Paremmat renkaat aina eteen, ehdottomasti

järkirengas

Vuosikausia meille on toitotettu rengasmyyjien totuutta. Että paremmat renkaat aina taakse. Siihen ovat lähteneet mukaan autolehdet ja muutkin lehdet ja toimittajat - ei saa menettää mainostajia! Tuohan on täyttä hulluutta. Toki se varmasti pitää paikkansa, että jos ajetaan rallia kilpaa, niin silloin on hyötyä, kun ne paremmat renkaat on takana. Mutta ei muutoin normaalissa ajossa.
Jos menetellään rengasmyyjien toivomalla tavalla, niin jo yhden ajokauden jälkeen etuvetoisen auton (sellaisia lähes kaikki ovat) eturenkaat ovat selvästi enemmän kuluneet. Kun ne seuraavankin ajokauden aikana ovat edessä, niin etu- ja takarenkaiden kulumisero on hirveä. Nykyisin monet renkaat kuluvat niin nopeasti, että useimmiten ne eturenkaat ovat käyttökelvottomat jo ennen toisen ajokauden loppua. Rengasmyyjien suositus tietysti on, etä samalla kertaa pitää ostaa kaikki renkaat, jotta ne ovat tasavertaisia. Menee hukkaan kaksi aika hyvää rengasta - joka ontietystitarkoituskin.Kauppakäy!!! On myös ohjeistettu, että etu- ja takarenkaiden välinen kulutusero ei saa olla 2 millimetriä suurempi. Se ero syntyy jopa yhden ajokauden aikana - ja taas kaikki renkaat jätteisiin ja tilalle uudet - kauppa käy!!! Tyhmiä ostajia näkyy riittävän!
Kun tuo älyvapaa ohje ei ole mennyt kaikille perille, niin nyt on ohjeistettu, että etu- ja takarenkaiden paikkaa pitää vaihtaa 3000 km:n välein - siis 2-4 kertaa ajokauden aikana!!! Sulaa hulluutta, mutta mainio bisnesidea rengasliikkeille.
Ainut taloudellisestikin järkevä ohje ja käytäntö on se, että seuraavalla ajokaudella ne paremmat takarenkaat ovat edessä ja toisen ajokauden jälkeen meillä on 4 yhtä hyvää rengasta. Komannen ajokauden jälkeen on taas eroa renkaiden välillä, mutta neljännen ajokauden jälkeen renkaat ovat taas yhtä hyvät/huonot. Toki sillä varauksella, että ei ole erehtynyt ostamaan ainakaan Continentalin testivoittajarenkaita, jotka kokemukseni mukaan kuluvat äärimmäisen nopeasti.
Sitä olen suuresti ihmetellyt tämän asian suhteen, että miksi Vihreät eivät ole tähän puuttuneet. Sehän on aivan oikeasti, ilman sarvia ja hampaita, hirveätä luonnonvarojen tuhlausta tuo tuollainen rengasruletti.

56

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evpm

      Edessä kuluu nopeammin joten paremmat eteen niin kuluu renkaat tasaisemmin.

      • Eettuveetto

        Vetävissä pyörissä kuluu nopeammin eli laitan eteen ne missä pintaa hieman enemmän, kun on etuvetoinen auto.


    • rallykuski

      Formula kisoissa vaihetan ahkerasti renkasta, sääkin voit tehdä niin?

    • pöntöistäpöntöin

      Voi ostaa yhtä hyvin 2 uutta rengasta, ei tarvitse koko sarjaa ostaa. Ja se 3000 kilometrin välein vaihto edestä taakse ja päin vastoin, niin onko joku todella niin tyhmä että menee sen tekemään rengasliikkeeseen? voi ne itsekin vaihtaa ja säästää. Vai mitä tarkoitit sillä bisneksellä? Itse en vaihda renkaiden paikkaa kesken kauden.

    • Ttoyota

      Suositus on että renkaat vaihdetaa 3000km jäkeen edestä taakse näin renkaat kuluvat tasaisesti.

      • Tilitulitilimenee

        Vaihdan kausivaihdossa ne edestä taakse jne. en kesken kautta rupea renkaita veivaamaan ja tämä riittää ainakin itsellä kun ajoa tulee 25-30tkm vuodessa.
        Rengashösöttäjät nyt haluaa että ne renkaat pitäisi myös uusia 5 mm pinnalla...


      • järkiPäähänPoikaset

        Yhden ihmisen antama suositus, ei paina paljoa. Jos ajaa työkseen, niin kerran kauden aikana kannattaa vaihtaa renkaat ristii ja normi 15-20tkm ajavalle riittää kun vaihtaa renkaiden paikan jokaisen kauden alussa. Tästä on henkilökohtaista kokemusta kymmeniä vuosia ja kymmenien rengaskertojen kohdalta.


      • xyriowppåe

        Tuo ristiin vaihto ei onnistu, jos pyörimissuunta on määrätty, kuten ylensä nastarenkailla. Siitä ristiinvaihdosta taitaa olla eri mielipiteitä kesäkumienkin kohdalla, mutta liekö tuosta haittaakaan? Mut toi käytäntö, et vaihtaa renkaiden paikan kauden alusa on hyvä. Sillonhan eteen tulee ne paremmat ja kauden aikaan kuluu samanlaisiksi kuin ne takakumit. Se on sitä kokemuksen tuomaa viisautta.


    • paremmat-taakse

      Kyse on puhtaasti turvallisuudesta ääritilanteissa, aivan kuten turvavöidenkin kanssa. Silloin kun auto lähtee lapasesta, oli syy kuskissa tai ei, niin silloin on parempi, että paremmat renkaat on takana. Muuten auto voi lähteä pyörimään ja ajautua sivuttain väärälle kaistalle tai pois tieltä. Auton törmäysvyöhykkeet on suunniteltu suojaamaan matkustajia nokka edellä törmäyksissä. Eli siinä vaiheessa, kun joka tapauksessa mennään pöpelikköön, niin se on turvallisempaa tapahtua nokka edellä ja siinä auttaa parempien renkaiden pitäminen takana. Niin kauan kun pysytään läheltä piti -tilanteissa, niin on aivan sama, vaikka takana olisi kekkoset alla. Mutta kuten tiedetään, onnettomuuksia tapahtuu jatkuvasti, vaikka kukaan ei tahallaan lähde ajamaan autoaan romuksi. Sen takia laitetaan turvavyö kiinni ja paremmat renkaat taka-akselille.

      • Peräperää

        Jepjep, mutta jos syvyydessä on eroa max 1 mm niin tuskin ongelma, jos ei ole sählännyt niin eturenkaat toimivat normaalisti aurana ja takarenkaat tulee samoja jälkiä perässä.


      • yyaaöö

        Toi on juuri niitä rengasmyyjien perusteluja.


      • Jykä55

        Etuvetoisessa autossa eturenkaat kuluvat nopeammin. Paras tilanne olisi, että etu- ja takarenkaat ovat yhtä hyvät. Siihen pääsee laittamalla eteen vähemmän kuluneet aina vaihdon yhteydessä. Tällöin sinulla on keskimäärin samanlaiset renkaat edessä ja takana. Ja sehän on hyvä se.


      • Saa_ajatella_itsekin

        "paremmat taakse" tiedoksi: silloin kun auto "lähtee lapasesta" on kuskin osalta jo tullut tehtyä yksi tai useampi virheliike. Lehtien otsikointi tyylin "liukas tie/lumimyräkkä jne. aiheutti..." ovat ihan soopaa. Aina on joku kuski tehnyt jotain, mikä sitten aiheuttaa onnettomuuden.
        Ja jos auto "lähtee lapasesta" niin se on ihan sama mitä kumeja on missäkin auton kulmassa. Ei se auto enää kumien ansiosta oikene...
        Ja lopuksi, paremmat renkaat aina eteen! Useimmissa autoissa ne sekä vetävät, ohjaavat ja myös siirtävät vettä/loskaa syrjään. Plus ne aikaisemmissa viesteissä mainitut kustannussäästöt.


    • Jyjä55

      Hyvä kirjoitus. Olen samaa mieltä, että paremmat renkaat eteen. Käytän Vianorin rengashotellia ja sanon joka vaihdon yhteydessä, että paremmat eteen. Homma toimii.
      Olen lukenut monen mielipiteen Continentaleista. Kuluvat tosi nopeasti. 8000 km ja vaihtoon. Kalliiksi käy ajaminen.

      • huonotrenkaat

        Kesärenkaina Continentalit kestivät huikeat 24000km ja kolme vuotta. Valitin liikkeeseen, tuloksena nolla, Continentalin toimistoon valittaminen olisi pitänyt tehdä englanniksi, sekä olisi pitänyt olla virallinen huoltokirja, mitä minulla ei ole, eikä kyllä kielitaitokaan riitä reklamaation tekoon.
        Jokatapauksessa, ne olivat viimeiset Continentalit minulla.


    • oikeaohje

      Vaihtakaa ne ruohonleikkurin kaltaiset etuvetoritsanne oikeisiin autoihin niin säästytte tekemästä lisää virheitä.

      • Viisastelijoita

        Joopa joo... taas näitä...


      • nimierkkimerkki

        Minun ruohonleikkuri on takavetoinen.


    • Sontiasmolottaja

      Laitan paremmat eteen, koska etupyörät ottavat suurimman vastuun jarrutuksessa. ESP hoitaa takapään pidonmenetyksen riittävästi.

    • tosijuttunen

      Ongelman ydin on mahdollisimman halvalla tehdyt autot, joissa on halpa etuveto. Näin koko voimansiirtopaketti voidaan kasata möykyksi kukineen etuosaan ja säästää kustannuksia. Kaikki laatuautot ovat takavetoisia, jolloin renkaiden sijoitusongelmakin on poissa.

    • setänasse

      Minä vaihdan aina kesäisin kuukauden viimeisenä sunnuntaina renkaat keskenään(ei ristiin rastiin).Talviaikaan vähän harvemmin,yleensä ensimmäisen kerran neljäntenä Adventtisunnuntaina,toisen kerran Laskiaissunnuntaina ja kolmannen kerran Pääsiäispäivänä,Vappuna laitetaankin jo suvikummit alle.

      • liikuntaHelpottaa

        Voihan elämänkevät, eikö sulla ole mitään muuta elämässäsi kun vaihtaa renkaita ja puunata kiesiä?


    • so_simple

      Kyllä ne renkaat kuluu aina edessä enemmän kuin takana riippumatta vetotavasta. Yleensä auton keula on painavampi kuin takaosa ja etujarrut purevat ennen takajarruja. Ja harvapa takavetoisellakaan jatkuvasti liikkeellelähdöissään kumia polttaa. Lippalakki poitsut on oma lukunsa. -Nyrkkisääntönä voi pitää, että kausivaihdossa vuoronperään edestä taakse ja päinvastoin.

      • Rosperkki

        Minä olen pitänyt renkaat aina samalla tavalla. Eturenkaat kuluvat enemmän, koska edestä vetää. Takana on siis aina paremmat renkaat. Kun eturenkaat ovat kuluneet riittävästi (3-4 vuotta), vaihdan kaikki uusiin.


    • RattiJaRattoMies

      Isäni sanoi 90-luvulla että paremmat eteen ja niin olen tehnyt.

    • EcoNomisti

      Aloittaessani autoilun 60-luvulla pidin autoni vetävissä pyörissä parempia renkaita, jos kuluneisuudessa oli eroja. Niin toimin myös nyt. 60- ja 70-luvulla autoissa oli etu- ja takavetoisia ja etu-ja takamoottorisia. Takatuuppareita mulla oli Simcatonni ja RenukasiÄssä. Eka etuveto oli kaksitahtiSaabbi. Nykysissä autoissa tuppaa olemaan etoveto ja etumoottori. Paitsi tietenkin provisiopalkalla työskentelevien myyntiedustajien ja kollipoikien baijerilaisissa, ja eläkkeellä olevien pienyrittäjien ja muiden seniilien mersuissa on takaveto, jotta heillä olisi enemmän korjattavaa.
      Rengasmerkkien paremmuuden olen ratkaissut sekarengastuksella. Edessä yhden talven ajetut hakka kasit, ja takana kaksi talvea ajetut bridgestonit, nastat ovat harventuneet niin, että kaikissa on 25 prosentin tarkkuudella sama määrä niitä.
      Eipä tule riitaa siitä mikä on paras rengas. Nykyinen yhdistelmä on hyvä, se maksoi 200 eeroa vaihtoineen. Kaikkihan ajavat käytetyillä renkailla.

      • parastaKaikille

        Setä on kovin sekaisin. Voisit liittyä seniori kerhoon kertomaan noita kauniita kokemuksiasi.


      • NastatTÄRKEINtalvirnkssa

        Eikö ne saatana pysy nastat noissa Hakkapeliitta kaseissa? Niitä uusia rimpulanastoja siis? Vanhoissa nokialaisissa oli ongelmaa, mutta sitten jossain nelosen tienoilla tms. pysyivät mainiosti. Ja nykyisten pelleilysäännöt täyttävissä ei taaskaan pysy, vai?


    • pässeillepahnoja

      On täälläkin tyhmää väkeä. Jos autoilet maks.30tkm vuodessa, niin kierrätät renkaita etu/taka akselilla aina kauden alussa ja vetävään päähän paremmat, niin sinulla on aina tasaisesti kuluneet renkaat ja samat tasoiset ja ne on sitten hyvä vaihtaa uusiin aina koko kierros kerralla. Koskaan ei ole vielä käynyt niin, että takana olisi ollut selvästi liukkaammat renkaat.

      • LehdissVainBimbojaNykyää

        Joo toi on rengaskauppiaiden, eli niiden peruskoulupohjaisten entisen kouluhäirikköjen ADHD-tapausten väite vain, jota bimbotoimittajat toistelevat sitten lehdissä.


      • 74774777747

        Se on justiinsa noin.


    • autimies

      Alkaa näköjään monella muullaki järki palautumaan. Mistä hitosta se tuli tuo hullu neuvo joka paikkaan, että paremmat renkaat aina taakse. Eihän siinä ole mitään järkeä. Olisi kyllä paikallaan, että Autoliittokin rupeisi jakmaan oikeata tietoa tässä asiassa.

    • Carlssonpåtaket

      Pistän aina paremmat eteen, enkä ole joutunut vesiliirtoon.-

      • purseri

        Tuurillahan ne seilaa valtamerilaivatkin.


    • mielipiteenitämä

      Samaa mieltä. Nykyisissä ajonvakautuksella varustetuissa autoissa paremmat eteen, tällöin jarrutuspito parempi painon siirtyessä jarrutettaessa eturenkaille. Samoin vesiliirron rajanopeus kasvaa. Ajonvakautus huolehtii sitten siitä pyörähtämisen estosta.
      Miksei muuten nastarenkailla testata ns. mustan jään pitoa, kun jääkerroksen paksuus on nastaulkonemaa pienempi ja nasta pureutuu asvalttiin. Tulisi varmaan huonompia tuloksia kuin paksulla jääpinnalla mitattaessa. Kitkarenkailla jään paksuudella ei ole merkitystä.

    • Tiukkaakopipoopojilla

      Vieläkö näitä omantien kulkijoita sikiää jostain? Olette iha pihalla. Jos mahdollista menkää jonnekin tilavalle kentälle "leikkimään" toteatte että paremmat renkaat taakse ehdottomasti vetotavasta riippumatta.

      Jos ja kun lakisääteisillä talvirenkailla ajetaan, niin se auton ohjattavuus säilyy paremmin eikä perä "karkaa". Se että renkaat kuluu on väistämätöntä teette mitä vaan. Vaikka ette ajaisi edes on renkaat uusittava koska vanhan kumiseos ei täytä vaadittavia ominaisuuksia samoin kun uusi.

      Sääli jos aikuiset uskoo muuta, mutta sekään ei ole kiellettyä, siinä ei vaan ole järkeä.

      • korvienväliinlääkettä

        Kirjoitit aivan oikein "leikkimään". Vain siten todellakin tulee esille se, että paremmista renkaista takana voi olla pientä teoreettista etua. Siis vain leikkiessä tai oikeasti rallia ajaessa tuo asia voi tulla esille. Ei muulloin. Se on aivan varmasti niin, että jos auto lähtee luisuun, sivulle tai muualle, normaalissa liikenteessä, niin vika ei ole renkaissa. Vika on kuskin korvien välissä. Tämmöisiä korvien välissä vikaa omaavia kuskeja on kyllä aivan liian paljon niissä nuorukaisissa jotka ajaa lähes makaavassa takakenoasennossa ja "leikkivät" rallikuskia joka mutkassa ja risteyksessä, että luistaisko nyt perä vai keula. Pitää ymmärtää, että perä ei "karkaa", jos korvien väli on kunnossa, eikä keulakaan.


      • mielipiteeni

        Kun kävit leikkimässä, oliko ajonvakautus päällä? Karkasiko muka perä silloinkin?
        Oli keskustelua siitä, pitääkö ajonvakautuksella varustettuun autoonkin asentaa paremmat renkaat taakse.


    • Ei-myyntikikka

      Väännetään nyt rautalangasta taakse paremmat renkaat puolesta;

      Auton jarruttaessa paino siirtyy menosuuntaan, eteenpäin siis, nostaen takapäätä hieman, jolloin takarenkaiden kosketuspinta heikkenee takapään pyrkiessä hieman nousemaan tiestä ja vastaavasti eturenkaat pureutuvat tiehen paremmin, eli jos huonommat renkaat on tuossa tilanteessa takana, takapää on aivan hervoton, jolloin ei väistössä ole mitään tehtävissä, oli eturenkaat vaikka aivan uudet.

      Massahan siirtyy etupäähän jarruttaessa, jolloin etupäähän kohdistunut suurempi paino pureutuu tiehen paremmin, vaikka renkaiden kulutuspinta olisi hieman pienempi kuin takarenkaissa säilyy ohjattavuus, mikäli ajonopeus on kohtuullinen tilanteeseen nähden. Lähtökohtahan on se, että renkaat ovat lakisääteiset.

      Kuten olette huomanneet, jo pelkässä kiihdytyksessä paino siirtyy taakse vetotavasta riippumatta.

      Sinänsä olen aloituksen väittämän kanssa samaa mieltä, että kun eturenkaat kuluvat kovasti esim etuvetoisissa, mutta samahan myös takavetoisissa, samoin jarruttaessa.

      Ihan sevennyksenä, että etenemiskyvyn kannalta katsoen olisi syytä laittaa paremmat renkaat vetäville pyörille, mutta ajamisen ja auton hallittavuuden näkökulmasta katsoen on paremmat renkaat laitettava taakse.

      "Leikkimisenä" aiemmassa on tarkoitettu sitä, että testaa huolettomampaa auton käsittelyä liikennevirran ulkopuolella, jolloin "lipsahduksen" vaara ei aiheuta toimenpiteitä sen suuremmin. "Lapasesta" lähteneen auton oikaisemiseen ei riitä edes uudet renkaat, eikä formuloiden tehot, eikä edes Kankkusen tai Mäkisen jalat, kun kädet on omat. Fysiikan laeille ei voi mitään. Aja vuoroin paremmat edessä ja paremmat takana, huomaat eron ja teet päätelmäsi. Ymmärän jos vaikka polkupyörässäsi on nastarengas edessä ja takana ei on yhtälö oikea verrattuna toisinpäin, mutta autoilussa tilanne on toinen.

      Kääntyvät renkaat kuluvat luonnollisesti varsinkin etuvetotavalla varustetulla autolla, eikä kenellekkään mikään uutinen, mutta normaalissa ajossa paremmat renkaat taakse vetotavasta riippumatta ja rengaspaineet kohdilleen ollaan oikealla tiellä.

      Autojen ratissa kokemusta kuitenkin yli 1000 000 km takana, niin voi sanoa mikä toimii.

      • mielipiteenion

        Kysymys on edelleen vain ajonvakautuksella varustetuista autoista. Ajonvakautus estää juuri tuon hallitsemattoman takapään luistoon lähdön jarruttamalla sopivasti vaikka yhtä pyörää kerrallaan ja eri pyöriä eri voimalla. Tämä yhdellä pyörällä jarruttaminen on se temppu, johon ei yksikään kuski tietenkään pysty, ja juttu miksi ajonvakautuksella varustettu auto ei pyörähdä. Tämän vuoksi mielestäni ajonvakautuksella varustetussa etuvetoautossa huonommat renkaat voidaan asentaa taakse.
        Tällöin paremmilla renkailla edessä saavutetaan sekä parempi veto-, että jarrutuspito sekä parempi ohjattavuus lisäksi vielä suurempi vesiliirron rajanopeus. Paremmilla renkailla takana saavutetaan vain tuo parempi takapään sivuttaispito, joka hyöty poistuu ajonvakautuksella.
        Ajonvakautustakaan ei tarvita jos on ajokilometrejä takana 1000000 kilometriä, silloin tuo alkavakin peräluisto hallitaan selkäytimessä ja lihasmuistissa olevalla ohjauksen/ kaasun korjauksella.


      • eerikkit
        mielipiteenion kirjoitti:

        Kysymys on edelleen vain ajonvakautuksella varustetuista autoista. Ajonvakautus estää juuri tuon hallitsemattoman takapään luistoon lähdön jarruttamalla sopivasti vaikka yhtä pyörää kerrallaan ja eri pyöriä eri voimalla. Tämä yhdellä pyörällä jarruttaminen on se temppu, johon ei yksikään kuski tietenkään pysty, ja juttu miksi ajonvakautuksella varustettu auto ei pyörähdä. Tämän vuoksi mielestäni ajonvakautuksella varustetussa etuvetoautossa huonommat renkaat voidaan asentaa taakse.
        Tällöin paremmilla renkailla edessä saavutetaan sekä parempi veto-, että jarrutuspito sekä parempi ohjattavuus lisäksi vielä suurempi vesiliirron rajanopeus. Paremmilla renkailla takana saavutetaan vain tuo parempi takapään sivuttaispito, joka hyöty poistuu ajonvakautuksella.
        Ajonvakautustakaan ei tarvita jos on ajokilometrejä takana 1000000 kilometriä, silloin tuo alkavakin peräluisto hallitaan selkäytimessä ja lihasmuistissa olevalla ohjauksen/ kaasun korjauksella.

        Todella järkevää kirjoitusta. Mutta älä kerro rengasmyyjille olevasi tuollaisen kirjoittaja. Hirttävät sinut, kun bisnes kärsii.


    • Ei-myyntikikka

      Ajonvakautus puuttuu peliin sitä aiemmin mitä huonommat renkaat autossa on. Näin ainakin käytössäni olleissa autoissa, eikä kaikki Toyotia, silti sama tulos.

    • nyyyhnyyh

      Takavetoisella kesät ja talvet läpi kitkoilla,piti vaihtaa kun yksi rengas repesi.40000 km,täytyy osata ajaa pidon mukaan.Yleensä on täyttä paskaa rengasmyyjien mainokset,joka vuosi renkaissa on parempi pito.Kohta niillä ei pääse enää liikkelle.koska pito on niin hyvä,että auto ei enää liiku.Autolla ajetaan sen ominaisuuksien mukaan,se tuntuu unohtuneen nykyautoilijalta.

    • JOHTOTÄHTIeisehomo

      Ainoastaan köyhät joutuu mokomia pohtimaan. Itsestään selvää on että paremmat taakse.

      • vihvihvih

        Niinku tuola edellä on jo moneen kertaan todettu, olet väärässä. Asiasa on myös se ekologinen puoli. Tuola hullula systeemillä, että paremmat taakse, menee hirveesti renkaita hylkyyn, kun tulee niin eriparisia. Se on kauheeta luonnonvarojen tuhlausta. Kyllä tähän tarvittaisiin jo vihreittenkin kannanottoa.


    • Jännitystä_elämään

      Joo, laittakaa huonommat renkaat taakse niin elämä ei ole tylsää (eikä se sitten kauan kestäkään).

    • avullla

      miten sitten kun kaikki renkaat on uusjia

    • Rengasrahastus_minimiin

      Sen itse totesin, että 1980 luvun ja vanhempien romujen taka-akselille laitoin aina ne paremmat renkaat riippumatta vetotavasta ja hyvin toimi.

      Tähän alle 10v vanhaan japsi etuvetoiseen olen heittänyt uuden goodride kitkarengassarjan alle kahden vuoden välein. Tasaisesti renkaat kuluu pinnaltaan 20-30000 km aikana pyörien läpi vuoden renkaiden paikkaa vaihtamatta kertaakaan kyseisenä aikana. Pintaa jää vaihtoon mennessä 3-5mm ja ajaisihan niillä vielä tulevana kesänä, mutta pinta vähissä nyt talviajoon ja renkaiden vaihto vanteelta tasapainoituksineen on niin kallista, ettei kannata siihen lähteä. Vanhat myyntiin tai jättää rengasliikkeen riesaksi.

      Jos olisi rahasta puutetta, niin edelleen laittaisin huonommat (pintaa vähintään se 3mm) kitkarenkaat etuakselille, jos ei muuta vaihtoehtoa olisi.
      Se on aika häijy tunne, kun takapää nousee veden tai lumisohjon päälle urissa ajettaessa, varsinkin 700-1000 kilon m s renkainen telikärry vetokoukussa kiinni. Mustalla jäällä kärry alkaa helposti vetäjäksi.
      Huonoilla eturenkailla tilanteen vielä huomaa ja korjausliikkeen ehtii tekemään, samaa ei voisi sanoa huonoilla renkailla takana. Mielestäni 5mm kulutuspintaa on se, kun alan tilaamaan uusia renkaita vaihtoa odottamaan, kesällä ei ole niin kiire asian kanssa.

      • Ongelmitta

        <<< Se on aika häijy tunne, kun takapää nousee veden tai lumisohjon päälle urissa >>>

        Etupyörät ovat suoralla tiellä jo syrjäyttäneet pois veden ja sohjon. Nostetta ei jää takarenkaille.

        Jos perä lähtee omille teilleen, niin käytetään siihen korjaussarjaa.


      • cruzeideri

        Kärryn vetäminen voisi olla hyvä syy laittaa paremmat taakse, mutta pärjääväthän nuo takavetoveturitkin, enkä itse ole mikään hinaaja. Ei ole koukku käynytkään nykyisen takalistossa.


    • Paljon_ajanut

      Kokeilin kerran paremmat nastarenkaat eteen periaatetta Tipparellulla. Oli luojan lykky, että ketään ei tullut vastaan liukuessani poikittain koko tien leveydeltä eteenpäin. Onneksi ei käynyt pahemmin. Kun sitten viisastuneena testasin asetelmaa vaarattomassa paikassa, joudui nopeasti vaihtamaan rengastuksen toisinpäin. Kun uusin testit ja auton hallinta oli ihan toista luokkaa, siitä saakka olen käyttänyt seuraavaa rengastustapaa: Ostan uudet renkaat aina taakse ja siirrän takaa vähemmän kuluneet renkaat eteen.
      On hyvin toiminut vuosikymmeniä. Tosin silläkin on voinut olla vaikutusta, että huonolla kelillä pidän edessä aina niin paljon tilaa, että voin oikaista auton kulun kaasua lisäämällä. Myös sohjopolanteen ylitys onnistuu turvallisesti kiihdyttämällä pienemmällä vaihteella juuri ylityshetkellä.
      Mitä tulee jarrupalojen kulumiseen, vaihdon viime keväänä Astraan uudet palat 180'000 kilometrin jälkeen. Tähän pääsee arvioimalla oikein hidastamisen tarpeen ja käyttämällä aina ensin moottorijarrutusta. Bonuksena tulee eturenkaiden minimaalinen kuluminen, kunhan vielä kiihdyttelee sutimatta.

      • cruzeideri

        Tipparellusta on 50 vuotta ja sinä olit silloin aivan toivottoman surkea kuski. Kokeilehan sillä Astrallasi samaa, jos se jo on 2000-luvun auto ja mikäli olet jotain puolessa vuosisadassa oppinut. Itse en ole etuvedolla tainnut KOSKAAN olla poikittain tiellä ainakaan ilman, että olisin itse sitä yrittänyt käsijarruleikeillä tai vastaavilla. Ja olen ajanut kymmenillä eri autoilla talvisäissä kaikkialla Suomessa kaikenlaisissa säissä jättämättä koskaan lähtemättä liikkeelle säiden takia ja ajaen lähes aina ylinopeutta.


    • rengaskalle

      Tuo ohje, että paremmat eteen, on tosi hyvä. Syksyllä tein noin vuoden vanhoille talvirenkaille. Ei ole ollut mitään ongelmia koko talven aikana. Nyt mittailin renkaita. Edessä ja takana on jokseenkin justiinsa samanlaiset renkaat. Sehän on optimitilanne.

    • cruzeideri

      Aina olen laittanut paremmat eteen eli vetäville pyörille, enkä ole kokenut siitä olleen mitään haittaa, mutta renkaat ovat kuluneet tasaisesti loppuun, eikä ole tarvinnut heittää mäkeen ajokuntoisia tai alkaa ostamaan renkaita kahden erissä.

      Joku heikosti ajotaitoinen turvallisuushysteerikko tehköön kuten parhaaksi näkee, minulla ei ainakaan ole varaa ajaa renkaita edessä loppuun sillä välin, kun takana kumit ovat vielä hyvässä iskussa. Etuvetoa nyt ei muutenkaan kyllä juuri koskaan saa takaluisuun, joten erikoinen jo lähtökohdiltaan tuo perustelu laittaa paremmat taakse sivuluisun estämiseksi. Takavedossa varmaan joo niin kannattaakin tehdä.

      • Järkevintä

        Kyllähän jokainen järkevä autoilija kierrättää renkaansa edestä taakse ja toisinpäin. Mitään järkeä ostaa 2 rengasta tasasin väli ajoin.


    • luistonestontesti

      Ne jotka luottavat luistonestoon kovin vahvasti, eivät selvästikään ole olleet tilanteessa, jossa luistonestokaan ei ehdi sanoa kuin OHO... kaistanvaihto loskapatjan yli on kokeilemisen arvoinen, suljetulla alueella.
      Vesiliirto ja loskaliirto ovat molemmat tilanteita, johon luistonesto ei kerta kaikkiaan pysty korjausliikkeitä luotettavasti tekemään. Eturenkaiden vesi- tai loskaliirto ei myöskään ole yhtä vaarallista kuin takarenkaiden, auto vain puskee suoraan kunnes rengas alkaa pitää, takarenkaan irrotessa tehdään piruetteja oli luistonestoa tai ei. Luistonesto auttaa vasta kun kontakti asfalttiin tai loskan alla olevaan kiinteämpään pintaan palaa.
      Tästä huolimatta minäkin vaihdan aina huonommat taakse...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe