Kitkarengas pitää mustalla jäällä paremmin

todellatyytyväinen

Ilmeisesti nastat eivät saa ohuen ohuesta jäästä pitoa ja vain kantavat osan auton painosta. Kitkojen pito ja täydellinen äänettömyys on mulle yllätys.

27

1423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yllätykset.ei.mukavia

      Sehän se kitkojen huono puoli juuri onkin, kun olematon pito tulee yllätyksenä, mutta hiljaisuus on läsnä koko ajan.

      Oli nastat tai kitkat, niin kumi saa yhtä hyvän pidon. Nastarenkaissa sitten ne nastat yrittävät parantaa pitoa enemmän tai vähemmän hyvällä menestyksellä.

      Nastarenkaissa on kuitenkin aina parempi pito, joten ne ovat oikea valinta talvirenkaaksi.

    • Fakta_on_tämä

      Nastarengas pitää jäällä kitkoja paremmin, aina. Olipa jää sitten 'mustaa' tai sitä 'tavallista'.
      Yhtään selvitystä, testiä tai tutkimusta ei ole, joka osoittaisi kitkojen paremmuuden. Jos kuitenkin jostain löytyy, niin olisi mielenkiintoista nähdä sellainen.

      • Faktaa_vai_fuulaa

      • Fakta_on_tämä
        Faktaa_vai_fuulaa kirjoitti:

        Kas tässä linkkiä, mistä voi aloittaa.

        http://yle.fi/uutiset/3-8792807

        Teoria ja käytäntö ovat vielä kaukana toisistaan. Kannattaa tosiaan lukea tuo juttu.

        Akateeminen tutkija kirjoittaa, että teoreettisesti kitkoista 'voidaan saada'. Ja että ihan 'mikroskooppisen pientä näkymätöntä karheutta, jota pystytään mittaamaan uusimmilla mittalaitteilla' ja että 'tätä näkymätöntä voitaneen ( siis voitaneen eikä voidaan) hyödyntää renkaan pidon paranemiseen'.

        Kuten jokainen huomaa, niin tämän akateemisen tutkijan kirjoitus oli teoreettinen joka suhteessa. Ja käytännön jokavuotiset testithän ovat osoittaneet ihan muuta.

        Ihan hyvä oli myös Nokian renkaiden kommentti asiaan ja viittaus kitkojen onnettomuusosuuteen kesäkeleissä.

        Odotellaan vaan ihan rauhassa, kunnes nuo teoriat siirtyvät käytännön toteutuksiksi. Ihan muuten hyvä on huomata sekun, että myös nastarenkaiden kehittäminen etenee vähintäänkin yhtä nopeaa vauhtia ja käytännönkin tuloksia mm nastojen haitoista on tullut jatkuvasti käyttöln.

        Kumpikohan etenee nopeammin: Suomen talvien muuttuminen keskieurooppalaisiksi ja sen myötä tarve nastarenkaille poistuu vai nuo teoreettiset jutut kitkarenkaisiin? Mitäpä arvelet?


    • ettiedä

      ;kovalla jäällä kitkarenkaat pitävät nastarenkaita paremmin.Se on fakta.
      Suuret autolehdet tietävät.

      Uusilla nastarenkailla syyskelissä kun vesisateet yllättävät, pitää ajaa kuin olisi kuluneet kesärenkaat alla.
      Samoista lähteistä.

      • kovanJäänPoika

        Sulla on ihan omat lähteet, ihan omasta kotelostako nuo pierut revit.


      • lukemaan
        kovanJäänPoika kirjoitti:

        Sulla on ihan omat lähteet, ihan omasta kotelostako nuo pierut revit.

        vaan autolehtien rengastestejä.
        Et näemmä ole,kun rähjäät ja luulet vaan.pieruiksi noita voisi sanoa?


    • Molemmillaajanut

      Toi on ihan tosiasia. Nastarengas luistaa asvaltilla ja mukulakivellä paljon enemmän kuin kitkarengas, koska osa auton painosta on metallin varassa eikä kumin. Nasta ei saa mitään pitoa ohuesta kuurasta, mutta pehmeä kitkarengas saa.

      Mutta ei tuo haittaa, koska rengastesteissä jarrutellaan peilijäällä ja siksi nastarenkaita ei kehitetä mustalle jäälle eikä mukulakivelle.

      Ei mitään rakettitiedettä.

      • VastatkaaOlkaaHyvät

        Pitää vielä lisätä tuohon, että testeissä jarrutellaan UUSILLA nastarenkailla PEILIJÄÄLLÄ. Milloinka autoilijalla on normaalissa liikenteessä AINA UUDET NASTARENKAAT ALLA, JA AJAA PEILIJÄÄLLÄ?.....


      • pitävätotuus

        On se sen verran rakettitiedettä, että kitkarenkaat on sillä asfaltillakin huonommat kuin nastarenkaat. Juuri sen pehmeästä kumista tehdyn lamelloinnin takia. Kitkarenkaille sopivaa olosuhdetta ei ole olemassa. Kyllä ihmiset ovat alkaneet ymmärtää asiat oikein. Enää viisi prosenttia autoilijoista valitsee kitkarenkaat autoonsa. Oikeasti päättäjien pitäisi herätä ja kieltää kitkarenkaat vaarallisina ihan lailla.


      • Fakta_on_tämä
        VastatkaaOlkaaHyvät kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä tuohon, että testeissä jarrutellaan UUSILLA nastarenkailla PEILIJÄÄLLÄ. Milloinka autoilijalla on normaalissa liikenteessä AINA UUDET NASTARENKAAT ALLA, JA AJAA PEILIJÄÄLLÄ?.....

        Mitäpä lukaisisit huviksesi edes kerran noita talvirengastestien testiolosuhdekuvauksia. Kannattaisi, niin ei tarvitsisi kirjoitella höpöjä.

        Totta, testeissä on aina uusia renkaita testattavana, sekä nastojen että kitkojen osalta. Useimmat ostavat myös talvirenkaansa uusina, ehkä sillä on vaikutusta.

        Joskun on joku testannut myös käytettyjäkin, tosin harvoin. Silloinkaan tilanne ei ole vaihtunut eli kitkat eivät osoittautuneet nastoja paremmiksi.

        Kitkat ovat pidoltaan yksinkertaisesti vain huonommat kuin nastat liukkaissa olosuhteissa. Ei tämä fakta miksikään muutu vaikka kuin sinä ja muut kitkaintoilijat täällä jauhatte tuota iänikuista uskomustanne.


      • nastakumiParee

        Ajan kitkoilla ja voin vahvistaa edellisen mielipiteen todeksi.


    • kitkatonparhaat

      Joo, nastarenkailla ei oteta mitään tiukkoja lähtöjä viivalta, paitsi jos nastat ovat jo varisseet pois. Kitka pitää asvaltilla paljon paremmin. Tämä on minun oma kokemus.

      • eipidäei

        Tuo on kyllä totta! Kitkoilla otetaan nopeita lähtöjä asfaltilta. Ja sitten soitellaan hinausauto paikalle.


      • fysiikanlaitToimiiEdelle

        Kitkarengas on veltompi kuin nastarengas ja sen kumimateriaali ei toimi lämpimässä ja märässä. Taannoiset testit tämän todistavat. Siellä sanottiin, että loppuun ajetut kesärenkaatkin pitävät paremmin märässä kuin kitkarenkaat ja nastarenkaat toimii huomattavasti paremmin kuin kitka.
        Eikä se nykyiset nasta autoa kannattele, sen verran pieniä papanoita ne ovat.


    • ainauudetnastat

      Suomi on Euroopan viisain maa näissä talvirengas asioissa, siitähän kertoo tämä nastarenkaiden valtava osuus talvirenkaista.
      Muualla talvisessakin Euroopassa ei ymmärretä yhtään turvallisuuden päälle.
      Miksei tämä asia ja sen vienti muualle voisi olla Suomen uusi vientivaltti?
      Onhan nastarenkaita myyvä rengasteollisuus käyttänyt Suomessakin tähän nykysuuntauksen aikaansaamiseksi kymmeniä miljoonia rahaa erilaisiin markkinointitoimenpiteisiin, nyt voisivat tehdä hyvän tuloksen ulkomailla.
      Miten ne muut voi olla niin tyhmiä että eivät käytä nastarenkaita?
      Minusta se Trafin virkailija joka sanoi että nastarenkaiden käyttö pääkaupunkiseudulla on sama kuin kävelisi kypärä päässä, niin antoi kyllä tosi hyvän vinkin. Olen lausunnon kuulemisen jälkeen kävellyt kokoajan kypärä päässä, olisi voinut kyllä sanoa, että minkälaista kypärää hän suositteli, niitäkin on niin monenlaisia, että mikä se niistä nyt on se turvallisin, juuri tähän meidän jäiseen tilanteeseen.
      Mutta kaikki hei, nyt uutta nastaa alle, näytetään muille maille että kyllä meillä osataan nämä turvallisuus jutut.

      • Joskus_näyttää_vaikealta

        Olet vähän myöhässä noine ihmettelyinesi, sillä kaikkialla missä on Suomen talven kaltaiset olosuhteet, käytetäänkin nastoja pääasiassa. Vai onko sinullakin se sama täällä niin yleinen harhakuva, ettei 1000-2000 km etäisyys pohjois-eteläsuunnassa merkitse mitään liikenneolosuhteisiin talviaikaan?
        'Muualla Euroopassa' eli tarkoittanet keskieurooppalaisia valtioita, joissa satunnaisesti voi joskus olla Suomen kaltaiset olosuhteet jopa parikin päivää yhteenmenoon. No siellä yleensä kylvetään suola etukäteen jolloin nuo paripäivää hoituu kohtuudella. Jos yllättää, niin niistä taasen luemme uutisista. Vuoristoteillä korkeimmilla paikoilla, missä vähän useammin voi olla talvista eikä suolausta ole ehditty tehdä, käytetään ahkerasti lumiketjuja. Monissa paikoissa ne ovat pakollinen varuste autoissa.

        Tuon Trafin virkailijan 'asiantuntijalausunto' sopii toki tänne pk-seudulle, jos ajat vain täällä ja liukkailla keleillä voit valita jonkun muun liikennevälineen jos suolausta ei ole ehditty tehdä tai nastoilla ajavat eivät vielä ole ehtineet kuluttaa jäätä pois tai karkeammaksi.
        Tai sitten vain otat yksinkertaisesti riskin, joka sekin useinmiten toimii sinunkaltaisillesi tavallista selvästi paremmille kuljettajille, mutta tilanne olisi aivan toinen, jos joukossa olisi kaikki muutkin.

        Harvalla on aina uudet nastat tai kitkat alla, mutta uskon kuitenkin, että harvat ostavat vanhoja käytettyjä talvirenkaita silloin kuin ostavat. Eiköhän kaikille ole täysin selvää, että vanhat eivät vastaa uusia ja mitä vanhemmat ja enemmän ajetut, niin sitä huonommin. Joskus tuntuu, ettei sinun hengenheimolaisillesi tämäkään yksinkertainen juttu oikein ole hallussa.
        Toivottavasti löydät itsellesi sopivan kypärän. Sinulla ei todellakaan ole yhtään varaa enää päävammoihin.


    • faktaaSekaan

      Juuri hiljan oli lehdessä juttu kuinka juuri tämä talvi on ollut kitkoille mahdollisimman paha kun keli soutaa nollan molemmin puolin ja välillä on mustaa jäätä ja välillä tamppaantunutta lunta ja kitka ei vaan toimi silloin yhtä hyvin kuin nastarengas.
      Itse ajelen kitkoilla ja ole samaa mieltä tuon jutun kanssa. Varsinkin kiertoliittymissä sen huomaa kun takapää tahtoo karata usein.

      • mälehdenluin

        Sulla luistaa nyt korvien välissä, jos joutuu lehdestä lukemaan kaikki kokemukset?


      • faktaaJaKokemusta
        mälehdenluin kirjoitti:

        Sulla luistaa nyt korvien välissä, jos joutuu lehdestä lukemaan kaikki kokemukset?

        Etkö kiihkoissasi kerinnyt lukea loppuun asti? Viimeisessä lauseessa juuri kerroin oman kokemukseni kitkarenkaistani jotka ovat testivaliot NokianR2 ja niissä on testien mukaan paras jääpito kitkarankaista.
        Etkä ilmeisesti lue myöskään sanomalehtiä?


    • mustaakinmustempi

      Jos näin olisi niin silloinhan nastarenkaat kuluisi huomattavasti vähemmän kuin kitkarenkaat kun sulalla tiellä ajettaessa osa auton painosta olisi aina nastojen varassa. Näinhän ei käytännössä asia ole. Joten lisää yllätyksiä odotettavissa ...

      • JääKuinJää

        Nastat kyllä kuluvatkin kitkoja hitaammin, mutta syy on kitkojen pehmeydestä, jolla pitoa on pyritty lisäämään. Ei siitä, että nastoissa osa painosta olisi nastojen varassa sulilla tiellä.

        Itse asiasta sen verran, että musta jää on jäätä siinä missä muukin jää vaikka ohuempaa. Nasta puree siihen siinä kuin jäähän yleensäkin. Kitkoilla sama juttu eli ei kitka 'erota' mitenkään kuinka paksua jää on, vaan pitää mustalla jäälläkin yhtä huonosti kuin paksummallakin jäällä.


    • pilkkiukkomies

      Mistä sitä mustaa jäätä tulee, kun se on yleensä veden väristä, enkä ole ikinä nähnyt mustaa jäätä, kirkasta, keltaista ja ruskee kyllä järvillä näkee

      • ammuIttesSeuraavaksi

        Jatka vaan pilkkimistä, se sopii sulle hyvin. Ja pysy pois yleisiltä teiltä.


      • Lissäälystiä
        ammuIttesSeuraavaksi kirjoitti:

        Jatka vaan pilkkimistä, se sopii sulle hyvin. Ja pysy pois yleisiltä teiltä.

        Kyllä pilkkiukkomiehen kysymyksessä vähän pointtia on, vaikka lienee tarkoitettukin vitsiksi.

        Kyllähän täällä joku ilmeisesti ihan tosissaan väittää, että asfaltin pinnalla olevan jään paksuus vaikuttaa eri talvirenkaiden pitokykyyn siten, että ohuemmalla jäällä (musta jää) kitka olisi nastoja pitävämpi ja ilmeisesti tämä sama väittäjä uskoo paksummalla jäällä nastojen olevan pitävämpiä.

        Pari kolme kohtaa tuossa väitteessä on kyllä jäänyt hämäräksi eikä niitä väittäjä ole perustellutkaan.
        Ensimmäinen on, että mistä renkaat tietävät jään paksuuden?
        Toinen, miten renkaat osaavat muuttaa pitokykyään tunnistamansa jään paksuuden mukaan?
        Vielä tietysti voisi kysyä, mikä on se jään paksuuden raja, jossa renkaiden pitokyky muuttuu?


    • ripelä

      Kitkarengas on valkoisella jäällä ylivoimainen .Olen ajanut Zamboonilla tuhansia kilometrejä kitkoilla ilman vahinkoa

      • 4plus5

        Eikös niissä ole nastarenkaat?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe