Puhjennut ruusufinni? :(

Itsetuntoromahdus

Olen koko illan itkenyt johtuen kasvojeni tämän hetkisestä kunnosta. Kasvoni ovat yleensä melko punakkaat, mutta nyt eritoten ihoni näyttää oikeasti vain niin punaiselta kokoajan ja nyt kuluneen viikon aikana kasvoihini on ilmestynyt kauttaaltaan pieniä märkäpäitä ja iho on punaisen kirjava. Tilanne tuntuu toivottomalta. Toivon että näpyt ovat ohimenevää mutta pelkään että mulle on puhjennut ruusufinni (lähes kaikki ruusufinnin oireet osuvat kohdalleni paitsi pinnalliset verisuonet.) Iho tuntuu myös niin kireältä ja pintakuivalta mutta kosteusvoide ei kuitenkaan imeydy kunnolla.

Pelkään että mahdollisella ihotautilääkärillä käydessäni mulla todella todettaisiin ruusufinni. Ja työskentelen kylmässä joten sen hoito ja ennaltaehkäisy tulisi olemaan lievästi sanottuna hankalaa koska lämpötilavaihtelut saavat aikaan päivittäin voimakkaan punoituksen koko kasvoille.

Ja olen vasta vähän päälle parikymppinen!! :(

1

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roansyönyt

      Hei,

      itse olen kärsinyt aknesta vuosia, mutta minulle puhkesi ruusufinni viimeisen vuoden sisällä 3 kertaa, siihen aikaan oli kovaa stressiä, tuli syötyä huonosti (normaalisti karppaan aknen takia ), juotua alkoholia, ja myös menkat alkoi, jolloin mulla yleensäkin iho kukkii.. Eli kova stressi yhdistettynä hormoneihin laukaisi... Itse söin siihen tetralysal antibioottia ja mulla se parani sillä n. viikossa, toisella kerralla olin onneks lomalla ja en käyttänyt silloin mitään lääkkeitä, silloinkin se parani viikossa, kolmannella kerralla se iski niin pahana ja pahasti tulehtuneena (paljon isoja märkäfinnejä ) että olin aivan hermoromahduksen partaalla, hain taas antibiootit ja olin 3 päivää saikulla vkl, niin se ehti onneks rauhoittua siinä ajassa että kehtasi kulkea ihmisten ilmoilla (työnteko itku kurkussa ei varmastikaan ole kenenkään etu ). Yleensä pyrin välttämään lääkkeitä, varsinkin antibiootteja, kun ne tuhoaa hyviä bakteereja suolistosta, mutta silloin oli vaan pakko hakea ne kun iho oli niin pahasti tulehtunut, iho alkoi rauhoittua jo parissa päivässä ja vaikka lääkäri määräsi vikalla kerralla kuurin 3 kk:ksi, söin sitä vaan 10 päivää, pelkäsin että lopetettuani oireet palaisi, mutta ei onneks, itsellä siis on ollut vaan näitä lyhytkestoisia ruusufinniräjähdyksiä siis, onneks... Sain kyllä myös voiteita mutten niitä jaksanut kauan käyttää kun tuntui et ei ne mitään auttanut kun tulehdus on ihon sisällä, sama kuin pahan aknenkin kanssa... Tärkeintä on siis kosteuttaa ihoa hyvin ja välttää kuivaamasta. Jos ruusufinni on pidempiaikainen vaiva niin kannattaa varmaan harkita työn vaihtoa, ettei se kylmä ilma pahenna ihon kuntoa entisestään...

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14524821/akne-jo-14-vuotta--- -> olen täällä selostanut aknehistoriani, siihen lisäisin vielä stressin välttämisen joka on todella tärkeää, mutta myös yhtä tärkeää saada suolisto kuntoon ja huonosta suoliston kunnosta tämä yleensä aiheutuu, hanki laadukkaat, vahvat maitohappobakteerit mieluummin luontaistuoteliikkeestä, syö hapankaalia ja suolakurkkuja, sekä happamia maitotuotteita (ellei ne aiheuta myös iho-oireita), näistä kaikista saa hyviä maitohappobakteerejä, näiden lisäksi kuitenkin myös purkista... Sokerin ja vehnän pois jättäminen sekä alkoholi minimiin, karppaus yleensä kuulemma tehoaa myös ruusufinniin, siitä lisää tietoa tuossa linkin takana olevassa viestissäni, hain silloin paljon tietoa ja kokemuksia netistä ja moni kirjoitti tuosta vehnän ja sokerin pois jättämisestä sekä maitohapoista ja stressistä jne, eli ei ole ihan pelkästään mun omasta päästä keksittyjä juttuja :) Lääkärithän ei tietenkään näistä puhu, sama juttu aknen kanssa... Tsemppiä! Toivottavasti näistä on apua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe