Mallia veneen valmistukseen, yleisesti

polskivsfinish

Kauppalehti kertoo, siis kopioitu sisältö:
"Puolalaisen venetehtaan ongelma: palkkaa heti 400 työntekijää, jos vain löytäisi
22.10.2016 6:00 | Päivitetty 22.10.2016 16:49
AutoYrittäminen
Omat tuotteet. Galeonilla on kolmisenkymmentä eri venemallia. Suurimmat ovat Galeon- ja alle 10-metriset Galia-brändillä. Kokonaan uuden, yli 10-metrisen mallin teko vie helposti kolme miljoonaa euroa: yksi neliömetri veneessä maksaa niin Puolassa kuin Suomessakin karkeasti tuhat euroa.
Omat tuotteet. Galeonilla on kolmisenkymmentä eri venemallia. Suurimmat ovat Galeon- ja alle 10-metriset Galia-brändillä. Kokonaan uuden, yli 10-metrisen mallin teko vie helposti kolme miljoonaa euroa: yksi neliömetri veneessä maksaa niin Puolassa kuin Suomessakin karkeasti tuhat euroa. Kuva: PAULA NIKULA

Perheyritys on kasvanut rivakasti viime vuodet.

Mitä tekee venevalmistaja Puolassa, kun kaikki tilauskirjat ovat täynnä? Juhlii ja tarjoaa työntekijöille samppanjaa ja kaviaaria? Ei, vaan järjestää kriisipalaverin.

Gdanskissa toimiva Galeon on kiperässä tilanteessa: yritys palkkaisi heti 300-400 työntekijää, jos löytäisi. Ja jos ei löydä, seuraavat uudet asiakkaat saavat yli 40-jalkaiset veneensä aikaisintaan vuonna 2018, vaikka molemmat tehtaat paahtavat kahdessa vuorossa.

Perheyritys on kasvanut rivakasti viime vuodet alihankkijasta itsenäiseksi. Nykyisin se on Puolan suurin yksityinen, omalla brändillä toimiva venevalmistaja ja tekee myös Puolan suurimmat veneet. Isä Janek Kobylko ja poika Jacek Kobylko ovat yhä mukana liiketoiminnassa.

Puolasta taas on tullut Euroopan suurin ja Yhdysvaltain jälkeen maailman toiseksi suurin huviveneiden valmistaja. Maan veneteollisuus suoltaa jo 20 000-30 000 venettä vuosittain.

Silti moni paikallinen toimija on ajautunut myös konkurssiin tai ulkomaiseen omistukseen. Galeon on pärjännyt innovaatioidensa ansiosta ja siksi, että ankarimpinakin talousvuosina se investoi tuotantoon ja uusiin malleihin. Riski kannatti ottaa.

”Meillä menee fantastisen hyvin, ja tänä vuonna olemme keränneet kaikki maailman tärkeimmät palkinnot eri venenäyttelyissä”, toteaa toimtusjohtaja Grzegorz Tuszynski.

Viime kaudella tuotanto kasvoi 30 prosenttia ja tästä eteenpäin tahti on vähintään 10-15 prosenttia vuodessa. Talouslukujaan Puolan yritykset eivät avaa, mutta niitä voi arvailla. Galeon valmistaa vuosittain noin sata suurta venettä ja sen perusteella liikevaihto asettuu noin 75 miljoonan euron tuntumaan.

Lokakuinen perjantai on kaunis, mutta kylmä. Niinpä veistämön miehet ja naiset viettävät evästaukonsa mieluiten sisätiloissa. Samalla on aikaa hoitaa parisuhdetta: moni istuskelee kylki kyljessä ja pitelee toisiaan kädestä tauolla jutellessaan.

Galeonin kahdella tehtaalla on nyt 960 työntekijää, venemalleja on kolmisenkymmentä ja joka mallilla on oma tiiminsä. Valtaosa väestä on vielä Puolasta, mutta nuoria on yhä vaikeampi houkutella alalle. Jatkossa yhä useampi tuleekin taloon esimerkiksi Ukrainasta.

Työpäivät ovat kahdeksantuntisia ja keskipalkka 500-600 euroa. Puusepät ansaitsevat paremmin. Työn hinta on vielä kilpailukykyinen, mutta kun palkat nousevat, veneidenkin hinnat nousevat vähintään kolme prosenttia joka vuosi.

Tuszynski arvelee, että tulevaisuudessa esimerkiksi Bulgaria ja Romania haastavat Puolan aseman, mutta Galeonilla ei ole aikeita lähteä minnekään. Sen sijaan, sataman tontilla on edelleen tilaa kasvaa."

”Markkina muuttuu nopeasti, mutta uskon, että Galeonin valtteina ovat jatkossakin bisneksen osaaminen, valmistuskokemus ja laatu.”

Moni kilpailijakin on hänen mielestään vahvoilla.

”Puolassa insinööreillä on hyvä koulutus ja moni yritys tekee täällä alihankkijana parempaa laatua kuin päämiehet kotimaassaan”, hän väittää.

Alihankinnassa nimet ovat julkinen salaisuus, mutta esimerkiksi suomalaiset Axopar Boats, Buster Boats ja XO Boats teettävät maassa osan malleistaan.

Lisäksi Puolassa valmistuttavat veneitä esimerkiksi Jeanneau, Sea Ray, Sting, Quicksilver, Uttern, Nordkapp, Askeladden, Bayliner, Pegazus, Windy, Crescent ja Beneteau.

Galeonilla muottien ja laminointiaineiden kirpeään hajuun sekoittuu puun pölyä ja teräksen työstön ääniä.

25

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MeyerTurku

      Eihän tuossa kai suurempaa vikaa ole, jos tuolla 500-600 € kuukausipalkalla toimeen tulee. Tätäkö aloittaja "mallilla" tarkoittaa?

      • Puppua.mikä.puppua

        Ai ei muka vikaa!?!
        2. kappale ylhäältä lukien: "Kokonaan uuden, yli 10-metrisen mallin teko vie helposti kolme miljoonaa euroa: yksi neliömetri veneessä maksaa niin Puolassa kuin Suomessakin karkeasti tuhat euroa."

        3 miljoonaa € / 1000€/neliömetri = 3000 neliömetriä.
        Ihanko oikeasti luulet yli kymmenen metrisestä veneestä löytyvän nuo 3000 neliötä?
        Sehän on jo enemmän kuin yhdestäkään Suomen puolustusvoimien laivasta löytyy!


      • lukutulkinnat

        Uuden mallin teko voi tarkoittaa uuden mallin tekoa eikä uuden veneen tekoa, mutta uuden veneen teko voi maksaa tonnin neliöltä? Puolassa useampi tekijä tekemässä per vene jos tekemisen hinta on sama kuin Suomessa? Nostamalla hintaa puolalaisten tilausjono lyhenisi


      • Ahneenloppuon
        lukutulkinnat kirjoitti:

        Uuden mallin teko voi tarkoittaa uuden mallin tekoa eikä uuden veneen tekoa, mutta uuden veneen teko voi maksaa tonnin neliöltä? Puolassa useampi tekijä tekemässä per vene jos tekemisen hinta on sama kuin Suomessa? Nostamalla hintaa puolalaisten tilausjono lyhenisi

        Näinhän moni valmistaja toimikin. Ongelma vaan on siinä, että veneet eivät enää mene kalliimmalla hinnalla samaan tahtiin kaupaksi. Siten tilauskirjat ei jatkossa täyty ja kohtalona tuotannon näivettyminen. Kyllä menestyksen pahin vihollinen on ahneus...


    • Samppars

      Niin eiköhän se uuden mallin teko ole 100000€/ neliö, kun tavallinen asuntorakentaminenkin maksaa parituhatta€ /neliöltä.😬
      Kymmenen metrinen vene ja reilu kolme leveä niin eikös sitten alkaa olla jo haarukassa nuo lukemat.

      • sqrr

        Neliöhinta on järjetön veneen kustannusten mittari. Jo siitäkin syystä, että miten ihmeessä ne neliöt veneessä mitataan. Ei ainakaan lattiapinta-alan mukaan.


    • MeyerTurku

      Mahtaisiko aloittaja raottaa omaa ajatteluaan, mitä tarkoitti mallilla?
      Sinänsä on tylsää puhtaasti kopioida joku juttu tänne palstalle ilman "saatetta"

    • FG391

      En ollut huomannut tuota kirjoitusta. Ihan mielenkiintoista luettavaa.

      Kun uuden venemallin tekeminen on niin pirun kallista, niin eikö järkevintä olisi ostaa jonkun vanhan muotit ja tehdä niiden pohjalta kustannustehokkaasti "uusia" veneitä? Monia n. 36 - 19 jalkaisia 2000-luvun alun veneitä menisi todella hyvin kaupaksi jos hinnan saisi puristettua alle 100 t€ tasoon - hyvällä laadulla.

      Yksi vaihtoehto olisi tehdä toisaalta sikahalvalla - Varianta tyyliin noita vanhoja. Joku 2000-luvun alun cruiser / racer tyyppinen 37 jalkainen 70 t€. Perusvarusteltu eikä yli hieno vaan perus ok. Sitten voi itse varustella hiljalleen. Vaikka Arcona 370 tai Salona 37 muoteilla joita ei käsittääkseni enää valmisteta.

      • vaihtoehtoa

        Miksi Bavariakin uusii mallistoaan jatkuvasti jos uuden mallin tekeminen on noin kallista? Veneen myyntihinnanhan saisi paljon pienemmäksi valmistamalla samaa mallia pitkään.


      • Joakim1
        vaihtoehtoa kirjoitti:

        Miksi Bavariakin uusii mallistoaan jatkuvasti jos uuden mallin tekeminen on noin kallista? Veneen myyntihinnanhan saisi paljon pienemmäksi valmistamalla samaa mallia pitkään.

        No ei se niin kallista ole, kun tekee paljon veneitä. Bavaria tekee varmastikin keskimäärin yli 1000 venettä/malli. Lisäksi se tekee 1-2 faceliftiä/malli. Nyt uutena mainostettu Bavaria 34 on rungoltaan vielä sama kuin 2009 esitelty Bavaria 32.

        Jos täysin uusi malli maksaa 3 miljoonaa, tuhannen sarjassa se on kuitenkin vain 3 tonnia/yksilö. Ei kukaan osta veneitä, jos niitä ei koskaan uusi.

        Autoissa tilanne on paljon pahempi. Uuden automallin teko maksaa useita miljardeja. Silti uusia malleja tehdään tiheällä tahdilla.


      • vaihtoehtoa kirjoitti:

        Miksi Bavariakin uusii mallistoaan jatkuvasti jos uuden mallin tekeminen on noin kallista? Veneen myyntihinnanhan saisi paljon pienemmäksi valmistamalla samaa mallia pitkään.

        Älytöntähän se onkin. Mutta syyt ovat markkinointipuolella. Asiakkaat ovat tyhmiä.


      • FG391
        Joakim1 kirjoitti:

        No ei se niin kallista ole, kun tekee paljon veneitä. Bavaria tekee varmastikin keskimäärin yli 1000 venettä/malli. Lisäksi se tekee 1-2 faceliftiä/malli. Nyt uutena mainostettu Bavaria 34 on rungoltaan vielä sama kuin 2009 esitelty Bavaria 32.

        Jos täysin uusi malli maksaa 3 miljoonaa, tuhannen sarjassa se on kuitenkin vain 3 tonnia/yksilö. Ei kukaan osta veneitä, jos niitä ei koskaan uusi.

        Autoissa tilanne on paljon pahempi. Uuden automallin teko maksaa useita miljardeja. Silti uusia malleja tehdään tiheällä tahdilla.

        Juurikin näin. Ei ne "uudet" mallit ole useinkaan uusia, vaan runko on sama ja jotain muuta on uusittu. Uskon, että runkomuotin tekeminen ja suunnittelu on se suurin kustannus. Kansi ei ole niin "kriittinen".

        Jos Bavaria vaikka tekisi sika halvan sarjan 35 matchejä vähän vahvennetulla rungolla, niin voisi olla monelle sopiva vene. Hinta johonkin 50 t€ pintaan, niin kauppa kävisi varmasti kivasti. Sitten todellinen hinta isommilla vinsseillä yms. 65 t€.


      • eibavariaa
        vaihtoehtoa kirjoitti:

        Miksi Bavariakin uusii mallistoaan jatkuvasti jos uuden mallin tekeminen on noin kallista? Veneen myyntihinnanhan saisi paljon pienemmäksi valmistamalla samaa mallia pitkään.

        Et varmaan muista Bavarian filosofiaa mullistaa markkinoita toimimalla samoin, kuin autoteollisuus. Uusimalli joka x vuosi ja facelift puolessa väliä. Virtanen nyt haluaa uuden paijansa jotta naapuri näkee miten lujaa porskuttaa.

        Siksi


      • Joakim1
        FG391 kirjoitti:

        Juurikin näin. Ei ne "uudet" mallit ole useinkaan uusia, vaan runko on sama ja jotain muuta on uusittu. Uskon, että runkomuotin tekeminen ja suunnittelu on se suurin kustannus. Kansi ei ole niin "kriittinen".

        Jos Bavaria vaikka tekisi sika halvan sarjan 35 matchejä vähän vahvennetulla rungolla, niin voisi olla monelle sopiva vene. Hinta johonkin 50 t€ pintaan, niin kauppa kävisi varmasti kivasti. Sitten todellinen hinta isommilla vinsseillä yms. 65 t€.

        Tuskin kävisi tai tietysti kävisi 50 tonnilla, mutta se on mahdotonta. 35 Match maksoi uutena täsmälleen yhtä paljon kuin 36 Cruiser eli 91 500 €. Jälkimmäistä myytiin moninkertaisesti enemmän. Nykyään saman kokoinen Cruiser 37 maksaa n. 130 tonnia.

        Miten ihmeessä kuvittelisit 35 Matchin voitavan myydä 50 tonnilla? Miksi sen runkoa pitäisi vahvistaa? Tuossa 91 500 € hinnassa oli mukana erinomainen heloitus.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuskin kävisi tai tietysti kävisi 50 tonnilla, mutta se on mahdotonta. 35 Match maksoi uutena täsmälleen yhtä paljon kuin 36 Cruiser eli 91 500 €. Jälkimmäistä myytiin moninkertaisesti enemmän. Nykyään saman kokoinen Cruiser 37 maksaa n. 130 tonnia.

        Miten ihmeessä kuvittelisit 35 Matchin voitavan myydä 50 tonnilla? Miksi sen runkoa pitäisi vahvistaa? Tuossa 91 500 € hinnassa oli mukana erinomainen heloitus.

        Jatketaan vielä...
        Onko Varianta 37 sitten lähellä kaipaamaasi. Äärimmäisen riisuttu vene Hanse 370 rungolla 93 tonnia. Hintaa ei kuulu rullalaitetta, toista vinssiparia jne. jne.

        Tai Easy 9.7?


      • Omituinen.artikkelikopio
        Joakim1 kirjoitti:

        No ei se niin kallista ole, kun tekee paljon veneitä. Bavaria tekee varmastikin keskimäärin yli 1000 venettä/malli. Lisäksi se tekee 1-2 faceliftiä/malli. Nyt uutena mainostettu Bavaria 34 on rungoltaan vielä sama kuin 2009 esitelty Bavaria 32.

        Jos täysin uusi malli maksaa 3 miljoonaa, tuhannen sarjassa se on kuitenkin vain 3 tonnia/yksilö. Ei kukaan osta veneitä, jos niitä ei koskaan uusi.

        Autoissa tilanne on paljon pahempi. Uuden automallin teko maksaa useita miljardeja. Silti uusia malleja tehdään tiheällä tahdilla.

        Täysin uusikaan malli ei missään nimessä maksa mitään 3 miljoonaa, eikä tasan tarkkaan missään Puolassa ainakaan Ukrainalaisten halpatyöläisten tekemänä. Kultaisena ehkä.

        Taitaa olla kaupplehdellä totaalinen, tai ei siis taida vaan on, täydellinen asiantuntemuksen puute toimituksessa, tai luultavimmin käännösongelma, Google vesittänyt tarinan "asiantuntijalehdeltä".


      • FG391
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuskin kävisi tai tietysti kävisi 50 tonnilla, mutta se on mahdotonta. 35 Match maksoi uutena täsmälleen yhtä paljon kuin 36 Cruiser eli 91 500 €. Jälkimmäistä myytiin moninkertaisesti enemmän. Nykyään saman kokoinen Cruiser 37 maksaa n. 130 tonnia.

        Miten ihmeessä kuvittelisit 35 Matchin voitavan myydä 50 tonnilla? Miksi sen runkoa pitäisi vahvistaa? Tuossa 91 500 € hinnassa oli mukana erinomainen heloitus.

        Tuotekehityskustannukset 0 € - valmiit tuotantovälineet jne. Pitkälle koneistettu prosessi, jossa työn kustannus hyvin pieni. Aiempi n. 40 % kokonaskate (valmistaja myyjä) ko. veneellä, jossa oli mukana tuotekehitys, myynti, investointi yms. kustannukset sisällä.

        Mach sarjan maine on niin huono, että markkinoinnin takia kannattaisi tehdä vahvistettu runko - mitä se sitten käytännössä tarkoittaisikaan.

        Heloitus on se joka maksaa, jonka hintaa on vaikea optimoida - siksi perusvene huonosti heloitettu ja 10 t€ hyvä heloitus jne.

        Venekauppa esim. suoraan valmistajalta netin kautta ilman mitään välikäsiä.


      • Joakim1
        FG391 kirjoitti:

        Tuotekehityskustannukset 0 € - valmiit tuotantovälineet jne. Pitkälle koneistettu prosessi, jossa työn kustannus hyvin pieni. Aiempi n. 40 % kokonaskate (valmistaja myyjä) ko. veneellä, jossa oli mukana tuotekehitys, myynti, investointi yms. kustannukset sisällä.

        Mach sarjan maine on niin huono, että markkinoinnin takia kannattaisi tehdä vahvistettu runko - mitä se sitten käytännössä tarkoittaisikaan.

        Heloitus on se joka maksaa, jonka hintaa on vaikea optimoida - siksi perusvene huonosti heloitettu ja 10 t€ hyvä heloitus jne.

        Venekauppa esim. suoraan valmistajalta netin kautta ilman mitään välikäsiä.

        Ei ne tuotekehityskustannukset ole kuin muutama tonni/vene eikä katteet ole sellaisia, että useita kymmeniä tonneja saisi pois niistä tinkimällä. Bavaria 37:n 130 tonnia antaa hyvän kuvan nykyisestä hintatasosta.

        Jo varsin karsittu, onnettomasti heloitettu ja paljon pienempi Easy 9.7 maksaa nykyään 71 tonnia.


      • kiiiiiikkik
        Omituinen.artikkelikopio kirjoitti:

        Täysin uusikaan malli ei missään nimessä maksa mitään 3 miljoonaa, eikä tasan tarkkaan missään Puolassa ainakaan Ukrainalaisten halpatyöläisten tekemänä. Kultaisena ehkä.

        Taitaa olla kaupplehdellä totaalinen, tai ei siis taida vaan on, täydellinen asiantuntemuksen puute toimituksessa, tai luultavimmin käännösongelma, Google vesittänyt tarinan "asiantuntijalehdeltä".

        Yllä uudella mallilla tarkoitetaan uuden venemallin tuotekehitys- ja tuotannon käynnistämiskustannuksia: suunnittelua, muotteja, jigejä ja muita työkaluja, testausta, tuotantohenkilökunnan koulutusta yms... Tietty kulu riippuu siitä, kuinka suurta sarjaa aiotaan tehdä, one-off ei tietenkään tuota maksa, mutta 1000 veneen sarjaa tekevälle kulu voi hyvinkin olla tuota luokkaa.

        Jotta veneen saisi oleellisesti nykyistä halvemmaksi, pitäisi keksiä täysin uusi valmistusmenetelmä, ja ostajien tulisi hyväksyä se. Nykyisellä menetelmällä käsityön osuus on niin suuri, ettei hintaa saa nykyistä alemmaksi. Toki robottien kehitys voi pikku hiljaa listätä automatisaatiota ja sitä kautta pudottaa hintaa sarjatuotantoveneissä, mutta me tuskin ehdimme nauttimaan tuon kehityksen tuomasta suuremmasta hinnanalennuksesta.


      • kiiiiiikkik kirjoitti:

        Yllä uudella mallilla tarkoitetaan uuden venemallin tuotekehitys- ja tuotannon käynnistämiskustannuksia: suunnittelua, muotteja, jigejä ja muita työkaluja, testausta, tuotantohenkilökunnan koulutusta yms... Tietty kulu riippuu siitä, kuinka suurta sarjaa aiotaan tehdä, one-off ei tietenkään tuota maksa, mutta 1000 veneen sarjaa tekevälle kulu voi hyvinkin olla tuota luokkaa.

        Jotta veneen saisi oleellisesti nykyistä halvemmaksi, pitäisi keksiä täysin uusi valmistusmenetelmä, ja ostajien tulisi hyväksyä se. Nykyisellä menetelmällä käsityön osuus on niin suuri, ettei hintaa saa nykyistä alemmaksi. Toki robottien kehitys voi pikku hiljaa listätä automatisaatiota ja sitä kautta pudottaa hintaa sarjatuotantoveneissä, mutta me tuskin ehdimme nauttimaan tuon kehityksen tuomasta suuremmasta hinnanalennuksesta.

        Kiinassa tehdään veneitä, ja siellä työvoima on ilmaista verrattuna Puolaan. Sikäläinen Hison 26 on suora kopio MacGregor 26x:stä. Hisonia myydään $33.000 alkaen, ilmeisesti ilman moottoria. MacGregor 26:tta myytiin vuonna 2005 alkaen $21500, nyt näyttäisi käytetyt v. 2012 mallit maksavan luokkaa $30-35000 (mukana moottori). Siitä voi päätellä, että työvoimakuluja pienentämällä ei ole saavutettu mitenkään valtavia säästöjä. Hisoneissa on varmaan myös suunnittelukulut pienet.

        https://hison.en.alibaba.com/product/1821205018-221699344/Hison_manufacturing_26ft_Luxury_luxury_sailing_yachts.html

        http://www.boattrader.com/browse/make/macgregor


      • Hinnoittelusta

        Ei myyntihinnalla ole välttämättä mitään yhteyttä valmistuskustannuksiin. Kiinalainen valmistaja voi hinnoitella oman tuotteensa sopivasti hieman länsimaista kilpailijaa halvemmaksi, se riittää. Ei hintaa sen alemmas kannata pudottaa, se olisi turhaa tulonsiirtoa valmistajalta ostajalle.


      • kehitys_kehityy
        kiiiiiikkik kirjoitti:

        Yllä uudella mallilla tarkoitetaan uuden venemallin tuotekehitys- ja tuotannon käynnistämiskustannuksia: suunnittelua, muotteja, jigejä ja muita työkaluja, testausta, tuotantohenkilökunnan koulutusta yms... Tietty kulu riippuu siitä, kuinka suurta sarjaa aiotaan tehdä, one-off ei tietenkään tuota maksa, mutta 1000 veneen sarjaa tekevälle kulu voi hyvinkin olla tuota luokkaa.

        Jotta veneen saisi oleellisesti nykyistä halvemmaksi, pitäisi keksiä täysin uusi valmistusmenetelmä, ja ostajien tulisi hyväksyä se. Nykyisellä menetelmällä käsityön osuus on niin suuri, ettei hintaa saa nykyistä alemmaksi. Toki robottien kehitys voi pikku hiljaa listätä automatisaatiota ja sitä kautta pudottaa hintaa sarjatuotantoveneissä, mutta me tuskin ehdimme nauttimaan tuon kehityksen tuomasta suuremmasta hinnanalennuksesta.

        Kaikki on mahdollista. Yleensä ne jotka sanovat että nyt on saavutettu kehityksen korkein taso ovat väärässä! Mahdottomana pidettyä "näköpuhelintakin" on omassakin taloudessa nykyään vaikka kuinka monta.


      • Hinnoittelusta kirjoitti:

        Ei myyntihinnalla ole välttämättä mitään yhteyttä valmistuskustannuksiin. Kiinalainen valmistaja voi hinnoitella oman tuotteensa sopivasti hieman länsimaista kilpailijaa halvemmaksi, se riittää. Ei hintaa sen alemmas kannata pudottaa, se olisi turhaa tulonsiirtoa valmistajalta ostajalle.

        Sä ostaisit mieluummin Hison 26:n hintaan 40000 euroa kuin samoilla varusteilla MacGregor 26x:n hintaan 42000 euroa?


    • olismonellaopittavaa

      Galeon on hyvin rakennettu ja suunniteltu alus, ja hintakin on kohtuullinen, ei ihme, että kauppa käy.

      • OmatTulkinnat

        Uudelleen lämmiteltyjä runkoja, omituisin ufomaisin lisukkein, vaikka uutena markkinoivat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe