Karaokelaitteista kaipaisin tietoa

Nightingale1

Olen innokas karaoken harrastaja ja miettinyt, että hankkisin oikein kunnon laitteet ja mahdollisesti tekisin niillä myös karaokevetäjän hommia. Eli ei siis ihan hempulilaitteita olisi tarkoitus hankkia. Valitettavasti tämä tekniikkapuoli ei ole ihan hallussa (vielä naisihminen), joten olisi kiva kuulla vinkkejä. Laitteet pitäisi olla pienehköjä ja helppo liikutella. Nuo nykyajan mikseripöydät eivät kummosen kokoisia näytä olevan. Millaisia ominaisuuksia tuossa mikserissä kannattasi olla? Onko esimerkiksi sellaisia, jotka soittavat taustamusiikkia laulujen välillä? Sitten luin jostakin, että voi karsia cd.ltä laulun pois ja käyttää taustana? Laitteet olisi voitava kytkeä läppäriin. Sen varmaan tarvitsisi olla aika tehokas. Hyvät mutta pienet kaiuttimet. Äänenkorkeuden muutosmahdollisuus olisi myös hyvä olla olemassa. Onko tietyt merkit toisia parempia ja onko tietyt myymälät parempia/luotettavampia? Kannattaako käytettyjä ostaa? Olisi kiva kuulla ajatuksia.

11

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diippaadaii

      Et kytke laitteitasi läppäriin vaan läppärin laitteisiin. Kotikäyttöön on eri levyt kuin ammattikäyttöön. Kotilevyillä saat poliisin perään heti ekalla keikalla.
      Ammattikäyttöön tarkoitetut läppärit maksavat muutamasta tuhannesta jopa kymppitonniin riippuen levyjen määrästä.
      Toimijoita tällä alalla on Ksf, Melplay ja ja pari muuta. Näihin saa yleensä kaikkien (finnkaraoke, power, melplay, magnum ym) toimijien levyjä.
      Läppäreitä saa ja kannattaa ostaa myös käytettyinä.
      Omaankin läppäriin saa tilattua parin firman karaokeohjelmiston.
      Eli siis läppäri karaokeohjelmistoineen, pikkumikseri, transponointilaite ja tunnetun merkin aktiivikaiuttimet.
      Jokaiseen mikseriin voi kytkeä cd soittimen taustamusiikkia varten. Karaokeläppäreissä on useimmissa jo taustamusiikkitoiminto valmiina.
      Kysele alan liikkeistä, heillä on valmiita paketteja aloittelijan budjetista alkaen ja myös käytettyjä. Laatumerkin käytettyjä ei kannata pelätä.

    • Nightingale1

      Niin, kiinnostaisi tuommonen systeemi, että omaan läppäriin tilaisi karaokepalvelun. Olen joskus niitä kokeillut ja vaikuttavat ihan kivalta. Niitä näkyy olevan monenlaisia ja monenhintaisia. Olettaisin, että heillä on eri hinnat koti tai yritys/yhdistyskäyttöön. Mikähän se semmonen transponointilaite on?

      • Eijjjeiiijeiiih

        Voi kyllä sinä olet nyt niin uulalaalaa ulapalla, että viisainta mennä ihan kivijalkakauppaan, jossa ammatti-ihminen selittää sulle ihan face to face mistä karaokelaitteissa on kyse! Tuon huomaa niin selvästi noista sun kysymyksistä! Ja että "mikseri, joka soittaa taustamusiikkia laulujen välissä"! :DDDD
        Cd:ltä et saa millään laitteella tai ohjelmalla kokonaan laulua pois, ilman että sinne ei jää sitä vähän kuuluviin tai että muuten tausta ei kärsi. Ja vaikka saisikin, niin julkisesti ei sellaisia saisi mennä mihinkään soittamaan! Ota ihan oikeasti selvää...kaikesta!


    • Hölökkähousu

      Transponointi tarkoittaa juurikin äänenkorkeutta. Varsinaisia transponointilaitteita on harvassa. Yleensä sen hoitaa ääniprosessori. Myös joillekin karaokelevyille on ympätty sellainen toiminto. Parhaiten toimii kuitenkin tuo ääniprosessori tai varsinaisessa karaokemikserissä oleva toiminto.
      "vanhan liiton" karaokemiksereissä oli automaattinen signaalintunnistus joka mahdollisti automaattisen taustamusiikin soiton miltä tahansa lähteeltä. Taustamusiikista täytyy erikseen maksaa teostokorvaus. Lauluäänen suodattaminen ei mitenkään poista tätä korvausta eikä se kuulosta oikein miltään. Voihan taukojen aikana tietysti soittaa karaoketaustoja, mikä estää.
      Mutta kuten sanottu, ammatti-ihminen auttaa ja näitä kivijalkakauppoja kyllä löytyy useimmista kaupungeista.

    • Nightingale1

      Kiitos kaikista neuvoista. Naisihminen, eikä tekniikka ole koskaan ollut oikein hallinnassa. Minun pitäisi olla viimeinen, joka tällaisten laitteiden kanssa värkkää. Mutta olen nyt ollut eräässä yhdistyksessä karaokevetäjänä (surkeat laitteet, mutta oppinut niitä käyttämään) ja into olisi tehdä tätä hommaa enemmänkin, mutta pienillä ja helppokäyttöisillä laitteilla. Mietin, että onkohan esim. Oulun alueella näitä myymälöitä, joissa voisi käydä laitteita vilkasemassa ja kyselemässä? Miten esimerkiksi tällaiset kuin Verkkokauppa ja Gigantti vai pitääkö olla perinteinen musiikkiliike vai onko olemassa vielä jotain erityisiä liikkeitä joissa näitä myydään? Hesassa tulee toisinaan käytyä ja jos joku tietää sieltä liikkeitä niin olisi kiva tietää.

      • Haku.päälle

        "Mietin, että onkohan esim. Oulun alueella näitä myymälöitä, joissa voisi käydä laitteita vilkasemassa ja kyselemässä?"

        Opettele tekniikkaa sen verran, että opit kirjoittamaan Googlen hakukoneeseen KARAOKELAITTEET, niin saat listan myyjistä eteesi.


    • nalakutti

      Ei tarvitse karaoketaustoja eikä lupia. Tekee itse taustat Encorella ja sanat katsoo vaikka tabletilta tai miten haluaa. Polttaa levyt tai heittää tikulle ja soittaa/laulaa poimii rahat ja vaatii musikaalisuutta että osaa ilman hullua sananseuranta jumia.
      Yhdistää laitteet PA kamoihin. Tietty kyse olikin karaokesta. Kerroin vaan mikä on tulevaisuuden bändi. Ei kohta ja ihan tosi kohta ole esim pikkutilaisuuksissa mitään orkesteria ja ei sitten varmaan. Ihan turhaa romun kantoa.

      • Löpölllöö

        Äläpä anna virheellistä tietoa! Kyllähän se asia on niin, että noin vaan et saa mennä julkisesti soittamaan muiden tekemää musiikkia ja rahastaa sillä toiminnalla, vaikka kuinka olisi itse tehdyt taustat! Teostoilmoitus niistäkin soitoista on tehtävä!


    • Nightingale1

      Jotakuta tuntuu häiritsevän äärettömästi, että neuvoja kyselee... Tietääkseni tämä on KESKUSTELUpalsta, jossa idea on juuri kuunnella muiden mielipiteitä ja KESKUSTELLA. Tai mistä minä tiedän? Ehkä se v''''''u ja oman nokkeluuden osoittaminen on täällä pääasia. En ole näitä palstoja kauheasti harrastanut, joten ei ole oikein kokemusta. Mutta jos kommentoijaa minun kysymykset häiritsee niin aina voi poistua. Minua nyt sattuu kiinnostamaan muiden kokemukset asiaan liittyen. Luulisin, että on pikkusen eri asia lueskella kauppojen mainoksia kuin kuunnella ihmisten kokemuksia asioista/paikoista. Jokaisen kauppiaan mielestähän omat laitteet on aina parhaimmat, halvimmat etc. Monenlaista on varmaan mielipidettä. Ennen kun suin päin ryntää jotain ostamaan on parempi vähän katella ja kuulostella...

    • Pj66R

      "Mietin, että onkohan esim. Oulun alueella näitä myymälöitä, joissa voisi käydä laitteita vilkasemassa ja kyselemässä?"

      "Luulisin, että on pikkusen eri asia lueskella kauppojen mainoksia kuin kuunnella ihmisten kokemuksia asioista/paikoista. Jokaisen kauppiaan mielestähän omat laitteet on aina parhaimmat, halvimmat etc."

      Päätä ensin, mitä haluat. Kerrot olevasi kiinnostunut tietämään onko karaokelaitteita myyviä kauppoja Oulun seudulla, joissa haluaisit käydä katsomassa laitteita. Kun saat vastauksen, sanot, että jokaisen kauppiaan mielestä omat laitteet ovat parhaimmat. Eli kaupoissa ei mielestäsi kannata käydä, koska kauppiaat vain kehuvat myymiään laitteita.

      Tällaisilla palstoilla kysellään ja vastaillaan kaikenlaista. Kaikki kysymykset ja kaikki vastaukset eivät varmasti miellytä kaikkia. Siitä on turha vetää hernettä nenään. Jos kysyjä ei itsekään tiedä, mitä haluaa, vastaukset varmasti vaihtelevat laidasta laitaan.

      Melko turhaa on pyytää ketään poistumaan vapaalta ja käytännössä valvomattomalta foorumilta.

    • Nightingale1

      Kysyjä ei todellakaan tiedä mitä haluaa, koska ei yleensä askaroi teknisten laitteiden kanssa kuin pakon edessä. Jos tämä karaokehomma kiinnostaa niin pakkohan näihin on perehtyä pitkin hampain. (kuten mainitsin, vedän karaokea yhdessä paikassa ja aina saa jännittää, että saako laitteet pelaamaan) Valitettavasti kun ei elävää orkesteria -sellaisiakin ollut eri kokoonpanoin vuosien varrella harrastusmielessä- ole niin on näiden laitteiden kanssa värkättävä. Tai no äänentoiston kanssa on musiikkihommissa ennenkin värkätty, mutta siinä on ollut yleensä muut asiantuntijat ja itse on saanut keskittyä musiikin tekoon kun muut (miehet) on säätäneet laitteet.

      Kuluttajana on hyvä olla tervettä epäluuloa myytäviin tuotteisiin ja myyntipuheisiin. Kun en tästä aiheesta kauheasti tiedä niin minulle on helppo myydä mitä vain. Täytyy kyllä vähän kerätä tietoa ennen kun/jos lähtee shoppailemaan ja että osaa kysyä edes oikeat kysymykset.

      Se on kiva, että vastaukset vaihtelevat laidasta laitaan. Siksihän täällä kyselenkin, ettei tarvitse luottaa vain yhden ihmisen mielipiteeseen. Edelleenkin suosittelen siirtymään välkymmille palstoille jos minun tietämättömyyteni häiritsee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe