Kirkko hädissään, usko jäämässä tieteen jalkoihin

hjkhs

21

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjkhps

      SIVULLA 19

    • Munz

      Miten niin "jäämässä"? Jänyt jo aikoja sitten, ainakin länsimaissa. Kehitysmaissa ei ihan vielä.

    • 8494

      "Tiedeuskonto" uskovien keksimä termi ja viimeisiä keinoja puolustautua ennen kuin koko koko kristitty höttö uppoaa suohon.

    • Tuttu huttua. "Rakkautta ei voi todistaa tieteellisesti. Uskotko sinä rakkauteen?"

      Ja joo, uskon. Minä uskon myös uskoon. Silti minä en usko jumaliin, en jos jumalia pidetään jotain muuta kuin pelkkinä ihmisten mielikuvina.

    • hjkhs

      Että ihan K & k:ssakin toistetan tätä samaa vanhaa, että tiede on huono kun se muuttaa käsityksiään. Uskonto muka antaa jumalaisen muuttumattoman moraali koodiston ja eettisen säännöstön.

      Ei se ole taivaasta jumalan sanana tippunut se uskovaistenkaan moraalikoodisto, vaan se on lainaa aikaisemmilta ajateljoilta, filosofeilta. Se on vain ympätty tolkuttomiin uskonnollisiin kertomuksiin, jotka monet uskovaiset ottavat jopa kirjaimellisesti. Se että ilman uskontoa, jumaluskoa ei voi olla korkea moraalia on ihan humpuukia.

      Onhan filosofia ja sosiologiakin tiedettä ja ne voivat tutkia ja sanoa paljonkin moraalista. Miksi tiede ei voisi vaikuttaa moraalikäsityksiin ja miksi ne eivät voisi muuttua tieteen kehityksen myötä?

      "Meillä on liian monta esimerkkiä siitä kuinka uutts tieteellistä tietoa on käytetty väärin tuhoamiseen", sanoo Aalto-yo:n emerita proffa Outi Krause. Tuosta tuskin kukaan on eri mieltä. Mutta miksi hän sivuuttaa sen kuinka "muuttumatonta" jumalan sanaa on käytetty väärin, tuhoamiseen.

      Tieteellä on omat onagelmansa ja rajallisuutensa, mutta ei se koskaan voi jäädä kakkoseksi uskonnolle, jonka uskomuksille ei ole reaalimaailmassa yhtään mitään tukea.

      Miten maailmasta voisi saada tietoa uskonnollisista uskomuksista käsin. Mitä tietoa maailmasta antavat tarinat kuoleesta heräämisestä, vetten päällä kävelystä, (ihmisen)neitseestä syntymiset, maailman luomiset jumlan toimesta,veden viiniksi taikomiset...

      "Tiedeusko sulkee pois filosofian, humanistisen tutkimuksen ja uskonnolliset tareditiot", väittää filosofian apul. proffa Jeroen de Ridder, Amsterdamin vapaasta yo:sta.

      Nokkelasti hän niputtaa filosofian ja humanistisen tutkimuksen samaan nippuun uskonnollisten traditioiden kanssa.

      Vapsrit eivät ainakaan siis ole "tiedeuskovaisia" ainakaan tuon mukaan, koska ovat monesti täälläkin halunneet kouluun esim. filosofiaa, ussan tilalle.

      Väitetään, että luonnontiede pystyy vastaamaan kysymyksiin esim. elämän tarkoituksesta tai jumalan olemassaolosta." No ei luonnotiede ainakaa jumaluskoa huonommaksi voi tuossa asiassa jäädä.

      Uskonnon tarjoamat vatstaukset on hatusta vedettyjä uskomusksi. Esitti tiede mitä tahansa asiasta ei se voi huonommalle jäädä, verrattuna uskontoon.

      • hjkhs

        "De Ridderin mielestä tiedeusko on haitallista, sillä se heikentää tieteen auktoriteettia. Jos luonnontieteen tuloksista etsitään vastauksia elämän suuriin kysymyksiin, vastaukset näihin perustaviin kysymyksiin muuttuvat tieteen kehittyessä. Se saa tieteen vaikuttamaan ailahtelevaiselta.

        Tiedeusko on de Ridderin mukaan usein sidoksissa neutralistiseen ja uskonnonvastaiseen maailmankuvaan, mikä synnytää mielikuvan uskonnonvastaisesta tieteestä. Uskonnolliset ihmiset saattavat mielikuvan vuoksi hyljeksiä luonnontiedettä."

        Miksiköhän uskonnolouiset ihmiset usein hyljeksivöt luonnontiedettä? Siksi ettäå heille ei kelpaa mikään tutkimustulos, joka on ristiriidassa usontonsa pyhän kirjan kanssa. Ei tiede ole uskonnonvastaisella agendalla. Minkä sille voi että tieteen tulokset ovat ristiriidasssa uskonnollisten uskomusten ja pyhien kirjojen kertoman kanssa, tai paremminkin pyhät kirjat ovat ristiriidassa tieteen tulosten, ja todellisuuden kanssa.

        Olisikohan tieteen uskontokriittisyys kummunnut juuri siitä että uskovaiset noin vain uskomustensa perusteella kiistävät tieteen yleisesti hyväksytyt tulokset. "Uskokaa mitä uskotte uskovaiset, mutta älkää tulko uskomuksillanne väittämään että tieteen tulokset ovat vääria vain ja ainoastaan sillä perusteella että ne eivät tue uskomuksinne.

        Tiedehän on ailahtelevaista, mitään lopullista kiveen hakattua totuutta ei ole tieteellä annettavana. Se on realismia se. Ei olisi tiedettä, jos sen tulokset eivät muuttuisi, sekin olisi silloin uskoa,uskonto. Se että tieteen käsitykset muuttuvat ajan kuluessa ymmärryksen kasvaessa, uusien tutkimusten myötä on tieteen vahvuus, ei heikkous.


    • Irja-Piispatar.666

      Kirkko kusessa. Sitä saa mitä tilaa.

    • fghg

      Uskontokriittisyys nousee, ei niinkään yksilöiden uskoa vastaan, vaan sitä vastaan , että uskomuksellinen vakaumus on nostettu ei-uskonnollisten vakaumusten yläpuolelle, valtion suosimaksi, ja sitä ja sellaisen omaavia suositaan, ja tätä he ovat yhteenliittymäällä seurakunniksi, kirkkokunniksi, ajaneetkin.

      "Frans de Waal, biologi, on tutkimuksillaa osoittanut, että eläinyhteisöissä esiintyy empatiaa. Hän väittää ettei selviytymistämme ole edistänyt itsekäs vaan päinvastoin sosiaalinen ja moraalinen käytös De vaalin mukaan meidän tulisikin rakentaa käsityksemme näiden havaintojen pohjalta"

      Eli de Waal'kin on sitä mieltä, että tieteellisten tutkimusten ja havaintojen pohjalta meidän tulee rakentaa käsitystämme moraalista! Se voi siis muuttuakin.

      "Tämä kaikki on hyvin kiinnostavaa, mutta mitä tekemistä tällä on etiikan kanssa?, de Ridder kysyy.

      Hän muistuttaa, että on olemassa ero sen välillä miten asiat ovat, ja miten niinden tulisi olla. Etiikka käsittelee sitä, miten asioiden tulisi olla. Moraalin ei yleensä ajatella perustuvan sillä saavutettaviin etuihin, vaan sitä pidetään ehdottomana." (Jumalan antamana, muuttumattomana?)

      (Uskovaisten moraali vaikuttaa kyllä sivustakatsojan silmin olevan tiukasti kytköksissä oman edun tavoittelun kanssa.)

      Onkohan tämä tahallista evoluution väärinymmärrystä, tämä uskovaisten puhe, jonka mukaan survival of the fittest tarkoittaisi sitä, että jokainen yksilö pyrkisi joka tilanteessa häikäilemättä iskemään heikomman kimppuun, oli sitten kyse toisen lajin tai oman lajin yksilöistä. Olemassaolon kamppailussahan saattaa pärjätä, ja pärjääkin nimenomaan ne lajit jotka tekevät yhteistyötä, yksilöt välittävät toisistaan, suojelevat toisiaan jopa yli perhe ja sukulaisuussuhteiden. Sekin on evolutiivinen selviytymiskeino, olemassaolon, hengissä pysymisen, kamppailussa. Moraali, empatia, etiikka avat kehittyneet keinoksi selviytä paremmin olemassaolon kamppailussa. Toimii monesti paremmin kuin "kimppuun kuin sika limppuun" -menetelmä.

    • 8765

      Voi hyvä tavaton. Tiede ei välitä uskonnoista paskaakaan, eikä uskonnoilla ole mitään tekemistä tieteen kanssa. Näin pitääkin olla.

    • Epäjumalienkieltäjä

      Olihan aikamoista uskovien liirum-laarumia. Tiede on osoittanut, että moraalin perusta on biologinen. Kristityt eivät ole pystyneet perustelemaan mitenkään uskomustaan siitä, että kristinuskolla olisi monopoli moraaliin ja etiikkaan.

      Varsinainen mahalasku on jutun lopussa, jossa polttoaineiden parissa työnsä tehnyt eläkkeellä oleva tutkija Outi Krause menee lausumaan: "Meillä on liian monta esimerkkiä siitä, kuinka uutta tieteellistä tietoa on käytetty väärin tuhoamiseen."

      No uskontoahan ei olekaan käytetty ikinä väärin? Sillä ei ole perusteltu noitavainoja, sotia, orjuutta, naisen alistamista jne jne? Valtionkirkon huomassa toimivat vanhalestadiolaiset ovat Suomessa ja tällä vuosikymmennellä todistettavasti suojelleet pedofiilisaarnaajiaan uskonnon innoittamina.

      Kannattaisiko kirkon piirissä pohtia sitä antaako kristinusko oiekasti minkäänlaista pohjaa moraalille ja jos antaa, miksi uskontoa käytetään jatkuvasti väärin - myös kirkon piirissä.

      • Kysytäänkö selitystä moraalille ikäänkuin luonnonilmiönä, "Miksi Pena veti / ei vetänyt Masaa turpaan?", vai omakohtaisesti "Miksi minun pitäisi auttaa Masaa joka näyttää eksyneeltä / jolla on rahat loppu / tms?".

        Tiede ei minusta voi suoraan vastata viimeksimainittuun.


      • Epäjumalienkieltäjä
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Kysytäänkö selitystä moraalille ikäänkuin luonnonilmiönä, "Miksi Pena veti / ei vetänyt Masaa turpaan?", vai omakohtaisesti "Miksi minun pitäisi auttaa Masaa joka näyttää eksyneeltä / jolla on rahat loppu / tms?".

        Tiede ei minusta voi suoraan vastata viimeksimainittuun.

        Tiede ei vastaa siihen, minkälainen meidän moraalimme tulisi olla, mutta se osoittaa, että ihminen biologisena olentona on moraalinen. Halu toimia eettisesti oikein lähtee geeneistämme.

        Omasta mielestäni sen ymmärtäminen, että moraali on pohjimmiltaan ja lähtökohdiltaan älykkään laumaeläimen halua olla laumassaan "kunnon kansalainen", johtaa aika suoraan utilaristiseen etiikkaan, jossa teot jotka lisäävät tyytyväisyyttä ja/tai vähentävät kärsimystä yhteisössä ovat eettisesti oikein ja ne jotka vähentävät tyytyväisyyttä ja/tai lisäävät kärsimystä ovat väärin. Monimutkaiseksi asia tietenkin menee kun aletaan netottamaan toisten kokemaa harmia ja toisten lisääntyvää tyytyväisyyttä tai miettimään yhteisön laajuutta (perhe, ystäväpiiri, maa, ihmiskunta) ja aikaperspektiiviä.

        Utilaristinen etiikka on joka tapauksessa aika lähellä useissa uskonnoissa esiintyvää kultaista sääntöä: "Älä tee sellaista kanssaihmisillesi, joka on itsellesikin vastenmielistä". Säännön yleispätevyyden selittää se, että se on peräisin esi-isiemme keskuudesta savannilta eikä jumalilta.

        Masaa kannattaa auttaa, koska se vähentää kärsimystä ja lisää (sekä auttajan että autettavan) tyytyväisyyttä.


      • hjkhps

        Juuri eilen oli Radio Suomessa toim. Olga Ketosen vieraana tutkija joka oli tutkinut sitä miten nykyisestä "tieto"tulvasta voisi haarukoida mikä on uskottavaa, mikä ei.

        Tietty lähdekritiikki, syytä etsi tietoa kustakin asiasta useammasta lähteestä, kirjoitustyyli, epämääräiset käsitteet, näennäisvakuuttava hieno "tieteellinen" sanasto, yletön huutomerkkien käyttö jne. jne, mutta mainittiin myös tuo että ei kannata sokaistua komeista titteleistä, esim. professori, ja kiinnittää huomiota kuten sinä juuri teit, siihen minkä alan professori on kyseessä.

        Jos kemisti joka tehnyt työtä lähinnä polttoaineiden parissa alkaa propagoimaan uskonnon puolesta moraaliasiossa, niin ei sillä proffan tittelillä siinä ole mitään tekoa. Taitaa Krausen uskonnollinen vakaumus heiluttaa hänen huuliaan tässä asiassa.

        Tosin eipä se asia sen paremmaksi ja uskottavammaksi muuttuisi jos joku teologian tohtori tai proffa vastaavaa ylistyslaulua laulaisi uskonnosta moraalin peruskalliona.


    • Nassen

      Onneksi uskovaisen jumala on antanut absoluuttisen hyvän moraalin määritelmät. Omituisella tavalla ne kuitenkin ovat mukautuneet uskovaisen ihmisen omaan käsitykseen siitä mikä on oikein ja väärin.

      Toisaalta, älkää tehkö kuten minä teen, vaan tehkää kuten minä sanon, kertoo paimentolaiskansan jumala toisaalla hukuttaessaan koko ihmiskunnan ja toisaalta antamalla jo ennen kyseisen jumalan syntymistä keksityn kultaisen säännön ohjeeksi lahkolleen.

    • MITtaTäynNä

      Kirkosta voi hyvin erota tavallinen kansalainen, matut menevät tilalle, loiset eivät vaan taida maksaa kirkollisveroa, mutta en minäkään enää!

    • tunnustaaa

      Minusta mielenkiintoinen kysymys on että mitä sellaista on tämän ajan ev.lut. uskonnossa, jota 40-vuoden päästä paheksutaan yhtä paljon kuin vaikka naispappeuden vastustamista paheksutaan nyt?

      • Vuonna_2056

        Se EI ainakaan ole se, että tänä päivänä (vuonna 2016), ainoastaan kirkkoon kuuluvilla, heteroseksuaalisilla pariskunnilla on oikeus kirkoissa tapahtuvaan avioliittoon (ja ylipäätään kirkolliseen vihkimiseen), mutta se voi todennäköisimmin olla evankelis-luterilais-kirkoissa (vuonna 2056), että he auttoivat suomalaisten sijaan ja sijasta, lähinnä kaikkia ulkomailta Suomeen saapuneita pakolaisia sekä turvapaikanhakija-elintaso-matkailijoita vuonna 2016/2017 (ruotsalaisesti).


      • tunnustaaa

        Mitä tarkoitat "ruotsalaisesti"?

        Voisiko se olla uskonnon opetus kouluissa pakolla? Tai vaikka uskonnottomien mustamaalaus. Toisaalta he tuskin on tuolloin enää vähemmistössä ja kirkko perinteisesti pokee vähemmistön oikeuksia.


      • Epäjumalienkieltäjä

        Eiköhän luterilaisuus ole 40 vuoden päästä marginaalissa, joka ei kovin montaa kiinnosta. Helsingissä ev.lut.kirkon jäsenet ovat vähemmistö 2020-luvun alussa ja koko pääkaupunkiseudulla saman vuosikymmenen puolivälissä. Mielenkiintoinen kysymys on onko ev.lut. kirkon jäsenmäärä 40 vuoden kuluttua 20%, 30% vai jotain muuta?


    • 8684
      • dfhj9

        Mahti homma hohti mamma!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe