Kitkojen pito perustu täysin kumin pehmeyteen. Ja kumi alkaa kovettumaan selvästi jo 2-3 vuoden jälkeen säilytystavasta riippumatta mikä johtaa pidon selvään heikkenemiseen. Eli jos renkaita ei aja loppuun alle 2 vuodessa, kannattaa valita nastat joiden pitoon aika ei vaikuta.
Kitkarenkaat ovat vain vähän aikaa uudet
18
93
Vastaukset
- ihanaaKitkailua
Hetulat lyhenee, jäykistyy ja reunat pyöristyy, mutta uutuuden jälkeen on tasaisen paskat pidempään kuin nastarenkaat joiden pito heikkenee pikkuhiljaa ja muuttuvat paskoiksi paljon myöhemmin.
- pääkallokelit
Paskaa jauhat, kitkat säilyy pitävinä loppuun asti, kelissä kuin kelissä!
- OletSäälittäväNolo
Provotrollile heti luu kurkkuun....
http://www.iltalehti.fi/autot/2016101822479204_au.shtml- rhe5hej
Tuo uutinen ei millään tavalla kumoa aloituksen väitettä. Sehän on yleisesti tiedossa että kumi kovettuu renkaissa jo muutamasa vuodessa j erityisesti kitkoissa se vaikuttaa olelleisesti heikentäen pitoa.
- OletSäälittäväNolo
Et tiedä renkaista mitään, joten älä myöskään kommentoi. Provoilijoita on palsta jo pullollaan.
- ostopuolelle
Juu kannattaa ostaa renkaat puolen vuoden välein niin on aina parasta pitoa. T.rengaskauppias
- nastateiparemmat
Ei ne Hakka 7:t (nastoilla) olleet sen paremmat.
Pito oli samaa luokkaa kuin vanhoilla kesärenkailla
tai kitkilla.
Eivät sopineet kevyeen autoon, jossa on kapeahko raideväli,
auton ohjauksesta tuli melko tunnoton, eikä sillä voinut ajaa
edes 80km/ h kovempaa. Ei ollut mitään asiaa moottoritielle.
Rekat meinas ajaa päälle pari kertaa, kun eihän ne tajua
että ei noilla renkailla mennä kovempaa, jos meinaa pysyä tiellä.
Nastat pysyivät kiinni, mutta ne kuluivat alle mikrosta parissa vuodessa olemattomiin.
Ihan turhat. Ja se rengasmelu vei hermot.
Renkaat olleet meillä (kaupasta ostettu) 3 vuotta ja ne murenee jo varastossa.
Rengaspaineita on muuteltu, ei kummoista vaikutusta.
3 vuotta kärvistelin, enää en uskalla lähteä niillä enää ajamaan.
Vaihdan takaisin kitkoihin, enkä osta enää ikinä Noksuja.
Ekana vuonna sanoivat, että vaihda rengaspaineita ja odota että ne asettuu.
Ei ne asettuneet koskaan.- NastarenkaatParemmat
Toyota ei ole millään renkaalla asiallinen auo.
- jyrsimet_ei_talvikeliin
Jyrsimen pito perustuu nykyään oikeista talvirenkaista = kitkarenkaista kopioituun pehmeään kumiseokseen ja runsaaseen lamellointiin SEKÄ niihin pieniin metalliryyneihin. Kumin vanheneminen vaikuttaa jyrsimeen ihan yhtälailla, mutta jyrsimessä on myös ne metalliryynit, joista kuluu jo muutaman tuhat tkm paljaalla asvaltilla ajettaessa terävät särmät pois = pito heikkenee oleellisesti.
Tämän vuoksi VAGniikan maailma & co käyttää testeissään vain upouusia jyrsimiä. Muutaman kerran on ollut käytettyjäkin vertailussa ja tällön on saatu "vääriä" tuloksia. Eli jyrsin on ottanut kitkarenkaalta turpaan jopa "kotikentällään" eli jäällä.
Moottorilehden testissä iäkäs jyrsin todettiin ihan tappovehkeeksi
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000592496.html
Liikenneturvakeskus on samoilla linjoilla
"Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa."
http://www.hs.fi/kotimaa/a1382679654382
Toki välikelin renkaillla = jyrsimilläkin pärjää, kunhan siirtyy suosiolla julkisen liikenteen käyttäjäksi talvikeleillä, siis joulukuusta helmikuulle ;-D
Toisaalta käytetty kitkarengas yllätti positiivisesti. Kolmivuotias rengas oli liki uuden veroinen, mutta 5 vuotias oli jo menettänyt pitoaan.
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/kitkarengastesti-kylla-noilla-viela-yhden-talven-ajaa-vai-ajaako/- 4plus3
Jahas, taas heräilit...
Olisit nyt vaan pistänyt koko linkkivarastosi kerralla esille. Ehkä sieltä olisi joku löytänyt edes yhden jutun, jossa kitkojen uskotaan olevan nastoja parempia edes jossain olosuhteissa.
Noissa linkeissähän sellaista ei ollut, todettiin vain kuluneiden ja vanhojen olevan uusia huonompia.
Voi voi sinua poikaparkaa tuon ison henkilökohtaisen ongelmasi kanssa.... - noonsekuule
4plus3 kirjoitti:
Jahas, taas heräilit...
Olisit nyt vaan pistänyt koko linkkivarastosi kerralla esille. Ehkä sieltä olisi joku löytänyt edes yhden jutun, jossa kitkojen uskotaan olevan nastoja parempia edes jossain olosuhteissa.
Noissa linkeissähän sellaista ei ollut, todettiin vain kuluneiden ja vanhojen olevan uusia huonompia.
Voi voi sinua poikaparkaa tuon ison henkilökohtaisen ongelmasi kanssa....Melkoisen valtava ongelma tuo asfaltin meluisa jyrsintä.Ei mitään järkeä.
- Kitkakitisijä_kusettaa
Nastarengas on kitkaa parempi liukkailla keleillä aina paitsi tietysti uutena, niin myös käytettynäkin. Ainakin julkaistujen testien mukaan.
Vain jos valitaan 'sopivasti' käytettyjä renkaita tarkoituksena saada kitkat paremmiksi tai edes yhtä hyviksi, voi toisenlaisiakin tuloksia saada. Näinhän on tehtykin, mm TM:n käytettyjen talvirenkaiden testissä aikanaan. Valittiin kaksi kertaa vanhemmat nastarenkaat, nelivuotiaat ja kaksivuotiaat kitkat. Siltikään kitkat eivät osoittautuneet kokonaisuutena paremmiksi, vaikka erot olivatkin tasoittuneet. Onhan selvää, että renkaiden ominaisuudet heikkenevät jo pelkästään iän myötä.
Käytettyjen vertailu onkin haastavampaa siinä mielessä, että kyetään valitsemaan verrokit. Tavalliselle rengaskuluttajalle on tietysti tärkeää, että kalliisti ostetut renkaat olisivat mahdollisimman pitkään mahdollisimmat hyvät.
Tällä iänikuisella kitkakitisijälläkin on sitä paitsi täysin mahdotonta erottaa renkaiden ominaisuudet kuljettajan ominaisuuksista. Myös se näkyy olevan kitkakitisijälle ylivoimaista ymmärtää ettei se, että kulunut nastarengas on heikompi kuin uusi nastarengas, tarkoita missään mielessä, että kitkarengas olisi nastarengasta parempi. - Näinsekuuleon
noonsekuule kirjoitti:
Melkoisen valtava ongelma tuo asfaltin meluisa jyrsintä.Ei mitään järkeä.
Ja vielä pahempi kuule on ympäristön suolaus. Suola on ympäristömyrkky.
Se paitsi tuhoaa luontoa, pohjavesiä, asfalttia, niin ruostuttaa autoja, siltoja jne.
Varsinkaan tässä ei ole mitään järkeä, kun nastarenkaatkin on keksitty. Nastat eivät suolaa tarvitse. Ja lisäksi nastat vähentävät suolalevityksen tarvetta poistamalla liukkautta.
Hieman suurempi melu on sentään pikkujuttu noihin verrattuna. - jyrsijä_kaikkensa_antoi
4plus3 kirjoitti:
Jahas, taas heräilit...
Olisit nyt vaan pistänyt koko linkkivarastosi kerralla esille. Ehkä sieltä olisi joku löytänyt edes yhden jutun, jossa kitkojen uskotaan olevan nastoja parempia edes jossain olosuhteissa.
Noissa linkeissähän sellaista ei ollut, todettiin vain kuluneiden ja vanhojen olevan uusia huonompia.
Voi voi sinua poikaparkaa tuon ison henkilökohtaisen ongelmasi kanssa....> Olisit nyt vaan pistänyt koko linkkivarastosi kerralla esille
Sinultahan jo tulikin kaikki "faktat" eli essonbaarissa ulkoa opetellut sadut, joilla yrität uskotella itsellsi, ettet käytä 8-vuotiaita jyrimiä köyhyytesi vuoksi, vaan koska niillä turvallisuus maksioidaan.
Lisäksi vakuuttelet itsellesi, ettei mitään haittaa ajella jyrsimillä vielä toukokuussakin, koska nehä pitää paremin kuin kesärenkaat eikä kuluta asvalttia. Vaikka tosiasiassa syynä on a) laiskus b) et halua ajaa kesärenkailla jyrismien "neulatyynyksi" jyrsimällä asvaltilla, joka kuluttaa kesärenkaita 4-5 kertaista vauhtia sileään asvalttiin verrattuna. - suolaa_jyrsijöille
Näinsekuuleon kirjoitti:
Ja vielä pahempi kuule on ympäristön suolaus. Suola on ympäristömyrkky.
Se paitsi tuhoaa luontoa, pohjavesiä, asfalttia, niin ruostuttaa autoja, siltoja jne.
Varsinkaan tässä ei ole mitään järkeä, kun nastarenkaatkin on keksitty. Nastat eivät suolaa tarvitse. Ja lisäksi nastat vähentävät suolalevityksen tarvetta poistamalla liukkautta.
Hieman suurempi melu on sentään pikkujuttu noihin verrattuna.Suolaa tarvitaan raskaan kaluston ja jyrsijöiden vuoksi. Talvella suolaa levitetään, koska raskas kalusto ei pärjää muutoin.
Keväällä suolaa levitetään "pölynsidonnan" merkeissä. Tavoitteena on parantaa ilmanlaatua. Suolaliuos paitsi ruostutta autot ja pilaa pohjavedet, niin se myös pitää tien pintaa kosteana ja estää jyrsimien talven mittaan tuottaman nastapölyn (400 kg joka tiekilometriä kohti) nousun ilmaan.
Raskaalle kalustolle on suunnitteilla talvirengaspakko Ruotsin ja Norjan tyyliin. Piti tulla voimaan jo seuraavassa vuodenvaihtessa, mutta tuntuu koko ajan aikataulu lipsuvan....
Sitten voi ehkä suolaustakin vähän vähentää. Sitten on jyrsijät pulassa. Ajaahan jo nyt jyrsijät "määräänsä enemmän" kuolonkolareita (82 %, mikä on suurempi kuin jyrsimillä ajettujen kilometrien osuus) ja sehän kanssa tiedetään (Nastaa -hankkeen raportti...), että kolariin joutuneen jyrsijän mielestä kolarin pääasiallisin syy ei ollut liian suuri tilannenopeus (vaikka jyrsijöiden kyky lukea keliä on raportin mukaan huonompi), ei huonot renkaat (ikäloput jyrsimet, raportin mukaan jyrsjät ovat usein autuaan tietämättömiä renkaittensa kunnosta), vaan riittämätön tienpito. Tie ei siis ollut tarpeeksi hyvin suolattu.
Jyrsimilläkin pärjää, kun on alla hyvin suolatu tie = käytännössä kesäkeli. No, tällaiseen "talvikeliin" ne on suunniteltukin ja siksi VAGniikan maailma niitä suosittelee suurimpiin kaupunkeihin ja rannikoille. Tosin VAGniikan maailma vikenee visusti kaikista haitosta. - Suolaa_kitkafanaatikolle
suolaa_jyrsijöille kirjoitti:
Suolaa tarvitaan raskaan kaluston ja jyrsijöiden vuoksi. Talvella suolaa levitetään, koska raskas kalusto ei pärjää muutoin.
Keväällä suolaa levitetään "pölynsidonnan" merkeissä. Tavoitteena on parantaa ilmanlaatua. Suolaliuos paitsi ruostutta autot ja pilaa pohjavedet, niin se myös pitää tien pintaa kosteana ja estää jyrsimien talven mittaan tuottaman nastapölyn (400 kg joka tiekilometriä kohti) nousun ilmaan.
Raskaalle kalustolle on suunnitteilla talvirengaspakko Ruotsin ja Norjan tyyliin. Piti tulla voimaan jo seuraavassa vuodenvaihtessa, mutta tuntuu koko ajan aikataulu lipsuvan....
Sitten voi ehkä suolaustakin vähän vähentää. Sitten on jyrsijät pulassa. Ajaahan jo nyt jyrsijät "määräänsä enemmän" kuolonkolareita (82 %, mikä on suurempi kuin jyrsimillä ajettujen kilometrien osuus) ja sehän kanssa tiedetään (Nastaa -hankkeen raportti...), että kolariin joutuneen jyrsijän mielestä kolarin pääasiallisin syy ei ollut liian suuri tilannenopeus (vaikka jyrsijöiden kyky lukea keliä on raportin mukaan huonompi), ei huonot renkaat (ikäloput jyrsimet, raportin mukaan jyrsjät ovat usein autuaan tietämättömiä renkaittensa kunnosta), vaan riittämätön tienpito. Tie ei siis ollut tarpeeksi hyvin suolattu.
Jyrsimilläkin pärjää, kun on alla hyvin suolatu tie = käytännössä kesäkeli. No, tällaiseen "talvikeliin" ne on suunniteltukin ja siksi VAGniikan maailma niitä suosittelee suurimpiin kaupunkeihin ja rannikoille. Tosin VAGniikan maailma vikenee visusti kaikista haitosta.Kitkafanaatikko toistelee noita samoja satujaan, jouta on varmaan täälläkin julistanut vuositolkulla. Ja aina täyttä huuhasta ja lähes aina täysin asian vierestä. Fanatismihan on sellaista.
Suola parantaa edellytyksiä, että kitkoillakin voi ajaa jokseenkin turvallisesti. Varsinkin, jos nastojen osuus laskisi dramaattisesti, niin suolaus olisi ainoa hiekoituksen ohella, jolla voisi liukkautta torjua. Nastathan ovat sitä paitsi ainoa tapa käytännössä poistaa jäätä ja kitkoilla kiillotettua kovettunutta lunta, jos pakkasta on yli 6astetta. Nastoilla pärjää huomattavasti paremmin liukkailla teillä, joita on paljon ilman tuota kemiallista jäänpoistoa suolaliuoksella jos ei ole ehditty tehdä tai ei tehtäisi lainkaan. Ja mikä olisikaan suolauksen määrä, jos nastat poistuisivat. Ympäristö on jo nyt erittäin kovilla nykyisenkin suolaustason (yli 100.000 tonnia/kausi).
Tämä on fakta, jolle kitkafanaatikkokaan todellakaan ei mitään voi. Fakta ei muutu, vaikka ottaisi mukaan fanaatikon kestoväitteen raskaan liikenteen tarpeista.
Faktat ei muutenkaan häiritse kitkafanaatikon julistuksia. Yhtään ainoata tutkimusta, testiä, tms ei löydy mistää, joka osoittaisi kitkojen paremmuutta talvirenkaina nastoihin nähden. Ei uusissa eikä käytetyissäkään. Selitys kitkafanaatikolla on tähän tosiasiaan, että kaikki tutkimukset ja testit ovat lahjottuja, :-D
Kitkojen osuus onnettomuuksissa on osuuttaan selvästi suurempi, erityisesti vakavien onnettomuuksien osalta. Tämä siitäkin huolimatta, että kitkoilla ajavat ovat lähes poikkeuksetta niitä, jotka ainakin oman käsityksensä mukaan ovat niitä tavallista parempia kuljettajia. Joka tapauksessa ovat talviliikenteessä selvästi kokeneempia, koska epävarmat ja vähemmän kokeneet fiksuina ihmisinä luonnollisesti hankkivat nastarenkaat. Sitäkin on kitkafanaatikolle turha selittää, että kokeneelle ja taitavallekin kuljetrajalle on ihan fiksua hankkia turvallisemmat talvirenkast kuin vähemmän turvalliset. Ymmärrän, että fanaattisuutesi estää käsittämästä tätä.
Kuten aiemminkin on satoja kertoja tullut esiin, niin kitkafanaatikon kyky erottaa kuljettajan ominaisuudet renkaan ominaisuudesta on ylivoimaisen vaikeaa, mahdotonta. Osoittaa hyvin epätoivon, joka ajaa kitkafanaatikkoa kirjoittamaan noita älyvapaita tarinoitaan.
- voivittulanväki
nastojen myyjä vaahtoaa.
Tutustuppa Aaalto-ykiopiston tutkijan tutkimuksiin nastarenkaista;jos uskallat?- SanopaMuuta
Tarkoitatko sitä neljä vuotta sitten tehtyä tutkimusta, jonka tarkoitus oli nimenomaan tutkia nastojen haittoja? Vai mitä?
Et pistänyt linkkiä syystä tai toisesta.
Mikähän tuossa tutkimuksessa nyt vaatisi uskallusta?
Eihän nastojen haittoja kukaan kielläkään. Se nyt kuitenkin on ihan eri asia kuin syy, miksi nastarenkaita käyttää noin 85%.
Jos haitoista halutaan keskustella, niin ei pidä unohtaa nastojen vaihtoehtojen haitoista.
Nastojen haitoista on tehty lukuisia tutkimuksia ja hyvä niin, mutta syystä tai toisesta ei tiettövästi yhtään tutkimusta vaihtoehtoisista keinoista torjua liukkautta eikä varsinkaan tilanteesta, jos nastoja ei olisi laisinkaan käytössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2914649Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2741450Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661396Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011194eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1131188- 841136
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1321118Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591046- 172908
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15871