3 kuukautta pelkkää makaronilaatikkoa

jhbhgftr

Karu kertomus Suomesta: ”Söin 3 kuukautta pelkkää makaronilaatikkoa

Suomen pisimpään leipäjonoon Helsingin Myllypuroon joutuneet kertoivat tarinansa. Myös IS:n lukijat kertoivat kokemuksiaan köyhyydestä.

Esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä oleva kahden teini-ikäisen äiti kertoi, että leipäjonossa käydään, jotta olisi varaa lasten harrastusmaksuihin. Etenkin lapsiperheiden köyhyys surettaakin monia.

Ei varaa edes bussilippuun, jotta pääsisi jonoon
Eräs keskustelija huomauttaa, että todellisuus on se, ettei kaikilla ole edes varaa bussilippuun, jotta voisi matkustaa leipäjonoon.

3 kuukautta pelkkää makaronilaatikkoa
Köyhä mies kertoo puolestaan syövänsä 12 kertaa kuukaudessa makaronilaatikkoa,

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001127149.html

218

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uhgytre

      kertomus Suomesta: ”Söin 3 kuukautta pelkkää makaronilaatikkoa

      Suomen pisimpään leipäjonoon Helsingin Myllypuroon joutuneet kertoivat tarinansa. Myös IS:n lukijat kertoivat kokemuksiaan köyhyydestä.

      Esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä oleva kahden teini-ikäisen äiti kertoi, että leipäjonossa käydään, jotta olisi varaa lasten harrastusmaksuihin. Etenkin lapsiperheiden köyhyys surettaakin monia.

      Ei varaa edes bussilippuun, jotta pääsisi jonoon
      Eräs keskustelija huomauttaa, että todellisuus on se, ettei kaikilla ole edes varaa bussilippuun, jotta voisi matkustaa leipäjonoon.

      • muhjus

        tiedän mitä köyhyys on suurperheen yksinhuoltajana. ei ainakaan apua tullut mistään, eikä lapset harrastaneet työttömyysrahalla. diakoni jakaa ruokaa nykyään sellaisille jotka juo ja reissaa ulkomailla. oli silloinkin jotain leirejä järjestetty mutta en tiennyt niistä mitään ja ruokaapu pärstäkertoimen mukaan.


    • köyhämies-

      Makaroonilaatikko on halpaa ruokaa. 400 g jauhelihaa, pussi makaroonia, 0,5 litraa maito ja 3 munaa, sekaan sekavihanneksia ja sipulia. Maksaa jotain 4 euroa ja iso vuoka niin siitä syö kaksi päivää, 4 ateriaa. Seon noin 60 euroa kuukaudessa kun tekee makaroonilaatikot

      • eimakaronilaatikko

        Ei makaronilaatikkoon laiteta lihaa vaan sillon tulee lihamakaronilaatikko,olkaapas tarkempia ohjeitten suhteen.


      • lkjkiuy

        Voisitteko kertoo tarkemmin tuon ohjeen,miten tehdään? en osaa:/


      • dhdhdhdh
        eimakaronilaatikko kirjoitti:

        Ei makaronilaatikkoon laiteta lihaa vaan sillon tulee lihamakaronilaatikko,olkaapas tarkempia ohjeitten suhteen.

        Ei vatta täynnä jaksa tehdä päivällä töitä joten puuroa ja karjalan piirakkaa leikkeillä hätäseen ja hommiin takasin.


      • Anonyymi
        eimakaronilaatikko kirjoitti:

        Ei makaronilaatikkoon laiteta lihaa vaan sillon tulee lihamakaronilaatikko,olkaapas tarkempia ohjeitten suhteen.

        Saako makaroonilaatikkoon sekoittaa hanhenmaksapalleroita?


    • OnnellinenKöyhä

      vielä halvempaa makaroonilaatikkoa mä oon syöny kuukaudet päivät, nii että jättää jauhelihan pois! Vaikka tupla sipulilla! =) yammi!!! =) oon köyhä, mut onnellinen, en ees aina tiiä miks ! =D onneks ketsuppi on halpaa, ku se on parasta makarooninkaa! Voin syödä vaikka pelkästää makaroonia ja ketsuppia! Joskus ostan jonku kurkun tai salaattia lisäks! Ruokapaikat onneks on! Sieltä haen kans välil jotain, ja se on taivaallista herkkua mitä sieltä saa! Ehkä oon just siks onnellinen, et on noi leipäjonot! <3

      • ffghjk

        Kiitos kommentistasi, onpa mukava tietää, että ei kaikki köyhätkään ole katkeroituneita elämäänsä - Toivon elämääsi kaikkea hyvää ja Jumalan siunausta!


      • HerranSiunausta

        Sinulla ainakin on lääkitys kohdallaan, mutta muista silti huolehtia proteiinin saannista tai pitkässä juoksussa sinulle käy huonosti.


    • ruoka_on_halpaa

      Kaurapuuro on edullista, lautasellinen maksaa 0,02€, eli 2cnt, kahdella pantillisella tölkillä saa 15 lautasellista kaurapuuroa!!
      Edelleenkin, 200€ saa yhdelle henkilölle vuoden safkat, ei ole ruoka kallista!

      Jos ei ole rahaa ruokaan, on köyhyys aivan jotain muuta. Monet käy leipäjonoissa juuri sen vuoksi, että sieltä saa ilmaista ruokaa, ei sen vuoksi, ettei olisi rahaa ostaa ruokaa.

      Toiset tuhlaa rahat "mummorullaan", että loppukuu kärvistellään leipäjonossa. Toiset polttaa askin päivässä tupakkaa (johon menee 1800€/v.) ja ovat leipäjonossa. Toiset ostaa kaikea tarpeetonta, kun vähänkin tulee rahaa ja taas ollaan leipäjonossa. Onhan näitä, mutta ei kenekään oikeasti tarvitsisi olla leipäjonossa.

      • enemmäntarvitaan

        Ei se niinkään ole. Ei joka päivä voi syödä pelkästään lautasellista kaurapuuroa. Hyvin äkkiä tulee puutostauteja, keripukit ja muut. elätkö muka itse siten? Turha huijata.


      • PappaIisalmesta

        Mikä on mummorulla?

        Olen muuten sinun kanssa samaa mieltä. Ei tarvitse olla leipäjonossa, jos käyttää toimeentulotukensa ruokaan. Mutta kun hakee osan ruuasta leipäjonosta, niin toimeentulotuki riittää muuhunkin. Saa jotain muuta vähän enemmän. Mutta ei kai se mikään ongelma ole? Hyvä vaan, että yli jääviä ruokia ei heitetä roskiin vaan jaetaan köyhille.


      • ruoka_on_halpaa
        enemmäntarvitaan kirjoitti:

        Ei se niinkään ole. Ei joka päivä voi syödä pelkästään lautasellista kaurapuuroa. Hyvin äkkiä tulee puutostauteja, keripukit ja muut. elätkö muka itse siten? Turha huijata.

        Ei kait kukaan pelkkää kaurapuuroa syö, mutta oheinen kuvastaa vain ruuan halpuutta. Jos aamun aloittaa lautasellisella kaurapuuroa, maksaa se sen 0,02€, leipää viipale ostaenkaan ei maksa montaa centtiä ja jakelusta sen saa ilmaiseksi.
        Keräkaali ja porkkanat on halpaa läpi vuoden, mutta syksyllä todella halpaa. Köyhä tietty tekee hapankaalit itse vaikka parvekkeelle säilymään, ei iske keripukit edes nurkan takaa taikka muut puutokset. Koko vuoden hapankaalit saa itse tehden muutamalla eurolla http://www.maku.fi/artikkelit/hapattaminen-ja-hapankaalin-valmistus.
        Perunaa saa ostaa 5kg pussin alle 2€, makaronit maksaa kaupassa 0,15€/400g pussi, joissakin kaupoissa vain 0,14€/400g pussi. Herneet ja härkäpavut n. 0,30€/kg suuremissa erissä 0,18€/kg http://www.hankkija.fi/Maatalous_ja_metsa/viljakauppa/viljamarkkinat-ja-hinnat/Viljan_hintanoteeraukset/, niistä proteiinit. Hoitokalastajilta ilmaiseksi kalaa http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/243325-ilmaista-kalaa-suoraan-tuusulanjarvesta taikka suoraan kalastajilta rehusilakkaa 0,16€/kg http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/suomen-tärkeimmän-saaliin-kalastajille-ongelmia-silakasta-saatava-hinta-laski-20-prosenttia-1.145500, keväällä saa itsekin kalastettua kutuaikaan särkiä kalapulliin aineiksi vaikka kuinka.


      • ruoka_on_halpaa
        PappaIisalmesta kirjoitti:

        Mikä on mummorulla?

        Olen muuten sinun kanssa samaa mieltä. Ei tarvitse olla leipäjonossa, jos käyttää toimeentulotukensa ruokaan. Mutta kun hakee osan ruuasta leipäjonosta, niin toimeentulotuki riittää muuhunkin. Saa jotain muuta vähän enemmän. Mutta ei kai se mikään ongelma ole? Hyvä vaan, että yli jääviä ruokia ei heitetä roskiin vaan jaetaan köyhille.

        Yleensä mummorulla sijaitsee markettien eteisaulassa, niitä on myös sijoitettuina erilaisiin kioskeihin. Oheisen linkin kuvassa ihan tyypillinen mummorulla mummoineen http://www.lansi-savo.fi/uutiset/lähellä/peliautomaatteja-pelattiin-vaihtelevasti-etelä-savossa-63760


      • ruoka_on_halpaa
        ruoka_on_halpaa kirjoitti:

        Yleensä mummorulla sijaitsee markettien eteisaulassa, niitä on myös sijoitettuina erilaisiin kioskeihin. Oheisen linkin kuvassa ihan tyypillinen mummorulla mummoineen http://www.lansi-savo.fi/uutiset/lähellä/peliautomaatteja-pelattiin-vaihtelevasti-etelä-savossa-63760

        ..jaa tuo linkki ei nyt toimi, jospa tämä toimisi

        http://www.lansi-savo.fi/uutiset/lähellä/peliautomaatteja-pelattiin-vaihtelevasti-etelä-savossa-63760


      • einyttoimi

      • Pitkäaikatyötön

      • ruoka_on_halpaa
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Kaurapuuro on edullista, lautasellinen maksaa 0,02€, eli 2cnt, kahdella pantillisella tölkillä saa 15 lautasellista kaurapuuroa!!"

        Juhani Putkinen on sivullaan eri mieltä. Hänen laskelmissaan annos kaurapuuroa maksaa 11,57 snt.
        http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Suomessa_ei_tar.htm

        No jo on tuhdit annokset kaurapuuroa Putkisen lautasella. Paketti kaurahiutaleita maksaa 0,32€ ja siinä paketissa on 500g, joten jos vääntää 180g kaurapuuroksi ja syö ne kerralla lautasella, niin onhan se sitten ;D
        Hei ihan oikeesti, se lautasellinen kaurapuuroa maksaa sen 0,02€, eli 2cnt. Olen nimittäin syönnyt joka aamu yli 30 vuotta lautasellisen kaurapuuroa ja laskenut sen niin moneen kertaan. Oheisessa kuvassa ostamani 30 pakettia kaurahiutaleita, ne maksoivat 9,60€, saan niistä vähintään 480 lautasellista kaurapuuroa, enimmillään n. 600 lautasellista. Ei ole kallista! http://aijaa.com/nLdvHU


      • tarkkana

        Hieno nainen


      • HittoTeidänNeuvoja

        Kuulostaa edulliselta, puutostaudeista viis.

        kraanasta vetta lautaselle ja samaa tavaraa lasiin, viellä halvempaa. kuutiometri halpaan hintaan riippuen paikkakunnasta= todella halpaa.
        1000 litraa riittää pitkään jos ei turhaa peseydy ja miksi tarvs jos pysyy kotona omissa hajuissaan.
        Välipalaksi kylmää vettä lasiin (kuumentaminen maksaa) ja lusikka, teet ja kahvit on liian kalliita.
        Led taskulamppu valaistukseksi ja telkkari TAI läppäri lämmitykseeen. Huom käytä naapurin wi-fiä.


      • OtahanSelvääAsioista

      • lkjkijuy

      • ihanpelletouhua
        lkjkijuy kirjoitti:

        Juuri noin. Tää ne käy jonos ku sa ilamseksi on kokoomusloisten jankuttamaa sontaa!!! Katokaa tosta...
        Kuka käy leipäjonossa
        https://www.youtube.com/watch?v=7eBsqPPzvGM&list=PLeSRKiJKOJ3W6xiFnACamga0z3QA_-yrb&index=1

        Olen itse nähnyt sitä leipäjonojen porukkaa, ei tietoakaan puutteesta tai todellisesta tarpeesta ilmaiseen ruokaan. Autolle on tosi vaikeaa saada parkkipaikkaa leipäjonon lähellä! Monet hakee ilmaista ruokaa, kun sitä jaetaan ilmaiseksi. En minäkään ole leipää kaupasta ostanut, kun saan sitä ilmaiseksi ja en edes käy leipäjonossa, kaveri tuo. Jos käyt Venäjällä lähialueilla, voit bongata täältä Suomesta vietyä EU-ruoka-apua toreilla myynnissä. Ja niissä paketeissa lukee selvällä suomenkielellä EI MYYNTIIN!! Pienillä paikkakunnilla ei ole edes jonoja, helppo hakea, monasti logistisesti vielä tosi helppo poiketa kauppareissulla hakemassa ilmaiset ruuat jakelusta ja puhumassa mukavia henkilökunnan kanssa, nimi vaan kirjaan. Parin korttelin päässä on toinen jakelu, sieltä saa toisen lastin, eikä siinä katsota puoluekantaa.


      • Pitkäaikatyötön
        ruoka_on_halpaa kirjoitti:

        No jo on tuhdit annokset kaurapuuroa Putkisen lautasella. Paketti kaurahiutaleita maksaa 0,32€ ja siinä paketissa on 500g, joten jos vääntää 180g kaurapuuroksi ja syö ne kerralla lautasella, niin onhan se sitten ;D
        Hei ihan oikeesti, se lautasellinen kaurapuuroa maksaa sen 0,02€, eli 2cnt. Olen nimittäin syönnyt joka aamu yli 30 vuotta lautasellisen kaurapuuroa ja laskenut sen niin moneen kertaan. Oheisessa kuvassa ostamani 30 pakettia kaurahiutaleita, ne maksoivat 9,60€, saan niistä vähintään 480 lautasellista kaurapuuroa, enimmillään n. 600 lautasellista. Ei ole kallista! http://aijaa.com/nLdvHU

        Kaurahiutale 0,034 e, Maito 0,069 e, Vesi 0,0002 e, Suola 0,0005 e, Sähkö 0,012 e. Yhteensä 0,1157 e annoshinta.
        http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Suomessa_ei_tar.htm


      • NoHuhHuhHuh
        ihanpelletouhua kirjoitti:

        Olen itse nähnyt sitä leipäjonojen porukkaa, ei tietoakaan puutteesta tai todellisesta tarpeesta ilmaiseen ruokaan. Autolle on tosi vaikeaa saada parkkipaikkaa leipäjonon lähellä! Monet hakee ilmaista ruokaa, kun sitä jaetaan ilmaiseksi. En minäkään ole leipää kaupasta ostanut, kun saan sitä ilmaiseksi ja en edes käy leipäjonossa, kaveri tuo. Jos käyt Venäjällä lähialueilla, voit bongata täältä Suomesta vietyä EU-ruoka-apua toreilla myynnissä. Ja niissä paketeissa lukee selvällä suomenkielellä EI MYYNTIIN!! Pienillä paikkakunnilla ei ole edes jonoja, helppo hakea, monasti logistisesti vielä tosi helppo poiketa kauppareissulla hakemassa ilmaiset ruuat jakelusta ja puhumassa mukavia henkilökunnan kanssa, nimi vaan kirjaan. Parin korttelin päässä on toinen jakelu, sieltä saa toisen lastin, eikä siinä katsota puoluekantaa.

        "Olen itse nähnyt sitä leipäjonojen porukkaa, ei tietoakaan puutteesta tai todellisesta tarpeesta ilmaiseen ruokaan..."

        Tyypillistä propakandaa ja mutu-puhetta vailla yhtään todellisuudentajua. Juttusi pohjautuvat muiden kertomuksiin ja omiin kuvitelmiisi vailla mitään todellisuuspohjaa.


      • ihanpelletouhua
        NoHuhHuhHuh kirjoitti:

        "Olen itse nähnyt sitä leipäjonojen porukkaa, ei tietoakaan puutteesta tai todellisesta tarpeesta ilmaiseen ruokaan..."

        Tyypillistä propakandaa ja mutu-puhetta vailla yhtään todellisuudentajua. Juttusi pohjautuvat muiden kertomuksiin ja omiin kuvitelmiisi vailla mitään todellisuuspohjaa.

        Olen itse käynnyt leipäjonossa pari-kolme kertaa ihan kokeeksi hakemassa sitä ruokaa, sekä näen päivittäin sen porukan, jotka sieltä käy hakemassa. Joten eksakti käsitys asiasta on!
        Lisäksi sain sieltä suuren laatikollisen mm. kaurahiutaleita, kun ne kuulemasti eivät kelpaa kenellekään. Samoin sain ison laatikollisen Lundenin sika-nauta säilykepurkkeja, niitä kun ei saada mukamas auki, kun niissä ei ole repäisykantta, niin eivät kelvanneet!! Söimme niidenkin purkkien sisältöä pitkään.
        Näin myös Venäjän puolella Karjalassa niitä samaisia purkkeja ja muuta EU-ruoka-apua suomenkielisillä teksteillä toreilla myynnissä mm. Pitkärannassa. Venäjä ei ole EU-maa, joten nekin purkit oli haettu täältä Suomesta myyntiin jonottamalla, koska niitä ei ole tarkoitettu myyntiin.


      • ruoka_on_halpaa
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kaurahiutale 0,034 e, Maito 0,069 e, Vesi 0,0002 e, Suola 0,0005 e, Sähkö 0,012 e. Yhteensä 0,1157 e annoshinta.
        http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Suomessa_ei_tar.htm

        Kalliit on sähköt kaurapuuron valmistukseen, samoin muutkin ainekset. Laskutaito taitaa olla niin ja näin. Ei minu kaurapuurolautasellinen maksa enempää, kuin tuon 0,02€ ja siinä on kaikki kustannukset! Alahan laskemaan ihan oikeasti kustannuksia, niin yllätyt! Maitoa ei tule kaurapuurooni, en ole koskaan tehnyt kaurapuuroa maitoon. Mikroaaltouunin teho 800W ja puuro valmistuu siinä n. minuutissa. Eli jos mikroaaltouunini olisi päällä kokonaisen tunnin, se kuluttaisi silloin sähköä kaikkine siirtomaksuineen ja veroineen 0,064€, joten tuo minuutin sähkönkulutus on 0,001€. Veden kustannus on 0,002€ lautaselliseen kaurapuuroa on ja tiskaukseenkin jää vielä. Kaurahiutaleet puurolautaselliseen maksavat 0,016€


      • Pitkäaikatyötön
        ruoka_on_halpaa kirjoitti:

        Kalliit on sähköt kaurapuuron valmistukseen, samoin muutkin ainekset. Laskutaito taitaa olla niin ja näin. Ei minu kaurapuurolautasellinen maksa enempää, kuin tuon 0,02€ ja siinä on kaikki kustannukset! Alahan laskemaan ihan oikeasti kustannuksia, niin yllätyt! Maitoa ei tule kaurapuurooni, en ole koskaan tehnyt kaurapuuroa maitoon. Mikroaaltouunin teho 800W ja puuro valmistuu siinä n. minuutissa. Eli jos mikroaaltouunini olisi päällä kokonaisen tunnin, se kuluttaisi silloin sähköä kaikkine siirtomaksuineen ja veroineen 0,064€, joten tuo minuutin sähkönkulutus on 0,001€. Veden kustannus on 0,002€ lautaselliseen kaurapuuroa on ja tiskaukseenkin jää vielä. Kaurahiutaleet puurolautaselliseen maksavat 0,016€

        "Maitoa ei tule kaurapuurooni, en ole koskaan tehnyt kaurapuuroa maitoon."

        Maito on se laskelman suurin kustannus, yli puolet kokonaisuudesta. Epäilisin, että maidolla tarkoitettiin valmiin puuron päälle lautaselle kaadettua desilitraa (puoli lasillista). Jos ei tarvitse laktoositonta maitojuomaa, niin normaalin maidon voi jostain saada 6,9 snt/dl.
        "Edullisin maitolitra löytyi vertailussa Kuopion Citymarketista (0,63€/l) ja kallein Helsingin valintatalosta (1,09€/l)." http://www.kuluttajaliitto.fi/wp-content/uploads/2016/01/2016-Hintavertailu-Kuluttajan-kauppakassi-2016_raportti-2.pdf


      • TulihanSeSieltä
        ihanpelletouhua kirjoitti:

        Olen itse käynnyt leipäjonossa pari-kolme kertaa ihan kokeeksi hakemassa sitä ruokaa, sekä näen päivittäin sen porukan, jotka sieltä käy hakemassa. Joten eksakti käsitys asiasta on!
        Lisäksi sain sieltä suuren laatikollisen mm. kaurahiutaleita, kun ne kuulemasti eivät kelpaa kenellekään. Samoin sain ison laatikollisen Lundenin sika-nauta säilykepurkkeja, niitä kun ei saada mukamas auki, kun niissä ei ole repäisykantta, niin eivät kelvanneet!! Söimme niidenkin purkkien sisältöä pitkään.
        Näin myös Venäjän puolella Karjalassa niitä samaisia purkkeja ja muuta EU-ruoka-apua suomenkielisillä teksteillä toreilla myynnissä mm. Pitkärannassa. Venäjä ei ole EU-maa, joten nekin purkit oli haettu täältä Suomesta myyntiin jonottamalla, koska niitä ei ole tarkoitettu myyntiin.

        "Olen itse käynnyt leipäjonossa pari-kolme kertaa ihan kokeeksi hakemassa sitä ruokaa, sekä näen päivittäin sen porukan, jotka sieltä käy hakemassa. Joten eksakti käsitys asiasta on!"

        No tässä syy, miksi sinusta leipäjonon väki on pelleporukkaa - samanlaisia aivopieruja kuin sinä itse!


      • Kohtuukalorit
        ruoka_on_halpaa kirjoitti:

        No jo on tuhdit annokset kaurapuuroa Putkisen lautasella. Paketti kaurahiutaleita maksaa 0,32€ ja siinä paketissa on 500g, joten jos vääntää 180g kaurapuuroksi ja syö ne kerralla lautasella, niin onhan se sitten ;D
        Hei ihan oikeesti, se lautasellinen kaurapuuroa maksaa sen 0,02€, eli 2cnt. Olen nimittäin syönnyt joka aamu yli 30 vuotta lautasellisen kaurapuuroa ja laskenut sen niin moneen kertaan. Oheisessa kuvassa ostamani 30 pakettia kaurahiutaleita, ne maksoivat 9,60€, saan niistä vähintään 480 lautasellista kaurapuuroa, enimmillään n. 600 lautasellista. Ei ole kallista! http://aijaa.com/nLdvHU

        Voi sinua, tästä on jauhettu jo niin paljon. 180 g hiutaleita on täysin kohtuullinen annos aamiaiseksi, kilokaloreita on noin 650.
        Keskiverto aikuinen syö 2500 kcal päivässä, eli tuo ei itsessään edes riitä aktiiviselle ihmiselle, jos aamiaisen on määrä olla "päivän tärkein ateria".


      • plkmjnhg

        kertoivat kokemuksiaan köyhyydestä.

        Esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä oleva kahden teini-ikäisen äiti kertoi, että leipäjonossa käydään, jotta olisi varaa lasten harrastusmaksuihin. Etenkin lapsiperheiden köyhyys surettaakin monia.

        Ei varaa edes bussilippuun, jotta pääsisi jonoon
        Eräs keskustelija huomauttaa,


      • Anonyymi
        NoHuhHuhHuh kirjoitti:

        "Olen itse nähnyt sitä leipäjonojen porukkaa, ei tietoakaan puutteesta tai todellisesta tarpeesta ilmaiseen ruokaan..."

        Tyypillistä propakandaa ja mutu-puhetta vailla yhtään todellisuudentajua. Juttusi pohjautuvat muiden kertomuksiin ja omiin kuvitelmiisi vailla mitään todellisuuspohjaa.

        Leipäjonoissa käy todella paljon väkeä uusilla autoillaan . Jotka veivaavat vaivautuneesti hakemalla tyhjän kohdan mihin parkkeerata. Kuka mihinkin suuntaan. Lämmittelevät autoissaan/ettei heidän tarvitsi vilussa värjötellä🤔kuten toisten. Varaavat ensin paikan esim.kestokasseillaan/sitten lämmittelemään uusiin autoihin....ja kun heidän vuoronsa lähenee jonossa niin ilmestyvät jonoon vaivihkaa...tätä se on. Itse omin silmin nähnyt lukemattomia kertoja. Olenkin miettinyt miksi kalliilla uusilla autoilla kalliinnäköisissä vaatteissa/merkkilaukuissa/tms.tarvitsee köyhille tarkoitettuja ruokakasseja....hmmmm..en ymmärrä🤔


    • täysipäinenvalinta

      Se ihana julkisivu, kyllä se ruoka on ensin ja harrastus leikit sitten

    • hävetkäätörkimykset

      Se on hienoa, kun lehdet julkaisee näitä köyhyys-teeman juttuja. On mukavaa lämpimässä toimituksessa katsella hyvin sommiteltuja kuvia köyhistä, ja on erittäin trendikästä kirjoittaa selviytymistarinoita ja makaronilaatikoita.

      Hyi helvetti tätä maata, milloin joutuvat presidentti ja pääministeri leipäjonoon? tai ylimielinen stubb?
      Ja nämä törkeät toimittajiksi itseään kutsuvat pelättimet.

      Toivottavasti heidän kohdallaan toteutuu köyhyys, sairaus ja totaalinen romahdus, että saavat kokea miten ihanaa on kodittomuus, ikuinen nälkä ja rahattomuus.

      • lkjhyy

      • Katsokaa

    • Puuroonterveellistä

      Makaronilaatikkoko muka halvinta mahdollista ruokaa? Vielä 1950-luvulla lihamakaronilaatikko oli hieno ruoka. Muna-makaronilaatikko kuului pitopöytään.

      Köyhät söi usein onkikaloja ja itse kasvatettuja pottuja. Maitoperuna oli tavallinen arkiruoka, siinä on vettä, maitoa ja perunaa, voi laittaa sipuliakin. Myös hernekeitto oli tavallista arkiruokaa ja itse tehtyn se on ihan hyvää, sipulia voi laittaa, ei tarvitse lihaa. Tehtiin myös ruskeaa kastiketta ja perunan kanssa syötiin.

      • köyhälapsuus

        Oikeassa olet! Kyllä ennen köyhät söivät onkikaloja ja itse pyydettyjä kaloja. Oli pannulla paistettuja kaloja, kalakeittoa ja savustettuja kaloja. Aina oli kalanpyydykset jossakin vesistössä rospuuttoa lukuun ottamatta. Rospuutto oli köyhälle kovaa aikaa, kun jäät eivät kantaneet ja jouduttiin olemaan ilman kalaa ruokapöydässä.
        Makaroni oli suurta herkkua, sitä sai aika harvoin ja monasti juuri makaronilaatikkona, eli muna-makoronilaatikkona. Makaronivelliä oli myös maitoon keitettynä.
        Kasvimaassa kasvatettiin kaikenlaista ruokapöytään, oli monenlaiset juurekset ja vihannekset, lanttua ja perunaa tietysti eniten. Puolukoita ja muita marjoja oli säilötty talven varalle suuret määrät, puolukkahilloa syötiin makaroni- ja maksalaatikon, sekä verilettujen ja veripaltun kanssa, kun jos saatiin tuoretta verta jostain. Veriletut ja veripalttu oli suurta herkkua puolukkahillon kanssa!
        Hernekeittoa oli ainakin yhtenä päivänä ja toisena päivänä syötiin jämät, jos keittoa sattui jäämään.


      • terassillaLiikaaIstunut

        Mikä estää tänä päivänä?
        Asun helvetin suuressa kaupungissa ilman autoa ja pystypakastin ja vieressä jääkaappi/ pakastin täynnä erilaisia marjoja, sieniä ym. haloo! Noin viikon,KOKO VIIKON työt JAOTELTUNA 3 KK AJALLE. ! Kalaakin on tullut "mäyräkoiran" kanssa vesistön ääressä istuen. Eikö työttömällä ole aikaa???????????
        HiTTO MÄÄ AINAKIN NAUTIN TYÖTTÖMYYDESTÄ, SE ON VAAN SE ASENNE,ASENNE JA ASENNE


      • HalpaVehnä

        Ennen vehnä ja etenkin makaroni oli ylellisyyttä, kun Suomessa ei kasva kuin ohra ja ruis. Nyt kun vehnää tuodaan etelästä, jossa se kasvaa paremmin kuin ruis, on sitä makaroniakin (usein tehty myös ulkomailla) tarjolla edullisesti.


      • ikjnbhgfr

        ökyvyttömyyseläkkeellä oleva kahden teini-ikäisen äiti kertoi, että leipäjonossa käydään, jotta olisi varaa lasten harrastusmaksuihin. Etenkin lapsiperheiden köyhyys surettaakin monia.

        Ei varaa edes bussilippuun, jotta pääsisi jonoon
        Eräs keskustelija huomauttaa, että todellisuus on se, ettei kaikilla ole edes varaa bussilippuun, jotta voisi


    • mihin.rahasi.käytät

      Prisman kuivattu hernepussi, 500g maksaa 0,68euroa.

      Prisman HK Viljaporsaan uuniliha, 1 kg, maksaa 6,98euroa.

      Alla olevan ohjeen mausteet arvioitu hinta 1euro per yksi valmistuskerta eli 10 annosta.

      Kotikokin hernekeitto-ohje:

      10 annosta | Valmistusaika yli 24 h

      500 g herneitä
      2,5-3 l vettä
      iso Sipuli
      meiramia
      kokonaisia maustepippureita
      suolaa
      porkkanaa
      kinkkua/potkaa/palvikinkkua/palvipotkaa
      sinappia

      Hinta 10 annosta reilun lihaista hernekeittoa 0,68 6,98 1,00 = 8euroa 66senttiä

      Yhden annoksen hinnaksi tulee 87senttiä.

      Toimentulotuen yhden kokonaisen päivän ruokaraha on vähän vajaa 8 euroa.

      • köyhäilyä

        Hernekeittoon voi laittaa jo liotusvaiheessa kokonaiset maustepippurit, tein kaalipataa viimeksi, yhden annoksen hinnaksi 53 centtiä.
        Jouduin joskus syömään perunoita tuon 3 kk.


      • etSitNäin

        Kiertävältä torikauppiaalta LUOMUHERNEITÄ 1€/kilon pussi, toreilta lötää toisinaan edullisia tuotteita suoraan tuottajalta. Sama pussi kauppahallissa 3,10€
        Pekonipaketti rapeaksi paistettuna ja murusteltuna sekaan, irronneen rasvan pannulta voi kaataa mukaan. Muuten sama kuin yllä ja hinta tippui taas.

        Toinen
        Porkkanoita
        Rakuunaa ( sopii erittäin hyvin porkkanan seuraksi)
        Pippuria (käytän mustapippuria)
        Juusto loppuvaiheessa

        Yllä pakolliset,
        sipuli,valkosipuli YM. KOKEILE
        Keitä porkkanat kypsäksi ja soseuta.
        päälle raastettua tai jauhemaista juustoa joka sulaa ennen tarjoilua, etsi Lidlistä.
        Voit koristella jollain vihreellä yrtillä ammattikokin tapaan kulhosi. Jostain syystä maistuu paremmalta kulhosta.

        Hinta?
        Porkkanasesongin aikaan lähellä kaurapuuroa.


      • Anonyymi
        köyhäilyä kirjoitti:

        Hernekeittoon voi laittaa jo liotusvaiheessa kokonaiset maustepippurit, tein kaalipataa viimeksi, yhden annoksen hinnaksi 53 centtiä.
        Jouduin joskus syömään perunoita tuon 3 kk.

        Maha kun ei kestä hernekeittoa. Eikä paljon muutakaan. Erityisruokavalio ja tarkkana pitää olla muutenkin. Ei mitä vaan voi mahaansa laittaa. Vaikka olisi köyhä se ei tarkoita että maha olisi kaatopaikka🤡. Sianlihaa ei myöskään maha siedä. Naudanlihaa vähäsen. Laktoositonta ja miel.rasvatonta. Lohi hyväksi mahalle ym. Jos vaan mahdollista köyhienkin olisi hyvä syödä lohta. Kananmunia en voi myöskään syödä. Ym. Ruokavalioni hyvin suppea. Toisinaan on leipäjonoissa ollut myöskin savulohta. Se on hyvää . Ja terveellistä🤡


    • nuukuuskunniaan

      Makaronilaatikon syöminen 3 kk putkeen on valinta. Täällä on jo esitetty monia yhtä edullisia vaihtoehtoja. Tässä vielä muutama ehkä jo esitettykin:

      - keitetyt perunat ja kastike, esim. ruskea kastike, sipulikastike tai kananmunakastike
      - paistetut perunat ja kananmuna
      - uunijuurekset
      - kaalipata: kaalia, porkkanaa, puuroriisiä
      - munakas
      - suolainen pannukakku
      - porkkanalaatikko
      - hernekeitto
      - kalakeitto pakastekalasta tai omasta saaliista

      Lihaa lisäksi rahatilanteen mukaan. Esim. tänään maksoi viljaporsaan jauheliha 4 euroa kilo, 100 g sitä maksaa 40 senttiä ja tukevoittaa kaalipadan, hernekeiton jne. Ja grillimakkara on melkein aina tarjouksessa. Kasvispadan höysteenä se toimii hyvin, kuten myös tarjouslihapullat, jos ei löydy halpaa jauhelihaa.
      Runsaasti porkkana-, lanttu- ja/tai kaaliraastetta. Kannattaa vielä käydä katsomassa, löytyisikö metsästä muutama puolukka mausteeksi.
      Omenoita on tänä syksynä valtavasti. Niitä saattaa saada aivan ilmaiseksi. Miltäs kuulostaisi omena-riisipuuro tai pannari omenasoseen kanssa?

      • köyhäkokkaa

        "Makaronilaatikon syöminen 3 kk putkeen on valinta. Täällä on jo esitetty monia yhtä edullisia vaihtoehtoja."
        Köyhyyttä on niin monenlaista... Ei kotiruoka ole kummoista valmistaa ja on edullista.
        Useat esittämäsi menu ei suuria rahoja kysy, joitakin ruokia valmistaa todella edullisesti.
        Meidän perheen yksi herkku on uunissa haudutetut juurekset, helppo valmistaa ja ei ole kallista.

        Juuri tänään tein perheelle ruokaa:
        -Pannulla paistoin aiemmin tähteeksi jäänneitä keitettyjä perunoita. (perunat 5kg/1,78€), ei ollut kallista!
        -Broiler filesuikaleista tehty kastike, ostettu tarjouksesta -50%
        -Porkkanaa raasteena, porkkanat 0,99/kg
        -Pannaria, maailmanparas pannari reseptiä hieman muokaten, vain puolet sokeria ja rasvaa kolmannes, 1dl kaurahiutaleita korvaamaan osan vehnäjauhoita, laktoositon maitojuoma (ilmaiseksi saatu toukokuussa, parasta ennen päiväys 16.05.2016!!)
        -Omppuhilloa, ilmaiseksi saadut omenat.
        -Leipää, saatu ilmaiseksi.


      • justiintuollaiten

        Justiin tuollaiten saa ihan hyvää eikä kauheesti tuu maksaa ja maistuu hyvältä,puutteesta ei tietoakaan kun sitä ei ole.Hieno yhteinen ruokahetki perheen kanssa.


      • Köyhälläeivaraahuonoon

        Itse jätän suosiolla nuo kaupan tarjousmakkarat ja lihapullat väliin. Katsokaa tuoteselostetta: lihaa niissä ei ole kuin nimeksi ja kaikkia ruhon huonoimpia osia jauhettu sekaan. Sama tahtoo koskea noita halpoja jauhelihoja, joihin kanssa jauhetaan joukkoon ruhon ylijäämäosat ja sekaan lisätään vettä painoa lisäämään.


      • köyhäkokkaa
        Köyhälläeivaraahuonoon kirjoitti:

        Itse jätän suosiolla nuo kaupan tarjousmakkarat ja lihapullat väliin. Katsokaa tuoteselostetta: lihaa niissä ei ole kuin nimeksi ja kaikkia ruhon huonoimpia osia jauhettu sekaan. Sama tahtoo koskea noita halpoja jauhelihoja, joihin kanssa jauhetaan joukkoon ruhon ylijäämäosat ja sekaan lisätään vettä painoa lisäämään.

        Jauhelihaa voi jauhaa kotona lihamyllyllä ja tietää, että mitä jauheliha sisältää. Käytettyjä lihamyllyjä saa halvalla ja uudetkaan ei maksa kovin paljoa.
        Itse jauhan tarjouksista ostettua lihaa http://aijaa.com/4uxaCg jauhelihaksi. Ensin karkeasti paloiteltuna http://aijaa.com/7JttdV Ja jauhan ne vanhalla osulan lihamyllyllä, jonka ostin 17€:lla hieman viallisena. http://aijaa.com/vKoDq5


      • nuukuuskunniaan
        Köyhälläeivaraahuonoon kirjoitti:

        Itse jätän suosiolla nuo kaupan tarjousmakkarat ja lihapullat väliin. Katsokaa tuoteselostetta: lihaa niissä ei ole kuin nimeksi ja kaikkia ruhon huonoimpia osia jauhettu sekaan. Sama tahtoo koskea noita halpoja jauhelihoja, joihin kanssa jauhetaan joukkoon ruhon ylijäämäosat ja sekaan lisätään vettä painoa lisäämään.

        Totta kai kasvispadan voi syödä ilman lihaakin, mutta kyllä tarjouslenkki runsasti kasviksia sisältävän padan tai keiton seassa on parempi vaihtoehto kuin pelkkä tarjouslenkki, jota monet täällä ovat kertoneet köyhyyksissään syövänsä.
        Haitanneeko se, jos makkarassa on mukana esimerkiksi perunakuitua tai soijaproteiinia? Rasvan suuri määrä saattaa olla ongelma, mutta ruoassa mukana olevat kasvikset tasaavat sitä hyvin.
        Ei muuta kuin makkarasoppa hellalle: perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia, tarjouslenkkiä, vettä ja suolaa. Jos muutama maustepippuri löytyy, niin nekin sekaan. Taas pärjää.


      • ensyömakkaraa
        nuukuuskunniaan kirjoitti:

        Totta kai kasvispadan voi syödä ilman lihaakin, mutta kyllä tarjouslenkki runsasti kasviksia sisältävän padan tai keiton seassa on parempi vaihtoehto kuin pelkkä tarjouslenkki, jota monet täällä ovat kertoneet köyhyyksissään syövänsä.
        Haitanneeko se, jos makkarassa on mukana esimerkiksi perunakuitua tai soijaproteiinia? Rasvan suuri määrä saattaa olla ongelma, mutta ruoassa mukana olevat kasvikset tasaavat sitä hyvin.
        Ei muuta kuin makkarasoppa hellalle: perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia, tarjouslenkkiä, vettä ja suolaa. Jos muutama maustepippuri löytyy, niin nekin sekaan. Taas pärjää.

        En minä ainakaan ostele, enkä syö taikka tarjoile mitään lenkkimakkararoita, yök!! Ennemin kunnon kanaa, kalaa ja lihaa, kuin jotain ala-arvoista ruhonosaa jauhettuna makkaraan. Siinä menee makkarassa karjunkorvat karvoineen, utareet ja siannahkat (kamara) suvereenisti, joita muuten ei kukaan vapaaehtoisesti söisi!
        Tuntuu, että tyhmyys ja tietämättömyys korreloi näitä älyttömiä ruokalu tottumuksia, että mukamas köyhän pitää syödä huonosti ja epätervellisesti.


      • nuukuuskunniaan
        ensyömakkaraa kirjoitti:

        En minä ainakaan ostele, enkä syö taikka tarjoile mitään lenkkimakkararoita, yök!! Ennemin kunnon kanaa, kalaa ja lihaa, kuin jotain ala-arvoista ruhonosaa jauhettuna makkaraan. Siinä menee makkarassa karjunkorvat karvoineen, utareet ja siannahkat (kamara) suvereenisti, joita muuten ei kukaan vapaaehtoisesti söisi!
        Tuntuu, että tyhmyys ja tietämättömyys korreloi näitä älyttömiä ruokalu tottumuksia, että mukamas köyhän pitää syödä huonosti ja epätervellisesti.

        En ole varma, ovatko korvat ja utareet ravitsemuksellisesti sen ala-arvoisempia kuin jotkut muutkaan ruhonosat. Monissa muissa maissa osataan käyttää ravinnoksi ja arvostetaan sellaisia ruhonosia, jotka Suomessa heitetään ongelmajätteisiin. Entisinä aikoina ja sota-aikana Suomessakin niitä pidettiin arvossa, ja ulkomaanmatkoilla ne maistuvat nykysuomalaisillekin. Vaikka itse en ole mikään lihansyöjä enkä osaa käyttää lihaa monipuolisesti, olen sitä mieltä, että jos eläin kerran tapetaan, sitä ei saisi tuhlata.
        Makkaraa ei kannata pitää pääasiallisena ravinnonlähteenä, kuten jotkut tänne kirjoittavista väittävät pitävänsä. Mutta kerran viikossa tai kahdessa runsaasti kasviksia sisältävä makkarapata tai -keitto, jollaista olen täällä ehdottanut, on aivan normaalia edullista kotiruokaa. Ja kun kevään tullen taas grillit kärisevät, niihin ladataan aivan varmasti makkaraa. Tosin seuraksi kannattaa grillata kasviksia ja tehdä kunnon salaatti.
        Jos liharuoka kuvottaa, on syytä siirtyä kasvissyöjäksi. Kasvikset ovat monipuolisia ja edullisia ruoka-aineita.


      • EiLuomua
        nuukuuskunniaan kirjoitti:

        Totta kai kasvispadan voi syödä ilman lihaakin, mutta kyllä tarjouslenkki runsasti kasviksia sisältävän padan tai keiton seassa on parempi vaihtoehto kuin pelkkä tarjouslenkki, jota monet täällä ovat kertoneet köyhyyksissään syövänsä.
        Haitanneeko se, jos makkarassa on mukana esimerkiksi perunakuitua tai soijaproteiinia? Rasvan suuri määrä saattaa olla ongelma, mutta ruoassa mukana olevat kasvikset tasaavat sitä hyvin.
        Ei muuta kuin makkarasoppa hellalle: perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia, tarjouslenkkiä, vettä ja suolaa. Jos muutama maustepippuri löytyy, niin nekin sekaan. Taas pärjää.

        Siellä makkarassa ei ole soijaa tai perunaa, vaan ihan sitä ihteään eli eläimen kamaraa, niitä ruhon osia, jotka eivät kelpaa mihinkään muuhun.


      • nuukuuskunniaan
        EiLuomua kirjoitti:

        Siellä makkarassa ei ole soijaa tai perunaa, vaan ihan sitä ihteään eli eläimen kamaraa, niitä ruhon osia, jotka eivät kelpaa mihinkään muuhun.

        Riippuu makkarasta. Tuoteseloste kannattaa lukea.
        Makkara on tuote, johon tosiaan voi käyttää niitä eläimen osia, jotka muuten haaskaantuisivat. Yksi laadukkaan makkaran tuntomerkki on se, että se on tehty luonnonsuoleen. Toisin sanoen suoletkaan eivät mene hukkaan, kun ne voi käyttää makkaraan. Vaikea kuvitella, että suolia syötäisiin muissa ruoissa.
        Espanjalaista chorizon-makkaraa ei tehdä suoleen, vaan sian vatsalaukkuun. Ihraa ei ole jauhettu tunnistamattomaksi, vaan se näkyy ja tuntuu suussa reiluina nokareina. Verimakkaroissa ei ole lihaa ollenkaan.
        Ihmisten on ollut kautta aikojen pakko hyödyntää kaikki syötäväksi kelpaava. Siksi makkaratkin on keksitty. Hyvin ne maistuvat nykyihmisillekin.


      • TerveIhminen

        Ihan hyvä idea, jos makkaraa käyttää silloin tällöin lisukkeena, mutta jos makkara muodostaa ravinnon pääosan, ollaan jo hakoteillä. Terveys on köyhän tärkein pääoma ja sitä ei kannata pilata huonolla makkaralla.


    • Ei.enään.hyvinvointivalt

      Pääasia että supistuksia tehdään ja johtajat saa bonuksia. Ihan sama mikä puolue siellä päättää, kaikki ne on omaa hyvää hakemassa.

    • vääräpalsta

      Väärälle palstalle kirjoitat mitään saatanan poliittisia kommentteja vitun taulapää.

    • soppaatehdä

      Itse teen soppaa melko usein ja on riittoisaa,kyllä ennemmin soppaa syön kuin mitään makaronilaatikkoa 3 kuukautta niinkuin aloituksessa,soppaan helppo heitellä porkkanat,lantut,sipuli.

      • vaihteluvirkistää

        Siinähän se vitsi juuri onkin, että vaihtelee. Välillä sitä makaronilaatikkoa, välillä keittoja. Ja jotain muutakin keiton ja pataruoan väliltä.
        Tylsää vetää yhtä ja samaa kuukaudesta toiseen.


      • laatikkorapiat

        Jos makaronilaatikko tulee maksaan rapiat 2 eur niin sillä samalla summalla saa perunoita ja vaikka makkarakastike,-itte höyrystän porkkanaa lisäks. 2eurolla syön 3 päivää lämmintä ruokaa.Vaihtelevalla menestyksellä aamulla kaurapuuro.


      • köyhäkokkaa
        laatikkorapiat kirjoitti:

        Jos makaronilaatikko tulee maksaan rapiat 2 eur niin sillä samalla summalla saa perunoita ja vaikka makkarakastike,-itte höyrystän porkkanaa lisäks. 2eurolla syön 3 päivää lämmintä ruokaa.Vaihtelevalla menestyksellä aamulla kaurapuuro.

        Niin, kyllä lihamakaronilaatikko on edullinen ruoka.
        -Mararoni 400g pussi maksaa 0,14€
        -Sipuli iso maksaa 0,08€
        -Kanamuna maksaa 0,08€ (tarjouksessa 0,01€/kpl)
        -Jauheliha 400g maksaa 1,00€ (tarjouksessa tosi usein)
        -Maitoa 0,5 litraa maksaa 0,35€
        -Mausteita maun mukaan n. 0,05€
        -Juustoraaste n. 0,10€

        Em. aineksista tulee monta annosta lihamakaronilaatikkoa.


      • on_halpaa
        köyhäkokkaa kirjoitti:

        Niin, kyllä lihamakaronilaatikko on edullinen ruoka.
        -Mararoni 400g pussi maksaa 0,14€
        -Sipuli iso maksaa 0,08€
        -Kanamuna maksaa 0,08€ (tarjouksessa 0,01€/kpl)
        -Jauheliha 400g maksaa 1,00€ (tarjouksessa tosi usein)
        -Maitoa 0,5 litraa maksaa 0,35€
        -Mausteita maun mukaan n. 0,05€
        -Juustoraaste n. 0,10€

        Em. aineksista tulee monta annosta lihamakaronilaatikkoa.

        Monta päivää syö tuostakin ja ei tule hintaa makaronilaatikolle :)
        Välilla onkikaloista kalakeittoa ja joskus hernekeittoa, on vaihtelua, eikä ole kallista. Aamun voi aloittaa 0,02€ hintaisella kaurapuurolautasellisella ja siihen leipää lisukkeeksi. Eipä ole kallit safkat!


      • köyhäkäupunkilainen

        En ole 10 vuoteen nähnyt missään kaupassa että jauhelihaa saisi eurolla tai munat maksaisi centin kappale. Sentään käyn aina tarjoukset läpi ja yritän etsiä joka kaupasta halpoja ruokia.


      • köyhäkokkaa
        köyhäkäupunkilainen kirjoitti:

        En ole 10 vuoteen nähnyt missään kaupassa että jauhelihaa saisi eurolla tai munat maksaisi centin kappale. Sentään käyn aina tarjoukset läpi ja yritän etsiä joka kaupasta halpoja ruokia.

        City-Marketissa on usein jauhelihaa tarjouksessa 1€/400g rasia, kananmunia aika usein toisessa suuressa marketissa 0,10€/10kpl rasia, tarjoukset yleensä kautta Suomen http://aijaa.com/VV6Gcy


      • JokaPäiväSyötävä

        Eipä vaan meidän CM-marketissa ole euron jauhelihaa. Noita kananmunia olen nähnyt Tokmannilla joskus tarjouksessa.

        Jokapäiväistä ruokahuoltoa ei oikein voi perustaa satunnaisten tarjousten varaan, vaan ruokaa pitää ostaa silloin kun on tarve syödä ei silloin kun ruoka on tarjouksessa.


      • JaPiste
        köyhäkokkaa kirjoitti:

        City-Marketissa on usein jauhelihaa tarjouksessa 1€/400g rasia, kananmunia aika usein toisessa suuressa marketissa 0,10€/10kpl rasia, tarjoukset yleensä kautta Suomen http://aijaa.com/VV6Gcy

        Minä en ole nähnyt missään marketissa myytävän kananmunia 10 snt/rasia vaikka tutkailen kaikki tarjoukset hyvin tarkkaan.


      • köyhäkokkaa
        JokaPäiväSyötävä kirjoitti:

        Eipä vaan meidän CM-marketissa ole euron jauhelihaa. Noita kananmunia olen nähnyt Tokmannilla joskus tarjouksessa.

        Jokapäiväistä ruokahuoltoa ei oikein voi perustaa satunnaisten tarjousten varaan, vaan ruokaa pitää ostaa silloin kun on tarve syödä ei silloin kun ruoka on tarjouksessa.

        Hyvin on pärjätty monta vuotta ostamalla pelkästään tarjouksista ostettuja kanamunia ym. emmeitä. Kanamunat säilyvät hyvin, joten kerralla voi ostaa noita 0,10€/rasia kananmunia melkoisen paljon. Tarjouksista/ilmaiseksi hankittu maitokin säilyy käyttökelpoisena puoli vuotta, kun testasin. Kylmäketju ei saa vain katketa missään vaiheessa ja tuotteen virheettömyys pitää kyllä tarkistaa huolellisesti!! Ohessa kuvakin http://aijaa.com/EFfokq


      • TerveysEdellä

        Enpä taida oikein olla samaa mieltäsi kanssasi siitä, että maito säilyy puoli vuotta. Taidat olla melkoinen virtuoosi alalla.


    • vaivieläsuolasärkiä

      8 eurolla voi syödä kerran päivään mahan täyteen ihan lounaspaikoissa.

      • VissiEro

        Ja köyhä syö 8 Eurolla kolmena päivänä


    • riittää_hyvin_kahdeksan

      Yhteiskunnan ei tarvitse tukea ruuanlaittoon kykeneviä ihmisiä niin suurilla summilla mitä valmiiden ravintola-annoksien ostamiseen tarvitaan. Saisihan sitä menemään pelkkään hotelliaamiaiseen parikymmentä euroa, jos vain haluaa. Mutta yhteiskunnan ei tarvi sitä maksaa, kun ihminen pärjää sillä 8 eurolla ruokarahaa päivässä ihan hyvin, kun tekee itse ruokaa.

      • hyvin_riittää_vähempikin

        Ei ole ruoka kallista, kun itse tekee ja helpot ohjeet löytyy netistä.

        http://www.iltasanomat.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000637938.html

        Ja tälläkin palstalla on niin moneen kertaan esitetty, kuinka 200€ riittää yhden henkilön vuoden ruokaan ihan kaupasta ostetuin tarpein. Ei tietenkään mitään herkkuja, mutta oikeaa kotiruokaa sillä saa.


      • TarkkuuttaLukuihin

        Tahtoisin tietää, miten yksi ihminen elää 200 Eurolla kokonaisen vuoden. Sehän tekee ruhtinaalliset 55 Centtiä per päivä. Mahtoiko kirjoittaja tarkoittaa 200 Euroa per kuukausi, joka tekee 2400 Euroa vuodessa.

        Kahdellasadalla Eurolla kuukaudessa elää kyllä jo ihan kohtuullisesti, jos on tarkka eikä syö mitään kalliita ruokatuotteita. Oleellista on, saako jostain edullisia/ilmaisia elintarvikkeita tai pystyy käyttämään tuettua ruokahuoltoa (tuettu lounasruoka jne)


      • hyvin_riittää_vähempikin
        TarkkuuttaLukuihin kirjoitti:

        Tahtoisin tietää, miten yksi ihminen elää 200 Eurolla kokonaisen vuoden. Sehän tekee ruhtinaalliset 55 Centtiä per päivä. Mahtoiko kirjoittaja tarkoittaa 200 Euroa per kuukausi, joka tekee 2400 Euroa vuodessa.

        Kahdellasadalla Eurolla kuukaudessa elää kyllä jo ihan kohtuullisesti, jos on tarkka eikä syö mitään kalliita ruokatuotteita. Oleellista on, saako jostain edullisia/ilmaisia elintarvikkeita tai pystyy käyttämään tuettua ruokahuoltoa (tuettu lounasruoka jne)

        Kyllä 200€ todellakin riittää koko VUODEN ruokkamenoihin ja ihan kaupasta ostettuna. Vähempikin riittää, jos hakee ruokaa mm. EU-ruoka-apua jakavista paikoista ja kalastaa itse.
        Moneen kertaan on täällä esitetty laskelmat, miten 200€ riittää vuoden ruokiin yhdelle henkilölle.


      • NälkäinenTyötön
        hyvin_riittää_vähempikin kirjoitti:

        Kyllä 200€ todellakin riittää koko VUODEN ruokkamenoihin ja ihan kaupasta ostettuna. Vähempikin riittää, jos hakee ruokaa mm. EU-ruoka-apua jakavista paikoista ja kalastaa itse.
        Moneen kertaan on täällä esitetty laskelmat, miten 200€ riittää vuoden ruokiin yhdelle henkilölle.

        Ole niin ystävällinen ja laita vielä kerran tyhmälle laskelmat, miten saat tuon riittämään vuodeksi yhdelle. Olisin ikikiitollinen, jos onnistuisin säästämään 2000€ ruokamenoistani.


      • Pitkäaikatyötön
        NälkäinenTyötön kirjoitti:

        Ole niin ystävällinen ja laita vielä kerran tyhmälle laskelmat, miten saat tuon riittämään vuodeksi yhdelle. Olisin ikikiitollinen, jos onnistuisin säästämään 2000€ ruokamenoistani.

        Täällä on moneen kertaan esitetty, että on moneen kertaan esitetty. Itse esityksiä näistä minimaalisista ruokamenoista näkee vähemmän.

        Näitä kaurapuurojuttuja aina on, että kun ostaa kaurahiutaleita, niin niistä tulee ihan ilmaiseksi puuroa. Siis koska sähkö ja vesi eivät maksa kenellekään mitään, ja puuron voi syödä pelkältään tai veden kanssa. Sillä tavalla laskien lautasellisen puuroa saa joka päivä kahdella sentillä, eikä maksa vuodessa kuin 7,30 euroa. Jos syö päivässä kolme lautasellista eli vuodessa 1095 lautasellista kaurapuuroa, pärjää koko vuoden 21,90 eurolla!

        Tai sitten on näitä linkkejä, joissa neuvotaan halpaa syömistä, kuten em. http://www.iltasanomat.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000637938.html
        "Annosten hinnat on laskettu pääraaka-aineiden mukaan olettaen, että kodin ruokakaapista löytyvät perustuotteet kuten esim. perunat, sipulit, öljyt, mausteet ja jauhot." Ja tietenkin oletetaan, että kaikki asuvat neljän hengen perheissä.


      • hyvin_riittää_vähempikin
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Täällä on moneen kertaan esitetty, että on moneen kertaan esitetty. Itse esityksiä näistä minimaalisista ruokamenoista näkee vähemmän.

        Näitä kaurapuurojuttuja aina on, että kun ostaa kaurahiutaleita, niin niistä tulee ihan ilmaiseksi puuroa. Siis koska sähkö ja vesi eivät maksa kenellekään mitään, ja puuron voi syödä pelkältään tai veden kanssa. Sillä tavalla laskien lautasellisen puuroa saa joka päivä kahdella sentillä, eikä maksa vuodessa kuin 7,30 euroa. Jos syö päivässä kolme lautasellista eli vuodessa 1095 lautasellista kaurapuuroa, pärjää koko vuoden 21,90 eurolla!

        Tai sitten on näitä linkkejä, joissa neuvotaan halpaa syömistä, kuten em. http://www.iltasanomat.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000637938.html
        "Annosten hinnat on laskettu pääraaka-aineiden mukaan olettaen, että kodin ruokakaapista löytyvät perustuotteet kuten esim. perunat, sipulit, öljyt, mausteet ja jauhot." Ja tietenkin oletetaan, että kaikki asuvat neljän hengen perheissä.

        Ruokahan on todella halpaa ihan aikuisten oikeesti. Herkut ja muut tarpeettomahan ne maksaa.
        Otit esiin myös tuon, että sähkö maksaa, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole monenkaan ruuan kanssa juuri mitään tekoa kustannusten suhteen, kun alkaa laskemaan. Ja vesikin maksaa 1000 litran erissä aika vähän kuitenkin ja suurin osa vedetään wc-laitteen kautta viemäriin, sekä pesuvesinä. Toki astioitakin pestään, mutta aika pieni määrä menee vettä vuodessa astianpesukoneen kautta, samoin sähköä.
        Mausteista sitten...juuri kävin (Lahdessa) kaupassa ostamassa porkkanoita 10kg säkillisen, maksoi 0,54€/kg, vieressä oli suolaa säkillinen, maksoi 0,35€/kg, ei ollut kallista kumpikaan. Mausteet ei maksa myöskään suuremmissa pakkauksissa ostettuna paljokaan, litran pahvitölkeissä taikka muovipusseissa myydään monia mausteita hyvin halvalla.
        Tuskin kukaan syö pelkkää kaurapuuroa, joten tuolla 200€/v ruokamenoilla saa jo monipuolista ruokaa, eikä tarvitse olla lainkaan edes nälässä, saa jopa hieman herkutellakin leivonnaisilla ja valmistaa juhlaruokiakin, kuuluuhan vuoteen monta juhlapyhääkin. Aiheesta on tehty opinnäytetyönä keittokirjakin, löytynee kirjastoista kaukolainana taikka saa tilattua ainakin lukusaliin luettavaksi kirjastossa.
        Meilläkin on ollut 5 hengen perhe ja hyvin on ollut talous hanskassa, ei ole ollut vaikeaa tehdä halvalla hyvää ruokaa perheelle.


      • EiMeneIhanNoin
        hyvin_riittää_vähempikin kirjoitti:

        Ruokahan on todella halpaa ihan aikuisten oikeesti. Herkut ja muut tarpeettomahan ne maksaa.
        Otit esiin myös tuon, että sähkö maksaa, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole monenkaan ruuan kanssa juuri mitään tekoa kustannusten suhteen, kun alkaa laskemaan. Ja vesikin maksaa 1000 litran erissä aika vähän kuitenkin ja suurin osa vedetään wc-laitteen kautta viemäriin, sekä pesuvesinä. Toki astioitakin pestään, mutta aika pieni määrä menee vettä vuodessa astianpesukoneen kautta, samoin sähköä.
        Mausteista sitten...juuri kävin (Lahdessa) kaupassa ostamassa porkkanoita 10kg säkillisen, maksoi 0,54€/kg, vieressä oli suolaa säkillinen, maksoi 0,35€/kg, ei ollut kallista kumpikaan. Mausteet ei maksa myöskään suuremmissa pakkauksissa ostettuna paljokaan, litran pahvitölkeissä taikka muovipusseissa myydään monia mausteita hyvin halvalla.
        Tuskin kukaan syö pelkkää kaurapuuroa, joten tuolla 200€/v ruokamenoilla saa jo monipuolista ruokaa, eikä tarvitse olla lainkaan edes nälässä, saa jopa hieman herkutellakin leivonnaisilla ja valmistaa juhlaruokiakin, kuuluuhan vuoteen monta juhlapyhääkin. Aiheesta on tehty opinnäytetyönä keittokirjakin, löytynee kirjastoista kaukolainana taikka saa tilattua ainakin lukusaliin luettavaksi kirjastossa.
        Meilläkin on ollut 5 hengen perhe ja hyvin on ollut talous hanskassa, ei ole ollut vaikeaa tehdä halvalla hyvää ruokaa perheelle.

        Ajattelutavassasi on vain se virhe, että suurissa erissä ostettuna ruoka on tosin halvempaa kuin pienissä erissä, mutta kuka oikeasti kuluttaa niin paljon ruokaa, että voi hyödyntää suurtalouseriä. Nopeasti nousee hävikki suuremmaksi kuin määräalennukset. Esimerkiksi kilon mausteista saa tavallinen pulliainen kuluttaa loppuelämänsä eikä saa käytettyä kuin osan siitä kilosta.

        Toinen ongelma on hinta. Vaikka suurerissä ruoka on halvempaa, sitoutuu siihen kuitenkin paljon rahaa, kun ostetaan suuria määriä. Tähän ei kaikilla köyhillä ole varaa, kun eletään kädestä suuhun.


      • Pitkäaikatyötön
        hyvin_riittää_vähempikin kirjoitti:

        Ruokahan on todella halpaa ihan aikuisten oikeesti. Herkut ja muut tarpeettomahan ne maksaa.
        Otit esiin myös tuon, että sähkö maksaa, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole monenkaan ruuan kanssa juuri mitään tekoa kustannusten suhteen, kun alkaa laskemaan. Ja vesikin maksaa 1000 litran erissä aika vähän kuitenkin ja suurin osa vedetään wc-laitteen kautta viemäriin, sekä pesuvesinä. Toki astioitakin pestään, mutta aika pieni määrä menee vettä vuodessa astianpesukoneen kautta, samoin sähköä.
        Mausteista sitten...juuri kävin (Lahdessa) kaupassa ostamassa porkkanoita 10kg säkillisen, maksoi 0,54€/kg, vieressä oli suolaa säkillinen, maksoi 0,35€/kg, ei ollut kallista kumpikaan. Mausteet ei maksa myöskään suuremmissa pakkauksissa ostettuna paljokaan, litran pahvitölkeissä taikka muovipusseissa myydään monia mausteita hyvin halvalla.
        Tuskin kukaan syö pelkkää kaurapuuroa, joten tuolla 200€/v ruokamenoilla saa jo monipuolista ruokaa, eikä tarvitse olla lainkaan edes nälässä, saa jopa hieman herkutellakin leivonnaisilla ja valmistaa juhlaruokiakin, kuuluuhan vuoteen monta juhlapyhääkin. Aiheesta on tehty opinnäytetyönä keittokirjakin, löytynee kirjastoista kaukolainana taikka saa tilattua ainakin lukusaliin luettavaksi kirjastossa.
        Meilläkin on ollut 5 hengen perhe ja hyvin on ollut talous hanskassa, ei ole ollut vaikeaa tehdä halvalla hyvää ruokaa perheelle.

        "Meilläkin on ollut 5 hengen perhe ja hyvin on ollut talous hanskassa, ei ole ollut vaikeaa tehdä halvalla hyvää ruokaa perheelle."

        Ei kai teillä niin, sitä en yritäkään kiistää. Itselläni on yhden hengen "perhe" pienessä kerrostaloasunnossa, johon ei tee mieli ahtaa säkillistä suolaa, säkillistä porkkanoita, säkillistä perunoita jne. Suuret ruokamäärät pilaantuisivat, ja täytyyhän sitä hengitysilmaakin olla :-)

        Kotitalouksista suurin osa on 1 hengen talouksia. Näissä on aiheellista miettiä köyhyyden oloissa sitä, kannattaako edes pakastinta pitää päällä. Kerroin täällä joskus aiemmin, että ostin vuosia sitten jääkaappipakastimen tilalle pelkän jääkaapin pakastelokerolla. Sähköä säästyi niin paljon, että jääkaapin ostohinta tuli kuitattua 2 ½ vuodessa. Siis siitä huolimatta, että jk-pakastimen pakastinosa oli tarpeettomana säädetty niin lämpimäksi kuin saa (siinä ei ollut omaa virtakytkintä).


      • Järjenääntä

        Vihdoinkin joku puhuu täällä asiaa eikä kouhota jostain parin sentin ateriasta ja parin sadan euron ruokamenoista vuodessa.

        Jos oikeasti köyhä tulisi toimeen parilla sadalla eurolla vuodessa, niin johan nuo yhteiskunnan avustukset olisi sopeutettu sille tasolle. Ei yhteiskunta maksa yhtään enempää tukia kuin on pakko pitääkseen köyhät hengissä.


      • hyvin_riittää_vähempikin
        EiMeneIhanNoin kirjoitti:

        Ajattelutavassasi on vain se virhe, että suurissa erissä ostettuna ruoka on tosin halvempaa kuin pienissä erissä, mutta kuka oikeasti kuluttaa niin paljon ruokaa, että voi hyödyntää suurtalouseriä. Nopeasti nousee hävikki suuremmaksi kuin määräalennukset. Esimerkiksi kilon mausteista saa tavallinen pulliainen kuluttaa loppuelämänsä eikä saa käytettyä kuin osan siitä kilosta.

        Toinen ongelma on hinta. Vaikka suurerissä ruoka on halvempaa, sitoutuu siihen kuitenkin paljon rahaa, kun ostetaan suuria määriä. Tähän ei kaikilla köyhillä ole varaa, kun eletään kädestä suuhun.

        Ei sitoudu paljoa rahaa suurempiin ostoksiin, koska yksikköhinta on monasti NIIN paljon halvempi. Jos sama määrä kuitenkin kuluu ruokaa tai muuta tarpeellista taloudessa, on järjetöntä ostaa sitä pienissä erissä kalliisti.
        Ja kukaan ei kiellä ostamasta kimpassa suurtalouspakkausta ja jakaa se kavereiden kanssa. Tämä on logistisestikin järkevää, kun yksi ostaa tietyt tuotteet tahollaan ja kulut saadaan pieniksi. Monasti jaamme tuttujen kanssa ison erän ruokaa pienempiin eriin ja kulut myös. Ostamme myös mm. wc-paperia suoraan tehtaalta isossa erässä, tehtaan auto tuo lasti meidän pihalle autokatokseen trukinlavoilla, siitä jaamme kullekin perheelle sopivat satsit ja kulut jaetaan. Kimppa on toiminut monta vuotta!
        Pesuaineitakin on hankittu isoissa erissä, ei ole kallista, kerralla menee tietty hieman enempi rahaa, mutta yksikköhinta jää todella halvaksi. Monikansalliset yhtiöt valmistaa samoja pesuaineita, mitä myydään täällä meilläkin, mutta niitä myydään jopa EU:n alueella huomattavan halvalla. Olipa meillä kerran käytössä Brasiliasta muovisäkkiin pakattua pyykipesuainetta, samaa myytiin täällä marketeissa pienissä pahvipakkauksissa (vihreä pakkaus, punainen teksti) aivan sikahintaan. Ei ole näin nettiaikana kummoinen juttu ostaa.

        Ja tuolla 200€ ostaa yhdelle henkilölle ruuat vuodeksi ilman kimppojakin!


      • Pitkäaikatyötön
        hyvin_riittää_vähempikin kirjoitti:

        Ei sitoudu paljoa rahaa suurempiin ostoksiin, koska yksikköhinta on monasti NIIN paljon halvempi. Jos sama määrä kuitenkin kuluu ruokaa tai muuta tarpeellista taloudessa, on järjetöntä ostaa sitä pienissä erissä kalliisti.
        Ja kukaan ei kiellä ostamasta kimpassa suurtalouspakkausta ja jakaa se kavereiden kanssa. Tämä on logistisestikin järkevää, kun yksi ostaa tietyt tuotteet tahollaan ja kulut saadaan pieniksi. Monasti jaamme tuttujen kanssa ison erän ruokaa pienempiin eriin ja kulut myös. Ostamme myös mm. wc-paperia suoraan tehtaalta isossa erässä, tehtaan auto tuo lasti meidän pihalle autokatokseen trukinlavoilla, siitä jaamme kullekin perheelle sopivat satsit ja kulut jaetaan. Kimppa on toiminut monta vuotta!
        Pesuaineitakin on hankittu isoissa erissä, ei ole kallista, kerralla menee tietty hieman enempi rahaa, mutta yksikköhinta jää todella halvaksi. Monikansalliset yhtiöt valmistaa samoja pesuaineita, mitä myydään täällä meilläkin, mutta niitä myydään jopa EU:n alueella huomattavan halvalla. Olipa meillä kerran käytössä Brasiliasta muovisäkkiin pakattua pyykipesuainetta, samaa myytiin täällä marketeissa pienissä pahvipakkauksissa (vihreä pakkaus, punainen teksti) aivan sikahintaan. Ei ole näin nettiaikana kummoinen juttu ostaa.

        Ja tuolla 200€ ostaa yhdelle henkilölle ruuat vuodeksi ilman kimppojakin!

        "Ja tuolla 200€ ostaa yhdelle henkilölle ruuat vuodeksi ilman kimppojakin!"

        Esitä vain vapaasti laskelma tuosta. Eikä sitten mitään "koska Virossa/Venäjällä käynti ei maksa juuri mitään ja yksi henkilö saa tuoda kerralla 200 kg..." -juttuja, kiitos. Eli miten se 16,67 euroa/kk tai 54,8 senttiä/päivä riittää ilman passia (tai poliisin myöntämää kuvallista henkilökorttia) Suomessa yksin asuvalle kaikkiin ruokamenoihin sisältäen tavanomaiset mausteet, eikä kaapeista tai sukulaisilta löydy mitään muutakaan. Ihan ihmisen arkiruokaa vain eli laskematta mukaan herkutteluja leivonnaisilla, syntymäpäiväkakkuja, vappusimaa, joulukinkkua, koiran puruluuta yms. Ruokaa ei kasvateta itse, vaan ostetaan vähittäismyymälästä.

        Työkaluna sopii käyttää suomalaisia ravitsemussuosituksia: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/suomalaiset ravitsemussuositukset/ Sivulla on linkki uusimpaan, vuoden 2014 suositukseen: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.3_es.pdf
        Energiansaannin viitearvona voi käyttää pohjoismaalaiselle, normaalipainoiselle aikuiselle tarkoitettua nuoren, jonkin verran liikkuvan naisen tai vähän liikkuvan seniorimiehen 10 megajoulea/vrk. Ravintolisäksi riittää 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä ympäri vuoden. Kestävää kehitystä, lähi- tai luomuruokaa ei tarvitse ottaa huomioon, eikä myöskään allergioita tai ruokarajoituksia.


      • hyvin_riittää_vähempikin
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Ja tuolla 200€ ostaa yhdelle henkilölle ruuat vuodeksi ilman kimppojakin!"

        Esitä vain vapaasti laskelma tuosta. Eikä sitten mitään "koska Virossa/Venäjällä käynti ei maksa juuri mitään ja yksi henkilö saa tuoda kerralla 200 kg..." -juttuja, kiitos. Eli miten se 16,67 euroa/kk tai 54,8 senttiä/päivä riittää ilman passia (tai poliisin myöntämää kuvallista henkilökorttia) Suomessa yksin asuvalle kaikkiin ruokamenoihin sisältäen tavanomaiset mausteet, eikä kaapeista tai sukulaisilta löydy mitään muutakaan. Ihan ihmisen arkiruokaa vain eli laskematta mukaan herkutteluja leivonnaisilla, syntymäpäiväkakkuja, vappusimaa, joulukinkkua, koiran puruluuta yms. Ruokaa ei kasvateta itse, vaan ostetaan vähittäismyymälästä.

        Työkaluna sopii käyttää suomalaisia ravitsemussuosituksia: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/suomalaiset ravitsemussuositukset/ Sivulla on linkki uusimpaan, vuoden 2014 suositukseen: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.3_es.pdf
        Energiansaannin viitearvona voi käyttää pohjoismaalaiselle, normaalipainoiselle aikuiselle tarkoitettua nuoren, jonkin verran liikkuvan naisen tai vähän liikkuvan seniorimiehen 10 megajoulea/vrk. Ravintolisäksi riittää 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä ympäri vuoden. Kestävää kehitystä, lähi- tai luomuruokaa ei tarvitse ottaa huomioon, eikä myöskään allergioita tai ruokarajoituksia.

        Kaiken saa ostamalla ihan Suomesta, ei tarvis ostaa Venäjältä taikka Virosta, kun hankkiin yhdelle henkilölle ruoka vuodeksi 200€:lla.
        Ruoka on oikeasti Suomessa NIIN halpaa, että ei todellakaan ole ongelma ostamalla hankkia ruokaa!
        Virossa ruoka on sitä paitsi kallista, monien tuotteiden hinnant kalliimpia. kuin meillä täällä Suomessa. Venäjältä ongelmaksi tulee tulli ja tuontisäännökset.
        Ruokaa ei myöskään kannata kasvattaa itse, koska maataloustuet aiheuttavat sen, ettei se kannata. Tuettua ruokaa kannattaa ostaa kaupasta taikka viljelijältä suoraan. Eli siis kaupasta ostaen onnistuu!


      • Pitkäaikatyötön
        hyvin_riittää_vähempikin kirjoitti:

        Kaiken saa ostamalla ihan Suomesta, ei tarvis ostaa Venäjältä taikka Virosta, kun hankkiin yhdelle henkilölle ruoka vuodeksi 200€:lla.
        Ruoka on oikeasti Suomessa NIIN halpaa, että ei todellakaan ole ongelma ostamalla hankkia ruokaa!
        Virossa ruoka on sitä paitsi kallista, monien tuotteiden hinnant kalliimpia. kuin meillä täällä Suomessa. Venäjältä ongelmaksi tulee tulli ja tuontisäännökset.
        Ruokaa ei myöskään kannata kasvattaa itse, koska maataloustuet aiheuttavat sen, ettei se kannata. Tuettua ruokaa kannattaa ostaa kaupasta taikka viljelijältä suoraan. Eli siis kaupasta ostaen onnistuu!

        Siis ole hyvä ja kerro, mitä ostamalla 200 e riittäisi yhden hengen vuotuisiin ruokamenoihin!


      • uskojo
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Siis ole hyvä ja kerro, mitä ostamalla 200 e riittäisi yhden hengen vuotuisiin ruokamenoihin!

        Ootko niin torvi, ettet osaa googlettaa, häh? Tuo 200€/v. yhden hengen ruokaostot on täällä selvitetty niin moneen kertaan ja aiheesta joku väsänny oikein keittokirjankin , ettei luulis olevan mitää rakettitiedettä.


      • Pitkäaikatyötön
        uskojo kirjoitti:

        Ootko niin torvi, ettet osaa googlettaa, häh? Tuo 200€/v. yhden hengen ruokaostot on täällä selvitetty niin moneen kertaan ja aiheesta joku väsänny oikein keittokirjankin , ettei luulis olevan mitää rakettitiedettä.

        Minä olen etsinyt ja täällä esittänyt lukuisia kertoja perustelut ja linkitykset omille väitteilleni. Jos jossain perustelut ovat, sittenhän ei pitäisi olla mitään vaikeutta niitä esittää tuolle väitteelle. Kerro vain mistä löytyy, ei minua kiinnosta toisten hommia tehdä, ääliö!


      • puutunnytminäkintähän
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Minä olen etsinyt ja täällä esittänyt lukuisia kertoja perustelut ja linkitykset omille väitteilleni. Jos jossain perustelut ovat, sittenhän ei pitäisi olla mitään vaikeutta niitä esittää tuolle väitteelle. Kerro vain mistä löytyy, ei minua kiinnosta toisten hommia tehdä, ääliö!

        On tietty aivan eri asia, että mitä jotkut syö ja millä tulee hyvin toimeen. Ohessa lista, jonka keskiverto kansalainen söi vuodessa:
        Ruuan kokonaiskulutus henkeä kohden vuonna 2012

        182 kiloa nestemäisiä maitotuotteita

        59,1 kiloa hedelmiä

        57,4 kilo vihanneksia

        22 kiloa juustoa

        29,8 kiloa sokeria

        15,2 kiloa kalaa

        10,6 kiloa kananmunia

        4,2 kiloa voita

        Viljan kokonaiskulutus 79 kiloa

        - 47 kiloa vehnää

        - 15,5 kiloa ruista

        - 5 kiloa kauraa

        - 5 kiloa riisiä

        Lihan kokonaiskulutus 182 kiloa

        - 36 kiloa sianlihaa

        - 18,7 kiloa naudanlihaa

        - 18,7 kiloa siipikarjanlihaa

        - 0,7 kiloa lampaanlihaa

        - 0,5 kiloa hevosenlihaa

        - 0,5 kiloa poronlihaa

        LÄHDE: TIKE

        MAARIT NYKÄNEN

        http://www.iltalehti.fi/ruoka/2013092017515238_ru.shtml

        Ääripää lienee maassamme ollut, kun ruoka-annokset olivat kortilla.
        http://www.kemia-lehti.fi/wp-content/uploads/2015/12/Joulua_juhlittiin_myos_pula-ajan_poydissa_Kemia-lehti_15_12_2015.pdf
        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/maa/skemi/vk/pranttila/rintamam.pdf

        Noista sota-ajan korttiannoksista ja tämän päivän hinnoista laskien, ei tuota mitään vaivaa ostaa 200€ yhdelle henkilölle vuoden ruokaa, vielä jää rahaa reilusti ylitsekin. Tämä siis ihan kaupasta ostaen, jos kalastaa taikka harjoittaa keräilytaloutta, selviää vielä huomattavasti vähemmällä. Juuri hiljan luin eräästä ammattijulkaisusta, kuinka joku vaatimattomasti elävä oli pystynyt nipistämään elinkustannuksensa kokonaisuudessaan 60€ kuukaudessa, joka sisälsi kaiken asumiseen ja elämiseen tarvittavan, joka lienee Suomessa sieltä ääripäästä, eikä sitä voi mitenkään yleistää.

        Omien laskujeni mukaan tuo 200€ riittää yllättävän paljoon, jos ruokaa silla ostaa.


      • Pitkäaikatyötön
        puutunnytminäkintähän kirjoitti:

        On tietty aivan eri asia, että mitä jotkut syö ja millä tulee hyvin toimeen. Ohessa lista, jonka keskiverto kansalainen söi vuodessa:
        Ruuan kokonaiskulutus henkeä kohden vuonna 2012

        182 kiloa nestemäisiä maitotuotteita

        59,1 kiloa hedelmiä

        57,4 kilo vihanneksia

        22 kiloa juustoa

        29,8 kiloa sokeria

        15,2 kiloa kalaa

        10,6 kiloa kananmunia

        4,2 kiloa voita

        Viljan kokonaiskulutus 79 kiloa

        - 47 kiloa vehnää

        - 15,5 kiloa ruista

        - 5 kiloa kauraa

        - 5 kiloa riisiä

        Lihan kokonaiskulutus 182 kiloa

        - 36 kiloa sianlihaa

        - 18,7 kiloa naudanlihaa

        - 18,7 kiloa siipikarjanlihaa

        - 0,7 kiloa lampaanlihaa

        - 0,5 kiloa hevosenlihaa

        - 0,5 kiloa poronlihaa

        LÄHDE: TIKE

        MAARIT NYKÄNEN

        http://www.iltalehti.fi/ruoka/2013092017515238_ru.shtml

        Ääripää lienee maassamme ollut, kun ruoka-annokset olivat kortilla.
        http://www.kemia-lehti.fi/wp-content/uploads/2015/12/Joulua_juhlittiin_myos_pula-ajan_poydissa_Kemia-lehti_15_12_2015.pdf
        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/maa/skemi/vk/pranttila/rintamam.pdf

        Noista sota-ajan korttiannoksista ja tämän päivän hinnoista laskien, ei tuota mitään vaivaa ostaa 200€ yhdelle henkilölle vuoden ruokaa, vielä jää rahaa reilusti ylitsekin. Tämä siis ihan kaupasta ostaen, jos kalastaa taikka harjoittaa keräilytaloutta, selviää vielä huomattavasti vähemmällä. Juuri hiljan luin eräästä ammattijulkaisusta, kuinka joku vaatimattomasti elävä oli pystynyt nipistämään elinkustannuksensa kokonaisuudessaan 60€ kuukaudessa, joka sisälsi kaiken asumiseen ja elämiseen tarvittavan, joka lienee Suomessa sieltä ääripäästä, eikä sitä voi mitenkään yleistää.

        Omien laskujeni mukaan tuo 200€ riittää yllättävän paljoon, jos ruokaa silla ostaa.

        Tuo tilasto vuodelta 2012 on ruokakäyttöön päätynyt elintarvikemäärä. Siinä ei ole huomioitu lainkaan hävikkiä, joten ystävällisesti vinkkaan kyseessä olevan suuntaa-antavan lukeman, jonka kanssa ei kannata hakata päätään seinään: 'Ne kuvaavat enemmänkin kulutukseen tarjolla ollutta määrää kuin toteutunutta kulutusta, koska mm. varastotappioiden ja muun hävikin määrää ei ole saatavissa ja ne sisältyvät tällöin kulutusmääriin.'

        "Noista sota-ajan korttiannoksista ja tämän päivän hinnoista laskien, ei tuota mitään vaivaa ostaa 200€ yhdelle henkilölle vuoden ruokaa, vielä jää rahaa reilusti ylitsekin."

        Niistä sota-ajan korttiannoksista olisi syytä huomata tällainen tieto: 'Yhteensä korttiannokset tuottivat noin puolet ihmisten enrgiantarpeesta.' s. 175,
        ja muutenkin 'Jos rintamamiehet olisivat olleet täysin vain Puolustusvoimien muonan varassa, ilman oheiselintarvikkeita, todennäköisesti vakavien puutossairauksien määrä olisi ollut huomattavasti suurempi kuin sairaalaantuloilmoituksista selvisi. Niitä olisi esiintynyt muulloinkin kuin vain jatkosodan alussa, jos rintamamiesten ravitsemuksellista tilaa olisi tutkimuksin seurattu. Niin omatoimisesti hankituista kuin kotipaketeissa ja sotasaaliina saaduista elintarvikkeista saatiin ravitsemuksellisesti arvokasta täydennystä etenkin muonituksen kriittisissä tilanteissa hyökkäysvaiheessa ja asemasodan alussa.' s. 181.
        'Palvelukseen kelpaamattomia saattoi olla 40 prosenttia ikäluokasta.' 'Miehet olivat laihoja ja kitukasvuisia. Köyhyys, niukka ravinto, huono ravitsemustilanne, tietämättömyydestä johtuneet väärät ruokailutottumukset ja pienestä pitäen tehty raskas ruumiillinen työ olivat syitä asevelvollisten huonoon kuntoon. Miesten keskenkasvuisuus ja vajaapainoisuus olivat yleisimpiä sisämaassa ja rajaseuduilla.' s. 182.

        Paremman ravitsemustilanteen ansiosta suomalaiset ovat nykyään entistä kookkaampia ja kuluttavat enemmän.


    • eilihaa

      Aina tällä palstalla jankutetaan ruoasta tai sen puutteesta. Jollain ei ole varaa syödä kuin voikukkia ja toinen pärjää hyvin minimituloilla. Perheetön minusta pärjää ihan hyvin pienilläkin tuloilla, lihaa ei tarvitse välttämättä.lainkaan (se ei ole edes hyvää mielestäni), lihan voi korvata kananmunalla ja kasvisprotskulla, tosin kalaa syön jonkin verran. Leivät voi leipoa itse, syksyllä marjastaa ym.

      • VoihanVoikukka

        Sitä proteiinia saa vain parhaiten ja edullisimmin lihasta. Kasvisproteiini on kallista ja ei niin hyvää kuin lihasta saatu. Lihaa ei tarvitse syödä joka aterialla eikä joka päivä, mutta sen säännöllisestä saannista olisi hyvä huolehtia.

        Se, että et pidä lihan mausta, on ihan eri asia. Millaiset on pienet tulot, onkin sitten hyvin tulkinnanvarainen juttu.


      • eilihaa
        VoihanVoikukka kirjoitti:

        Sitä proteiinia saa vain parhaiten ja edullisimmin lihasta. Kasvisproteiini on kallista ja ei niin hyvää kuin lihasta saatu. Lihaa ei tarvitse syödä joka aterialla eikä joka päivä, mutta sen säännöllisestä saannista olisi hyvä huolehtia.

        Se, että et pidä lihan mausta, on ihan eri asia. Millaiset on pienet tulot, onkin sitten hyvin tulkinnanvarainen juttu.

        Kyllä ilman punaista lihaa pärjää vallan mainiosti, jos muutaman kerran viikossa syö kalaa ja kananmunia. Itse pidän kasvispyöryköistä ja kasvispihveistä. En koe jääväni mistään paitsi vaikken popsikaan punaista lihaa tai makkaraa ym.


    • spagettikäsi

      Tilillä sattui olemaan vain 5 euroa, niin ajattelinpas kokeilla tätä köyhien herkkujen herkkua eli makaryllilootaa. Siellä uunissa sitä on nyt paistumassa kilon verran ja kohta pääsen herkuttelemaan, mutta harmi kun ketsuppia on niin vähän, että ei riitä koko satsia maustamaan. Nam, nam kuitenkin...

    • Pertti-Olavi-Jyllineva

      >> No jo on tuhdit annokset kaurapuuroa Putkisen lautasella. Paketti kaurahiutaleita maksaa 0,32€ ja siinä paketissa on 500g, joten jos vääntää 180g kaurapuuroksi ja syö ne kerralla lautasella, niin onhan se sitten ;D Hei ihan oikeesti, se lautasellinen kaurapuuroa maksaa sen 0,02€, eli 2cnt.

      Voi maksaakin mutta ei sillä mitään tekemistä ole ravinnon tarpeen eikä edes energian tarpeen tyydyttämisen kanssa saati, että se vastaisi yhtä ateriaa. Tuollanen lautasellinen vastaa energiamäärällä mitattuna vajaata mukillista tuoremehua. Jos juo 2-3 mukillista tuoremehua päivässä, ei pärjää kovin pitkälle. Jos taas haluaa kauraryyneillä täyttää päivittäisen energian tarpeensa, kilo pitää syödä niitä ryynejä päivässä, ja tuo ihan vaan kaloreina laskettuna. Voi alkaa kroppa renkkaan, jos ei muuta syö.

      • laskutikku-ukko

        Yksi puuroannos valmistetaan yhdestä desistä kaurahiutaleita joka painaa 40g

        http://haka.iki.fi/ruoka/muunnostaulukot.htm

        Yksi annos sisältää 153kcal

        https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/153?portionUnit=DL&portionSize=1

        Tuoremehussa sisältää seuraavasti energiaa:

        https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/153?portionUnit=DL&portionSize=1

        Yhdessä "vajaassa mukillisessa" tuoremehua eli 1,5 dl:ssa on siis 69 kcal.

        Pertti-Olavi on pahasti väärässä.

        Yhdessä annoksessa puuroa on 153kcal kun taas tuoremehuannoksessa on vain 69kcal.

        Lisäksi puuroannokseen kuuluu suomalaisen perinteen mukaan maitoa ja/tai voisilmä, mikä nostaa energian määrää. Maidossa on myös proteiinia.


      • Pertti-Olavi-Jyllineva

        Enemmänkin kirjoitukseni liittyi aikaisempaan kirjoitukseen jossa mainittiin, että annoksen hinta on 0,02 € ja paketin hinta 0,32 e/500g.

        Varmemmaksi vakuudeksi katsoin netistä Citymarketin tarjoushinnan 1 kg paketille: 1,39 €.

        Yhteen reippaaseen annokseen menee lähes 100 g kaurahiutaleita, jolloin pelkät hiutaleet maksaa 0,14 €/annos. Tosiaan kuka hullu sitä sellasenaan syö tai vaikka siitä teksisi puuroa, pitäähän siihen nyt laittaa ainakin ripaus sokeria ja tippa maitoa. Tuollaisia annoksia kun syö noin 5-6 kpl per päivä, vastaa se energian määrässä päivän tarvetta. Jos meinaa ihan oikeesti kattaa päivän ravintotarpeen, sitä ei noilla eväillä saa.


      • saksansivasta
        Pertti-Olavi-Jyllineva kirjoitti:

        Enemmänkin kirjoitukseni liittyi aikaisempaan kirjoitukseen jossa mainittiin, että annoksen hinta on 0,02 € ja paketin hinta 0,32 e/500g.

        Varmemmaksi vakuudeksi katsoin netistä Citymarketin tarjoushinnan 1 kg paketille: 1,39 €.

        Yhteen reippaaseen annokseen menee lähes 100 g kaurahiutaleita, jolloin pelkät hiutaleet maksaa 0,14 €/annos. Tosiaan kuka hullu sitä sellasenaan syö tai vaikka siitä teksisi puuroa, pitäähän siihen nyt laittaa ainakin ripaus sokeria ja tippa maitoa. Tuollaisia annoksia kun syö noin 5-6 kpl per päivä, vastaa se energian määrässä päivän tarvetta. Jos meinaa ihan oikeesti kattaa päivän ravintotarpeen, sitä ei noilla eväillä saa.

        Käy ostamassa "saksalaisten-sivasta" ne kaurahiutaleet, siellä maksaa 500g paketti 0,32€, eli 0,64€/kg tulee niiden hinnaksi. Samanlaisia hintoja toisillakin kaupoilla tarjouksissa.
        Enempää hintaa ei tule lautaselliselle kaurapuuroa, kuin tuo 0,02€ ja kuka nyt alkaa pelkällä kaurapuurolla elämään
        Ja ei ole lautasellinen hernekeittoakaan hinnoissaan, jos keittelee herneistä ja purkkisoppaakin myydään tarjouksissa siihen malliin, että lautasellinen maksaa alle 0,10€, jos laskee, että purkillisesta tulee kaksi lautasellista. http://aijaa.com/2wHZ1m Noissakin tarjoushernareissa oli pitkät päiväykset jonnekin v. 2018 tietämille, joten kannatti hamstrata. Tosin vieläkin näyttää olevan kaupassa jäljellä trukinlavallinen...

        Turha täällä alkaa väittämään, että ruoka olisi Suomessa kallista. Eikä noita kaurahiutaleita edes tarvitse ostaa, niitä jaetaan jokaisella paikkakunnalla ilmaiseksi EU-ruoka-apuna, sieltä saa näkkärit ja makaronit, jauhojakin kassin täydeltä, jos vain huolii.


      • sitsinavahalpa
        saksansivasta kirjoitti:

        Käy ostamassa "saksalaisten-sivasta" ne kaurahiutaleet, siellä maksaa 500g paketti 0,32€, eli 0,64€/kg tulee niiden hinnaksi. Samanlaisia hintoja toisillakin kaupoilla tarjouksissa.
        Enempää hintaa ei tule lautaselliselle kaurapuuroa, kuin tuo 0,02€ ja kuka nyt alkaa pelkällä kaurapuurolla elämään
        Ja ei ole lautasellinen hernekeittoakaan hinnoissaan, jos keittelee herneistä ja purkkisoppaakin myydään tarjouksissa siihen malliin, että lautasellinen maksaa alle 0,10€, jos laskee, että purkillisesta tulee kaksi lautasellista. http://aijaa.com/2wHZ1m Noissakin tarjoushernareissa oli pitkät päiväykset jonnekin v. 2018 tietämille, joten kannatti hamstrata. Tosin vieläkin näyttää olevan kaupassa jäljellä trukinlavallinen...

        Turha täällä alkaa väittämään, että ruoka olisi Suomessa kallista. Eikä noita kaurahiutaleita edes tarvitse ostaa, niitä jaetaan jokaisella paikkakunnalla ilmaiseksi EU-ruoka-apuna, sieltä saa näkkärit ja makaronit, jauhojakin kassin täydeltä, jos vain huolii.

        Ei ole ruoka kallista, jos Lidlistä poimii 1kg kaurahiutalepaketin,papu-ja hernekeittotölkin ja 400g maksalaatikon niin kauppakassin hinnaksi tulee vaivaiset 5.30 euroa ja silläpärjää tosi pitkälle.


      • eikaitnyt
        Pertti-Olavi-Jyllineva kirjoitti:

        Enemmänkin kirjoitukseni liittyi aikaisempaan kirjoitukseen jossa mainittiin, että annoksen hinta on 0,02 € ja paketin hinta 0,32 e/500g.

        Varmemmaksi vakuudeksi katsoin netistä Citymarketin tarjoushinnan 1 kg paketille: 1,39 €.

        Yhteen reippaaseen annokseen menee lähes 100 g kaurahiutaleita, jolloin pelkät hiutaleet maksaa 0,14 €/annos. Tosiaan kuka hullu sitä sellasenaan syö tai vaikka siitä teksisi puuroa, pitäähän siihen nyt laittaa ainakin ripaus sokeria ja tippa maitoa. Tuollaisia annoksia kun syö noin 5-6 kpl per päivä, vastaa se energian määrässä päivän tarvetta. Jos meinaa ihan oikeesti kattaa päivän ravintotarpeen, sitä ei noilla eväillä saa.

        Kuka syö aamulla 4 lautasellista kaurapuuroa, jonka saa tuosta 100g kaurahiutaleita?? Ja se 4 lautasellistakaan ei maksa kuin tuon 0,08€!


    • köyhäsinkkumies-

      Söin äsken kanaa joka maksoi 2,30, vihanneksia 0,45, join potun limua myös 0,70.

      • nuukaikämies

        Minä söin ruispuuroa, noin 0,07 e ja 2dl maitoa, 0,14 e.


    • jklöäpasdgf
    • Vittu_mitä_paskaa

      3 kuukautta pelkkää makaronilaatikkoa. Onneksi oli kuitenkin joka makaroonilaatikko aterialla mäyräkoirallinen kaljaa jolla sen moskan sai huuhdeltua alas. Kännissä ei oikeastaan edes huomannut mitä paskaa söi.

    • paistansilakoita

      Nykyään paistan silakoita viikonloppusin kun ryyppään kaljaa ni hyvää suolasta välillä.
      Vain Urpo syö 3kk makaronilaatikkoa,prkl soppaa välillä ja silakoita

      • kelekele

        Tuossapa monen köyhän köyhyyden todellinen syy: Alkoholi-ongelma ja järjen köyhyys. Prkle!


    • kirjoitatit

      Niin kirjoitat itsestäsi prkl hah hoh hoh hah buuuuaaaahhhh,onko rahat loppu persläpi

      • kelekele

        Vahvistit taas väitteeni, kiitos siitä!


      • perseennuuhkija

        Pää kiinni perseennuuhkija.


    • jkll

      Älkää te puhuko paskaa, ei kukaan pärjää 200 e vuodessa !!!!!!!

      • löysintälläisen

        Saa sillä 200€ ruokaa niin paljon, että yksi henkilö pärjää.
        Ihan vaan esimerkkinä tuon määrän sillä saa ruokaa kaupasta ostettuna, kun löysin netin kautta tälläisen laskelman, sulkuihin olen lisäänyt halvimman hinnan mitä löysin kaupoista:

        -100kg perunaa = 50€ (37,50€ mm. Tokmanni)
        -60prk hernekeittoa = 38€ (11,40€ S-ryhmä)
        -50kg porkkanaa = 25€
        -60ps (á 400g) makarooneja = 10€ (7,20€ Lidl)
        -360kanmunaa = 36€ (3,60€ tarjouksessa!!)
        -20kg kaurahiutaleita = 16€ (12,80€ Lidl)
        -20kg keräkaalia = 10€
        -27 litraa maitoa = 15€


      • jkdegtertispt
        löysintälläisen kirjoitti:

        Saa sillä 200€ ruokaa niin paljon, että yksi henkilö pärjää.
        Ihan vaan esimerkkinä tuon määrän sillä saa ruokaa kaupasta ostettuna, kun löysin netin kautta tälläisen laskelman, sulkuihin olen lisäänyt halvimman hinnan mitä löysin kaupoista:

        -100kg perunaa = 50€ (37,50€ mm. Tokmanni)
        -60prk hernekeittoa = 38€ (11,40€ S-ryhmä)
        -50kg porkkanaa = 25€
        -60ps (á 400g) makarooneja = 10€ (7,20€ Lidl)
        -360kanmunaa = 36€ (3,60€ tarjouksessa!!)
        -20kg kaurahiutaleita = 16€ (12,80€ Lidl)
        -20kg keräkaalia = 10€
        -27 litraa maitoa = 15€

        On toi ruoka oikeesti halpaa. Tollakin laskelmalla saa melkoisesti ihan oikeeta ruokaa. Jos kalastaa vähänkää ja marjastaa, kuten monet jo tekee iha harrastuksen puoleen, nii ei juuri muuta tartte kaupasta hakee.
        Jos herneet ja härkäpavut ostaa kuivattuna isossa säkissä, saa tehtyä muutaki ruokaa, tulee proteiinia kummasti.


      • Pitkäaikatyötön
        löysintälläisen kirjoitti:

        Saa sillä 200€ ruokaa niin paljon, että yksi henkilö pärjää.
        Ihan vaan esimerkkinä tuon määrän sillä saa ruokaa kaupasta ostettuna, kun löysin netin kautta tälläisen laskelman, sulkuihin olen lisäänyt halvimman hinnan mitä löysin kaupoista:

        -100kg perunaa = 50€ (37,50€ mm. Tokmanni)
        -60prk hernekeittoa = 38€ (11,40€ S-ryhmä)
        -50kg porkkanaa = 25€
        -60ps (á 400g) makarooneja = 10€ (7,20€ Lidl)
        -360kanmunaa = 36€ (3,60€ tarjouksessa!!)
        -20kg kaurahiutaleita = 16€ (12,80€ Lidl)
        -20kg keräkaalia = 10€
        -27 litraa maitoa = 15€

        Mitähän se pärjääminen tässä tarkoittaakaan?

        Esimerkiksi tuo maidon ostaminen 55,56 sentin litrahinnalla on jo sinänsä haastavaa. Jos onnistuu, jää silti kalsiumin saanti erittäin heikoksi, sillä 27 litraa maitoa vuodessa tarkoittaa 7,4 senttilitraa päivässä. Siis reilu kolmannes yhdestä lasillisesta. Päivän kalsiumtarpeen saa tyydytettyä neljällä lasillisella eli 80 cl:lla, josta tuo 7,4 cl on 9,25 prosenttia. Mistä ne loput 90,75 % saadaan?

        Itse asiassa tuokin 9,25 % kalsiumin saannista on tosiasiassa pienempi määrä, koska riittämätön D-vitamiinin saanti vähentää kalsiumin imeytymistä ja kiinnittymistä luustoon. D-vitamiinia on näissä elintarvikkeissa vain maidossa. Valion maitoon on lisätty D-vitamiinia 0,1 mikrogrammaa/senttilitra, jolloin maidosta saisi 0,74 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Joskaan ei ehkä saa sitäkään, koska Valion maito ei ole sitä halvinta. (Suositeltava kokonaissaanti on 10 mikrogrammaa/vrk.)


      • mistänäitädillejä
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Mitähän se pärjääminen tässä tarkoittaakaan?

        Esimerkiksi tuo maidon ostaminen 55,56 sentin litrahinnalla on jo sinänsä haastavaa. Jos onnistuu, jää silti kalsiumin saanti erittäin heikoksi, sillä 27 litraa maitoa vuodessa tarkoittaa 7,4 senttilitraa päivässä. Siis reilu kolmannes yhdestä lasillisesta. Päivän kalsiumtarpeen saa tyydytettyä neljällä lasillisella eli 80 cl:lla, josta tuo 7,4 cl on 9,25 prosenttia. Mistä ne loput 90,75 % saadaan?

        Itse asiassa tuokin 9,25 % kalsiumin saannista on tosiasiassa pienempi määrä, koska riittämätön D-vitamiinin saanti vähentää kalsiumin imeytymistä ja kiinnittymistä luustoon. D-vitamiinia on näissä elintarvikkeissa vain maidossa. Valion maitoon on lisätty D-vitamiinia 0,1 mikrogrammaa/senttilitra, jolloin maidosta saisi 0,74 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Joskaan ei ehkä saa sitäkään, koska Valion maito ei ole sitä halvinta. (Suositeltava kokonaissaanti on 10 mikrogrammaa/vrk.)

        Ootko sä noin torvelo, vai leikitkö vaan muuten tyhmää. Esimerkki on esimerkki, et mitä saa ESIMERKIKSI tuolla rahalla. Ei kaikki juo maitoa litrakaupalla taikka vedä kaurapuuroa joka aterialla. Hesarissa oli taannoin eri henkilöitten kauppalaskuja ja niitä piti sokkona asiantuntijan arvioida, että millanen ihminen on kauppalaskun takana. Linkolan kohdalla meni kaikista eniten arviot pieleen, kun Linkola oli ostanu kaupasta vaan maitoa. "Kotijuustoako tää tekee??"


      • zajja
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Mitähän se pärjääminen tässä tarkoittaakaan?

        Esimerkiksi tuo maidon ostaminen 55,56 sentin litrahinnalla on jo sinänsä haastavaa. Jos onnistuu, jää silti kalsiumin saanti erittäin heikoksi, sillä 27 litraa maitoa vuodessa tarkoittaa 7,4 senttilitraa päivässä. Siis reilu kolmannes yhdestä lasillisesta. Päivän kalsiumtarpeen saa tyydytettyä neljällä lasillisella eli 80 cl:lla, josta tuo 7,4 cl on 9,25 prosenttia. Mistä ne loput 90,75 % saadaan?

        Itse asiassa tuokin 9,25 % kalsiumin saannista on tosiasiassa pienempi määrä, koska riittämätön D-vitamiinin saanti vähentää kalsiumin imeytymistä ja kiinnittymistä luustoon. D-vitamiinia on näissä elintarvikkeissa vain maidossa. Valion maitoon on lisätty D-vitamiinia 0,1 mikrogrammaa/senttilitra, jolloin maidosta saisi 0,74 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Joskaan ei ehkä saa sitäkään, koska Valion maito ei ole sitä halvinta. (Suositeltava kokonaissaanti on 10 mikrogrammaa/vrk.)

        Minä ainakin ostan maitoa kerran viikossa, joka maksaa 0,44€ litra. Tänään viimeksi ostin 3 litraa maitoa ja maksoi 1,32€, se maksaa vuodessa alle 70€. Jauhot, kaurahiutaleet, makaronit ja näkkärit haen ilmaiseksi seurakunnan jakelusta, tänään niitäkin jaettiin. Tokmannilta ostin kanamunia kuusi 10kpl laatikkoa ja maksoi 3€, palautin tölkkejä samalla 3,05€, joten sain vielä 5cnt takaisin. Ei ollut kallis kauppareissu.


      • katsointänäänkaupassa
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Mitähän se pärjääminen tässä tarkoittaakaan?

        Esimerkiksi tuo maidon ostaminen 55,56 sentin litrahinnalla on jo sinänsä haastavaa. Jos onnistuu, jää silti kalsiumin saanti erittäin heikoksi, sillä 27 litraa maitoa vuodessa tarkoittaa 7,4 senttilitraa päivässä. Siis reilu kolmannes yhdestä lasillisesta. Päivän kalsiumtarpeen saa tyydytettyä neljällä lasillisella eli 80 cl:lla, josta tuo 7,4 cl on 9,25 prosenttia. Mistä ne loput 90,75 % saadaan?

        Itse asiassa tuokin 9,25 % kalsiumin saannista on tosiasiassa pienempi määrä, koska riittämätön D-vitamiinin saanti vähentää kalsiumin imeytymistä ja kiinnittymistä luustoon. D-vitamiinia on näissä elintarvikkeissa vain maidossa. Valion maitoon on lisätty D-vitamiinia 0,1 mikrogrammaa/senttilitra, jolloin maidosta saisi 0,74 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Joskaan ei ehkä saa sitäkään, koska Valion maito ei ole sitä halvinta. (Suositeltava kokonaissaanti on 10 mikrogrammaa/vrk.)

        Tuohan on vain esimerkki, mutta korjataan listaa:

        -100kg perunaa = 50€ (37,50€ mm. Tokmanni)
        -60prk hernekeittoa = 38€ (11,40€ S-ryhmä)
        -50kg porkkanaa = 25€
        -60ps (á 400g) makarooneja = 10€ (7,20€ Lidl)
        -360kanmunaa = 36€ (3,60€ tarjouksessa!!)
        -20kg kaurahiutaleita = 16€ (12,80€ Lidl)
        -20kg keräkaalia = 10€
        -104 litraa maitoa = 91,52€ (maito maksoi Lidlissä tänään 0,88€/litra)

        em. listan ruuat maksaa 199,02€ halvimmillaan


      • Pitkäaikatyötön
        mistänäitädillejä kirjoitti:

        Ootko sä noin torvelo, vai leikitkö vaan muuten tyhmää. Esimerkki on esimerkki, et mitä saa ESIMERKIKSI tuolla rahalla. Ei kaikki juo maitoa litrakaupalla taikka vedä kaurapuuroa joka aterialla. Hesarissa oli taannoin eri henkilöitten kauppalaskuja ja niitä piti sokkona asiantuntijan arvioida, että millanen ihminen on kauppalaskun takana. Linkolan kohdalla meni kaikista eniten arviot pieleen, kun Linkola oli ostanu kaupasta vaan maitoa. "Kotijuustoako tää tekee??"

        Oletko todella noin ääliö, ettet tajua tuollaisen esimerkin soveltuvan juuri kenellekään, vaikka siinä on käytetty viimeistä euroa myöten se 200 euroa? Täällä on nimenomaan puhuttu siitä, että on mukamas helppoa pärjätä tuolla ruokarahalla koko vuosi, ja köyhien pitäisi siihen tyytyä. Ja että siitä vielä ihan säästöönkin jää!


      • Pitkäaikatyötön
        katsointänäänkaupassa kirjoitti:

        Tuohan on vain esimerkki, mutta korjataan listaa:

        -100kg perunaa = 50€ (37,50€ mm. Tokmanni)
        -60prk hernekeittoa = 38€ (11,40€ S-ryhmä)
        -50kg porkkanaa = 25€
        -60ps (á 400g) makarooneja = 10€ (7,20€ Lidl)
        -360kanmunaa = 36€ (3,60€ tarjouksessa!!)
        -20kg kaurahiutaleita = 16€ (12,80€ Lidl)
        -20kg keräkaalia = 10€
        -104 litraa maitoa = 91,52€ (maito maksoi Lidlissä tänään 0,88€/litra)

        em. listan ruuat maksaa 199,02€ halvimmillaan

        "-104 litraa maitoa = 91,52€ (maito maksoi Lidlissä tänään 0,88€/litra)"

        Korjaus ei auttanut riittävästi tässä D-vitamiini- ja kalsiumpuutosdieetissä, koska maidon päiväannokseksi jää 28,5 cl. Tarvehan on ravitsemussuosituksen mukaan 80 cl, joten lähes 2/3 puuttuu yhä.

        Esimerkkihinnallasi 88 snt/l tarvittava 292 litraa maksaa 256,96 euroa, eli se 200 euroa ei riittäisi edes vuoden maitoihin.


      • ihmemaitojuoppoja
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "-104 litraa maitoa = 91,52€ (maito maksoi Lidlissä tänään 0,88€/litra)"

        Korjaus ei auttanut riittävästi tässä D-vitamiini- ja kalsiumpuutosdieetissä, koska maidon päiväannokseksi jää 28,5 cl. Tarvehan on ravitsemussuosituksen mukaan 80 cl, joten lähes 2/3 puuttuu yhä.

        Esimerkkihinnallasi 88 snt/l tarvittava 292 litraa maksaa 256,96 euroa, eli se 200 euroa ei riittäisi edes vuoden maitoihin.

        En minä ainakaan juo noin kauheasti maitoa! Juon aamupuuron kanssa 2dl lasillisen maitoa ja päivällä kaadan maitoa kaakaon joukkoon, viikossa 2 litraa korkeintaan menee maitoa, joskus teen ylimääräisestä maidosta pannaria taikka paistan lettuja. Lihamakaronilaatikkoon laitan myös hieman maitoa 2-3dl tilanteesta riippuen. Maitoa ostan kerran viikossa -50% alennuksella kaupasta, joskus saan ilmaiseksi päiväysvanhaa maitoa "kotieläimille".


      • maidotonruokavalio
        ihmemaitojuoppoja kirjoitti:

        En minä ainakaan juo noin kauheasti maitoa! Juon aamupuuron kanssa 2dl lasillisen maitoa ja päivällä kaadan maitoa kaakaon joukkoon, viikossa 2 litraa korkeintaan menee maitoa, joskus teen ylimääräisestä maidosta pannaria taikka paistan lettuja. Lihamakaronilaatikkoon laitan myös hieman maitoa 2-3dl tilanteesta riippuen. Maitoa ostan kerran viikossa -50% alennuksella kaupasta, joskus saan ilmaiseksi päiväysvanhaa maitoa "kotieläimille".

        Ei kaikki juo maitoa. Mun naapurissa asu vanha hemmo, joka ei varmaan ollu juonnu maitoa sitten äidinmaidon. Oli kova jeppe juomaan kaljaa ja olutta, kalasteli kesät talvet ja kasvatti itse perunat, joskus osti kauppa-autosta joskus makkaraa, mut etupäässä ohrapirtelöä vaa osteli punaisen nortin lisäksi. Nyt tuo jeppe vaan muistoissamme, kuoli muutama vuosi sitten lähes 80 vuotiaana, muutaman vuoden vietti loppulaiffistaan vanhankodilla.


      • Pitkäaikatyötön
        ihmemaitojuoppoja kirjoitti:

        En minä ainakaan juo noin kauheasti maitoa! Juon aamupuuron kanssa 2dl lasillisen maitoa ja päivällä kaadan maitoa kaakaon joukkoon, viikossa 2 litraa korkeintaan menee maitoa, joskus teen ylimääräisestä maidosta pannaria taikka paistan lettuja. Lihamakaronilaatikkoon laitan myös hieman maitoa 2-3dl tilanteesta riippuen. Maitoa ostan kerran viikossa -50% alennuksella kaupasta, joskus saan ilmaiseksi päiväysvanhaa maitoa "kotieläimille".

        Kalsiumia ja D-vitamiinia voi ottaa maidon sijasta jostain muusta ravinnosta, kuten piimästä, juustosta, voista, margariinista ja vaikka pillereistä. Mitään niistä ei vain noissa 200 euron listauksissa näy.

        Kananmunasta sitä saa vähän: yhdessä munassa on keskimäärin 31 mg kalsiumia, mikä vastaa maitona 3,1 cl. http://www.siipi.net/index.php/kananmunatiedotus/ravitsemustietoa/343-ravintoaineet
        Ravitsemussuositusten mukaan kananmunia voi syödä 2-3 kpl viikossa, mutta jos syö kananmunaa hiukan reilummin eli yhden joka toinen päivä, keskimääräinen päiväsaanti vastaa 1,55 cl maitoa.
        1,55 cl x 365 vrk on yhtä kuin 5,66 litraa maitoa, jonka voi vähentää tuosta em. 292 litrasta. Jos käytetään nimimerkki 'katsointänäänkaupassa' mainitsemaa 88 sentin litrahintaa, voidaan vähentää 4,98 euroa aiemmasta 256,96 euron maitorahasta, jolloin kustannukseksi jää 251,98 euroa.

        Eli se 200 euroa ei taaskaan riittänyt edes maitorahaksi.


      • köyhänvitamiinit
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kalsiumia ja D-vitamiinia voi ottaa maidon sijasta jostain muusta ravinnosta, kuten piimästä, juustosta, voista, margariinista ja vaikka pillereistä. Mitään niistä ei vain noissa 200 euron listauksissa näy.

        Kananmunasta sitä saa vähän: yhdessä munassa on keskimäärin 31 mg kalsiumia, mikä vastaa maitona 3,1 cl. http://www.siipi.net/index.php/kananmunatiedotus/ravitsemustietoa/343-ravintoaineet
        Ravitsemussuositusten mukaan kananmunia voi syödä 2-3 kpl viikossa, mutta jos syö kananmunaa hiukan reilummin eli yhden joka toinen päivä, keskimääräinen päiväsaanti vastaa 1,55 cl maitoa.
        1,55 cl x 365 vrk on yhtä kuin 5,66 litraa maitoa, jonka voi vähentää tuosta em. 292 litrasta. Jos käytetään nimimerkki 'katsointänäänkaupassa' mainitsemaa 88 sentin litrahintaa, voidaan vähentää 4,98 euroa aiemmasta 256,96 euron maitorahasta, jolloin kustannukseksi jää 251,98 euroa.

        Eli se 200 euroa ei taaskaan riittänyt edes maitorahaksi.

        Eihän kalsium ja D-vitamiinit maksa kuin muutaman euron. Tuossa kuvassa joka aamuiset magnesium ja D-vitamiinit purkissa. Maksaa vuodessa n. 15€


      • köyhänvitamiinit
        köyhänvitamiinit kirjoitti:

        Eihän kalsium ja D-vitamiinit maksa kuin muutaman euron. Tuossa kuvassa joka aamuiset magnesium ja D-vitamiinit purkissa. Maksaa vuodessa n. 15€

        ...niin se kuva http://aijaa.com/QZ85JS


      • trpurit
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kalsiumia ja D-vitamiinia voi ottaa maidon sijasta jostain muusta ravinnosta, kuten piimästä, juustosta, voista, margariinista ja vaikka pillereistä. Mitään niistä ei vain noissa 200 euron listauksissa näy.

        Kananmunasta sitä saa vähän: yhdessä munassa on keskimäärin 31 mg kalsiumia, mikä vastaa maitona 3,1 cl. http://www.siipi.net/index.php/kananmunatiedotus/ravitsemustietoa/343-ravintoaineet
        Ravitsemussuositusten mukaan kananmunia voi syödä 2-3 kpl viikossa, mutta jos syö kananmunaa hiukan reilummin eli yhden joka toinen päivä, keskimääräinen päiväsaanti vastaa 1,55 cl maitoa.
        1,55 cl x 365 vrk on yhtä kuin 5,66 litraa maitoa, jonka voi vähentää tuosta em. 292 litrasta. Jos käytetään nimimerkki 'katsointänäänkaupassa' mainitsemaa 88 sentin litrahintaa, voidaan vähentää 4,98 euroa aiemmasta 256,96 euron maitorahasta, jolloin kustannukseksi jää 251,98 euroa.

        Eli se 200 euroa ei taaskaan riittänyt edes maitorahaksi.

        Et vissiin vieläkään ymmärrä, että täällä on esitetty ESIMERKKI, että miten paljon ruokaa saa tuolla 200€:lla!
        En minä ainakaan syö vuodessa 100kg perunaa. Maitoa ostan enemmän, mutta ei siihenkään mene rahaa 50€ enempää vuodessa, jogurttia ostan vaihtojogurttina litran purkin viikossa, kun se maksaa sen 0,80€ litra, ei siitäkään paljoa tule vuoden mittaan. Juustoa ostan silloin kun sitä on halvalla tai jopa ilmaiseksi tarjolla, juustohan säilyy hyvin pitkään, leipää ja maitoakin saa ilmaiseksi päiväysvanhana. Ei minulla mene varmaan edes tuota 200€ vuodessa ruokaan. http://kuva.termiitti.com/v.php?img=40305


      • åpoiuytrewqwer
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kalsiumia ja D-vitamiinia voi ottaa maidon sijasta jostain muusta ravinnosta, kuten piimästä, juustosta, voista, margariinista ja vaikka pillereistä. Mitään niistä ei vain noissa 200 euron listauksissa näy.

        Kananmunasta sitä saa vähän: yhdessä munassa on keskimäärin 31 mg kalsiumia, mikä vastaa maitona 3,1 cl. http://www.siipi.net/index.php/kananmunatiedotus/ravitsemustietoa/343-ravintoaineet
        Ravitsemussuositusten mukaan kananmunia voi syödä 2-3 kpl viikossa, mutta jos syö kananmunaa hiukan reilummin eli yhden joka toinen päivä, keskimääräinen päiväsaanti vastaa 1,55 cl maitoa.
        1,55 cl x 365 vrk on yhtä kuin 5,66 litraa maitoa, jonka voi vähentää tuosta em. 292 litrasta. Jos käytetään nimimerkki 'katsointänäänkaupassa' mainitsemaa 88 sentin litrahintaa, voidaan vähentää 4,98 euroa aiemmasta 256,96 euron maitorahasta, jolloin kustannukseksi jää 251,98 euroa.

        Eli se 200 euroa ei taaskaan riittänyt edes maitorahaksi.

        Monet taitaa tulla paljon pienemmälläkin summalla toimeen ruokaostoissaan, kuin tuo 200€ vuodessa. Tuskin kukaan on niin tyhmä, että maksaa ruuasta kauppaan, kun sitä jaetaan samaan aikaan kaupan vieressä ilmaiseksi EU-ruoka-apuna.
        Satun asumaan pienessä kunnassa, täälläkin on kaksi jakopaikkaa ilmaiselle ruualle. Toinen on S-marketin vieressä ja toinen Siwan alakerrassa, ei ole tarvis pitkälle kävellä, niin saa molemmista paikoista ilmaiset ruuat, nimet vaan kirjaan. Siwasta ja S-marketista voi ostaa sitten ne pakolliset puuttuvat ruuat laputettuina. S-marketin vieressä torilla monet eläkeläiskalastajat myyvät auton takakontista pyydystämiään kaloja sopuhintaan. Keväälläkin saa isoja lahnoja ostaa näiltä kalastajilta 3€ kappale, tosi hyvää savustettuna.


      • saaniitäilmaiseksi
        åpoiuytrewqwer kirjoitti:

        Monet taitaa tulla paljon pienemmälläkin summalla toimeen ruokaostoissaan, kuin tuo 200€ vuodessa. Tuskin kukaan on niin tyhmä, että maksaa ruuasta kauppaan, kun sitä jaetaan samaan aikaan kaupan vieressä ilmaiseksi EU-ruoka-apuna.
        Satun asumaan pienessä kunnassa, täälläkin on kaksi jakopaikkaa ilmaiselle ruualle. Toinen on S-marketin vieressä ja toinen Siwan alakerrassa, ei ole tarvis pitkälle kävellä, niin saa molemmista paikoista ilmaiset ruuat, nimet vaan kirjaan. Siwasta ja S-marketista voi ostaa sitten ne pakolliset puuttuvat ruuat laputettuina. S-marketin vieressä torilla monet eläkeläiskalastajat myyvät auton takakontista pyydystämiään kaloja sopuhintaan. Keväälläkin saa isoja lahnoja ostaa näiltä kalastajilta 3€ kappale, tosi hyvää savustettuna.

        Lahnoja saa myös ilmaiseksi kesällä hoitokalastajilta, maksaa hakemisen vaivan. Tuossa joku särkikala, jonka sain ilmaiseksi kalastajalta http://aijaa.com/G481He


      • Pitkäaikatyötön
        köyhänvitamiinit kirjoitti:

        Eihän kalsium ja D-vitamiinit maksa kuin muutaman euron. Tuossa kuvassa joka aamuiset magnesium ja D-vitamiinit purkissa. Maksaa vuodessa n. 15€

        Missä se kalsium oli?


      • Pitkäaikatyötön
        trpurit kirjoitti:

        Et vissiin vieläkään ymmärrä, että täällä on esitetty ESIMERKKI, että miten paljon ruokaa saa tuolla 200€:lla!
        En minä ainakaan syö vuodessa 100kg perunaa. Maitoa ostan enemmän, mutta ei siihenkään mene rahaa 50€ enempää vuodessa, jogurttia ostan vaihtojogurttina litran purkin viikossa, kun se maksaa sen 0,80€ litra, ei siitäkään paljoa tule vuoden mittaan. Juustoa ostan silloin kun sitä on halvalla tai jopa ilmaiseksi tarjolla, juustohan säilyy hyvin pitkään, leipää ja maitoakin saa ilmaiseksi päiväysvanhana. Ei minulla mene varmaan edes tuota 200€ vuodessa ruokaan. http://kuva.termiitti.com/v.php?img=40305

        Et ilmeisesti vieläkään tajua, että tosiasiassa näillä esimerkeillä Köyhyys-palstalla perustellaan sitä väitettä, että kaikille pitäisi riittää Suomessa 200 euroa vuoden ruokamenoihin. Se ei vain oikeasti riitä, vaan johtaa puutostauteihin. Niin kauan kuin nuo esimerkit eivät sisällä kaikkia normaalin aikuisen ihmisen tarvitsemia ravintoaineita, energiamäärää jne. edes minimitasolla, ne ovat yhtä tyhjän kanssa.

        Vai ovatko nämä kirjoittajat kuin koululaiset, jotka silmät pyöreinä laskevat: "200 eurolla saa yli 285 litraa maitoa, jos litra maksaa 70 snt. Eikö olekin äiti ihmeellistä kuinka hirveänkauheanpaljon se on! Mahtuisiko se meidän kylpyammeeseen?"


      • Pitkäaikatyötön
        åpoiuytrewqwer kirjoitti:

        Monet taitaa tulla paljon pienemmälläkin summalla toimeen ruokaostoissaan, kuin tuo 200€ vuodessa. Tuskin kukaan on niin tyhmä, että maksaa ruuasta kauppaan, kun sitä jaetaan samaan aikaan kaupan vieressä ilmaiseksi EU-ruoka-apuna.
        Satun asumaan pienessä kunnassa, täälläkin on kaksi jakopaikkaa ilmaiselle ruualle. Toinen on S-marketin vieressä ja toinen Siwan alakerrassa, ei ole tarvis pitkälle kävellä, niin saa molemmista paikoista ilmaiset ruuat, nimet vaan kirjaan. Siwasta ja S-marketista voi ostaa sitten ne pakolliset puuttuvat ruuat laputettuina. S-marketin vieressä torilla monet eläkeläiskalastajat myyvät auton takakontista pyydystämiään kaloja sopuhintaan. Keväälläkin saa isoja lahnoja ostaa näiltä kalastajilta 3€ kappale, tosi hyvää savustettuna.

        Minimitasollakaan sosiaaliturvan tarkoituksena ei ole se, että elääkseen kansalaisen pitää A) jonottaa jopa tunteja saadakseen jotain hätäapuruokaa, B) tonkia roskiksia, C) mennä onkimaan/pilkkimään/metsästämään tai D) pyytää sukulaisilta/ystäviltä ruokaa/rahaa.

        Ymmärrän kyllä sen, että jos 1. ei saa riittävää sosiaaliturvaa, 2. turvan saannissa on ongelmia tai 3. käyttää turvansa velkoihin, pelaamiseen, päihteisiin, lahjoihin ym., täytyy keksiä kaikenlaisia selviytymiskeinoja.


      • uskoisitjo
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Minimitasollakaan sosiaaliturvan tarkoituksena ei ole se, että elääkseen kansalaisen pitää A) jonottaa jopa tunteja saadakseen jotain hätäapuruokaa, B) tonkia roskiksia, C) mennä onkimaan/pilkkimään/metsästämään tai D) pyytää sukulaisilta/ystäviltä ruokaa/rahaa.

        Ymmärrän kyllä sen, että jos 1. ei saa riittävää sosiaaliturvaa, 2. turvan saannissa on ongelmia tai 3. käyttää turvansa velkoihin, pelaamiseen, päihteisiin, lahjoihin ym., täytyy keksiä kaikenlaisia selviytymiskeinoja.

        Ei tarvitse jonottaa, jos OSTAA ruokansa tuolla 200€:lla. Jonottamiset on erikseen, jos jonottaa ILMAISTA ruokaa!! Pienillä paikkakunnilla ei tarvitse edes jonottaa tuota ILMAISTA ruokaa.
        Olen nähnyt aikoinaan Neuvostoliitossa (muutaman vuoden asuessani) todellista jonottamista, kun kauppoissa jonotettiin ties mitä milloinkin, että kansalaiset saivat edes jotain ruokaa, taikka tavaroita. Näin myös, että miten vähällä silloinen neuvostoihminen tuli toimeen ja kekseliäästi.
        Tuo 200€/v yhden henkilön ruoka ostettuna on minimi, millä saa sen ruuan ja tulee toimeen ja jotkut saavat ostettua ruokansa vieläkin halvemmalla, jos ostavat proteiinin tarpeensa kuivattuina herneinä ja härkäpapuina.
        Jotkut eläkeläiset pelaavat heti eläkerahansa ns. mummorullaan ja sinnittelevät sitten loppukuun näillä ilmaisten jakeluiden safkoilla. Samoin päihteiden käyttäjät monasti käyttävät kaiken rahansa muuhun, kuin ruokaan. Kerrankin yksi spurgu leikkasi kylämme pizzerian nurmikkoa ja omistaja tarjosi siitä hyvästä hänelle ateriaa, jolloin vastaus oli; "en oo kyllä kahteen päivään syönny, mut voisko ton vaihtaa kahteen isoon tuoppiin?".


      • Pitkäaikatyötön
        uskoisitjo kirjoitti:

        Ei tarvitse jonottaa, jos OSTAA ruokansa tuolla 200€:lla. Jonottamiset on erikseen, jos jonottaa ILMAISTA ruokaa!! Pienillä paikkakunnilla ei tarvitse edes jonottaa tuota ILMAISTA ruokaa.
        Olen nähnyt aikoinaan Neuvostoliitossa (muutaman vuoden asuessani) todellista jonottamista, kun kauppoissa jonotettiin ties mitä milloinkin, että kansalaiset saivat edes jotain ruokaa, taikka tavaroita. Näin myös, että miten vähällä silloinen neuvostoihminen tuli toimeen ja kekseliäästi.
        Tuo 200€/v yhden henkilön ruoka ostettuna on minimi, millä saa sen ruuan ja tulee toimeen ja jotkut saavat ostettua ruokansa vieläkin halvemmalla, jos ostavat proteiinin tarpeensa kuivattuina herneinä ja härkäpapuina.
        Jotkut eläkeläiset pelaavat heti eläkerahansa ns. mummorullaan ja sinnittelevät sitten loppukuun näillä ilmaisten jakeluiden safkoilla. Samoin päihteiden käyttäjät monasti käyttävät kaiken rahansa muuhun, kuin ruokaan. Kerrankin yksi spurgu leikkasi kylämme pizzerian nurmikkoa ja omistaja tarjosi siitä hyvästä hänelle ateriaa, jolloin vastaus oli; "en oo kyllä kahteen päivään syönny, mut voisko ton vaihtaa kahteen isoon tuoppiin?".

        Ei minua kiinnosta uskominen, kun en ole uskovainen. TODISTA väite, että 200 eurolla saa ostettua vuoden ruoat tässä ketjussa kuvailemallani tavalla. Siis siten, että voi elää vuodesta toiseen ilman puutostauteja.


    • Satanenkuussa

      Mä en tykkää juoda maitoa niin ostan kalkkitabletteja. Talvella on käytössä sellaiset kalkkitabletit, joissa on myös D-vitamiinia. Ne maksaa n. 10 euroa/100 kpl, tekee vuodessa 30 - 40 euroa. Mutta miksi ruokiin pitäisi riittää 200 euroa vuodessa? Mitä te teette lopuilla rahoilla?

      • ettämitäkörahalla

        Me ainakin matkustetaan maailmalla ja ostettiin sijoitusasunto. Onhan sitä rahalle aina tarvetta.


      • satakaksymppiikuussa

        Nii...iin, mutta valitatko sä, että rahat ei riitä ja että pitäisi saada enemmän?


    • jshrgjthgtjyg

      En tiedä itse kasvoin työssä käyneiden perheissä ja ei se hirveesti maksanut käydä kerran viikossa ratsastustunnilla ja soittamassa pianoa. Että tuskin leipäjono-alaikäisten työttömät vanhemmat on niissä jonoissa lastensa harrastusmaksujen vuoksi. Toki minun lapsuudessani, halusin ilmaista että "tottakai mun lapsuudessa" mikä olisi ollut mun käsialaa, se oli itsestään selvyys, että lomamatkoilla ulkomailla käydään korkeintaan kerran vuodessa jos sitäkään ja lisäksi kunnia-asia mikä on kasvatuksesta periytynyt on eläminen varallisuuden mukaan. Väite, että nykypikkulasten vanhemmat on leipäjonoissa muka pentujensa harrastusmaksujen vuoksi on bullshittia, koska ne tyypit on siellä siksi, että eivät ole koskaan missään töissä käyneetkään tai jos ovat, heille ei hakemisesta huolimatta ole työpaikkoja. En tiedä olenko tyhmä, mutta minä ajattelen, että mistään 10-18 vuotiaista ei tule idioottia vaikkei sellaiset ulkomaille pääsiskään lomamatkoille ja etenkään sitä nuoremmat eivät tarvitse ulkomaanmatkavirikkeitä. Itselle ei esimerkiks teini-ikäisenä maksettu autokoulua perheestä koska valitsin käyttää sen rahan ulkomailla matkustamiseen lomamatkaan: nykyisin se olis kauheen kiva se ajokortti, mutta saman hintaista oli 1990-luvulla suomalaiselle yksi lomamatka ulkomailla, kuin mikä nykyisin on Suomessa autokoulun hinta. Jos olisin pikkulapsia omaava köyhä, niin ei kai niiden tarvitse maksullisia harrastuksia edes omata. Urheilullisesti lahjakas bongataan kyllä jalkapalloseuraan, musikaalisesti lahjakas nähdään kouluissa ja maan veronmaksajat maksaa julkisia palveluita juuri siksi, että koska pikkupentujen ja nuorten palvelut harrastuksineen on oikeasti veronmaksajien selkänahasta riivittyä jo nyt.

      Ei leipäjonoissa tässä maassa ole yksikään pikkulapsiltaan puuttuvan yhteiskunnan tuen vuoksi.

      • tälläistätämä

        Tiedän monia, jotka käyvät hakemassa ilmaista ruokaa ihan vain sen vuoksi, että sitä saa ilmaiseksi. Monella pienellä paikkakunnalla ei ole edes mitään jonoja, kun monet ei edes kehtaa mennä sinne leimautumisen pelossa. Sieltä hakevat ruokaa sitten vain muutamat todellisessa tarpeessa olevat, mutta suurin osa on sellaista porukkaa, jotka liikkuvat uudella autolla ja omistavat useitakin asuntoja, kesämökkejä ja taloja. Ruuan jakajat tietävät hyvin tämän, mutta eivät he siihen kiinnitä mitään huomiota, koska johonkin se ruoka on jaettava ja sitä jää paljon jakamattakin (itsekin olen joskus saannut melkoisen laatikollisen ruokaa, joka ei ole kelvannut kenellekään!).
        Eräskin lapsiperhe hakee aina tuon ilmaisen ruuan, kun sitä kerta sieltä saa. Kodinkoneet maksaa seurakunta jne. Perhe kuitenkin asuu omassa isossa 200 neliön omakotitalossa, on kesämökkiä ja autoja pihalla useitakin, ulkomaillakin käydään vähintään kerran vuodessa jossain Välimeren lämmössä.
        Toinen lapsiperhe, joka käy hakemassa ilmaista ruokaa uudella S-Mersulla, joita on vain kaksi tässä pienessä kaupungissamme, toinen S-Mersu on tällä perheellä ja toinen ison marketin kauppiaalla. Marketin kauppias ei hae ruokaa ilmaisesta jakelusta. Että tälläistä tämä touhu on!
        Itse en ole ostanut leipää kaupasta 8 vuoteen, kaveri tuo minulle ilmaista leipää, muovikassillinen kerran viikossa, kun kulkee uudella autollaan ohitse.


      • ihmeettäjaksaaa

        Ihme että jaksaa runoilla toi pötkis mutta siitä kyllä huomaa kun alkaa lukeen tekstiä ni ärsyttää sekava teksti tosi paljon,ei mitään järkeä kirjoitetussa tekstissä.Yleensä kylläkin jätän pitkän tekstin lukematta.


      • ngcbnbn
        tälläistätämä kirjoitti:

        Tiedän monia, jotka käyvät hakemassa ilmaista ruokaa ihan vain sen vuoksi, että sitä saa ilmaiseksi. Monella pienellä paikkakunnalla ei ole edes mitään jonoja, kun monet ei edes kehtaa mennä sinne leimautumisen pelossa. Sieltä hakevat ruokaa sitten vain muutamat todellisessa tarpeessa olevat, mutta suurin osa on sellaista porukkaa, jotka liikkuvat uudella autolla ja omistavat useitakin asuntoja, kesämökkejä ja taloja. Ruuan jakajat tietävät hyvin tämän, mutta eivät he siihen kiinnitä mitään huomiota, koska johonkin se ruoka on jaettava ja sitä jää paljon jakamattakin (itsekin olen joskus saannut melkoisen laatikollisen ruokaa, joka ei ole kelvannut kenellekään!).
        Eräskin lapsiperhe hakee aina tuon ilmaisen ruuan, kun sitä kerta sieltä saa. Kodinkoneet maksaa seurakunta jne. Perhe kuitenkin asuu omassa isossa 200 neliön omakotitalossa, on kesämökkiä ja autoja pihalla useitakin, ulkomaillakin käydään vähintään kerran vuodessa jossain Välimeren lämmössä.
        Toinen lapsiperhe, joka käy hakemassa ilmaista ruokaa uudella S-Mersulla, joita on vain kaksi tässä pienessä kaupungissamme, toinen S-Mersu on tällä perheellä ja toinen ison marketin kauppiaalla. Marketin kauppias ei hae ruokaa ilmaisesta jakelusta. Että tälläistä tämä touhu on!
        Itse en ole ostanut leipää kaupasta 8 vuoteen, kaveri tuo minulle ilmaista leipää, muovikassillinen kerran viikossa, kun kulkee uudella autollaan ohitse.

        Myös vanhalla sinisellä kortilla työttömien ruokailuun ja piti aina työtakki vaihtaa kun myös nuukuutta.Lapsesta kun oppii dyykkauksen niin punaiset laput ja kuormalavat tutuksi vaikkei olisi taloudellista tarvetta.


      • köyhädyykkaa
        ngcbnbn kirjoitti:

        Myös vanhalla sinisellä kortilla työttömien ruokailuun ja piti aina työtakki vaihtaa kun myös nuukuutta.Lapsesta kun oppii dyykkauksen niin punaiset laput ja kuormalavat tutuksi vaikkei olisi taloudellista tarvetta.

        Kyllä minä ainakin dyykkaan kuten monet toisetkin, ei ole kovin suuri vaiva kurkata roskikseen ja poimia rahanarvoiset "tarjoukset". Monasti olen löytänyt arvokastakin, kyllä minulle kelpaa 1000e, jos sen roskiksesta kertadyykkauksella löytää. Kuormalavoilla lämpiää taloni käytännössä ilmaiseksi, miksi en siis niillä lämmittäisi taloani. http://aijaa.com/ugo1YW


      • joooopa

        Sehän on hyvä, että köyhä dyykkaa, niin tulee se lavoilla oleva tavarakin hyvään käyttöön ja tarpeeseen.

        Toiset ei ehdi eikä jaksa dyykata, kun käyvät töissä 8 tuntia päivässä ja työmatkat päälle 1-3 tuntia. Mutta sekin on hyvä, että käyvät töissä niin on joku joka maksaa verojakin.


      • köyhädyykkaa
        joooopa kirjoitti:

        Sehän on hyvä, että köyhä dyykkaa, niin tulee se lavoilla oleva tavarakin hyvään käyttöön ja tarpeeseen.

        Toiset ei ehdi eikä jaksa dyykata, kun käyvät töissä 8 tuntia päivässä ja työmatkat päälle 1-3 tuntia. Mutta sekin on hyvä, että käyvät töissä niin on joku joka maksaa verojakin.

        Olen minäkin ansiotyössä, mut ei dyykkaaminen vie paljoa aikaa, kun vilkaisee roskiksen samalla reissulla, kun vie jätteet roskalavoille. Pikainen silmäys riittää, että onko järkevää dyykattavaa. Lisäksi kokemus tuo sen, että tietää missä kannattaa dyykata, kaikkea ei kannata dyykata, pitää olla silmää. Maksan kyllä verojakin ja olen maksanut...


      • Missähänseonnistuu

        Missä on sellaisia roskalavoja, joista voi dyykata?

        Meillä maalla pikku taloissa on jokaisella oma roskapönttö portin pielessä ja kerrostaloissa on jätehuoneet, joissa on isommat roskalaatikot, niihin viedään roskapussit. Ei missään näy roskalavoja ...


      • köyhädyykkaa
        Missähänseonnistuu kirjoitti:

        Missä on sellaisia roskalavoja, joista voi dyykata?

        Meillä maalla pikku taloissa on jokaisella oma roskapönttö portin pielessä ja kerrostaloissa on jätehuoneet, joissa on isommat roskalaatikot, niihin viedään roskapussit. Ei missään näy roskalavoja ...

        Onhan näitä ihan roskalavoja taikka suuria kontteja otka nostetaan kerralla kuorma-autoon vaihtolavalaitteilla. Niitä on monissa paikoissa minunkin työmatkojeni ym. varrella. Ei ole kummoinen juttu poiketa vilkaisemaan tutut paikat, että onko mitään "aarteita". Pikainen silmäys yleensä riittää.
        En tosiaan ala kauheasti kaivelemaan ja siistiä pitää olla. Antiikkia löytyy aika usein ja joskus arvokastakin kirjallisuutta, molemmat saa helposti muutettua rahaksi netin kautta. Mitään arvotauluja on turha odottaa roskalavoilta, mutta monenlaista muuta arvokasta on löytynyt. Perikunnat siivoavat joskus varsin mielenkiintoista tavaraa nurkistaan, suurin osa on silkkaa roskaa, mutta joskus on todellisia aarteita, juuri nyt kiilloittelen erästä teatterijohtajalle lahjoitettua esinettä, jossa on kaiverrukset, sen arvo voi olla huutokaupassa melkoinen. Kerran löysin koristeviirin hopealaatoilla ja marmorijalustalla, todella harvinainen ja jo pelkkä hopea oli arvokas.


    • sirjastiina

      Itse kokeilin joskus syödä jokusen viikon pelkkiä puuroja lähinnä vain kokeilumielessä.. No pakko myöntää että olo ei antanut periksi jatkaa yli viikkoa. Voi olla tottumiskysymys, mutta eihän siitä kaikkea tarvittavaa saa. En jaksa uskoa että henkilö, joka syö 3kk pelkkää makaronilaatikkoa, voi hyvin! Kauppaan mennessä kannattaa valita kauppa oikein (ellei ole jotenkin uskollinen tietylle ketjulle), seurailla tarjouksia ja jättää valmiit ja turhat ostamatta. Sillä säästää jo paljon!

      • uskotapio

        Söin myös aikoinaan lääkärin määräyksestä 3 kk joka päivä pelkästään löysää kaurapuuroa, mustikkasoppaa, pari viipaletta näkkileipää ja join pari kupillista teetä. Paino putosi tuona aikana 20kg. Mitään ylettömiä määriä en tuotakaan ruokavaliota särppinyt, hyvin tuli toimeen tuollakin. Mitään kammoa kaurapuuroon ei siitä jäännyt, syön sitä edelleen joka aamu lautasellisen. Joskus vieläkin saatan syödä kaurapuuroa pelkästään useammankin päivän sairaana ollessani, kun ei jaksa laittaa muuta ruokaa. Mustikkasoppa sen sijaan tökkii sen verran, että sitä syön harvemmin, mustikoita toki syön muuten ja aamupuuron päällä mustikat maistuu.
        Serkkupojan kanssa syötiin eräällä työkeikalla viikko pelkästään purkkihernekeittoa ja ruisleipää, ne oli halvimmat ostaa siitä lähikaupasta. Ei ollut kalliit eväät sillä viikolla.


    • nuukailu-seis

      Sitä syö mikä on halpaa. Makaroonilootaa kun tekee niin se on halpaa. Köyhän ei auta nuukailla kun vaatteitakin pitää välillä ostaa ja pitää harrastaa jotain ettei elämä käy tylsäksi.

    • monipuolisesti.ruokaa

      Se on järjen köyhyyttä syödä makaroonilaatikkoa 3kk putkeen. Normiälyisen pitäisi ymmärtää, että yksipuolisella ruokavaliolla ei pärjää. Tulee puutostauteja. Yhtä halpaa tai halvempaa ruokaa voi tehdä muutakin kuin makaroonilaatikkoa. Eri asia sitten jos on pahasti kehari eikä osaa tehdä muuta kuin yhtä laatua ruokaa. Mut silloin on apua tarjolla ulkopuolelta.

    • sirjastiina

      Totta sekin, että vaikka rahasta on tiukkaa, pitäisi muistaa kuitenkin se ruokavalion laatu, koska huonolla ravinnolla hommaa itselleen vain sellaisia menoja, jotka menevät sitten lääkäriin. Ja silloinhan se on taas jostain muusta pois. Halpaa ja terveellistäkin ruokaa on, jos vain viitsii siihen hieman panostaa. Eikä sitten tarvitse kärsiä mistään puutostiloista ja huonosta vastustuskyvystä ja sen vuoksi ostaa lääkkeitä yms.

    • Halpoja, hyviä ruokia on vaikka kuinka paljon. Netistä löytyy ohjeetkin tai pussin kyljestä. Vaihtelua saa pelkkään makaronin puremiseen.
      Usein unohdetaan keitot. Makkarakeitto, jauhelihakeitto, maitoperunat, hernekeitto. Porkkanoita, lanttuja, sipuleita ja perunoita saa edullisesti isommissa pusseissa. Eurolla saa 3 kg lanttuja tai porkkanoita.
      Vehnäjauhoja edullisesti ja siitä harjoittelemaan kastikkeiden tekoa. Makkaranpaloja, broileria, jauhelihaa tai mitä nyt mieleen ja kukkarolle sopivaa tulee tai jos ei muuta niin ruskeaa kastiketta vaan pelkiltään perunan/pastan/riisin kanssa.

      • jhkdflt

        Niin, ei ruoka oikeasti maksa paljoa, vaikka tällä palstalla eräs pa-työtön yrittää muuta itsepintaisesti väittää. Oikeita aineita saa pienellä rahalla huikean määrän, joista valmistuu kunnon kotiruokaa.
        -Herneet ja härkäpavut säilyvät kuivattuina hyvin ja isossa pakkauksessa yksikköhinta on todella halpa.
        -Lanttua, perunaa,porkkanaa ja sipuleita saa isoissa pakkauksissa halvalla.
        -Kalaa saa ostaenkin halvalla ja tietyissä tapauksissa ilmaiseksi hoitokalastajilta
        -Maitotuotteitakin myydään halvalla
        -Jauhot, kaurahiutaleet ym. viljatuotteet ei paljoa maksa.


        Herkut, kaljat ja tupakat ne kauppalaskua lihottaa, ei todellinen ruoka!


      • nuukuuskunniaan
        jhkdflt kirjoitti:

        Niin, ei ruoka oikeasti maksa paljoa, vaikka tällä palstalla eräs pa-työtön yrittää muuta itsepintaisesti väittää. Oikeita aineita saa pienellä rahalla huikean määrän, joista valmistuu kunnon kotiruokaa.
        -Herneet ja härkäpavut säilyvät kuivattuina hyvin ja isossa pakkauksessa yksikköhinta on todella halpa.
        -Lanttua, perunaa,porkkanaa ja sipuleita saa isoissa pakkauksissa halvalla.
        -Kalaa saa ostaenkin halvalla ja tietyissä tapauksissa ilmaiseksi hoitokalastajilta
        -Maitotuotteitakin myydään halvalla
        -Jauhot, kaurahiutaleet ym. viljatuotteet ei paljoa maksa.


        Herkut, kaljat ja tupakat ne kauppalaskua lihottaa, ei todellinen ruoka!

        Valmisruoat ja einekset ovat yleensä kalliita. Joskus saa tarjouksesta edullisesti esim. pinaattiohukaisia ja maksalaatikkoa. Katsokaa aina kilohinta! Leipä kannattaa leipoa itse, niin saa huomattavia säästöjä. Seuratkaa kauppojen tarjouksia ja eläkää sesongin mukaan. Esimerkiksi tähän aikaan vuodesta ei kannata ostaa kotimaisia tomaatteja, kurkkua eikä salaattia, mutta lanttu, porkkana ja punajuuri sekä jopa ananas ja persimonit ovat edullisia.
        Viikon ja päivänkin ruokalista kannattaa laatia tarjousten perusteella. Tänään tuoreen silakan hinta näkyi olevan 1,90 euroa. Paistettuja silakoita, perunamuusia ja punajuurta, siinäpä herkullinen ja terveellinen ateriakokonaisuus, eikä maksa paljon. Muusia voi tehdä saman tien sen verran, että huomenna pystyy valmistamaan perunaohukaisia tai -rieskaa.


      • Pitkäaikatyötön
        jhkdflt kirjoitti:

        Niin, ei ruoka oikeasti maksa paljoa, vaikka tällä palstalla eräs pa-työtön yrittää muuta itsepintaisesti väittää. Oikeita aineita saa pienellä rahalla huikean määrän, joista valmistuu kunnon kotiruokaa.
        -Herneet ja härkäpavut säilyvät kuivattuina hyvin ja isossa pakkauksessa yksikköhinta on todella halpa.
        -Lanttua, perunaa,porkkanaa ja sipuleita saa isoissa pakkauksissa halvalla.
        -Kalaa saa ostaenkin halvalla ja tietyissä tapauksissa ilmaiseksi hoitokalastajilta
        -Maitotuotteitakin myydään halvalla
        -Jauhot, kaurahiutaleet ym. viljatuotteet ei paljoa maksa.


        Herkut, kaljat ja tupakat ne kauppalaskua lihottaa, ei todellinen ruoka!

        Kukahan hän mahtaa olla? Maksaako ruoka paljon vai vähän, on täysin mielipidekysymys.
        Itse en ainakaan ole väittänyt kuin sitä, että 200 euroa ei normaalisti riitä Suomessa koko vuoden ruokamenoihin edes naiselle.


      • jhkdflt
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kukahan hän mahtaa olla? Maksaako ruoka paljon vai vähän, on täysin mielipidekysymys.
        Itse en ainakaan ole väittänyt kuin sitä, että 200 euroa ei normaalisti riitä Suomessa koko vuoden ruokamenoihin edes naiselle.

        Ei ruoka maksa paljoa, jos ostaa ihan kunnon tarveaineet ja valmistaa ruokansa itse. 200€:lla saa ostaen hurjan määrän ihan oikeaa ruokaa!
        Jos ostaa burgereita, pizzoja ym. "mäkkäreistä" niin eihän se raha silloin riitä mihinkään. Tehtaan myymälästä saa melkoisen lastin vaikka lihapiirakoita pakasteena pizzan ja burgerin hinnalla, jos ei osaa ruokaa itse laittaa. Eräskin neitonen kertoi syönneensä 15 vuotta pelkkiä lihapiirakoita, hengissä näytti vielä olevan...
        ps. jos ostaa esim. Lidlistä 370 purkkia papuja, se maksaa 199,80€


      • Pitkäaikatyötön
        jhkdflt kirjoitti:

        Ei ruoka maksa paljoa, jos ostaa ihan kunnon tarveaineet ja valmistaa ruokansa itse. 200€:lla saa ostaen hurjan määrän ihan oikeaa ruokaa!
        Jos ostaa burgereita, pizzoja ym. "mäkkäreistä" niin eihän se raha silloin riitä mihinkään. Tehtaan myymälästä saa melkoisen lastin vaikka lihapiirakoita pakasteena pizzan ja burgerin hinnalla, jos ei osaa ruokaa itse laittaa. Eräskin neitonen kertoi syönneensä 15 vuotta pelkkiä lihapiirakoita, hengissä näytti vielä olevan...
        ps. jos ostaa esim. Lidlistä 370 purkkia papuja, se maksaa 199,80€

        "200€:lla saa ostaen hurjan määrän ihan oikeaa ruokaa!"
        Ihan varmasti saa, vaikka kylpyammeellisen maitoa. Ravintosuositusten mukaan eläen se ei kuitenkaan riitä kattamaan kaikkia vuoden tarpeita.

        "Eräskin neitonen kertoi syönneensä 15 vuotta pelkkiä lihapiirakoita, hengissä näytti vielä olevan..."
        Uskotko kaiken mitä joku sinulle kertoo?


      • jhkdflt
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "200€:lla saa ostaen hurjan määrän ihan oikeaa ruokaa!"
        Ihan varmasti saa, vaikka kylpyammeellisen maitoa. Ravintosuositusten mukaan eläen se ei kuitenkaan riitä kattamaan kaikkia vuoden tarpeita.

        "Eräskin neitonen kertoi syönneensä 15 vuotta pelkkiä lihapiirakoita, hengissä näytti vielä olevan..."
        Uskotko kaiken mitä joku sinulle kertoo?

        Jotkut asiat on niin uskomattomia, että joskus haluaisi etteivät ne olisi totta. Tämä lihapiirakkajuttu on yksi sellainen. Tullut esille ammatin puolesta!
        Toinen hurja tapaus oli, kun eräs nuorimies joutui suorittamaan varusmiespalvelusta, niin hänen lähipiiristään todettiin, että siellä ei ole mitään sellaista ruokaa tarjolla, mitä tämä ko. nuorimies söisi. Viikossa oli tuon nuorenmiehen varusmiespalvelus suoritettu.

        Tuo 200€/v yhdelle ruoka ostaen taas tuntuu monesta uskomattomalta, mutta näin se vain on!


      • Pitkäaikatyötön
        jhkdflt kirjoitti:

        Jotkut asiat on niin uskomattomia, että joskus haluaisi etteivät ne olisi totta. Tämä lihapiirakkajuttu on yksi sellainen. Tullut esille ammatin puolesta!
        Toinen hurja tapaus oli, kun eräs nuorimies joutui suorittamaan varusmiespalvelusta, niin hänen lähipiiristään todettiin, että siellä ei ole mitään sellaista ruokaa tarjolla, mitä tämä ko. nuorimies söisi. Viikossa oli tuon nuorenmiehen varusmiespalvelus suoritettu.

        Tuo 200€/v yhdelle ruoka ostaen taas tuntuu monesta uskomattomalta, mutta näin se vain on!

        "Tuo 200€/v yhdelle ruoka ostaen taas tuntuu monesta uskomattomalta, mutta näin se vain on!"

        Todista sitten, että niin se on! Älä jankkaa turhaan ja vaadi uskomaan, vaan ota selvää miten se tapahtuu ja kerro muillekin!
        Tuossa on uusimmat suomalaiset ravitsemussuositukset: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.3_es.pdf
        Sivulta 46 alkaen ovat liitteet:
        - Liite 1. Energiansaannin ja -tarpeen viitearvot
        - Liite 2. Rasvojen, hiilihydraattien ja proteiinien saantisuositukset aikuisille
        - jne.


      • köyhägolfaa

        Usko jo että 200 €/v riittää äläkä aina jankuta.


      • Pitkäaikatyötön
        köyhägolfaa kirjoitti:

        Usko jo että 200 €/v riittää äläkä aina jankuta.

        Väite 200 euron riittämisestä vuodeksi oli siis valhetta. Kiitos keskustelusta.


      • köyhägolfaa

        Onkohan kaikki pa-työttömät tuollaisia jankuttajia. Sinun kyllä kannattaisi jankutusenergiasi sii


      • köyhägolfaa
        köyhägolfaa kirjoitti:

        Onkohan kaikki pa-työttömät tuollaisia jankuttajia. Sinun kyllä kannattaisi jankutusenergiasi sii

        Siis jankutusenergiasi käyttää TYÖNHAKUUN!


      • Pitkäaikatyötön
        köyhägolfaa kirjoitti:

        Siis jankutusenergiasi käyttää TYÖNHAKUUN!

        Siinä olikin oikein malliesimerkki keskustelijasta, jolla paukut loppuivat heti kättelyssä. Hän alkaa hyökkäämään toisen kimppuun henkilökohtaisella tasolla, koska ei pysty asiakeskusteluun liittyviin kysymyksiin vastaamaan. Toivottavasti kasvaa henkisesti jo ihan lähiaikoina.


      • köyhägolfaa

        Kananmunia saa 10 snt/10 kpl hernaria 19 snt/kpl, jauhot halvimmasta tarjouksesta, kalaa kalastamalla ym. halpaa on. Tuosta 200 €/v voi jäädä hieman säästöönkin, jos hakee ruokajakelusta osan ja kerää pantilliset tölkit ja pullot.


      • Pitkäaikatyötön
        köyhägolfaa kirjoitti:

        Kananmunia saa 10 snt/10 kpl hernaria 19 snt/kpl, jauhot halvimmasta tarjouksesta, kalaa kalastamalla ym. halpaa on. Tuosta 200 €/v voi jäädä hieman säästöönkin, jos hakee ruokajakelusta osan ja kerää pantilliset tölkit ja pullot.

        M.O.T.


      • köyhägolfaa

        No nyt jankuttaminen loppui!?


      • Pitkäaikatyötön
        köyhägolfaa kirjoitti:

        No nyt jankuttaminen loppui!?

        Toivottavasti. Kun et saa todistettua mitään, on turhaa jankuttaa.


      • köyhägolfaa

        No minähän luettelin tuolla edellä todella edullisia ruoka-aineita. Tuossa oli todisteita ihan tarpeeksi. Oma syysi jos murkinoit kalliita eineksiä eikä raha riitä.


      • Pitkäaikatyötön
        köyhägolfaa kirjoitti:

        No minähän luettelin tuolla edellä todella edullisia ruoka-aineita. Tuossa oli todisteita ihan tarpeeksi. Oma syysi jos murkinoit kalliita eineksiä eikä raha riitä.

        Ketä se kiinnostaa, että luettelet edullisia ruoka-aineita? Kiinnostavaa on se, että saako 200 eurolla/vuosi ostettua ruoat, joista yksi henkilö saa tarvittavat 10 megajoulea joka päivä ja muutoinkin ravintosuositusten mukaiset ateriat. Todistamista et ole edes aloittanut.

        Älä lässytä minun ruoistani mitään, kun niistä ei ole puhe.


      • köyhägolfaa

        Tänään ruokavalioni seuraava: aamulla EU-ruokajonon kaurahiutaleista kaurapuuroa, sekaan mustikoita ja ripaus öljyä, kahvi ja itseleivottua sämpylää halpis-juuston kera sekä lasi tuoremehua. Töihin, siellä välipalana 2 omppua oman puun hedelmiä. Lounaaksi itsetehtyä kalapyörykkää pottumuusilla, salaattina super-terveellistä hapankaalia ja porkkanaraastetta sekä iso lasi maitoa. Töiden jälkeen uimahalliin (tuli nyt vedettyä 1,5 km) ja kotiin. Äsken iltapalaksi teetä ja voileipiä sekä kananmunaa, viiliä puolukoilla sekä bansku. Kyllä jaksaa ja terveellistä ja monipuolista, ei jäänyt nälkä. Huomenna ulkoilupäivä ja keräämme pantilliset tölkit ja pullot matkan varrelta. Tässä kuussa on.mennyt rahaa ruokaan 3 € palkkatuloista sekä 5 € pantillisten tölkkien palautuksesta saatuja rahoja. Loput ruokatarpeet löytyy isosta kodin ruokavarastosta.


      • nuukuuskunniaan
        nuukuuskunniaan kirjoitti:

        Valmisruoat ja einekset ovat yleensä kalliita. Joskus saa tarjouksesta edullisesti esim. pinaattiohukaisia ja maksalaatikkoa. Katsokaa aina kilohinta! Leipä kannattaa leipoa itse, niin saa huomattavia säästöjä. Seuratkaa kauppojen tarjouksia ja eläkää sesongin mukaan. Esimerkiksi tähän aikaan vuodesta ei kannata ostaa kotimaisia tomaatteja, kurkkua eikä salaattia, mutta lanttu, porkkana ja punajuuri sekä jopa ananas ja persimonit ovat edullisia.
        Viikon ja päivänkin ruokalista kannattaa laatia tarjousten perusteella. Tänään tuoreen silakan hinta näkyi olevan 1,90 euroa. Paistettuja silakoita, perunamuusia ja punajuurta, siinäpä herkullinen ja terveellinen ateriakokonaisuus, eikä maksa paljon. Muusia voi tehdä saman tien sen verran, että huomenna pystyy valmistamaan perunaohukaisia tai -rieskaa.

        Tänään lähikaupassa myytiin naudan maksaa hintaan 3,99 € kilo. Ostin 400 g jauhettua maksaa. Raastoin sekaan viisi perunaa ja silppusin pari sipulia. Lisäksi kaksi kananmunaa, hiukan vehnäjauhoja ja suolaa. Satsin hinnaksi jäi selvästi alle 3 euroa, ja siitä tuli 26 jauhemaksapihviä, jotka riittävät ainakin kymmeneen ateriaan. Lisäksi keitettyjä perunoita, puolukkasurvosta ja porkkanaraastetta. Yhden monipuolisen ja terveellisen aterian hinta ei korkeaksi noussut, varsinkaan, jos puolukat on poiminut itse ja juurekset ostanut tarjouspusseissa.


      • nuukuuskunniaan

        Sittarista sai tänään perunoita eurolla viiden kilon säkin, eli niiden kilohinnaksi muodostuu 20 senttiä. Tämän päivän ateriaehdotukseni on keitetyt perunat ja kananmunakastike, porkkana- ja kaaliraaste puolukkasurvoksella terästettynä. Jälkiruoksi sopii vaikkapa vispipuuro. Jos marjat ovat omasta takaa, ei ateria maksa täyttä euroakaan. 400 gramman makaronipussi maksoi samaisessa liikkeessä 17 senttiä, eli kodin ruokavarastoa voi kartuttaa vaikkapa muutaman palautustölkin hinnalla.


    • Elämä on valintoja. Jos mieluummin käyttää rahansa kaljaan, vaatteisiin, matkustamiseen, uhkapeliin tms. ennen kuin ruokaan, niin ei voi auttaa. Jos taas ihminen haluaisi selvitä pienillä rahoilla hengissä, niin vinkkejä voi antaa miten saisi ruokarahat riittämään.

    • treeenari

      No huh, pelkkää lihistä, eipä voi epäterveellisempää ruokavaliota ollakaan, ennemmin vaikka kasvispizzaa ja kananmunia. Jos runsaasti urheilee tuo 200 €/v ei kyllä silloin oikein riitä.

      • jhkdflt

        Onhan noita melkoisia ruokavalioita tullut vastaan tässä vuosien varrella, mutta tuo 15 vuotta eläminen pelkillä lihapiirakoilla oli kyllä melkoinen juttu.


      • kylläterveyttä

        Kyllä terveyttään nyt kannattaa jonkin verran ajatella ja noihin ruokamenoihin niin aivan utopistinen tuo 200eur raha että vuodessa ruokaan kun realistinen summa ainakin itsellä 20eur/viikko.
        Teen perinteisiä Suomalaisia kotiruokia.


      • eilainkaanutopistinen
        kylläterveyttä kirjoitti:

        Kyllä terveyttään nyt kannattaa jonkin verran ajatella ja noihin ruokamenoihin niin aivan utopistinen tuo 200eur raha että vuodessa ruokaan kun realistinen summa ainakin itsellä 20eur/viikko.
        Teen perinteisiä Suomalaisia kotiruokia.

        Hapankaalia, hernekeittoa, lanttua, perunaa, porkkanaa, silakkaa ym. niitä saa tuolla 200€ melkoisen määrän, että pärjää, ei tule keripukit taikka muut puutostilat.

        200€/v. riittää ihan oikeasti yhden henkilön ruokaan jopa tumpelollekin, joka ei osaa laittaa ruokaa!

        Sota-ajan korttiannoksetkin riittivät!

        http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=51dffc31-c26b-4d86-8c21-27368392f255


      • Pitkäaikatyötön
        eilainkaanutopistinen kirjoitti:

        Hapankaalia, hernekeittoa, lanttua, perunaa, porkkanaa, silakkaa ym. niitä saa tuolla 200€ melkoisen määrän, että pärjää, ei tule keripukit taikka muut puutostilat.

        200€/v. riittää ihan oikeasti yhden henkilön ruokaan jopa tumpelollekin, joka ei osaa laittaa ruokaa!

        Sota-ajan korttiannoksetkin riittivät!

        http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=51dffc31-c26b-4d86-8c21-27368392f255

        "Sota-ajan korttiannoksetkin riittivät!"

        Niistä sota-ajan korttiannoksista olisi syytä huomata tällainen tieto: 'Yhteensä korttiannokset tuottivat noin puolet ihmisten enrgiantarpeesta.' s. 175
        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/maa/skemi/vk/pranttila/rintamam.pdf


    • MissäNäitSikiää

      Karu toteamus Suomesta: "Miksi söit 3 kuukautta pelkkää makaronilaatikkoa? Oma valinta dumbass!"

    • Moni pärjää laittamatta senttiäkään ruokaan. Pistäytyy mamman pöydässä ruoka-aikaan tai naapurissa kahviaikaan. Hyödyntää kaikki ilmaisruokapaikat ja jakelut. Joku "fiksu" on keksinyt käydä ala carte -ravintoloissakin syömässä hyvin.

      • tyytyväinenköyhä

        Ilmaista ruokaa on niin paljon tarjolla, että ei ruokaa välttämättä tarvitse ostaa lainkaan. Osasta saa jopa rahaakin, kun vain käy hakemassa ne ruuat pois.
        Monet vuodet olemme hyödyntäneet ilmaista tarjontaa, erilaisia maitoja ja maitotuotteita, lihaa, perunaa, vihanneksia, säilykkeitä, makeisia ym. ym.
        Säilykkeet on siitä hyviä, että säilyvät vuosia käyttökelpoisina. Ainoastaan joitakin ananas- kala- ja rapusäilykkkeitä pitää katsoa tarkemmin, niiden ainesosat rikkovat säilykepurkin. Beringin mereltä pyydetyt ravut on tosi hyvä säilykkeinä!
        Koe-eriä saa myös todella sopivasti ja ilmaiseksi, niitä kun ei voi juuri myydä missään kaupassa.


    • ilmainenlounas

      Ilmaista lounasta ei ole. On teillä kylläkin vinoutuneet ajatukset kerrakseen että ruokaa nyt tosta vaan saa ilmaiseksi. Omalla rahalla ruoka tarvii ostaa ja sillä sipuli.

      • tyytyväinenköyhä

        Miksi jättää hyödyntämättä ilmaiset ruuat ja muut ilmaiset tarjoukset, kun ne kuitenkin jäisivät käyttämättä? Miksi ei myöskään ottaisi rahaa vastaan, jos sitä tarjotaan siitä hyvästä, että vie pois kunnollista ruokaa? Eikö ole järkevämpää, että ne menvät käyttöön, kuin ne menisivät kompostiin taikka kaatopaikalle?
        Joku ne on kuitenkin jo maksanut, pitääkö niistä vielä aiheuttaa lisää kustannuksia yhteiskunnalle, kun ne viedään kalliisti johonkin jatkokäsittelyyn?

        En koe mitenkään huonoa omatuntoa, kun hyödynnämme ilmaisen tarjonnan. Jos olemme perheen kanssa esim. ilmaisilla lipuilla konsertissa, messuilla, sirkuksessa tai teatterissa, on ne liput jo maksettu ja näytökset esitettäisiin ilman meitäkin tyhjille paikoille.
        Aivan sama tilanne on, jos joku valtio on sponssannut matkoja ko. maahan, miksi ei ottaisi niitä matkoja vastaan, jos kerta ne on jo valmiiksi maksettu. Sama tilanne ilmaiseksi jaettavan ruuan kanssa, valmistaja taikka kauppa on kirjannut ne jo hävikkiin taikka tuotantokustannuksiin, maksaa kuluttajat ne kuitenkin.


      • tokitietenkin

        Toki tietenkin vastaan kannattaa ottaa ilmaista ruokaa jos jaetaan.


      • ihmettelensuuresti
        tokitietenkin kirjoitti:

        Toki tietenkin vastaan kannattaa ottaa ilmaista ruokaa jos jaetaan.

        Miksi sitten ilmainen ei kelpaa, vaan paljon menee hyvää ruokaa ja tavaraa suoraan hävikkiin, kaatopaikoille, polttoon ym. kun ei kelpaa?


      • ihmettelen_minäkin
        ihmettelensuuresti kirjoitti:

        Miksi sitten ilmainen ei kelpaa, vaan paljon menee hyvää ruokaa ja tavaraa suoraan hävikkiin, kaatopaikoille, polttoon ym. kun ei kelpaa?

        Tätä minäkin ihmettelen, ilmaisia vapaita koulutuspaikkoja on ja joitakin oppilaitoksia joudutaan sulkemaan oppilaspulan vuoksi, opettajia lomautetaan tai annetaan kenkää. Samaan aikaan nuoriso vetelehtii paikkakunnalla tekemättä mitään ja valittaen kurjuutta.
        Toiset taas valittaa muuten köyhyyttään, ettei ole ruokaa ja samaan aikaa sitä jaetaan ilmaiseksi aivan kulman takana kassikaupalla, kun vain viitsii kantaa. Toisessa paikassa hyvää ruokaa menee polttoon, kun ei kelpaa kenellekään.
        Ei voi käsittää tuota köyhien kurjuutta...


    • valitettavasti.näin

      Monet eivät "kehtaa" mennä hakemaan sitä ilmaista ruokaa vaikka haluaisivatkin leimaantumisen pelossa, jos naapurit näkee ym. Vanhuksista monet eivät myöskään ilkiä mennä sossuun eivät halua leimaantua yhteiskunnan eläteiksi, ovat sitten syömättä ja ostavat pelkästään lääkkeet, tai päinvastoin, rahat kun ei riitä molempiin.

      • Pitkäaikatyötön

        Eräs ongelmakohta voi löytyä myös siitä, että merkittävä osa esimerkiksi EU:n ruoka-avusta tarjotaan uskonnollisten yhteisöjen kautta, vaikka esimerkiksi Helsingissä vain reilu puolet väestöstä kuuluu kirkkoihin. Apua saadakseen on mentävä jonkin kirkon nettisivulle kaivamaan raamatunlauseiden seasta tietoa, että missä ja milloin apua jaetaan. Pahimmillaan ainoa yhteystieto on puhelinnumero, johon pitää soittaa jollekin tuntemattomalle tyypille tietoa saadakseen. "Alla olevasta listasta löydät yhteystiedot eri paikkakuntien ruoka-aputyöhön." "Usein jakotilanteiden yhteyteen on järjestetty hengellistä ohjelmaa ja mahdollisuutta muuhun apuun." http://www.viadia.fi/ruoka-aputyo/

        Jos ruokailua tarjotaan seurakunnan kautta, myös silloin voidaan mukaan työntää uskonnollista propagandaa: "Kaksi tuntia kestävässä joulujuhlassa on jouluaterian lisäksi luvassa joululaulujen laulamista sekä seurakunnan pitämä pieni hartaushetki." http://yle.fi/uutiset/3-7704831

        Varsinkin EU:n tarjoamassa ruoka-avussa pitäisi olla kyse ihan kaikille tarkoitetusta avustustoiminnasta ihmisten auttamiseksi, eikä mistään uskonnon tuputtamisesta tai seurakunnan mainostilaisuudesta.


      • ateistiruokailee
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Eräs ongelmakohta voi löytyä myös siitä, että merkittävä osa esimerkiksi EU:n ruoka-avusta tarjotaan uskonnollisten yhteisöjen kautta, vaikka esimerkiksi Helsingissä vain reilu puolet väestöstä kuuluu kirkkoihin. Apua saadakseen on mentävä jonkin kirkon nettisivulle kaivamaan raamatunlauseiden seasta tietoa, että missä ja milloin apua jaetaan. Pahimmillaan ainoa yhteystieto on puhelinnumero, johon pitää soittaa jollekin tuntemattomalle tyypille tietoa saadakseen. "Alla olevasta listasta löydät yhteystiedot eri paikkakuntien ruoka-aputyöhön." "Usein jakotilanteiden yhteyteen on järjestetty hengellistä ohjelmaa ja mahdollisuutta muuhun apuun." http://www.viadia.fi/ruoka-aputyo/

        Jos ruokailua tarjotaan seurakunnan kautta, myös silloin voidaan mukaan työntää uskonnollista propagandaa: "Kaksi tuntia kestävässä joulujuhlassa on jouluaterian lisäksi luvassa joululaulujen laulamista sekä seurakunnan pitämä pieni hartaushetki." http://yle.fi/uutiset/3-7704831

        Varsinkin EU:n tarjoamassa ruoka-avussa pitäisi olla kyse ihan kaikille tarkoitetusta avustustoiminnasta ihmisten auttamiseksi, eikä mistään uskonnon tuputtamisesta tai seurakunnan mainostilaisuudesta.

        Ei ainakaan meidän paikkakunnalla ole mitään uskonnon tuputtamista tuossa EU-ruoka-avun jakamisessa. Kahdesta paikasta saa tuota ruokaa, jos vain viitsii hakea. Toinen tila on seurakunnan käytössä, toinen täysin ulkopuolisen kiinteistöyhtiön tiloissa. Olen käynnyt molemmissa, ei mitään uskonnon tuputtamista! Hyvää ruokaa on ollut, ei mitään päiväysvanhaa, säilykkeissä tosi pitkät päiväykset.
        Lisäksi pankin pihassa on monasti soppatykki, sieltä saa ilmaiseksi soppaa, jos vain vaivautuu paikalle, joskus saa oman astiaankin soppaa kotiin vietäväksi. Eräs yksityinen yritys (työkoneliike) järjestää joulupäivällisen aina ennen joulua, on kinkut ja laatikot viimeisen päälle, käyn siellä syömässä jouluruuat, kun ne saa ilmaiseksi. Ei sielläkään mitään uskontoa tuputeta.


      • Pitkäaikatyötön
        ateistiruokailee kirjoitti:

        Ei ainakaan meidän paikkakunnalla ole mitään uskonnon tuputtamista tuossa EU-ruoka-avun jakamisessa. Kahdesta paikasta saa tuota ruokaa, jos vain viitsii hakea. Toinen tila on seurakunnan käytössä, toinen täysin ulkopuolisen kiinteistöyhtiön tiloissa. Olen käynnyt molemmissa, ei mitään uskonnon tuputtamista! Hyvää ruokaa on ollut, ei mitään päiväysvanhaa, säilykkeissä tosi pitkät päiväykset.
        Lisäksi pankin pihassa on monasti soppatykki, sieltä saa ilmaiseksi soppaa, jos vain vaivautuu paikalle, joskus saa oman astiaankin soppaa kotiin vietäväksi. Eräs yksityinen yritys (työkoneliike) järjestää joulupäivällisen aina ennen joulua, on kinkut ja laatikot viimeisen päälle, käyn siellä syömässä jouluruuat, kun ne saa ilmaiseksi. Ei sielläkään mitään uskontoa tuputeta.

        No sepä hyvä, että teillä on hyvin. Voi olla eri tavalla joissakin noissa mainitsemani ViaDian jakopaikoissa, joihin lainaukseni liittyy:

        Akaan Vapaaseurakunta
        Alavuden Vapaaseurakunta
        Espoon Vapaaseurakunta
        Forssan Vapaaseurakunta
        Haukivuoren Vapaaseurakunta
        Heinolan Vapaaseurakunta
        Helsingin Vapaaseurakunta
        Huittisten Vapaaseurakunta
        Hyvinkään Vapaaseurakunta
        Hämeenlinnan Vapaaseurakunta
        Härmäin Vapaaseurakunta
        Iisalmen Vapaaseurakunta
        Ikaalisten Vapaaseurakunta
        Ilomantsin Vapaaseurakunta
        Isojoen Vapaaseurakunta
        Itä-Päijänteen Vapaaseurakunta
        Joensuun Vapaaseurakunta
        Juuan Vapaaseurakunta
        Juupajoen Vapaaseurakunta
        Jyväskylän Vapaaseurakunta
        Jämsänjokilaakson Vapaaseurakunta
        Järvenpään Vapaaseurakunta Arkki
        Kalajoen Vapaaseurakunta
        Kankaanpään Vapaaseurakunta
        Karstulan Vapaaseurakunta
        Karttulan Vapaaseurakunta
        Kauhavan Vapaaseurakunta
        Keuruun Vapaaseurakunta
        Kirkkonummen Vapaaseurakunta
        Kiteen Vapaaseurakunta
        Kotkan Vapaaseurakunta
        Kuopion Vapaaseurakunta
        Lahden Vapaaseurakunta
        Lappeenrannan Vapaaseurakunta
        Lapuan Vapaaseurakunta
        Lohjan Vapaaseurakunta
        Länsi-Vantaan Vapaaseurakunta
        Mikkelin Vapaaseurakunta
        Missionkyrkan i Ekenäs
        Nivalan Vapaaseurakunta
        Nokian Vapaaseurakunta
        Oulun Vapaaseurakunta
        Paraisten Vapaaseurakunta
        Parkanon Vapaaseurakunta
        Pieksämäen Vapaaseurakunta
        Raahen Vapaaseurakunta
        Raision Vapaaseurakunta
        Saarijärven Vapaaseurakunta
        Salon Vapaaseurakunta
        Sastamalan Vapaaseurakunta
        Savonlinnan Vapaaseurakunta
        Seinäjoen Vapaaseurakunta
        Siilinjärven Vapaaseurakunta
        Sodankylän Vapaaseurakunta
        Suolahden Vapaaseurakunta
        Suonenjoen Vapaaseurakunta
        Tampereen Vapaakirkkoseurakunta
        Teuvan Vapaaseurakunta
        Tornion Vapaaseurakunta
        Turun Vapaaseurakunta
        Tuuloksen vapaaseurakunta
        Ulvilan Vapaaseurakunta
        Vaasan Vapaaseurakunta
        Valkeakosken Vapaaseurakunta
        Varkauden Vapaaseurakunta
        Vihdin Vapaaseurakunta
        Viitasaaren Vapaaseurakunta
        Äänekosken Vapaaseurakunta


      • ateistiruokailee
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        No sepä hyvä, että teillä on hyvin. Voi olla eri tavalla joissakin noissa mainitsemani ViaDian jakopaikoissa, joihin lainaukseni liittyy:

        Akaan Vapaaseurakunta
        Alavuden Vapaaseurakunta
        Espoon Vapaaseurakunta
        Forssan Vapaaseurakunta
        Haukivuoren Vapaaseurakunta
        Heinolan Vapaaseurakunta
        Helsingin Vapaaseurakunta
        Huittisten Vapaaseurakunta
        Hyvinkään Vapaaseurakunta
        Hämeenlinnan Vapaaseurakunta
        Härmäin Vapaaseurakunta
        Iisalmen Vapaaseurakunta
        Ikaalisten Vapaaseurakunta
        Ilomantsin Vapaaseurakunta
        Isojoen Vapaaseurakunta
        Itä-Päijänteen Vapaaseurakunta
        Joensuun Vapaaseurakunta
        Juuan Vapaaseurakunta
        Juupajoen Vapaaseurakunta
        Jyväskylän Vapaaseurakunta
        Jämsänjokilaakson Vapaaseurakunta
        Järvenpään Vapaaseurakunta Arkki
        Kalajoen Vapaaseurakunta
        Kankaanpään Vapaaseurakunta
        Karstulan Vapaaseurakunta
        Karttulan Vapaaseurakunta
        Kauhavan Vapaaseurakunta
        Keuruun Vapaaseurakunta
        Kirkkonummen Vapaaseurakunta
        Kiteen Vapaaseurakunta
        Kotkan Vapaaseurakunta
        Kuopion Vapaaseurakunta
        Lahden Vapaaseurakunta
        Lappeenrannan Vapaaseurakunta
        Lapuan Vapaaseurakunta
        Lohjan Vapaaseurakunta
        Länsi-Vantaan Vapaaseurakunta
        Mikkelin Vapaaseurakunta
        Missionkyrkan i Ekenäs
        Nivalan Vapaaseurakunta
        Nokian Vapaaseurakunta
        Oulun Vapaaseurakunta
        Paraisten Vapaaseurakunta
        Parkanon Vapaaseurakunta
        Pieksämäen Vapaaseurakunta
        Raahen Vapaaseurakunta
        Raision Vapaaseurakunta
        Saarijärven Vapaaseurakunta
        Salon Vapaaseurakunta
        Sastamalan Vapaaseurakunta
        Savonlinnan Vapaaseurakunta
        Seinäjoen Vapaaseurakunta
        Siilinjärven Vapaaseurakunta
        Sodankylän Vapaaseurakunta
        Suolahden Vapaaseurakunta
        Suonenjoen Vapaaseurakunta
        Tampereen Vapaakirkkoseurakunta
        Teuvan Vapaaseurakunta
        Tornion Vapaaseurakunta
        Turun Vapaaseurakunta
        Tuuloksen vapaaseurakunta
        Ulvilan Vapaaseurakunta
        Vaasan Vapaaseurakunta
        Valkeakosken Vapaaseurakunta
        Varkauden Vapaaseurakunta
        Vihdin Vapaaseurakunta
        Viitasaaren Vapaaseurakunta
        Äänekosken Vapaaseurakunta

        Tuossa on vain osa Suomen kunnista ja seurakunnista. Listassa ei ole yhtään kuntaa minun asuinpaikkani läheltä, yksi pikkukaupunki löytyy ja sekin 35km päässä. Samaisessa kaupungissa on useampi jakelu, joten ei ole vapaaseurakunnan jakelun varassa. Sieltäkin olen hakenut monet kerrat ruokaa, ei ole uskontoa tuputettu.


      • Pitkäaikatyötön
        ateistiruokailee kirjoitti:

        Tuossa on vain osa Suomen kunnista ja seurakunnista. Listassa ei ole yhtään kuntaa minun asuinpaikkani läheltä, yksi pikkukaupunki löytyy ja sekin 35km päässä. Samaisessa kaupungissa on useampi jakelu, joten ei ole vapaaseurakunnan jakelun varassa. Sieltäkin olen hakenut monet kerrat ruokaa, ei ole uskontoa tuputettu.

        Osahan siinä vain on. Hieno homma, että muunkinlaisia jakeluita löytyy.


    • jotainsosiaalisuutta

      No tuleepa sentään jotain sosiaalisuutta kun noissa ruokajakelupaikoissa tilaisuus.Eipä raamatun sana nyt ketään vahingoita.
      Jos on täysin pakana ni ilman sitten.

      • Pitkäaikatyötön

        Suomessa tuollainen piittaamattomuus perustavanlaatuisista ihmisoikeuksista on vielä nykyäänkin valitettavan yleistä.
        "11 §
        Uskonnon ja omantunnon vapaus
        Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
        Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P11


      • senkunvaanhakee
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Suomessa tuollainen piittaamattomuus perustavanlaatuisista ihmisoikeuksista on vielä nykyäänkin valitettavan yleistä.
        "11 §
        Uskonnon ja omantunnon vapaus
        Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
        Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P11

        Eipä ole ainakaan meikäläiselle tuputettu mitään uskontoja, kun olen ilmaista EU-ruoka-apua käynnyt hakemassa. Kassi täyteen ruokaa ja nimi kirjaan, siinä se!


    • köyhämies-

      Aloin juuri tekemään makaroonilaatikkoa. Sekaan vihanneksi ja sipulia ja jauheliha, munamaito. Sitä köyhä syö mihin on varaa. Söin myös maanantaina ja tiistaina makaroonilaatikkoa

      • keitinperunoita

        Keitin perunoita ja niin myös viimeviikolla buaaah buaaah kiäh kiäh


      • dfhfh

        Minä paistoin broileria. Ostin myös kaljaa. T. työtön. Kiäääääääh buaaaaaaah ;D


      • kiitos_siitä

        Hieno kuvaus järjen köyhyydestä


      • drghre

        Sinullahan sitä ei tunnetusti ole. Järkeä siis ;D


    • monipuolisesti

      On järjen eikä rahan puutetta syödä joka päivä samaa ruokaa.

    • hfhfh

      Vaihda jo laatikkoruokaa, tulee tännekin vähän vaihtelua.

      • salamiperunasoselaatikko

        Söin tänään salamiperunasoselaatikkoa ja oli perskuleen hyvää.


    • työtönköyhä

      Halpa ruoka voi olla hyvää.

      • guhilhkj

        Ehkä jos tykkää puurosta ja makaroonista , mutta yksitoikkoinen ja yksipuolinen ruokailu ei ole terveellistä. Nykyiset kaavaillut leikkaukset eläkeläisiltä ja perustoimeentulonvarassa pakoitaa ihmiset epäinhimillisiin säätöihin jotka kohdsituu suoranaisesti välttämättömään ruokailuun ja nuo säätöt ovat tällöin suoranainen kansanterveydellinen riski ja epäinhimillinen toimi joka pakottaa ihmiset turvautumaan vapaaehtoisiin köyhäin apuihin,joita ei edes ole maan kattaavasti saatavilla ,sillä ne perustuvat ihmisten hyväntahtoisuuteen/hyväntekeväisyyteen.


    • cbbcvb

      Hk bleu joka päivä. Elimistö tykkää ;D

      • tuleehyvääää

        Tulee juu hyvä makkarakeitto,makkarakastike,uunimakkara tuosta hk blöööstä. Makkaraa hyvä syödä joka päivä ja kaljaa kanssa.


    • sdggsdhb

      Kaljaakin voi lisätä keittoon mukaan ;D

    • ei.makaronia.mulle

      Siis jos on köyhä, pitää syödä pelkkää makaronilaatikkoa?
      Eikö köyhänä saa laittaa muuta ruokaa?
      Entäs kun inhoan makaronilaatikkoa? Jos musta tulis köyhä?

    • eivätosaa

      Ihmiset eivät osaa tehdä muuta kuin keittää makaronia voi voi.

      • köyhäkokkaa

        Ei ole kovin vaikeaa valmistaa ruokaa. Oheisen annoksen söin tässä päivällä;
        -Röstiperunoita paistettuna blinipannulla, keitettyä perunaa raastettuna ja kanamunaa sekoitettuna
        -Keitetty kanamuna
        -Savustettua kalaa, itse savustettua
        -Broiler suikaleista tehty kastike maissin kera, tarjousrasia pannulla paistettuna
        -Leipää viipale levitteellä.
        -Vettä lasillinen
        Ei ole kallis annos, eikä mitää rakettitiedettä valmistaa


        http://kuva.termiitti.com/v.php?img=40374


      • ihanhyväateri

        Ihan hyvä ateriakokonaisuus sulla ja terveellinen


      • köyhäkokkaa
        ihanhyväateri kirjoitti:

        Ihan hyvä ateriakokonaisuus sulla ja terveellinen

        Unohtui tuosta em. ateriakokonaisuudesta mainita vielä:
        -Kukkakaalia
        -Porkkanaa raastettuna, marketista suuri säkki hevosenporkkanaa 0,20€/kg
        -Tomaatti, tarjouksesta puolalaisia tomaatteja 0,69€/kg

        Röstiperunat on helppo paistaa blini- taikka lettupannulla http://kuva.termiitti.com/v.php?img=40396


    • itsetehtynä

      Opetelkaa tekemään perunalaatikkoa, kaalilaatikkoa, hernekeittoa, juureksista saa monenmoista.

      • onhyviäruokia

        Kaikki hyviä ruokia, eikä tarpeet maksa paljoa. Perunalaatikotkin on eri variaatioina helppoja tehdä ja maistuvat vaikka pelkästään tomaattiketsupin kanssa taikka puolukkahillon kera. Kannattaa myös kokeilla eteläisen naapurimaamme perunalaatikkoita, ohessa savukalalla perunalaatikkoa. http://www.nami-nami.ee/retsept/1586/suitsukala_kartulivorm
        Kaalilaatikko on todella hyvää ja sitä voi tehdä myös hapankaalista, jolloin vasta tuleekin todella herkullista, Virossa uunissa haudutettu hapankaalipata on perinteinen jouluruoka!! Tuossa eräs variaatio http://nami-nami.ee/retsept/2145/hapukapsavorm_seente_ja_kartulitega
        tässä toinen http://toidutare.ee/argitoidud/18A9A/


    • eikriisiä

      syödäänhän joissakin maissa joka päivä riisiä...

      • eiolekallista

        Niin, Intiassakin joka päivä 0,5miljardia ihmistä syö pelkkää keitettyä riisiä ja linssisoppaa daalia. Ei olisi kallista suomalaiselle köyhälle, säkki riisiä kotiin ja kotimaista hernettä tai härkäpapua suursäkissä 1000kg maksaa n. 300€


      • basmatinriisiä

        Ostin Lidlistä joitakin aikoja sitten ison säkin basmatiriisiä, ei ollut kallista. Maksoi alle 10€, ei vaan ole nyt näkynyt, liekö poistunut tuotevalikoimista. Oli vaan huomattavasti halvempi, kuin tuolla samalainen säkki http://www.kauppahalli24.fi/eldorado-10kg-basmatiriisi


    • Makaronijäbä

      Työttömänä olen imenyt munaa makarooniista niin älkää nyt helvetti valittako että oikein makaronilaatikkoa joutunut syömään.

    • Köyhämies-

      Olen syönyt joskus 5 kuukautta pelkkää lihamakaroonilaatikkoa. Ei sitä rahaa ole aina että voisi ostaa kanaa ja tehdä kalakeittoa koska kalakin maksaa jo 13 euroa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe