Moraalinen ja uskontofilosofinen pohdinta

rakastamisenrajat

Miksi "auttajat" yleisestiottaen pitävät ilmeisesti turvallisimpana ja vastuuntuntoisimpana korostaa anteeksiantoa ja vanhempien rakastamista kaikissa tilanteissa, vaikka Raamatussakin sanotaan:"

"Ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.
Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias ...."

Matteuksen evenkeliumi
10: 36-37

Nimittäin arvelen niiden rakkaus ja anteeksiantoneuvojenkin pohjautuvan Raamattuun, vaikka niitä neuvotaan tahoilla, joiden kanssa ei voi edes kunnolla uskonnosta keskustella.

Hoetaan anteeksiantoa, mutta tuleeko kellekkään mieleen, että jonkun sydämessä voi roihuta liikaa rakkautta, vanhempiaankin kohtaan ?
Kaikki eivät ole vihaisia ihmisiä, vaikka enemmistö olisikin.

Sellaisen rakastajanko kaikki työntäisivät jonnekin helvetin tuleen
neuvomalla rakastamaan ja rakastamaan yli Jumalankin asettamien rajojen ?

135

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakastamisenrajaty

      Siis mitä jos ihmisiä harhautetaankin nimenomaan "muka raamatullisilla" neuvoilla ?

      • rakastamisenrajatt

        Hmm....
        vaikuttaa siltä, että minulla on valtava aukko yleissivistyksessä, kun en ole Raamattua perusteellisesti lukenut.
        Parempi on etten lähinnä kristinuskoisessa maassa puhu enää mitään ennenkuin olen tämän Raamatun lukenut perusteellisesti.
        Kun tämä täällä kuitenkin vaikuttaa ajattelun perusteisiin sekä puolesta että vastaan.
        Niin vaikeahan varmaan edes saada aikaan loogista keskustelua jos on tämmönen yleissivistyksen puute. Koulussa edes en ollut uskonnon opetuksessa.


      • AnanasKäämä
        rakastamisenrajatt kirjoitti:

        Hmm....
        vaikuttaa siltä, että minulla on valtava aukko yleissivistyksessä, kun en ole Raamattua perusteellisesti lukenut.
        Parempi on etten lähinnä kristinuskoisessa maassa puhu enää mitään ennenkuin olen tämän Raamatun lukenut perusteellisesti.
        Kun tämä täällä kuitenkin vaikuttaa ajattelun perusteisiin sekä puolesta että vastaan.
        Niin vaikeahan varmaan edes saada aikaan loogista keskustelua jos on tämmönen yleissivistyksen puute. Koulussa edes en ollut uskonnon opetuksessa.

        Tuo taitaa olla niin totta. Jopa yliopistoissa vaikuttaa irralliset anekdootit varmaan jostain raamatusta juuri alitajuisella tasolla. Sieltä vedetään varmasti tosi paljon arvostuksia, arvosteluja, oletuksia ja kysymyksenasetteluja. Vaikka onhan niillä sitten vielä sielä muitakin sekasikiöisiä uskonto- ja idearyhmiä. Sielläpä varsinainen voileipäpöytä kaiken maailman uskovaisille - vai tieteilijöiksikö he haluavat itseään nimitettävän nämä nykyaja fariseukset.


      • rakastamisenrajaty

        Palaan vielä hieman tähän alunperäiseen aiheeseen vanhempien kunnioittamisesta ja rakastamisesta, koska mielestäni tämä on asian ydin mitä tulee narsistivanhempiin. Tosin olen lukenut tätä Raamattua vasta vähän ja olen Raamatun luvussa aloittelija, niin korjatkaa jos menee väärin. Mutta tällaiseen tulkintaan olen tullut siitä vähästä minkä nyt olen lukenut. Selitän omin sanoin. Pyydän Jumalalta anteeksiantoa jos menee väärin.

        Eli Jeesus opetti vanhempien kunnioittamista mitä joiltakin muilta puuttui.
        Mutta täällä puhutaan myös laajemmin lähimmäisten ja perheenjäsenten tai sukulaisten kohtelusta eli myös niinpäin kuinka esim. vanhemmat kohtelevat lapsiaan.
        Omien vanhempiensa kiroaminen kielletään.
        Mutta tulkitsisin tämän niin, ettei omia lapsiaankaan sovi kirota yai muuta sellaista.
        Mitä jos joku äiti alkaa kirota lapsensa tai manamaan tähän riivaajia ?
        Kai se vanhempien kunnioittamisen ja rakastamisen opetus sitten suhteutuu mm. tuohon mm. tuolla ohjeella, että ei ole soveliasta rakastaa vanhempiaan enemmän kuin Jumalaa ?
        Eli jos omaa jonkun esim. kiroajavanhemman, niin olisi riittävää kunnioitusta kun ei itse kuitenkaan ole kironnut häntä eikä mitään muutakaan sellaista ilkeää.
        Mutta jos vanhempi on narsisti, ei oli hyvä alkaa häntä ihan kauheasti kunnioittamaan ja rakastamaan, jottei se mene ikäänkuin Jumalan ohjeistuksen yli ? Siis jottei vanhemman narsismi vain pahene niin, että hän alkaa kuvitella itsensä ikäänkuin Jumalan paikalle.
        Se tuskin olisi hyvä teko vanhempaakaan kohtaan ?

        Täten yksipuolisesti pelkästään vanhempien rakastamisesta ja kunnioittamisesta puhuminen ottamatta huomioon muita uskonnon opetuksia ja soveltamatta niitä samanaikaisesti, ei välttämättä kaikissa olosuhteissa ole vanhempien eikä lasten etu, vaan voi palvella narsismia.

        Mitäköhän tähän nyt joku kristinuskonoppinut sanoisi ?

        Omakohtaisesti olen kokenut, että ihmiset tuntuvat pakkomielteisesti toistavan vain sitä vanhempien kunnioittamisen oppia. Mutta onko silloin joissain tapauksissa riski, että rakastetaan vanhempia enemmän kuin Jumalaa, mikä ei ole Jumalan mukaan soveliasta ? Ja miksi ihmisten mieliin on jäänyt juuri se vanhempien kunnioittamisen kohta Raamatusta enemmän kuin esim. tämä toinen kohta ?
        Ettei vain olisi vanhempien itsensä aloitteesta ?


      • rakastamisenrajatu

        Ja eikö muutenkin uskonnoilla ole yleensä tarkoitus puhua kaikenlaista epäoikeudenmukaista sortamista vastaan ?

        Omakohtaisesti olen kokenut, että vanhempien kunnioittamisen opin korostaminen voi palvella keskustelijan omaa vallanhalua. Hän itseasiassa sitä kautta käyttää omaa henkistä valtaansa keskustelukumppaniinsa korostamalla tässä keskustelun aikana auktoriteetin (vanhemman ) kunnioittamisen tunteita.
        Tulkitsen näin koska olen kokenut, että moni keskustelija on korostanut minun vanhempieni kunnioittamista itseasiassa jopa ärhäkkäämmin kuin vanhempani itse, edes tuntematta minun vanhempiani, vaikken mitään erityisen epäkunnioittavaa ole heistä puhunut, olen vain kertonut henkisestä väkivallasta itseäni kohtaan.


      • rakastamisenrajatu

        Tuli tässä mieleen, että mitä jos vanhempani eivät edes halua olla niin pahoja, mutta eivät osaa laittaa rajaa käytökselleen ?
        Mutta siitä syystä ei voi alata ylitiösäälimään ja ymmärtämään, koska se johtaa siihen, etten sitä rajaa saa laitettua edes minä.
        Ja mitä hyötyä siitä sitten on kenelekään ?


      • rakastamisenrajatu

        Ja muutenkin ei kai Jumalan tarkoitus voi olla, että eletään niinkuin joku raskas "painavuuden henki" (tai kaksi) selässä ?


      • rakastamisenrajati

        Mutta jos ei usko Jumalaan, koko kysymys menee mielestäni vielä monimutkaisemmaksi, että mihin se perustuu miten ketäkin kunnioitetaan ?

        Noh nyt todella lopetan tähän, koska tästä nyt voisi kirjoittaa monta sataa sivua.


      • herkkis66
        rakastamisenrajatu kirjoitti:

        Ja eikö muutenkin uskonnoilla ole yleensä tarkoitus puhua kaikenlaista epäoikeudenmukaista sortamista vastaan ?

        Omakohtaisesti olen kokenut, että vanhempien kunnioittamisen opin korostaminen voi palvella keskustelijan omaa vallanhalua. Hän itseasiassa sitä kautta käyttää omaa henkistä valtaansa keskustelukumppaniinsa korostamalla tässä keskustelun aikana auktoriteetin (vanhemman ) kunnioittamisen tunteita.
        Tulkitsen näin koska olen kokenut, että moni keskustelija on korostanut minun vanhempieni kunnioittamista itseasiassa jopa ärhäkkäämmin kuin vanhempani itse, edes tuntematta minun vanhempiani, vaikken mitään erityisen epäkunnioittavaa ole heistä puhunut, olen vain kertonut henkisestä väkivallasta itseäni kohtaan.

        Monen on varmasti hirveän vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa että vanhemmat voivat olla todella julmia lapsiaan tai lastaan kohtaan. He haluavat kuvitella että kaikki vanhemmat rakastavat lapsiaan ja haluavat heidän parastaan. Mielestäni kukaan ei saa mennä Jumalan edelle. Jumala on auktoriteetti. Eikä sukulaisista ole pakko pitää.


      • kuplassaeläminen

        Ihan kenellä tahansa voi olla lapsia, niin psykopaateilla, narsisteilla, rikollisilla, lasten tavalla tai toisella hyväksikäyttäjillä ja ihan kaikenlaisilla ihmisillä mitä täällä maapallolla ylipäätään vain on, paitsi fyysisesti hedelmättömillä, mutta voi heilläkin olla ottolapsia jne.
        Eli milläköhän logiikalla kaikki vanhemmat ovat lapsiaan kohtaan hyviä ?
        Ja miksi on kehitetty joku ihmeen lastensuojelukin, kun kaikki vanhemmat haluavat vain lastensa parasta ? Todellako vain näitä rakastavia vanhempia häiriköimään ? (mitä varmaan myöskin voi tapahtua, kun joku ovelus saa systeemit toimimaan ylösalaisin.)
        Jos kaikki psykopaatit pystyvät olemaan hyviä lapsiaan kohtaan, eiväthän he silloin ole mitenkään kyvyttömiä rakastamaan.
        Tai millaista on hyvä lastenkasvatus ilman rakkautta ?
        Miten ihmiset kuvittelevat, että rakkautta ja empatiaa jo sanana inhoavat vanhemmat (kuten minun), voisivat olla lastaan kohtaan hyviä, jos lapsi ei ole samaa psykopaattisorttia ?
        Jos 1% ihmisistä on psykopaatteja, niin mihin he kaikki ovat piiloutuneet, jos on täysin uskomatonta, että kukaan käytännön todellisuudessa olisi sellainen ?

        Jokainen ihminen elää jossain määrin oman kokemusmaailmansa "kuplassa".


      • missioni

        Olen psykopaattini aivokapasiteetin ja toimintatavan vuoksi joutunut niin hemmetinmoiseen labyrinttiin, että täältä vapautuminen on toteutettava erittäin monimutkaisesti opiskelemalla näköjään nyt myös Raamattua.


      • labyrististatoiseen
        missioni kirjoitti:

        Olen psykopaattini aivokapasiteetin ja toimintatavan vuoksi joutunut niin hemmetinmoiseen labyrinttiin, että täältä vapautuminen on toteutettava erittäin monimutkaisesti opiskelemalla näköjään nyt myös Raamattua.

        Saattaa olla, että on ihmisiä, jotka jostain kumman syystä tekevät kaikki asiat ihan liian vaikeiksi ja monimutkaisiksi. Olkoopa kyse, vaikka maitopurkin valitsemisesta, niin sekin toteutetaan tutkimalla kaikki purkit ja sitten kuitenkaan ei osata päättää, että minkä päiväyksen purkin sitä nyt valitsisi. Ja kyse on vain yhdestä vaaleansinisestä purkista.
        Voi olla, ettei siinä sitten Raamattukaan auta. Aivan sama, mitä kirjaa lueskelee, jos on tapana tehdä asioista itsellensä labyrintteja, yksinkertaiset asiat kieputtaa sadalle solmulle kummastellen niitä joka suunnasta, mutta meneehän se aika niinkin, jos ei ole tähdellisempää tekemistä.


      • utrrthjkjbv

        Aivan, mutta oikeastikin monimutkaisia asioita on olemassa.


      • lkjhgfdghj

        Totuuden yksinkertaisuus ja
        maailma/luonto aina uusine aina vähän erilaisine kiemuroineen.

        Ykseys ja monimuotoisuus.


      • kjhghkl

        Korjaan vähän:
        Totuuden ykseys ja maitopurkkien moninaisuus


      • herkkis66
        kuplassaeläminen kirjoitti:

        Ihan kenellä tahansa voi olla lapsia, niin psykopaateilla, narsisteilla, rikollisilla, lasten tavalla tai toisella hyväksikäyttäjillä ja ihan kaikenlaisilla ihmisillä mitä täällä maapallolla ylipäätään vain on, paitsi fyysisesti hedelmättömillä, mutta voi heilläkin olla ottolapsia jne.
        Eli milläköhän logiikalla kaikki vanhemmat ovat lapsiaan kohtaan hyviä ?
        Ja miksi on kehitetty joku ihmeen lastensuojelukin, kun kaikki vanhemmat haluavat vain lastensa parasta ? Todellako vain näitä rakastavia vanhempia häiriköimään ? (mitä varmaan myöskin voi tapahtua, kun joku ovelus saa systeemit toimimaan ylösalaisin.)
        Jos kaikki psykopaatit pystyvät olemaan hyviä lapsiaan kohtaan, eiväthän he silloin ole mitenkään kyvyttömiä rakastamaan.
        Tai millaista on hyvä lastenkasvatus ilman rakkautta ?
        Miten ihmiset kuvittelevat, että rakkautta ja empatiaa jo sanana inhoavat vanhemmat (kuten minun), voisivat olla lastaan kohtaan hyviä, jos lapsi ei ole samaa psykopaattisorttia ?
        Jos 1% ihmisistä on psykopaatteja, niin mihin he kaikki ovat piiloutuneet, jos on täysin uskomatonta, että kukaan käytännön todellisuudessa olisi sellainen ?

        Jokainen ihminen elää jossain määrin oman kokemusmaailmansa "kuplassa".

        Tämä raamatun lause on auttanut mua ymmärtämään miksi jotkut uskoo sitä mitä niille kerrot ja jotkut ei: Ensimmäinen Johanneksen kirje 4-5 "Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä, mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen."


      • herkkis66
        herkkis66 kirjoitti:

        Tämä raamatun lause on auttanut mua ymmärtämään miksi jotkut uskoo sitä mitä niille kerrot ja jotkut ei: Ensimmäinen Johanneksen kirje 4-5 "Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä, mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen."

        Totuus todellakin pelastaa, ainakin narsistien kynsistä.


      • mielenkiintoistakin
        herkkis66 kirjoitti:

        Tämä raamatun lause on auttanut mua ymmärtämään miksi jotkut uskoo sitä mitä niille kerrot ja jotkut ei: Ensimmäinen Johanneksen kirje 4-5 "Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä, mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen."

        Mielenkiintoinen.
        Minulta kun on jäänyt Raamattu lukematta, koska vanhempani erosivat kirkosta ja minut vapautettiin uskonnon opetuksesta. Oma motiivini oli, että en halunnut opetella Isä meidän rukousta ulkoa, joten pyysin vapautusta koko opetuksesta, koska minulle oli kerrottu sellainen valinnanmahdollisuus kohdallani.

        Uskonto on tylsää, jos kuulee vain jotain yhtä tai kahta kohtaa koko ajan.
        Ja sitten vielä se tyyli millä jotkut uskovaiset puhuu, ei ole kaikille kauhean houkutteleva kaikille. Siinäkin ainakin Suomessa hoetaan sillä samalla äänensävyllä jotain muutamaa lausetta. Petyin myös kohtaamaani pappiin, joka ei puhunut mitään Jumalasta. Ajattelin, että kun puhun ensimmäistä kertaa elämässä papin kanssa, hän puhuisi minun kanssa Jumalasta. Mutta ei sanaakaan pappi puhunut Jumalasta.
        Raamattu itsessään on paljon mielenkiintoisempi.
        Koitan sitä nyt vähän tutkiskella mitä kaikkea löytyykään.


      • mielenkiintoistakin
        herkkis66 kirjoitti:

        Totuus todellakin pelastaa, ainakin narsistien kynsistä.

        Uskon, että puhut totta.
        Tässähän oli menneisyydessä ongelma, että kohtasin auttajia joiden mielestä oli yhdentekevää puhutaanko totta vai valehdellaanko, niin ei se oikeen auttanu.
        Uskon, että narsismilta voi pelastaa juurikin totuus.
        Puhuin äsköttäin ihmisen kanssa joka oli sitä mieltä myöskin ja
        hyvä vaikutus sillä narsistin aiheuttamiin tuhoihin.


      • vieläjatkuu

        Minun uskoni Jumalaan alunperin kirposi siinä epätoivoisesti yrittäessäni kuulla oman sisäisen ääneni narsistivanhempien keskellä teini-ikäisenä, ei kosketuksissa mihinkään uskontoon. Ja vietin teini-ikäni sitten vakavamielisesti pohdiskellen syntyjä syviä.


      • jalkuuvielä

        Sittemmin minut painostettiin mukaan pinnallisempaan elämään, vaikkei olisi yhtään kiinnostanut.


      • jatkuuvieö

        Ja yhtäkkiä se olinkin muka minä joka keksi jos jonkin sortin sosiaalista kujetta.
        Ei ole totta !


      • ölkjhgfdfghjk

        Tämmöistäkin tapahtuu, että lapsi on se vakavamielinen ja vanhemmat senkun temppuilee.


      • ölkjhgfghj

        Lapsi on kärsivällisesti syvällisellä rakkaudella katsellut vanhempiensa temppuilua jo miltei 50 vuotta, omaan henkihieveriinsä asti. Mutta temppuilun piirteet ovat alkaneet vain paheta, ja siksi lapsi on lopulta alkanu arvostella vanhempiaan, Ja luurit tulee korvaan vähän joka suunnalta.


      • loppukaijuttuvihdoin

        Minä olen näiden ainoa lapsi. Kuinka kukaan muu voi edes kuvitella tietävänsä asiasta mitään ?


      • Jumalatonta
        herkkis66 kirjoitti:

        Monen on varmasti hirveän vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa että vanhemmat voivat olla todella julmia lapsiaan tai lastaan kohtaan. He haluavat kuvitella että kaikki vanhemmat rakastavat lapsiaan ja haluavat heidän parastaan. Mielestäni kukaan ei saa mennä Jumalan edelle. Jumala on auktoriteetti. Eikä sukulaisista ole pakko pitää.

        Hyvähän sun sitten siellä Jumalas kanssa. Entä jos puuttuu vallan tuo geeni että tuollaista suhdetta kykenisi vakavissaan edes harkitsemaan?


      • tästäapua

        Myös omasta mielestäni anteeksiannon ongelma on todella vaikea. Ajattelen itse, että pitäisi tietää, mitkä ovat ne todelliset teot ja tekijät, jotka ovat traumoja aiheuttaneet ja päästä yli traumoista, eli tervehtyä, ennen kuin anteeksiannosta kannattaa puhua tai ennen kuin anteeksiantoa voidaan sen koko merkityksessä edes vaatia. Pyhän Jumalan rakastaminen on aina ensisijaista ja turvallista, onneksi. Näkisin, että sellaisen ihmisen rakastaminen, joka ei kykene rakkauteen tai joka vastaa hänelle osoitettuun rakkauteen jotenkin negatiivisesti on hukkaan heitettyä tunnetta jollain lailla. En tiedä, oliko tästä apua.
        Sinulle jaksamista ja valoa elämään joka tapauksessa.


      • ölkjgfghjk

        Juuri tuo, että traumoista on vaikea päästä yli lähinnä siksi kun ei saa myöntää mitä on tapahtunut oikeasti.


      • Iloveevolution
        rakastamisenrajaty kirjoitti:

        Palaan vielä hieman tähän alunperäiseen aiheeseen vanhempien kunnioittamisesta ja rakastamisesta, koska mielestäni tämä on asian ydin mitä tulee narsistivanhempiin. Tosin olen lukenut tätä Raamattua vasta vähän ja olen Raamatun luvussa aloittelija, niin korjatkaa jos menee väärin. Mutta tällaiseen tulkintaan olen tullut siitä vähästä minkä nyt olen lukenut. Selitän omin sanoin. Pyydän Jumalalta anteeksiantoa jos menee väärin.

        Eli Jeesus opetti vanhempien kunnioittamista mitä joiltakin muilta puuttui.
        Mutta täällä puhutaan myös laajemmin lähimmäisten ja perheenjäsenten tai sukulaisten kohtelusta eli myös niinpäin kuinka esim. vanhemmat kohtelevat lapsiaan.
        Omien vanhempiensa kiroaminen kielletään.
        Mutta tulkitsisin tämän niin, ettei omia lapsiaankaan sovi kirota yai muuta sellaista.
        Mitä jos joku äiti alkaa kirota lapsensa tai manamaan tähän riivaajia ?
        Kai se vanhempien kunnioittamisen ja rakastamisen opetus sitten suhteutuu mm. tuohon mm. tuolla ohjeella, että ei ole soveliasta rakastaa vanhempiaan enemmän kuin Jumalaa ?
        Eli jos omaa jonkun esim. kiroajavanhemman, niin olisi riittävää kunnioitusta kun ei itse kuitenkaan ole kironnut häntä eikä mitään muutakaan sellaista ilkeää.
        Mutta jos vanhempi on narsisti, ei oli hyvä alkaa häntä ihan kauheasti kunnioittamaan ja rakastamaan, jottei se mene ikäänkuin Jumalan ohjeistuksen yli ? Siis jottei vanhemman narsismi vain pahene niin, että hän alkaa kuvitella itsensä ikäänkuin Jumalan paikalle.
        Se tuskin olisi hyvä teko vanhempaakaan kohtaan ?

        Täten yksipuolisesti pelkästään vanhempien rakastamisesta ja kunnioittamisesta puhuminen ottamatta huomioon muita uskonnon opetuksia ja soveltamatta niitä samanaikaisesti, ei välttämättä kaikissa olosuhteissa ole vanhempien eikä lasten etu, vaan voi palvella narsismia.

        Mitäköhän tähän nyt joku kristinuskonoppinut sanoisi ?

        Omakohtaisesti olen kokenut, että ihmiset tuntuvat pakkomielteisesti toistavan vain sitä vanhempien kunnioittamisen oppia. Mutta onko silloin joissain tapauksissa riski, että rakastetaan vanhempia enemmän kuin Jumalaa, mikä ei ole Jumalan mukaan soveliasta ? Ja miksi ihmisten mieliin on jäänyt juuri se vanhempien kunnioittamisen kohta Raamatusta enemmän kuin esim. tämä toinen kohta ?
        Ettei vain olisi vanhempien itsensä aloitteesta ?

        Minä en tajua miksi vanhempien kunnioittamis- ja rakastamiskäsky pitää kirjoittaa yhtään mihinkään. Sen rakastamishommelin on evoluutio niin tiukasti vaijeroinut vaivoihin että olisi minun mielestäni voinut löysemminkin hoitaa tämän homman. Lapsille voi tehdä melkein mitä vain ja aina vaan ne toivoo ja rakastaa. Ehkä vielä jopa palavammin kuin hyvin kohdellut... Kun ei ole edes nykyperheissä mahdollisuus vaihtaa kohdetta. Kai se sitten kulttuurissamme on joku vallan väärinkäyttäjien kehittämä ja painottama tuplavarmistus ettei pääse kukaan ulkopuolinen puuttumaan pahoinpitelyihinkään.


      • Jotairajaa
        Iloveevolution kirjoitti:

        Minä en tajua miksi vanhempien kunnioittamis- ja rakastamiskäsky pitää kirjoittaa yhtään mihinkään. Sen rakastamishommelin on evoluutio niin tiukasti vaijeroinut vaivoihin että olisi minun mielestäni voinut löysemminkin hoitaa tämän homman. Lapsille voi tehdä melkein mitä vain ja aina vaan ne toivoo ja rakastaa. Ehkä vielä jopa palavammin kuin hyvin kohdellut... Kun ei ole edes nykyperheissä mahdollisuus vaihtaa kohdetta. Kai se sitten kulttuurissamme on joku vallan väärinkäyttäjien kehittämä ja painottama tuplavarmistus ettei pääse kukaan ulkopuolinen puuttumaan pahoinpitelyihinkään.

        Ehkäpä nämä varjelet oletukset ovat olleet tutkimassa sosiaaliturvan kehittämistä tällaisille lapsille ja nuorille. Vaikka juuri he ovat kaikkein kurjemmista asemassa maassamme. Nämä asiat on kuitenkin olleet enemmän ja vähemmän keskustelussa jo 70- luvulta... En ymmärrä miksi keskustelua yritetään edelleen tukahduttaa ja vääristellä. Onko moraalista että joidenkin ainoa vaihtoehto on etsiä poikaystävä tai no psrisuhfe, johon oikein sitten kehotetaan ja ohjataan..? Huoraaminen ei ole hyvän suhteen lähtökohta eikä kokemus kenellekään... Käsittämätön kenttä on tämä.


      • ölkjhgfdsdfg

        Joo. Minäkin ihmettelen sitä ohjaamista.


    • rakastamisenrajat

      Täällä Raamatussa lukee näinkin:
      "Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä sanojanne kuulla, lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja puhdistakaa tomu jaloistanne."

      Tämäkin on olennaista sillä minä rakastan Jumalaa, mutta vanhempiani ei aihe kiinnosta. Eikä minua kuulla, ei sanaakaan, jostakin salaperäisestä syystä. He eivät halua kuulla kertaakaan elämässä minun näkökulmaani.
      Liittyykö tämä sittenkin siihen että ateistiksi minut kasvatettiin, muttei minusta ateistia tullut.
      Minä olen silti jo melkein 50 vuotta ollut heille ymmärtävä, rakastava ja lempeä yksipuolisesti. Saan vain luuria korvaan. Mutta kärsivällinen olen ollut.
      Ja vain tähän heidän rakastamiseenko minun todella kuuluisi kuluttaa koko loppuelämäkin ? Alkaa kyllästyttää ihmisten kanssa keskusteleminen. Näkökulma on minusta niin outo.
      Eikö siinä ole jo riski, että olisin kuin näiden ihmisten orja henkisesti ?

      • rakastamisenrajat

        Siis ei edes Raamatussa sanota, että yrittäkää loputtomasti rakastaen puhua, vaikka saisitte pelkkää luuria korvaan syntymästänne kuolemaan.

        Voisiko tämän tulkita niin, että narsistien luota sopii vain lähteä pois ja unohtaa heidät mitä tomun pyyhkiminen jaloista voisi merkitä ?

        Täytyy myöntää, että tämä nyt on vähän minun omaa Raamatun tulkintaa.


      • lopetantähän

        Muilta ihmisiltä saa niin erikoisia neuvoja.
        Minua on mm. neuvottu lukemaan kevyempiä kirjoja.
        Ei minua kiinnosta viihdekirjallisuus. Lukekoon ne ketä kiinnostaa.
        Minulle tulee keveämpi olo lukemalla vaikka filosofian kirjoja
        tai nyt tätä Raamattua, mikä todella nyt tänään auttoi erääseen asiaan.


      • lopetanvastatähän

        Miksiköhän sitä pidetään niin mahdottomana, että oma vanhempi toimisi epäoikeudenmukaisesti lastaan kohtaan, kun Raamatunkin mukaan semmoista tapahtuu ?
        Minusta vaikuttaa siltä, että tuolta Raamastuskin tehdään poimintoja aika suppeasti valikoidusti monesti.
        Toivotaan, että liika kirjoittamiseni loppuu tähän.


      • rakastamisenrajatu

        Taidan siirtyä kokonaan täältä narsismiterveys keskustelusta uskontopuolelle ja pysyä siellä, koska uskontofilosofia onkin alunperäinen kiinnostukseni, johon jo vanhempanikin minut tavallaan suuntasi järkkäämäällä minut jo lapsena elämänkatsomustietoon.
        Tuli tässä vaan sattuneista syistä taukoa harrastuksiini.


      • marsmatkaan

        Olisin minäkin voinut vaihtaa rakastamisen kohdetta, mutta eipä ole kukaan muukaan koskaan ollut kiinnostunut minun näkökulmastani, no ehkä terapeutti, mutta ei siitä rakkaussuhdetta tullut eikä tule. Muutenkin sukupuoliset "rakkaussuhteet" tuntuu ainakin nykyään jossain määrin vastenmielisiltä kun niistä tyhjistä tyrkyistä ei ole ollut puutetta. Nykyinen läheinen ainokainen sentään nykyään on kiinnostunut... maku meni vaan siinä kun se piti alussa niin väkisin juottaa... pilalle kait vähään meni siinä touhussa. Mutta ihin sitä sitten tomut karistaisi? Marsiin?


      • Rakasnaulakko

        .. ei sitä niin vaan luojiansa korvata.


      • Frankensteinitar

        ei korvata tosiaan. Kunnes kuolema meidät erottaa!


      • Täältäjyrisee
        lopetanvastatähän kirjoitti:

        Miksiköhän sitä pidetään niin mahdottomana, että oma vanhempi toimisi epäoikeudenmukaisesti lastaan kohtaan, kun Raamatunkin mukaan semmoista tapahtuu ?
        Minusta vaikuttaa siltä, että tuolta Raamastuskin tehdään poimintoja aika suppeasti valikoidusti monesti.
        Toivotaan, että liika kirjoittamiseni loppuu tähän.

        Noin sanotaan yliopistoilla ja lokakuun liikkeessäkin. Mikä sinä oikein olet kyseenalaistamaan tätä läpi instituutioiden auktorisoitua ja validoitua totuutta? Onko sinulla joku missio? Siinä tapauksessa et voi olla mitenkään uskottava.


      • missioni

        Missioni on pelastaa itseni omien vanhempieni toteuttamasta henkisen/sosiaalisen tasoisesta "kidnappauksesta" joka on jatkunut vuosikymmeniä, ja tapahtumaketjusta, mikä todella ilmeisesti on kuten psykopaattini asian ilmaisee, monien ihmisten aivokapasiteetille liian monimutkainen varsinkin, koska siihen liittyy useita "epätyypillisiä" seikkoja.
        Kenenkään ei tarvitse olla huolissaan, en ole kiinnostunut puuttumaan muiden ihmisten asioihin, enkä politiikastakaan.
        Harjoitan tätä kritiikkiäni vain sen verran kuin on täysin välttämätöntä oman itseni pelastamiseksi. Toivon pelastavani muutkin tämän kuvion uhrit. Se riittää minulle, kenellekään en yritä mitään rangaistuksia.
        Mikäli tämä minusta riippuu tässä vain pelastetaan uhrit.
        Tämä on missioni.


      • missioni

        Olen psykopaattini aivokapasiteetin ja toimintatavan vuoksi joutunut niin hemmetinmoiseen labyrinttiin, että täältä vapautuminen on toteutettava erittäin monimutkaisesti opiskelemalla näköjään nyt myös Raamattua.

        Tämä jatko meni ensin väärään ketjuun, joten siksi kahteen kertaan.


      • missioni
        missioni kirjoitti:

        Olen psykopaattini aivokapasiteetin ja toimintatavan vuoksi joutunut niin hemmetinmoiseen labyrinttiin, että täältä vapautuminen on toteutettava erittäin monimutkaisesti opiskelemalla näköjään nyt myös Raamattua.

        Tämä jatko meni ensin väärään ketjuun, joten siksi kahteen kertaan.

        Tuo kaikki muu mitä kirjoitan, on vain ohimennen havaintojani tässä matkan varrella, eikä varsinaisesti liity missiooni.
        Muut saavat minun puolestani jankata vaikka yhtä ainutta lausetta Raamatusta tai mistä tahansa oman elämänsä opetuksena, jos niin parhaaksi katsovat.


      • muttamutta

        Mutta ongelmana tässäkin on, että tämäkin varmaan vain innostaa psykopaattiani, kun hän näin tulee kehutuksi aivokapasiteetistaan.
        Ja minä en oikeasti ole kiinnostunut käyttämään elämääni mihinkään aivokapasiteettikilpailuun hänen kanssaan, kun olisi parempaa ja mukavampaakin tekemistä.


      • muttamutta

        Psykopaattini on itse neuvonut minua unohtamaan hänet ja vain pelastamaan itseni. Ehkäpä hän TIETÄÄ...


      • muttamutta

        Näin olisikin varmaan hänen ja kaikkien paras sen välttämiseksi, ettei tragedia enempää paisu.


      • muttamutta

        Onko jossain todella sellainen viisas joka tietää, että tarkeintä tässä nyt kuitenkin olisi se vanhempien kunnioittaminen ? Mitä tuloksia hän olettaa sillä syntyvän tässä ?


      • muttamutta

        Sitä paitsi läheskään kakki eivät kunnioita vanhempiaan tässä mittakaavassa jossa minä olen kunnioittanut.
        En edes uhmaikää pitänyt ollenkaan. En ole kertaakaan heittäytynyt karkkihyllyn eteen kiljumaan. Ja katselin tuossa lapsuuden valokuvaani.
        Aika pienenä lapsena silmäni ovat silmiinpistävän vakavat ja mietteliäät.


      • jihugjgjghyiooåå
        missioni kirjoitti:

        Tuo kaikki muu mitä kirjoitan, on vain ohimennen havaintojani tässä matkan varrella, eikä varsinaisesti liity missiooni.
        Muut saavat minun puolestani jankata vaikka yhtä ainutta lausetta Raamatusta tai mistä tahansa oman elämänsä opetuksena, jos niin parhaaksi katsovat.

        "Muut saavat minun puolestani jankata vaikka yhtä ainutta lausetta Raamatusta tai mistä tahansa oman elämänsä opetuksena, jos niin parhaaksi katsovat." Eikö tuo ole vähän omahyväisesti ja itsekkäästi sanottu mikäli esimerkiksi yliopistoissa ja vaikkapa lastensuojelussa pyöritetään tuota samaa nauhaa ja monelle käy siksi tosi köpelösti?


      • SoFine
        muttamutta kirjoitti:

        Onko jossain todella sellainen viisas joka tietää, että tarkeintä tässä nyt kuitenkin olisi se vanhempien kunnioittaminen ? Mitä tuloksia hän olettaa sillä syntyvän tässä ?

        Ei viisautta mutta valta on. Se on kaikilla aikuisilla koska lapset ovat altavastaajina. Jos tuo käsky on syvästi ja kautta kentän voimassa niin onnea vaan....


      • neuvottelukysymys
        jihugjgjghyiooåå kirjoitti:

        "Muut saavat minun puolestani jankata vaikka yhtä ainutta lausetta Raamatusta tai mistä tahansa oman elämänsä opetuksena, jos niin parhaaksi katsovat." Eikö tuo ole vähän omahyväisesti ja itsekkäästi sanottu mikäli esimerkiksi yliopistoissa ja vaikkapa lastensuojelussa pyöritetään tuota samaa nauhaa ja monelle käy siksi tosi köpelösti?

        No jos te muut todella haluatte minut auttamaan tai joksikin poliitikoksi aivan välttämättä, niin toki siitäkin voidaan neuvotella ja harkita asiaa :)


      • jatkuujatkuu

        Mutta siinä täytyy sitten varautua hommaan vähän epätyypilliseltä vaikuttavaan henkilöön. Enkä ole varma onko se asialle eduksi. :)

        Ideani kyllä saa ottaa tältä palstalta ja käyttää.


      • jatkuuvielä

        Mutta ei tarinaani


      • miksimiksimiksi

        Mutta tosiaan miksi minkä tahansa suvun kärsimysperinne olisi tarpeellista jatkaa sellaisenaan suvun kärsimys ja kidutusperinteitä noudattaen ? En näe siinä logiikkaa enkä järkeä, enkä empatiaakaan.


      • miksimmiksiei

        Eikö uskonnot tulleet myös muuttamaan huonoja perinteitä.
        Eikö sen voisi ajatella olevan uskonnon "henki", jos ei kirjankin.


      • korjaus

        kirjainkin.


      • lisään

        Minuu pyydettiin yhdellä taholla tekemään valituksia.
        Sanoin, etten anna kehitysehdotuksiani kuin siinä tapauksessa, että minulle maksetaan siitä palkkaa.


      • lisään

        En sanonut noin itsekkyyttäni, vaan siksi, että jos palkattomana antaa kehitysehdotuksia palkalliselle henkilölle, henkilö voi suuttua siitä.
        Ja haluan välttyä sellaiselta turhalta suuttumukselta. Siksi haluan ensin tasavertaisen aseman sanoakseni kehitysehdotukseni. En mistään rahanhalusta.


      • jatkuuuu

        Ja ainahan se olisi myönteisempää olla "ammattikehittäjä" kuin "ammattivalittaja".


      • jatkuuuu

        Periaatteessa sama homma.


      • jatkuuvio

        Mutta se olisi kivempi tehdä ystävälliseen kehittävään sävyyn valittamisen sijaan.
        Emotionaalisesti parempi inhimillisestiottaen.


      • uskokaataiälkää

        Mutta uskokaa tai älkää:
        Narsistivanhempien orjana on vaikea tehdä mitään kehittävää !!!!


      • vielälisään

        Ja muutenkin mikä ihmeellinen juttu tämä on tämä vanhempien henkiseen valtaan alistaminen vielä keski-ikäisilläkin henkilöillä.
        Pääteekö se vielä dementikkomummoihinkin ?
        Miksi heitä kohdellaan niin huonosti tönköiksi lääkittynä, vaikka samanaikaisesti ymmärretään henkilöiksi, joille kuulu suvun henkinen valta ilman mitään kritiikkiä ?
        Minä en hyväksy vanhusten tuollaista kohtelua, minä sama henkilö joka voimakkaasti kritisoin tätä vanhempien ylivaltaa.


      • vielätulimieleen

        Mitä jos sellainen yleinen vanhusvihamielisyys saakin alkunsa siitä, että vanhempien annetaan ensin kiduttaa lapsiaan henkisesti ?


      • oiuytrghjj

        Sanooko mikään uskonto, että säilyttäkää kunnioittaen mitkä tahansa hullutkin vanhempienne perinteet ?
        No lopetan nyt vihdoin.


      • äölkjhgfgjkl

        Mutta minulla on sellanen heikkous, että sanon lopettavani jonkun puheen, mutten lopetakaan. Muissa puheissani olen luotettavampi. Mutta myönnän tämän hieman paikkansapitämättömän puheeni avoimesti. :)


      • fgrtyuhkh
        jatkuujatkuu kirjoitti:

        Mutta siinä täytyy sitten varautua hommaan vähän epätyypilliseltä vaikuttavaan henkilöön. Enkä ole varma onko se asialle eduksi. :)

        Ideani kyllä saa ottaa tältä palstalta ja käyttää.

        Mikä on epätyypillinen henkilö mielestäsi uskottavuuden kannalta? Meinaatko karauttaa paikalle mersussa vuitton kainalossa?


      • ghiiojluihhjg
        jatkuuvio kirjoitti:

        Mutta se olisi kivempi tehdä ystävälliseen kehittävään sävyyn valittamisen sijaan.
        Emotionaalisesti parempi inhimillisestiottaen.

        Voin kokemuksesta kertoa että se ei niin vain onnistu. Tulet kohtaamaan paljon järkyttävän irrationaalista vastustusta. Ellet sitten ole joku pyhimys jolla on yliluonnollinen kyky kestää paskaa. Tai no, kelläpä narsuvanhempien uhrilla ei tätä ominaisuutta olisi... mutta kannattaako sitten kuitenkaan altistua maalitauluksi?


      • hkkhkgfgy
        vielätulimieleen kirjoitti:

        Mitä jos sellainen yleinen vanhusvihamielisyys saakin alkunsa siitä, että vanhempien annetaan ensin kiduttaa lapsiaan henkisesti ?

        No tuo on varmastikin monesti näin.


      • lkjhgfdghjk
        ghiiojluihhjg kirjoitti:

        Voin kokemuksesta kertoa että se ei niin vain onnistu. Tulet kohtaamaan paljon järkyttävän irrationaalista vastustusta. Ellet sitten ole joku pyhimys jolla on yliluonnollinen kyky kestää paskaa. Tai no, kelläpä narsuvanhempien uhrilla ei tätä ominaisuutta olisi... mutta kannattaako sitten kuitenkaan altistua maalitauluksi?

        En ole menossa minnekään. Tämä ajatus tuli siitä kun joku ajatteli että olen vähän itsekäs, kun en ole aikeissa yrittää vaikuttaa epäkohtiin laajemminkin. :)


      • poejköjhgf

        Minun mielestäni yhteiskunnallisesti suurin ongelma on, ettei ole kehitetty luontoystävällistä tapaa hävittää henkistä paskaa.


      • ölkjhgfdfghjk
        fgrtyuhkh kirjoitti:

        Mikä on epätyypillinen henkilö mielestäsi uskottavuuden kannalta? Meinaatko karauttaa paikalle mersussa vuitton kainalossa?

        Tämä on elämäni mittainen mysteeri,
        nimittäin se on kokemusteni perusteella kulttuurisidonnaista jossain määrin koetaanko minut olemukseltani luotettavaksi puheideni kannalta. Jostain syystä Suomessa ei koeta kiltihkön hitusen hassuhkon oloista henkilöä luotettavaksi, mutta olen kokenut että muualla maailmassa taas saatetaan ainakin ajoittain kokea, että sellainen henkilö on ovelan vastakohta, eli nimenomaan luotettava ja uskottava, jota hieman huvittuneena uskotaan ilman muuta. Suomessa ehkä vaaditaan olemukseen runsaammin nimenomaan kovuutta, että olisi uskottava.


      • oiuytruioiuy

        Sanotaan näin, että osaan kirjoittaa tiukkaa tekstiä, mutta en ehkä vaikuta henkilölle joka sellaista kirjoittaisi,


      • oiuytreryui

        Tämä on kumma ilmiö.
        Olin kerran Suomessa kurssilla johon minut hädin tuskin hyväksyttiin, mutta kun sinne tuli opettaja muualta Euroopasta hän kutsui minut tulemaan reippaasti eturiviin piileskelemästä.


      • ölkjytghjkl

        Ja olen nyt vammautunut. Ja joskohan nyt lähtisin täältä palstalta jossa olen asunut jo useamman päivän :)


      • lkjhgfdfghj

        Mutta tämäkin. Suomessa jotenkin vammautuneen on vaikeampaa olla arvovaltainen. Kokisin paljon vähemmän noloksi ulkomailla esiintyä vammautuneena ja epätodennäköisemmin sen takia väheksytyksi.


      • LäpiNäky
        lkjhgfdfghj kirjoitti:

        Mutta tämäkin. Suomessa jotenkin vammautuneen on vaikeampaa olla arvovaltainen. Kokisin paljon vähemmän noloksi ulkomailla esiintyä vammautuneena ja epätodennäköisemmin sen takia väheksytyksi.

        No yliopistoissa suorastaan rakastetaan kaikkea erilaista, -väristä -ja -muotoista, mikä erottuu joukosta jotenkin. Siellä voisi olla tilaa juuri sinulle, jos sinulla on tuollainen "pääoma". Todella vaikeaa siellä on taviksella ja seinäpaperilla. Tietysti riippuu vähän asiasta että mitä koskee.. Että jos kovasti tabua päin alat rynnimään niin en tiedä paljonko pehmustetta vammastasi voisi olla. Sielläkin kun vaikuttaa kulttuurimme... Siellähän sitä luodaan ja ylläpidetään niin että neuvoisin huolellisesti ja herkästi arvioimaan ne piirit missä asiasi saattaisi saada vastakaikua.


      • ölkjhgfdfghjk

        Niin no joo. On minulla vähän ollut viitettä tuohonkin.
        Ainoa pääoma mitä omistan on melko suurikokoinen reppu täynnä erilaisia hieman outoja tragedioita ja epäoikeudenmukaisuuksia.
        On minua neuvottu kurjareppunikin unohtamaan, mutta en oikein tiedä, jos kuitenkaan ainoasta pääomastani niin vaan luovun. Joten vaikka tämä reppuni sisältö vähän omituinen onkin, niin ehkä sitä ei pitäisi nähdä ainostaan taakkana, vaan
        ehkä tämä sisältö pitäisi jotenkin niinkuin järjestää siistiin riviin johonkin hyllylle ja kohdella kuin argeologisia löytöjä.

        Tuosta uskottavuudesta vielä tuli mieleen radiossa kuulemani olikos ne Elisan ? mainokset, joissa joku tyyppi seikkailee milloin missäkin ja soittelee hieman hassunkuuloisia puheluita. Voin kuvitella kuulostavani vähän sen tapaiselta. Tykkään kovasti niistä mainoksista.
        Ymmärrän sen hamon niin, että kyseessä on erittäin vilpitön tyyppi, jonka puhelut kuulostavat miltei epäuskottaville, mutta ovat kuitenkin totta.
        Nimittäin jos on oikein vilpitön, saataa jotenkin kuulostaa sen tapaiselle. Mielestäni erittäin hyvin esitetty siltä puhujalta. Kuinka jollain onkin niin hiotut äänensävyt, ihailen.


      • äölkjhghjkk
        ölkjhgfdfghjk kirjoitti:

        Niin no joo. On minulla vähän ollut viitettä tuohonkin.
        Ainoa pääoma mitä omistan on melko suurikokoinen reppu täynnä erilaisia hieman outoja tragedioita ja epäoikeudenmukaisuuksia.
        On minua neuvottu kurjareppunikin unohtamaan, mutta en oikein tiedä, jos kuitenkaan ainoasta pääomastani niin vaan luovun. Joten vaikka tämä reppuni sisältö vähän omituinen onkin, niin ehkä sitä ei pitäisi nähdä ainostaan taakkana, vaan
        ehkä tämä sisältö pitäisi jotenkin niinkuin järjestää siistiin riviin johonkin hyllylle ja kohdella kuin argeologisia löytöjä.

        Tuosta uskottavuudesta vielä tuli mieleen radiossa kuulemani olikos ne Elisan ? mainokset, joissa joku tyyppi seikkailee milloin missäkin ja soittelee hieman hassunkuuloisia puheluita. Voin kuvitella kuulostavani vähän sen tapaiselta. Tykkään kovasti niistä mainoksista.
        Ymmärrän sen hamon niin, että kyseessä on erittäin vilpitön tyyppi, jonka puhelut kuulostavat miltei epäuskottaville, mutta ovat kuitenkin totta.
        Nimittäin jos on oikein vilpitön, saataa jotenkin kuulostaa sen tapaiselle. Mielestäni erittäin hyvin esitetty siltä puhujalta. Kuinka jollain onkin niin hiotut äänensävyt, ihailen.

        Korjaan: hahmon


      • lkjhgfdsdfghj

        Itse en taida enää pyrkiä yliopistoon, mutta on minulla joskus välähtänyt mielessä, että mitä jos esittelisin näitä löytöjäni jollekin muulle tutkittavaksi.

        Mutta ainoa mitä minä olisin ikinä tarvinnut, niin vaan oikeaa kuulluksi tulemista, ei mitään muuta.


      • uytdfghjklö

        Mutta tietenkin niin, ettei kuultua käytetä psykopaattisesti nurinpäin.

        Jossain tuli vastaan mielenkiintoinen viisaus, jonka ajatus oli, että osatakseen valehdella on tiedettävä totuus ainakin jossain määrin.
        Nimenomaan ! Parhaita valehtelijoita ovat ne jotka perinjuurin tietävät totuuden jostain asiasta !!!
        Tämä selittääkin sen mistä johtuu, että aina minusta oveliten valehdelleet ovat olleet kanssani samaa mieltä totuudesta.
        Mutta tämä tietenkään ei tarkoita, että kaikki sellaiset henkilöt jotka ovat kanssani samaa mieltä totuudesta olisivat valehtelijoita, jotka ryhtyisivät kääntämään sitä, ei tietenkään ei missän nimessä !


      • äölkjhfdjk

        HAHHAH
        tämäpä onkin hassu oivallus. Hoksasin juuri, että ne henkilöt jotka eivät ole uskoneet puheitani, ovat täysin epäonnistuneet yrittäessään valehdella jollekin minusta, koska he ovat keksineet niin huonoja valeita, ettei ne ole menneet tyhmemmiltäkään läpi.


      • lkjhgfdsdfghj

        Tekisin tästä johtopäätöksen, että kunnon psykopaatti tietää totuuden melko hyvin.
        Mutta tästä ei tietenkään pidä tehdä johtopäätöstä, että totuuden tietävät ihmiset olisivat psykopaatteja.


      • lkjhgfdfghj
        äölkjhfdjk kirjoitti:

        HAHHAH
        tämäpä onkin hassu oivallus. Hoksasin juuri, että ne henkilöt jotka eivät ole uskoneet puheitani, ovat täysin epäonnistuneet yrittäessään valehdella jollekin minusta, koska he ovat keksineet niin huonoja valeita, ettei ne ole menneet tyhmemmiltäkään läpi.

        Jatkan.
        Ja minun psykoppaattini sitten kysyy minulta halveksivasti: "Kuinka viitsit puhua niin tyhmien ihmisten kanssa ? Minä en jaksa heistä edes kuulla !!!"


      • ölkjhgfsdfghj

        Muistuipa vielä mieleen psykopaattini on myös antanut minulle lahjoina kirjoja joissa kerrotaan vainosta ja psykopaattisesta kiusaamisesta.


      • ölkjhgfdfghjk

        Mutta minun psykopattini olemus ei ole hassuhko kuten minun, siksi hänet varmaankin koetaan uskottavammaksi. Hän on enemmänkin ääriasiallisen oloinen.


      • äölkjhgfdfghj

        Mulla on vähän semmonen olo kuin olisin kuljeskellut paholaisen kanssa ympäriinsä ja paholainen olisi sanonut minulle että: "Kato sä siinä vieressä kuinka ihmiset lankeaa minuun."
        Tulee mieleen Grimmin sadut, mutta tosielämän totena.


      • oiuytryuio

        Toinenkin vanhempi alkaa olla kokonaan langennut tähän "paholaiseen". Kauheaa katseltavaa se vaikutus muihinkin. Kun puhuin kerran asiasta psykopaatilleni, hän aina sanoo: "Älä niistä muista välitä, pelasta vain itsesi!"
        Tuossa vuosikymmeniä vanhassa valokuvassa hän on niin suloisenviekkaankaunis minä sylissään. Tiotyllä tavalla mielestäni siis näyttääkin psykopaatille. Ei milleen kauhealle, vaan pistävän viekkaat silmät ja suloinen hymy.


      • olipahyvähuomio
        oiuytryuio kirjoitti:

        Toinenkin vanhempi alkaa olla kokonaan langennut tähän "paholaiseen". Kauheaa katseltavaa se vaikutus muihinkin. Kun puhuin kerran asiasta psykopaatilleni, hän aina sanoo: "Älä niistä muista välitä, pelasta vain itsesi!"
        Tuossa vuosikymmeniä vanhassa valokuvassa hän on niin suloisenviekkaankaunis minä sylissään. Tiotyllä tavalla mielestäni siis näyttääkin psykopaatille. Ei milleen kauhealle, vaan pistävän viekkaat silmät ja suloinen hymy.

        Tosiaankin, kuvista sen huomaakin hyvin. Sellaiset viekkaat silmät, hyvin muuten sanottu tuo viekkaat, kuvaa hyvin juuri sitä katsetta. Puuttuu sellainen lämpö niistä silmistä ja muuten sitä ei voi harjoitella niinkuin hymyilemistä peilin edessä. Hymy aina samanlainen , harjoitellun näköinen, ei luonteva.


      • äölkjhgfdfgh

        Joo, molemmilla vanhemmillani on kylmät silmät ihan näöllisesti vaikkapa valokuvassa, mutta minulla ei, paitsi että minulla on nyt vamma silmissä, mutta en siltikään ole kylmäsilmä. Kammoan vanhempieni kylmäsilmiä. Mutta on psykopaatillani tuijotuksentultakin.
        Ja se hymy psykopaatillani. Hänellä on (varsinkin nuorempana ollut) vähän kuin kestohymy kasvoilla ihan kuin rakenteellisesti ilman että hän hymyilee.
        Hän kertoi aikoinaan vieraiden vastaantulijoiden hymyilevän hänelle ilmeisesti luullen hänen hymyilleen heille, vaikka hän ei ole hymyillyt.

        Kysyin äskön toiselta vanhemmaltani saisinko vanhoja valokuvia halutessani osoittaakseni vanhempani psykopaatinnäköisyyden. No ei niitä olisi saanut kuin salaisesti, niin annan asian olla, on minulla pari kuvaa. (mutta olen siis näin rehellinen, että rehellisesti kerroin mahdollisen käyttötarkoitukseni ja aina olen ollut näin rehellinen :).


      • ölkuytrtyui

        Ja sitten toisen vanhempani ulkonäöstä minulle tulee mieleen joku vähän niinkuin diktaattori.


      • lkjhgfdfgh

        Tää toinen sanoo ettei oo varmaa onko tää toinen psykopaatti.

        nyt mun on kyllä välillä mietittävä muuta


      • ölkjhgfdsjk

        Hmmm...minulla taitaa olla taas uusia oivalluksia tosiasioista, mutta tällä kertaa en kerrokaan niitä psykopaatilleni enkä tulevaisuudessakaan, joten hän menettää parhaan tietokähteensä totuudesta ja hänen manipulointikykynsä siten heikkenevät !!!


    • NedFlanders

      Raamattu on hyvä poas elämään, kun käyttää maalaisjärkeään siinä sivussa;)

    • ölkjhgfdsdfghj

      http://www.hs.fi/elama/a1477358517180?ref=hs-etusivub-luetuimmat-#2

      Löysin tuon Helsingin Sanomista, mutta en pystynyt lukemaan kokonaan.

      Itse en koskaan ole voinut pienimmässäkään määrin kritisoida vanhempiani, koska kommunikaatio on silloin katkaistu välittömästi ja minut ikäänkuin hylätty.

      Ainoa kritiikki jonka olen vajaa 50 vuoteen voinut esittää on tämä, että väitän heitä narsistiksi tai psykopaatiksi. Tähän he suhtautuvat ihan leppoisasti.

      • ölkjhgfdfgh

        Ehkä voisinkin sanoa, että he ovat tässä ensimmäistä ja ainoaa kertaa elämässään edes hieman täyttäneet tehtäväänsä.


    • ölkjhgfdsdfg

      Siinä määrin mitä olen itse eri uskontoja lukenut, minusta näyttää siltä, että yleensä niiden hengessä on armollisuus ja anteeksianto, mutta ei sillätavoin ja niin pitkälle, että luisutaan valeen ja epäoikeudenmukaisuuden puolelle.
      Tämä on pointtini ja ollut koko ajan.

      • ölkjhgfddfgh

        (Tuolla jossain muissa ketjuissa kirjoitukseni meni väsymyksen johdosta vähän keskittymiskyvyttömäksi röpellykseksi. Pahoitteluni siitä.)


      • ölkjhgfdfghj

        Mutta opin juuri, että sana eettinen olisi ilmeisesti tässä yhteydessä sopivampi.


      • ölkjhgfdsdfg

        Mikäli jonkun ajatuksia esim. väsyneenä sotkettaisiiin tahallaan, se ei mielestäni olisi mitenkään kovin eettistä. Psykopaattini on tehnyt sitä paljon ja yrittää koko ajan tehdä.

        Eli vielä kerran: kannatan hyvin armollista ja anteeksiantavaa suhtautumista muita ihmisiä ja itseäänkin kohtaan, mutta ei niin pitkälle, että luisutaan kannattamaan valetta ja epäoikeudenmukaisuutta enemmän kuin totuutta ja oikeudenmukaisuutta.


      • ölkjhgfdsdfg

        On olemassa myös LIIAN anteeksiantavia ihmisiä ja silloin anteeksiantamisesta voi tulla suo.
        Epäoikeudenmukaisuutta vastaan kuuluu ikäänkuin kamppailla kaikkien tuntemieni uskontojen mukaan.

        Muutenhan kaikki eettisyys ja moraali katoaa ympäriltämme, jos epäoikeudenmukaisuutta vastaan ei olla mitenkään.

        Mutta mielestäni epäoikeudenmukaisuutta vastaan kamppailu ei voi milloinkaan tapahtua pahantahtoisuuden vallassa ketään kohtaan.


      • ölkjhgfsdfgh

        Itse kannatan lempeää periksiantamattomuutta epäoikeudenmukaisuuden edessä. Se ei ole samaa kuin kaunainen anteeksiantamattomuus. Noita kahta asiaa ei mielestäni tule sekoittaa keskenään.


      • ölkjhgfd

        Minun psykopaatti kerran sanoi: "Se on kauhia se sellanen ihminen kun suostuu ihan mihin vaan. "
        Vähän huolestuin, että jos mahtanen olla sellainen. No psykopaattini sanoi: "Et sä ihan sellanen oo."


      • ölkjhgfdfghhj

        No joskohan tähän nyt päätän vihdoinkin.
        Manipulaatioden väistämisen harjoittelu jatkuu omassa elämässäni.
        Kun vaan muistankin psykopaattini, pääni meinaa täyttyä manipulaatioilla.
        Eli tiukkana oloa tässä on harjoiteltava, ei pohjattomasti lisää pehmeyttä, johon olen taipuvainen.
        Heippa.


      • ölkjhgfdsdfgh

        Sorry jatkuu.
        Tämän lisäksi olen sitä mieltä, että ylimääräisistä syyllisyyden ja häpeän tunteista ei ylipäätäänkään varsinaisesti ole kenellekään mitään hyötyä henkisen kehityksensäkään kannalta (luin kirjaakin aiheesta), joten tämä ajattelutapani ei mitenkään sovi yhteen sen kanssa, että muka haluaisin elää kauniaisessa katkeruudessa. En toivo sellaisia hyödyttömiä tunteita kuten kaunaa, katkeruutta, syyllisyyttä tai häpeää itselleni en psykopaatilleni enkä kenellekään muullekaan.


      • ölkjhgfdfghjj

        Mutta mitä mielestäni olen tehnyt virheellisesti elämässäni on se kun olen antanut periksi sillon kun on väitetty jotain mikä ei pidä paikkansa tyylin: "Ok, kun kerran sanotte niin", vaikka hyvin olen ollut tietoinen, ettei asia ole ollut niin.
        Eli liika pehmeydellä olen luistanut valeeseen.
        Ja sitä samaa olisin tehnyt nytkin, jos olisin myöntynyt tuolla yhteistyökyvyttömyysketjussa näyttelemään hyvää kaunan anteeksiantajaa joidenkin muiden mieliksi vaan.
        Mutta jos ei oikeasti ole kaunaakaan, niin mitä ihmeen touhua se oikeen olisi ?
        Minä en tiedä miltä kauna tuntuu. Jos yritän kuvitella se tuntuu joltain niin hirveältä, että joudun kauhun valtaan, joten en halua enää yrittää kuvitellakaan. Kiitoksia vaan.


      • ölkjhgfddfgh

        Kaikki ihmiset eivät ole tunne-elämältään samanlaisia.
        Ei ole vain kaksia ihmisiä: narsisteja ja perusnormeja.
        Kaikkien tunne-elämälle ei voi mitenkään sopia samat ohjeet.


      • ölkjhgfddfghj

        Muistaakseni jopa luin jos en muista väärin, että jollain oli neurologinen sairaus niin, ettei hän pystynyt suuttumaan ollekaan.
        Ihmisten tunne-elämän kirjo on äärettömän laaja.


      • ölkjhgfdsdfgh

        Ja logiikkani sanoo vähän niinkin, että mitä järkeä sitten alkuunkaan tuntea jotain tunnetta mistä sitte kuitenkin heti pitää luopua ?


      • ölkjhgfdsxfgh

        Monille voi olla vaikeaa edes tunnistaa tunteitaan.
        Ja sitte toiset alkaa projisoimaan heihin, jos he ikäänkuin vain on ja vastaanottaa sitä toisen juttua ja eläytyy siihen.
        En minä halua alkaa kuvittelemaan iteeni katkeraksi. Mieluummin kuvittelen vaikka iloiseksi. Ja kuvittelinkin tossa äskön: levitin käsivarteni siiviksi ja juoksentelin ympäriinsä. Se on hyvää terapiaa :)


      • ölkjhgfdfgh

        Ylimääräinen synkistely on ihan turhaa.
        Psykopaattini aina yrittää saada synkistelykanaville.

        Vielä kerran heippa!


      • löysäjalässy
        ölkjhgfd kirjoitti:

        Minun psykopaatti kerran sanoi: "Se on kauhia se sellanen ihminen kun suostuu ihan mihin vaan. "
        Vähän huolestuin, että jos mahtanen olla sellainen. No psykopaattini sanoi: "Et sä ihan sellanen oo."

        Jotkut on vaan sellaisissa tilanteissa että on vähän niinkuin pakko suostua mihin vaan. Joskus jopa vuosikausia ja yhä uudestaan. Suosittelen näin ateismiin taipuvaisena ennemmin kuin enkeliksi muuttumista. Sitten sitä väsyy ja turtuu ja tulee välinpitämättömäksi kun ei mitään järjen kipinääkään ole näkyvissä ja jos liikahtaakaan mihinkään mielensä suuntaan niin joka puolelta räksytetään ja pommitetaan... Ja tämä siis ihan meidän armaassa omassa maassamme. Jämäkkyys saa vain aikaan mitä hirvittävimpiä reaktioita eikä oikeasti kukaan jaksa semmoista.


      • jkulomnj
        ölkjhgfdsdfgh kirjoitti:

        Sorry jatkuu.
        Tämän lisäksi olen sitä mieltä, että ylimääräisistä syyllisyyden ja häpeän tunteista ei ylipäätäänkään varsinaisesti ole kenellekään mitään hyötyä henkisen kehityksensäkään kannalta (luin kirjaakin aiheesta), joten tämä ajattelutapani ei mitenkään sovi yhteen sen kanssa, että muka haluaisin elää kauniaisessa katkeruudessa. En toivo sellaisia hyödyttömiä tunteita kuten kaunaa, katkeruutta, syyllisyyttä tai häpeää itselleni en psykopaatilleni enkä kenellekään muullekaan.

        Minäpä toivon ja varsin isolle köörille ihmisiä. Ei hätää kuitenkaan, se ei totisesti tule toteutumaan, kuten olen joutunut monesti katkerana todistamaan. En usko että heillä on kyvykkyyttä sellaiseen, sillä jos minä olisin syyllistynyt sellaisiin tekoihin ja tekemättä jättämisiin kuin he niin kokisin juuri noita tunteita. Sen sijaan minulle on jätetty jostain syystä toistenkin tunteet kannettaviksi ja mitähän jos oikein laittaisi ranttaliksi että niille tulisi kunnolla katetta ja sisältöä. Tasapainoittuisikohan tämä quasimodomainen olo..?

        Ymmärrän kuitenkin hyvin edellisen keskustelun pointtisi ja minua jäi todella askarruttamaan tuo yleisön suhtautuminen ja ymmärtämättömyys asiassa..? Joku hirrrwittävän yleinen kognitiivinen vika tai vamma, vai mikäköhän on kyseessä? Huh sentään.


      • jljghh
        jkulomnj kirjoitti:

        Minäpä toivon ja varsin isolle köörille ihmisiä. Ei hätää kuitenkaan, se ei totisesti tule toteutumaan, kuten olen joutunut monesti katkerana todistamaan. En usko että heillä on kyvykkyyttä sellaiseen, sillä jos minä olisin syyllistynyt sellaisiin tekoihin ja tekemättä jättämisiin kuin he niin kokisin juuri noita tunteita. Sen sijaan minulle on jätetty jostain syystä toistenkin tunteet kannettaviksi ja mitähän jos oikein laittaisi ranttaliksi että niille tulisi kunnolla katetta ja sisältöä. Tasapainoittuisikohan tämä quasimodomainen olo..?

        Ymmärrän kuitenkin hyvin edellisen keskustelun pointtisi ja minua jäi todella askarruttamaan tuo yleisön suhtautuminen ja ymmärtämättömyys asiassa..? Joku hirrrwittävän yleinen kognitiivinen vika tai vamma, vai mikäköhän on kyseessä? Huh sentään.

        Teroitan siis vielä että kykenen kyllä ja mieluustikin keskustelemaan ja pohtimaan asioita ja epäoikeudenmukaisuuksia ilman noita henkilökotaisia sinun mielestäsi varmaan patologisia tuntemuksiakin. Tietysti loukkaantuminen ja suru ja kauhu siellä on pohjimmaisina, mutta ilman tätä järkyttävää epäoikeudenmukaisuuden TUNNETTA kaikkie ikävine liitteineen tuskin olisin täälläkään näitä kirjoittelemassa.


      • jkjgjg

        Olipa hirveän huonosti muotoiltu mutta en nyt viitsi uusia... Pahoittelen. Ja sitten vielä sekin että miksi muka muut saavat mieluustikin edistää omaa tunneasiaansa ja missiotaan mutta sitten joiltakin se on kielletty tai epäsuotavaa. Semmoinen kait sitten sosioepälooginen ilmiö.


      • ölkjhgfdghj

        En nyt tiedä onko nämä kaksi edellistä viestiä yksi vai kaksi kirjoittajaa ?
        Ymmärrän molemmat viestit. Ymmärrän enemmän ku sanon.
        Voi olla etten enää oo täällä lukemas ja vastailemas.

        Esim. kirjojen kautta voi kuitenkin havaita, että maailmassa on hyvin monenlaisia ajattelijoita ja filosofejakin, jotka pohtii eettisiä kysymyksiä vielä nykymaailmassakin. Vaikka sitten on muita maailmoja, joissa sitten taas on toisenlaiset arvostukset.


      • ökjhgffghj

        Toi oli kahteen näistä kahdesta sitäedelliseen vastaus. Luen nyt noi edelliset.


      • ölkjhgfdsdfg
        jkjgjg kirjoitti:

        Olipa hirveän huonosti muotoiltu mutta en nyt viitsi uusia... Pahoittelen. Ja sitten vielä sekin että miksi muka muut saavat mieluustikin edistää omaa tunneasiaansa ja missiotaan mutta sitten joiltakin se on kielletty tai epäsuotavaa. Semmoinen kait sitten sosioepälooginen ilmiö.

        Sinä et tiedä mitä minä olen läpikäyny.

        En nimittele kenenkään tunteita patologisiksi.
        Minun mielestäni ei ole mitään väärää kokea epäoikeudenmukaisuus epäoikeudenmukaisuudeksi.

        En itse ole vuosikymmeniin saanut edistää mitään tunneasiaani, kun tunteistani on pelkästään valehdeltu.

        Ainoa ratkaisu, jonka olen keksinyt, on tunneilmaisun jalostaminen tietynlaisiin muotoihin.


      • ölkjhgfdsdfg

        Ei ollut mielestäni huonosti muotoiltu kirjoittamasi.
        Mutta niitä kyllä riittää joille ei meinaa kelvata mitkään muotoilut.
        Sitten pitää kehittää muotoilua,
        pää kuumana pähkäillä, että kuinka sen voisi muotoilla ...


      • ölkjhgfdfgh
        ölkjhgfdsdfg kirjoitti:

        Ei ollut mielestäni huonosti muotoiltu kirjoittamasi.
        Mutta niitä kyllä riittää joille ei meinaa kelvata mitkään muotoilut.
        Sitten pitää kehittää muotoilua,
        pää kuumana pähkäillä, että kuinka sen voisi muotoilla ...

        Joku voi vaikka kirjottaa kielletyt tunteensa runoiksi ja sitten lausua niitä tärkeen näkösenä ja kukaan ei saa sillon karjua samaan aikaan.


      • ölkjhgfdfgh

        Mutta hyvää jatkoa, jos en enää tänne ilmesty.

        Mun mielestä se on väärin ettei kaikilla ole aidon tunneilmaisun oikeutta käytännössä.


      • hgffdfdf
        ölkjhgfdfgh kirjoitti:

        Mutta hyvää jatkoa, jos en enää tänne ilmesty.

        Mun mielestä se on väärin ettei kaikilla ole aidon tunneilmaisun oikeutta käytännössä.

        Se on todella väärin. Ja ihan fyysisestikin tosi tuskallista. Montakohan sairaseläkeläistä semmoisesta porukasta tulee? Tai ihan ruumiita? Ehkä joku runoilija sitten myös..? Kaikkien lahjat ei riitä runoihin tai muuhun taideilmaisuun. Mutta että vielä palstakirjoitteluakin näin tylysti kohdellaan...? Melkein traumatisoiduin puolestasi.


      • ölkjhgfdsdfgh

        No mulla ei riitä lahjat muuhun kuin taideilmaisuun.
        Läpi mun elämän mun taiteilut kelpaa muille ihmisille, mutta en mä.
        Ei voi mitään.


      • ölkjhgfdfgh

        Mutta en viitsi olla nyt täällä enää kun noita joitain niin kovasti häiritsee.
        En ole vihainen. En vaan halua häiritä. Eikä mun ole pakko olla just täällä.
        Aina välillä mun täytyy tälleen jostain lähteä. :)
        Vaikka vähän hitaasti nyt lähen ku teille joillein halusin vielä vastata.


      • Kahistaanyhes

        Jos meet muualle niin vinkkaa toki niin minä kipitän ehkä perässä... Alkoi todella pelottaa tämä palsta.


      • ölkjhgfddfg

        heheh...
        mutta mulla ei kyllä oo aavistustakaan kuka kipittäjä sinä olet, ei siis ei niin minkäänlaista käsitystä tai mielikuvaa :)
        Mutta tässä on se, etten ole ihan vielä päättäny mihin meen.


      • Ggfdgjkllkl
        ölkjhgfdsdfg kirjoitti:

        On olemassa myös LIIAN anteeksiantavia ihmisiä ja silloin anteeksiantamisesta voi tulla suo.
        Epäoikeudenmukaisuutta vastaan kuuluu ikäänkuin kamppailla kaikkien tuntemieni uskontojen mukaan.

        Muutenhan kaikki eettisyys ja moraali katoaa ympäriltämme, jos epäoikeudenmukaisuutta vastaan ei olla mitenkään.

        Mutta mielestäni epäoikeudenmukaisuutta vastaan kamppailu ei voi milloinkaan tapahtua pahantahtoisuuden vallassa ketään kohtaan.

        Olen vähän eri mieltä mutta mun täytyy tätä lisää miettiä.


      • ölkjhgfdfg

        Ihan mielenkiitoista olisi lukea mietitty mietintä. En tosin käy täällä välttis.
        Se ei olekaan niin yksioikoista. Itseasiassa näen asian niin, että jokaisen sisimmälle on täysin yksilöllisesti painotetut seikat paikallaan kuten eri ihmisille sopii eri ruoka.
        Ihmiset ovat jokainen erilaisissa yksilöllisissä sieluntiloissa näkemykseni mukaan.
        Ja se on varmasti ihan faktakin jo ihan sillä perusteella, että kaksia samanlaisia aivoja ei ole (ellei nyt sitten jotain ihmettä ole jossain).


    • Kiekuna

      Enpä oikein tiedä mikä olisi sellainen sinulle merkittävä termi mikä kertoisi minusta. Kirjoituksesi ovat kuitenkin saaneet minussa aikaan vastakaikua. Ehkä olen sitten vaikka kaiku näin toistaiseksi ja teemaan sopivasti :) että jos saisi kipittää matkassa...

      • ölkjhgfddfg

        heheh...
        Kun tulin tänne palstalle täällä puhuttiin jostain "kaikusta", sinäkös olet se kaiku ?
        Jaa, että kaiku matkassa... :)
        No riippuu vähän siitä mihin meen. En oo vielä keksiny, mutta jos esim. jonnekin täällä suomi24:ssä meen, niin siellä kyllä sopii kaikua...


      • kanatkiekuu
        ölkjhgfddfg kirjoitti:

        heheh...
        Kun tulin tänne palstalle täällä puhuttiin jostain "kaikusta", sinäkös olet se kaiku ?
        Jaa, että kaiku matkassa... :)
        No riippuu vähän siitä mihin meen. En oo vielä keksiny, mutta jos esim. jonnekin täällä suomi24:ssä meen, niin siellä kyllä sopii kaikua...

        Jossain täällä aina kaikuu kieunta. Korjaan..korjaan...kiekuu kaiunta.


    • Ihankaikuna

      :) Kerro sitten jos johonkin palstakategoriaan löydät niin seuraan kaikuna perästä.

      • ölkjhgfgh

        heh :)


      • ölkjhgfdfg

        Minä olen yllättynyt että kaikulta sain niin paljon vastakaikua. :)


    • ölkjhgfdsgh

      Yksi lisäys ja tarkennus tänne. Näkemykseni on:

      Anteeksianto on hyve. Siksi kai sitä suositaan. Mutta hyveitä on myös monia muita kuin anteeksiantaminen.
      Tarkoitan, että anteeksiannon hyve pitäisi olla tasapainossa muiden hyveiden kanssa, eikä niin että jättimäisen anteeksiannon hyveen rinnalla muut hyveet jäävät suhteessa minikokoisiksi tai jopa katoavat. Vaan pitäisi huolehtia siitä että erilaiset hyveet ovat tasapainoisessa suhteessa.

      En jatka tämän enempää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe