Uros murisee miehelleni

eitottelemiestäni

Eli 1v 4kk uros murisee ja näyttää hampaita miehelleni jos mieheni haluaa sohvalta paikan jossa koira nukkuu/lepää. Jos mieheni jutteleekin koiralle jotain aloittaa koira murinan. Tämä siis vain silloin kun mies häiritsee koiran unta tai "häiritsee".

Itsestäni tuntuu jotenkin pahalle ja tiedän että miehestänikin. Minulle koira ei ole ikinä murissut, koira pitää minusta. Itse en todellakaan häiritse koiraa jos se nukkuu, kunnioitan silloin koirankin lepoa. Mutta olen muutaman kerran testannut että mitä tapahtuu jos kosken tai juttelen koiralle , no ei mitään. Koira jopa kääntää vatsansa minulle että rapsuta vaan.

Mitenhän tuon murinan miehelleni saisi pois?? Mies ei ole löytänyt sitä suhdetta selvästi koiraan mitä minä olen. Minä koulutan ja torun koiraa ja palkitsen myös oikeasta käytöksestä. Olen huomannut että mieheltäni puuttuu tietty auktoriteetti koiraa kohtaan, se ei osaa käskeä ja torua koiraa, koira ei ota häntä tosissaan. Olen kysynyt mieheltäni että pelkääkö se koiraamme, mutta vastaus tuli no en todellakaan!! Miksi siitä sitten saa sen käsityksen?!

Minä jos käsken koiraa vaikka pois sohvalta mun ei tarviste ku napsauttaa sormea ni se on alhaalla. Miehelläni on suuri työ siinä ja yleensä saa murinat ja näykkäsyt kaupanpäälle. Tuntuu kurjalle ja surulliselle. Kertokaa mitä voimme asialle tehdä ennenkö eskaloituu pahemmaksi. Uusi koti tai lopetus ei tule kuuloon, niitä turha ehdottaa. Ja koira täysin terve, on tutkittu. Eli ei ärhentele sentakia.

22

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lbvl

      Voi hyvä luoja sentäs... Yksi pahimmista mokista on päästää koiraa sohvalle ollenkaan. Ihmisen näkökulmasta se ei ole kummoinenkaan juttu, mutta koiralle se on iso askel kohti johtajuutta. Paras paikka fyysisesti on paras paikka laumahierarkiassa koirille, joten autatte tuollaisilla pienillä valinnoilla sitä, että koira pitää itseään parempana tai vähintään saman arvoisena kuin lauman kaksijalkaisia. Koira siis AINA lattialla tai omassa pedissä.

      Käske miestä alkaa ruokkimaan koira aina ja joka ikinen kerta. Sinä et siis jatkossa ruoki koiraa ollenkaan. Edes mieheltä koira ei saa ruokaa ennen kuin istuu ja odottaa nätisti lupaa, esim. "ole hyvä".

    • ishlaben

      Meillä kyllä koirat sohvalla ja ei kukaan yritä olla meille pomo, koiralle jos sanoo alas niin se tulee sohvalta pois ja itse pääset siihen.
      Vuosi sitten meille muutti kodinvaihtajana 4v uros. Sohvalla oli mutta jos menit komentamaan tai sanomaan että pois niin murahti ja vilautti hampaita. Se homma kitkettiin pois ensimmäisellä viikolla.
      Jos käskin koiraa ja murahti niin pannasta kiinni ja eikun alas. Kerran kun otin kiinni niin näykkäisi, sen jälkeen otettiin pikku painit uroksen kanssa ja loppujen lopuksi se alistui. Sen jälkeen ei enää tarvinnut kuin napsauttaa sormia tai sanoa alas niin ymmärsi lähteä. Tähänkin päivään mennessä sama toiminut, ei ole enää meille uhonnut, mutta jos vieras menee komentamaan niin silloin kyllä murahtaa ja vilauttelee hampaita.

    • Ihmiset ottaa tuommosia tappajakoiria ja sitten ihmettelee kun ne puree ja tappaakin vielä.

    • radhaus

      Mun puolivuotias koiranpentu nukkuu sohvassa ja sängyssäni, koskaan ei ole tullut erimielisyyksiä siitä, kuka on laumanjohtaja; eli jos koiranpentu, murkkuikäinen, yrittää ottaa paikkaani vaikkapa sängyssäni, rauhallisesti menen siihen omalle paikalleni takaisin ilman mitään edes sormien "napsautuksia", eli menen vaan siihen, ja koira siirtyy oma-aloitteisesti siitä minun paikaltani muualle. On uros ja kovin itsepäinen sekä voimakasluonteinen. Olen naishenkilö.

    • 1010å

      Ihan normaalia laumaelämää. Lauman ylemmässä arvoasemassa voi huoleti murista alemmassa asemassa olevalle. Eikä kukaan tee asialle mitään. Paitsi kirjoittaa keskustelupalstalle.

    • kouluttakaa-ne

      Koira ei kuulu sänkyyn eikä sohvalle. Alempiarvoisen paikka on aina lattialla ja koira kun on AINA alempiarvoinen ainakin toivottavasti silläö koira kärsii ilman vahvaa johtajaa laumasielu kun on. Laumassa on aina susillakin VAIN YKSI johtaja ei muita.

    • purpeli

      Pyssyt sentään. Mulla on koira sängyssä ja kissakin.

      Eikä kukaan näytä hampaitaJos näyttäis, heittäisin ulos sänkypiiristä.

      Koira on silti alempiarvoinen, kissa sen yläpuolella ja minä.

      Koira makaa häkissä, kissat häkin päällä.

      Istu, istu, istu harjoituksia, lahjusten kanssa. Siitä se lähtee.

      • jjhj

        Olkoon vain sinulla ja muillakin tässä ketjussa koirat sängyissä ja sohvilla, jos se ei ole ongelmaksi. Aloittajalla nyt kumminkin on pomon paikkaa havitteleva rekku ja sellaisilta pitää ehdottomasti ottaa valta pois ennen kuin sattuu pahempaa.


    • pallilta-alas

      No itseppä sä jo sanoitkin missä kiikastaa. Miehelläs ei auktoriteettia, eli on alempana ku koira laumassa, eli miehesi on tossukka. Eli sille pitää tehä jotain. Miehes myös kouluttamaan koiraa ja näyttään kaapinpaikka.
      Koira kunnioittaa sua ja alistuu, nyt pitäs mieheski samalle viivalle kanssas. Elikä namien kanssa harjotteleen. Paikka , situ, maahan, irti, pois... ym mitä näitä nyt on. Peruskoulutus kuntoon. Sekin vaikuttaa että koiranne on teini ja kettuilee kyllä ja hakee itteensä

    • Meillä löhöillään sohvalla molemmat yhtäaikaa. Toinen toisessa päässä ja toinen toisessa. Itse omin kumminkin "tyynypään". Jos tyyny sattuu olemaan koiran pään alla niin antaa se sen minulle kiltisti, korkeintaan katseesta voi lukea että "ai taas".
      Ei murinoita eikä marinoita, vain kavereita.

    • rocky_

      Tuota tuota noin,vetää kyllä sanattomaksi koko stoorit.

      Teilläkö on kaikilla saksanpaimenkoirat ?

      Jotenkin nyt tuntuu ettei monikaan tunne oikeasti saksanpaimen koiraa, erikoisesti uros koiraa.

      Ja teilläkö oli nyt nuo sakut sohvaperunoita?

      Muihin en aio nyt vastailla sen koomin kun aloittajan teemaan sohvan ja auktoriteetti ongelmasta.

      1) Teidän koira ei tule oppimaan enään hevillä sohvaan nousemisesta.Virhe on jo tehty.

      2)Koiran kasvatus on alunperinkin mennyt päin honkia pentuaikana ja koira olettaa takuu varmasti itsensä ylemmäksi laumassa kun miehesi on,todennäköisesti koiran kasvaessa eli ikääntyessä koira on varma että hän on lauman johtaja.

      Tämän voi todentaa mm:siten kun muissa käskyissä koira ei tottelekkaan enään itse emäntää esim:ulkona tai sitten jopa sisällä,mutta ulkona tämä todentuu todennäköisesti jahka koira on hieman iäkkäämpi käskyttäminen ei onnistu tai kun koiran tulisi käyttäytyä tietyin tahoin niin koira ei ota käskyjä juuri silloin kun on ääritilanne.

      Tämä on uroskoirilla aika tyypillinen ja tällöin se ei ole hallinnassa oleva koira.

      Näykkäisy koiralta on merkki ettei se arvosta miestäsi todellisuudessa pätkääkään vaan se on alempiarvoisempi,koska olette päästäneet tilanteen noin pahaksi ja miehesi on alunperin luontojaan sellainen ettei hänelle olisi sopinut uros saksanpaimen koira, niin tilanne on oikeasti karannut käsistä eikä sitä ole mitenkään helppo korjata jos miehesi ei ollut alusta asti määrätietoinen ja tehnyt selväksi ketkä on ylempänä laumassa.

      Narttu ja uros saku on yleensä aivan kuin yö päivän ero.

      Näkemättä tilannetta on paha sanoa kuinka sen kanssa olisi edettävä,riippuu siitä koiran luonteesta ,jos uroskoira on suhteellisen kova luontoinen niin ikääntyessä lähempänä kahta vuotta emännälläkin on totinen paikka.

      Epäilen ettet pärjää uroskoiralle,sen joutuu alistamaan voimakeinoin mikäli koira on vahvaluonteinen,se ei tottele nyt sinuakaan vaikka käskisit sen olemaan kunnolla ja murisematta ym.On erittäin todennäköistä koiran ottavan johtajan paikan teidän perheessä.


      Voin kertoa ihan suoraan nyt ,uroskoira mikäli se on tälläinen kuvaamani tai olettamani koira ja sitä ei ole opetettu säännöllisesti pennusta asti, niin siitä ei saa ehdottoman hyvää enään.

      Koiran alistaminen olisi tehtävä pennusta asti ja sen kanssa tulisi leikkimielisesti tehdä koulutusta.

      Miehesi ei enään pärjää sille mikäli hän yrittäisi laittaa koiran aisoihin,tätä ei kannata voimakeinoin missään tapauksessa enään yrittää jos kyseessä on henkilö joka ei vie hommaa loppuun asti varmuudella,kesken jätettynä alistaminen antaa lisää valtaa koiralle koska se voitti.

      Näkemättä koiran reaktioa on paha sanoa koulutus tai kitkemistapaa,koira ei tule tottelemaan muita kuin sinua koska miehesi ei tehnyt ajoissa töitä.(luonut suhdetta koiraan).

      Koittakaa nyt pituuttaan vielä eli .....

      Yrittäkää luoda suhdetta aluksi koiraan niin että kaikki mitä miehesi tekee herättää koiran mielenkiinnon,kun koira alkaa kiinostumaan vähäisestäkin on se syytä palkita voimakkaalla ärsykkeelä,jokin tosimieleinen josta koira tykkää.

      Jos miehesi onnistuu luomaan suhteen aluksi koiraan,niin sitten voitte alkaa käskyttää koiraa mutta ei liian aikaisin ennen kuin koira mieltää miehesi olevankin arvostettu ja tästä koira päättelee kaikesta seuraa vain hyvää.

      Vähitellen sitten makupalat jätetään pois kokonaan.

      t.Nimimerkillä entinen uros saksan paimenkoiran omistaja ,koirani oli kovapäinen painaen 60 kiloa. Nämä oli niitä 90 luvunvuosikymmenen viimeisimpiä kovan luokan sakemanneja. Näitä voi olla toki vieläkin mutta kovin harvassa ne lienee on suomessa.

      Nykyisin omistan laumanvartijan ja näiden kanssa on oltava määrätietoinen ja ehdottoman oikeuden mukainen.

    • kokemustaonnäistä

      Jos jostain syystä koira, esim hoitokoira murusisi minulle sohvalta, en kävisi kouraan kiinni. En lähtisi paininaan itsenikokoisen koiran kanssa. Huijausin koira piis sohvalta, vaikka kumoamalla koko sohvan, kupittäusin itse heti koiran paikalle , kieltäisin ja murisisin koiralle sohvalta itse. Sen jälkeen vahtisin tarkkaan kieltoani ja koiralla ei tämän jälkeen olisi enää lupa nousta sohvalle tai sänkyyn. Vahvistausin auktoriteettiäni myös muualla, niin että kaikki koiran tekeminen tulisi luvanvaraiseksi ja pitäisin tiukasti kiinni henkisistä vaatimuksista. Koiraa ei myöskään kehuta ja hyvitä mistään mitä se ei ansaitse. Sitä ei mitenkään nosteta korokkeelle.

    • koirakkox

      Mun koirakin narttu murisi ukolle kun se tuli myöhemmin sänkyyn kuin me. Ne oli jonkin aikaa vihollisia ukko ja koira ja ukko meni välillä toiseen huoneeseen nukkumaan. Sitten ukko alkoi tuomaan pikku herkkuja yöpöydän laatikkoon jonka jälkeen koira ilman pyyntöä alkoi antamaan tilaa ukolle kun tuo tuli sänkyyn koska sai aina jotain namia. Sitten heistä tuli parhaat kaverit ja koira nukkui ukon kainalossa ja minä sängyn reunalla....

    • Vainiinkö

      Meillä kyllä koira pyytää luvan, saako tulla sohvalle/sängylle. Monesti se kärkkyy, nytkin tuossa vieressä kuuluu sitä tavallista läähätystä (huomioi mut, pliis) ja jätän sen huomioimatta. Nyt se laittoikin makaamaan, koska en edes huomannut mitenkään tätä huomionhakua. Meillä koirat ovat aina tienneet paikkansa.

      Ap:n miehellä on ihan selkeästi jonkin asteinen kammo tuota koiraa kohtaan ja koira on huomannut sen. Taas on otettu sakemanni väärään kotiin ja seuraukset voivat olla vielä todella vakavat.

    • F...._

      Minun urokseni ovat aina ilman minkäänlaista vääntämistä yrittäessään ottaa paikkaani, ohjeistaessani nätisti ja kiltisti, ilman minkäännäköistä vääntöä, antaneet paikan minulle, mikä minun on. Näin olen kolme urossaksanpaimenkoiraani kouluttanut. Kiitosta on tullut, niistä palkintoja.

    • 4567890

      Ongelmia tulee helposti, kun koira nostetaan ihmisen arvoiseksi, päästämällä se ihmisten sänkyyn ja sohville...meillä on koiralla paikka erikseen.

    • palveluskoiria45vuotta

      Minulla kaikki saksanpaimenkoirani ovat pennusta asti nukkuneet sängyssäni sekä sohvalla vieressäni. Mitään ongelmia ei koskaan ole tullut.

    • sakuja30v

      samoin kaikki sakut nukkuneet missä haluavat,,,ja jos jotain mukinoita tullut niin äkkiä ovat huomanneet missä mennään,,niin on lähtenyt yli 50kiloiset uroksetkin,jos ovat alkaneet näyttää mieltä,samoin oppi tavoille tulokas joka dominoi entisiä omistajia,ja kävi niiden päälle,,,teki vaan pahan virheen ja puri minua,,,sitten oli 12v paras saku uros,kotona,,,ja oli luonne loppuun asti niin kuin piti

    • minävaanmoikka

      Monet ovat ottaneet kantaa sohvalla olemiseen. Todella, se ei NORMAALISTI ole eläimelle epätyypillinen paikka monessakaan kodissa. MUTTA tässä tilanteessa, kun "uhmaikäinen", epäjohdonmukaisesti kasvatettu nuori koira kokee olevansa laumassa ylempänä ihmistä, se ei saa mennä sohvalle, ottaa ruokaa, lähteä lenkille, nousta autoon jne ilman lupaa. Emännän kanssa ensin takaisin perusteisiin eli kurinpalautus. Isäntä mukaan sitten kun koira ymmärtää mistä on kyse. Pelkkä "uhmaiän koulutus" ei välttämättä riitä, vaan samat luvat/käskyt myös aina jatkossakin.

    • muthafucka

      Anna koirallesi pillua. Koiraa vituttaa kun se ei saa ja miehes saa.

      • yeruyerueru

        No hei ehkei se mieskään pane tota karseeta luuskaa


    • Flick_päivitystä4

      Kylläpä on ikävänlaista tekstiä taas tänne kirjoitettuna. Siistikää suunne. Ainut ja yksikertainen neuvo koiran dominanssinhaluun on juurikin määrätietoinen johdonmukainen ote, positiivisen vahvistamisen keinoin saavutetaan miljoona kertaa parempia tuloksia koirankoulutuksessa kuin rankaiseminen ei-toivotusta käytöksestä. Esim. koulutan pentuni alusta asti mm. siten, että kun minä syön, ruokiani ei yritetä pöydältä ottaa, vaan koira makailee rennosti siinä jossain vieressä ilman, että hyppii pöydän edessä taikka kerjää. Nyt olen 8 kk ikäisen pennun kouluttanut tässä noin, ei ota ruokiani, vaikka aluksi yritti sitä, voin käväistä vaikka pari minuuttia toisessa huoneessa, niin ruokiin ei ole koskettu. Edellinen sakuni ei koskaan ottanut myöskään ruokaa pöydältä eikä koskaan myöskään kerjännyt ruokaa. Siedätän koiran pikkuhiljaa tällaiseen hyvään toivottuun käytökseen palkitsemalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe