Viron olutvero nousee 65 % ensi heinäkuussa

SuuntanaLatvia

Viron uusi sosialistinen hallitus aikoo nostaa olutveroa 3 vuoden aikana 160 %. Ensimmäinen korotus 65 % ensi heinäkuussa. Olutkeissin hinta nousee 3 vuodessa yli 60 %.
Virolaiset uskovat että hölmöt voonankipeät suomalaiset kantavat entiseen malliin alkoholia suomeen.

14

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.suurikaan.korotus

      Suomen olutvero on nyt 32 €/litra, Virossa 8,30 €/litra. Jos Viro nostaa 2017 kesällä veroa 65 % niin se on vasta 13,80 €. Tästä on vielä pitkä matka Suomen veroihin.

      • Verot

        Mietihän uudestaan ilmoittamiasi veroja! Oikeat summat ovat: Suomessa 1,51 €/l, 4,7 til%, Virossa 0,39 €/l, 4,7til%.


      • seonmenoolatviaan

        Luulevat että menekki ja suomalisten kiinnostus heidän olueistaan ja viinoistaan pysyy näillä korotuksilla sellaisena, että enemmän verotuloa siitä saadaan. Tässä arvioinnissaan kyllä erehtyvät raskaasti. Jo nytkin viiemeisien korotusten jälkeen jotain vuoden suomalaisten kiinnostus matkustaa Tallinnaan on hiipunut paljon. Ja kuulemani mukaan verotulot alkoholijuomista ovat siellä korotuksista huolimatta tai niiden seurauksena laskeneet.
        Viina tai oluet ei saisi maksaa Tallinnassa juurikaan enempää kuin puolet Suomen vastaavista Alkon hinnoista jotta enemmän kiinnostusta siltä hakemiseen olisi. Olut varsinkin kun siinä pelaillaan vielä isoilla volyymeilla ja painoilla on kannattamatonta rahdata Tallinnasta, ellei sitä saa vähintään puoleen hintaan sieltä.
        Suomalaisten matkailukiinnostus suuntautuukin nykyään enemmän Latvian puolelle, kun siellä juomat ovat selvästi Viroa halvempia. Ja uusien hinnankorotusten myötä ero entisestään vaan kasvaa. Myös virolaiset itsekin hakevat nykyään paljon juomiaan Latvian puolelta.


      • ei.suurikaan.korotus
        Verot kirjoitti:

        Mietihän uudestaan ilmoittamiasi veroja! Oikeat summat ovat: Suomessa 1,51 €/l, 4,7 til%, Virossa 0,39 €/l, 4,7til%.

        Niin, koska ilmoittamani verot on 100 % alkoholiksi muunnettuja summia.


      • väärääinfoa
        ei.suurikaan.korotus kirjoitti:

        Niin, koska ilmoittamani verot on 100 % alkoholiksi muunnettuja summia.

        Ilmoitit siis väärin, koska kirjoitit "olutvero".


    • ähäkutti.mitäsläksitte

      Viinaa ja kaljaa kyllä roudataan, mutta ei Virosta, vaan Riian lautoilta.

      • 222333

        Meneekö Helsingistä lauttoja Riikaan ?


    • ekkö.oo.käyny

      Ei kun Väinäjoessa on lauttoja joissa on viinakauppoja.

    • faso.burkina

      Onko tuo viina niin tärkeä täky matkustaa? Kyllä turisti pystyy maksamaan juomansa paikallisin hinnoin. Ala keittämään metsässä pontikkaa, jos on noin kauhea viinanhimo.

      • Hain_jo

        Miksi maksaa paikallista hintaa eli täällä kotipaikkakunnalla, kun saman saa puoleen hintaa hakemalla sen suomenlahdelta? Ja tässä oli huomioitu hakukustannukset.


      • Kohtuullinenjuoja
        Hain_jo kirjoitti:

        Miksi maksaa paikallista hintaa eli täällä kotipaikkakunnalla, kun saman saa puoleen hintaa hakemalla sen suomenlahdelta? Ja tässä oli huomioitu hakukustannukset.

        Miksi pitää juoda niin paljon että on kannattavaa hakea juomat Virosta? Jos juo, kuten minä, keskimäärin 2-3 olutta viikossa niin minulla on varaa maksaa sen minkä se Suomessa maksaa.


      • nakkaapaurattaa
        Kohtuullinenjuoja kirjoitti:

        Miksi pitää juoda niin paljon että on kannattavaa hakea juomat Virosta? Jos juo, kuten minä, keskimäärin 2-3 olutta viikossa niin minulla on varaa maksaa sen minkä se Suomessa maksaa.

        Siksi koska suomalaiset politiikot niin vaativat. Jos viina maksaisi Suomessa saman kuin Saksassa, niin menisi mielenkiinto roudata juomia ulkomailta. Mutta hakataan päätä seinään kuten ennenkin. Eihän suomalaista päättäjää ole järjellä pilattu.

        Toinen syy on valikoimien suppeus. Suomessa ei keskiolutta vahvemmissa juomissa ole minkäänlaista valinnanvaraa, koska ei ole palvelevaa kauppiasta. Esimerkiksi suosittuja keskieurooppalaisia oluita ei saa Suomesta, tai jos saa, niin ne on vedellä laimennettuja ja maistuvat pahalle. Hintaa on silti moninkertaisesti verrattuna priimaan alkuperäistuotteeseen.

        Kauppaa tehdään siellä missä hinta ja laatu kohtaavat. Tässä tapauksessa jossain Suomen rajojen ulkopuolella. Bonuksena pääsee pois vähäksi aikaa Suomesta, siitä aivottomien päättäjien tyyssijasta.


      • Tätimoonika_
        Kohtuullinenjuoja kirjoitti:

        Miksi pitää juoda niin paljon että on kannattavaa hakea juomat Virosta? Jos juo, kuten minä, keskimäärin 2-3 olutta viikossa niin minulla on varaa maksaa sen minkä se Suomessa maksaa.

        Miksi olet kiinnostunut koko asiasta, kun kulutuksesi on pyhäkoulun opettajan tasoa.
        Kannattaa keskittyä omiin asioihin, eikä muiden jos ei ymmärrä että kaikki ei juo paria kaljaa viikossa.


      • Juoppo-Lalli

        Ei nouse hinnat
        https://www.aamulehti.fi/kotimaa/yllatyskaanne-oluen-hinnat-eivat-nousekaan-kesalla-virossa-kertoo-suomalaisten-suosima-suurin-ketju-200142551/?utm_source=leiki&utm_medium=iltalehti&utm_campaign=kontekstuaalinen&_ga=2.232925662.1369817845.1497787147-2020632075.1462061791


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe