Helluntaiherätyksen parhaat vuodet takana

SiunattuHattula

Hellutaiherätyksen parasta aikaa oli 70-80-lukujen vaihde. Viimeinen aito Helluntaikonferenssi oli vuonna 1981 Hattulassa, Helluntaiherätyksen Raamattuopiston alueella. Sen veroista aikaa ei enää koskaan tule. Silloin helluntailaiset olivat vilpittömiä uskovaisia, jotka tahtoivat elää oikeata uskovaisen elämää. Hattulasta alkoi alamäki, kun helluntailaiset alkoivat himoita mammonaa. Rahaa haaskattiin valtavasti Lehijärven ja Keuruun paikkoihin. Helluntailaiset olivat suurin joukoin kahmimassa rahaa WinCapitasta, Ristin Voitosta tuli Aika Media, Raamattuopistosta Iso Kirja, Helluntaiherätyksestä haluttiin tehdä Helluntaikirkko. Tällä hetkellä Helluntaiherätys on raunioina eikä se enää koskaan palaa siihen hengelliseen tehtävään, missä se oli. Sananjulistajat, evankelistat ja saarnaajat ovat poissa, Siellä Perillä. Helluntaikirkon pastorit jakavat kirkoissaan torontolaisuutta, uutta viintä ja menestysoppia. Kirkon vastuussa olevilla, sekä miehillä että naisilla, on korvarenkaita ja typeriä tatuointeja. Punaviiniä haistellaan ja napostellaan ja saunakaljaakin kitataan ystäväpiirissä.

30

1490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ramsinniemensauna

      Hieman kärjistetty, mutta osuva kuvaus

      • enpidämenosta

        "Silloin helluntailaiset olivat vilpittömiä uskovaisia, jotka tahtoivat elää oikeata uskovaisen elämää.
        Hattulasta alkoi alamäki, kun helluntailaiset alkoivat himoita mammonaa. Rahaa haaskattiin valtavasti Lehijärven ja Keuruun paikkoihin. "

        Näin oli muistan tuon ajan hyvin. Lehijärvi oli kyllä jo Katinalan aikaan sehän myytiin jotta Keuruun vanhainkoti saatiin ostettua. Onni Haapala halusi Konferenssin Keuruulle ja totta alamäki alkoi sen jälkeen..
        Nyky nuortenillatkin on yhtä mölinää ettei viitsi kuunnella konfassa.

        Ja rahaa joka paikkaan ihan kuin uskovat ois pohjaton kaivo.


      • mon.ey

        En ole ennen uskonut mitä täällä on puhuttu, mutta tämä on järkyttävää kuultavaa. Alku ulinaa en kuunnellut mutta tuo Pekka Perhon rahasaarna. Todella surullista, en tiedä mitä muut illat pitivät sisällään, mutta EN SUOSITTELE !

        https://www.youtube.com/watch?v=IcCt2iUWoRI


      • pihonsivulta

        Taisto Mäen näky v.1994

        Julkaistu Kipinä-lehdessä 4/1994
        NÄKY

        Tilanteet kansojen keskellä Jumalan armosta näin visuaalisen näyn, joka sisälsi myös profeetallisia sanomia.

        Sanomia, jotka koskettavat niin uskovaisia, kuin myös kaikkia muitakin ihmisiä. Jumalalla on paljon sanottavaa tämän päivän ihmisille.

        Eteeni ilmestyi alue, jossa näkyi Eurooppaa ja vähän Aasiaa sekä Afrikkaa. Aina Pohjoismaista näkyen itään, pohjoista Venäjää, sieltä mennen Lähi-Idän läheltä Pohjois-Afrikkaan päättyen Marokon pohjoisosaan lännessä.
        Se oli kuin kartta väreissä ja hyvin luonnollisen näköinen.

        Katsellessani tuota huomasin, että siinä tapahtui liikehdintää. Liikehdintä oli kuin meren aallot, jotka menivät ylös ja alas. Se oli kuin myrsky. Ymmärsin, että Euroopan yllä oli sekaannuksen verho, joka aiheutti levottomuutta.

        Ei ole täysin selvää, mitä oli tapahtunut, mutta jokin tapahtuma oli tuon saanut aikaan niin, että väkivallan aallot levisivät ja voimistuivat.

        Tämä levisi myös Pohjoismaihin. Norja, Ruotsi ja Suomi olivat kohta myrskyn keskellä. Kotimaani Suomi Kuulin kuin äänen, joka kehotti "Huomioi tämä" tai niin kuin Raamatussa sanotaan "Katso". Tämän näkemäni alueen ylle ilmestyi käsi, joka piti suurennuslasin kaltaista lasia. Katseeni kiinnitettiin tuon kautta Suomeen, maahan, joka on kotimaani. Yllättäen huomasin olevani suomalaisten ihmisten keskellä, ja näin perheiden sisälle. Ihmiset olivat pelon vallassa.

        Näin kuinka ihmiset itkivät pelosta ja voimattomuudestaan. Jotkut suunnittelivat koko maanosasta karkuun lähtöä.

        Tilanteet olivat käyneet käsittämättömiksi ihmisten silmissä. Tunsin itsenikin tässä tilassa pelokkaaksi ja kyselin: mitä tämä on ja miksi?

        Jumalalla oli tähän loppujen lopuksi yksinkertainen vastaus: - Penseys. Kansakunta on penseä. Välinpitämätön ja penseä.

        Niskoittelu Hänen (Jumalan) edessä. Ulkokultaisuus, pintakristillisyys, tekopyhyys, joka on vallannut hyvin pitkälle uskovat kristityt.

        Kristillisiin seurakuntiin on pesiytynyt paksu pöly, jonka on aiheuttanut kuivuus hengellisessä mielessä. Kaikki kaavamaisuus ja kuollut kristillisyys on estänyt Jumalan Pyhän Hengen ilmestymistä ja leviämistä.

        Herra haluaa olla SUURI keskellämme.

        Ei kukaan ihminen, vaan vain Jeesus Kristus Pyhän Henkensä kautta.

        Näin sanoo Herra! - Minä haluan puhdistaa seurakunnan, kaikki. Voi teitä, joidenka silmät ovat sokeat tuon pölyn tähden! Minä joudun särkemään teidät, sanoo Herra! Särkemään, että te näkisitte totuuden ja tekisitte parannuksen.
        Sillä minä olen totuus!

        Vapautus ja apu ei tule idästä, lännestä, pohjoisesta tai etelästä, vaan korkeudesta levitettyjen käsien kautta! Sanoo Herra.

        Minä haluan omani itselleni. Keitä te olette, jotka käytätte nimeäni; mutta olette lihoneet kuin siat maallisella omaisuudella. Te, jotka käytätte hyväksi puhtaita palvelijoita ja rakennatte itsellenne epäjumalan omaisuudella. Paljon on epäjumalia tullut teille.

        Missä on rakkauteni? sanoo Herra. Te ette ole auttaneet särjettyjä!
        Te ette ole auttaneet köyhiä ja vähäisiä! Te ette ole antaneet omastanne minun tahtoni mukaan!

        Sanoo Herra! Katso, keskellänne on niitä, jotka apua tarvitsevat. Tehkää parannus ja minä teen kaiken uudeksi.

        Mutta jos ette, niin minä itken teitä!

        Jumalan armo - Pyhän Hengen tuli

        Katseeni "nostettiin" tämän jälkeen koko Suomen ylle. Muita maita en nähnyt, en edes Venäjää tai Ruotsia. Yhtäkkiä Suomessa alkoi ilmestyä pieniä tulen liekkejä. Nämä liekit lisääntyivät ja levisivät, kunnes niistä muodostui suuri roihu, joka peitti lähes koko Suomen. Tuo tuli ei ollut tuhoja tekevää, vaan se oli VALTAVA PYHÄN HENGEN TULI.

        - Tulee aika, jolloin kansa kääntyy Jumalan puoleen. Kaiken sekaannuksen, pelon ja myrskyn keskellä alkaa Pyhän Hengen tuli palaa suurella väkevyydellä ja rakkaudella! Vanha, mutta voimallinen aika tulee, jolloin minä (siis Herra)
        osoitan väkevän voimani, että vain minä olen ainoa Herra. Tämä on rakkauteni ja armoni osoitus.

        Armo armon aikakauden viimeisillä hetkillä. Amen.

        Tämä oli näky, jonka näin ja sain. Ja muista, että vain Jeesus Kristus on ainoa Herra ja Hänellä on kaikki vastaus meille kaikille.

        Jumalan armosta

        Tapani Mäki


      • lopunaikaa
        enpidämenosta kirjoitti:

        "Silloin helluntailaiset olivat vilpittömiä uskovaisia, jotka tahtoivat elää oikeata uskovaisen elämää.
        Hattulasta alkoi alamäki, kun helluntailaiset alkoivat himoita mammonaa. Rahaa haaskattiin valtavasti Lehijärven ja Keuruun paikkoihin. "

        Näin oli muistan tuon ajan hyvin. Lehijärvi oli kyllä jo Katinalan aikaan sehän myytiin jotta Keuruun vanhainkoti saatiin ostettua. Onni Haapala halusi Konferenssin Keuruulle ja totta alamäki alkoi sen jälkeen..
        Nyky nuortenillatkin on yhtä mölinää ettei viitsi kuunnella konfassa.

        Ja rahaa joka paikkaan ihan kuin uskovat ois pohjaton kaivo.

        "Hieman kärjistetty, mutta osuva kuvaus"

        Kyllä näin on. Olen kuunnellut Patmos radiosta mm. Mauri Vikstenin, Veikko Mannisen saarnoja, niin kyllä niissä on ihan ERI HENKI, kuin näissä nykyisissä tanssi/ylistyshömppä kokousissa.

        Muistan, kun Onni Hapala junaili Raamattuopiston Keuruulle, mitä hän siitä itse hyötyi, en tiedä. Itseltäni on vähiinjäänyt Keuruulla käynti, kaksi kertaa olen käynyt kokoaikana.
        Jo sijainti on väärä ja valtionrahoituksenmyötä päätösvalta siirtyi muille. Ja raha kelpaa, kuten näkyy puheetkin on maksullisia. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.


    • tyrtyery

      Eräs helluntaisaarnaaja näki näyn joitakin vuosikymmeniä sitten, missä oli puutarha, jossa oli puita. Myös sen ulkopuolella oli metsää. Yhtäkkiä puutarhan puut kääntyivät metsän suuntaan ja yhtyivät niihin. Saarnaajalle selitettiin, että näin käy ennen Jeesuksen tuloa. Uskovaiset yhtyvät maailman kanssa. Näin se näky meni, mikäli muistan oikein.

    • kauhuaympäristössä

      torontolaisuus, uusi viini , menestysoppi ja Aloittajalla vielä puuttui tuosta listasta newage- oppi.
      Karsea on kohtalo Suomen Siionilla :(

    • Miksietteemitään

      Rukoilisit sinäkin herätystä,Niin voisi asiat muuttua

      • näinonäppylät

        tottakai rukoilen.... uskoville herätystä!!


    • faktaapeliin

      pihonsivulta!

      ---------------

      Vuonna 1906 tullut profetia

      Julkaistu Kanadan suomalaisten helluntailaisten Todistaja-lehdessä

      "Viimeisinä päivinä tulee helluntaiherätyksessä tapahtumaan kolme asiaa: Tulee olemaan liikaa voiman korostamista, mieluummin kuin vanhurskauden.

      Tulee olemaan liikaa Jumalan ylistyksen korostamista, Hänen, jota he eivät enää rukoile.

      Tulee olemaan liikaa Hengen lahjojen korostamista, mieluummin kuin Kristuksen herrauden."

      ----------------

      ENRP - 187

      https://www.youtube.com/watch?v=SjTCTtaIXQM

      • pidämitäsinullaon

        " Tulee olemaan liikaa voiman korostamista, mieluummin kuin vanhurskauden.
        liikaa Jumalan ylistyksen korostamista, Hänen, jota he eivät enää rukoile.
        liikaa Hengen lahjojen korostamista, mieluummin kuin Kristuksen herrauden."

        Juuri näin ja täysin totta joka sana.Miten surullista. Mutta Jumala ei tarvitse helluntaiherätystä tai Vapaakirkkoa tai Ev.lutttia vaan USKOVIA, JOTKA PALAVAT HÄNELLE. Hän tulee pian, ole valmis.


    • mjkkkki

      Joo, totta on tuo helluntailaisten alamäki. Mutta Jeesus on edelleen sama, hän pelastaa ihmissieluja tänäpäivänäkin. Enkä minä ole koskaan uskonutkaan helluntailaisuuteen vaan Jeesukseen minä olen uskonut.

    • vanhempi

      Vielä on olemassa perinteisiä helluntaiseurakuntia, joissa lauletaan vain Hengellisen laulukirjan lauluja, ja vain pianon tai kitaran säestyksellä.

    • hsgsjssksks

      Jäittekö te voitolle vai tappiolle WinCapitassa?

      Hannu petti kaikkia, kai pyysi myös anteeksi.

    • pihonsivulta

      HELLUNTAIHERÄTYKSEN KIELLETTY PROFETIA

      Tauno W. Rantala, Suomen Helluntaiherätyksen pitkäaikainen työntekijä, Helsingin Siion seurakunnan evankelista sai 1996/97 seuraavan profetian, jonka sen saaja ymmärsi olevan helluntaiherätyksen johtavilla paikoilla oleville, mutta jota helluntaiherätyksen lehti Ristin Voitto ei hyväksynyt julkaistavaksi lehdessään (!):

      Te minun aseenkantajat ja johtavilla paikoilla olevat; jotka johdatte minun verelläni ostettua laumaa. Teidän tulee panna pois elämästänne se, joka on ollut teille lankeemukseksi pois vanhurskauden tieltä.

      Tehkää parannus; ylpeydestä ja inhimillisestä korskamielestä. Lopettakaa toinen toisenne lyöminen, alas painaminen ja kadehtiminen. Myös puhutte pahaa toisistanne ja vitsailette minun sanaani käyttäen. Levitätte valheellista tietoa toisistanne painaaksenne toista alas. On sellaisia, jotka herkuttelevat irstaiden televisio-ohjelmien edessä näin ruokkien aistillista ihmistä.

      Myös minä näen keskuudessanne salasynneissä eläjiä, vallan ja taloudellisen edun tavoittelijoita.

      Miksi köyhdytätte minun seurakuntiani suurten velkataakkojen kanssa ja näin teette seurakunnistani kykenemättömiä evankelioimaan, kun varat menevät muualle.

      Te ette huomioi vähäosaisia vaan varakkaita te arvostatte.

      Heittäkää yltänne pois farisealaiskaapu ja pukeutukaa veljelliseen rakkauteen. Antakaa toisillenne sydämestänne anteeksi, sopikaa riidat ja erimielisyydet ja hyljätkää se elämästänne, jonka tiedätte olevan vastoin minun sanaani.

      ----------------------

      Enkelin sanoma Urho Kyllöselle syyskuussa 1992

      Helsingin Siion-seurakunnan saarnaaja Urho Kyllönen sai vakavan sanoman enkelin kautta: Urho oli palaamassa puhujamatkalta Pohjanmaalta syyskuisena iltana 1992 kotiinsa Helsinkiin, kun ennen Hämeenlinnaa, Kalvolan tienhaaran kohdalla, välähti kirkas valo taivaalla.

      Valo lähestyi Urhon autoa, ja pian hän huomasi, että hyvin kookas, useita metrejä korkea, kirkas enkeli laskeutui paljastettu miekka kädessään aivan auton viereen. Urho pysäköi pelokkaana tien laitaan.

      Enkelillä oli viesti, joka kuului seuraavasti: ”Tuomiot, tuomiot, tuomiot ovat tulossa; aikaa ei enää anneta.

      Minä olen tuhlaamalla tuhlannut armoa Suomen kansan kohdalla, mutta sen sijaan, että Suomen kansa olisi tehnyt parannuksen, se on häväissyt ja pilkannut minun pyhää nimeäni.

      Sen synnin ja jumalattomuuden tähden, mikä rehottaa jopa seurakunnan keskellä, tuomiot ovat tulossa. Minä tulen, ja minä tulen pian.”

      Enkeli poistui, ja Urho istui pitkään pelokkaana autossaan ennen kuin sai jatketuksi matkaa Helsinkiin.

    • minämuistanhyvin

      10 Älä sano: Mikä siinä on, että entiset ajat olivat paremmat kuin nykyiset? Sillä sitä et viisaudesta kysy.

      Ei elämä ollut hellareissa herkkua ennenkään. Aina löytyi vikojen etsijöitä ja mustamaalaajia. Muita piti vahtia ja manipuloida. 60-luvulla villapaidat kokouksissa miehillä olivat saatanan keksintö. Ja jos nainen hiukset leikkasi, niin helvettiin se oli menossa. Hengellinen nuorisomusiikki oli yhtä paheksuttua kuin nykyään ylistys. Koulutus oli pahasta, sillä korkeita ei pitänyt tavoitella.

      Seurakunnissa oli niitä, joilla oli "henkien erottamisen armolahja" ja kaikki vähänkin erilasiet tyypit olivat silloinkin väärässä hengessä. Lisäksi tämä lahja toimi niin, että "Jumala" juorusi asioita muista ihmisistä tälle armoitetulle, ja näitä tuulesta temmattuja oletuksiaan hän sitten levitti ympäri seurakuntaa.

      Jos Jumalan armosta halusi puhua ja siitä enemmän oppia, niin oli paras vaihtaa seurakuntaa. Monet jättivät seurakunnan lakiuskoisen ilmapiirin ja vaillinaisen armonkäsityksen vuoksi. Mutta Jumala piti heistäkin huolta ja johti paikkaan, jossa armokin tunnettiin. Tämän porukan kanssa on usein muisteltu nuoruutta. Kaikki ei tietenkään ollut pahaa silloinkaan. Ja hellareita on ystävinä edelleenkin.

    • capiche

      Ihmiset ovat aina olleet samanlaisia. Vain valituksen aiheet muuttuvat. Makuasioista tehdään oppikysymyksiä ym. Koska minä tykkään pitkän kirjan lauluista, niin nuorten pitäisi laulaa niitä vielä 50 vuotta myöhemmin.

      Eihän siinä ole mitään järkeä. Minäkin kyllä tykkään niistä vanhoista lauluista. Mutta ei nuoria ja toimintatapoja voi sitoa vanhaan muottiin ikuisiksi ajoiksi. Raamatun sana on sama, mutta sitä pitää elää todeksi siinä ajassa ja kulttuurissa missä kulloinkin eletään.

    • HELL-väkeväeksytyskö

      Voitaneen vakavasti kysyä, onko ns. helluntaiherätys ollut alkuaankaan lähtöisin kristinuskon Jumalasta. Niin paljon aivan olennaisissa asioissa helluntaikultissa on niin paljon kristinuskolle vierasta.

      Esim. omien tekojen ja ratkaisujen kautta pelastumisen oppi, eli siis ettei pelastavaa armoa ole olemassakaan, vaan armo on ehkä joku tuntemus, tms. Helluntalaisuus on pohjimmiltaan juutalaista lakiuskontoa kristillisyydeksi naamioituna.

      • minämuistanhyvin

        Helluntailaisuuden ongelma on ollut, että oppia ei aluksi selkeästi määritelty, vaan puhuttiin mitä "henki puhuttavaksi antoi". Usein sekin oli ihan hyvää, mutta joskus ei. Loogisempi ihminen sai repiä hiuksiaan, että missä tämän huutamisen ja hyppelemisen ydinsanoma oikein on. Me loogiset kun kaipaamme systemaattista Raamatun opiskelua enemmän kuin tunteiden tuuletusta.

        On väärin sanoa, että helluntailaisuus perustuisi tekoihin, eikä armoon. Ei näin ole tosiasiassa koskaan saarnattu. Kyllä puhujanpöntöstä on koko evankeliumia saarnattu. Ihmiset kuitenkin kuulevat sen minkä haluavat kuulla. Ja tulkitsevat sitä omista taipumuksistaan käsin.

        On kahdenlaisia ihmisiä. Toiset korostavat tekoja. He ovat usein äänekkäitä fanaatikkoja, joille kaikki inhimillinen on vierasta. He näkevät vikoja vain muissa, ei koskaan itsessään. Ja sitten on niitä, jotka rukoilevat, Jumala ole minulle syntisellä armollinen. Kumpaakin tyyppiä löytyy ihan jokaisesta kirkkokunnasta.

        Kaikista seurakunnista löytyy myös tyyppejä, joilla on kauhea tarve hallita muita, mutta vähän viisautta ja arvostelukykyä. Eihän siinä ole mitään uutta, että johtajiksi päätyvät joskus ne, joilla on eniten halua, mutta vähiten kykyä. Monet heistä riitaantuvat seurakunnan kanssa, ja lähtevät ovet paukkuen. Nykyään nämä tyypit perustavat oman porukan, blogin tai tuubittavat omaa sanoamansa nettiin.

        Seurakunnat olivat ennen hyvin erilaisia. Jotkut ovat voineet olla todella hyviä, mutta sitten löytyy tosiaan katastrofeja, joissa myös johtajilla on ollut suuria henkilökohtaisia ongelmia. Tällainen ongelma syntyy, jos liikkeellä ei ole selkää katto-organisaatiota, joka vähän valvoo toimintaa ja puuttuu tarvittaessa asioihin.


    • Ville.Hattulasta

      Kun Ylivainio kuoli v. 1981. alkoi HELL-kultin alamäki. Joutaa mennäkin kun punaviinin napostelusta, saunakaljoista ja muista elämää suuremmista asioista tehdään HELLvetin tärkeitä. Aloittajalla on hyviäkin pointteja, mutta muuten alotus on täyttä HELL-paskaa sekin.

    • kyllänäinon

      "Hellutaiherätyksen parasta aikaa oli 70-80-lukujen vaihde."

      Kuten koko tämän maapallon. Mutta tämähän on ihan Raamatullista.

      Ensimmäinen Johanneksen kirje 2
      15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
      16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
      17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.
      18. Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
      19. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
      20. Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
      21. En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
      22. Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
      23. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.

      PAAVALIN TOINEN KIRJE TIMOTEUKSELLE 3
      1 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
      2 Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
      3 rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
      4 pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
      5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.

      Evankeliumi Matteuksen mukaan 24
      3. Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
      4. Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
      5. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
      6. Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
      7. Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
      8. Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
      9. Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
      10. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
      11. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
      12. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
      13. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
      14. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
      15. Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -
      16. silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
      17. joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
      18. ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
      19. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
      20. Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
      21. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
      22. Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
      23. Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
      24. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
      25. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
      26. Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
      27. Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
      28. Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
      29. Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
      30. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
      31. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
      32. Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus

    • dhghjwk

      "Helluntailaiset olivat suurin joukoin kahmimassa rahaa WinCapitasta."

      Onko näin? Ymmärsin niin että Hakkarainen pääsi Eduskuntaan helluntailaisten äänillä.

    • Totuuttaesiin

      Aivan kaikkea en allekirjoita mitä tässä ketjussa on kirjoitettu, mutta kyllähän helluntaiherätyksen loiston päivät olivat 80-luvulla. Oppi oli tervettä, ei menestysteologiaa. Ihmisiä tuli uskoon ja seurakunnat kasvoivat. Uusia kirkkorakennuksia nousi ympäri maata. Vaikka Yli-Vainio oli jo kuollut, herätysliike oli pullollaan lajaa arvostusta nauttineita julistajia: Waltter Luoto, Kai Artturi, Niilo Mäenpää, Hannu Vaurala, Markku Vuorinen jne. Musiikki ei ollut pelkkää "ylistyshömppää" vaan monipuolista kuoroista erilaisiin yhtyeisiin ja solisteihin: varsinaisia musiikin supertähtiä helluntaiherätyksessä olivat Meriläinen, Klimenko ja Freidiba Boodos. Nuoret pidettiin kurissa eikä heidän sallittu kuunnella maallista musiikkia vaan omia nuorten gospelbändejä, joilla siihen aikaan riitti kysyntää. Nyt ne on kuolleet lähes kokonaan, kun nuoret kuuntelevat maailman räppäreitä netistä. Ei tokiKaanaan voi sanoa että ennen kaikki oli paremmin, mutta moni asia oli helluntaiherätyksessäkin niin hyvin, että sitä voi kaiholla muistella.

      • Sulevipäiviö

        Tuota noin, niin tuota noin.

        Olikohan tuossa se pohja jolle nykyinen meno perustuu.


      • Anonyymi
        Sulevipäiviö kirjoitti:

        Tuota noin, niin tuota noin.

        Olikohan tuossa se pohja jolle nykyinen meno perustuu.

        Ja miksikähän 1980-luvun loppupuolella ja 1990 luvun alkupuollella nuosuus ja lapsuus-iässä olleet ovat todella traumatisoituneita. Ja nimenomaan traumat kohdistuu helluntaiseurakuntiin ja ilmenee siten, että tuo ikäluokka on suutirin joukoin siirtynyt aikuisiällä mahdollisiman kauas helluntaiseurakunnista. Syyksi todella moni on sanonut tuon ajan "hengen" mikä näkyi helluntailaisten kotien toimissa. Seurakunta oli nro 1. Perhe ja lapset tuli jossain sijalla 5, Lapset huomattiin silloin, kun lapset raahattiin suorittamaan helluntai-riitit aikuisten mukana....


      • Anonyymi

        kaksi nimeä oli väärin Kai Antturi ja Hannu Vaurula


    • pitkäänhellari

      En ollut vielä v. 1981 helluntailainen vaikka, en vielä käynyt kasteella ja liittynyt seurakuntaan, mutta sain jo silloin hengellisen ruokani hellareiden piireistä. Maailma on muuttunut paljon 35 vuodessa ja uskovaiset ovat omaksuneet maailman tapoja.
      Lieneekö se sitten ollut raamtullisempaa, sillä silloin oli matkassa paljon keinotekoista ja lakihenkistä opetusta, joista on palstalla silloin tällöin kirjoitettu. Ei kai se ole oikein jos lapsia pelotellaan maailmanlopulla ja ankaralla Jumalalla, ja on tarkkoja ilmaankirjoittetuja sääntöjä pukeutumisesta, kampauksista ja ym.
      Minulla oli tuohon ajkaan korjuja usein korvissa ja en ollut mikään harmaa hiirulainen ja muistan että sain joskus vihjailuja iäkkäämmiltä tädeiltä, "etteikö ole synniksi kirkastunut", jne. Minä vastasin että no kun ei. Sitä harhaa ja ihmisen omaa oli silloin niin kuin on tänäänkin, mutta oltiin silti varmasti Jeesuksen omia ja uudestisyntyneitä näistä turhista muotoseikoista huolimatta niin kuin tänäänkin vielä ollaan.
      Mielstäni silloinen ylenmääräinen Niilo Yli-Vainion perässä juoksu ja ihannointi oli outoa ja voi kai rinnastaa tämän päivän henkilöpalvontoihin. En ainakaan itse siihen innostunut ja pidin jopa outona ja tarpeettomana. Jumala käytti Niiloa ja ihmisiä tuli uskoon, mutta tuohon aikaan Suomessa oli herätyksen ilmapiiri ja myös kirkonpenkeissä tuli ihmisiä uskoon.
      Nykyään vouhoteen siitä harhasta ja seurakunnassa on muutamia jotka eivät osaa muusta vaahdota kuin harhasta. Onko raitista jos mielessä on vain eksytys, harha ja pelko ja rauha ja lepo Kristuksessa on tipotiessään.

    • Näinniilo

      Saarnaaja kirja sivu 271: Saarapöntössä on kerrottu yhtä paljon valheita kuin kapakoiden pöydissä. On oltu hyvää tarkoittaen epärehellisiä ja toimittu koko ajan Jumalan nimissä. Kyllä kaikkeen on Jumalan nimi kuule ehditty sotkea... Jumalalta ei ole muistettu kysyä, tai on kysytty ja itse vastattu. Ja niin menee kaikki muuten oikein hyvin, kokoukset onnistuvat, mutta herätystä ei tule, vaikka kaikki tehtiin oikein......

    • marttiLuterilainen

      Helluntalaiset pitivät/ itseään muita parempina uskovina. Halveksiva hymy, jos kerroit olevasi myös uskossa ja luterilainen. Siihen monesti päättyivät yhteydenotot.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe