Eettisesti kasvatettu kinkku

EettisemmänLihanPuolesta

Tietääkö kukaan mistä saa hankittua eettisesti kasvatetun joulukinkun? Mielellään kohtuuhintainen, mutta olen valmis maksamaan enemmän. En välitä onko luomua vai ei, kunhan sian elämä ei ole ollut pelkkää kärsimystä.

Onko kalkkuna eettisempi valinta?

10

848

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiHelppoa

      Humanistille lihaa joka ei ole kärsinyt? Valitettavasti "onnellisia" tuotantoeläimiä ei ole kovinkaan helppo löytää. Suosittelen valitsemaan pienemmän lihatilan tuotteita, esim. Vihdissä on yksi kasvattaja, muitakin löytää jos jaksaa etsiä. http://kauppa.herrakunnan.fi/category/8/laidunpossu
      Hinta vastaa laatua, joka on tavanomaista selvästi kovempi.
      Itse syön (perhe) yhden kalkkunan jouluna ja yhden kinkun ennen joulua. Kalkkuna on kotimainen luomu, mutta Atrian, parempaa en ole löytänyt, kalkkunan onnellisuudesta en mene takuuseen.

    • Eisitämiltänäyttää

      Takaladon liha ja kala myy hyviä kinkkuja, mutta se olisi pitänyt varata jo syyskuussa.

      Atrian, Snelmannin ja HK:n liha ei välttämättä ole edes kotimaista, vaikka niin väittävätkin. Ovat keksineet porsaanreijän, jolla tuon kotimaisuuden saa näyttämään kotimaiselta, vaikka liha olisi kasvatettu ulkomailla. Eli kun liha on jalostettu Suomessa, sitä voi myydä kotimaisena.

      • Suomalaistasenollapitää

        Juuri mainitsemasi isojen ruokatalojen kinkut ovat nimenomaan suomessa kasvatettu, teurastettu, leikattu ja joulukinkuksi valmistettu. Tää on tosi... Pikkutalojen kinkut on osittain suomalaisia mutta valitettavasti myös tuonti raaka-aineesta valmistettuja.


    • Eettinen

      Mahtimäen tila Myrskylässä kasvattaa porsasta eettisesti. Niitä opetetaan altruistiseen etiikkaan, jossa korostetaan ryhmää yksilön edellä. Koulutukseen kuuluu myös tosielämän havainnointia, missä muutamat yksilöt viedään kuljetusautoon, lauma säilyy ja muutama uhrautuu kokonaisuuden puolesta. Mikäli yksilöt vastustustavat siirtoa juoksemalla paniikissa ja kirkuvat, tilanne jäljelle jääneiden kesken puretaan auki retrospektiivissä, miten itse olisi toiminut paremmin.

      Naapurikunnassa oli myös toinen porsastila, jossa harjoitettiin naturalistista etikkaa, missä kaikella elävällä on oikeus lajityypilliseen hyvään, niinpä hän lopetti porsaiden kasvatuksen ja päästi ne vapaaksi. Kesä meni hienosti, tuli talvi.

    • sen.eettisemmin

      Eipä nuo kinkut missään sen eettisemmin kasva, pitää olla myös sika. Yhdestä siasta saa neljä kinkkua, yhden kinkun takia ei kannata sikaa edes tappaa.

      • Eisitämiltänäyttää

        Ihan oikeita kinkkuja siasta saa vain kaksi. Ne "etuneljännekset ei ole kinkkuja. :)


    • Mairevaan

      Eikö keskustelu ole aika turha? Jumala loi ihmisen luomakunnan herraksi ja luonto on herran antimia ihmiselle. Maapalloa tulee myös hoitaa ja vaalia. Eläimellä ei ole sielua ja jos taas ihmillistämme eläimiä, alamme lähestyä vääräuskoisia käsityksiä kuten panteismia. Ihminen ei teoillaan lunasta pelastusta vaan uskolla ja armosta yksin. Siispä nauttikaamme nytkin herran joulusta ja antimista hyvin mielin ja hiljennytään hetkeksi.

    • muista_mainita

      Menekö sulla joulupöytäkeskustelu teemalla onko tämä kinkku eettisesti kasvatettu vai ei, oliko lautsellasi oleva sika onnellinen. Parantaako se jotenkin ruokahalua kun pohtii oliko se nyt "kärsinyt" vai saanut juosta laitumella. Ihan tiedoksi että kaikki siat kierii paskoissa ja mudassa, ne nauttii siitä.
      Muista mainita tämä sitten.
      Samoin kaikki muu eläinperäinen pitää käydä tarkasti läpi ja mieluiten kunnolla pohtimalla aaton ruokapöydässä. Kuten että munat tulee kanan perseestä.

    • Nautiskelij

      Hyvää Suomesta -joutsenmerkillä varustettu kinkku on täysin suomalainen ja siten eettisesti tuotettu.

    • pahnue

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe