Miksi polkupyörän venttiili lämpiää pumpatessa?

velttokumi

Ilmanhan pitäisi olla renkaan sisällä ja ulkopuolella yhtä lämmintä, ainoastaan paine muuttuu. Liittyykö venttiilin lämpeneminen pumppaamisen aikana jotenkin tähän "paineistamiseen" ja mikä sen aiheuttaa?

36

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikyjutrg

      Miten niin pitäisi olla yhtä lämmintä?

    • jkhiugy

      Onhan se yleisesti tunnettu asia, kun ilmaa puristetaan kasaan, niin sen lämpötila nousee.

      • velttokumi

        Ahaa, en tuota tiennytkään. Miksi se lämpötila nousee?

        Tuolle toiselle vastaajalle kommentoisin, että pyörä oli ollut varastossa muutaman viikon, joten uskoisin lämpötilan olleen renkaan sisälläkin sama kuin ulkopuolella. Ei se rengas ainakaan yhtä lämpimältä tuntunut kuin venttiili pumppauksen jälkeen.


      • toimituksen.huomautus

        Miksi muuten tuollainen linkkimonsteri? Tämä varmaan olisi riittänyt:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ideaalikaasu

        Montahan euroa Google tienasi tuollakin vakoilulla.. tämä siis ainoastaan muuten vaan ihmetellessä. Alkaako byrokratia tulla jo nettiliikenteeseenkin ;-)


      • Enpä tiedä. Hain artikkelin, tarkastin, että tieto löytyy sieltä riittävän selvästi ja kopsasin linkin. Samaan artikkeliin meni kuin sinunkin linkkisi.

        Pitää todeta vapaasti Paksua Mustaa Kirjaa siteeraten: "Tutkimattomia ovat Googlen tiet"


      • Kalju_Pitkätukka

        Ei kai entinen fundamentalisti Agnoskepo mennyt vanhaan vipuun ja pitänyt "Tutkimattomia/tutkimattomat ovat Herran tiet" Raamattu-sitaattina?

        No, jotain vähän sinepäinhän sieltä löytyy, "tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät tiensä..."

        Asiaan: Onhan hyvin tunnettu ilmiö, että kaasu kuumenee puristettaessa, siihenhän mm. dieselmoottorin toiminta perustuu.

        Lämmennyt ilma virtaa ahtaan venttiilin(joka vielä on hyvin lämpöä johtava) kautta renkaaseen.
        Pumpussa pumpatessa paine nousee hetkellisesti hyvinkin suureksi, venttiilin ahdistaessa ilman virtausta.
        Selvä asia, että venttiili on tässä kuumimpana käyvä osa.


      • SiihenSuuntaan

        Vai meni vanha fundis halpaan ja lainasi Bibliaa ihan väärin. Taitaa ikä painaa Agnoa.

        Ettei vaan olisi kyseessä se vanha Raamatun viisaus, jossa sanotaan: "Työn pelko on Herran alku". Tästä voidaan johtaa sanonta "Tuntemattomia ovat Herrojen työt" ;-)


      • eilähdeilmanhehkuja
        Kalju_Pitkätukka kirjoitti:

        Ei kai entinen fundamentalisti Agnoskepo mennyt vanhaan vipuun ja pitänyt "Tutkimattomia/tutkimattomat ovat Herran tiet" Raamattu-sitaattina?

        No, jotain vähän sinepäinhän sieltä löytyy, "tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät tiensä..."

        Asiaan: Onhan hyvin tunnettu ilmiö, että kaasu kuumenee puristettaessa, siihenhän mm. dieselmoottorin toiminta perustuu.

        Lämmennyt ilma virtaa ahtaan venttiilin(joka vielä on hyvin lämpöä johtava) kautta renkaaseen.
        Pumpussa pumpatessa paine nousee hetkellisesti hyvinkin suureksi, venttiilin ahdistaessa ilman virtausta.
        Selvä asia, että venttiili on tässä kuumimpana käyvä osa.

        Dieselmoottorissa on hehkutulpat joilla polttoaine saadaan syttymään ja moottori lähtemään käyntiin. Sitten kun se käy niin palamistapahtuma tuottaa lämpöä. Ilma ei lämpene sylinterissä niin paljon että se yksinään saisi dieselin syttymään.


      • ruudolf_diesel
        eilähdeilmanhehkuja kirjoitti:

        Dieselmoottorissa on hehkutulpat joilla polttoaine saadaan syttymään ja moottori lähtemään käyntiin. Sitten kun se käy niin palamistapahtuma tuottaa lämpöä. Ilma ei lämpene sylinterissä niin paljon että se yksinään saisi dieselin syttymään.

        ei taida pitää paikkaansa


      • kijuhyt
        ruudolf_diesel kirjoitti:

        ei taida pitää paikkaansa

        No sitten sun täytyy tehdä käytännön koe ja disabloida hehkut ja koittaa miten hyvin lähtee -me muut tiedämmekin miten käy.


      • Kalju_Pitkätukka

        Kyllä Suomen kesäisissä lämpötiloissa monet dieselmoottorit käynnistyvät vaikka hehkutulpat olisivat pimeänäkin.

        Juuri syksy pakotti vaihtamaan vanhaan lava-autoon hehkut, joka tulppa oli kaputt...


      • Google_seuraa_surfausta
        toimituksen.huomautus kirjoitti:

        Miksi muuten tuollainen linkkimonsteri? Tämä varmaan olisi riittänyt:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ideaalikaasu

        Montahan euroa Google tienasi tuollakin vakoilulla.. tämä siis ainoastaan muuten vaan ihmetellessä. Alkaako byrokratia tulla jo nettiliikenteeseenkin ;-)

        Jos joku ei vielä tiennyt:

        Kun Googlen hakutuloksissa on linkki, ja viet hiiren siten, että kursori osoittaa linkkiin, mutta et klikkaa sitä, näet selaimesi tilarivillä (jos tilariviä ei ole asetuksista piilotettu tai jätetty laittamatta näkyväksi) URLin, joka näyttäisi osoittavan suoraan sivulle, joka vastaa haun tulosta.

        Jos kuitenkin klikkaat linkkiä tai kopioit sen leikepöydälle, tällöin saat linkin, joka osoitrtaa Googlen hallitsemaan osoitteeseen (tunnistat domain -osan lopusta .google.com tai .google.fi ) ja tuolla sivulla on uudelleenohjaus sinne, minne oikeasti halutaan.

        Tämän ylimääräisen uudelleenohjauksen avulla Google kerää tietoa, mitä hakutulosta klikattiin.

        Jos jotain hakutulosta klikataan paljon enemmän kun muita, tämä tosiasia saattaa jatkossa nostaa kyseisen tuloksen lähemmäksi hakutulosten kärkeä, eli ykköspaikkaa normaalien hakutulosten joukossa. Toki sponsoroidut linkit (eli ne, joista jokin taho maksaa Googlelle) tulevat vielä ennen sitä ensimmäistäkään normaalia hakutulosta.

        Jos löytyy hyvä sivu (kuten toisinaan wikipedia) niin kannattaa kopioida se URL vasta siitä wikipedia -sivun omlta ositeriviltä, tällöin et tule kopioineeksi Googlen uudelleenohjaussivun URLia.


    • 5j3t5

      Venttiili kuumenee venttiilin painehäviön kuluttaman energian lämmittämänä.

      Renkaan ilma ei paljon lämpene, vaikka paine nousee, kun samalla myös ilman määrä kasvaa. Ja ennen pitkää renkaan ilmakin jäähtyy ympäristön lämpötilaan ja paine asettuu sitä mukaa.

      • vaktaakehiin

        Paljonko se ilma renkaassa lämpenee jos pumpataan tyhjään 5 nar oaine eikä lämpöä siirtyisi pois ?


      • karkea.arvio
        vaktaakehiin kirjoitti:

        Paljonko se ilma renkaassa lämpenee jos pumpataan tyhjään 5 nar oaine eikä lämpöä siirtyisi pois ?

        Pumppauksen hyötysuhde ei ole 100 %. Osa pumppaustehosta menee lämmöksi, mikä lämmittää ilmaa, venttiiliä ja rengasta jo pumppauksen aikana. Suurin osa pumppaustehosta menee kuitenkin renkaan paine-energiaksi.

        Jos pumpataan 5 bar paineeseen fillarin rengas, niin ilma voisi lämmetä luokkaa parikymmentä astetta. Kun se sitten jäähtyy, niin renkaan paine onkin enää 4.4 bar eli 3.4 bar ylipainetta.


      • jokin-mättää
        karkea.arvio kirjoitti:

        Pumppauksen hyötysuhde ei ole 100 %. Osa pumppaustehosta menee lämmöksi, mikä lämmittää ilmaa, venttiiliä ja rengasta jo pumppauksen aikana. Suurin osa pumppaustehosta menee kuitenkin renkaan paine-energiaksi.

        Jos pumpataan 5 bar paineeseen fillarin rengas, niin ilma voisi lämmetä luokkaa parikymmentä astetta. Kun se sitten jäähtyy, niin renkaan paine onkin enää 4.4 bar eli 3.4 bar ylipainetta.

        Eikö tosiaankaan enempää ?
        Jos paine renkaassa nostetaan 1 bar > 5 bar, niin lämpötila nousee vain parikymmentä astetta jos lämpöä ei siirry ulos.
        Ilmamäärän lisääntymisellä ei pitäisi olla vaikutusta, koska lisättävän ilman lämpötila olisi oltava vähintään sama kuin renkaassa, sehän on myös puristettava samaan paineeseen.
        Käytännössä suurin osa lämmöstä pakenee jo pumpun seinämistä mutta kysymyksessä se oletettiin eristetyksi kuten rengaskin ja pumppausnopeus voi olla niin pieni että virtauskitkan osuus olisi olematon.


      • vaktaakehiin kirjoitti:

        Paljonko se ilma renkaassa lämpenee jos pumpataan tyhjään 5 nar oaine eikä lämpöä siirtyisi pois ?

        Hankala lasku mutta eiköhän ainakin 100 astetta nouse lämpötila.

        Aletaan puristamaan kuution muotoista ilma kuutiota matalammaksi, ensin puolen kuution tilavuuteen. Puoli metriä kertaa 100000 Newtonia olisi työ suunnilleen. Siis 50000 Joulea lisääntyy lämpöenergia. Eli noin 50 astetta kohosi lämpötila, kuutio ilmaahan painaa noin kilon, ja kilo ilmaa lämpiää asteen noin yhdellä kilojoulella.

        Paine on vasta noin 2 baaria, joten puristetaanpa taas puolet pienampään tilavuuteen. Eli tarvitsemme kaksinkertaisen voiman, joka vaikuttaa puolet lyhyemmän matkan, edelliseen vaiheeseen verrattuna, siis taas noin 50 astetta nousisi lämpötila.


      • hjk54t
        jartsa56 kirjoitti:

        Hankala lasku mutta eiköhän ainakin 100 astetta nouse lämpötila.

        Aletaan puristamaan kuution muotoista ilma kuutiota matalammaksi, ensin puolen kuution tilavuuteen. Puoli metriä kertaa 100000 Newtonia olisi työ suunnilleen. Siis 50000 Joulea lisääntyy lämpöenergia. Eli noin 50 astetta kohosi lämpötila, kuutio ilmaahan painaa noin kilon, ja kilo ilmaa lämpiää asteen noin yhdellä kilojoulella.

        Paine on vasta noin 2 baaria, joten puristetaanpa taas puolet pienampään tilavuuteen. Eli tarvitsemme kaksinkertaisen voiman, joka vaikuttaa puolet lyhyemmän matkan, edelliseen vaiheeseen verrattuna, siis taas noin 50 astetta nousisi lämpötila.

        Ehdotan koetta:
        -lasketaan fillarin rengas tyhjäksi
        -pumpataan se 5 bar paineeseen
        -yhdistetään venttiiliin letkunpätkä
        -letkun toisesta päästä kinkkumittari sisään
        -lasketaan venttiilistä vähitellen ilmaa kunnes T ei enää nouse
        =kerrotan tulos palstalla


      • hjk54t kirjoitti:

        Ehdotan koetta:
        -lasketaan fillarin rengas tyhjäksi
        -pumpataan se 5 bar paineeseen
        -yhdistetään venttiiliin letkunpätkä
        -letkun toisesta päästä kinkkumittari sisään
        -lasketaan venttiilistä vähitellen ilmaa kunnes T ei enää nouse
        =kerrotan tulos palstalla

        Mitä siitä sitten oppisimme?

        Renkaan sisäpinta pitäisi eristää, jottei lämpö siiry kumiin, kuten joku mainitsikin.

        Tai sitten vain sen venttiilin voisi eristää. Sitten voimme vaikka kokeilla minkä asteinen palovamma tulee kun koskee siihen venttiiliin, vai mikä nyt olisikaan hyvä tapa mitata lämpötile nopeasti.


      • ka_minä
        jartsa56 kirjoitti:

        Mitä siitä sitten oppisimme?

        Renkaan sisäpinta pitäisi eristää, jottei lämpö siiry kumiin, kuten joku mainitsikin.

        Tai sitten vain sen venttiilin voisi eristää. Sitten voimme vaikka kokeilla minkä asteinen palovamma tulee kun koskee siihen venttiiliin, vai mikä nyt olisikaan hyvä tapa mitata lämpötile nopeasti.

        etteko te oikeesti osaa tuota laskea?


      • oiu6yh5tgr
        jartsa56 kirjoitti:

        Mitä siitä sitten oppisimme?

        Renkaan sisäpinta pitäisi eristää, jottei lämpö siiry kumiin, kuten joku mainitsikin.

        Tai sitten vain sen venttiilin voisi eristää. Sitten voimme vaikka kokeilla minkä asteinen palovamma tulee kun koskee siihen venttiiliin, vai mikä nyt olisikaan hyvä tapa mitata lämpötile nopeasti.

        Et tainnut oikein ymmärtää...


      • entalpia.ei.ole.energiaa
        karkea.arvio kirjoitti:

        Pumppauksen hyötysuhde ei ole 100 %. Osa pumppaustehosta menee lämmöksi, mikä lämmittää ilmaa, venttiiliä ja rengasta jo pumppauksen aikana. Suurin osa pumppaustehosta menee kuitenkin renkaan paine-energiaksi.

        Jos pumpataan 5 bar paineeseen fillarin rengas, niin ilma voisi lämmetä luokkaa parikymmentä astetta. Kun se sitten jäähtyy, niin renkaan paine onkin enää 4.4 bar eli 3.4 bar ylipainetta.

        Käytännössä kaikki pumppaustyö menee lämpöerergiaksi.
        Fysiikassa mitään paine-energiaa ei ole olemassakaan, entalpiaa kylläkin.
        Tekniikan puolella toki ilmaisua paine-energia käytetään niin nykyisin kuin jatkossakin.


    • kitkalämpöä

      Venttiili taitaa lämmetä pumpussa paineistetun tiheän ilman kitkasta venttiilin seinämiin paineilman kulkiessa siitä voimalla läpi?

    • pumppaillaan

      Ei se ole venttiili ainoastaan joka tuossa lämpiää. Siis ilma välillä pumpun mäntä -- venttiili, lämpenee ilman puristuessa kasaan, voittaakseen sen paineen mikä renkaassa on. Tämä lämmin ilma lämmittää kulkiessaan venttiiliä, kuten myös pumppua ja rengasta.

      • paineistan

        Ei ilma voi kasaantua. Missä olet nähnyt ilmakasan? Ilma voi puristua vain kokoon, kokoontua tiiviimmäksi.
        Tieteessä pitää käyttää tieteellistä kieltä.


      • kakka.kasa
        paineistan kirjoitti:

        Ei ilma voi kasaantua. Missä olet nähnyt ilmakasan? Ilma voi puristua vain kokoon, kokoontua tiiviimmäksi.
        Tieteessä pitää käyttää tieteellistä kieltä.

        En näe tuossa kommentoimassasi viestissa mitään mainintaa kasaantumisesta, taitaakin kasa olla housuissasi ;)


      • kazaa2
        kakka.kasa kirjoitti:

        En näe tuossa kommentoimassasi viestissa mitään mainintaa kasaantumisesta, taitaakin kasa olla housuissasi ;)

        Siinä kirjoitettiin "ilman puristuessa kasaan".


      • tuulikone
        kazaa2 kirjoitti:

        Siinä kirjoitettiin "ilman puristuessa kasaan".

        Pitäisi tietenkin olla "ilman kokoontuessa kasaan".
        Tuuli = ilman kokoontumisajot.


    • ei.ainakaan.huomaa

      Lämpeneekö pullon suu, kun avaa esimerkiksi kivennäisvesipullon?

      Aukaisuvaiheessahan pullossa oleva ylipaine "suhahtaa" korkin ja suun välistä pullon ulkopuolelle. Joskus sieltä tulee juomatkin samalla, etenkin jos neste on lämmintä.

      • käänteistä

        Pullossahan paine laskee, jäähtyä sen pitäisi.


    • Kokoonpuristaja

      Lähes kaikkihan täällä on jo selitetty ansiokkaasti, mutta tiivistettäköön:

      Kaasujen tilanyhtälön mukaan ideaalikaasun paine × tilavuus / lämpötila = vakio. Kun kaasun tilavuus sitä pumpulla kokoon puristettaessa pienenee, sen lämpötila nousee.

      Toiseksi: Venttiili tuottaa kaasun virtaukselle huomattavan vastuksen. On tehtävä fysikaalista työtä tämän vastuksen voittamiseksi. Tähän työhön käytettävä energia muuttuu venttiilissä lämmöksi, joten kokoon puristuessaan jo valmiiksi lämmennyt ilma lämpenee venttiilissä vielä lisääkin.

      Dieselmoottorin sylinteriin sopivalla hetkellä ruiskutettava polttoaine syttyy itsestään, koska ilma on kokoon puristettaessa todellakin kuumentunut riittävästi (moottorityypin korkeasta puristussuhteesta johtuen). Hehkutulppia käytetään lähinnä esikammiotyyppisiä dieselmoottoreita käynnistettäessä, käynnistyksen jälkeen ne kytkeytyvät pois päältä. Nykyaikaiset suorasuihkutusdieselit käynnistyvät ilman hehkutustakin, ainakin kesäisissä olosuhteissa.

      • laskemaan

        Jos haluaa tuosta yhtälöstä ratkaista tuntemattoman tekijän, niin mikä on tuo vakio ja suureiden mittayksiköt?


      • hghg

        Ei tuommoinen kaava voi toimia, sillä alkulämpötila nollapaineessa voi olla mikä tahansa.


    • Kokoonpuristaja
    • Puuseppänen

      Atomit hankaa venttiilin atomeja. Siinähän lämpöä syntyy!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe