miksi fps ei nouse yli 60 vaa jää aina siihen

epe111

miksi esim minecraftissa fps ei nouse yli kuudenkymmenen eikä se voi koneesta olla tehojen puutteesta kun näytön ohjain on msi geforce gtx 1060 6g ja prossu intel skylake i5-6600k.onko joku lukitus päällä vai mikä.apuja

17

2813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka siksi kun sen ei tarvitse.

    • agawsg

      Onko näyttösi kuvataajuus max. 60Hz? Jos on, niin tarvit myös näytön missä korkeampi kuvataajuus (nykyiset pelinäytöt yleensä 144Hz), sillä päästään sitten niihin kaipaamasi yli 60FPS lukemiin, pelistä ja asetuksista riippuen.

      • epe112

        aa kiitos ajattelinkin että näytöstä se voisi olla kiinni mulla on joku acerin sika vanha näyttö.
        mutta kun mulla on nyt siinä minecarftissäkin 60fps niin voiko se nousta sitten kun vaihdan sen uuden näytön niin 500fps kun monella se on niin korkea vaikka se turhan suuri luku onkin.


      • epe112 kirjoitti:

        aa kiitos ajattelinkin että näytöstä se voisi olla kiinni mulla on joku acerin sika vanha näyttö.
        mutta kun mulla on nyt siinä minecarftissäkin 60fps niin voiko se nousta sitten kun vaihdan sen uuden näytön niin 500fps kun monella se on niin korkea vaikka se turhan suuri luku onkin.

        No miksi sen tarvitsee nousta?

        Itse kun olen tehnyt koodia ja pyörittää jotain reaaliajassa niin laitan siihen rajoittimen 60fps kohdalle kun ihminen ei näe eroa. Sitä voi ennemmin säästää akkuja, pitää ropelit pienemmällä tai muuta vastaavaa kuin kuluttaa energiaa joutavuuksiin.


      • Affiliate-Julkaisia
        M-Kar kirjoitti:

        No miksi sen tarvitsee nousta?

        Itse kun olen tehnyt koodia ja pyörittää jotain reaaliajassa niin laitan siihen rajoittimen 60fps kohdalle kun ihminen ei näe eroa. Sitä voi ennemmin säästää akkuja, pitää ropelit pienemmällä tai muuta vastaavaa kuin kuluttaa energiaa joutavuuksiin.

        Näin on, eikös ne vanhat elokuvat pyörinyt 24 kuvaa / sek, vai oliko peräti vielä vähemmän.


      • Affiliate-Julkaisia kirjoitti:

        Näin on, eikös ne vanhat elokuvat pyörinyt 24 kuvaa / sek, vai oliko peräti vielä vähemmän.

        Ensimmäiset pyöri 16-24 ruutua sekunnissa. 12fps on se raja missä kuva menee aivoille liikkuvaksi kuvaksi eikä yksittäisiksi frameiksi. hitaimmat frameratet nykyään taitaa olla 15fps.

        Elokuvissa sitten 24fps.

        60fps:n jälkeen se korkeamman frameraten erottaminen vähän sitä, että puhutaan jostain hyvin kirkkaista valoista tai harjoitellaan tunnistamaan sitä liikettä.

        Koska vanhat putkiruudut oli vilkkuvaa kuvaa niin sellaisessa strobovalossa tarvitsi enemmän kuin 60fps. 50fps telkkarissa välkkyminen kävi silmiin mutta 100Hz teki tasaisen. 75Hz toimi jo tuossa hyvin. jotain 70Hz tms. kuvaa sai myös nippanappa hyväksi kun käyttivät ilmeisesti jotain hitaampaa fosforia.

        Sattuneesta syystä tehokas keino laittaa pelejä toimimaan tasaisemmin on resoluution laskun ohella frameraten puolittaminen 30fps tasoon jos ei GPU meinaa riittää.


      • 50_Hz_TVssä_on_25_fps
        M-Kar kirjoitti:

        Ensimmäiset pyöri 16-24 ruutua sekunnissa. 12fps on se raja missä kuva menee aivoille liikkuvaksi kuvaksi eikä yksittäisiksi frameiksi. hitaimmat frameratet nykyään taitaa olla 15fps.

        Elokuvissa sitten 24fps.

        60fps:n jälkeen se korkeamman frameraten erottaminen vähän sitä, että puhutaan jostain hyvin kirkkaista valoista tai harjoitellaan tunnistamaan sitä liikettä.

        Koska vanhat putkiruudut oli vilkkuvaa kuvaa niin sellaisessa strobovalossa tarvitsi enemmän kuin 60fps. 50fps telkkarissa välkkyminen kävi silmiin mutta 100Hz teki tasaisen. 75Hz toimi jo tuossa hyvin. jotain 70Hz tms. kuvaa sai myös nippanappa hyväksi kun käyttivät ilmeisesti jotain hitaampaa fosforia.

        Sattuneesta syystä tehokas keino laittaa pelejä toimimaan tasaisemmin on resoluution laskun ohella frameraten puolittaminen 30fps tasoon jos ei GPU meinaa riittää.

        Ai 50 fps telkkarissa kävi silmiin? Varmaankin siksi, että kuvataajuus oli 50 interlaced eli todellisuudessa 25 fps.


      • 50_Hz_TVssä_on_25_fps kirjoitti:

        Ai 50 fps telkkarissa kävi silmiin? Varmaankin siksi, että kuvataajuus oli 50 interlaced eli todellisuudessa 25 fps.

        Kyllä lomitettu kuva on 50fps, eikä 25fps.

        Se lomitus käytännössä tekee sen, että kuvan liikkuessa pystytarkkuus puolittuu. Sellainen yksinkertainen datakompressiotekniikka siis.

        Ongelmana oli se että se välkkyi sellaisena strobovalona ja se kävi silmiin. Sama 50fps 100Hz pyyhkäisytaajuudella oli ihan ok.


      • p.skodailija
        M-Kar kirjoitti:

        No miksi sen tarvitsee nousta?

        Itse kun olen tehnyt koodia ja pyörittää jotain reaaliajassa niin laitan siihen rajoittimen 60fps kohdalle kun ihminen ei näe eroa. Sitä voi ennemmin säästää akkuja, pitää ropelit pienemmällä tai muuta vastaavaa kuin kuluttaa energiaa joutavuuksiin.

        Joskus ennen kun koneissa ei ollut tehoja ja tehoskaala saattoi olla 286 10MHz:sta johonkin 486 33MHz:iin asti, tuli tehtyä demoon renderöijä, joka käytti kaiken mahdollisen kapan. Ensin siis testattiin nopesu, sitten valittiin näyttötila tämän perusteella ja siihen vielä ikkunan koko. Hauskaa oli, kun demo pyöri n. 80x60 ruudulla(320x200 tilassa) 286:lla ja 800x600 ruudulla(1024x768 tilassa) samalla nopeudella. Jossain vaiheessa konetehon kasvaessa tuli huomattua, ettei enää auttanut mitään, vaikka nostikin näyttötiloja ylöspäin tahi teki laskentaa vieläkin enemmän/ruutu. Idle-loopin korvasi siis renderöinti looppi. Hienoa tässä oli se, ettei pelikokemukseen välttämättä vaikuttanut että levyltä luettiin lisää dataa, maailmasta katosi vain hieman tarkkuutta hetkellisesti, mikä oli positiivista.


    • liiannopeaeiehdi

      Ennen oli ongelma kun pelit muuttuivat liian nopeaksi koneiden nopeutuessa, esim siirryttäessä 286:sta 386:een.

      Ihmisen aivothan eivät voi käsitellä liian nopeita fps-arvoja, joten 60 hertsiä on nykynäytöillä ihan ok. Vanhoilla kuvaputkinäytöillä käytettiin korkeampiakin taajuuksia.

    • Affiliate-Julkaisia
    • Eih

      Alkuperäiselle kysyjälle :
      Ota asetuksista pois V-Sync tai Vertical sync, jolloin saat luultavasti suuremman FPS-lukeman. Tosin ,kuten edellä sanottiin tähän ei liene tarvetta.
      Jos V-Syncin poisto aiheuttaa kuvan repeilyä häiritsevästi , niin palauta takaisin

      • Ainakin yksi joka tajusi :)

        Kyse on siis todennäköisesti siitä että V-Sync:illä rajoitetaan FPS 60:neen jotta ei tulisi tilannetta jossa näyttö päätyisi piirtämään osan yhdestä framesta ja toisen puolen toisesta framesta (edellämainittu repeily).

        Pelaamisessa V-syncista ei ole juuri mitään haittaa (päinvastoin etuna vähemmän repeilyä ja pienempi sähkönkulutus ja jäähdytyksen ääni) joten niin kauan kuin koneesi pystyy pyörittämään pelejä tasaisesti yli 60fps, kannattaa se pitää päällä.

        Paitsi väliaikaisesti jos on ihan pakko vertailla kaverin kanssa että kumman kone pystyy piirtämään enemmän frameja per sekunti. :)


    • ParempiNeuvo

      Mulla pyörii mine täysillä asetuksilla 1570 fps, pistäkääpä paremmaks.

      • Ei_näin

        Herää junnu


    • Pelannut10vuotta

      Ootko kattonu minecraftii asetuksista ettei oo fps rajoitettu 60?? Sen saa vedettyä sieltä siihen unlimitediin.

    • Anonyymi

      Miksi näytön oikeassa ylä reunassa näkyy numero HALOO

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe