Ratikka kertoo paljon tyhmyydestä, litran mitasta

päätäseinään

Uskotaan mitä sanotaan, eikä uskota mitä näkee ja kokee.

Ratikka tulee viemään litran mittoja kuten sitä kuuluisaa kuoriämpäriä.

Mihinpä sitä omaa tahtoa käyttämään, kun kiskot vievät sinne minne "viisaammat" ovat päättäneet.

81

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kriih-krääh

      Raatii-riitii-ralla mennään ratikalla

      • se.on.reilua

        Vaikka viivettä nyt tulikin, niin kahden viikon päästä on oltava myös jämpti; keskustaan ei ole enää kumipyörillä asiaa.


      • nourail

        Sopii. Siinä tapauksessa ei rakenneta myöskään kiskoja :)


      • Viimeinen.nauru
        nourail kirjoitti:

        Sopii. Siinä tapauksessa ei rakenneta myöskään kiskoja :)

        Aijjai ... kun ne kiskot vihdoin kiiltää kadussa
        niin koko Mansen asujaimisto on ylpeä :)

        Niin siinä käy. Ja ihan syystä. Onhan se suuri muutos
        parempaan suuntaan.


      • talousPaskana
        Viimeinen.nauru kirjoitti:

        Aijjai ... kun ne kiskot vihdoin kiiltää kadussa
        niin koko Mansen asujaimisto on ylpeä :)

        Niin siinä käy. Ja ihan syystä. Onhan se suuri muutos
        parempaan suuntaan.

        ylpeys käy lankeemuksen edellä

        tulee 500 milj - miljardi veroissa maksuun


    • se_on_fiksua

      Ratikka näyttää jäävän kehittyvien sähköbussien jalkoihin. Jo nyt on kaupungille tilattu sähköbusseja. Jos syöttöliikenteeseen on aikomus tilata sähköbusseja, voidaan samantien tilata myös sellaiseia sähköbusseja, jotka ovat kooltaan ratikan kokoisia ja korvata niillä nyt suunniteltu ratikkaliikenne. Pysytään yhdessä joukkoliikennemuodossa, joka on huokeampi, trendikkäämpi, samat käyttöominaisuudet omaava kuin ratikka ja ympäristöystävällisempi (ei kiskoja, ei johtoja vaijerineen, pienemmät päästöt).
      On paljon kaupunkeja, joissa jo oleva ratikka on korvattu busseilla. Jos jotkut kaupungit laajentavat jo olemassa olevaa ratkkaansa, ei sitä voi verrata Tampereeseen, jossa ei ratikkaa ole ennestään - on kaksi eri asiaa.

      • abc.def

        Bussi ei korvaa raitiotietä. Bussi voi täydentää raitiotietä.


      • mikä_sen_estää
        abc.def kirjoitti:

        Bussi ei korvaa raitiotietä. Bussi voi täydentää raitiotietä.

        Vai ei korvaa. Busseilla nytkin ajetaan.


      • zidfjc

        "Jos syöttöliikenteeseen on aikomus tilata sähköbusseja, voidaan samantien tilata myös sellaiseia sähköbusseja, jotka ovat kooltaan ratikan kokoisia ja korvata niillä nyt suunniteltu ratikkaliikenne. "

        Ratikan kokoiset sähköbussit olisivat kaksinivelisiä. Kaupungin tekemän raitiotien yleissuunnitelman mukaan, jossa on verrattu kahta sähköbussivaihtoehtoa ratikkaan, kustannukset ovat 194 miljoonaa € - 198 milj. €. Nämä sisältää siis ilmeisesti saman infran, kuin millä ratikkakin on laskettu. Eli varikko, väylät, johdot jne. Itse busseja siis ei luvuissa, koska vertailuun on otettava ratikkaa ja s.bussia vertailtaessa sama infra molemmille kulkuneuvoille.

        Suuret bussit tarvii siis tosiaan oman väylän, jotta niistä on yhtään mitään vastinetta ratikalle, joka omalla väylällään suurimman osan matkaa.

        Joten oletko ihan varma sitten, ettet vastusta hintalappua, kun sähköbussia aletaan suunnittelemaan nyt suunnitellulle ratikan linnjalle Lentävänniemestä hervantaan? Lisäksi lukuun on otettava mukaan se, että nyt ratikan suunnitteluun jo käytetty 10 miljoonaa meni tavallaan hukkaan päätyen näin siis sähköbussin kustannukseen.

        Sivu 90/120 yleissuunnitelmasta, jossa on vertailtu vaihtoehtojen hinnat.

        http://www.tampere.fi/liitteet/t/Rlz1dsMYe/tampereenraitiotieyleissuunnitelma.pdf


      • bussitoimiijonyt

        "Suuret bussit tarvii siis tosiaan oman väylän, jotta niistä on yhtään mitään vastinetta ratikalle, joka omalla väylällään suurimman osan matkaa."

        Miksi tarvitsisi? Vähän yli 30 metriä pitkä menee siinä missä puolta lyhyempikin. Jengiä mahtuu vaan kolme kertaa enemmän kyytiin kuin nykyisillä tynkäbusseilla.

        Kuka nämä tynkäbussit edes tänne Tampereelle halusi? Oliko se tämä sama Onnibussin herra, joka nyt niin kovasti haikailee ratikan perään?


      • kyllä_se_kameli_kestääää

        "Vähän yli 30 metriä pitkä menee siinä missä puolta lyhyempikin." Just-joo. Menee se liukkaalla sinne ojan pohjallekin yhtä hyvin, ellei paremminkin. Stressilomaa taitaa olla tiedossa bussikuskeille.


      • jyräsinkö
        kyllä_se_kameli_kestääää kirjoitti:

        "Vähän yli 30 metriä pitkä menee siinä missä puolta lyhyempikin." Just-joo. Menee se liukkaalla sinne ojan pohjallekin yhtä hyvin, ellei paremminkin. Stressilomaa taitaa olla tiedossa bussikuskeille.

        Ok. No miten selität sitten ne ratikan jyräämät?


      • 489ftu
        bussitoimiijonyt kirjoitti:

        "Suuret bussit tarvii siis tosiaan oman väylän, jotta niistä on yhtään mitään vastinetta ratikalle, joka omalla väylällään suurimman osan matkaa."

        Miksi tarvitsisi? Vähän yli 30 metriä pitkä menee siinä missä puolta lyhyempikin. Jengiä mahtuu vaan kolme kertaa enemmän kyytiin kuin nykyisillä tynkäbusseilla.

        Kuka nämä tynkäbussit edes tänne Tampereelle halusi? Oliko se tämä sama Onnibussin herra, joka nyt niin kovasti haikailee ratikan perään?

        Miksi Helsingissä luovuttiin kokeiliun jälkeen nivelbusseista Jokeri-linjalla ja rakennetaan ratikka sen sijaan?

        Entä miksi Tre luopui nivelbusseista? Siksi, koska ne eivät kestä nivelestä.


      • 489ftu
        jyräsinkö kirjoitti:

        Ok. No miten selität sitten ne ratikan jyräämät?

        Aika teoreettinen ongelma ja kaukaa haettu. Entä eikö bussi kolaroi koskaan? Miksi ratikka yleensäkään jyräisi ketään, kun se ajaa omalla väylällään ylivoimaisesti suurimman osan matkaa?

        Helsingissä, jossa jalankulkijoita paljon enemmän ja ratikat muutenkin autojen seassa, ei ole koettu ylivoimaiseksi ongelmaksi sitä, että ratikka jyrää ihmisiä ja autoja. Jos se oisi iso ongelma, ratikka lopetettaisiin.


      • ajatelkaas.ny
        489ftu kirjoitti:

        Aika teoreettinen ongelma ja kaukaa haettu. Entä eikö bussi kolaroi koskaan? Miksi ratikka yleensäkään jyräisi ketään, kun se ajaa omalla väylällään ylivoimaisesti suurimman osan matkaa?

        Helsingissä, jossa jalankulkijoita paljon enemmän ja ratikat muutenkin autojen seassa, ei ole koettu ylivoimaiseksi ongelmaksi sitä, että ratikka jyrää ihmisiä ja autoja. Jos se oisi iso ongelma, ratikka lopetettaisiin.

        Bussien on vaihtopysäkeillä ylitettävä tai alitettava raiteet. Tehtävä siltoja tai alikulkuja. Jos liikutaan samassa tasossa, tömähtää aivan varmasti ratikka-bussi


      • RatikkaUskovaiset
        489ftu kirjoitti:

        Miksi Helsingissä luovuttiin kokeiliun jälkeen nivelbusseista Jokeri-linjalla ja rakennetaan ratikka sen sijaan?

        Entä miksi Tre luopui nivelbusseista? Siksi, koska ne eivät kestä nivelestä.

        Ratikoissakin on kaksi niveltä, miten ne kestävät jos busseissa eivät kestä, koska ratikka?


      • miks.tehdään
        489ftu kirjoitti:

        Miksi Helsingissä luovuttiin kokeiliun jälkeen nivelbusseista Jokeri-linjalla ja rakennetaan ratikka sen sijaan?

        Entä miksi Tre luopui nivelbusseista? Siksi, koska ne eivät kestä nivelestä.

        Miksi nivelbusseja vielä valmistetaan? Tulee reklamaatiorahinöitä vai tuleeko


      • kestovoidellut
        miks.tehdään kirjoitti:

        Miksi nivelbusseja vielä valmistetaan? Tulee reklamaatiorahinöitä vai tuleeko

        Onnibussin pomo kielsi varmaankin kaupungin hommissa ollessaan hanurien rasvaamisen.

        Tuskin ratikkakaan ilman huoltoa kestää.

        Nivelbusseja käyttäviä kaupunkeja on maailmassa aika paljon enemmän kuin vanhanaikaiseen ratikkaan turvautuvia. Taitaa lähes kaikissa ratikkakaupungeissa olla lisäksi bussiliikennettäkin. Ratikka itsessään kun ei riitä oikein mihinkään, koska on niin kömpelö.


      • Ratikka_paras
        RatikkaUskovaiset kirjoitti:

        Ratikoissakin on kaksi niveltä, miten ne kestävät jos busseissa eivät kestä, koska ratikka?

        Koska raitiovaunu liikkuu silkinpehmeästi kiskoilla. Ei tärise, ei pompi, ei vaapu. Kunhan etenee. Siinä ei nivelet rasitu ratikalta eikä matkustajilta.


      • RatikkaUskovaiset
        Ratikka_paras kirjoitti:

        Koska raitiovaunu liikkuu silkinpehmeästi kiskoilla. Ei tärise, ei pompi, ei vaapu. Kunhan etenee. Siinä ei nivelet rasitu ratikalta eikä matkustajilta.

        Ratikka liikkuu silkinpehmeästi vain ratikkakiimaisen unissa. Helsingissä voi käydä kokeilemassa todellisuutta...


      • tienaamiskysymys
        abc.def kirjoitti:

        Bussi ei korvaa raitiotietä. Bussi voi täydentää raitiotietä.

        "Bussi ei korvaa raitiotietä. Bussi voi täydentää raitiotietä."

        Unohdit tarkentaa, että bussi ei korvaa raitiotietä RAKENTAJAN kannalta. Koska kiskojen rakentamisessa ainoastaan rakennusvirmat saavat lypsettyä verovaroja kyllikseen.

        Ja bussi voi täydentää raitiotietä RAKENTAJAN kannalta, koska kyllä siihen bussiratkaisuunkin aina jotain penkankääntämistä saadaan myytyä.


      • hidason

        Ratikassa on vaikea seistä , kun kääntyy kadunkulmassa, kun kori ei kallistu olenkaan mutkan suuntaan.


      • Järjestelykysymys
        RatikkaUskovaiset kirjoitti:

        Ratikoissakin on kaksi niveltä, miten ne kestävät jos busseissa eivät kestä, koska ratikka?

        Bussivuoroja voi lisätä tarvittaessa vaikka kuinka tiheäksi. Esim. Hervannasta vois lähteä aamuisin vaikka 5 bussia tai enemmänkin peräkkäin jos tarve vaatii. Se on ihan järjestelykysymys. Ei kaikkia tarvitse eikä kuulukaan ahtaa samaan bussiin.


      • Yksityisajattelija
        Ratikka_paras kirjoitti:

        Koska raitiovaunu liikkuu silkinpehmeästi kiskoilla. Ei tärise, ei pompi, ei vaapu. Kunhan etenee. Siinä ei nivelet rasitu ratikalta eikä matkustajilta.

        Bussin pomppiminen johtuu eniten Hämeenkadun kivipinnasta, mikä on 1800-luvun mallia. Eikö olisi jo aika uusia pääkadun pinta? Vanhoihin taloihinkin tehdään uudistuksia kuten hissejä jne.


      • Ratikka_paras
        Yksityisajattelija kirjoitti:

        Bussin pomppiminen johtuu eniten Hämeenkadun kivipinnasta, mikä on 1800-luvun mallia. Eikö olisi jo aika uusia pääkadun pinta? Vanhoihin taloihinkin tehdään uudistuksia kuten hissejä jne.

        Kyllä bussi vikuroi ihan kunnolla jokaisessa pysäkille tulossa / lähdössä. Pomppii viemärinkansien, aitojen asvalttikuoppien yms kohdalla. Väistelee ja kurvailee ihan normaaliliikenteessä...

        Sitä ei vaan tule ajatelleeksi kun ei ole vertailukohtaa. Helsingissä sen huomaa kun on niin paljon kiskoliikennettä, paikallisjunat, metro, ratikat... jotka on selvästi tasaisempia. Voi seisoskella vaunussa suht rentona, mitä bussissa todellakaan ei voi vaan kaksin käsin on tarrattava.tankoon. Ratikan/metron/junan penkillä ei vierekkäin istuvat lentele toistensa syliin vähän väliä, kuten bussissa.


    • opsi7

      Ei vaan tyhmyyttä on väittää, että ratikka on huono vaihtoehto.

      Tyhmyyttä se on siksi, että kun ratikasta on kokemusta sadoista kaupungeista ympäri maailmaa ja ne on hyviksi todettu kaikilla mittareilla, niin silti vaan jänkää vastaan, että meillä Tampereella on kaikki toisin. Koetun hyvän vastainen jänkkääminen on tyhmyyttä.

      Miksi esim. Hki ei ole lupunuyt ratikoista, jos ne niin huonoja kaikin mittarein? Sen sijaan Hki on rakentamassa lisää raidetta. Jokerilinjallakin kokeilivat kahdelta eri valmistajalta ilmeissestikin superbusseja, kaksi nivelisiä joka tapauksessa. Ei toimineet, vaan rakentavat ratikan sinne.

      • mielenvikainen.ratikka

        Useissa paikoissa ratikka on purettu, koska se on joustamattomana hidastanut kaupunkialueen kehitystä.

        Olisi aika hullua rakentaa verorahoilla kehityksen jarru.


      • ratikka_tulee_14_11_THX
        mielenvikainen.ratikka kirjoitti:

        Useissa paikoissa ratikka on purettu, koska se on joustamattomana hidastanut kaupunkialueen kehitystä.

        Olisi aika hullua rakentaa verorahoilla kehityksen jarru.

        Ei pidä paikkaansa. Miksi valehtelet? Eurooppaan on 2000 vuoden jälkeen rakennettu noin 50 raitiotietä. Pelkästään Ranskaan 21. Italiaan 8. Euroopan ulkopuolelta Usaan 25. Ruotsissa viimeisin on 83 000 asukkaan Lund.

        Katso tästä listat maista ja kaupungeista.

        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tram_and_light_rail_transit_systems#Europe


      • ratikka_tulee_07_11_KTS
        mielenvikainen.ratikka kirjoitti:

        Useissa paikoissa ratikka on purettu, koska se on joustamattomana hidastanut kaupunkialueen kehitystä.

        Olisi aika hullua rakentaa verorahoilla kehityksen jarru.

        Bussi on yhtä joustamaton, koska bussi ei tampereella aja runkolinjalta minnekään, vaikka pääsisi periaatteessa ajamaan. Se on siis vuosikaudet ajanut Paasikeventie/Pispalan Valtatie-Pirkankatu/Hämeenpuisto-Hämeenkatu-Itsenäisyydenkatu-Sammonkatu-Hervannan valtaväylä.

        Siitä se ei poikkea, huolimatta, että se periaatteessa voisi tulla kotioven eteen vaikka petsamoon hakemaan omakotialueelta. Se ei tule, koska ei kannata ajaa hiljaisia omakotialue- tai lähiöteitä. Siksi se ajaa runkoreittiä, jonka mainitsin viestin alussa. Eli bussi on aivan yhtä joustamaton, ku ratikka, huolimatta siitä, että ratikka ajaa vain yhtä kiinteäää rataa. Vaikka bussilla olisi mahdollisuus ajaa kaikka mahdolliset kadut kaupungissa, se ei tee sitä. Vasta tämä olisi todellista joustavuutta.


      • RatikkaUskovaiset
        ratikka_tulee_07_11_KTS kirjoitti:

        Bussi on yhtä joustamaton, koska bussi ei tampereella aja runkolinjalta minnekään, vaikka pääsisi periaatteessa ajamaan. Se on siis vuosikaudet ajanut Paasikeventie/Pispalan Valtatie-Pirkankatu/Hämeenpuisto-Hämeenkatu-Itsenäisyydenkatu-Sammonkatu-Hervannan valtaväylä.

        Siitä se ei poikkea, huolimatta, että se periaatteessa voisi tulla kotioven eteen vaikka petsamoon hakemaan omakotialueelta. Se ei tule, koska ei kannata ajaa hiljaisia omakotialue- tai lähiöteitä. Siksi se ajaa runkoreittiä, jonka mainitsin viestin alussa. Eli bussi on aivan yhtä joustamaton, ku ratikka, huolimatta siitä, että ratikka ajaa vain yhtä kiinteäää rataa. Vaikka bussilla olisi mahdollisuus ajaa kaikka mahdolliset kadut kaupungissa, se ei tee sitä. Vasta tämä olisi todellista joustavuutta.

        Bussilinja 3 simuloi ratikkaa ja kulkee samaa reittiä kuin se, siksi se ei poikkea, koska ratikka...


      • hyvin.joustaa
        ratikka_tulee_07_11_KTS kirjoitti:

        Bussi on yhtä joustamaton, koska bussi ei tampereella aja runkolinjalta minnekään, vaikka pääsisi periaatteessa ajamaan. Se on siis vuosikaudet ajanut Paasikeventie/Pispalan Valtatie-Pirkankatu/Hämeenpuisto-Hämeenkatu-Itsenäisyydenkatu-Sammonkatu-Hervannan valtaväylä.

        Siitä se ei poikkea, huolimatta, että se periaatteessa voisi tulla kotioven eteen vaikka petsamoon hakemaan omakotialueelta. Se ei tule, koska ei kannata ajaa hiljaisia omakotialue- tai lähiöteitä. Siksi se ajaa runkoreittiä, jonka mainitsin viestin alussa. Eli bussi on aivan yhtä joustamaton, ku ratikka, huolimatta siitä, että ratikka ajaa vain yhtä kiinteäää rataa. Vaikka bussilla olisi mahdollisuus ajaa kaikka mahdolliset kadut kaupungissa, se ei tee sitä. Vasta tämä olisi todellista joustavuutta.

        Bussi menee pikalinjana tunnelin kautta jos niin halutaan


      • kyllä.joustaa
        ratikka_tulee_07_11_KTS kirjoitti:

        Bussi on yhtä joustamaton, koska bussi ei tampereella aja runkolinjalta minnekään, vaikka pääsisi periaatteessa ajamaan. Se on siis vuosikaudet ajanut Paasikeventie/Pispalan Valtatie-Pirkankatu/Hämeenpuisto-Hämeenkatu-Itsenäisyydenkatu-Sammonkatu-Hervannan valtaväylä.

        Siitä se ei poikkea, huolimatta, että se periaatteessa voisi tulla kotioven eteen vaikka petsamoon hakemaan omakotialueelta. Se ei tule, koska ei kannata ajaa hiljaisia omakotialue- tai lähiöteitä. Siksi se ajaa runkoreittiä, jonka mainitsin viestin alussa. Eli bussi on aivan yhtä joustamaton, ku ratikka, huolimatta siitä, että ratikka ajaa vain yhtä kiinteäää rataa. Vaikka bussilla olisi mahdollisuus ajaa kaikka mahdolliset kadut kaupungissa, se ei tee sitä. Vasta tämä olisi todellista joustavuutta.

        Katso linjakartasta, kuinka paljon bussireitit poikkeavat vuoden takaisista. Ovat joustaneet jonkin verran. Harva on entisellään


    • Mieti.edes.vähän

      Tampereen kaupungilla on 48 miljoonaa velkaa!! Revi siitä ratikka ja tunge sinne mihin päivä ei paista...
      Seuraavan kerran käsitellään ratikka-asiaa 7.11. ja luulis silloin porukan tajuavan ettei tämän kaupungin rahat riitä vaikka mistä lainaa revittäisiin. On nääs tuo tunnelikin maksettavana. Tunnelista sentään jotain hyötyä, mutta ratikka pelkkä kallis lelu. Lähes tyhjänä kelaisi 7 minuutin välein sitä rataa ees taas nonstoppina. Mistä se porukka saataisiin niille ratikkavuoroille että saataisiin satoja maksavia joka 7:n minuutin välein?

      • Mieti.edes.vähän

      • ratikkaTreelle21
        Mieti.edes.vähän kirjoitti:

        P.S.

        Tässä asiaa kokouksesta. Siinä jutussa lukee että ratikka veisi 55 000 ihmistä vuorokaudessa! Mistä sellainen porukka ratikalla ajajia muka haalittaisiin? Kysynpähän vain, ja joku voi vastata mulle jos pystyy.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102422512353_uu.shtml

        Perustuu varmaan esim. kokemuksiin ulkomailta. Aikaisempia toteutuneita kokemuksia voidaan käyttää vertailupohjana, kun arvioidaan tulevaa.

        Kun myös tiedetään, paljonko asukkaita asuisi radan varrella tietyllä etäisyydellä ja huomioon ottaen liityntäliikenteen, niin siitä voidaan arvioida vertaamalla samanlaisiin ratikkasysteemeihin (liityntäliikenteellisiin) ulkomailta. Ei se sen vaikeampaa ole. Eivät tamperelaiset käyttäydy yhtään sen erilaisemmin ratikan käytön suhteen, kuin vaikka norjalaiset tai itävaltalaiset, jos ratikan periaate liikennöinnissä on sama.

        Entä mistä sinä olet keksinyt epäillä, että matkustajia ei riittäisi 55000 vuorokaudessa? Onko esim. ulkomailla jokin ratikka, josta saatu kokemus osoittaa, että matkustajat ajavat mieluummin bussilla ja eivät alkaneetkaan käyttää ratikkaa sen valmistuttua?

        Sori, mutta en voi arvostaa tuollaista epäilyä, koska ne eivät perustu minkäänlaiseen päättelyyn jo (a)toteutuneesta ja siitä, miten täällä (b)aiotaan rakentaa radan varteen. Kun nämä kaksi tietoa (a ja b) yhdistää, voidaan arvioida sitä, mikä olisi tampereella päivittäinen matkustajamäärä. Silloin se voi hyvinkin olla 55000. Noissa Treen arvioinneissa on lukemani mukaan tehty kaikenlisäksi arviot varovaisella periaatteella, ettei mene yläkanttiin.


      • onks.tiatoo

        Onks niillä ulkomailla kokemuksia taantuvasta teollisuuskaupungista? Rakennetaanko niihin ratikoita?


      • kuljettava.on
        ratikkaTreelle21 kirjoitti:

        Perustuu varmaan esim. kokemuksiin ulkomailta. Aikaisempia toteutuneita kokemuksia voidaan käyttää vertailupohjana, kun arvioidaan tulevaa.

        Kun myös tiedetään, paljonko asukkaita asuisi radan varrella tietyllä etäisyydellä ja huomioon ottaen liityntäliikenteen, niin siitä voidaan arvioida vertaamalla samanlaisiin ratikkasysteemeihin (liityntäliikenteellisiin) ulkomailta. Ei se sen vaikeampaa ole. Eivät tamperelaiset käyttäydy yhtään sen erilaisemmin ratikan käytön suhteen, kuin vaikka norjalaiset tai itävaltalaiset, jos ratikan periaate liikennöinnissä on sama.

        Entä mistä sinä olet keksinyt epäillä, että matkustajia ei riittäisi 55000 vuorokaudessa? Onko esim. ulkomailla jokin ratikka, josta saatu kokemus osoittaa, että matkustajat ajavat mieluummin bussilla ja eivät alkaneetkaan käyttää ratikkaa sen valmistuttua?

        Sori, mutta en voi arvostaa tuollaista epäilyä, koska ne eivät perustu minkäänlaiseen päättelyyn jo (a)toteutuneesta ja siitä, miten täällä (b)aiotaan rakentaa radan varteen. Kun nämä kaksi tietoa (a ja b) yhdistää, voidaan arvioida sitä, mikä olisi tampereella päivittäinen matkustajamäärä. Silloin se voi hyvinkin olla 55000. Noissa Treen arvioinneissa on lukemani mukaan tehty kaikenlisäksi arviot varovaisella periaatteella, ettei mene yläkanttiin.

        Sillä mennään, joka lähimpää kulkee. Tai yleensä kulkee


      • Mieti.edes.vähän
        ratikkaTreelle21 kirjoitti:

        Perustuu varmaan esim. kokemuksiin ulkomailta. Aikaisempia toteutuneita kokemuksia voidaan käyttää vertailupohjana, kun arvioidaan tulevaa.

        Kun myös tiedetään, paljonko asukkaita asuisi radan varrella tietyllä etäisyydellä ja huomioon ottaen liityntäliikenteen, niin siitä voidaan arvioida vertaamalla samanlaisiin ratikkasysteemeihin (liityntäliikenteellisiin) ulkomailta. Ei se sen vaikeampaa ole. Eivät tamperelaiset käyttäydy yhtään sen erilaisemmin ratikan käytön suhteen, kuin vaikka norjalaiset tai itävaltalaiset, jos ratikan periaate liikennöinnissä on sama.

        Entä mistä sinä olet keksinyt epäillä, että matkustajia ei riittäisi 55000 vuorokaudessa? Onko esim. ulkomailla jokin ratikka, josta saatu kokemus osoittaa, että matkustajat ajavat mieluummin bussilla ja eivät alkaneetkaan käyttää ratikkaa sen valmistuttua?

        Sori, mutta en voi arvostaa tuollaista epäilyä, koska ne eivät perustu minkäänlaiseen päättelyyn jo (a)toteutuneesta ja siitä, miten täällä (b)aiotaan rakentaa radan varteen. Kun nämä kaksi tietoa (a ja b) yhdistää, voidaan arvioida sitä, mikä olisi tampereella päivittäinen matkustajamäärä. Silloin se voi hyvinkin olla 55000. Noissa Treen arvioinneissa on lukemani mukaan tehty kaikenlisäksi arviot varovaisella periaatteella, ettei mene yläkanttiin.

        Kaikki perustuu pelkkiin arviointeihin. Eihän tamperelaiset millään ratikalla halua ajaa, vaan kyttäävät vain että koska pääsisivät Hämeenkadulle ajelemaan omilla peltitoosillaan. Kostiainen sanoi että ratikka rakennettaisiin tulevia sukupolvia varten ja että 50 vuoden päästä kiittävät kun on ratikka hankittu. Missähän kunnossa mahtaa ratikka olla 50 vuoden päästä?:/ Hankkikoot tulevaisuuden tamperelaiset itse sitten 50 vuoden päästä ratikkansa jos Tampereen talous on silloin mallillaan ja jos silloin vielä ratikka kiinnostaa.
        Ei meidän kuulu 48 miljoonalla miinuksella olevalla kaupungin taloudella tehdä mitään satojen miljoonien investoiteja. Asuvatko kaikki valtuuston ratikkaa kannattavat henkilöt edes Tampereella tai aikovatko muuttaa ulkokuntiin sen jälkeen kun jos ovat saaneet ajettua ratikan läpi? Silloinhan eivät joudu osallistumaan ratikan aiheuttamiin kuluihin.
        Nykyään Tampereen kaupungin työntekijöiden ei tarvitse asua Tampereella niin kuin ennen.
        Ulkokuntalaiset maalaiset haluavat tietenkin Hullujen päivien aikaan ajelemaan vähän kaupunkiin ratikalla. Ei tamperelaisilla ole moiseen varaa. Kyllä Särkänniemi saa riittää maalaisten huvittelupaikaksi.


      • RakennusVillitys

        Unohdit keskustan katteet ja sitten on se iso paikallisliikenteen asemakin ... ei ne rakennushankkeet tuohon ratikkaan pääty. Joku ehti jo ehdottomaan sitäkin, että jos vedettäisiin ratikkalinja Hämpin parkin kautta. Uskokaa pois, kun nyt on putki saatu auki, niin tästä ei ihan heti loppua tulekaan.


      • LiikenneAari

        40 % tamperelaisista asuu vuonna 2025 enintään 800 metrin päässä ratikkapysäkistä. Ja raitiotien rakentaminen ja asuntorakentaminen raitiotien varteen jatkuu siitä eteenpäin. Sieltä ne matkustajat tulee. Samalla valtio keksii kokonaan uudet pakkomaksut yksityisautojen käyttäjille. Tämä on tulevaisuus. Ratikkakiskoista on vielä todella paljon iloa.


    • miljoonakaupunki

      55000 matkustajaa vuorokaudessa? Tampereella ei taida ihan väki riittää tuollaisiin lukuihin. Kukahan ratikka-konsultti tuonkin luvun on laskenut?

      • RatikkaJaÄkkiä

        Ja näin kitisee taas joku mututuntumalla kaiken asiantuntemuksen kumoava tollo.

        Onko käynyt yhtään mielessä, että suunnitelmien tekemisessä on käytetty ASIANTUNTIJOINA oikeita ammattilaisia eikä keskustelupalstalla tyhmiä kommetteja kirjoittavia idiootteja mielipidegeneraattoreita.


      • stetson.luvut

        Ei se ole mutu luku, se on mallia stetson


      • ei.tiedetä
        RatikkaJaÄkkiä kirjoitti:

        Ja näin kitisee taas joku mututuntumalla kaiken asiantuntemuksen kumoava tollo.

        Onko käynyt yhtään mielessä, että suunnitelmien tekemisessä on käytetty ASIANTUNTIJOINA oikeita ammattilaisia eikä keskustelupalstalla tyhmiä kommetteja kirjoittavia idiootteja mielipidegeneraattoreita.

        Tosiasia on, että tulevaisuuden ennustaminen on vaikeata. Sellaisia SIANTUNTIJOITA ei ole. Onko ennusteissa edes virhemarginaalia ilmoitettu? Ei ole, koska edes sitä ei tiedetä


    • ymmärrä.pelokkaita

      En minä sitä tyhmyydeksi sanoisi, jos mieluummin käyttää vähäiset kykynsä haittojen keksimiseen kuin faktoihin perehtymiseen. Osa ihmisistä vain pelkää kaikkea muutosta, ja asian mielessä kieltäminen on yksi heikkojen ihmisten keino käsitellä pelkotilaa. Se on siis itsensä suojelua.

      • aihetta.miettiä

        Pelätään, että tuleva sukupolvi ei halua maksella poistuvan polven tekemiä velkoja


      • Hmmmmmmm
        aihetta.miettiä kirjoitti:

        Pelätään, että tuleva sukupolvi ei halua maksella poistuvan polven tekemiä velkoja

        Outo pelon aihe. Onko se omakohtainen?


      • et.pelkää
        Hmmmmmmm kirjoitti:

        Outo pelon aihe. Onko se omakohtainen?

        Tuhkamunilla ei ole lapsia, muut pelkäävät lastensa puolesta


      • SanoEiKolehdille
        aihetta.miettiä kirjoitti:

        Pelätään, että tuleva sukupolvi ei halua maksella poistuvan polven tekemiä velkoja

        Ei tarvitsekaan. Meillä perhe nostaa kytkintä noin vuoden, parin säteellä siitä, jos tuo päätös tulee. Yhtäkään sentin senttiä en tuon punavihreäsinisen älynväläyksen rakentamiseen kerättävästä kolehdista aio maksaa :D


      • KunEiTule
        et.pelkää kirjoitti:

        Tuhkamunilla ei ole lapsia, muut pelkäävät lastensa puolesta

        Eivätkös nämä vihreät ole jatkuvasti lastentekolakossa milloin mistäkin syystä? Jos tulee ydinvoimala, ei tule lapsia. Jos ei tule homoliittoja, ei tule lapsia. Jos ei tule... niin ei tule. Varsinainen itku-potku-menkka-raivari koko puolue.

        Tuolla menolla niitä lapsia ei todellakaan tule, mutta toisaalta ehkä se on parempi maailman liikakansoituksen kannalta. Bye, bye vihreät.

        PS. ja kuka tässä sitä muutosta vastustikaan...


    • omituisia_uutisia

      Kirjoittiko Aamulehti omiaan, kun väitti, että ratikan puolustajien mukaan sähköbussit eivät ole ratikan vaihtoehto, vaan toimivat sen rinnalla?
      Käsitykseni mukaan sähköbusseja ei ole suunniteltu toimivaksi ratikan rinnalla, vaan niiden jatkona tai alkuna, siis syöttöliikenteenä. Jos ne rinnalla kulkisivat, olisivat ne silloin helppo vaihtoehto.

      • bussiala_kehittyy

        Ei siinä sähköbussien välissä mitään ratikkaa tarvita. Ladattavia sähköbusseja saa jo nykyään eri pituisina. Niillä saa joukkoliikenteen toimimaan parhaiten Tampereella. Ketteryytensä vuoksi on helposti ohjattavissa niin maan pinnalla kuin tunneleissa.
        Ratikkaevankeliumi on aikansa elänyt.


      • kriih-krääh
        bussiala_kehittyy kirjoitti:

        Ei siinä sähköbussien välissä mitään ratikkaa tarvita. Ladattavia sähköbusseja saa jo nykyään eri pituisina. Niillä saa joukkoliikenteen toimimaan parhaiten Tampereella. Ketteryytensä vuoksi on helposti ohjattavissa niin maan pinnalla kuin tunneleissa.
        Ratikkaevankeliumi on aikansa elänyt.

        Osa voi ajaa pikalinjoina tunnelin kautta. On varmasti nopeampi kuin keskustan lävitse ajava ratikka


    • Käyttösallittu

      Vastustajat pysyvät kannassaan tiukummin. Siinä ei perusteluita juuri kaivata. Muutosvastarinta on inhimillistä,mutta jääräpäisyys on yhensortin tyhmyyttä. Ratikantarvetta peilataan nykytilanteeseen,vaikka nyt suunnitellaan kymmenien vuosien päähän. Tampereen pitää kasvaa sisältäpäin ei levetä kohti maalaismaisemaa.

      • työpaikkoja

        Yrityksiä ja niille teollisuushalleja Tampere tarvitsee ensisijaisesti. Sieltä se hyvinvointi lähtee.


      • Oudoksun

        Mikä ne sulkee pois.


      • tyhmiä_ja_velkaisia
        Oudoksun kirjoitti:

        Mikä ne sulkee pois.

        Ei kai uuden teollisuuden syntymiselle mitään suoranaista estettä ole, mutta velkainen kaupunki, joka ei erityisemmin panosta teollisuuteen, on kyllä jonkinlainen haitta. Kaikki uudet tamperelaiset saavat kohta niskaansa noin 4000 euron velan/nuppi.


      • Löysäraha

        Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Teollisuudelle kaupunki antaa insfraktuurin ja logistiset toimintaedellytykset,tontit. Viihtyisän innovaatisen kaupungin imagon. Mitä muuta se tarvitsee antaa.


      • imago.heh
        Löysäraha kirjoitti:

        Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Teollisuudelle kaupunki antaa insfraktuurin ja logistiset toimintaedellytykset,tontit. Viihtyisän innovaatisen kaupungin imagon. Mitä muuta se tarvitsee antaa.

        Ei teollisuus ole koskaan tarvinnut mitään imagoita.


      • Hymynkareet

        Ei vai......


      • muuttakaa_politiikkaa
        Löysäraha kirjoitti:

        Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Teollisuudelle kaupunki antaa insfraktuurin ja logistiset toimintaedellytykset,tontit. Viihtyisän innovaatisen kaupungin imagon. Mitä muuta se tarvitsee antaa.

        Perustakaa sitten Aitolahti - Teiko suuntaan teollisuusalueita ja viihtyisiä asuinalueita lähelle Näsijärven rantaa. Ei ratikan varteen mitään suurteollisuutta synny. Teollisuushan on muuttanut niiltä alueita pois jo ajat sitten - mitä nyt Tako on enää ja sekin henkitoreissaan.


      • vihreet.tykkää
        Hymynkareet kirjoitti:

        Ei vai......

        Teollisuus on luonut agraaripaikkakunnalle imagon.


      • hidason
        Oudoksun kirjoitti:

        Mikä ne sulkee pois.

        Kyllä se on Kiina joka sulkee tehtaat Tampereeltakin.


    • kjäh-kjäh

      Alkavatko sijoitukset kusta? Kova paikka

    • ertwertwe
    • Mieti.edes.vähän

      Iltalehden jutussa oli kaupunginvaltuutettu Yrjö Schafeitelin kommentti:"Tampereella on jätevesipuhdistamo ja kansi-areena rakenteilla, tulot eivät riitä. Näsinneula ja Tampere -talo olivat aikoinaan rahaa tuovia, ratikka vie, hän jyrisi."
      Eikös se kansi-areena pitänyt rakentaa yksityisin varoin, vai lankeaako sekin kaupungin maksettavaksi niin kuin olen alusta asti pelännyt?
      Onko rahoittajien nimiä vieläkään julkistettu? Ai niin... suurin rahoittajahan on tietenkin TAMPEREEN KAUPUNKI.

      • rahat.pois

        Tarkennus: Rahoittaa tamperelaiset veronmaksajat


    • Kyssäriä

      Mitenkähän sen ratikkalipun hinnan laita mahtais olla? Mitähän hintaluokkaa? Olisiko busseihin ja ratikkaan eri kortit? Eli voisiko samalla lailla vaihtaa bussista ratikkaan vaihdolla kuin bussista bussiin? Matkustuslippujen hinnallahan sitä kallista ratikkaa rahoitettaisiin. Mitään käytännön asioita en ole kuullut kerrottavan. Ratikkaa vain ajetaan kuin käärmettä pyssyyn maksoi mitä maksoi.

      • Sittensiinävaiheessa

        Ekasta päivästään ratikka on ongelmissa matkustajamäärän takia

        on liika vähän

        Tullaan näkemään kaikenlaisia kommervenkkejä, joilla ratikkaan kerätään matkustajia. Helppo arvata, että äkkiä löytyy esim "säälittäviä ryhmiä", joille järjestetään ilmaisliput jne. Sitten johonkin sosiaalipuolen piikkiin vedoten sanotaan että oikeesti ratikka kannattaa

        bussilinjoja karsitaan, että tulee pakko käyttää ratikkaa


      • Millä.ratikalla
        Sittensiinävaiheessa kirjoitti:

        Ekasta päivästään ratikka on ongelmissa matkustajamäärän takia

        on liika vähän

        Tullaan näkemään kaikenlaisia kommervenkkejä, joilla ratikkaan kerätään matkustajia. Helppo arvata, että äkkiä löytyy esim "säälittäviä ryhmiä", joille järjestetään ilmaisliput jne. Sitten johonkin sosiaalipuolen piikkiin vedoten sanotaan että oikeesti ratikka kannattaa

        bussilinjoja karsitaan, että tulee pakko käyttää ratikkaa

        Ei Kaukajärveltä, Härmälästä, Atalasta , Linnainmaalta, Tahmelasta yms voi pakottaa tulemaan ratikalla kun niistä lähiöistä ei ratikka kulje.


    • vaihtopysäkkisusi

      Vähän kuvaa näkösälle, minkälaisia teitä bussit ajavat vaihtopysäkeille ja pois, kiitos. Niistä huomataan, että susi tulee, tarvitaan suuri alue ja maksaa paljon. Tulee myös raiteiden ylityksiä tai alituksia

      • namiskuukkelia

        "Tulee myös raiteiden ylityksiä tai alituksia "

        Ai-että rakentaja tykkää. Lisää laskutusta!


      • rahat.pois
        namiskuukkelia kirjoitti:

        "Tulee myös raiteiden ylityksiä tai alituksia "

        Ai-että rakentaja tykkää. Lisää laskutusta!

        Veronmaksaja hihkuu hoosiannaa


      • tienataanEnempi
        rahat.pois kirjoitti:

        Veronmaksaja hihkuu hoosiannaa

        Pitää muistaa, että mitä kalliimpi ratikasta tulee, sitä parempi. Koska siihen sijoitettu euro tulee kahtena takaisin.


      • Rahallajavelalla

        Olet oikeilla jäljillä. Ydivoimaa rakennettu kuin Iisakin kirkkoa. Paikkakunta on hyötynyt aikamoisen summan jo rakennusvaiheessa.


      • joku.maksaa
        Rahallajavelalla kirjoitti:

        Olet oikeilla jäljillä. Ydivoimaa rakennettu kuin Iisakin kirkkoa. Paikkakunta on hyötynyt aikamoisen summan jo rakennusvaiheessa.

        Joku maksaa


      • rahankierto

        Muutenhan paikkakunta olisi kuollut pystyyn. Kiinnostaako vaihtoehtona risusavotta.


      • klghfdx
        rahankierto kirjoitti:

        Muutenhan paikkakunta olisi kuollut pystyyn. Kiinnostaako vaihtoehtona risusavotta.

        Ei sellaisia paikkakuntia pidä tekohengittää


      • Egoni
        tienataanEnempi kirjoitti:

        Pitää muistaa, että mitä kalliimpi ratikasta tulee, sitä parempi. Koska siihen sijoitettu euro tulee kahtena takaisin.

        Kolmena vähintään hah,hah


      • kaikkirahatSileeks
        Egoni kirjoitti:

        Kolmena vähintään hah,hah

        juuji näin!

        ei pidä ujostella sumeilemattomassa rahankäyttössä ratikkaan. Jos ratikka kerran tuo euron takaisin kahtena (tai kolmena?) niin sitä parempi siis mitä kalliimpi ratikka!!!!!


    • Egoni

      Verorahaa se on valtionkin lupaama raha. suuri osa tamperelaisista maksaa muutakin kuin kunnallisveroa. konsultit laskee sellaiset lopputulokset kuin tilaaja haluaa ja vaatii. Hölmöläisten hommaa tuo lainanotto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe