40 Nelikymppisenä yrittäjäksi YEL

Mitentoimisitteitse

Harkitsen vakavissani yrittäjäksi ryhtymistä, ns. oma ala, eli koulutus ja työkokemusta löytyy, hieman asiakaspohjaakin.
Mutta se YEL.
Starttaan ilman säästöjä (myyn asiantuntemusta, ei fyysisiä ostoja, työtilaa jne) ja vaikka aluksi olisikin tarjolla tuo YEL-maksujen alennus, ajattelin maksaa itselleni mahdollisimman pientä vaihtoehtoa.
Olen hieman laskeskellut, että mikäli saan terveenä elää, on yrittäjyyttä - ja YEL-maksuja - edessä n. 25 vuotta. Miten ehdin edes "tienata" itselleni minkäänlaista yrittäjäeläkettä? Maksanko todellakin ihan turhasta?
Lisäksi, voinko maksaa jopa minimiYELiä, vaikka se ei vastaisikaan tulotasoani palkallisena vastaavassa työssä? Miten paljon tuo YEL voi heittää siitä? Kokemuksia?

http://juhanikhr.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197212-yrittajan-elakemaksut-menevat-kankkulan-kaivoon

40

885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsaah

      Maksa vaan minimi-YELiä, kunhan samaan aikaan laitat muualle sijoituksiin omat eläkesäästösi. Enkä siis tarkoita mitään "eläkevakuutusta" tai vastaavaa tuotetta, vaan ihan tavallisia osake-, rahasto- sijoitusasunto- yms. sijoituksia.

      Se vaihtoehto, että maksat minimi-YELiä etkä säästä mitään omaan taskuun, on tie soppajonoon, kerjuulle ja senaikaiselle suoli24-palstalle itkemään kun minimaaliset eläkerahat eivät riitä mihinkään.

      25 vuotta riittää kyllä mukavan sijoituspotin kasaamiseen eläkepäivien varalle, mutta se tarkoittaa että kädestä-suuhun elämisen päivät ovat ohitse.

    • gfgfgfgfgfgfgf

      Samaa mieltä aikaisemman kanssa. Netistä löytyy YEL-laskureita, niilä voi tarkastella maksuja. Heitän hatusta, että noin 500€ maksulla per kuukausi, saisit itsellesi tienattua noin 200€ eläkettä. Ei tämä veikkaus mene kovin paljon sivuun. Eli ala kaavailla toisenlaista eläkeohjelmaa itsellesi. Sijoituksia... osakkeita, vuokrakämppiä yms.

    • sairastaa

      Muistathan että jo yrittämisen aikana saamasi sairauspäiväraha ja jotkin korvakset ovat suhteessa maksamasi yelin tasoon

    • 2w34qerdf32

      Ei kannata suomessa yrittää ellei ole hiton hyvä- ja varma aihe mikä myy.
      Byrokratia ja hinnoista kiukutteleva lidl kansa pitää huolen että yrittämisesi menee perseelleen.

    • Yelli_karttuma

      Saat hyvin käsityksen tulevasta eläkkeestäsi kun kaivat ensiksi eläkeotteesi esille, sieltä löydät jo karttuneen eläkkeesi määrän.
      Sitten googletat yel eläkelaskurin ja syötät sinne synymävuotesi, karttuneen eläkkeesi ja arvioimasi yel vuositulon suuruuden.
      Laskuri laskee tulevan eläkkeesi.

      Niin ja tosiaan ne työntekijänä kartuttamasi eläkkeet ovat siellä pohjalla.

      Mitä tulee laskutushintaasi niin laske se oikein.
      Tavoitepalkka yelmaksu (n. 24%) vakuutukset (tapaturma, vastuu yms.) toimitilavakuutukset yms., mahdolliset muut yrityksen vakuutukset alv.

      Kuten huomaat eläkevakuutus on mukana kustannuserissä.

      • ILMARISENHEEBOLLE

        Olet kyllä tosi mestari neuvomaan harhaan aloittavaa yrittäjää.Luuletko pelle tosiaan sitä vaan lasketaan yel 24% hintoihin?
        Aloittajalle tiedoksi että ohita tää alapääviivakommentoija ja laita rahat esim seligsonin indeksirahastoihin.


    • Yelyel

      Onko minimi-yelkin tosiaan pari sataa/kk?
      Ja sairauden ja eläkkeen koittaessa tämä takaa siis Kelalta 35€/vrk, kuten työttömillekin? Eli maksat vuodessa 2 500€ ihan Kelan jokaiselle kuuluvasta sairauspäivärahasta tai kansaneläkkeestä?

      1. Maksaako kukaan pienyrittäjä, tavallinen keskituloinen sellainen, yhtään minimiä enempää?

      2. Tarkistetaanko yel-taso jostakin? Pitääkö vastata vastaavan palkkatyön tasoa, vaikka ei ole omia työntekijöitä? Toisin sanoen, voiko hammaslääkäri maksaa yeliä 200€/kk ja ostella mieluummin parit sijoitusasunnot eläkepäivien tai vakavan sairauden varalle = edullisempaa.

    • Maksan7500erkkiä

      Maksan noin 7500€ Yelliä vuodessa. Minulla on vielä aloitusalennus voimassa. Ja olen ostanut 5 vuokrakämppää. Asuntoja ostan vielä ainakin toiset 5kpl. Ammatinharjoittajana mennään, eikä työntekijöitä ole.

      • Miksiiii

        Miksi haluat maksaa noin paljon? Jos siis on asunnoissa mukava varanto realisoitavissa parin kuukauden viiveellä?
        Verotussyyt vai mitkä? Ihan vilpittömästi kysyn, kun en ymmärrä. Perheessä ei yrittäjiä.
        Itse on vaikea luottaa eläkejärjestelmiin, mitenkähän on tulevaisuudessa niiden laita.


      • omaversiotästä

        Kyllähän monet maksaa sen todellisen palkkatulojen mukaan yelliä ja syy on se kun jos vaikka sairastut tai jäät esim: isyyslomille, niin saat sitten yellin mukaisen korvauksen sairauspäivistä yms....mutta itse maksan 2900 euron vuodessa ja noin 12 500 euron palkkatulojen mukaan, vaikka tienaan 3x enempi.

        Ja syy toimintaani oli se kun aloitin yrittäjyyteni, niin olisin jotunut todellisten palkkatulojen mukaan maksamaan 8 000 euroo yelliä. No kun laskin että jos aluksi maksan vain minimin ja ylimääräisillä maksan sitten asuntolainaa ja autolainaa pois. Tämä osottautu tosi eteväksi toiminnaksi. Nyt on velaton asunto ja ihka uusi velaton auto, maksettu kesämökki ja 50 te omalla henk.koht. tilillä.
        Jos vaikka nyt sairastun tms... niin eipähän ole pakollisia menojakaan enään niin paljon, muutaku sähkö- ja vesilasku ja vakuutuksethan on ihan vapaaehtoisia. Nehän voi lopettaa jos menee ihan tosi heikosti. Nyt en tiedä mitä seuraavaksi ostaa/sijoittaa, mutta en kyllä lähde maksamaan sitä yelliä "liikaa" tai eihän sitä tiiä, jos vaikka mieli muuttuu.... mutta tuskinpa muuttuu..


      • Yksi_kysymys
        omaversiotästä kirjoitti:

        Kyllähän monet maksaa sen todellisen palkkatulojen mukaan yelliä ja syy on se kun jos vaikka sairastut tai jäät esim: isyyslomille, niin saat sitten yellin mukaisen korvauksen sairauspäivistä yms....mutta itse maksan 2900 euron vuodessa ja noin 12 500 euron palkkatulojen mukaan, vaikka tienaan 3x enempi.

        Ja syy toimintaani oli se kun aloitin yrittäjyyteni, niin olisin jotunut todellisten palkkatulojen mukaan maksamaan 8 000 euroo yelliä. No kun laskin että jos aluksi maksan vain minimin ja ylimääräisillä maksan sitten asuntolainaa ja autolainaa pois. Tämä osottautu tosi eteväksi toiminnaksi. Nyt on velaton asunto ja ihka uusi velaton auto, maksettu kesämökki ja 50 te omalla henk.koht. tilillä.
        Jos vaikka nyt sairastun tms... niin eipähän ole pakollisia menojakaan enään niin paljon, muutaku sähkö- ja vesilasku ja vakuutuksethan on ihan vapaaehtoisia. Nehän voi lopettaa jos menee ihan tosi heikosti. Nyt en tiedä mitä seuraavaksi ostaa/sijoittaa, mutta en kyllä lähde maksamaan sitä yelliä "liikaa" tai eihän sitä tiiä, jos vaikka mieli muuttuu.... mutta tuskinpa muuttuu..

        Maksoitko kaikki nuo yellistä vapautuneista rahoista?

        Minä itse aloin yrittäjäksi -91 ja samaan aikaan rakensin talon.
        Talo ja autotalli ja olipa siinä se pakollinen autokin tuli maksettua ihan aikataulun mukaisesti, otin lisälainan laajennusta varten ja senkin olen jo aikaa sitten maksanut pois.

        Siitä huolimatta olen maksanut aina oikean palkkani mukaista yelliä.

        Nyt kun olen sairastellut ja päivärahani in n.90€/vrk niin huomaan ettei tarvitse pihistellä rahasta.
        Kiva käydä ostamassa lapsenlapsille joululahjoja, ruokaakin ostan mitä tarvitsen.

        Taloni lämpiää hakkeella jonka ostan velipojalta joten asuminen ei maksa juuri mitään.


      • yelsairaana

        voiko yelin jäädyttää pitempiaikaisen sairauden tai vaikka leikkauksen jälkeen? Tai siis ei kai sitä makseta vielä silloinkin? Maksat työkyvyttömänäkin yeliä, että saat rahaa? (hölmöläisten hommaa?)
        Miten tämä oikein toimii koko yel ja paljonko kannattaa oikeasti maksaa, jos aloittaa vasta aikuisena? En haluaisi maksaa monta sataa/kk, jos en ehdi kerryttää edes turvaa.


      • Kaikki_vaikuttaa
        yelsairaana kirjoitti:

        voiko yelin jäädyttää pitempiaikaisen sairauden tai vaikka leikkauksen jälkeen? Tai siis ei kai sitä makseta vielä silloinkin? Maksat työkyvyttömänäkin yeliä, että saat rahaa? (hölmöläisten hommaa?)
        Miten tämä oikein toimii koko yel ja paljonko kannattaa oikeasti maksaa, jos aloittaa vasta aikuisena? En haluaisi maksaa monta sataa/kk, jos en ehdi kerryttää edes turvaa.

        Eli kun aloitat vanhemmalla iällä yrittäjäksi niin olet työntekijänä jo kartuttanut eläkekertymääsi.
        Jos lakkaa t maksmasta eläkemaksuja tai maksat vain minimin niin eläketymäsi karttuminen pinenenee.
        Faktaahan on että yelli on niin prosenteiltaan kuin käyttäytymiseltäänkin tarkalleen samanlainen kuin tyel.
        Yel vain määrittelee sinun sairauspäivärahan sekä työkyvyttömyyseläkkeen suuruuden.
        Yelli poikkeaa myös siinä että sen voi itse aika vapaasti määritellä.

        Maksan työntekijöiden ja oman eläkkeeni Eloon, tuskin heillä on eri rahastoja yellille ja tyellille, joten samoja rahoja pyörtellään.

        Mutta palataampa takaisin sinun tilanteeseesi.
        Kykenet varmaan itse laskemaan (tai käyttämään laskureita) miten tuleva eläke muuttuu eri yelli summilla. https://ext.elo.fi/a3_ext/YrittajanElakelaskinWeb/faces/index.xhtml


        Tietenkin löytyy näitä maailmanlopun ennustajia joiden mielestä kukaan ei koskaan tule saamaan eläkettä, mutta se mielipide heille suotakoon.


      • omaversiotästä
        Yksi_kysymys kirjoitti:

        Maksoitko kaikki nuo yellistä vapautuneista rahoista?

        Minä itse aloin yrittäjäksi -91 ja samaan aikaan rakensin talon.
        Talo ja autotalli ja olipa siinä se pakollinen autokin tuli maksettua ihan aikataulun mukaisesti, otin lisälainan laajennusta varten ja senkin olen jo aikaa sitten maksanut pois.

        Siitä huolimatta olen maksanut aina oikean palkkani mukaista yelliä.

        Nyt kun olen sairastellut ja päivärahani in n.90€/vrk niin huomaan ettei tarvitse pihistellä rahasta.
        Kiva käydä ostamassa lapsenlapsille joululahjoja, ruokaakin ostan mitä tarvitsen.

        Taloni lämpiää hakkeella jonka ostan velipojalta joten asuminen ei maksa juuri mitään.

        Joo...maksoin kyllä, mutta se ero meissä on että aloitin yrittämisen noin 20 vuotta sun jälkeen....että se selittää tämän....ihmettelen että kuinkahan paljon olet rahaa heitttänyt mäkeen..


    • Maksan7500erkkiä

      Nyt kun on aloitusalennus maksan kohtuullista summaa. No sehän pienentää verotustakin. Sijoitusasunnoista on kyllä pankkilainaa ja yhtiölainaa. Jos myisin ne kaikki, niin ei sillä montaa vuotta pärjäisi. Aloitusalennuksen loputtua pienennän YEL maksua vähitellen tilanteen mukaan. Nyt eläkertymäni on 1200€/kk ja se ei ole riittävä.

      • elinntaso

        Vain 1200, vaikka maksat monta sataa euroa kuussa?
        No, onneksi on asuntoja, mistä panna sitten sileäksi.

        (ja siis minusta tuo 1200€ on ihan ok, ihmettelen vain suhteessa noin suureen yel-maksuun)


      • Maksan7500erkkiä
        elinntaso kirjoitti:

        Vain 1200, vaikka maksat monta sataa euroa kuussa?
        No, onneksi on asuntoja, mistä panna sitten sileäksi.

        (ja siis minusta tuo 1200€ on ihan ok, ihmettelen vain suhteessa noin suureen yel-maksuun)

        Vaikka maksan sen 7500€/v niin eläkettä kertyy vähemmän kuin työssä-oloaikana. 1200€/kk eläkertymä on ihan kohtuullinen alle 50v naiselle. Tuttavapiirissä on naisia, jotaka jäävät eläkkeelle samalla kertymällä.


    • Aikuisena

      Minkälaisia yrityksiä olette perustaneet reilusti aikuisiällä? Mille alalle?
      Miltä on tuntunut, jos siis yrittäjyys oli uusi asia?

      • Nostel

        Tämä kiinnostaa!
        Kokemuksia, tarinoita aikuisina aloittaneilta!


    • Mikäala

      Vaihto yrittäjäksi omalle alalle vai kokonaan uudelle, miten olette toimineet ja oletteko tyytyväisiä?

      • Oma_mielipide

        Olen tosin ollut yrittäjänä jo 26v.
        Nivelvaivojen ja tekonivelleikkauksen takia joudun jättämään entisen ammatin syrjään.
        Tosin työntekijät hoitavat nyt ne raskaat työt.
        Lähdin suuntautumaan myymäläalalle ja kävin yhden talven istumassa koulun penkillä, eli ala muuttui.
        Sekään ei takaa sitä että jään edes myymäläalalle sillä voi olla että yrityskaupan kautta siirtyy sekä asennuspuoli että myymälä uudelle omistajalle.

        Tämän jälkeen on mahdollista miettiä mitä sen jälkeen.
        Faktahan on se että pitää löytää ala jossa ei ole paha kilpailutilanne ja minkä alan työt osaa/oppii hallitsemaan.
        Minun vahvuutena on se että on kontakteja vähän minnekin sekä olen monitaitoinen, jolloin uuden toiminnan käynnistäminen on helpompaa.
        Vai alanko bisnesenkeliksi, sekin on vaihtoehto.


      • kontaktit
        Oma_mielipide kirjoitti:

        Olen tosin ollut yrittäjänä jo 26v.
        Nivelvaivojen ja tekonivelleikkauksen takia joudun jättämään entisen ammatin syrjään.
        Tosin työntekijät hoitavat nyt ne raskaat työt.
        Lähdin suuntautumaan myymäläalalle ja kävin yhden talven istumassa koulun penkillä, eli ala muuttui.
        Sekään ei takaa sitä että jään edes myymäläalalle sillä voi olla että yrityskaupan kautta siirtyy sekä asennuspuoli että myymälä uudelle omistajalle.

        Tämän jälkeen on mahdollista miettiä mitä sen jälkeen.
        Faktahan on se että pitää löytää ala jossa ei ole paha kilpailutilanne ja minkä alan työt osaa/oppii hallitsemaan.
        Minun vahvuutena on se että on kontakteja vähän minnekin sekä olen monitaitoinen, jolloin uuden toiminnan käynnistäminen on helpompaa.
        Vai alanko bisnesenkeliksi, sekin on vaihtoehto.

        Tuossa asiassa iästä on tosiaan hyötyä, kontakteja on kertynyt niin monelta elämän osa-alueelta ja pitkin Suomea. Helpottanee osaltaan, oli sitten kyse mistä alasta tahansa.
        Myös elämänkokemusta ja ns. pelisilmää on ehkä paremmin.


      • mistänäitäurpojariittää
        Oma_mielipide kirjoitti:

        Olen tosin ollut yrittäjänä jo 26v.
        Nivelvaivojen ja tekonivelleikkauksen takia joudun jättämään entisen ammatin syrjään.
        Tosin työntekijät hoitavat nyt ne raskaat työt.
        Lähdin suuntautumaan myymäläalalle ja kävin yhden talven istumassa koulun penkillä, eli ala muuttui.
        Sekään ei takaa sitä että jään edes myymäläalalle sillä voi olla että yrityskaupan kautta siirtyy sekä asennuspuoli että myymälä uudelle omistajalle.

        Tämän jälkeen on mahdollista miettiä mitä sen jälkeen.
        Faktahan on se että pitää löytää ala jossa ei ole paha kilpailutilanne ja minkä alan työt osaa/oppii hallitsemaan.
        Minun vahvuutena on se että on kontakteja vähän minnekin sekä olen monitaitoinen, jolloin uuden toiminnan käynnistäminen on helpompaa.
        Vai alanko bisnesenkeliksi, sekin on vaihtoehto.

        Lopeta jo" hemmetti se 26 vuotta"yrittäjänä,sä oot hokenu samaa mantraa jo 2 vuotta vähintään,siitä huomaa että olet ilmarisenpelle ja ala_viiva mies


      • tekoniveläly
        Oma_mielipide kirjoitti:

        Olen tosin ollut yrittäjänä jo 26v.
        Nivelvaivojen ja tekonivelleikkauksen takia joudun jättämään entisen ammatin syrjään.
        Tosin työntekijät hoitavat nyt ne raskaat työt.
        Lähdin suuntautumaan myymäläalalle ja kävin yhden talven istumassa koulun penkillä, eli ala muuttui.
        Sekään ei takaa sitä että jään edes myymäläalalle sillä voi olla että yrityskaupan kautta siirtyy sekä asennuspuoli että myymälä uudelle omistajalle.

        Tämän jälkeen on mahdollista miettiä mitä sen jälkeen.
        Faktahan on se että pitää löytää ala jossa ei ole paha kilpailutilanne ja minkä alan työt osaa/oppii hallitsemaan.
        Minun vahvuutena on se että on kontakteja vähän minnekin sekä olen monitaitoinen, jolloin uuden toiminnan käynnistäminen on helpompaa.
        Vai alanko bisnesenkeliksi, sekin on vaihtoehto.

        Olisit silläkin aikaa käynyt pitämässä huolta itsestäs,esim.salilla tai pyöräilemässä niin olisit kunnossa,sen sijaan jakelet täällä typeriä kehoituksia yrittäjille yötä ja päivää


      • Pilvilinnalaisille
        tekoniveläly kirjoitti:

        Olisit silläkin aikaa käynyt pitämässä huolta itsestäs,esim.salilla tai pyöräilemässä niin olisit kunnossa,sen sijaan jakelet täällä typeriä kehoituksia yrittäjille yötä ja päivää

        Katselkaa pikkuisen kellonaikoja ennen kuin kirjoittelette (yötä päivää).
        Tosin nyt sairauslomalla on ihan hyvä aika kirjoitella ja nauttia hyvästä päivärahasta.

        Onko se muuten teiltä pois jos kerron onnistuneesta suunnitelmasta, ai niin siihen sattui kuulumaan yelli ja vakuutukset.

        Sillä rahastosijoituksellahan onkin kiva sairastella, vai mitä?

        Sairastelu on muuten synyperäistä joka ilmeni vasta muutama vuosi sitten, kuntoilu ei siihen olisi oikein auttanut kuin ehkä että olisi paikat poksahtaneet aiemmin.

        Jatkakaahan te vain neuvoja joihin ei sisälly jos sanaa, se kun tuntuu olevan teille myrkkyä.
        Ne yrittäjät jotka suunnittelevat toimintansa siten että jos sisältyy myös riskinä ovat voittajia, ne jotka laskevat yhden kortin varaan harvemmin voittavat.

        Mutta hyvää jatkoa teillekkin, mielipiteitähän maailmaan mahtuu, vastuu on kuulijalla / lukijalla.


      • tekoniveläly
        Pilvilinnalaisille kirjoitti:

        Katselkaa pikkuisen kellonaikoja ennen kuin kirjoittelette (yötä päivää).
        Tosin nyt sairauslomalla on ihan hyvä aika kirjoitella ja nauttia hyvästä päivärahasta.

        Onko se muuten teiltä pois jos kerron onnistuneesta suunnitelmasta, ai niin siihen sattui kuulumaan yelli ja vakuutukset.

        Sillä rahastosijoituksellahan onkin kiva sairastella, vai mitä?

        Sairastelu on muuten synyperäistä joka ilmeni vasta muutama vuosi sitten, kuntoilu ei siihen olisi oikein auttanut kuin ehkä että olisi paikat poksahtaneet aiemmin.

        Jatkakaahan te vain neuvoja joihin ei sisälly jos sanaa, se kun tuntuu olevan teille myrkkyä.
        Ne yrittäjät jotka suunnittelevat toimintansa siten että jos sisältyy myös riskinä ovat voittajia, ne jotka laskevat yhden kortin varaan harvemmin voittavat.

        Mutta hyvää jatkoa teillekkin, mielipiteitähän maailmaan mahtuu, vastuu on kuulijalla / lukijalla.

        Kyllä,rahastosijoituksilla voi tarvittaessa sairastellakkin.
        Ne voi jättää myös perintönä lapsilleen.
        Mites sinun yel maksuille käy?Lahjoitatko ne myös aikuisille lapsillesi...??


      • okiujyht
        Pilvilinnalaisille kirjoitti:

        Katselkaa pikkuisen kellonaikoja ennen kuin kirjoittelette (yötä päivää).
        Tosin nyt sairauslomalla on ihan hyvä aika kirjoitella ja nauttia hyvästä päivärahasta.

        Onko se muuten teiltä pois jos kerron onnistuneesta suunnitelmasta, ai niin siihen sattui kuulumaan yelli ja vakuutukset.

        Sillä rahastosijoituksellahan onkin kiva sairastella, vai mitä?

        Sairastelu on muuten synyperäistä joka ilmeni vasta muutama vuosi sitten, kuntoilu ei siihen olisi oikein auttanut kuin ehkä että olisi paikat poksahtaneet aiemmin.

        Jatkakaahan te vain neuvoja joihin ei sisälly jos sanaa, se kun tuntuu olevan teille myrkkyä.
        Ne yrittäjät jotka suunnittelevat toimintansa siten että jos sisältyy myös riskinä ovat voittajia, ne jotka laskevat yhden kortin varaan harvemmin voittavat.

        Mutta hyvää jatkoa teillekkin, mielipiteitähän maailmaan mahtuu, vastuu on kuulijalla / lukijalla.

        kovin vanhana ovat löytäneet synnyinperäisen vaivan nivelissä?
        ei kuulosta uskottavalta,itsellä löytyi jo 6:n vanhana vika lonkasta,joka 100% kuntoutui jo ennen 9v.
        -Mikä lie sairaus ???jos saapi udella,vai ettet kai käytä hyväksesi muitten maksamia maksuja?
        -Oletko vapaamatkustaja?


      • Outojasattuu
        okiujyht kirjoitti:

        kovin vanhana ovat löytäneet synnyinperäisen vaivan nivelissä?
        ei kuulosta uskottavalta,itsellä löytyi jo 6:n vanhana vika lonkasta,joka 100% kuntoutui jo ennen 9v.
        -Mikä lie sairaus ???jos saapi udella,vai ettet kai käytä hyväksesi muitten maksamia maksuja?
        -Oletko vapaamatkustaja?

        Kai sitä kummempaakin sattuu. Varmasti, jos vaiva/sairaus/vika ei ole (ainakaan aiemmin ollut) kovin suuri, voi joskus porskuttaa pitkällekin aikuisikään ennen kuin tulee ilmi tai selviää.

        Tervettä kevättä kaikille, ollaan ystävällisiä ja kannustavia toisillemme - helppoa ei ole kellään.


      • Ahdaslonkka
        okiujyht kirjoitti:

        kovin vanhana ovat löytäneet synnyinperäisen vaivan nivelissä?
        ei kuulosta uskottavalta,itsellä löytyi jo 6:n vanhana vika lonkasta,joka 100% kuntoutui jo ennen 9v.
        -Mikä lie sairaus ???jos saapi udella,vai ettet kai käytä hyväksesi muitten maksamia maksuja?
        -Oletko vapaamatkustaja?

        Eli lonkan rakenne joka on ahdas, eli ottaa tietyissä tilanteissa kiinni.
        Nuorena nivelpinnat uusiutuvat ja selviää pikku kivuilla, iän myötä nivelpinnat alkavat rappeutua.

        Nivelvaivat yleensä on sellaisia ettei pysty osoittamaan milloin ne ovat syntyneet, nuorena keho uudistuu hyvin mutta vanhempana ei enää niin hyvin.

        Ps, nyt on kunnossa kun ovat tehtaalla tehneet metalli, keraami, muovi nivelet että sopivat hyvin toisiinsa.

        On myös olemassa monia sairauksia jotka juontavat juurensa jo aiemmista jopa nuoruusajoista.
        Puhumattakaan sitten perinnöllisistä sairauksista.

        Niin ja aikamoisen loven olisi sairasteluni tehnyt sijoituksilleni jos yelli ei olisi ollut kohdillaan, kai ne samat talouden lait pätevät myös pilvilinnojen rakentelijoille?


      • näin_meillä
        Ahdaslonkka kirjoitti:

        Eli lonkan rakenne joka on ahdas, eli ottaa tietyissä tilanteissa kiinni.
        Nuorena nivelpinnat uusiutuvat ja selviää pikku kivuilla, iän myötä nivelpinnat alkavat rappeutua.

        Nivelvaivat yleensä on sellaisia ettei pysty osoittamaan milloin ne ovat syntyneet, nuorena keho uudistuu hyvin mutta vanhempana ei enää niin hyvin.

        Ps, nyt on kunnossa kun ovat tehtaalla tehneet metalli, keraami, muovi nivelet että sopivat hyvin toisiinsa.

        On myös olemassa monia sairauksia jotka juontavat juurensa jo aiemmista jopa nuoruusajoista.
        Puhumattakaan sitten perinnöllisistä sairauksista.

        Niin ja aikamoisen loven olisi sairasteluni tehnyt sijoituksilleni jos yelli ei olisi ollut kohdillaan, kai ne samat talouden lait pätevät myös pilvilinnojen rakentelijoille?

        yks 10000:sta hyötyy yellistä,loput rakentaa ja asuu pilvilinnassa.


    • klt

      Olen ollut noin 30 v. yrittäjänä. Totesin, että minulle, korostan minulle, yel-ansio pitää nostaa tässä ennen eläkeikää ihan palkkatasoa vastaamaan eli noin 60te/v. Tuosta sitten maksan reilusti toista tonnia kuukaudessa eläkemaksuja. Näin saan turvaa sairastumiseen ja se onkin ollut jo tarpeen. Onneksi työyhteydet voi hoitaa netin kautta ja puhelimella vaikka sairaslomalta.

      • kokonaisuuss

        Saatko sitten sairausajalta korvausta viimeisimmän yel-maksun (miten pitkältä ajalta tämä katsotaan..? Sen kuuk, viimeisen 6kk, vai miten?) perusteella?

        Entä eläke? Koostuuko kokonaissummasta (koko työura, koko yel-maksujen keskiarvo) vai taas viimeisimmän kuukauden, 6kk, vuoden vai minkä perusteella?

        Onko jollakulla tullut ikäviä yllätyksiä pitempiaikaisen sairauden tai loukkaantumisten kohdatessa? ts. korvaus onkin jotakin ihan muuta, vaikka olet maksanut 1000 € /kk yel-maksua? Tosin tuloja ja säästöjä varmasti on, jos tuollaisen summan voi irrottaa yeliin joka kuukausi.


      • onkokemustaon
        kokonaisuuss kirjoitti:

        Saatko sitten sairausajalta korvausta viimeisimmän yel-maksun (miten pitkältä ajalta tämä katsotaan..? Sen kuuk, viimeisen 6kk, vai miten?) perusteella?

        Entä eläke? Koostuuko kokonaissummasta (koko työura, koko yel-maksujen keskiarvo) vai taas viimeisimmän kuukauden, 6kk, vuoden vai minkä perusteella?

        Onko jollakulla tullut ikäviä yllätyksiä pitempiaikaisen sairauden tai loukkaantumisten kohdatessa? ts. korvaus onkin jotakin ihan muuta, vaikka olet maksanut 1000 € /kk yel-maksua? Tosin tuloja ja säästöjä varmasti on, jos tuollaisen summan voi irrottaa yeliin joka kuukausi.

        Yelli tulee olla olla 20% korkeampi kuin aikaisempi niin voi vaatia 6kk sääntöä.
        Käsittääkseni tulevan jos jää työkyvyttömyyseläkkeelle niin lasketaan siten että tienaisit eläkeikään saakka tuon yellin mukaan.
        Sama kuin työntekijällä.
        Eräs työntekijä loukkaantui (53v) työmatkalla ja jäi työkyvyttömyyseläkkeelle, hän ei olisi enään kauaa jaksanut painaa urakalla hommia mutta hänen loppuajan tuloiksi lukittiin hyvän vuoden tulot.
        Eli hän nyt sattuu olemaan tämän eläkejärjestelmän nettosaaja, tuskin olisi työnteolla saanut hyvää eläkettä.


      • suunnittelu

        Onko siis esimerkiksi naisella mahdollisuus heti raskauden huomattuaan nostaa rankasti yeliä ja saada näin 8kk kuluttua ja siitä alkaen korkeaa äitiyspäivärahaa?

        Tai jos tietää, että on tulossa iso, pitkän toipilasajan vaativa leikkaus vaikka vuoden sisään?


    • sitäsamaataas

      "Kiva käydä ostamassa lapsenlapsille joululahjoja, ruokaakin ostan mitä tarvitsen.

      Taloni lämpiää hakkeella jonka ostan velipojalta joten asuminen ei maksa juuri mitään.
      Kommentoi"



      niinhän teillä kaikilla on varaa mitä tarvitsette kun pankkilaina auttaa alkuun.
      Kaikki eivät saa lainaa.
      Itse olen kerännyt omat säästöt, koskaan en ole päivääkään työtä tehnyt, enkä tee.

      Huutelet sinäkin täällä että varaa on, mutta paskaakaan et olisi rahaa saanut ilman lainaa.
      Teitä paskahousuja suomessa tosiaan piisaa.
      kermaperseiden valtakunta.

      Minä en ole töissä ja rahaa on tilillä tarpeeksi, en ole niin idiootti että valtiolle
      makselen mistän mitään.
      Ja taloni lämpiää sähköllä, samoin mökkini.

    • jepjepjepojep

      "Minkälaisia yrityksiä olette perustaneet reilusti aikuisiällä? Mille alalle?
      Miltä on tuntunut, jos siis yrittäjyys oli uusi asia?"


      eiköhän se aikuis ikä nimenomaan ole sopiva aikakin perustaa se yritys
      vai meinasitko että kovin moni kokematon 20v pentu rupeaa tekemään
      ja tietää tulevaisuuden, osaa hommansa? huh huh.
      tuolla asenteella älä perusta mitään.
      samaa kysyy kaikki amis ja lukioteinit, ei se siitä mihinkään muutu jos et
      vieläkään tiedä mitä tehdä ja miten.

    • Olenrobotti

      Jos on vähänkään nuorempi niin kannattaa harkita voisiko sen yrityksen perustaa Suomen sijaan johonkin länsimaahan, unohtaa tuet ja suunnitella yrityksen toiminta pelkästään markkinoiden varaan.

      Yrittäjän on hyvä myös huolehtia itsestään ja suunnitelma tulee sisältää riittävän oman investoinnin myös yrittäjään hyvinvointiin ja turvaan. Budjetoinnissa tulee huomioida että esim. maltillinen rahastosäästäminen vakuutusten lisäksi on hyvä vaihtoehto. Silloin jos tarvitset tukea voit sitä itsellesi. Mitään ylimääräisiä prosesseja ei tarvita.

      Suomessa on toki nimellisesti hyvä sosiaaliturva, mutta se ei koske yrittäjiä muutoin kuin siltä osin että olet olemassa sen rahoittajana. Jos itse sairastut niin jokainen kenen kanssa asioit julkisen sektorin kanssa suhtautuu sinuun vihamielisesti ja yrittää keksiä lähinnä kapuloita rattaisiin. Siinä sitten kun makaat teholla niin saat 30 vuorokautta aikaa hakea oikaisua johonkin päätökseen joka on tehty täysin käsittämättömästi.

      Suomalaisten eläkeyhtiöidenkin puolella on aina lääkäri jota et ole tavannut (tai koskaan tule tapaamaan) miettimässä onko sinua hoitavien erikoislääkärien lausunnot oikeasti totta. Päätös voi olla mikä vaan vaikka makaisit kokovartalokipsissä. Jos joudut kelan haaviin niin siellä vasta se kelan palkkaama asiantuntija lääkäri pohtiikin teetkö mahdollisesti kokovartalokipsisi sisällä mahdollisesti yrityksesi töitä.

      Toki kaikki länsimaissakin maksaa. Mutta ero on siinä että saat ostetuilla rahoilla palvelua. Asiakas kun on aina oikeassa. Paitsi täällä Itä-Euroopassa.

    • yelintaso

      Nostoa tälle ketjulle, ajatuksia yelin tasosta aloittaessa, lähempänä eläkeikää jne?
      Onko osunut pitempiaikaisia sairastumisia, isoja leikkauksia, raskautta tms päätoimisen yrittäjyyden ajalle ja toimiko yel-järjestelmä tuolloin miten?

      • Jotain_kokemusta

        Pitkä yrittäjäura takana ja oikeastaan v2013 lähtien tules vaivoja.
        sairaslomia sen verran että ensisijaisuuspäivät tulivat täyteen ja sen jälkeen ammatilliseen kuntoutukseen .
        Kuntoutuksen jälkeen alle vuodessa isoon leikkaukseen jonka jälkeen olen ollut osatyökykyinen.
        Nyt osakuntoutustuella.
        Yelli tietenkin määritellyt minulle päivärahatason.
        Yritys pyörii edelleen
        Ilman yelliä toimeentulo olisi ollut vaikeaa ja olisin joutunut luopumaan sijoituksista.


    • Yellittä

      Nosto keskusteluun.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe