Kuuluuko mustasukkaisuus

omistamisenhaluako

mielestäsi rakkauteen?

34

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottakaion

      KUULUU.

      Rakkaus on osaltaan omistautumista ja omistamista.

      Sitoutumisessa lähes aina kyse on siitä että on sovittu seksuaalisesta sitoutumisesta toiseen eli toisten kanssa ei vehdata.

      Tällöin on luontaista että toisesta ollaan mustasukkaisia ja TIETYSTI pelätään toisen menettämistä ylipäätään / jollekin toiselle.

      Toisen vahtiminen, luottamuspula jne. ovat sitten täysin eri juttuja jolloin mustasukkaisuudesta kehittyy rasite koko rakkaudelle.

      Ihmiset jotka sanovat että "toista ei voi omistaa" eivät tiedä mitä rakkaus on monogaamisessa suhteessa.

      Kyse on nimenomaan siitä että ihmiset omistavat ristiin toisesta osapuolesta tietyt asiat elämässä.

      Jos taas näitä ei ole valmis hyväksymään niin kannattaa pysyä joko erossa suhteista, harrastaa vain satunnaista seksiä tai sopia vapaasta suhteesta toisen kanssa tai olla lupaamatta mitään.

      • Tottakaion

        Tietysti jos joku haluaa asiaa väännellä ja puhua seksuaalisen/romanttisen rakkauden sijaan "universaaalista rakkaudesta" niin toki tuolloin voidaan puhua jonkinlaisesta "toisen antamisesta pois" tai että "rakastan sua niin paljon että haluun vain että sä olet onnellinen".
        Mutta todellisuudessa ei kukaan ole valmis luopumaan omasta kumppanista ja siten mustasukkaisuus on luonnollista.

        Itse huomaan nimenomaan kiinnostuneeni jostakusta kun huomaan ensimmäisen kerran että olen henkilöstä mustasukkainen.

        Toki asioita mistä ihminen voi olla mustasukkainen on sitten laidasta laitaan ja niissä on joku raja mitä voi pitää järjellisenä ja mitä ei.

        Esimerkiksi olen kiinnostunut parhaillaan eräästä varatusta naisesta ja vaikka mitään ei ole tapahtunut...niin tunnen välillä pientä mustasukkaisuuden pilkahdusta. Osaan pitää sen aisoissa.
        Mutta eihän siinä olisi mitään järkeä että olisin mustasukkainen naisen puolisolle tai nainen olisi puolestaan mustasukkainen minun jostakusta naisystävästä.


      • Naiseltasitten

        Se ei ole oikein miellyttävä tunne, mutta kai se kertoo, että kyseessä on itselle tärkeä ihminen, jota ei tahtoisi menettää. Onko tuossa tunteessa sitten järkeä, jos ei halua menettää ja kokee uhkaa siinä asiassa eli tulee mustasukkaiseksi, en tiedä, miten se asia pitäisi käsitellä.


      • Tottakaion

        Kaikkia tunteita voi torjua etäännyttämällä itseään niistä sekä pohtimalla onko niille perusteita. Kääntää mustasukkaisuuden että näyttää kuinka tärkeä toinen on itselle eikä toisin päin että toisen työntää muka loukanneena pois.

        Itse olen saanut kuulla seurustelusuhteessa että flirttaan liikaa toisten naisten kanssa (hän oli siis mustasukkainen) vaikka hyväntuulisena heitin vain juttua joidenkin random naisten kanssa ja se hyväntuulisuus johtui juuri hänestä eikä kenestäkään muusta!

        Yleensä tunteisiin liittyy aste-eroja kuten on myös mustasukkaisuuden kanssa. Välttämättä sille ei ole mitään kunnon perusteita.

        Itse olen tajunnut etten pystyisi olemaan suhteessa naisen kanssa jolla on tietyn tyyppisiä miesystäviä joiden kanssa hänellä on ollut aiemmin suhteita ihan siitä syystä etten kokisi itseäni "oikeanlaiseksi" tai "riittäväksi" naiselle jos siis näkisin että nuo miehet poikkeavat minusta. Tällöin ajattelisin että vaikka harmittaisi niin nainen sopisi varmaan paremmin yhteen noiden miesten kanssa (kaltaistensa) kuin minun.


      • Naiseltasitten
        Tottakaion kirjoitti:

        Kaikkia tunteita voi torjua etäännyttämällä itseään niistä sekä pohtimalla onko niille perusteita. Kääntää mustasukkaisuuden että näyttää kuinka tärkeä toinen on itselle eikä toisin päin että toisen työntää muka loukanneena pois.

        Itse olen saanut kuulla seurustelusuhteessa että flirttaan liikaa toisten naisten kanssa (hän oli siis mustasukkainen) vaikka hyväntuulisena heitin vain juttua joidenkin random naisten kanssa ja se hyväntuulisuus johtui juuri hänestä eikä kenestäkään muusta!

        Yleensä tunteisiin liittyy aste-eroja kuten on myös mustasukkaisuuden kanssa. Välttämättä sille ei ole mitään kunnon perusteita.

        Itse olen tajunnut etten pystyisi olemaan suhteessa naisen kanssa jolla on tietyn tyyppisiä miesystäviä joiden kanssa hänellä on ollut aiemmin suhteita ihan siitä syystä etten kokisi itseäni "oikeanlaiseksi" tai "riittäväksi" naiselle jos siis näkisin että nuo miehet poikkeavat minusta. Tällöin ajattelisin että vaikka harmittaisi niin nainen sopisi varmaan paremmin yhteen noiden miesten kanssa (kaltaistensa) kuin minun.

        Ehkä tuon tunteen minimoimissa onkin oleellista, kuinka hyvin pystyy vakuuttamaan juuri sen oman seuralaisen siitä, että hän on erityinen muihin naisiin tai miehiin verrattuna. Epävarmuus on kai yksi tekijä, joka ajaa ajattelemaan noin kuin lopussa kuvaat eli vertailemaan naisen entisiin esim. Jos epävarmuuden pystyy kitkemään pois, voi mustasukkaisuuskin laantua.


      • Tottakaion
        Naiseltasitten kirjoitti:

        Ehkä tuon tunteen minimoimissa onkin oleellista, kuinka hyvin pystyy vakuuttamaan juuri sen oman seuralaisen siitä, että hän on erityinen muihin naisiin tai miehiin verrattuna. Epävarmuus on kai yksi tekijä, joka ajaa ajattelemaan noin kuin lopussa kuvaat eli vertailemaan naisen entisiin esim. Jos epävarmuuden pystyy kitkemään pois, voi mustasukkaisuuskin laantua.

        Tuo ei ole epävarmuutta omasta itsestä.

        Tuo on epävarmuutta siitä että käydäänkö yhteen ja sitä kautta syntyy tunne ettei kuuluta yhteen tai toiselle ei voi tarjota sitä mitä joku toinen voi. Mustasukkaisuus voi olla osa tuota tunnetta tai sitten ei.

        Katsos kun jos ihminen on "varma" niin hän on silloin myös siten varma itsestään ettei hän ole huolestunut epävarmuuden tuntemuksista jotka liittyvät suhteisiin. Se ei tarkoita että ihminen kuitenkaan päättäisi valita suhteen tai jatkaa sitä jos kokee sen epävarmaksi. Epävarmuudelle kun voi olla hyvät perusteet joita toinen ei ole vielä tajunut.

        Esimerkki tapauksessa eräs nainen josta olin kiinnostunut, mutta joka oli aiemmin tapaillut täysin erilaisia miehiä kuin minä ei vain tajunnut ITSE etten ehkä olisi hänelle sopiva.
        Tajusin siis häntä ennen että hänen tunteensa laimeentuisivat.

        Liekkö ihme että hänen nykyinen avopuolisonsa on juuri tuosta miesjoukosta poimittu kuten oletinkin.

        Olisiko minun "varmuuteni" itseni suhteeni johtanut sittenkin meidät suhteeseen jossa emme olisi olleet oikeasti onnellisia?

        Epävarmuus jostakin ei välttämättä ole huono asia eikä välttämättä kerro ihmisen omasta varmuudesta itseensä.


      • Tottakaion
        Naiseltasitten kirjoitti:

        Ehkä tuon tunteen minimoimissa onkin oleellista, kuinka hyvin pystyy vakuuttamaan juuri sen oman seuralaisen siitä, että hän on erityinen muihin naisiin tai miehiin verrattuna. Epävarmuus on kai yksi tekijä, joka ajaa ajattelemaan noin kuin lopussa kuvaat eli vertailemaan naisen entisiin esim. Jos epävarmuuden pystyy kitkemään pois, voi mustasukkaisuuskin laantua.

        Toisaalta kommentoiden tuota toiselle todistelua...

        Osa on kyltymättömiä siinä kuinka paljon vaativat huomiota tai aikaasi sekä ettet käytä sitä vain toisiin ihmisiin.
        Osalle se voi mm. esiintyä mustasukkaisuutena toisen samaa sukupuolta olevia kavereita kohtaan kun puhutaan heteroista.


      • Naiseltasitten
        Tottakaion kirjoitti:

        Tuo ei ole epävarmuutta omasta itsestä.

        Tuo on epävarmuutta siitä että käydäänkö yhteen ja sitä kautta syntyy tunne ettei kuuluta yhteen tai toiselle ei voi tarjota sitä mitä joku toinen voi. Mustasukkaisuus voi olla osa tuota tunnetta tai sitten ei.

        Katsos kun jos ihminen on "varma" niin hän on silloin myös siten varma itsestään ettei hän ole huolestunut epävarmuuden tuntemuksista jotka liittyvät suhteisiin. Se ei tarkoita että ihminen kuitenkaan päättäisi valita suhteen tai jatkaa sitä jos kokee sen epävarmaksi. Epävarmuudelle kun voi olla hyvät perusteet joita toinen ei ole vielä tajunut.

        Esimerkki tapauksessa eräs nainen josta olin kiinnostunut, mutta joka oli aiemmin tapaillut täysin erilaisia miehiä kuin minä ei vain tajunnut ITSE etten ehkä olisi hänelle sopiva.
        Tajusin siis häntä ennen että hänen tunteensa laimeentuisivat.

        Liekkö ihme että hänen nykyinen avopuolisonsa on juuri tuosta miesjoukosta poimittu kuten oletinkin.

        Olisiko minun "varmuuteni" itseni suhteeni johtanut sittenkin meidät suhteeseen jossa emme olisi olleet oikeasti onnellisia?

        Epävarmuus jostakin ei välttämättä ole huono asia eikä välttämättä kerro ihmisen omasta varmuudesta itseensä.

        Sinä siis lopetit suhteen näin ajateltuasi? Vai päättelitkö jälkeenpäin hänen päätettyä suhteenne, että nämä olivat ne syyt suhteen päättymiselle vähän tähän tyyliin "tiesin, että näin tulee käymään ennen häntä tajusin asian jo." Pidit sen oikeuden itselläsi "tietää" häntä paremmin, mikä hänelle sopi.

        En tiedä, miksi minulla tulee kuva kuitenkin itsetunnon heikkoudesta, joka johtaa epävarmuuteen siitä, että itse on yhtä lailla kelpaava kuin kuka tahansa muu. Joskus vain käy niin, ettei suhde jatku syystä ja toisesta. Ei siihen välttämättä ole yhtä oikeaa vastausta miksi, ei vaikka naisen miehet olisivatkin olleet aikaisemmin ja myöhemminkin erilaisia kuin sinä. Hän kuitenkin silloin ihastui juuri sinuun.


      • Naiseltasitten
        Tottakaion kirjoitti:

        Toisaalta kommentoiden tuota toiselle todistelua...

        Osa on kyltymättömiä siinä kuinka paljon vaativat huomiota tai aikaasi sekä ettet käytä sitä vain toisiin ihmisiin.
        Osalle se voi mm. esiintyä mustasukkaisuutena toisen samaa sukupuolta olevia kavereita kohtaan kun puhutaan heteroista.

        Todistelu on ehkä vähän huono sana. En lopulta usko, että aitoa kiinnostusta voi todistella. Jos suhteessa on paljon oikeita elementtejä pariskunta tarjoaa toisilleen riittävästi huomiota, eikä siihen väliin silloin pääse muita. En usko, että mustasukkaisuuden tunteet siten myöskään näyttelevät vahvaa osaa suhteessa, jossa on riittävästi rakkautta ja kaikki palaset vain ovat kohdillaan.


      • Tottakaion
        Naiseltasitten kirjoitti:

        Sinä siis lopetit suhteen näin ajateltuasi? Vai päättelitkö jälkeenpäin hänen päätettyä suhteenne, että nämä olivat ne syyt suhteen päättymiselle vähän tähän tyyliin "tiesin, että näin tulee käymään ennen häntä tajusin asian jo." Pidit sen oikeuden itselläsi "tietää" häntä paremmin, mikä hänelle sopi.

        En tiedä, miksi minulla tulee kuva kuitenkin itsetunnon heikkoudesta, joka johtaa epävarmuuteen siitä, että itse on yhtä lailla kelpaava kuin kuka tahansa muu. Joskus vain käy niin, ettei suhde jatku syystä ja toisesta. Ei siihen välttämättä ole yhtä oikeaa vastausta miksi, ei vaikka naisen miehet olisivatkin olleet aikaisemmin ja myöhemminkin erilaisia kuin sinä. Hän kuitenkin silloin ihastui juuri sinuun.

        Sinä siis lopetit suhteen näin ajateltuasi? Vai päättelitkö jälkeenpäin hänen päätettyä suhteenne, että nämä olivat ne syyt suhteen päättymiselle vähän tähän tyyliin "tiesin, että näin tulee käymään ennen häntä tajusin asian jo." Pidit sen oikeuden itselläsi "tietää" häntä paremmin, mikä hänelle sopi. "

        Kyllä. Tiesin häntä paremmin sillä hetkellä ja häntä aiemmin mikä hänelle sopi.
        Näin voi käydä.
        Nainen voi olla väärässä tunteissaan eikä tajua omaa parastaan.

        Suhde päättyi muista syistä.

        "En tiedä, miksi minulla tulee kuva kuitenkin itsetunnon heikkoudesta, joka johtaa epävarmuuteen siitä, että itse on yhtä lailla kelpaava kuin kuka tahansa muu. Joskus vain käy niin, ettei suhde jatku syystä ja toisesta. "

        Itsetuntoa ei ole olemassa. Se on höpönlöpöä. Se on keksitty juttu jota jatkuvasti käydä läpi että ihmiselle tulisi hyvä olo itsestään tai motkottaa toisia että "sul on huono itsetunto kun teit/koit asian X noin". Eli HEVONPASKAA.

        Totta suhde ei jatku KOSKA JOMPIKUMPI IHMISISTÄ PÄÄTTÄÄ NIIN.
        Se ei ole kohtalo vaan PÄÄTÖS.

        "Ei siihen välttämättä ole yhtä oikeaa vastausta miksi, ei vaikka naisen miehet olisivatkin olleet aikaisemmin ja myöhemminkin erilaisia kuin sinä. Hän kuitenkin silloin ihastui juuri sinuun"

        Ihastuminen ei välttämättä tarkoita mitään.

        Yhden asian miehenä olen oppinut ja se on se että naisten ihastukset tulevat ja menevät. Yhtenä päivänä ihastutaan tuohon ja toisena taas johonkuhun muuhun päinvastaiseen. Ollaan kuin buffetissa jossa pitää maistaa kaikkia kerran ettei jää mistään paitsi.
        Mutta jos nainen mättää jatkuvasti vain kanaa sisäänsä niin kuvitteletko että hänestä tulee yhtäkkiä joku joka luopuu kanasta sian vuoksi?
        EI.

        Minuun on monet varatutkin naiset ihastuneet. Mitä niistä on syntynyt? EI MITÄÄN.

        Naisten tunteisiin ei ole luottamista ja he itse usein ovat täysin pihalla omassa suhde- ja tunne-elämässään.
        Tuo nainen joka ei tajunnut millaisia miehiä selkeästi haki vaikka muka minusta kiinnostui on vain YKSI esimerkki.


      • Tottakaion
        Naiseltasitten kirjoitti:

        Todistelu on ehkä vähän huono sana. En lopulta usko, että aitoa kiinnostusta voi todistella. Jos suhteessa on paljon oikeita elementtejä pariskunta tarjoaa toisilleen riittävästi huomiota, eikä siihen väliin silloin pääse muita. En usko, että mustasukkaisuuden tunteet siten myöskään näyttelevät vahvaa osaa suhteessa, jossa on riittävästi rakkautta ja kaikki palaset vain ovat kohdillaan.

        En puhu tässä omasta kokemuksesta vaan vierestä seuranneena että on ihan sama mitkä elementit parisuhteessa ovat läsnä jos toinen on ns. "sairaalloisen" mustasukkainen tai oikeastaan pelkää kuollakseen jättämistä.

        Toiselle voi vain tietyllä tavoin todistella että on luotettava ja aihetta huoleen ei ole.

        Pahinta miehen mielestä ei ollut mustasukkaisuus vaan se että nainen sekä hänen kaverinsakin syyttelivät häntä miten "huono suhde heillä oli" vaikka rakastavampaa miestä sai etsiä.


      • Naiseltasitten

        Onhan se noinkin, mutta ns. normaalissa parisuhteessa voi parantaa toisen oloa ja vaikuttaa mahdollisiin mustasukkaisuuden kokemuksiin olemalla huomaavainen.
        Tietenkin jos ihmiset ovat kovin erilaisia ei parisuhteelle ole paljon edellytyksiä. Jotain yhdistäviä tekijöitäkin pitäisi löytyä, mutta olet väärässä IHASTUMINEN merkkaa jotain. On tosi tylyä tehdä noita päätöksiä pelkästään järjellisesti jos jotain tunteita kuitenkin oli. EI KIVA.


      • Tottakaion
        Naiseltasitten kirjoitti:

        Onhan se noinkin, mutta ns. normaalissa parisuhteessa voi parantaa toisen oloa ja vaikuttaa mahdollisiin mustasukkaisuuden kokemuksiin olemalla huomaavainen.
        Tietenkin jos ihmiset ovat kovin erilaisia ei parisuhteelle ole paljon edellytyksiä. Jotain yhdistäviä tekijöitäkin pitäisi löytyä, mutta olet väärässä IHASTUMINEN merkkaa jotain. On tosi tylyä tehdä noita päätöksiä pelkästään järjellisesti jos jotain tunteita kuitenkin oli. EI KIVA.

        hahaaa.

        Siis tarkoitatko että naiset eivät olisi koskaan ollet minua kohtaan tylyjä ja että mulla ei olisi joskus "ei kiva" fiilistä?

        Kun naisen tunteet on pelissä niin hän tekee niiden mukaan mitä huvittaa seurauksista ja muista ihmisistä välittämättä. Petetty ei ole suoraan, mutta kaikki muu jo koettu, koska "naisen tunteet".

        Ihastuminen ei merkkaa kovin paljoa eikä varsinkaan kovin pitkän aikaa.

        Esimerkiksi jos miehestä paljastuu naista ei niin kiinnostava tai häiritsevä piirre niin se pyritään naisen mielessä mykistämään, muuttamaan tai aiheuttaa stressireaktion josta mies kärsii koska naisesta vaikuttaa aivan kuin "mies olisi pimittänyt" häneltä tiedon ettei olekkaan se supermies jota nainen oletti.

        Nainen on siis pettynyt ja mies "pettänyt" tämän.


      • Naiseltasitten

        No niin ja sitten vedetään marttyyrikorttia esiin. Myönnät siis tylytyksesi. SE OLI VÄÄRIN TEHTY. Vaikutat varsinaiselta naisten kaatajalta eli ns. kellistäjältä. Naisia tulee ja menee niin, ettei mies perässä pysy.

        Ensinnäkin nainen on yleensä hyvin hienojakoinen kokonaisuus erinäisiä herkästi laukeavia tunteita. Tiedät varmasti, miten mukavaa on kun nainen on varma sinun tunteistasi ja pelkkä silmäys häneen riittää pitämään hänet hyvässä nosteessa ja jalkansa mukavasti leijumassa maan pinnan yläpuolella. Jos taas et ole vakuuttanut häntä ja olet hänen läsnäollessaan silmäillyt puolihuolimattomasti hitusen pidempään jotain erityisen hyvän näköistä naista siitä vierestä voi riitaa tulla hyvinkin mitättömistä asioista. Huomaat ehkä mietiskeltyäsi asioiden kulkua, ettet ollut vakuuttanut katseillasi ja sanoin naistasi vaatteiden hyvästä valinnasta, kauniisti laitetusta hiuksista jne. Usein nainen nyt vain tarvitsee sellaista. Mies siis "petti" naisen laiminlyömällä huomion antamisen. Miehen kuuluu ymmärtää, ettei naista kohdella noin. Se on miehen vika. Nainen ihastuu kyllä mieheen, mutta eihän siitä tule mitään, että mies sitten jatkuvasti ihastuu tai ihastelee jotain muita naisia. EI HYVÄ.


      • Naiseltasitten

        Niin ja IHASTUMINEN MERKKAA PALJON JA KESTÄÄ JOSKUS VUOSIA JOPA LOPPUELÄMÄN. Siihen on tässä varauduttu.


    • hyvinvahvasti

      tahtoisin omistaa hänet.näin on.

    • evoluutionsäe

      Jos se on tervettä.


      Jos yhtään kokisi, kaikki olisi yhdentekevää.?

    • Tunnenmustasukkaisuutta

      Kuuluu ja joskus sen tahtoo jopa unohtaa pitkässä suhteessa. Mutta kylläpä mustasukkaisuus heräsi kun puoliso petti. Tunsin tuskaisesti ja todella kovaa olevani mustasukkainen. Itsekin hätkähdin tunnetta. Nyt kun siitä selvitty edelleen tuo mustasukkaisuus tulee pinnalle tämäntästä ja pikku asia saattaa sen tuoda pintaan. Eli rakastan siis edelleen puolisoani. Kertonut olen ja antanut valita kumman haluaa. Kun päätti jatkaa kanssani on myös puolisoni nyt minusta mustasukkainen ihmeellistä. Tätä tunnetta tarvitaan myös rakkaudessa. Eli olemme nyt molemmat mustasukkaisia toisistamme ja toisaalta tämä tuntuu ihanalta.

      • Upea_juttu

        Suhde voi vahvistua ja rakkaus löytyä uudelleen noinkin rankan kokemuksen jälkeen.


      • RakkaudenMerkki

        Tuossa tilanteessa voi tulla hänen mustasukkaisuus siitä että voisit tehdä saman hänelle itselleen mitä hän teki sinulle. Menettämisen pelko tulee todelliseksi ja mustasukaisuus kumpuaa siitä. Jos hän katuu omaa erehdystään voi rakkauttakin olla. Pettämiseenkin on monta syytä.


    • onnormaalia

      Jonkin verran saa olla mustasukkainen.

    • eimustasukkaisuudelle

      Rakkaudessa avoimmuus luo rohkeutta ja toisinpäin.
      Rakkaudessa mustasukkaisuus luo pelko ja toisinpäin.

      Rohkea ei ole pelokas.
      Pelokas ei ole rohkea.

      Jos olisin mustasukkainen en olisi rakkauden kokonaisuudessa tasapainossa.

      Miten minun pelkoni estäisi toista pettämästä?

      • yksimielipide

        Mielestäni ei. Se on sitä että rakkautta ei voi pakottaa. Kuka haluaa pakotettua rakkautta. Rakkaus on sitä että antaa toisen rakastaa jos hän rakastaa ja voi rakastaa takaisin. Se on myös sitä että antaa toisen mennä jos niin haluaa ja toivoo hyvää matkalleen.

        On eri asia tuntea mustasukkaisuutta. Ei kaikki kuitenkaan toimi mustasukkaisella tavalla. En usko että rakkaudessa on mustasukkaisuutta.


      • Pakkoonrakastaa
        yksimielipide kirjoitti:

        Mielestäni ei. Se on sitä että rakkautta ei voi pakottaa. Kuka haluaa pakotettua rakkautta. Rakkaus on sitä että antaa toisen rakastaa jos hän rakastaa ja voi rakastaa takaisin. Se on myös sitä että antaa toisen mennä jos niin haluaa ja toivoo hyvää matkalleen.

        On eri asia tuntea mustasukkaisuutta. Ei kaikki kuitenkaan toimi mustasukkaisella tavalla. En usko että rakkaudessa on mustasukkaisuutta.

        Pakko rakkaus mikä se on? En ole kuullut moisesta. Pakkoaviosta olen kuullut joskus.Niin mikä tuo on tuo pakkorakkaus?


    • en_komppaa

      Kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, jotkut ajattelevat, että mustasukkaisuus kuuluu rakkauteen. Toiset pitävät sitä suorastaan merkkinä rakkaudesta.

      Itse koin ahdistusta seurusteluaikoina kumppanini mustasukkaisuudesta. Pidin hänestä todella paljon ja koin, ettei hänellä ole mitään syytä olla mustasukkainen.... Jotenkin mustasukkaisuus oli mielestäni negatiivinen tunne, ei positiivinen. Keskustelimme tästä paljon ja hänellä mustasukkaisuus kumpusi jotenkin siitä, että hän pelkäsi menettävänsä minut. Omasta mielestäni hänellä ei ollut mitään syytä moista pelätä ja kerroin ahdistumisestani. Jotenkin hän pääsi tasapainoon ja se helpotti minunkin oloani.

      • samaanieltä

        Mustasukkaisuus on luottamuksen puutetta. Luottamus voi kärsiä suhteessa, mutta mustasukkaisuus antaa siihen kunnon eväät.


    • Eikösenäinole

      Kummalliseksi kyllä väännätte tuon rakkauden. Itse kun aikanaan Rakastuin kerroin sen ensin kohteelleni ja kun vastaan sain rakkautta kerroin sen myös ystäville. Rakkaus on voimakas tunne ja se pitää näyttää ja jopa kuulua ympärillä. Ei se vaikeaa ole. Miksi rakkaudesta väännetään noin paljon? En käsitä mutta toki rakkaudessa voi olla myös mustasukkaisuutta. Mutta sitäei saa olla liikaa. Se kertoo yleensä että tunteita on toista kohtaan kun mustasukkaisuus tunnetta tuntee jostain kohdetta kohtaan. Ihan tervettä mustasukkaisuutta pitää olla ettei tunteet lopahda.

    • Kyllätietyssämäärin

      Mutta vain tietyssä määrin.

    • eimustasukkaisuudelle

      Tunteet ohjaa mielialaa, tekemistä.
      Pelko suojaa.
      Voisiko mustasukkasuuden tunne kertoa luottamuksen puutteesta, jota tulisi kokijan itsessään rakentaa?

    • Mielipide1

      Tietyissä tilanteissa kuuluu

    • Välisontilaa

      Kyllä se näi on, et nyrkin ja hellan

    • Eikivatunne

      En tiedä, mutta olen mustasukkainen.

    • Sidostesukkakestää

      Vai mustasukkaisuus kysely, ei sen tulisi kuulua Rakkauteen. Me olemme lihaa ja verta ja ihminen ei ole pelkästään. Järki olento, että alkukantaisiakin tunteita nousee joskus pintaan, toisilla vahvemmin , toisilla vieläkin vahvemmin. Mutta mustasukkaisuutta ei tule ruokkia jos Rakastaa . Itse en halunnut tuntea mustasukkaisuutta ja kun häneltä en selvää osoitusta saanut Rakkaudesta, niin näin parhaaksi etten ole lähellä, en saatavilla, en mitään . Nyt hän on sulkenut sen viimeisen oven kun numeroa ei löydy numerotiedustelusta, hyvä näin , kauan se mahdollisuus olikin hånen puoleltaan. Toivottavasti hän on löytänyt Rakkauden .

    • Normaali.tunne

      "Kateuteen saakka hän (Jumala) halajaa henkeä jonka on pannut teihin asumaan", (Pyhässä Kirjassa). Tämä on ymmärretty että mustasukkaisuuteen saakka.
      Oletuksena on että menettämisen yhteydessä tunnetaan mustasukkaisuutta. Suurin rakkaus haluaa omistaa, pitää itsellä ja on mustasukkainen jos on olemassa jokin seikka minkä vuoksi voi menettää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe