Kokemuksia avoimesta yliopistosta

avoimen-opiskelija

Onko täällä muita avoimissa oikeustieteellisissä opiskelevia tai opiskelleita? Olisi mukava kuulla kokemuksia opinnoista, kun olen vasta aloittelemassa opintoja... Todella mukavalta on opiskelu tuntunut tähän mennessä. Kolme kurssia on jo kuitenkin pulkassa.

13

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avointa_pohdiskeleva

      Minkä yliopiston kursseja suoritat?

    • avoimen-opiskelija

      Turussa opiskelen. 20-vuotta jo hyvän aikaa sitten täyttänyt mimmi. Harkitsin myös Itä-Suomen yliopiston laajaa tarjontaa oikeustieteen alalta. Sinne olisi todella helppo päästä HTM-tutkintoa suorittamaan (60 op vaikka ykkösillä), kun Turkuun pääsee avoimen kautta kuulemma vuosittain vain 3-5 opiskelijaa (OTM-tutkinto). Minua kiinnostaa nimenomaan avoimen väylän kautta tiedekuntaan pääsy, joten edessä on kova urakka. Miten teiltä muilta on onnistunut saada korkeita arvosanoja (vähintään kolmosia)? Kuinka monta vuotta menee saada väylään tarvittavat opinnot kasaan? Itse yritan saada ne vaadittavat 60 op kasaan vuoden 2018 hakuun mennessä.

      • joteslinäi

        No tuommoiset 60 op saa kasaan kokopäivätyön ohessa opiskellen parissa vuodessa. Jos ei, niin ennuste myöhempien opintojen kannalta on huono. Eli etköhän sinne vuoden 2018 hakuun pääse. Tavoite on siis realistinen.

        Korkeita arvosanoja on 5 ja ehkä 4, mutta 3 on hyvin keskinkertainen. Alle 3 ei saisi tulla kuin korkeintaan yhden kerran hätätilassa. Keskiarvo 4 tuntumassa on sopiva. Sen saa keskittymällä asioiden hyvään ymmärtämiseen.


      • avoimen-opiskelija

        Varsinaisessa tiedekunnassakin opiskelijoista ehdoton enemmistö saa nelosta heikompia arvosanoja. Onko heidän ennusteensa heikko? Ja joo: hyväksytty ja kaksi kolmosta pulkassa.


      • joteslinäi
        avoimen-opiskelija kirjoitti:

        Varsinaisessa tiedekunnassakin opiskelijoista ehdoton enemmistö saa nelosta heikompia arvosanoja. Onko heidän ennusteensa heikko? Ja joo: hyväksytty ja kaksi kolmosta pulkassa.

        Lue oikein! En puhunut arvosanojen yhteydessä mitään heikosta ennusteesta, vaan, jos kahdessa vuodessa ei saa kokoon 60 op, niin silloin ennuste on huono jatkon kannalta.

        "Miten teiltä muilta on onnistunut saada korkeita arvosanoja (vähintään kolmosia)?"
        Tähän kommentoin edelleen, että kolmonen ei ole korkea arvosana. Keskity edes muutaman rivin täsmälliseen ymmärtämiseen, sitä vaaditaan korkeisiin arvosanoihinkin.

        Jokainen tietysti itse määrittelee tasonsa, ja jos sinulle kolmonen on korkea arvosana, niin onnittelut niistä kahdesta kolmosesta. Itselläni on huomattavasti enemmän opintoja koossa, arvosanat enimmäkseen 5, muutama 4 ja yksi ainoa ruma 3, keskiarvo lähempänä vitosta kuin nelosta.


      • oihsjksks
        joteslinäi kirjoitti:

        Lue oikein! En puhunut arvosanojen yhteydessä mitään heikosta ennusteesta, vaan, jos kahdessa vuodessa ei saa kokoon 60 op, niin silloin ennuste on huono jatkon kannalta.

        "Miten teiltä muilta on onnistunut saada korkeita arvosanoja (vähintään kolmosia)?"
        Tähän kommentoin edelleen, että kolmonen ei ole korkea arvosana. Keskity edes muutaman rivin täsmälliseen ymmärtämiseen, sitä vaaditaan korkeisiin arvosanoihinkin.

        Jokainen tietysti itse määrittelee tasonsa, ja jos sinulle kolmonen on korkea arvosana, niin onnittelut niistä kahdesta kolmosesta. Itselläni on huomattavasti enemmän opintoja koossa, arvosanat enimmäkseen 5, muutama 4 ja yksi ainoa ruma 3, keskiarvo lähempänä vitosta kuin nelosta.

        Miksi et jo ole sitten oikiksessa jos olet tuollainen "nero"?


      • joteslinäi
        oihsjksks kirjoitti:

        Miksi et jo ole sitten oikiksessa jos olet tuollainen "nero"?

        Hölmö! Ei tässä nero tarvitse olla. Teen avoimen opintoja toista vuotta kokopäivätyön ohella. Koossa on 76 pointsia. Ehkä haen keväällä yliopistoon tai sitten en, ei se ole minulle niin tärkeää. Tarvitsen vain tuota tietoa.


      • SatuTäti_
        joteslinäi kirjoitti:

        Hölmö! Ei tässä nero tarvitse olla. Teen avoimen opintoja toista vuotta kokopäivätyön ohella. Koossa on 76 pointsia. Ehkä haen keväällä yliopistoon tai sitten en, ei se ole minulle niin tärkeää. Tarvitsen vain tuota tietoa.

        Ymmärrän. Et olekaan nero, vaan ihan vaan kova valehtelija. Heh...!


    • Höpöpalsta

      Tuntuu hupaisalta seurata tätä palstaa, kun täällä on vuodesta toiseen tökeröitä vastaajia. Pari vuotta sitten joku täällä antoi ymmärtää, että Turun avoimen väylään oli muka useita 120 opintopistettä suorittaneita hakijoita nelosen keskiarvolla. Todellisuudessa tuolloin riitti tiedekuntaan 48 väyläpistettä. Paraskaan ei ollut suorittanut 120 op nelosen keskiarvolla. Ei kannata uskoa puoliakaan tällä palstalla esitetystä.

      • Paskapalsta

        Totta, tää on ehdottomasti paskin palsta kaikilla osa-alueilla, täynnä katkeria provoja.


    • 353fef43f

      :D avoimen tyyppejä käy samoilla luennoilla oikeiden oikisopiskelijoiden kanssa, yleensä vaatetus perus ed hardy paita ja heitä näy enään ensimmäisten luentojen jälkeen

    • laiskalexi

      Vain reilu kymmenesosa avoimen opiskelijoista saa sekä kiitettäviä arvosanoja että etenee edes yli 20 op vuodessa. Tarkkoja tietoja minulla ei ole, mutta jotain voi päätellä tenttituloslistoista. Tentissä 40 osallistujaa: yksi saa nelosen; kolme saa kolmosen; kuusi saa kakkosen; 11 saa ykkösen, 19 saa hylätyn. Pääsyynä on se, että vain harva on sisäistänyt oikeustieteellisten opintojen vaatimaa työmäärää. Opinnot eivät ole vaikeita, mutta tentteihin on oikeasti luettava aika helkutin paljon. Vain erittäin lahjakas yksilö kykenee opiskelemaan yli nelosen keskiarvolla yli 50 op vuodessa. Tuollaisia aloittaa ehkä yksi per 100 avoimessa yliopistossa. Varsinaisessa oikeustieteellisessä ehkäpä jo 1 per 10.

      • jotainvaaditaankin

        Nämä avoimen tulokset on ymmärrettävä sitä taustaa vasten, että avoimeen tulevat juuri ne jämät, jotka eivät ole parillakaan yrityksellä oikikseen päässeet. Eivätkä tule koskaan pääsemäänkään, vaikka haluaisivat. Joukossa on tietysti poikkeuksia, joilla voi olla parikin akateemista tutkintoa ennestään ja ovat sekä lahjakkaita että harjaantuneita opiskelijoita.

        Tosiaan lukemisen määrä on varmasti yllätys monelle, ja sekin, että tentissä vaaditaan osaamista. Mikään "sinne päin" diibadaaba ei kelpaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe