Uusi laiva

Uusi-alus

2020 saamme risteillä uudella Vikingillä.

89

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entäs.reittimatka

      Voiko sillämyös tehdä reittimatkoja, vai tuleko tuo alus vain risteilykäyttöön risteilyliikenteeseen kuten Birka Stockholm ja Viking Cinderella tukholman ja maarianhaminan välillä, tosin näilläkin aluksilla voi tehdä yhdensuuntaisena pelkän reittimatkan. Näillä leveysasteilla ovat nuo risteilyt harvinaista herkua reittiliikenteessä olevilla aluksilla, vain joitain charter- Riika- tai jouluristeilyjä erikoistarjontana. Mitään säännöllistä ei siis juurikaan ole mannersuomesta risteilyliikenteen suhteen tarjolla

      • HaluatkoKehariTurpaan

        Et voi Jiikoo-76

        Koska et uskalla tehdä mitään reissua MS-tautisi vuoksi, kuten et uskalla alkoholiakaan käyttää!

        Joten ei! et tule olemaan eka joka kertoo tolta laivalta kokemuksia... etkä kyllä vimppakaan


      • Voi.sinua.voi.koeta.kest
        HaluatkoKehariTurpaan kirjoitti:

        Et voi Jiikoo-76

        Koska et uskalla tehdä mitään reissua MS-tautisi vuoksi, kuten et uskalla alkoholiakaan käyttää!

        Joten ei! et tule olemaan eka joka kertoo tolta laivalta kokemuksia... etkä kyllä vimppakaan

        Mitenkä tuo Commondore-hytti olikaan?


      • HaluatkoKehariTurpaan
        Voi.sinua.voi.koeta.kest kirjoitti:

        Mitenkä tuo Commondore-hytti olikaan?

        Seranden/Symphonyn käyttämä nimi sviitistä


    • Maksaja

      Viking Line heti boikottiin. Yhtiö tilasi aluksen kiinalaisilta. Itse en ainakaan astu tämän jälkeen tuon yhtiön paatteihin.

      http://yle.fi/uutiset/3-9310374

      • Ei-ehditä

        Kas kun kotimaasta ei löydy kapasiteettia. Tilauskirjat ovat täynnä.


      • uytrew34

      • Ei-ehditä

      • saumaasaumaa
        uytrew34 kirjoitti:

        Ei ainakaan tämä uutinen tue väitettäsi.

        http://www.hs.fi/talous/a1479869203025

        HeSa:n jutussa ei ole sanaakaan ko.asiasta.
        Turun ja Rauman telakoilla on ''kirjat täynnä'' vuoteen 2022 asti.


      • jnhbgvfcdxs
        saumaasaumaa kirjoitti:

        HeSa:n jutussa ei ole sanaakaan ko.asiasta.
        Turun ja Rauman telakoilla on ''kirjat täynnä'' vuoteen 2022 asti.

        Ei olekaan. Jos syynä olisi ollut kapasiteetin puute, olisi siitä Hesarin uutisessa mainittu.


      • xnert
        jnhbgvfcdxs kirjoitti:

        Ei olekaan. Jos syynä olisi ollut kapasiteetin puute, olisi siitä Hesarin uutisessa mainittu.

        Viimeisten 3-4kk aikana Hesari,ym. ovat kertoneet useaan otteeseen telakoiden hyvästä tilauskannasta. Luulisi asiasta kiinnostuneilla olevan tiedossa.....


      • boikottiinvaan
        saumaasaumaa kirjoitti:

        HeSa:n jutussa ei ole sanaakaan ko.asiasta.
        Turun ja Rauman telakoilla on ''kirjat täynnä'' vuoteen 2022 asti.

        Mitä täytettä Raumalla on? Jotain tekosaariahan ne siellä ovat hitsailleet ja puolustusvoimille saatetaan askarrella lähinnä jolla-kokoluokan kippoja jossain vaiheessa, mutta mitään oikeita laivoja ei Raumalla kyllä olla oman muistikuvani mukaan rakentamassa?

        Viking Line on ollut perinteisesti laivayhtiöistä se epäisänmaallisin. Ahvenanmaalaisille kelpaa mantereelta pumpatut tuet ja pakkoruotsi. Ahvenanmaalaiset eivät osallistu varusmiespalvelukseen. Laivat tilataan sieltä mistä halvimmalla saadaan.

        Toivottavasti somalimerirosvot kaappaavat tuon kiinalaisaluksen ja upottavat sen Intian valtamereen, niin silloin se ei ainakaan tule pilaamaan muutenkin huonossa jamassa olevaa Itämerta.


      • ganalinvarrel
        boikottiinvaan kirjoitti:

        Mitä täytettä Raumalla on? Jotain tekosaariahan ne siellä ovat hitsailleet ja puolustusvoimille saatetaan askarrella lähinnä jolla-kokoluokan kippoja jossain vaiheessa, mutta mitään oikeita laivoja ei Raumalla kyllä olla oman muistikuvani mukaan rakentamassa?

        Viking Line on ollut perinteisesti laivayhtiöistä se epäisänmaallisin. Ahvenanmaalaisille kelpaa mantereelta pumpatut tuet ja pakkoruotsi. Ahvenanmaalaiset eivät osallistu varusmiespalvelukseen. Laivat tilataan sieltä mistä halvimmalla saadaan.

        Toivottavasti somalimerirosvot kaappaavat tuon kiinalaisaluksen ja upottavat sen Intian valtamereen, niin silloin se ei ainakaan tule pilaamaan muutenkin huonossa jamassa olevaa Itämerta.

        Tämä(-kin) meni ohi ?
        http://yle.fi/uutiset/3-8977274


      • mahtuu-vaikka-vihitty
        ganalinvarrel kirjoitti:

        Tämä(-kin) meni ohi ?
        http://yle.fi/uutiset/3-8977274

        Ei pitäisi haitata: "Liikennöinteeseen Tanskaan alus pääsee syyskuussa 2018."
        Kun taas: "Lopullinen sopimus on tarkoitus allekirjoittaa kevään 2017 aikana."


      • pakkomahtuakunonvihitty
        mahtuu-vaikka-vihitty kirjoitti:

        Ei pitäisi haitata: "Liikennöinteeseen Tanskaan alus pääsee syyskuussa 2018."
        Kun taas: "Lopullinen sopimus on tarkoitus allekirjoittaa kevään 2017 aikana."

        Mistä löysit viimeisen kappaleen,ihan MV lehden tyylillä:))
        Se sopimus tehtiin kesäkuussa 2016,peltityöt alkaa ensi vuonna.


      • helpostimahtuu
        pakkomahtuakunonvihitty kirjoitti:

        Mistä löysit viimeisen kappaleen,ihan MV lehden tyylillä:))
        Se sopimus tehtiin kesäkuussa 2016,peltityöt alkaa ensi vuonna.

        Jälkimmäinen lainaus liittyy siis tähän Viking Linen mahdolliseen tilaukseen. Eli yritin tiivistää mahdollisimman lyhyesti sen tosiasian, että Rauman telakalla olisi kyllä tilaa rakentaa tämä Vikingin uutukainen tilaajan haluamalla aikataululla.

        Jos rakentaminen aloitetaan 2018 loppupuolella, niin kyllä tuon kokoinen lossi saadaan helposti valmiiksi vuonna 2020.

        Viking Line on tehnyt siis vasta aiesopimuksen. Varustamolla on hyvä historia vatuloinnista, ämpyilystä ja takaisinvedoista. Missähän mahtaa luurata nykyään ADCC?

        http://www.vikingline.com/en/investors/stock-exchange-releases/published-2016/letter-of-intent-concerning-an-order-of-a-passenger-vessel/

        "The aim is to sign a final agreement during the spring of 2017."


      • milli_on_mitta

        Raha ratkaisee. Tuleva kippo maksaa n.190 milliä. Viking Grace muutama vuosi sitten 240 milliä....


      • mixitup
        helpostimahtuu kirjoitti:

        Jälkimmäinen lainaus liittyy siis tähän Viking Linen mahdolliseen tilaukseen. Eli yritin tiivistää mahdollisimman lyhyesti sen tosiasian, että Rauman telakalla olisi kyllä tilaa rakentaa tämä Vikingin uutukainen tilaajan haluamalla aikataululla.

        Jos rakentaminen aloitetaan 2018 loppupuolella, niin kyllä tuon kokoinen lossi saadaan helposti valmiiksi vuonna 2020.

        Viking Line on tehnyt siis vasta aiesopimuksen. Varustamolla on hyvä historia vatuloinnista, ämpyilystä ja takaisinvedoista. Missähän mahtaa luurata nykyään ADCC?

        http://www.vikingline.com/en/investors/stock-exchange-releases/published-2016/letter-of-intent-concerning-an-order-of-a-passenger-vessel/

        "The aim is to sign a final agreement during the spring of 2017."

        Kannattaa aina sotkea asioita eri jutuista;)


      • monet.on.muuttujat
        milli_on_mitta kirjoitti:

        Raha ratkaisee. Tuleva kippo maksaa n.190 milliä. Viking Grace muutama vuosi sitten 240 milliä....

        Sopimusta ei ole vielä tehty, onkohan valittu edes valuuttaa jolla maksetaan? Kunhan trumpetinsoittaja pääsee vauhtiin, niin voi lautan hinta ollakin yhtäkkiä puolet tai kaksinkertainen nykytilanteeseen verrattuna. Huonosti kävi 90-luvun alussa niille suomalaisillekin, jotka olivat ottaneet ulkomaista lainaa.


      • eriksoineillariittää
        monet.on.muuttujat kirjoitti:

        Sopimusta ei ole vielä tehty, onkohan valittu edes valuuttaa jolla maksetaan? Kunhan trumpetinsoittaja pääsee vauhtiin, niin voi lautan hinta ollakin yhtäkkiä puolet tai kaksinkertainen nykytilanteeseen verrattuna. Huonosti kävi 90-luvun alussa niille suomalaisillekin, jotka olivat ottaneet ulkomaista lainaa.

        "...onkohan valittu edes valuuttaa jolla maksetaan?"
        Dollareita käytetään.
        Ahneidenmaalla hattu kiertämään ja 190 miljoona euroa (201 706 280 $) on koossa huomenna.


      • uytrew34
        Ei-ehditä kirjoitti:

        Mihin perustat väitteesi, sillä tuo linkittämäsi uutinen ei sitä tue.

        Tässä lainaus Hesarista;

        HANSES kertoo Vikingin neuvotelleen saksalaisen Meyer Werftin kanssa, jolla on telakka Turussa, sekä myös Rauman telakan kanssa. Hinta tuli esteeksi tällä kertaa kotimaiselle tilaukselle.


      • kerrastako-oppineet
        uytrew34 kirjoitti:

        Tässä lainaus Hesarista;

        HANSES kertoo Vikingin neuvotelleen saksalaisen Meyer Werftin kanssa, jolla on telakka Turussa, sekä myös Rauman telakan kanssa. Hinta tuli esteeksi tällä kertaa kotimaiselle tilaukselle.

        Meyer tietää tasan tarkkaan Viking Linen luotettavuuden sopimuskumppanina. Jättihän Viking Line lunastamatta heiltä lähes valmiin Europan. http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Europa01fof.jpg

        Itse uskon että Meyer esitti tarkoituksella riittävän suuren hintalapun, jottei joudu enää tekemisiin tämän epäluotettavan varustamon kanssa.


      • slite

        Europan tilasi itseasiassa silloisen Viking Linen osakasvarustamo gotlantilainen Rederi AB Slite. Nordbanken päätti lopettaa rahoituksen juuri ennen aluksen valmistumista. Sliten aikaisemmin Wärtsilältä tilaama alus osoittautui huomattavasti tilattua kalliimmiksi telakan taloudellisten ongelmien vuoksi. Telakan konkurssi johti Sliten myöhemmin suuriin talousvaikeuksiin ja pian konkurssiin.

        Nykyinen Viking Line pohjautuu toiseen osakasvarustamoon Ahvenanmaalta, joka tuolloin käytti nimeä SF Line AB (alunperin Ålandsfärjan AB). Yhtiö on usein tilannut aluksia eri telakoilta. Uudisrakennus korvaakin Amorellan, joka on rakennettu Brodosplit telakalla joka sijaitsee nykyisessä Kroatiassa. Taustastaan huolimatta Amorella on osoittautunut erinomaiseksi autolautaksi. Ehkäpä yhdeksi kaikkien aikojen parhaaksi.

        Olisi tietysti ollut hienoa saada tämä autolautta Meyerilta.


      • Pientä.tarkennusta
        slite kirjoitti:

        Europan tilasi itseasiassa silloisen Viking Linen osakasvarustamo gotlantilainen Rederi AB Slite. Nordbanken päätti lopettaa rahoituksen juuri ennen aluksen valmistumista. Sliten aikaisemmin Wärtsilältä tilaama alus osoittautui huomattavasti tilattua kalliimmiksi telakan taloudellisten ongelmien vuoksi. Telakan konkurssi johti Sliten myöhemmin suuriin talousvaikeuksiin ja pian konkurssiin.

        Nykyinen Viking Line pohjautuu toiseen osakasvarustamoon Ahvenanmaalta, joka tuolloin käytti nimeä SF Line AB (alunperin Ålandsfärjan AB). Yhtiö on usein tilannut aluksia eri telakoilta. Uudisrakennus korvaakin Amorellan, joka on rakennettu Brodosplit telakalla joka sijaitsee nykyisessä Kroatiassa. Taustastaan huolimatta Amorella on osoittautunut erinomaiseksi autolautaksi. Ehkäpä yhdeksi kaikkien aikojen parhaaksi.

        Olisi tietysti ollut hienoa saada tämä autolautta Meyerilta.

        "silloisen Viking Linen osakasvarustamo gotlantilainen Rederi AB Slite"
        Viking line oli alkujaan kolmen, SF, Sally ja Sliten yhteinen markkinointiyhtiö, Sallyn ja Sliten kariuduttua taloudellisiin ongelmiin otti SF Line nimekseen Viking Line


    • Virsut

      Kiinalainen jäävahvistettu alus, siihen kannattaa luottaa.

      • Nikke.Laudaturisti

        Siihen voidaan tarvittaessa hitsata Helsingin telakalla vahvikkeita jäämurtajaraudasta.


      • gts.titaanic

        Vettä raskaampi rauta ei vaan ole mikään kovin järkeävä laivanrakennusmateriaali. Painon lisäksi rauta on myös pehmeää, se ei oikein kestä jäätä tai pohjakosketuksia.

        Oma suosikkilaivani on Finnjet. Siinä oli käytetty yläpuolisissa rakenteissa kevyttä alumiinia. Kaikkein parhaan laivan saisi tekemällä veden ja jään kanssa kosketuksessa olevat osuudet titaanista, ja loput sitten alumiinista. Kestävyyden lisäksi laivasta tulisi samalla myös ruostumaton.


    • alotta.fa-chine

      Mikä uutukaiselle nimeksi? Viking Tsainella?

    • en.tule.käyttämään

      Kiinalainen, eli Itämerelle saadaan Estonia 2.

      • Papenburg

        Estonia eli alkuperäiseltä nimeltää Viking Sally rakennettiin Saksassa Meyer Werftin telakalla Papenburgissa. Tosin autolautan valmistusmaa tuskin vaikuttaa paljoltikaan todennäköisyyteen upota.


      • nejtack
        Papenburg kirjoitti:

        Estonia eli alkuperäiseltä nimeltää Viking Sally rakennettiin Saksassa Meyer Werftin telakalla Papenburgissa. Tosin autolautan valmistusmaa tuskin vaikuttaa paljoltikaan todennäköisyyteen upota.

        Ainakin kiinalaisissa rahtilaivoissa käytetään ohutta peltiä. Näyttävät yhden talven jäljiltä melkoisilta luurangoilta.

        Kiinalaiset sähkövitkuttimet ovat yleensä myös melko paloherkkiä ja sähköjohtoahan autolauttaan tulee melkoisesti. En kyllä aio mokoman prototyypin hukutettavaksi koskaan lähteä.


    • tättärääpippijuu

      Mitähän tuo tarkoittaa suomeksi:
      "Liikennöinteeseen Tanskaan alus pääsee syyskuussa 2018."?

    • HellooHalloo

      "Uudisrakennusprojektia on edeltänyt monivuotinen, EU:n Merten moottoritiet -projektiin liittyvä suunnittelutyö Connecting Europe Facility -välineen puitteissa, johon myös Turun satama ja Stockholms hamnar ovat osallistuneet, sanoo toimitusjohtaja Jan Hanses"

      Hyvin on Viikkari taas rahastanut EU:ta, Turun ja Tukholman satamaa :D Veronmaksajat maksaa mutta tilaus ja osaaminen menee Kiinaan.

      • tallinkilla.jatkossa

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611232200031244_uu.shtml

        "Kauppalehden mukaan Viking Line on saanut vuodesta 2002 lähtien varustamotukea suomalaisilta veronmaksajilta lähes 440 miljoonaa euroa."

        Että semmosia kavereita ne affenanmaalaiset on. Eiköhän nuo tuet tule lakkauttaa samoin tein. Turha suomalaisten on kiinalaisten palkkoja alkaa maksamaan.


      • Sieltäkö
        tallinkilla.jatkossa kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611232200031244_uu.shtml

        "Kauppalehden mukaan Viking Line on saanut vuodesta 2002 lähtien varustamotukea suomalaisilta veronmaksajilta lähes 440 miljoonaa euroa."

        Että semmosia kavereita ne affenanmaalaiset on. Eiköhän nuo tuet tule lakkauttaa samoin tein. Turha suomalaisten on kiinalaisten palkkoja alkaa maksamaan.

        Mitä, tuleeko miehistökin Kiinasta?


      • onneksi_ei
        Sieltäkö kirjoitti:

        Mitä, tuleeko miehistökin Kiinasta?

        Jos Viking Line saisi päättää niin tulisi. Mutta kun ei saa;)


      • piruirit
        onneksi_ei kirjoitti:

        Jos Viking Line saisi päättää niin tulisi. Mutta kun ei saa;)

        Jos merimies saa keskimäärin 30 donaa vuodessa, niin 20 miljuunan varustamotuella saataisiin 666 merimiestä. Montahan merimiestä Viikingillä on yhteensä?


      • katteen_syöjät

      • karsintaa.tehtävä
        katteen_syöjät kirjoitti:

        Vuonna 2015 laivoilla työskenteli 2066 ihmistä.
        http://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/investors/annual-reports/vuosikertomus-2015.pdf

        Tuosta voidaan päätellä, että Viking Linellä on kapasiteettia liikaa 1/3. Mitkä laivat pitäisi poistaa, jotta toiminta saadaan markkinaehtoisesti kannattavaksi?

        Tällä hetkellähän laivastoon kuuluu:

        Amorella
        Gabriella
        Mariella
        Rosella
        Cinderella
        XPRS
        Grace

        Oman näkemykseni mukaan ainakin Cinderella ja Rosella ovat täysin turhia.


      • Virolaiset.perässä
        tallinkilla.jatkossa kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611232200031244_uu.shtml

        "Kauppalehden mukaan Viking Line on saanut vuodesta 2002 lähtien varustamotukea suomalaisilta veronmaksajilta lähes 440 miljoonaa euroa."

        Että semmosia kavereita ne affenanmaalaiset on. Eiköhän nuo tuet tule lakkauttaa samoin tein. Turha suomalaisten on kiinalaisten palkkoja alkaa maksamaan.

        Täysin saman verran tallink virolaisena yrityksenä saa tukia suomesta suomeen liputtamistaan aluksistaan kuin viking line.
        Kannattaa uistaa kokonaisuus jos vertailet tukia merenkululle


      • out.of.memory
        Virolaiset.perässä kirjoitti:

        Täysin saman verran tallink virolaisena yrityksenä saa tukia suomesta suomeen liputtamistaan aluksistaan kuin viking line.
        Kannattaa uistaa kokonaisuus jos vertailet tukia merenkululle

        Kannattaa myös muistaa se kumpi varustamo käyttää enemmän suomalaisia aluksia.


      • Tallinkmaksaa
        out.of.memory kirjoitti:

        Kannattaa myös muistaa se kumpi varustamo käyttää enemmän suomalaisia aluksia.

        Tallink on tilannut 2000 luvulla Suomesta 7 alusta Viking Line 2.


      • Virolaase.peräss
        Tallinkmaksaa kirjoitti:

        Tallink on tilannut 2000 luvulla Suomesta 7 alusta Viking Line 2.

        Tosin Tallinkin on ollut pakkorako tilata nuo alukset saadakseen kilpailukykyisen laivaston kilpailijoidensa kanssa


    • Skånepåg

      Vanha Mariella on paras,där har vi knullat och slickat :*

    • HaluatkoKehariTurpaan

      Mikä on tuopin hinta tulevalla aluksella ja onkno karaokea?

      • Millainen-nautinto

        Entäs tuopit, ovatko muovia vai lasia?


      • KerroNeroKerro

        Mutta minkä kokoiset tuopit ja missä on edullisin olut? Onko millaiset hytit? Vastaa Tuomas. Niin ja onko sulla yhtään kaveria?


      • HaluatkoKehariTurpaan
        KerroNeroKerro kirjoitti:

        Mutta minkä kokoiset tuopit ja missä on edullisin olut? Onko millaiset hytit? Vastaa Tuomas. Niin ja onko sulla yhtään kaveria?

        Ei ole kavereita, eikä tule olemaan, tai on mulla yksi, mielikuvitusystäväni JiiKoo.


    • Reittiliikenteeseen

      "2020 saamme risteillä uudella Vikingillä."
      Eiköhän tuo kuitenkin tule ihan vain reittiliikenteeseen Turku tukholma välille, tarkoituksenahan on korvata nykyään ko. reitillä oleva m/s Amorella

      • Risteilynautintoa

        Matkusta sinä ihan miten vaan haluat, mutta me muut nautimme riosteilyistä. Siinä ei sanaerotiikalla ole merkitystä.


      • lainausmerkit
        Risteilynautintoa kirjoitti:

        Matkusta sinä ihan miten vaan haluat, mutta me muut nautimme riosteilyistä. Siinä ei sanaerotiikalla ole merkitystä.

        Eipä lossimatkaa kännisten karaoken hoilaajien kanssa voi miksikään risteilynautinnoksi sanoa. Suomesta lähtevien purtiloiden tehtävä on siirtää matkustajat ja rahti mahdollisimman nopeasti päätepisteiden välillä.

        Oikeissa risteilijöissä ei ole autokantta, eikä niissä myydä kaljaa lavoittain.


      • Me-nautimme
        lainausmerkit kirjoitti:

        Eipä lossimatkaa kännisten karaoken hoilaajien kanssa voi miksikään risteilynautinnoksi sanoa. Suomesta lähtevien purtiloiden tehtävä on siirtää matkustajat ja rahti mahdollisimman nopeasti päätepisteiden välillä.

        Oikeissa risteilijöissä ei ole autokantta, eikä niissä myydä kaljaa lavoittain.

        Nauti sinä tavallasi, me nautimme risteiluistä.

        Me emme tyrkytä pahaa, mahdollista pahaa oloamme, muille.


      • kantasiakas
        Me-nautimme kirjoitti:

        Nauti sinä tavallasi, me nautimme risteiluistä.

        Me emme tyrkytä pahaa, mahdollista pahaa oloamme, muille.

        Ette tosiaankaan tyrkytä, vaan te aiheutatte pahaa oloa muille. Pidetään se lähiöräkälätunnelma lähiöissä, eikä tuoda sitä laivoille.


    • bara.one

      Vikingille riittää yksi kiinalainen romu, optiota ei käytetä. Ehkä seuraava Vikingin alus tehdäänkin jo Raumalla? Tai Helsingissä, joka on palaamassa risteilyalusmarkkinoille.

      • autolauttoja.vain

        "Vikingin alus tehdäänkin jo Raumalla? Tai Helsingissä, joka on palaamassa risteilyalusmarkkinoille."
        Tosin vikingin, kuten tallinkin, tallink siljan, eckerön alukset ovat näillä leveysasteilla vain autolauttoja, läpiajettavine autokansineen joita risteilykäyttöön valmistetuilla aluksilla ei tarvita eikä sellaisia risteilylaivoilla olekkaan


      • halpa.reissu
        autolauttoja.vain kirjoitti:

        "Vikingin alus tehdäänkin jo Raumalla? Tai Helsingissä, joka on palaamassa risteilyalusmarkkinoille."
        Tosin vikingin, kuten tallinkin, tallink siljan, eckerön alukset ovat näillä leveysasteilla vain autolauttoja, läpiajettavine autokansineen joita risteilykäyttöön valmistetuilla aluksilla ei tarvita eikä sellaisia risteilylaivoilla olekkaan

        Viimeksi risteiltiin loppukesästä autolautalla Hailuotoon. En suosittele, ei ollut karaokea eikä taxfreetä.


      • autolautoista
        halpa.reissu kirjoitti:

        Viimeksi risteiltiin loppukesästä autolautalla Hailuotoon. En suosittele, ei ollut karaokea eikä taxfreetä.

        risteilyn voi tuottena tehdä autolautallakin,
        autolautta tosin ei ole risteilijä autokansineen,
        siinä pieni ero risteilyhemmollemme
        Hailuotoon kulkee kyllä maantielautta joka täyttää autolautan tunnusmerkit
        läpiajettavalla autokannellaan


      • tiedoXenne
        autolautoista kirjoitti:

        risteilyn voi tuottena tehdä autolautallakin,
        autolautta tosin ei ole risteilijä autokansineen,
        siinä pieni ero risteilyhemmollemme
        Hailuotoon kulkee kyllä maantielautta joka täyttää autolautan tunnusmerkit
        läpiajettavalla autokannellaan

        "autolautta tosin ei ole risteilijä autokansineen"

        Ja risteilijä on muutenkin sotalaiva. Siviilit eivät niillä yleensä seilaa.


      • Soltulle-miettimista
        tiedoXenne kirjoitti:

        "autolautta tosin ei ole risteilijä autokansineen"

        Ja risteilijä on muutenkin sotalaiva. Siviilit eivät niillä yleensä seilaa.

        No niitä sotalaivojasi (risteilyaluksia) rakennetaan tälläkin hetkellä mm. Meyer Werftin Turun telakalla tälläkin hetkellä, risteily aluksia mm. TUI varustamolle, mitenkähän tykkisi sijoitetaan noille risteilijöille

        Mieti jatkossa tuota näsäviisautta kommenteissasi, huomioi tämä "tiedotuksissasi" jatkossa


      • eri.alustyypit
        Soltulle-miettimista kirjoitti:

        No niitä sotalaivojasi (risteilyaluksia) rakennetaan tälläkin hetkellä mm. Meyer Werftin Turun telakalla tälläkin hetkellä, risteily aluksia mm. TUI varustamolle, mitenkähän tykkisi sijoitetaan noille risteilijöille

        Mieti jatkossa tuota näsäviisautta kommenteissasi, huomioi tämä "tiedotuksissasi" jatkossa

        Ainoat sotalaivat rakennetaan lähitulevaisuudessa Rauman telakalla, mutta nekään eivät ole mitään risteilijöitä. Risteilyaluksia tehdään toki Turussakin.


    • Viking-linen-mukaan

      viking linen mukaan tuo uusi alus tulee säännölliseen reittiliikenteeseen Turku Tukholma reitille korvaten nykyisen m/s Amorellan. Mitään uutta risteilyliikennettä ei siis ole luvassa viking linren toimesta.
      Tämä olisi ollut myös aloittajan luettavissa viking linen verkkosivujen kautta

      • Räyhälinja

        Niin, Turun linjan laivat kuluvat huomattavasti nopeammin kuin Helsinki-Tukholma -linjalla. Siksi nuo jo kaksi splitiläistä laivaa poistetaan, kun Gabriella ja Mariella voivat hyvin.


      • pintakaasulla
        Räyhälinja kirjoitti:

        Niin, Turun linjan laivat kuluvat huomattavasti nopeammin kuin Helsinki-Tukholma -linjalla. Siksi nuo jo kaksi splitiläistä laivaa poistetaan, kun Gabriella ja Mariella voivat hyvin.

        Miksi kuluisivat? Nehän uivat matkan keskimäärin hitaammin, koska saaristo-osuutta on enemmän. Peräsimen vaijerit voi tietty venyä nopeammin.


      • Ja-sen-huomaa
        pintakaasulla kirjoitti:

        Miksi kuluisivat? Nehän uivat matkan keskimäärin hitaammin, koska saaristo-osuutta on enemmän. Peräsimen vaijerit voi tietty venyä nopeammin.

        Foorumin viisaimman aivoitusta ja arviointia.


      • lopotomiako.tehty
        Ja-sen-huomaa kirjoitti:

        Foorumin viisaimman aivoitusta ja arviointia.

        Miksi kommentoida, jos ei tiedä kysymykseen vastausta?


      • Siinä-sinulle-vastausta
        lopotomiako.tehty kirjoitti:

        Miksi kommentoida, jos ei tiedä kysymykseen vastausta?

        No on laskettu, että joka matka kuluttaa tuhannesosanpohjarautaa nyt alkaa Amorellan pohjalevyt olla peltiä, koska ne kulkevat saaristossa hitaammin eli aikaa kuluu enemmän ja siten kuluminen suurempaa.. Lisäksi potkurit ja potkuriakseli ovat melkein lopussa. Koneet päästävät aivan liikaa ilmaa läpi.


      • Yritäs.uudelleen
        Siinä-sinulle-vastausta kirjoitti:

        No on laskettu, että joka matka kuluttaa tuhannesosanpohjarautaa nyt alkaa Amorellan pohjalevyt olla peltiä, koska ne kulkevat saaristossa hitaammin eli aikaa kuluu enemmän ja siten kuluminen suurempaa.. Lisäksi potkurit ja potkuriakseli ovat melkein lopussa. Koneet päästävät aivan liikaa ilmaa läpi.

        Vastasit väärään kysymykseen. Helsingistä on puolta pidempi matka Tukholmaan kuin Turusta. Sen vuoksi Helsingin reitti kuluttaa enemmän laivaakin. Varsinkin kun reittiä ajetaan urku auki avomerellä.


      • Siinä-tarkennusta
        Yritäs.uudelleen kirjoitti:

        Vastasit väärään kysymykseen. Helsingistä on puolta pidempi matka Tukholmaan kuin Turusta. Sen vuoksi Helsingin reitti kuluttaa enemmän laivaakin. Varsinkin kun reittiä ajetaan urku auki avomerellä.

        Laiva kulkee nopeammin aavalla ja rungon ja veden välissä on samanlainen inversikerros kuin lentokoneen rungolla. Eli aavalla kulutusta ei ole. Paitsi jos ajetaan hitaasti, mutta sitähän ei tehdä.

        Muuten tuohan oli kysymys "Miksi kuluisivat? Nehän uivat matkan keskimäärin hitaammin, koska saaristo-osuutta on enemmän. Peräsimen vaijerit voi tietty venyä nopeammin." ja kyllä se vastaus tuli juuri tuohon.


      • hyväteoria
        Siinä-tarkennusta kirjoitti:

        Laiva kulkee nopeammin aavalla ja rungon ja veden välissä on samanlainen inversikerros kuin lentokoneen rungolla. Eli aavalla kulutusta ei ole. Paitsi jos ajetaan hitaasti, mutta sitähän ei tehdä.

        Muuten tuohan oli kysymys "Miksi kuluisivat? Nehän uivat matkan keskimäärin hitaammin, koska saaristo-osuutta on enemmän. Peräsimen vaijerit voi tietty venyä nopeammin." ja kyllä se vastaus tuli juuri tuohon.

        Teoriasi mukaan paikallaan oleva laiva kuluisi nopeiten? No ilmankos Finnjetkin meni piloille seistessään Bahamalla toimettomana.


      • Kertaa-fysiikkaa
        hyväteoria kirjoitti:

        Teoriasi mukaan paikallaan oleva laiva kuluisi nopeiten? No ilmankos Finnjetkin meni piloille seistessään Bahamalla toimettomana.

        Et siis tiedä eroa lepo- ja liikekitkan välillä. Etkä tunne kinetiikkaa, mikä on fysikaalisen kemian osa-alue, joka tutkii kemiallisen reaktion reaktionopeuksia ja niihin vaikuttavia seikkoja.


      • Sinä-hullu-kyselet
        hyväteoria kirjoitti:

        Teoriasi mukaan paikallaan oleva laiva kuluisi nopeiten? No ilmankos Finnjetkin meni piloille seistessään Bahamalla toimettomana.

        Tästä tyypistä taas nähdään, kuinka oikeassa vanhan sananlasku onkaan: "Yksi hullu pystyy kysymään enemmän kuin mihin tuhat viisasta pystyy vastaamaan."


      • FysMaist
        Kertaa-fysiikkaa kirjoitti:

        Et siis tiedä eroa lepo- ja liikekitkan välillä. Etkä tunne kinetiikkaa, mikä on fysikaalisen kemian osa-alue, joka tutkii kemiallisen reaktion reaktionopeuksia ja niihin vaikuttavia seikkoja.

        Kirjoitin 1970-luvun lopulla pitkästä fysiikasta laudaturin, ja valmistuin 80-luvun puolivälissä fysiikan maisteriksi. Tiedän kyllä mistä kirjoitan.

        Sinulla sen sijaan on ongelmia faktojen hahmottamisessa, kun kirjoitat Amarillon peltien ohenemisesta. Ensiksi pitäisi kulua pois peltipintaa suojaavan maalikerroksen? Miksi niin ei käy? Siksi koska niin ei käy.

        Liike- ja lepokitkat kuuluvat mekaniikkaan, eivät merenkäyntiin, jossa kappaleet liikkuvat jatkuvasti lepokitkassa.


      • Hyvät-höpsismitiedot
        FysMaist kirjoitti:

        Kirjoitin 1970-luvun lopulla pitkästä fysiikasta laudaturin, ja valmistuin 80-luvun puolivälissä fysiikan maisteriksi. Tiedän kyllä mistä kirjoitan.

        Sinulla sen sijaan on ongelmia faktojen hahmottamisessa, kun kirjoitat Amarillon peltien ohenemisesta. Ensiksi pitäisi kulua pois peltipintaa suojaavan maalikerroksen? Miksi niin ei käy? Siksi koska niin ei käy.

        Liike- ja lepokitkat kuuluvat mekaniikkaan, eivät merenkäyntiin, jossa kappaleet liikkuvat jatkuvasti lepokitkassa.

        Tiedoksi maisterille: Amarillo on kaupunki Texasissa, Amorella taas on Viking Linen autolautta.

        Kannatti kirjoittaa laudatur!


      • Virtausoppi
        Hyvät-höpsismitiedot kirjoitti:

        Tiedoksi maisterille: Amarillo on kaupunki Texasissa, Amorella taas on Viking Linen autolautta.

        Kannatti kirjoittaa laudatur!

        Kyse ei ole laivayksilöistä tai niiden nimistä, vaan ilmiöstä ylipäätään. Joku tässä ketjussa julkesi väittää, että laivat kuluvat sitä enemmän mitä vähemmän niitä käytetään.


      • Oletkos-laudatur
        Virtausoppi kirjoitti:

        Kyse ei ole laivayksilöistä tai niiden nimistä, vaan ilmiöstä ylipäätään. Joku tässä ketjussa julkesi väittää, että laivat kuluvat sitä enemmän mitä vähemmän niitä käytetään.

        Ai, minä luin, että mitä enemmän käytetään (Turun laivat), sitä vähemmän kuluvat (Helsingin laivat).

        Kaikkihan tietävät Turku-Tukholma -laivojen kuluvan nopeasti.

        Oletkos laudatur-tietäjä?


      • laskuoppia
        Oletkos-laudatur kirjoitti:

        Ai, minä luin, että mitä enemmän käytetään (Turun laivat), sitä vähemmän kuluvat (Helsingin laivat).

        Kaikkihan tietävät Turku-Tukholma -laivojen kuluvan nopeasti.

        Oletkos laudatur-tietäjä?

        HEL-STO on pituudeltaan 1,5x TKU-STO. Siitä voit ynnäillä kulumisia.


      • Laudatur-tietämystäkö
        laskuoppia kirjoitti:

        HEL-STO on pituudeltaan 1,5x TKU-STO. Siitä voit ynnäillä kulumisia.

        Hel-Sto seisoo päivän satamassa, Tku-Sto vain tunnin pari. Siitä voit ynnäillä kulumisia.


      • cum_laude_approbatur

        Helsingissä on yksi erittäin kuluttava ja laivoja syövä paikka, Kustaanmiekka. Siinä on kuun vaikutuksen johdosta suuret vuorovesivaihtelut, joista syntyy kovia virtauksia ja näin aiheuttavat lähinnä laivan kylkiin ja keulaan suuria kulumia. Tämän vuoksi kylkilevyjä joudutaan uusimaan joka neljäs vuosi ja keulalevyjä joka kolmas vuosi.


      • Kunnon-selvitystä
        cum_laude_approbatur kirjoitti:

        Helsingissä on yksi erittäin kuluttava ja laivoja syövä paikka, Kustaanmiekka. Siinä on kuun vaikutuksen johdosta suuret vuorovesivaihtelut, joista syntyy kovia virtauksia ja näin aiheuttavat lähinnä laivan kylkiin ja keulaan suuria kulumia. Tämän vuoksi kylkilevyjä joudutaan uusimaan joka neljäs vuosi ja keulalevyjä joka kolmas vuosi.

        Tuossa kunnon selvitystä:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14588030/uusi-laiva#comment-92718323

        Ei ihme jos kulahtaa.


      • sopimustekninen.seikka
        Laudatur-tietämystäkö kirjoitti:

        Hel-Sto seisoo päivän satamassa, Tku-Sto vain tunnin pari. Siitä voit ynnäillä kulumisia.

        Ei liity kulumiseen millään tavalla. Voidaan sopia että Turun reitillä laivat seisovat satamassa viikon? Vain seilatut merimailit lasketaan.


      • Turku.on.kallis.reitti

        Silja Linen Europe on elävä esimerkki Turun linjan kuluttavuudesta. Sen koneet ajettiin loppuun reilussa 10 vuodessa. Peräsimen vaijerikin katkesi ja laiva kiersi monta päivää pelkkää rinkiä Ahvenanmerellä, ennen kuin se saatiin kiinni hinaajaan.


      • capitaano_morgan
        cum_laude_approbatur kirjoitti:

        Helsingissä on yksi erittäin kuluttava ja laivoja syövä paikka, Kustaanmiekka. Siinä on kuun vaikutuksen johdosta suuret vuorovesivaihtelut, joista syntyy kovia virtauksia ja näin aiheuttavat lähinnä laivan kylkiin ja keulaan suuria kulumia. Tämän vuoksi kylkilevyjä joudutaan uusimaan joka neljäs vuosi ja keulalevyjä joka kolmas vuosi.

        Ei kun lisää viinaa:))))))))))))))))


      • kampiakin
        Turku.on.kallis.reitti kirjoitti:

        Silja Linen Europe on elävä esimerkki Turun linjan kuluttavuudesta. Sen koneet ajettiin loppuun reilussa 10 vuodessa. Peräsimen vaijerikin katkesi ja laiva kiersi monta päivää pelkkää rinkiä Ahvenanmerellä, ennen kuin se saatiin kiinni hinaajaan.

        Ei katkennut peräsimen vaijeri vaan paapuripotkurin kumppari. Styyrpuuri toimi joten rinkiä kiersi.


      • äänilevyseppä
        cum_laude_approbatur kirjoitti:

        Helsingissä on yksi erittäin kuluttava ja laivoja syövä paikka, Kustaanmiekka. Siinä on kuun vaikutuksen johdosta suuret vuorovesivaihtelut, joista syntyy kovia virtauksia ja näin aiheuttavat lähinnä laivan kylkiin ja keulaan suuria kulumia. Tämän vuoksi kylkilevyjä joudutaan uusimaan joka neljäs vuosi ja keulalevyjä joka kolmas vuosi.

        "....kylkilevyjä joudutaan uusimaan joka neljäs vuosi ja keulalevyjä joka kolmas vuosi."

        Onks ne cd, dvd vai blu-ray levyjä ?


      • Amatöörikö.kipparina
        kampiakin kirjoitti:

        Ei katkennut peräsimen vaijeri vaan paapuripotkurin kumppari. Styyrpuuri toimi joten rinkiä kiersi.

        Miksei kippari kompensoinut kiertoliikettä keulapotkureilla? Vauhti vaan tarpeeksi hitaaksi niin pitäisi mennä suoraan, tai tarvittaessa kääntymään hankalampaankin suuntaan.


      • Silloin-kaikki-reilassa
        cum_laude_approbatur kirjoitti:

        Helsingissä on yksi erittäin kuluttava ja laivoja syövä paikka, Kustaanmiekka. Siinä on kuun vaikutuksen johdosta suuret vuorovesivaihtelut, joista syntyy kovia virtauksia ja näin aiheuttavat lähinnä laivan kylkiin ja keulaan suuria kulumia. Tämän vuoksi kylkilevyjä joudutaan uusimaan joka neljäs vuosi ja keulalevyjä joka kolmas vuosi.

        Kuten Tallinkin propagandapäällikkö täällä on useasti toitottanut, ei ole mitään vaaraa, jos vaan merikortti on Kustaanmiekassa auki komentosillalla. Silloin ei tuuli paina eikä jäät haittaa eikä kulumistakaan esiinny.


      • Sukkak

        "Kustaanmiekka"

        Missä se miekka siellä on? Olen lukuisia kertoja kussut Suomenlinnan muureilta siihen salmeen, mutta miekkaa en ole nähnyt vielä missään.


      • cum_laude_approbatur
        Silloin-kaikki-reilassa kirjoitti:

        Kuten Tallinkin propagandapäällikkö täällä on useasti toitottanut, ei ole mitään vaaraa, jos vaan merikortti on Kustaanmiekassa auki komentosillalla. Silloin ei tuuli paina eikä jäät haittaa eikä kulumistakaan esiinny.

        Aiheesta hieman poiketen: Kustaanmiekka on kyllä leikin tekoa verrattuna Itämeren haasteeseen.
        Kun Hoburgin ukko saa vainun maan hajusta herkkään nenäänsä, niin silloin on leikki kaukana eikä auta brygalla avoinna oleva merikorttikaan.
        Siinä menee koko pakka sekaisin. Ukon suuttuessa hän tekee vanavesitankkiin reijän ja tyhjentää sen. Mitenkäs sitten seilataan eteenpäin kun työntövoima on hävinnyt?


    • Gylddyyrimatkailua

      Jes! Pääsette uuteen uivaan räkälään ryyppäämään ja oksentamaan. Antoisia krapula-aamuja!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe