Palvelukodin vuokraaminen -

veronmaksajat

Heikkoja selityksiä oikaisuvaatimukseen. Partalanmäen palvelukodin vuokraamista koskevassa valmistelussa ei ole noudatettu hankintalain yleisiä periaatteita tasapuolisuutta, avoimuutta syrjimättömyyttä, suhteellisuutta. Perusteluiksi ei juridisesta kulmasta katsottuna riitä, että joku Mikeva haluaa tuottaa palvelut. Päättäjien on syytä todella paneutua siihen, mitä ollaan päättämässä ja käyttää apuna vaikka Kuntaliiton tai Joensuun hankintatoimen asiantuntemusta eli pyytää sieltä lausunto. Miksi kiire, kun asiaa on puitu jo vuosia?

Kaupunginhallituksen lausunnossa on heikohkoa seltiystä Partalanmäen palvelukodin vuokraamiseksi yksityiseltä yhtiöltä. Viimeisintä esittelytekstin kohtaa voisin sanoa ketjun heikoimmaksi tekeleeksi.
"Hankintalaki tulee sovellettavaksi silloin, kun hankintayksikkö toimii ostajana tai
vuokraajana, mutta ei silloin, kun se myy tai vuokraa omaisuuttaan. Julkisesta
hankinnasta on kyse, kun hankintayksikkö hankkii tuotteita omaa käyttöä varten. Siten
tuotteet, joita esimerkiksi kunta ostaa myydäkseen niitä sellaisenaan edelleen
kuluttajille, eivät ole lain soveltamisalaan kuuluvia. Tällaisia hankintoja ei tarvitse
kilpailuttaa, kunhan myytäessä tuotteista peritään markkinahinta. 14
12 Ks. Pekkala 2007, s. 148-151
13 Ks. Eskola – Ruohoniemi 2007, s. 46
14 Ks. Pekkala 2007, s. 151
5
.

36

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuitenkin oikaisuvaatimuksen esittäjä istuu tiettävästi kahdella pallilla eli toimii myös säätiön hallinnossa joka tuottaa kilpailevaa toimintaa ja tiettävästi myös kristillisen opiston hallinnossa ?Korjaa jos olen väärässä eli miten on sitten jääviys lähteä asiaa esittämään kun itse tuottaa kilpailevaa toimintaa tämä vain asiana ja huomiona

      • Minua huolestuttaa se seikka,että Lieksalaisia joudutaan pitämään kalliilla hoitopaikoilla koska esim meillä ei ole tilaa vaan henkilöitä esim vanhuksia sijoitetaan muihin kuntiin ja näin ollen nekin verotulot menevät palkkoina ja kustannuksina muualle tämä asia on tullut esiin myös vanhusneuvostossa ja sosiaali ja terveyslautakunnan papereista.
        Todella näillä jarrutuksilla vaan tuotetaan lisäkustannuksia edellä olevan toteamukseni lisäksi MK


      • ilmiihme

        Istuipa oikaisuvaatimuksen tekijä vaikka 10 pallilla niin se ei oikeuta kaupunkia toimimaan vastoin hankintalakia. Lieksan hoivayrittäjät tietoisia tilanteesta, mutta eivät uskalla oikein hiiskua asiasta, koska pelkäävät että ne vähäisetkin setelirahat menevät jatkossa Mikevalle. Kaupungilta tosi kurja temppu tämä paikallisille yrittäjille. Osa nykyisistä yrittäjistä olisi ollut valmis jo aikaa sitten laajennuksiin, mutta kaupungin vastaus on ollut tyly. Vanhukset olisi voitu nykyisinkin keinoin hoitaa kotikunnassa eli Lieksassa, mutta sitä ei ole haluttu tehdä. Näin on saatu päättäjät pakon eteen. Ikävää kiristystä. Olisi mielenkiintoista tietää miten Mikevan omistus jakaantuu. Onko paikallisilla kytkentöjä Mikevaan kuten on esim. osuuskauppaan. Näistäkin jääviyksistä olet Korpinen yleensä ollut kiinnostunut, mutta nyt puhe on toista. Miksi?
        Ihmettelen Korpisen kantaa muutoinkin. Puhut aina laillisuudesta. Nyt olet valmis hinnalla millä hyvänsä toimimaan periaatteidesi vastaisesti.


      • nusentytär
        ilmiihme kirjoitti:

        Istuipa oikaisuvaatimuksen tekijä vaikka 10 pallilla niin se ei oikeuta kaupunkia toimimaan vastoin hankintalakia. Lieksan hoivayrittäjät tietoisia tilanteesta, mutta eivät uskalla oikein hiiskua asiasta, koska pelkäävät että ne vähäisetkin setelirahat menevät jatkossa Mikevalle. Kaupungilta tosi kurja temppu tämä paikallisille yrittäjille. Osa nykyisistä yrittäjistä olisi ollut valmis jo aikaa sitten laajennuksiin, mutta kaupungin vastaus on ollut tyly. Vanhukset olisi voitu nykyisinkin keinoin hoitaa kotikunnassa eli Lieksassa, mutta sitä ei ole haluttu tehdä. Näin on saatu päättäjät pakon eteen. Ikävää kiristystä. Olisi mielenkiintoista tietää miten Mikevan omistus jakaantuu. Onko paikallisilla kytkentöjä Mikevaan kuten on esim. osuuskauppaan. Näistäkin jääviyksistä olet Korpinen yleensä ollut kiinnostunut, mutta nyt puhe on toista. Miksi?
        Ihmettelen Korpisen kantaa muutoinkin. Puhut aina laillisuudesta. Nyt olet valmis hinnalla millä hyvänsä toimimaan periaatteidesi vastaisesti.

        Täs on jotain lieksalaisten poliitikkojen (ml. vasemmisto) yrityksen taustasta:
        Mikeva Oy on siirtynyt sosiaali- ja terveysalan yrityksiin keskittyneen Euroopan laajuisen G Squaren hallinnoiman rahaston ja toimivan johdon omistukseen 27.6.2012. Rahastoa hallinnoiva G Square on Pariisissa pääkonttoriaan pitävä pääomasijoitusyhtiö, joka on keskittynyt sijoittamaan eurooppalaisiin sosiaali- ja terveysalan yrityksiin. Myyjänä on pääomasijoittaja Intera Partnersin hallinnoima rahasto.

        ”Olemme erittäin tyytyväisiä, että uusi omistaja on sitoutunut Mikevan pitkäjänteiseen kehittämiseen. G Squaren kautta saamme hyötyä kansainvälisestä kehitystiimistä, jolla on laaja kokemus ja osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista muissa Euroopan maissa. Omistajan vaihdoksella ei ole vaikutuksia työntekijöidemme asemaan. Meillä on vakaa aikomus jatkaa valtakunnallista kasvuamme.” toteaa Mikevan toimitusjohtaja Petri Pitkäranta.

        Mikeva on tuottanut sosiaali- ja hoivapalveluja vuodesta 1987.
        Yhtiön pääkonttori on Vantaalla.


      • nettimaija

        Laadusta kertoo seuraava työntekijän havainto:

        Mikeva on sijoutusyhtiöiden omistama yritys eli sen tavoitteena on tietysti tienata osakkeenomistajille rahaa. Mikevalla on todella hienosti tehty laatusertifikaatti jota ei käytännön työssä kylläkään huomaa. Työntekijöiden lukumäärä on minimissä ja työntekijät ajetaan aivan loppuun. Jokainen hoitoalalla työskentelevä ymmärtää miten tämä näkyy asukkaiden hoidon laadussa (mitä kunnat eivät mitenkään valvo). Hoitohenkilöstön palkkaus on huonompi kuin kunnallisella puolella. Mikevalla kaikki tekevät kaikkea eli normaalin hoitotyön lisäksi kaikki joutuvat siivoamaan ja tekemään ruokaa. Minulle tuli mitta täyteen kun sairaanhoitajana huomasin peseväni vessanpyttyjä paska palkalla ja muutamassa kuukaudessa loppuun ajettuna.


      • ilmiihme kirjoitti:

        Istuipa oikaisuvaatimuksen tekijä vaikka 10 pallilla niin se ei oikeuta kaupunkia toimimaan vastoin hankintalakia. Lieksan hoivayrittäjät tietoisia tilanteesta, mutta eivät uskalla oikein hiiskua asiasta, koska pelkäävät että ne vähäisetkin setelirahat menevät jatkossa Mikevalle. Kaupungilta tosi kurja temppu tämä paikallisille yrittäjille. Osa nykyisistä yrittäjistä olisi ollut valmis jo aikaa sitten laajennuksiin, mutta kaupungin vastaus on ollut tyly. Vanhukset olisi voitu nykyisinkin keinoin hoitaa kotikunnassa eli Lieksassa, mutta sitä ei ole haluttu tehdä. Näin on saatu päättäjät pakon eteen. Ikävää kiristystä. Olisi mielenkiintoista tietää miten Mikevan omistus jakaantuu. Onko paikallisilla kytkentöjä Mikevaan kuten on esim. osuuskauppaan. Näistäkin jääviyksistä olet Korpinen yleensä ollut kiinnostunut, mutta nyt puhe on toista. Miksi?
        Ihmettelen Korpisen kantaa muutoinkin. Puhut aina laillisuudesta. Nyt olet valmis hinnalla millä hyvänsä toimimaan periaatteidesi vastaisesti.

        Kateus vie kalatkin vedestä. Minulla ei ole mitään kytkentöjä ja olen todennut sen mitä kirjoittajakin,että omassa kunnassa pitäisi kyetä asiat hoitamaan.Edelleen totean jos päättäjät ja oikaisuvaatimuksen esittäjät palvelevat tai ovat jonkun toimijan päätöksiä tekemässä niin siinäkö olen väärässä?
        On aivan selvää myöskin se. että hyvinkin myöskin säätiössä on ajettu ihmisiä nurkkaan tämä tapahtu myös meidän perheessä jos nyt täällä arvostellaan jotakin toimijaa.
        Tiedän kylla sen että esim lasten päivähoidon osalta juuri on saatu selvitys yrittäjältä mutta silläkin sektorilla on tekemistä toisinaan.
        Selvää on, että valtakunnallisesti on ollut myöskin keskustelua vanhusten hoidon mitoituksesta. eli kyllä asia koskee hyvin laajasti .Olen itse aikanaan ollut hoitajana laitoksissa ja kyllä olen tottunut siinä työssä myöskin siivoamaan jopa ulosteet lämpöpatterin välistä eikä parannut valittaa. MK


      • Sammoo.mieltä

        Korpiselle pointsit hyvistä kirjoituksista tässä ketjussa.


    • sellainen.valtuutettu

      Valtuutettu Nykäsellä on hätä palvelukodista mutta ei ole hätä kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden toimeentulotukimenoista.

      • erasmuss

        Outoa, ettei Lieksa kykene hoitamaan vanhuksia inhimillisesti muutoin kuin sullomalla heidät laitokseen. Päätöksellään Lieksa vahvistaa paikkakunnalla toimivaa monikansallista pääomasijoitusyhtiötä ja samalla painaa omat yrittäjät alas viittaamalla heidän mahdollisuuksiin ym. Tosiasiassa heille ei ole annettu mahdollisuutta, koska sopimus on jo päätetty tehdä Mikevan kanssa. Olen keskustellut useiden yrittäjien kanssa Lieksan tilanteesta, mutta yrittäjät pelkäävät menettävänsä nykyisetkin asiakkaat kritisoimalla kaupungin päätöstä. He ovat alistuneet kohtaloonsa. Onko tämä kaupungin toiminta avoimuutta, demokratiaa, yhdenvertaisuutta ja syrjimättömyyttä Korpinen? Minusta tämä on mielivaltaista päätöksentekoa, jossa käytetään keppihevosena vanhusten hätää. Ei tähän perusasiaan kannata sekoittaa yhden valtuutetun oikaisuvaatimusta ja hänen mahdollisia kytköksiään. Kannattaa miettiä asiaa tosiasioiden kulmasta.


      • menköön.toimeen

        Eihän kielteisen päätöksen saaneista tule muita menoja kuin littera omaan maahansa. Kai se oma maa sitten tukee ko. reissumiestä toimeen tulossa. Jos ei, niin menköön toimeen tienaamaan rahaa seuraavaa Suomen matkaa varten.


    • Kyllä minäkin pidän outona näitä joidenkin kirjoituksia jotka istuvat kaupungissa eri hallintokunnissa päätöksiä tekemässä. sitten ollaan jarruttamassa Kuten totesin niin ihmettelen Teidän kirjoituksia ja tuota missä osoitat sormella meikeläistä voinen sinulle todeta, että kyllä tänne mahtuisi myös perhekoteja olen sellaisen antanut itseni ymmärtää viranhaltijoiden puheiden taholta koska olen arvostellut juuri sitä,että esim vanhuksia hoidetaan toisissa pitäjissä ja en todella ymmärrä tuota sanomaasi mitä olet tuonut esille ja mistä voimme lukea kaupunginhallituksen esityslistalla, Minusta on nyt asian esittäminen jälkijättöistä koska noita puheita en kuullut kokouksessa jossa olin mukana todella outoa toimintaa juosta helemat hulmuten jälkikäteen joidenkin toimijoiden toimesta.
      Tuotte esiinJoensuun hankintatoimen siinä olemme menneet todella metsään ,koska hankinnat eivät kovinkaan osu Lieksalaisiin yrittäjiin hankita päätösten osalta ja nyt sitten on tajuttu monta muuta asiaa. kuten teknisen yhteistyön ja mihin on menty talot on järkiään nyt kelvottomia.
      Mitä sitten toimii kaupungin hallinnoima Pieliskodit, onko koskaan ajateltu toisenlaista käytäntöä myyntiä jolloin saataisiin juuri tarvittavat kevyet palvelut sairaalasta palaaville ihmisille omassa kunnassa jopa saattohoidon osalta koska tunnen senkin asian hyvin omakohtaisesti tai mahdollista vuokrata matkailukäyttöön koska sellainen toiminta olisi myös mahdollisuus. tietysti nyt voidaan todeta,ettei siihen valtiovalta suostu mutta aina voidaan saada muutoksia asioihin järjen voittaessa

      • Edelleen totean sen,että juuri sos ja terveyslautakunta pudotti sotaveteraanien avustamisen ja näin ollen nekin kalliinmat palvelut suomen satavuoden kunniaksi kaatuu nousevina kustannuksina kaupungin syliin koska toiminnat sotainvalidien ja veteraanien osalta joudutaan ajamaan toimijoiden taholta alas. eli samat ns asiantuntijat on niistä olleet päättämässä.ennen heitä kutsittiin tietyllä nimikkeellä jonka varsin hyvin tuntee vanhempi väestö, toivottavasti uusi sukupolvi ei sitä tarvitsisi kokea vaikka merkit on huolestuttavia MK


      • Asiakirjoista ilmenee selkeästi.että tuo Aran rahoittama palvelukoti tulisi Metsotielle ja siitä on jo ollut lehdessä maininta koska tuon partalanmäen varikkoalueen purkaminen olisi kallista.
        Myöskin esityksessä selkeästi todetaan,että kappaleen lopussa,että " Kaupunki suhtautuu myönteisesti myöskin muiden yritysten laajentumispyrkimyksiin ja omaa valmiudet käydä niiden kanssa keskusteluja" eli siinä se totuus on kerrottuna ja kuten olen todennut kateus vie kalat vedestä ja valittaja toimii itse muiden yritysten hallinnossa suotakoon se hänelle mutta pitää muistaa myös se että tämä vouhkaaminen tulee veronmaksajille kalliiksi ja olen asian perustellut jo aikaisemmin MK


      • tömäkkee

        Tuo lausehan (suhtautuu myönteisesti) on ristiriitainen. Mitä keskusteluja kaupunki on käynyt tai käy. On suhtauduttu suorastaan kielteisesti eräänkin pienen yrittäjän laajentumispyrkimyksiin. On huomauteltu asiattomasti laadusta ym. Myönteisestä pyrkimyksestä on siis ei myönteisiä kokemuksia. Ja miten nyt, jos sopimus on jo tehty yhden monikansallisen toimijan kanssa. Vaikuttaa Korpinen siltä että et ymmärrä lukemaasi. Voimassa olevaa kilpailuttamissäädöstöä on julkisissa hankinnoissa noudatettava olitpa Korpinen mitä mieltä hyvänsä.


      • Olen lukenut tekstin ja myöskin ollut joskus palavereissa ja myöskin hieman oikonut asioita.Syytät suorastaan ainoastaan minua nimeltä mainiten.
        Oikaisuvaatimus ja keskustelu on hihasta vedetty joka todetaan esityslistassa nettkikeskustelun taholta olevan, joten jos näitä keskusteluja pidetään asiallisena niin kyllä mielestäni ollaan melkoisesti päättäjänä hakotiellä.

        Lainaus; "Palvelujen laadun valvonta kuuluu ensisijaisesti kunnalle ja tällä hetkellä Lieksassa valvontakäyntejä yksityisten tehostetun palveluasumisen yksiköihin tehdään vuosittain ja lisäksi tarpeen mukaan esim asiakasreklamaation perusteella."
        Lisäksi todetaan että kyseisessä hoitokodissa ei ole kyseisen henkilön väittämää laatuongelmaa.
        Niinpä olen saottavani sanonut jo aikaisemmin mistä on kyse kun istutaan monella tuolilla niin silloin voinen myös sanoa sen ääneen kenen asialla on


      • vanhenemistako

        Korpinen vältät tosiasioita. Onko oikeutta olla kilpailuttamatta? Onko oikeus rikkoa voimassa olevaa lakia ja yrittää edes taata jonkinlaista yhdenvertaisuutta. Sinä jos kuka olet näillä palstoilla toitottanut jääviyksiä, lukenut lakia jne. Mistä nyt tuulee? Puhut hieman asian sivusta. Siksi mainitsen nimesi.


      • Tosiasia on minulla tulostettuna ja kaupunginhallitus on hylännyt Irma Nykäsen oikaisuvaatimuksen.Olen namä seikat tuonut esiin ja jokainen voi päätöksen lukea itse.
        Mutta ainahan asiaa voidaan tarkastella Hallinto-oikeudessa
        Selvää on kuitenkin se että tuossa esittelyssä todetaan mahdollinen kilpailutus sitten Sote uudistuksen jälkeen"Lieksan kaupunki on toimittanut siun sote-kuntayhtymän hallitukselle pyynnön sitoutua palvelutuotannon järjestämiseen ko kiinteistössä sen välivuokrauksen ajaksi"
        kaupunginhallituksen esittelyssä todetaan,että Mikeva voi voi osallistua siun soten tehostetun palveluasumisen tarjouskilpailuun tai hakea palvelusetelituottajaksi. täyttämällä kriteerit joita palvelusetelituottajilta edellytetään näin siis asiakirjat toteaa.

        Olen todella puhunut jääviyksistä ja tässäkin kohtaa se voidaan havaita joten minulla on iso nokka joka haistaa monta asiaa ja tässäkin tuon esiin esittelyn ja päätöksen tältä osin


      • Muutoksenhakija on sosiaali ja terveyslautakunnan jäsen ja myös Honkalampisäätiössä hallinnossa ja kaupunginvaltuutettu


      • kasa.haisee

        Ja kristillisen opiston ja tytäryhtiönsä Valpas ratkaisut oy:n hallituksen jäsen.


      • Juuri niin ja Mähköllä on rakennushanke talossa jossa oli myöskin aikanaan monenlaista vaihetta ja erilaista toimintaa.


    • Mitä tähän nyt tuumaa ojalanisäntä sinkomies puolijauhoonen toisten nimimerkkien käyttäjä

    • hyppy.hyppy.hyppy

      Varmaan kehottaa menemään sinua pohojanmaalle ja hyppelemähän rinkiä!

      • Tuon uskon asiana ihan täysin ja siten asiat jää hoitamatta ja vanhukset sairaat myös näiden minua arvostelleiden kanssa jää rypemään omissa liemissään
        Mutta juuri puhutaan radiossa erosta ja millaisia tarinoita miten vanhempi voi olla myös edelleen lapsi ja varmaa se on. ei ole monesti lapsilla hyvä kun aivopesua tapahtuu ja miten se on monesti jatkuvaa sukupolvesta toiseen.


      • riituvuan

        Jokainen ymmärtää, että kaikki palveluntuottajat voivat hakeutua tulevan siun soten listoille, jos ne täyttävät asetetut kriteerit. Miksi Mikevan kanssa on tehty sopimus, vaikkei vielä taloa ole rakennettu ja tuskin onkaan rakennettu kuluvan vuoden loppuun mennessä. Sen jälkeen muutkin kuin Mikeva voisivat listautua palvelun tuottajaksi uuteen pytinkiin. Onhan se mielenkiintoista, jos samassa tilassa olisi useampi palveluntuottaja. Mutta miten menee juridisesti kun paperit tehdään vain Mikevan kanssa. Voitko vastata koripinen täsmällisesti etkä kiertäen asian vierestä.


      • Kyseessä on aiesopimus jolloin avain palvelukodit hakevat Ara avustusta.Varsinainen vuokrasopimus syntyminen edellyttää molempien osapuolten päätöksenteon hyväksymistä.Aikanaan asia on ollut päätöksentekijöillä jo käsittelyssä 2014 keväällä tuolloin Aran investointitukea.

        Tiedän varsin hyvin ja totesin asian lautakunnassa että Lieksan veronmaksajille tulee kalliiksi näpertely asioissa koska olen saanut selville sen,että Lieksalaisia vanhuksia sairaita hoidetaan muualla kuin Lieksassa.

        Olen antanut itselleni kertoa,että jos täällä olisi esim perhehoitoyrittäjia niin asia hoituisi mutta olisi ollut vaan yksi yrittäjä asiasta kiinnostunut.
        Joten
        Asiakirjoista ilmenee lisäksi että rakentaminen olisi tullut kilpailuttaa.Vastineessa todetaan että Rakennusten vuokraaminen tai hankinta ei kuulu hankintalain sovellutuksiin (laki julkisista hankinnoista 2007./348 8§ 1 mom)
        Pohjaudun asiakirjoihin ja selkeisiin muihin asiallisiin tietoihin.

        Edelleen kyseessä on nyt toisen yrittäjän asiamies eli joka istuu Honkalampisäätiön hallituksessa ,joten pidän nyt torpedointia hyvinkin asiattomana MK


      • Siis asia on ollut käsittelyssä jo vuonna 2014 mutta Aran investointitukea ei ole saatu nyt kun se olisi mahdollista niin kapuloita ollaan heittämässä.


      • nuselainen

        Korpinen on ihan hakoteillä. Olkoot oikaisun tekijä kuka hyvänsä niin asia ei ole mennyt sen mukaan, mitä laki julkisista hankinnoista määrää. Tämä on ihmeellistä, että MK puoltaa laitonta menettelyä. Toisekseen Mikevan kanssa tehtävän sopimuksen on hyväksynyt jo kaupunginhallitus ja se on Mikevan puumerkkiä vaille. Arvaa tuleeko hyväksyntä? Varmasti noin makeilla eduilla verratuna muihin yrittäjiin. Tämä on lieksalaisten omaperäistä puuhastelua kun hätä on käsissä. Ei ole pantu tikkua ristiin, jotta olisi kehitetty ja tartuttu muihin kuin raskasiin hoitovaihtoehtoihin ja sen vuoksi ollaan nyt etukenossa toimimassa vastoin voimassa olevaa lainsäädäntöä. Olisitte ottaneet oppia lieksalaiset täältä Nurmeksesta. Me tiedämme miten nämä asiat hoidetaan.


      • On ilmeistä täällä Lieksassa on totuttu kulkemaan pitkospuita pitkin ja se taito on monelta jo unohtunut.Mutta selvää on,että nyt ollaan muutenkin purkamassa yhteistyötä Nurmekselaisten kanssa ,johan meille jäi yksi konkurssin tehnyt tila kaupunkiin Nurmekselaisen jäljiltä ja sekö nyt sitten sinua kismittää ja siksi nyt sitten jänkytät.Tukeudun tässä nyt asiakirjoihin päätökset on toisten tekemisiä. MK


      • lettutaikina
        nuselainen kirjoitti:

        Korpinen on ihan hakoteillä. Olkoot oikaisun tekijä kuka hyvänsä niin asia ei ole mennyt sen mukaan, mitä laki julkisista hankinnoista määrää. Tämä on ihmeellistä, että MK puoltaa laitonta menettelyä. Toisekseen Mikevan kanssa tehtävän sopimuksen on hyväksynyt jo kaupunginhallitus ja se on Mikevan puumerkkiä vaille. Arvaa tuleeko hyväksyntä? Varmasti noin makeilla eduilla verratuna muihin yrittäjiin. Tämä on lieksalaisten omaperäistä puuhastelua kun hätä on käsissä. Ei ole pantu tikkua ristiin, jotta olisi kehitetty ja tartuttu muihin kuin raskasiin hoitovaihtoehtoihin ja sen vuoksi ollaan nyt etukenossa toimimassa vastoin voimassa olevaa lainsäädäntöä. Olisitte ottaneet oppia lieksalaiset täältä Nurmeksesta. Me tiedämme miten nämä asiat hoidetaan.

        nimimerkki "nuselainen" kerronko kaikille mikä oma lehmä ojassa sinulla on ?
        Nimittäin tiedän kuka olet !


      • Elämässä on niin, että toiset lipoo kieltään ja toiset lipoorantoja


      • gaabrielk
        markkukorpinen kirjoitti:

        Elämässä on niin, että toiset lipoo kieltään ja toiset lipoorantoja

        lettutaikinalle: Lipokaa työ lieksalaiset. Me olemme osanneet hoitaa asiat myös vanhusten talojen suhteen paremmin kuin siellä Lieksassa.


      • Lieksalainen_pieliseltä

        Ajatellen kuitenkin siellä nusessa joku on sisäinen syöpä. Ajaen ahtaalle yrittäjät omalla suurella toiminnallaan. Varokaa nuselassa.!

        Ette kaikke ahtaallta ja suppealta vielä ymmärrä.


      • vanhusneuvosto jalkautuu tutustumaan yrityksiin ensi vuoden puolella.

        Todellakin jotkut Nurmekselaiset yritykset hankkivat kun Lieksassa vastoin yleistä mielipidettä lakkautettiin metsätyömieskoti säästösyistä mukamas nyt ne säästöt hyodyntää Nurmekselaisia yrittäjiä ja myöskin kontiolahtelaisia, jonne näitä palvelujen tarvitsijoita on sijoitettu eli mitään säästöä ei liene tullut silla sektorilla?
        Eli kyllä tässä haisee minun nokkaan idän tuuli ja kovasti MK


      • ottolius

        Markun kanssa samaa mieltä. Metsätyömieskoti lakkautettiin "säästösyistä". Tosiasiassa kävi niin, että moni joutui sen jälkeen laitokseen. Kontiolahti ja Nurmes saivat hyödyn, kun vanhuksia on sinne kyörätty merkittävästi kalliimpiin hoitopaikkoihin. Kallis ei ole aina toimiva varsinkin jos ihminen kiskaistaan juuriltaan.


      • en-halua-vanhaksi
        ottolius kirjoitti:

        Markun kanssa samaa mieltä. Metsätyömieskoti lakkautettiin "säästösyistä". Tosiasiassa kävi niin, että moni joutui sen jälkeen laitokseen. Kontiolahti ja Nurmes saivat hyödyn, kun vanhuksia on sinne kyörätty merkittävästi kalliimpiin hoitopaikkoihin. Kallis ei ole aina toimiva varsinkin jos ihminen kiskaistaan juuriltaan.

        Entäs jos/kun vanhuksia pakkosijoitetaan esim Joensuuhun kun Lieksassa ei tarpeeksi hoitopaikkoja vanhuksille.Tälläistä kuullut.Onpa omaisilla matkaa käydä kattomassa äitiään tai isäänsä,muuta läheistä.Vanhukset ilman läheistään kun sijoitetaan kauas.


      • Pitää paikkansa täältä on lakkautettu aikanaan Pielisjärven sairaala joskus tilanteet ovat olleet sellaiset,että jos hoitohenkilöstö on vaikka pakkolomalla niin kustannuksia syntyy erikoissairaanhoidon osalta sakkomaksuina ,mutta aina on myöskin toisenlaisia ajatuksia ihmisillä.Miten toimitaan on kuitenkin olemassa laki mutta kuinka moni tuon lainsäädännön tuntee vanhana ja oikeutensa.Yksi on myös varmaa kun ihminen on elänyt elämänsä työikäisenä Lieksassa ja ehtoopuolella muuttaa kirjansa muualle ja haluaa tulla haudatuksi Lieksaan kotikonnuille niin hautapaikka maksu on sitten ulkopaikkakuntalaisen eli kalliinpi taksa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe