan Sanomien päätoimittaja oli tyytyväinen kunnalle tulleesta Yrittäjien Yön palautteista.

      Yleisön osastolle oli iltapäivään mennessä runsaasti mielipiteitä.

      Saku Timonen kirjoitti päivän blogissaan, että Pohjois-Karjalassa elää aktiivinen osaaottava jämäkkä kansa. Hän viittasi kirjoituksessaan myös naapurikuntalaiseen Pielisen vastarannalla syntyneeseen Ilja Janitskiin.

      Lieksan ja Juukan poikia, Pielisen puhtailla rannoilla syntyneisiin Pohjois-Karjalaisia mielipidejohtajia molemmat.

      Suomi tietoutta pitää lisätä rajojemme ulkopuolelle, kirjoitti Korppis lisäten omakohtaisen kokemuksen. Mieleeni tulee seitkytluvun loppupuoli kun olin Edingburgissa kesätöissä. Minulta kysyttiin usein, että "Suomi,... niin.... eikös se ole jossain Neuvostoliittossa. Minun velvollisuuteni oli/on luonnollisesti oikaista virheellisiä käsityksiä Suomesta ja suomalaisista.

    • Korppis11

      Korppis istuu nyt mökin pirtissä ja kirjoittaa tabletilla, jossa oikoluku vaihtelee sanoja joten tarkkana oleman pitää. Onneksi laitoin illalla mökin lämmöt päälle. Heräsin kello 8.00 porakoneen jyrinään. Lähdin evakkoon. Ymmärrän nyt evakkolaisia. Teräsrakenteet rutisevat ja talot tärisee, ei kun baanalle, kaikki jäi mittään en mukaan saanu. Onneksi oli Lidl matkan varrella. Olin jo muutaman päivän turhautunut, auto oli kuopuksella viikonlopun enkä päässyt tänne luonnon helmaan puuhastelemaaan.

      Linnutkin olivat syöneet ruokakipponsa tyhjiksi. Kiertelin pihapiiriä, asettellen talipalloja puun oksien haarakohtiin. Kyllä tuli kiva mummomainen fiilis. Korppis ja linnut.


      Kaupunkiasunnon pihlajaan sitomani talipallot menivät harakoille. Eilen vielä ihailin talitinttejä pallon kimpussa. Tänä aamuna piha oli täynnä variksia ja naakkoja, Juoksin pihlajan alle ja nappasin talipallon koriin ja ajoin pois pihasta varisten luimistellessa perääni.

      Korvessa kaikki hyvin😙

      • eppu2

        Minäkin heräsin klo9 porakoneen jyrinään, edellispäivänä puoli9. Joku remonttireiska se siellä ahertaa.
        Joskus otti aivoon yksi remontintekijä, asuntoa rempattiin, kun iisakin kirkkoa ja hällä oli tapana silloin tällöin tulla 7:ltä ja heti alkoi koneitten rääkkääminen, sitä kesti pari tuntia, sitten hän häipyi, eikä näkynyt enää sinä päivänä.
        Kävi vaan herättämässä koko talon.
        Monta pilvistä päivää ollut, nyt paistaa. Eilen näin vielä 3 joutsenta.
        Mulla on kanssa henkilöauto nuoremmalla pojanpojalla, kun käy muutaman kymmenen kilometrin päässä työharjoittelussa ammattikoulusta päin.


    • ei.tuule.eikä.sada

      Soutelin aamulla peilityynellä järvellä. Vienosti auringon säteet punertuivat metsän reunasta heijastuen järven pintaan.
      Mikä rauha. Muutama siika verkoissa, joten eikun siikakukon tekoon.
      Luonnon rauhaa rikkoivat kolme varista jotka lentelivät järven yli.

      • Korppis11

        Ihanaa maalaiselämää sinullakin. Näin äsken lintuja rantavedessä päätin mennä ruokkimaan. Pelästyivät ja lensivät pois. Liekö olleet hanhia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe