Lasit vai ei?

ulalla

Kävin pari päivää sitten optikon näöntarkastuksessa kun tarjosivat maksutonta tarkistusta. Sain mukaani lasireseptin jossa lukee:
OD sf 0,50 cyl -0,25 aux 10
OS sf 0,50 cyl -0,50 aux 175
Onko siis järkevää hankkia lasit näin pienten voimakkuuksien takia? Olen vasta 19-vuotias ja lukulasit kuulostaisi aika melkoiselta jo näin nuorena. Reseptissä lukee myös lajityyppi: yleislasi. Mitähän tämä tarkoittaa? Huomaan nyt että kun luen kauan päätä alkaa särkemään ja silmät väsyvät todella helposti. Haluaisin myös tietää paljonko tälläiset lasit tulisivat maksamaan jos ne päätän hommata. Toivottavasti joku vastaisi kysymyksiini!

5

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiEnääUlalla

      Itselläni on hyvin samankaltaiset voimakkuudet ja oireet. Ilman laseja silmät väsyvät ja tulee särkyä päähän jos lukee tai on koneella ilman laseja, vaikka "avustusta" tarvitaankin aika vähän.

      Lasit vai ei, se riippuu niin paljon ihmisestä. Itse hankin ensilasit reilu vuosi sitten, ja yllätyksekseni sain huomata että tykkään välillä käyttää laseja muutenkin kuin tarpeeseen. Yhä useammin laitan lasit jo aamulla päähän ja otan vasta illalla pois. Työpaikalla käytän lähes koko ajan. Nuo vahvuudet on niin pienet ettei ongelmaa vaikka onkin vain yksitehot, ja koko ajan on valmius lukea, käyttää puhelinta, olla koneella yms.

      Toki olet vielä nuori, mutta käytä alkuun vain lukulaseina ja kun ikää ja työuraa alkaa kertyä niin voit lisätä käyttöä pikku hiljaa jos tuntuu hyvältä. Hyvin persoonakohtainen kysymys. Nuorena ihmisenä sinut myös otetaan vakavammin esim työelämässä jos käytät laseja, ihan totta.

      Hankinnasta sen verran että missään nimessä ei kannata maksaa täyttä hintaa. Ketjuilla on kampanjoita menossa koko ajan ja kilpailevat kovasti asiakkaista. Itse hankin ensimmäiset edullisesti Nisseniltä ja nyt reilu vuosi myöhemmin on tilauksessa Instrusta jo toiset merkkikehykset. Siis varoitus: nälkä saattaa kasvaa syödessä :)
      Tässä mun kokemus!

    • okkitpo

      Kannattaa hankkia lasit,jos on esiintynyt epämääräisiä oireita kuten päänsärkyä,häikäistymistä yms.
      Yleislasit tarkoittavat,että lasit sopivat sekä kauko että lukukäyttöön.
      Lasien hintoja kannattaa vertailla,koska hinnat vaihtelevat suuresti.

    • setuleekutulee

      Ikä ei sitä katso kuka lukulaseja tarvii. Pienet lapsetkin joutuvat lukulaseja käyttämään.

    • likinäköinen

      Tilaa netistä, saat muutamalla kympillä. Itselläni on reilusti miinusta (taisi olla 4,75 ja 5,25) ja ikänäköä mitattiin ensin 1, paria vuotta myöhemmin 0.75 (lukulasieni vahvuus on kaukolasi - lukuvahvuus, eli paljon miinukselle jää).

      Itse en viitsi joka kerta kaivaa lukulaseja esiin omasta mielestäni pienen arvon vuoksi. Välillä käytin kotona pelkästään lukulaseja, nyt olen käyttänyt kaukovahvuuslaseja. Kaksitehoja en halua. Optikko myös sanoi, että millään lukulaseilla en tule koskaan näkemään yhtä hyvin kuin kurkkaamalla aivan läheltä omien silmälasien alta.

      Mielestäni arvosi ovat sen verran pienet, että jos käyt mittauksessa pari kertaa lyhyin aikavälein, saat todennäköisesti eri lukemat. Kaikkien silmät rasittuvat tietokoneen tuijotuksesta. Suosittelen taukojumppaa ja silmäjumppaa. Ihminen on tarkoitettu katsomaan kauas, nykyisen elämän vaatimukset ovat silmälle liikaa. Silmänkostutustipoistakin voi olla apua.

    • Ggfdsa

      No eipä ole kaksinen voimakkuus. Ikkunalasia. Osta S-Marketin lukulasit vahvuudella 1,00. Ne rentouttaa silmiäsi lukiessa, ellei sinulla ole uloskarsastusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe