Peugeot 406, maailman paras auto?

maailmanparaspeli

406 oli jo markkinoille tullessaan edistyksellinen: 16-venttiiliset taloudelliset moottorit, alustan monivarsituenta, turvatyynyt, ABS-jarrut, hiljainen ja lämmin.

Vuosien varrella hyvääkin tuotetta hienosäädettiin ja viimeisissä vuosimalleissa oli vieläkin taloudellisemmat moottorit, enemmän turvatyynyjä, luistonesto, ajotietokone sekä ilmastointi.

Kun listaan lisätään vielä markkinoiden paras ruostesuojaus, ajo-ominaisuudet sekä tilankäyttö, on vaikea löytää parempaa.

Nyt nuo autot on pilkkahinnoissa. Johtuen tietysti iästä. Mutta ei pidä hinnan antaa pettää, pienellä rahalla saa paljon autoa. Koskaan aiemmin ei ole ollut näin hyvää tarjolla tällaiseen hintaan.

Kun vielä uudempien autojen moottorit ja vaihdelaatikot kestää huomattavasti vähemmän kilometrejä, alkaa tilanne olla 6 - 0, 406:den hyväksi.

En ihmettelisi yhtään jos nykyisen 508:n seuraaja perustuisi 406:den suunnitteluun ja rakenteisiin.

Kun nyt joku alkaa kuitenkin urputtamaan että loppuun ajettuja p..... ja, niin kerrotaan myös se, että ostamalla 300 euron 406 ja sijoittamalla sen korjaamiseen 1000 euroa, saadaan toimiva ja luotettava auto.

Samaan päästään tietysti, ostamalla 10000 euron käytetty auto, mutta kustannus on ihan eri luokkaa, eikä ominaisuudet ole välttämättä lähelläkään 406:den ominaisuuksia.

Jos ulkonäkö tuntuu jo vanhahkolta (mitä se ei oikeasti ole), voi aina valita mallisarjan coupe version, joka valittiin maailman kauneimmaksi autoksi.

40

1346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedustelen

      Siis huomasin kirjoituksen ja jäin ihmettelemään,onko se siis niin hyvä auto kun annat sen muille ymmärtää ?

      Mistä vuosimallista siis on kyse joka nyt olisi hyvä ilmastoinin kera?

      Onko se siis parempi kuin minun 650euron auto jonka ostin keväällä?

      Olen ajanut sillä aikas paljon ja uskallin ostaa sen kun oli huoltokirja mukana.

      Mittarissa oli lukema 618000km ja nyt siinä on 644000km.

      Ei niin kauheassa ruosteessa vielä mutta takaluukussa alareunassa on ja vuosimallia on 2000.

      Varusteena on liukkaankelin järjestelmä,luistonesto,airbägit,ilmastointi ja toimii hyvin,vaihteisto automaattinen,koneen koko 2.2 cdi eli diesel ja pakettiautoverolla oleva c sarjan farmari mersu.

      Myös webasto on ja toimii.

      Tummennukset edestä taakse liikkeentekemät ei näy sisään.

      Onko se 406 parempi auto kun tämä minun 650 euron käyttöauto?

      • mersutteiniensuosikki

        Siinä on se ero että kovin montaa mersua et hyväkuntoista noin edullisiin hintoihin löydä kuin pösöötä mene ja koe vaikka. Ja sinähän tänne tulit kyseenalaistamaan ja vertaamaan 406 mersuusi joten kertoisitko onko mersusi parempi auto kuin noin 300euroa halvempi 406 käyttöauto? Mielenkiintosi ainakin heräsi heti kun joku vähän kehuu ranskista jossakin että piti käydä kehumassa 600euron mersua :D


      • niinononinninoninoni

        En tiedä onko se parempi kun en ole nähnyt 600 euron mersuasi, mutta perinteisesti mersu on kovin ruostuvaa laatua ja jos arvoa on 600 euroa, autosi on todennäköisesti aika surullisessa kunnossa.

        Kun peugeot merkkinä työntää ihmisiä luotaan, niiden arvo on alhaalla ja 600 euron 406 voi oikeasti olla aikamoinen löytö, positiivisessa mielessä.

        Kannattaa toki huomioida se, että mersu on maksanut kaksi tai kolme kertaa niin paljon kuin 406 uutena, joten laadullisia eroja materiaaleissa voi löytyä, suuntaan tai toiseen.

        Mutta se raha mikä 406:den tekemiseen on käytetty, on käytetty aika tehokkasti. Paljon autoa pienellä rahalla vai miten tuolla sanottiin.


    • OnhanNäitäNähty

      Aina näillä "laatu"autoilijoilla kova kerskumisen tarve ja heidän väittämänsä "mitätön" 300egen Pösöö tai Ranskis ylipäätään ei voi olla hyvä koska Ranskis mutta silti voi tulla kerskumaan 600egen mersulla. Monesti joutunut kuuntelemaan lässytijuttuja "paskoista" Ranskalaisista. mutta hymy siinä vaan leviää korviin kuitenkin aina kun esim. eileenkin isänpäivänä joku sahasi mersuansa käyntiin tuloksetta kaupanpihassa teki mieli käydä kysymässä että no mikäs "laatu"autoon nyt tuli?

    • RMB54

      Aloittaja hyvin kirjoitettu ja perusteltu.
      406 tuli markkinoille 1995 kun sen edeltäjällä 405 tuli aika täyteen. Malli faceliftattiin 2001. Minulla farkku 2,0 pensa vm. 2001 ja ajettu vasta 260.000 km. Ruostetta ei löydy kuin pakoputken takaosasta. Viimeinen valmistusvuosi 406:lla 2004.
      Varustelutasolla 406 hakkaa monen uuden auton mennen tullen. Jos valmistettaisiin vielä, olisin hankkinut uuden. Nyt toisena autona tuoreempi Mersu tallissa kesäautona.

      • PientäEpätarkkuutta

        Facelift tuli jo 1999.


    • tiedustelen

      Niin minun ei ollut tarkoitus missään tapauksessa saivarella teille,eikä minulle ole tärkeä tämä merkki juttu,vaan mielen kiinnosta huomasin aloituksen jossa oli peugeot ja tästä olisin halunut tietää onko se parempi ja samoissa hinnoissa tai ehkäpä vaikka tonnin ,no onhan se tavallaan vertaamista mutta minulla on se siis vanha jo ja reippaasti ajettu.

      Kirjasta käy ilmi sen olleen taksissa lähes puoleen miljoonaan km saakka.

      Sitten oli tuosta ruosteesta kirjoitettu niin on sitä mersussa hieman takakontin oven alareunassa,mutta kun ostin tuon mersun yksityiseltä keväällä, niin hän antoi mukaan vielä ruosteettoman takaluukun joka minulla on varastossa koska tuo entinen on ihan hyvä vielä eikä minua haittaa.

      Tuohon mukaan sain varalle 650e takaluukun,startin,korkeapainepumpun,,ilmamassamittari,etuvilkun umpioineen,ja jotain muutakin oli.

      Myös suhteelisen tarkka huoltokirja oli autossa mukana.

      Ja kun te luulette nyt että ivaan tai jotain niin en todellakaan vaan mietin millainen peugeot millä koneella jne.....kiinostuin vain kun kerran on hyvä auto.

      Minä en ransakalaista autoa siis moiti,minulla on ollut 4 ranskalaista jotka kaikki on olleet kaasujousituksella olevia citroneita.

      Viimeisin citroen oli vuodelta 2002 c5 farmari konella 2.2 hdi,jonka mittari näytti lukemaa 560000km kun sen möin,näin jokunenaika sitten tätä citroenia ja lukema oli yli 600000km .

      Nyt kumminkin olen siirtynyt halpoihin autoihin enkä halua maksaa itseäni kipeäksi niin siksi olin kiinostunut peugeotista,en siis halua maksaa tuhansia euroja autosta.

      Tämän takia ajan diesel farmari pakettiauto mersulla,ja se on kyllä hyvässä kunnossa,ei vuotele koneet eikä mikään ääntele turhia ,perät tai vaihteistot.

      Toimii samallalailla kuin jokunen vuosi sitten maksoin tuhansia E sarjan mersusta mallia 2003 kone 270 cdi farmari ,tämä oli 209000km ajettu kun ostin tuolloin.

      En halua maksaa enään siis koska haluan ajaa halvalla.

    • tiedustelen

      No kertokaa nyt siitä maailmanparhaasta pelistä?

      Onko seuraavana minulla sellainen? vaan jäänkö halpoihin mersuihin .

      Missään tapauksessa en osta autoa jolla ei ole tulevaisuutta ajaa 100000km pienillä kuluilla.

      Onko tuo maailmanparas auto nyt sellainen,en nimittäin pelkää kilometrejä jos auto on hyvä,esim: miljoona km ajettu mersu hyvin pidettynä ei haittaa yhtään vielä .

      • jatkamersullavaan

        Puhut nyt hieman eri asioista.

        Tavoittelet halvinta mahdollista tapaa liikkua, et parasta.

        Halvin tapa liikkua olisi tietysti polkupyörä, sen jälkeen helpompi tapa, sähköpolkupyörä, mopedi, moottoripyörä....

        Autoissakin voidaan etsiä halvinta liikkumistapaa, mutta onko se kovinkaan mukava tapa liikkua? Aikoinaan halvin tapa liikkua autolla taisi olla VW caddy jossa oli 1.6 litrainen vapaastihengittävä dieselmoottori. Auto oli meluisa, tehoton, kylmä ja ajo-ominaisuuksiltaan huono, mutta kyyti oli toki halpaa.

        Mersu on varmasti kestävä auto, vaikka tuo miljoonan kilometrin hehkuttaminen nyt onkin näitä mersumiesten juttuja. Ensin kerrotaan että miljoona kilometriä ilman remontteja, vähän ajan päästä lipsahtaa että omistaja ihan itse irrotti vaihdelaatikon ja perän kun ne piti korjata, sen jälkeen alkaa tulla tarinaa siitä miten edulliset varaosat mersuihin onkaan, joka kertoo siitä, että kyllähän niitä osia on autoon vaihdeltu. Olen tuon nähnyt ja kuullut ja olen myös kaksi mersua ihan itse omistanut.

        Millä tahansa autolla pystyy ajamaan sen miljoona kilometriä, jos autoa huolletaan kuten lentokonetta, se ei sinänsä ole mikään saavutus, onko siinä järkeä... sitä voi sitten miettiä taas jokainen kohdallaan. Tavallisen autoilijan miljoonan kilometrin ajamiseen menee noin 50 vuotta, siinä ajassa kyllä se mersukin murenee käsiin, vähintään korin ja kumiosien kohdalta.

        Ominaisuudet joissa 406 hakkaa mersusi: jousitusmukavuus, ajomukavuus, lämpimyys, hiljaisuus, ohjaustuntuma, tilankäyttö, polttoainetaloudellisuus, suorituskyky, ulkoisen olemuksen kesto aikaa vastaan. Joku voisi arvostaa myös sitä trendikkäämpää olemusta, joka mersuista pääsääntöisesti puuttuu, sellaisia pappa-autojahan ne on.

        Millään edellämainituista ei ole mitään tekemistä halpojen kilometrien kanssa, joten jatkat matkaasi edelleen mersulla.

        Nuo nyt tuli ihan hihasta ravistamalla äkkiseltään mieleen.

        Tuli vielä sekin mieleen... Kun etsit halpaa autoa jolla saisit halpoja kilometrejä. Niin oletko koskaan laskenut autoilun kokonaiskustannuksia, ostohinta on oikeasti aivan häviävän pieni osa kuluista, ellet sitten osta uutta autoa.

        Jotkut säästää renkaissa ja tuulilasinpyyhkijöissäkin, joku ei vaihda öljyjäkään, mutta onko noilla oikeasti merkitystä, eipä juuri. Polttoainekulut ne on, joka määrää pääsääntöisesti autoilun kuluja, auton ollessa hintaluokassa alle 10.000 euroa.


      • tiedustelen

        "Jotkut säästää renkaissa ja tuulilasinpyyhkijöissäkin, joku ei vaihda öljyjäkään, mutta onko noilla oikeasti merkitystä, eipä juuri. Polttoainekulut ne on, joka määrää pääsääntöisesti autoilun kuluja, auton ollessa hintaluokassa alle 10.000 euroa. "

        Vähän tuo juttusi kuulosti minun korviin nälvimiseltä.


        Kun minulle tulee jonkin verran kilometrejä vuoden aikana niin katson auton niin että se palvelee ainakin vuoden kaksi,ja myyn sen eteen päin sitten.

        Minulla farmari joka on diesel ,kuluttaen noin 6 litran kahtapuolen mielummin yli 6l.Tässä on verotus kevyempi sekä vakuutusmaksut.

        Polttoainekululuihin viittaat myös,no sen minä olen myös järjestänyt niin että noin 50 senttiä maksan litralta.

        Myös renkaat ostan niin että saan ne uusina ja suhteellisen järkevään hintaan,kuten nyt viimeiset oli 215 euroa paikalleen asennettuna ja tasapainoitettuna ja kokoa 16/205 /55 nokian nordman.

        Niin olin siis kiinostunut tuosta maailman parhaasta ,eli onko se parempi kuin minulla on nyt,jolloin vaihdan jossain vaiheessa sitten siihen maailman parhaaseen jos se on parempi.

        Haluan siis ajaa edulllisesti suhteessa kilometreihin,kilometrimäärät on olleet viimevuosina 50000km-60000km vuodessa.Toisinaan 70000km vuodessa.

        Mersuilla (vanhoilla)ei tarvitse laskelmoida kilometrejä kun sen ostaa pienellä rahalla.

        Onhan toki c sarjan mersu hieman kova alustaltaan kun on entinen taksi jousitus, eli jämäkämpi mutta hieno auto ajaa kaupungissa.

        E sarjanen taas on parempi koska siinä on peräntasonsäätö,tosin on w124 mallissakin jos oli farmari.

        Pikkuisen mietyttää tuo sinun juttusi,koska olen sentään 4 kpl omistanut citroenia joissa kaikissa oli kaasu jousitus ja on matkassa ihan hyvä auto ajaa.

        Myös peogeotissa 505 istuin nuoruuteni 80 luvun lopulla ,matkasin kyydissä noin 100km arkipäivisin kouluun eli viikossa 500km.Niissä oli koneena 2.5 diesel.

        Olen arviolta istunut auton kyydissä jonkin verran siis ihan liikaa ,enkä tämäntakia enään halua sijoittaa hirveitä summia autoiluun.

        Kummallista kun kysyy niin saa nälvintää.


      • jatkamersullavaan
        tiedustelen kirjoitti:

        "Jotkut säästää renkaissa ja tuulilasinpyyhkijöissäkin, joku ei vaihda öljyjäkään, mutta onko noilla oikeasti merkitystä, eipä juuri. Polttoainekulut ne on, joka määrää pääsääntöisesti autoilun kuluja, auton ollessa hintaluokassa alle 10.000 euroa. "

        Vähän tuo juttusi kuulosti minun korviin nälvimiseltä.


        Kun minulle tulee jonkin verran kilometrejä vuoden aikana niin katson auton niin että se palvelee ainakin vuoden kaksi,ja myyn sen eteen päin sitten.

        Minulla farmari joka on diesel ,kuluttaen noin 6 litran kahtapuolen mielummin yli 6l.Tässä on verotus kevyempi sekä vakuutusmaksut.

        Polttoainekululuihin viittaat myös,no sen minä olen myös järjestänyt niin että noin 50 senttiä maksan litralta.

        Myös renkaat ostan niin että saan ne uusina ja suhteellisen järkevään hintaan,kuten nyt viimeiset oli 215 euroa paikalleen asennettuna ja tasapainoitettuna ja kokoa 16/205 /55 nokian nordman.

        Niin olin siis kiinostunut tuosta maailman parhaasta ,eli onko se parempi kuin minulla on nyt,jolloin vaihdan jossain vaiheessa sitten siihen maailman parhaaseen jos se on parempi.

        Haluan siis ajaa edulllisesti suhteessa kilometreihin,kilometrimäärät on olleet viimevuosina 50000km-60000km vuodessa.Toisinaan 70000km vuodessa.

        Mersuilla (vanhoilla)ei tarvitse laskelmoida kilometrejä kun sen ostaa pienellä rahalla.

        Onhan toki c sarjan mersu hieman kova alustaltaan kun on entinen taksi jousitus, eli jämäkämpi mutta hieno auto ajaa kaupungissa.

        E sarjanen taas on parempi koska siinä on peräntasonsäätö,tosin on w124 mallissakin jos oli farmari.

        Pikkuisen mietyttää tuo sinun juttusi,koska olen sentään 4 kpl omistanut citroenia joissa kaikissa oli kaasu jousitus ja on matkassa ihan hyvä auto ajaa.

        Myös peogeotissa 505 istuin nuoruuteni 80 luvun lopulla ,matkasin kyydissä noin 100km arkipäivisin kouluun eli viikossa 500km.Niissä oli koneena 2.5 diesel.

        Olen arviolta istunut auton kyydissä jonkin verran siis ihan liikaa ,enkä tämäntakia enään halua sijoittaa hirveitä summia autoiluun.

        Kummallista kun kysyy niin saa nälvintää.

        Kukaan ei sinua nälvinyt millään lailla, ihan asiallisen kommentit sait osaksesi.

        Jos teet selväksi että autoilussa tarkoituksesi on päästä halvalla, niin kai siitä aihealueesta voi puhua ilman että asianomainen siitä hermostuu.

        Sinänsä kummallista ettet ymmärtänyt viestin olellisinta asiaa, vaikka se oli aikapitkälti tuossa niinkuin rautalangasta väännetty.

        Hyviä kilometrejä mersun rattiin, minä en kommentoi enää mihinkään.


    • tiedustelen

      "Halvin tapa liikkua olisi tietysti polkupyörä, sen jälkeen helpompi tapa, sähköpolkupyörä, mopedi, moottoripyörä.."

      On minulla polkypyörä ja on myös tälläinen https://www.youtube.com/watch?v=D3Vgq_3QDig

      Eli ei vaakutusmaksuja,vain lataus.Eli tämän kesän malli on ,ovh:1190 mutta sain sen 500eurolla niin päätin ostaa,ehkäpä myyn sen ensi kesäksi.

      Tuo normaali polkupyörä on tavallaan ilmainen koska se tuli talokauppojen mukana tunturi eli noita mummo pyöriä,talo kaupan mukana tuli myös fiat uno josta uuno on myyty silloin aikoinaan mutta pyörä jäi.Ja tuli siinä vielä 70 luvun jopokin mutta möin sen äskettäin 250 eurolla.

    • tiedustelen

      Niin pienen lisäyksen teen autoilun pariin.
      Etten suinkaan aliarvioi kyseistä autoa päin vastoin.

      Vaimoni eno, edes menneen eno oli tuo 405 mallinen mutta en millään muista miltä se tuntui vaikka toki istuinkin kyydissä jonkin verran.

      Hän oli myös auto mies,mutten muista hänen kertoneen peugeotista juurikaan,se oli viimeinen auto jolla hän ajoi.

      Aikaisemmin oli mb w123 240 diesel jolla hän vielä suoritti viimeiset kilometrinsä taksissa ,auto siirtyi suvulle käyttöön myöhemmin.

      Hän oli auto mies ,hän ajoi kaupungin taksia yli 50 vuotta mutta vain mersuilla.

    • tiedustelen

      Nyt muistan ja anteeksi tyhmyyteni.

      Kun omistin viimeisen citröenin c5 farmarin 2.2 hdi:n.niin olin huolossa ja sain kunnian istua kyseisen korjaamon omistajan autoon joka on 406 bensakoneella oleva,no ensivaikutelma oli tämä,mittarissa paloi jokin valo ,oli kuulema johtoliittimessä jotain istuimen osalta.

      Minusta se vaikutti aikanormaali autolta ,ei missään tapauksessa citröenin luokkaa kyydiltään.Citröen oli myös lämminauto koska autossa oli webasto ja näin ollen 500km pätkä ajoa kovillakin pakkasilla 36 asteen pakkasilla tuli ajettua öiseen aikaan.

    • Kakkosmies

      Itselläni on ollut kaksi Peugeot 406sta. Hyvä auto ajaa ja jousitukseltaan erittäin mukava. Seuraaja 407 ei ole ominaisuuksiltaan yhtä hyvä, mutta vähillä vioilla olen silläkin selvinnyt. Olen massauttanut kaikkien autojeni alustat, joten rengasmelu ei ole juurikaan häirinnyt. Kyllä ensimmäinen nelinollakutoseni herätti aikoinaan paljon ihastusta ja useampi työkaveri osti sellaisen.

      • tiedustelen

        Se tosiaan oli tyylikäs auto tuo 406 mutta 407 vieläkin tyylikkäämpi.

        Kehasiko ne työkaverit 406 :ta vai miten?


    • tiedustelen

      Ny muuten muistin vielä lisää.

      Huolatin aikoinaan c5 sitikkaa kaverilla joka enimmäkseen asensi pösölle ja sitikalle,eli oli perehtynyt vain noihin kahteen autoon,tuolloin hän olikin tehnyt hankinnan itselleen ja omisti c 6 citröenin eli osti uutena sellaisen.

      Kysyinkin miksi hän valitsi noin,hänen vastaus oli,että hän pohti kumman ostaa pösön vai citikan itselleen,ja päätyi citröeniin c6 ja 3.0 koneiseen bensaan.

    • Kakkosmies

      -Kehasiko ne työkaverit 406 :ta vai miten? kyseli eräs nimimerkki.

      En muista enää tarkkaan mikä autossa viehätti kavereita, mutta väittäisin, että ajo-ominaisuudet, tyylikkyys ja hiljaisuus. Monet halusivat koeajaa sitä ja siitä se innostus sitten lähti. Ainakin kaksi heistä ajaa yhä Peugeotilla kuten minäkin. Mallit vain ovat muuttuneet.

    • tiedustelen

      Nyt klikkasin wikipedian päälle ja yllätykseni oli suuri.

      ". Auto suunniteltiin Citroën Xantian alustalle, kuitenkin ilman kaasunestejousitusta. Malli sai erityistä kiitosta hyvästä ajettavuudestaan ja matkustusmukavuudestaan. Kritiikki puolestaan kohdistui monia kilpailijoita heikompaan kolariturvallisuuteen.[1] Euro NCAP -kolaritestistä 406 sai tulokseksi vain kaksi tähteä vuonna 1997.[2] Vikojakin oli jonkin verran keskimääräistä enemmän"

      Eli citroenin alusta,ja minulla oli melko uutena citroen xantia 2.0 16 meribel malli ja tässä oli kaasualusta,Kone oli janoinen sanoisin kova ruokainen .Mutta hyvä auto ajaa.Se kaasualusta teki siitä 205 km nopeudessa loskakelissäkin todella hyvän.



      Sitten tuossa wikipediassa on" Moottorit olivat peräisin PSA-konsernin aiempien mallien valikoimasta, eivätkä ne enää olleet kaikista ajanmukaisimpia. Tämän vuoksi suorituskyky ja polttoaineenkulutus olivat kilpailijoita huonommat."

      Jos oli niin lienee että koneet olisi jopa samat olleet niin xantia kone 2.0 on niin isoruokainen ettei ole tosikaan.

      • RealismiaKehiin

        Voihan siellä wikipediassa lukea mitä vaan, sinne kun pystyy kuka tahansa kirjoittamaan, mitä tahansa.

        406 ei ole suunniteltu xantian alustalle. Etupäässä on toki olkatappi sama osa kuin xantiassa ja tukivarsi vähän saman mallinen, mutta nuo osat ovat samanlaisia / samantapaisia kaikissa PSA:n tuon aikakauden tuotteissa.

        Takapään alustarakenteet on täysin erilaiset noiden autojen välillä. Kun 406:ssa on hienostunut monivarsituenta, xantiassa on toteutettu perinteinen citroen yhdystukiakseli, joka on halvempi toteuttaa, ja samalla myös tarjoaa huonommat ajo-ominaisuudet.

        Jousituksessa, xantia on toteutettu kaasunestejousituksella, ja 406 progressivisilla kierrejousilla. Omat kokemukseni kaasunestejousituksesta on se, että se ei selviä ongelmitta kaikista olosuhteista, poikittaiset urat tiessä aikaansaavat voimakkaan tärähdyksen. 406:den jousitus sen sijaan nielee nuokin paikat ongelmitta ja on normaalissa ajossa mukavan pehmeä, tarpeen tullen kantaa kuormaa riittävästi. Itse arvostan enemmän 406:den jousitusmukavuutta kuin xantian.

        Moottoritkaan eivät olleet mitään ikäloppuja versioita.. 16-venttiiliset XU-sarjan LFY ja RFV moottorit nimenomaan esiteltiin xantiassa vuonna 1995 ja kun 406 tuli markkinoille vuotta myöhemmin 1996, en alkaisi noita moottoreita kovin vanhoiksi versioiksi nimittelemään. Kyseisissä moottoreissa oli 16-venttiiliä, suorasytytys, moderni bosch nelipisteruisku. Aivan samankaltaisia moottoreita oli ilmestynyt juuri tuohon aikaan kilpailijoiden konepeltien alle, ford, opel jne. Näillä moottoreilla pyrittiin täyttämään tammikuussa 1997 voimaantullut EURO 3 päästönormi.

        1.8 litrainen LFY moottori kuluttaa ympärivuotisessa ajossa, Suomen olosuhteissa, kohtuullisen lyhyessä taajama-ajossa, ilman moottorilämmitystä ja talvella tietysti talvirenkaat alla, noin 7,2 litraa satasella.

        Kesällä pääsee alle kuuden litran kulutuksiin suotuisissa olosuhteissa.

        En pitäisi isoina lukuina, uudet autot ei pysty juurikaan parempaan.


      • Pitkäaikainen_pugisti
        RealismiaKehiin kirjoitti:

        Voihan siellä wikipediassa lukea mitä vaan, sinne kun pystyy kuka tahansa kirjoittamaan, mitä tahansa.

        406 ei ole suunniteltu xantian alustalle. Etupäässä on toki olkatappi sama osa kuin xantiassa ja tukivarsi vähän saman mallinen, mutta nuo osat ovat samanlaisia / samantapaisia kaikissa PSA:n tuon aikakauden tuotteissa.

        Takapään alustarakenteet on täysin erilaiset noiden autojen välillä. Kun 406:ssa on hienostunut monivarsituenta, xantiassa on toteutettu perinteinen citroen yhdystukiakseli, joka on halvempi toteuttaa, ja samalla myös tarjoaa huonommat ajo-ominaisuudet.

        Jousituksessa, xantia on toteutettu kaasunestejousituksella, ja 406 progressivisilla kierrejousilla. Omat kokemukseni kaasunestejousituksesta on se, että se ei selviä ongelmitta kaikista olosuhteista, poikittaiset urat tiessä aikaansaavat voimakkaan tärähdyksen. 406:den jousitus sen sijaan nielee nuokin paikat ongelmitta ja on normaalissa ajossa mukavan pehmeä, tarpeen tullen kantaa kuormaa riittävästi. Itse arvostan enemmän 406:den jousitusmukavuutta kuin xantian.

        Moottoritkaan eivät olleet mitään ikäloppuja versioita.. 16-venttiiliset XU-sarjan LFY ja RFV moottorit nimenomaan esiteltiin xantiassa vuonna 1995 ja kun 406 tuli markkinoille vuotta myöhemmin 1996, en alkaisi noita moottoreita kovin vanhoiksi versioiksi nimittelemään. Kyseisissä moottoreissa oli 16-venttiiliä, suorasytytys, moderni bosch nelipisteruisku. Aivan samankaltaisia moottoreita oli ilmestynyt juuri tuohon aikaan kilpailijoiden konepeltien alle, ford, opel jne. Näillä moottoreilla pyrittiin täyttämään tammikuussa 1997 voimaantullut EURO 3 päästönormi.

        1.8 litrainen LFY moottori kuluttaa ympärivuotisessa ajossa, Suomen olosuhteissa, kohtuullisen lyhyessä taajama-ajossa, ilman moottorilämmitystä ja talvella tietysti talvirenkaat alla, noin 7,2 litraa satasella.

        Kesällä pääsee alle kuuden litran kulutuksiin suotuisissa olosuhteissa.

        En pitäisi isoina lukuina, uudet autot ei pysty juurikaan parempaan.

        Minusta tuli peugeotisti 1988 mallin 405 SRi myötä. Aikalaisekseen monella tapaa mainio kohtalaista suorituskykyä myöten. Kahdesta allani olleesta yksilöstä jälkimmäinen purskautti kunnon pakkasilla kahdesti moottoriöljynsä ulos mittatikun reiästä (syynä jäätymään päässyt kylmälimatulppa kampikammion huohotinkanavassa). Kun asia kummallakin kerralla havaittiin välittömästi, ei isompaa kaputtia päässyt syntymään. Tekniikka osoittautui muilta osin varmatoimiseksi.

        Malli 406 ST 2.0 sai minut päivittämään kalustoni vuonna 1996. Tästä autosta muodostui pitkäikäisin ajokkini, reilusti yli 16 vuotta. Kilometrejäkään ei tosin näinä vuosina tullut kiivaaseen tahtiin, ne jäivät minulla alle 200 tkm:n.

        Moottoritehoa oli kymmenkunta heppaa enemmän kuin 1,9-litraisissa 405-malleissani, mutta painoakin oli tullut sen verran lisää, että dynamiikka oli korkeintaan samaa tasoa. Tällä autolla en käynyt koskaan Keski-Euroopassa, joten kahdensadan ylitys jäi kokeilematta. Ne kepoisammat olivat kulkeneet siellä tasaisella 205–210 (mittarin mukaan) ja alamäessä löytyi isompiakin lukuja.

        406:n kulutus minulla asettui maantieajossa välille 7–8 l / 100 km, kaupungissa kului varsinkin talvella helposti toistakymmentä litraa.

        Autossa oli "ison auton tuntua" ihan positiivisessa mielessä (hiljaisuus, jousitusmukavuus, vakaa ajettavuus...)

        Moottorissa ja voimansiirrossa ei ilmennyt vikoja lainkaan.

        Kallein vika omistusaikanani oli ohjaustehostimen nestevuoto, jonka kuriin saaminen "villillä pajalla" vei rahaa vähän toista tonnia (merkkikorjaamon arvio muutama satanen enemmänkin). Etujousi meni parkkipaikkamanöövereissä poikki, syynä jumiin ruostunut joustintuen ylälaakeri. Pakoputkiston osia jouduttiin uusimaan pari kertaa. Muut viat olivat vähäisiä ja kohtuuhintaisia: väljentyneiden "koiranluiden" ja raidetangon päiden vaihtoa katsastuksen edellä, takajarrujen herkistelyä, pakkasella temppuilevaa keskuslukitusta ja vastaavaa. Ruosteesta ei ehtinyt muodostua minkäänlaista ongelmaa korin hyvän sinkityksen ansiosta.

        Kaikkiaan olin ajokkiin erittäin tyytyväinen. Vaatimustaso vain pakkasi nousemaan; iän myötä alkoi tehdä mieli ilmastointilaitetta, automaattivaihteistoa ja vakionopeussäädintä (jotka olivat vuonna 1996 minulle liian kalliita lisävarusteita ja vasta vuosia myöhemmin perusautojen vakiokamaa).

        407:n houkutukselle en osannut lämmetä lainkaan ja 508:llekin löytyi lopulta mieluisammalta tuntuva vaihtoehto (kalliimpi, takavetoinen), joten pitkäaikainen yhteistyöni hyvän ranskalaismerkin kanssa on nykyisellään katkolla. Aika näyttää, onko ero lopullinen.


      • tiedustelen
        Pitkäaikainen_pugisti kirjoitti:

        Minusta tuli peugeotisti 1988 mallin 405 SRi myötä. Aikalaisekseen monella tapaa mainio kohtalaista suorituskykyä myöten. Kahdesta allani olleesta yksilöstä jälkimmäinen purskautti kunnon pakkasilla kahdesti moottoriöljynsä ulos mittatikun reiästä (syynä jäätymään päässyt kylmälimatulppa kampikammion huohotinkanavassa). Kun asia kummallakin kerralla havaittiin välittömästi, ei isompaa kaputtia päässyt syntymään. Tekniikka osoittautui muilta osin varmatoimiseksi.

        Malli 406 ST 2.0 sai minut päivittämään kalustoni vuonna 1996. Tästä autosta muodostui pitkäikäisin ajokkini, reilusti yli 16 vuotta. Kilometrejäkään ei tosin näinä vuosina tullut kiivaaseen tahtiin, ne jäivät minulla alle 200 tkm:n.

        Moottoritehoa oli kymmenkunta heppaa enemmän kuin 1,9-litraisissa 405-malleissani, mutta painoakin oli tullut sen verran lisää, että dynamiikka oli korkeintaan samaa tasoa. Tällä autolla en käynyt koskaan Keski-Euroopassa, joten kahdensadan ylitys jäi kokeilematta. Ne kepoisammat olivat kulkeneet siellä tasaisella 205–210 (mittarin mukaan) ja alamäessä löytyi isompiakin lukuja.

        406:n kulutus minulla asettui maantieajossa välille 7–8 l / 100 km, kaupungissa kului varsinkin talvella helposti toistakymmentä litraa.

        Autossa oli "ison auton tuntua" ihan positiivisessa mielessä (hiljaisuus, jousitusmukavuus, vakaa ajettavuus...)

        Moottorissa ja voimansiirrossa ei ilmennyt vikoja lainkaan.

        Kallein vika omistusaikanani oli ohjaustehostimen nestevuoto, jonka kuriin saaminen "villillä pajalla" vei rahaa vähän toista tonnia (merkkikorjaamon arvio muutama satanen enemmänkin). Etujousi meni parkkipaikkamanöövereissä poikki, syynä jumiin ruostunut joustintuen ylälaakeri. Pakoputkiston osia jouduttiin uusimaan pari kertaa. Muut viat olivat vähäisiä ja kohtuuhintaisia: väljentyneiden "koiranluiden" ja raidetangon päiden vaihtoa katsastuksen edellä, takajarrujen herkistelyä, pakkasella temppuilevaa keskuslukitusta ja vastaavaa. Ruosteesta ei ehtinyt muodostua minkäänlaista ongelmaa korin hyvän sinkityksen ansiosta.

        Kaikkiaan olin ajokkiin erittäin tyytyväinen. Vaatimustaso vain pakkasi nousemaan; iän myötä alkoi tehdä mieli ilmastointilaitetta, automaattivaihteistoa ja vakionopeussäädintä (jotka olivat vuonna 1996 minulle liian kalliita lisävarusteita ja vasta vuosia myöhemmin perusautojen vakiokamaa).

        407:n houkutukselle en osannut lämmetä lainkaan ja 508:llekin löytyi lopulta mieluisammalta tuntuva vaihtoehto (kalliimpi, takavetoinen), joten pitkäaikainen yhteistyöni hyvän ranskalaismerkin kanssa on nykyisellään katkolla. Aika näyttää, onko ero lopullinen.

        Mikä auto se oli kallimpi takavetoinen? volvoko vai bmw?


      • VoeVoeSentään
        tiedustelen kirjoitti:

        Mikä auto se oli kallimpi takavetoinen? volvoko vai bmw?

        Meinaat että takavetoinen volvo olisi 508 mallin vaihtoehtona?
        508 on uusi auto, volvo valmisti viimeksi takavetoista mallia vuonna 1998.

        Palstaa kun on aiemmin seurannut niin eiköhän tuo takavetoinen ole mersu.


      • Pitkäaikainen_pugisti
        tiedustelen kirjoitti:

        Mikä auto se oli kallimpi takavetoinen? volvoko vai bmw?

        Ei kumpikaan (vaikka ei mitään kumpaakaan laadukasta merkkiä vastaan). Myönnettäköön, että M-B on kyseessä. C-sarjan bensafarkku, mallisukupolvi S205. Perstaskua piti kouraista tosi syvältä eli luopua monesta kivasta. Aika näyttää, kannattiko.


      • tiedustelen
        VoeVoeSentään kirjoitti:

        Meinaat että takavetoinen volvo olisi 508 mallin vaihtoehtona?
        508 on uusi auto, volvo valmisti viimeksi takavetoista mallia vuonna 1998.

        Palstaa kun on aiemmin seurannut niin eiköhän tuo takavetoinen ole mersu.

        Niin kyllä minä tiesin mutta halusin sinun kertoa todellisuuden.

        Volvot oli hyviä kun ne vielä oli takavetoisia.


    • Kakkosmies

      Itselläni oli 2-litrainen Xantia tasan kaksi vuotta ja ajoin sillä noin 80,000 km. Ohjausyksikkö vaihdettiin kahteen kertaan, muuten ok. Kun aioin ostaa Herttoniemen Veholta uuden Xantian, tuli tenkkapoo. Paikalla oli joukko mersu. ja Hondamyyjiä, jotka myivät vain omaa merkkiään. Kuitenkin talo myi myös sitikkaa, ainuttakaan sen myyjiä ei vain tuntunut löytyvän. Menin vieressä olevaan Peugeot-myymälään ja otin koeajoon 2-litraisen esittelyautona olevan 406:sen. Auto miellytti ja tein samana iltana kaupat. Näissä PSA:n tuotteissa oli eroja paljon. Sitikan moottori suorastaan mylvi kiihdytyksissä, Peugeot päinvastoin äänteli sivistyneesti. Maantienopeuksissa ja tasakaasulla kummatkin olivat kiitettävän hiljaisia. Peugeotin kone oli selvästi pirteämpi ja auto vaikutti myös nykyaikaisemmalta.

      Joskus merkinvaihto voi siis olla pienestäkin kiinni. En ole tuota kauppaa katunut, mutta Vehon välinpitämättömyys sitikan suhteen kyllä ihmetytti.

    • tiedustele

      Eikös tuo 505 pösö ollut takaveto?näin minä muistelen,lämmin se oli vaikka diesel olikin.

    • Peugeotto

      Hehehej...no joo jos niitä myydään vuodessa joku 3 niin voi olla että just se sun ei hajoo:) kyllä peugeot on susien sukua 99% tai jopa ihan susi jo syntyessään. En kehtaisi edes koittaa.

      • HellanLettasSentään

        Siinäpä informatiivinen ja omakohtaisiin kokemuksiin perustuva, syvällinen ja läpiluotaava analyysi.


    • Fanitan

      Omaamatta syvällistä tietoutta eri automerkkien ominaisuuksista voin kertoa vain omat kokemukseni: ostin 380.000 km ajetun Peugeot 406 HDI:n 4/99 mallisen ja surukseni kytkin petti lukemassa 817.000 km! Keskikulutus rauhallisessa sekalaisessa ajossa on ollut 4,3 l/100 km, öljyä ei ole koskaan tarvinnut lisätä 25.000 km vaihtovälillä. Vaihteistokin on alkuperäinen, samoin turbo. Startti on uusittu kerran, laturi kahdesti ja ilmamassa-anturi kaksi kertaa. Jakopään huollot olen aina hoitanut 120.000 km:n välein. Siinä tärkeimmät. Niin, ja renkaitakin olen joutunut ostamaan!

    • Pösöilijä

      406 on kieltämättä erittäin hyvä auto. Itselläni on vuosimallin -99, ajettu reippaat 300 kkm. Ajettavuus on vähintäänkin uusien autojen veroinen, ellei jopa parempi ja kyyti pehmeä. Lämmin talvella ja suhteellisen vähävikainen.

      Valitettavasti 406 taitaa kuitenkin olla viimeinen hyvä pösö... 407 mallista kokemukset ei kovin hyviä...

      • eikaisepakkoleolla

        Tämä uusin 308 vaikuttaa lupaavalta, ilmeisesti kolmepyttyinen moottorikaan ei ole ihan niin vika-altis kuin edeltäjänsä.

        Aika näyttää miten sitten kestävät ajanhammasta.


      • 406_sport_2_2

        Ei kyllä tuo uusi 508 on upea auto. Niin oli myös 406.


    • yuijhfd

      406 on tosi yleinen malli jopa täällä autoilun pohjasakka Suomessa tohjojen ja VWromujen luvatussa maassa. Tuota Facelifti 406 farmarina näkyy ainakin tosi usein.

    • UpeaAuto

      Hyvin kirjoitettu. Löysin englanninkielisen kirjoituksen, jossa pohdittiin 406:den olemusta. Aika hyvin sieltä se oleellinen löytyy, hienot ominaisuudet kätkettynä pininfarinan ajattomaan muotoiluun, mutta kaikki premium pois karsien. Piilevää hienoutta siis :)

      https://driventowrite.com/2015/09/02/20-years-of-the-peugeot-406/

    • Anonyymi

      Kävin juuri 24 vuoden ikään tulleen 406:den katsastamassa. Ainoa huomautus tuli käsijarrukahvan nousemisesta turhan ylös, helppo korjaus.

      400tkm mittarissa ja matka jatkuu, olen 13 vuotta nyt ajanut samalla autolla. Mukavan lämmin näillä talvikeleillä ja hyvät ja mukavuuspainotteiset ajo-ominaisuudet.

      Viimeisimmän vuoden korjauksia on tasan nolla. Ei edes lamppuja tarvinut vaihtaa. Pissapoikaan olen nestettä kaatanut ja rengaspaineet tarkistanut, oljyt ja suodattimen vaihdoin.

      • Anonyymi

        406 on nätti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        406 on nätti

        Omat suosikkipeugeotit top7 1. 504 2. 309 3 405 Guttman 4 . 504 5. 506 6 205 7 405


    • Anonyymi

      Niin, ikävä on jo nyt. Minulla on ollut 3 kpl 406-pösöjä, vuosi sitten vaihdoin sitten 407:aan ja olen pettynyt. Ennen 406:sta oli 405 ja sekin oli hyvä auto, lopulta taka-akseli-laakerivika vei sen mennessään.

      Ensimmäinen 406 oli 1996-vuosimallia, niine näpyteltävine koodeineen, kerran koodi-soppa jätti silloisen tyttöystävän reissunpäälle, mutta nykäsin kaapelin irti ja sen jälkeen ei se koirinut. Toki ongelmiakin oli, koiranluita kului hurjasti, ensimmäiseen 406:een kertyi yli 100tkm vuodessa eli koiranluita vaihdettin pari kertaa vuodessa.

      Tämä toinen palveli yli 10 vuotta ja 420tkm. Takakontti oli jatkuva riemun aihe, ei tarvittu farkkua, 406sedanin takatilaan meni emmaljungan vaunut pitkittäin purkamatta sisään, ei mene edes V70-volvoon, on mitattu! Kaiholla muistelen ko. autoa. Lopulta isompi venttiiliremppa sai luopumaan autosta karvan alle 500tkm ajettuna. Ikävä oli kova 406:sta ja kolmas piti sitten ostaa myös. Se olikin epäonnen auto, selvästi romusta koottu palapeli, jota sai korjata koko ajan.

      Ensimmäinen auto oli 1,9TDi, kaksi seuraavaa 2.0HDI-koneisia, kuten myös uusin 407, muuta hyvää 407:sta ei oikein voi sanoakaan tällä vuoden ajokokemuksella. Moottori ei ole koskaan pettänyt, kunhan vaihtaa öljyt ja hihna/vesipumppu-kokonaisuuden ajallaan. Jos joku tulisi nyt tarjoamaan 406:tta, menisi kyllä vakavaan harkintaan, ikävä on kova. Nythän koko merkki menee pilalle kun fiiu ja sysleri umpätään pilaamaan kaikki hyvä. Taitaa olla Tatsia Tustlerin osto seuraavaksi edessä.

    • Anonyymi

      Meillä oli aikoinaan taksikäytössä 406 pösö, jonka sydämenä sykki kahden litran hdi pata. Pösön jälkeen on ollut volvoa ja mersua, mutta parhaat kyydit sai pösön ratissa. Ajomukavuus oli jotain sellaista, jota ei tämän päivän autoista kovin monesta löydy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe