Työnhakuvalmennus verkossa, palkkatukityö

ElluMaalta

Ollut pitkään työttömänä ja putosin ansiopäivärahalta peruspäivärahalle helmikuussa muutama kuukausi ennenkuin täytin 57 eli kuntien velvoitetyökin meni ohitse.

TE-toimisto ehdotti aluksi 10 päivän työnhakualmennusta jonka voi tehdä kokonaan verkossa. Tästä nettikurssista maksetaan peruspäivärahan päälle 9€. Oma tavoite on tietysti saada 6kk työssäoloehto taas täyteen jotta pääsen takaisin päivärahoille mahdollisen palkkatukityön loputtua. Näyttäs pieni mahdollisuus olevan.

Omille sivuille on lisätty toimenpiteisiin tämän nettivalmennuksen lisäksi itse haluamani kohta palkkatukityöstä johon minulla pitäisi TE-toimiston mukaankin olla
nyt mahdollisuus, mutta tietenkin määrärahojen puitteissa.

Hyväksyin verkossa nämä toimenpiteet mutta varsinaiseen työllistymissuunnitelmaan ei tehty mitään muutoksia. Siellä on ennestään vain hakee työpaikkoja omatoimisesti ja ylläpitää CV:n.

Onko jollain kokemuksia näistä verkkokursseista ja palkkatukitöistä yleensä? Onko tolla palkkatukimerkinnällä omissa tiedoissa nyt aidosti jotain merkitystä jatkon kannalta eli johtaako se yhtään mihinkään. Ikää 57v ja kunnan töissä yli 30 vuotta.

2

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HyvaIdeaMutta

      Palkkatukityö ideana on ihan hieno. Käytännössä TE-keskuksen tarjoamana homma kuitenkin kusee, koska osoitus tulee 99,9% varmasti kunnan yhdistyksen linnunpönttöpajalle kuntouttavan työtoiminnan työntekijöiden sekaan, vain palkkatuella, ja tunteja saat sen verran, että palkka jää noin 1000-1100e brutto, eli sama verojen jälkeen kuin tukien yhdistetty maksimimäärä.

      Huono diili. On ehdotettu minullekin. Lisäksi laittavat työhönvalmentajan soppaan sulle mukaan kaiken huipuksi sinne kunnanpajalle. Siinä oli joku pykälä, että palkkatuen saadakseen pitää sen kunnanpajan semmoinenkin määrätä. En muista sitä nyt tähän hätään tarkemmin.

      Itse osoituksessa lukee yhteystiedoissa usein sen kunnanpajan työhönvalmentaja tms. johon pitää ottaa yhteys. Itse laitoin työhakemukseen että otan palkkatyötä mielelläni vastaan, mutta ihmettelin samalla miksi pitää ottaa yhteys tähän työhönvalmentajaan itse yhdistyksen pomon sijasta, ja lisäsin, että työhönvalmentajan palveluihin en suostu, kun semmoisista ei ole työllistymissuunnitelmassa sovittu.

      Kertaakaan en ole vielä joutunut palkkatuella työttömien yhdistykseen tms. pajalle kuntouttavan työntekijöiden sekaan, vaikka on osoitettu, kun olen näin menetellyt. En ole tullut valituksi.

      Palkkatuki olisi pätevä juttu jos osoitus tulisi oikeaan pätevään yritykseen, josta voisi saada aidosti työkokemusta sekä edes kohtuullista palkkaa, mm. 1500e/kk. TE-keskus siis kuitenkin käytännössä tarjoaa palkkatukea osapäiväisenä niihin kunnanpajoihin jossa on terveitä pakotettuna, moniongelmaisten kanssa sekaisin, ja homma on semmoista askartelua josta ei oikeaan palkkatyöhön arvokasta työkokemusta irtoa.

      • HyvaIdeaMutta

        Niin ja en tiedä voiko em. menettelyllä saada karenssin. Itse en ole saanut, muttei se tarkoita ettetkö juuri sinä voisi saada.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe